شکایت از اصناف

شکایت از روانشناس چگونه است؟

روانشناسی یکی از مشاغل شناخته شده در دنیا است که امور مرتبط با روح و روان افراد می‌باشد. روانشناسی شغل بسیار حساس و مهمی محسوب می‌شود و از این حیث افرادی که در این حیطه فعالیت می‌کنند، باید دارای تجربه و مهارت بالایی باشند.

در واقع تعداد بالای روانشناس در ایران باعث شده است تا عموم مردم نتوانند به یک روانشناس مورد اعتماد مراجعه کنند.

در واقع می‌توان اینگونه بیان کرد که بسیاری از افراد با توجه به این که تخصص و مهارت کافی در زمینه روانشناسی ندارند و در اصل روانشناس محسوب نمی‌شوند، به ارائه خدمات در این حوزه می‌پردازند.

درباره روانشناسی

با توجه به حساسیت بالای شغل روانشناسی، باید قوانین و مقررات مشخصی در این زمینه اعمال شود و همچنین اشخاصی که دارای توانایی بالا و مهارت در ارائه مسائل مرتبط با روانشناسی هستند، وارد این شغل شوند.

مهارت‌هایی که یک روانشناس باید داشته باشد، به زمینه‌های مختلف ارتباط دارد که بیشتر مهارت فردی افراد ملاک عمل است. در واقع وظیفه اصلی روانشناس این است که بتواند به درستی با مراجعه‌کنندگان تعامل داشته و ارتباط صمیمانه‌ای نیز در کنار ارائه خدمات به آنها با افراد داشته باشد.

علاوه بر دانش روانشناسی، مهارت و توانایی‌های فردی باید در روانشناسان وجود داشته باشد و در واقع این مسائل در کیفیت کار یک روانشناس تاثیرگذار است. حوزه کاری و فعالیت روانشناسان متفاوت است و هرکدام در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند.

بنابراین می‌توان روانشناسی را در زمره مشاغل تخصصی برشمرد که افراد با توجه به مهارت‌هایی که دارند، اقدام به فعالیت و کار می‌نمایند. یک دلیل که می‌تواند موجب شود تا عموم مردم به روانشناس مراجعه کنند، بحث مشکلات زناشویی است.

ممکن است که در طول دوران زوجیت به دلایل مختلف با همسر خود اختلاف پیدا کنید که در این صورت پیشنهاد می‌شود به روانشناس متخصص در امور خانواده مراجعه کنید. بسیاری از روانشناسان به امور مرتبط با خانواده می‌پردازند و به نوعی در نقش مشاور برایتان ایفای وظیفه می‌کنند.

هرچند که این امکان وجود دارد که با مراجعه به مشاور یا روانشناس در این زمینه، اختلاف پیش آمده حل نشود اما می‌تواند تاثیر بسزایی در این زمینه داشته باشد.

روانشناسی

 

وجود تخلفات در روان‌شناسی

تخلفات کاری در تمامی مشاغل وجود دارد که این قضیه در ارتباط با شغل روانشناسی نیز مطرح است. در طی چند سال اخیر شاهد تخلفات گسترده در این حوزه بوده‌ایم که عموم مردم به دلایلی از نحوه عملکرد روانشناسان راضی نبوده‌اند.

تخلف از سوی روانشناس الزاما به معنای کار غیر قانونی نیست بلکه عدم انجام وظایف قانونی در این حوزه می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد.

روانشناسی که به وظایف کاری خود عمل نمی‌کند یا در این زمینه کوتاهی می‌کند، یقینا موجبات اختلاف را ایجاد کرده و می‌تواند منجر به طرح شکایت شود.

نارضایتی مردم از نحوه خدماتی‌دهی روانشناسان سبب شده است تا آمار شکایت از آنها افزایش پیدا کند. در واقع روانشناس متخلف در اغلب مواقع با شکایات مردمی مواجه می‌شود که البته این موضوعات به اطلاع مراجع ذی‌ربط خواهد رسید.

کلاهبرداری افراد سودجو در روانشناسی

یکی از تخلفات گسترده در حوزه روانشناسی، کلاهبرداری به روش‌های مختلف است. افرادی که با هدف سوء استفاده‌گرانه اقدام به تاسیس مرکزی برای امور مرتبط با روانشناسی می‌کنند و در این زمینه اقدام به اخذ مبالغ زیاد از مردم می‌کنند.

زمینه اینگونه تخلفات اغلب از فضای مجازی ایجاد می‌شود و موضوعی است که در چند سال گذشته بسیار رونق داشته است. در واقع در فضای مجازی اشخاص زیادی که در اصطلاح به آنها روانشناس‌نما گفته می‌شود، به امور مرتبط با روانشناسی می‌پردازند.

این افراد در واقعیت روانشناس محسوب نمی‌شوند و دارای مجوز رسمی و قانونی از مراجع ذی‌ربط نیستند و به صورت غیر قانونی به امور روانشناسی می‌پردازند.

فضای مجازی بستر تخلفات در این حوزه را ایجاد کرده است و هرساله این آمار در حال افزایش است. بنابراین امکان اعتماد عمومی به روانشناسان در این فضاها بسیار کم شده است و به نوعی حوزه کاری بسیاری از افراد روانشناس را خدشه‌دار کرده است.

دلیل دیگری که می‌تواند موجب شکایت از روانشناس شود، اخذ مبالغ بالا به عنوان حق‌المشاوره است. حوزه روانشاسی مانند سایر مشاغل تعرفه‌های مشخصی برای ارائه خدمات دارند و روانشناسان نمی‌توانند دستمزد بالاتری را از مردم دریافت کنند.

انجام چنین تخلفی قابل شکایت و پیگیری از طریق سازمان نظام روانشناسی است که اقدامات قانونی لازم در این زمینه انجام می‌شود. برای آشنایی با مراحل شکایت از روانشناس و سایر مسائل مرتبط در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

تفاوت روانشناسی و روان‌پزشکی

بسیاری از افراد روانشناس را با روانپزشک اشتباه می‌گیرند و حیطه کاری آنها را یکسان تلقی می‌کنند. اما در واقعیت، روانشناسی شغلی متفاوت با روانپزشک است و هرکدام در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند.

البته از دیدگاهی می‌توان بین این دو مشاغل شباهت‌هایی را لحاظ کرد اما در واقع روانشناس حیطه شغلی کاملا مجزا با روانپزشک دارد.

روانپزشک در واقع پزشک رسمی محسوب می‌شود و دوران تحصیلی مربوط به پزشکی را طی نموده است اما روانشناس به تحصیل در رشته روانشناسی پرداخته است و در حالت کلی یکسان تلقی کردن آنها امری اشتباه است.

در واقع می‌توان گفت که کار اصلی هردو گروه مرتبط با روان اشخاص است که البته روانشناسی بیشتر جنبه ارتباط‌گیری با شخصیت افراد است و روانپزشک به درمان افراد می‌پردازد.

وظایف روانشناس

روانشناسی شغلی مستقل است و در زمره مشاغل دولتی محسوب نمی‌شود. یک روانشناس بعد از طی کردن دوره تحصیلی در دانشگاه و دوره‌های مربوط به کارورزی در نهایت می‌تواند به صورت رسمی و قانونی در این حوزه فعالیت کند.

در واقع برای روانشناس شدن باید پروسه طولانی را طی نمود و با توجه به این که جزو مشاغل حساس در جامعه محسوب می‌شود، وجود فرآیند و مراحل مختلف و طولانی برای آن ضروری است.

نوع خدماتی که یک روانشناس می‌دهد، باید در چارچوب تعیین شده وظایف باشد و خارج از آن ممکن است مشکلاتی را برای او به وجود آورد.

یک روانشناس می‌تواند در زمینه کلینیک‌های روانشناسی و یا بیمارستان‌ها و سایر ارگان‌های دیگر فعالیت کنند و این موضوع به اختیار آنها بستگی دارد. امور مرتبط با روانشناسی گسترده است و تقریبا به بسیاری از مسائلی که در طول روز با آنها سرو کار داریم، مربوط می‌شود.

کار اصلی روانشناس در وهله اول این است که با مراجعه افراد بتواند راهکار مناسبی را جهت رفع اختلافات آنها ارائه دهد. در واقع شخصیت شناسی از ویژگی‌های بارز روانشناسان محسوب می‌شود که می‌توانند از طریق روش‌های مختلف به سبک و تیپ شخصیتی افراد پی ببرند.

افرادی که برای اینگونه سنجش و تست‌ها به روانشناس مراجعه می‌کنند، ممکن است که برای آنها دارای مزایا فراوانی باشد، به خصوص اگر در این زمینه مطمئن نیستند که چه نوع کاری از خدمات یک روانشناس برایشان مناسب است.

وظایف روانشناسان در واقع ارائه راهکارهای مختلف در جهت رفع بیماری افراد است که از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رفع اختلال تغذیه
  • رفع افسردگی
  • رفع اضطراب
  • ارائه راهکار جهت جلوگیری از مصرف الکل
  • ارائه راهکار برای رفع سواس افراد
  • جلوگیری از استرس

روانشناس

دلایل مختلف مراجعه به روانشناس

کار اصلی روانشناس بیشتر در ارتباط با امور مربوط به مسائل روحی و شخصیتی افراد است و به مراجعه‌کنندگان در این زمینه مشورت می‌دهد.

این که در مواقعی از دوران زندگی خود دچار انواع بیماری‌های روحی شویم، امری بدیهی است و باید بتوانیم بیماری خود را از طریق مشورت با روانشناس رفع کنیم.

اختلال در بحث روحی افراد سبب می‌شود تا ادامه زندگی برای آنها دشوار شود و اگر درمان نگردد، یقینا تحمل آن غیر قابل ممکن خواهد بود. وظایفی که برای روانشناس تعریف می‌شود، در این حیطه است و مراجعه به این اشخاص می‌تواند در جهت درمان این بیماری‌ها بسیار موثر باشد.

افسردگی یکی از بیماری‌های شایع مرتبط با روح و روان افراد است که توسط روانشناسان درمان می‌شود. در واقع روانشناس به ارائه راهکاری می‌پردازد که می‌تواند اینگونه بیماری‌ها به مرور زمان برطرف کند.

وظیفه دیگری که روانشناس دارد، رفع اضطراب و استرس است. نکته بسیار مهم در این زمینه در مورد شغلی روانشناسی این است که یک روانشناس در واقع با راه حل‌هایی که به بیمار خود می‌دهد، اختلال روحی که برای وی به وجود آمده است را برطرف می‌نماید.

همچنین به نوعی روانشناس کار درمانگری که پزشکان انجام می‌دهند را برعهده ندارند؛ بلکه با مشورت و ارائه راهکار به بیمار، مشکل و بیماری وی را برطرف می‌کند.

دلیل دیگری که باعث می‌شود افراد به روانشناس مراجعه کنند، داشتن وسواس شدید است. این ویژگی بیشتر در بین خانم‌ها دیده می‌شود و آقایان کمتر دچار آن می‌شوند.

در واقع اگر دچار وسواس بیش از اندازه هستید، به طوری که منجر به آزار دیگران می‌شوید و همچنین در مورد این موضوع به خود نیز ضرر و زیان می‌رسانید، بهتر است آن را با یک روانشناس متخصص و مجرب در میان بگذارید.

اختلال ذهنی یکی از بیماری‌های رایجی است که معمولا در بین جوانان رخ می‌دهد که درمان آن را می‌توانند با مراجعه به روانشناس و گفتگو چند جلسه با او تا حدودی درمان کنند.

روانشناس با نحوه صحبت کردن با مراجعه‌کنندگان می‌تواند تا حدودی از مشکلی که برای وی پیش آمده است، مطلع شود و موظف است تا براساس تجربه و علمی که دارد، به اصطلاح روش‌های روانشناسی مطلوبی را ارائه کند.

برخی از روانشناسان این توانایی را دارند که از چهره افراد و نحوه حرکات بدن آنها به نوع مشکلی که برایشان رخ داده است، آگاه شوند.

جلسات مشاوره‌ای با روانشناس و طول درمان برخی از این بیماری‌ها ممکن است که مدت زمان زیادی به طول بیانجامد و افرادی که قصد دارند مشکل خود را از پایه حل کنند، باید در این زمینه وقت بگذارند.

مواردی که ذکر شد، بخش مهمی از وظایف روانشناس را تشکیل می‌دهد. اگر در این زمینه کوتاهی از روانشناس رخ دهد و به وظایف خود مطابق انتظار بیماران عمل نکنند، زمینه اختلاف بین بیمار و روانشناس و در نهایت طرح دعوا مطرح می‌شود.

دلایل رایج شکایت از روانشناس

تخلف و اموری که برخلاف قانون باشد، در هر گروه شغلی رخ می‌دهد و صرفا به مشاغل مرتبط با روانشاسی ارتباط ندارد. تخلفاتی که روانشناسان در این حوزه انجام می‌دهند، گسترده‌اند و از این حیث مراجعه‌کنندگان به راحتی می‌توانند از آنها شکایت کنند.

تفاوتی بین نوع و میزان تخلف انجام شده توسط روانشناس وجود ندارد و در هرصورت با بروز جزئی‌ترین تخلف نیز باید اقدامات لازم جهت طرح شکایت را انجام داد.

مراجعه‌کننده برای شکایت از روانشناس باید دلایل موجه و منطقی به مراجع رسیدگی‌کننده ارائه دهد. عدم ارائه ادله کافی می‌تواند به این موضوع منتهی شود که مرجع صالح ترتیب اثری به شکایت شما نکند.

جرم روانشناس

دلایل ثابتی برای شکایت از روانشناسان وجود ندارد و گستردگی آنها سبب می‌شود تا بیماران بتوانند طرح شکایتشان را در این زمینه مطرح کنند.

دانستن دلایلی که منجر به شکایت از روانشناس متخلف شود، می‌تواند برای شاکیان بسیار حائز اهمیت باشد و از این طریق به راحتی می‌توانند شکایت خود را به صورت قانونی مطرح کنند.

بیماری که از سطح کیفیت راهکارهای ارائه شده توسط روانشناس رضایت کافی نداشته باشد یا به هردلیلی قصد شکایت از وی را داشته باشد‌، باید دلایل موجه و قانونی داشته باشد.

موارد زیر می‌تواند موجب بروز نارضایتی مراجعه‌کنندگان از روانشناسان شود که در صورت تداوم این مشکلات منجر به شکایت نیز می‌شود.

دلایل رایج شکایت از روانشناس عبارتند از:

  • عدم ارائه راهکار مناسب جهت رفع بیماری
  • داشتن تخصص و مهارت کافی در امر روانشناسی
  • توجه نکردن به خواسته‌های مراجعه کنندگان
  • دریافت حق‌المشاوره بیشتر از نرخ مصوب
  • عدم برخورداری از علم کافی در زمینه روانشناسی
  • برخورد نامناسب با مراجعه کنندگان
  • توهین و فحاسی به بیمار
  • عدم رضایت کافی از کیفیت خدمات مشاوره‌ای
  • برگزاری تعداد جلسات بالای مشاوره به جهت اخذ حق تعرفه بیشتر

با توجه به این که شاکی برای اثبات ادعادی خود باید دلایل و مستندات کافی در اختیار مرجع رسیدگی‌کننده قرار دهد، دلایل فوق می‌تواند مدرک کافی برای اثبات تخلف از طرف روانشناسان نیز باشد.

در واقع اگر روانشناسی چنین تخلفاتی را انجام دهد، مراجعه‌کنندگان باید برای دستیابی به حقوق قانونی خود از آنها شکایت کنند. برخی از بیماران با مشاهده چنین مواردی علیه روانشناسان متخلف طرح دعوا نمی‌کنند و این موضوع سبب می‌شود تا تخلفات بعدی نیز از سوی آنها رخ دهد.

شکایت از روانشناس از طریق سازمان نظام روانشناسی و مشاوره

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، یک سازمان غیر دولتی و مستقل محسوب می‌شود که به منظور تحقق بخشیدن به اهداف و انجام وظایف مرتبط با حوزه روانشناسی تشکیل گردیده است.

این سازمان اهداف مختلفی را دنبال می‌کند که یکی از مهم‌ترین آن، تلاش برای ارتقاء سطح دانش روانشناسی و مشاوره در کشور است.

سازمان مزبور با هدف حمایت از حقوق مراجعان به روانشناسان و مشاوران و همچنین حمایت از حقوق صنفی روانشناسان و مشاوران، ضوابط مختلفی را در نظر گرفته است.

حدود صلاحیت‌های تخصصی و صدور شماره نظام و پروانه کار برای ‌اعضای سازمان و  نظارت بر کیفیت کار تخصصی و رسیدگی به تخلفات تخصصی روانشناسان و ‌مشاوران از جمله وظایف و اختیارات این سازمان محسوب می‌شود.

جرم در روانشناسی

اگر قصد شکایت از روانشناسان را دارید، قبل از هر چیز باید بدانید که شکایت خود را باید در چه مرجعی مطرح کنید. برای هر صنفی، یک سری از مراجع رسیدگی، صالح به رسیدگی به تخلفات آنها هستند که برای گروه شغلی روانشناسی نیز مراجع معینی تعریف شده است.

در واقع دانستن مرجع صالح به رسیدگی شکایت از روانشناس از آن جهت اهمیت دارد که شاکی ثبت شکایت خود را در کدام سازمان یا ارگان انجام دهد.

کلیه روانشناسان زیر نظر مرجعی تحت عنوان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره فعالیت می‌کنند. این سازمان صلاحیت رسیدگی به شکایت از روانشناسان متخلف در این حوزه را برعهده دارد.

مراحل ثبت شکایت از روانشناس

مراجعه‌کنندگانی که در صورت مراجعه به روانشناس بنا به هر دلیلی از نحوه کار او رضایت نداشتند، می‌توانند شکایت خود را در این سازمان ارائه دهند. بعد از ثبت شکایت، مراجع ذی‌ربط در سازمان نظام روانشناسی اقدامات لازم را جهت رسیدگی به شکایت طرح شده انجام می‌دهند.

در هرصورت، شاکی باید به صورت حضوری به این مرجع مراجعه کرده و در نهایت با رعایت موازین خاص، شکایت را به ثبت برساند. لازم به ذکر است که مراجعه‌کننده برای شکایت از روانشناس باید مراحلی را در این سازمان انجام دهد تا در نهایت به تقاضای او رسیدگی شود.

بنابراین رسیدگی به شکایت از تخلفات روانشناسان، پروسه نسبتا طولانی دارد که شاکی باید به درستی آن را انجام دهد. مرجعی که به شکایات مطرح شده از روانشناسان به صورت تخصصی رسیدگی می‌کند، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور است.

در واقع این سازمان با تشکیل چند کار گروه ابتدا به بررسی ابتدایی تخلف صورت گرفته در صنف روانشناسی می‌پردازد و در نهایت تصمیم نهایی را در این زمینه اخذ می‌کند.

شکایاتی که ممکن است بیماران از روانشناسان داشته باشند، در این مرجع به ثبت می‌رسند و در نهایت همین سازمان اقدامات قانونی جهت رسیدگی به شکایات را انجام می‌دهد.

رسیدگی به شکایت از طریق هیات‌ مرکزی سازمان نظام روانشناسی

با توجه به این که سازمان نظام روانشناسی و مشاوره صلاحیت رسیدگی به شکایات مطرح شده از سوی روانشناسان را برعهده دارند، در واقع بخش‌های مختلف در این سازمان به صورت تخصصی به شکایات عمومی رسیدگی می‌کنند.

در این سازمان ادارات و بخش‌های مختلفی وجود دارند که وظایف هرکدام در قانون مشخص شده است. به همین جهت بخش‌های متعددی به شکایت از صنف روانشناسی می‌پردازند.

اداره ارزیابی و رسیدگی به شکایات در سازمان، فرآیند رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای و حمایت از حقوق مراجعین، اعضا و روانشناسان و مشاوران را برعهده دارد.

به‌ منظور رسیدگی به تخلفات صنفی شاغلین روانشناسی و‌ مشاوره، هیأت مرکزی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای در سازمان مرکزی و‌ هیأت‌های بدوی در مناطق تشکیل می‌گردند.

روانشناسان که در واقع عضو رسمی سازمان نظام روانسناسی محسوب می‌شوند، در صورت انجام تخلفات زیر، مراجع مزبور صلاحیت رسیدگی خواهند داشت:

1) تخلف از شئون حرفه‌ای و صنفی به معنای عدول از اصول نظام نامه اخلاقی‌حرفه‌های مشاوره و روانشناسی.
2) عدم رعایت موازین شرعی و قانونی و مقررات دولتی و سهل ‌انگاری در انجام ‌وظایف قانونی.

هیأت مرکزی رسیدگی به تخلفات می‌تواند مسئولیت رسیدگی به‌ تخلفات صنفی و حرفه‌ای شاغلان حرفه‌های روانشناسی و مشاوره چند منطقه را به یک ‌هیات بدوی واگذار نماید.

روانشناس مجرم

در واقع هیات مرکزی سازمان نظام روانشناسی به شکل تخصصی به تخلفات روانشناسان کل کشور می‌پردازد. در واقع شکایاتی که از مراجعه‌کنندگان در این سازمان به ثبت می‌رسد، به هیات مرکزی برای رسیدگی و بررسی تخصصی ارجاع داده می‌شود.

این هیات بعد از انجام تحقیقات لازم و تشکیل جلسات مختلف با شاکی و روانشناس متخلف، در نهایت اقدام به صدور رای می‌کند. اگر شاکی نسبت به رای صادره از هیات مرکزی سازمان نظام روانشناسی اعتراض داشته باشد، می‌تواند آن را در دادگاه مطرح کند.

فرآیند شکایت از روانشناس به صورت حضوری

در صورتی که روانشناس اقدام به انجام تخلفاتی نمود و قصد داشتید از او شکایت کنید، باید یک سری مراحل را بدون مشکل خاصی انجام دهید.

شکایت از روانشناس مراحل مختلفی دارد که به همین منظور باید با فرآیند قانونی آن آشنا باشید. عدم آشنایی با مراحل طرح شکایت می‌تواند به سخت‌تر شدن روند رسیدگی منجر شود.

برای شکایت از روانشناس می‌توانید به صورت حضوری به سازمان مربوطه مراجعه کنید و شکایت خود را رسما به ثبت برسانید. همچنین می‌توانید ثبت شکایت از روانشناس را به صورت غیر حضوری انجام دهید.

برای شکایت از روانشناس به شکل حضوری قاعدتا باید به مرجع ذی‌صلاح که همان سازمان نظام روانشناسی است، مراجعه کرده و کتبا شکایت خود را تحویل اداره ارزیابی و رسیدگی به شکایات تحویل دهید.

در واقع باید مدارک و مستندات را ضمیمه شکایت نامه کرده و در نهایت از طریق سازمان ثبت کنید. با توجه به این که سالانه حجم بالایی از شکایات عمومی از روانشناسان در این سازمان مطرح می‌شود، باید مدت مشخصی را برای رسیدگی به شکایت در انتظار باشید.

هیات مرکزی به شکایت شاکی در زمان اعلام شده رسیدگی می‌کند و بعد از پایان بررسی‌ها، رای مقتضی را صادر می‌کند. اگر به رای صادره معترض بودید، می‌توانید از طریق مراجع قضایی اقدام به ثبت شکایت نمایید.

در این صورت باید مجددا فرآیند رسیدگی به شکایت در دادگاه را انجام دهید که به مراتب مراحل و فرآیند دشوارتری دارد.

شکایت از روانشناس به صورت غیرحضوری

بحث تخلفات در حوزه روانشناسی، موضوعی بسیار مهمی است که برای کاهش وقوع آن راه حل‌های گوناگونی در نظر گرفته شده است که در اغلب مواقع کارساز می‌باشد.

زمانی که یک روانشناس وظیفه اصلی خود را به خوبی انجام نمی‌دهد و مرتکب تخلف می‌شود، به لحاظ قانونی بیمار این حق را دارد تا تخلف صورت گرفته را از طریق سازمان نظام روانشناسی پیگیری کند و در صورت نیاز شکایت خود را در مراجع قضایی نیز مطرح کند.

امکان ثبت شکایت از روانشناسان متخلف به صورت غیرحضوری وجود دارد که به همین منظور سامانه‌ای از طرف سازمان طراحی شده است تا مردم به راحتی بتوانند انتقادات و یا اعتراضات خود را به ثبت برسانند.

 

شکایت از روانشناس

در هر صورت برای ثبت شکایت غیرحضوری باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. شماره تماس بخش رسیدگی به شکایت در سازمان نظام روانشناسی را دریافت کرده و با دفتر رسیدگی به شکایات در ارتباط باشید.
  2. نام روانشناس یا مشاوری را که از وی شکایت دارید در شکایت نامه خویش درج کنید.
  3. مکالمه تلفنی شما با مسئول دفتر رسیدگی به شکایات ضبط شده و برای مراحل بعد پیگیری خواهد شد.

شکایت از روانشناس متخلف به صورت تلفنی نیز امکان‌پذیر است و می‌توانید از طریق به راحتی شکایت خود را ثبت کنید.

لازم به ذکر است که درصورتی‌که روانشناسی از اطلاعات ارائه شده مراجعه‌کننده سوء استفاده کند و آن را در اختیار عموم مردم قرار دهد، مرتکب تخلف شده است و باید چنین تخلفی از طریق مرجع ذی‌صلاح مورد پیگیری قرار گیرد.

رسیدگی به شکایت از روانشناس در دادگاه

همانطور که گفته شد، هیات مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به شکایات افراد از روانشناسان رسیدگی می‌کند. این هیات بعدی از انجام بررسی‌های لازم، اقدام به صدور رای می‌کند.

اگر شاکی نسبت به رای صادره اعتراض داشته باشد، می‌تواند ثبت شکایت از روانشناس را در دادگاه انجام دهد. حال که بحث رسیدگی از روانشناس در دادگاه مطرح است، باید تعیین نمود که در چه مرجعی به چنین شکایتی رسیدگی می‌شود.

اگر تخلف صورت گرفته از سوی روانشناس جنبه حقوقی داشته باشد، در محاکم حقوقی به شکایت مربوطه رسیدگی خواهد شد. اما اگر تخلف صورت گرفته از طرف روانشناس جنبه مجرمانه دارد، دادسرا و دادگاه‌های کیفری در این زمینه صلاحیت دارند.

رسیدگی به شکایت از روانشناس به دلیل توهین به مراجع به جهت آن که جنبه کیفری دارند، در مراجع قضایی کیفری رسیدگی می‌شود. بنابراین برای شکایت در این زمینه ابتدا باید به دادسرا مراجعه کنید.

دادسرا در وهله اول تحقیقات مقدماتی جرم را انجام می‌دهد و در صورتی که اثبات شود که روانشناس به شخص یا اشخاصی توهین کرده است، پرونده برای رسیدگی بیشتر و صدور حکم به دادگاه کیفری صالح ارجاع داده می‌شود.

اثبات این موضوع تا حد زیادی به ادعاهای ارائه شده طرفین بستگی دارد. در واقع اگر بتوانید مدارکی را در اختیار دادسرا قرار دهید که نشان‌دهنده توهین روانشناس به شما است، وقوع جرم برای دادسرا اثبات می‌گردد.

در نهایت با صدور حکم توسط دادگاه، در صورتی که رای به نفع شاکی صادر شود، روانشناس مجازات می‌گردد و شما به حق قانونی خود خواهید رسید.

تنظیم شکایت‌نامه جهت شکایت از روانشناس

اختلاف و طرح شکایت بین روانشناسان و مراجعه‌کنندگان یک امر بدیهی است و شاهد اینگونه مسائل در زمینه کاری روانشناسی هستیم.

ثبت شکایات و رسیدگی به اعتراضات مردمی در مورد نحوه عملکرد روانشناسان توسط مراجع صالحی چون سازمان نظام روانشناسی رسیدگی می‌شود.

در هر صورت چنانچه قصد شکایت علیه روانشناس را دارید، باید در وهله اول بتوانید شکایت نامه مرتبط با مشکلی که برایتان ایجاد شده است را تنظیم کنید. در صورتی که تنظیم شکایت‌نامه بدون در نظر گرفتن اصول و مقررات مربوطه انجام شده باشد، توسط سازمان مزبور رسیدگی نخواهد شد.

ارائه شکایت‌نامه به سازمان نظام روانشناسی در واقع اولین و مهم‌ترین قدم در شکایت از روانشناسان است. بنابراین اگر تمایل دارید که شکایت شما در اسرع وقت و بدون وجود مشکل خاصی مورد بررسی قرار گیرد، باید بتوانید شکوائیه با رعایت اصول قانونی تهیه نمایید.

تنظیم شکوائیه اصولا توسط وکلا و کارشناسان حقوقی صورت می‌گیرد که تنظیم آن را باید برعهده اشخاص متخصص این حوزه قرار دهید. به همین سبب تهیه و تنظیم شکوائیه مرتبط با موضوع شکایت از روانشناس را می‌توانید در اختیار سامانه شکایت 24 قرار دهید.

مشاوره حقوقی برای شکایت از روانشناس توسط وکلای متخصص

امکان بروز رفتارهای غیرقانونی و انجام تخلفات از جانب روانشناس وجود دارد و مطابق قانون این حق برای مراجعه کنندگان وجود دارد تا در این خصوص رسیدگی به شکایات خود را از طریق مراجع صالح درخواست کنند.

به همین جهت اگر قصد شکایت از روانشناس را دارید، راه حل مناسب برای شما استفاده از خدمات و سرویس‌های متنوع سامانه شکایت 24 است. در این صورت می‌توانیم شما را در تمام مراحل شکایت راهنمایی کنیم و اطلاعات حقوقی لازم را در اختیار شما قرار دهیم.

طرح شکایت از روانشناس به دلیل انجام تخلفات، نیازمند رعایت یک سری شرایط قانونی است که بدون بهره‌گیری از کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب عملا روند رسیدگی را دشوار می‌کند.

ما در این سامانه با داشتن تیمی از وکلای دادگستری مجرب و مطلع و کارشناسان حقوقی آگاه، قادر هستیم تا خدمات مشاوره‌ای در شکایت از حوزه روانشناسی را در اختیار شما بگذاریم و شما را در تمامی مراحل ثبت شکایت یاری نماییم.

استفاده از خدمات سایت شکایت 24 می‌تواند راهکاری مناسب برای طرح شکایت از روانشناس در سازمان نظام روانشناسی به شمار رود.

شکایت 24 آماده خدمت‌رسانی در ارائه انواع خدمات حقوقی نظیر تنظیم شکوائیه، دادخواست، لوایح دفاعیه و مشاوره‌های تخصصی می‌باشد.

قبل از هر اقدام حقوقی بهتر است از مشاوره‌های تخصصی این سایت که توسط وکلا و کارشناسان مجرب و متخصص انجام می‌شود، استفاده کنید و از راهنمایی‌های مشاوران متخصص در این زمینه بهره‌مند شوید تا بهترین نتیجه را در کمترین زمان ممکن دریافت کنید.

بهره‌مندی از مشاوره حقوقی سامانه شکایت 24

یکی از روش‌هایی که می‌توان از طریق آن به اطلاعات حقوقی دست یافت، دریافت مشاوره حقوقی است. در واقع از طریق مشاوره حقوقی می‌توان به موضوعات و مسائلی که در مورد آن دچار مشکل شده‌اید، اطلاعات لازم را دریافت کنید.

بین مشاوره حقوقی و اطلاعات حقوقی معمولا مرز مشخصی وجود ندارد اما یقینا برخورداری از مسائل این چنینی بدون بهره‌مندی از متخصصین حقوقی عملا غیرممکن است. گفتنی است که از روش‌های دیگری که می‌توان به اطلاعات حقوقی دست پیدا کرد، مراجعه به وکیل دادگستری است.

این که در زمینه‌های حقوقی به وکیل یا کارشناس حقوقی مراجعه شود، بستگی به نظر افراد دارد و نمی‌توان طرفین را ملزم کرد که الزاما برای طرح دعوا از وکیل استفاده کنند.

برای دریافت مشاوره حقوقی در وهله اول لازم است که یک جستجوی ساده در سایت انجام دهید و با مجموعه‌ها و سامانه‌های حقوقی گوناگون آشنا شوید.

اگر تمایل دارید که با وکلا و متخصین حقوقی در ارتباط باشید و از این افراد مشاوره حقوقی دریافت کنید، سامانه شکایت 24 یقینا انتخاب قابل قبولی برای شما خواهد بود.

مشاوره‌های حقوقی شکایت 24 به صورت آنلاین، تلفنی و در بستر فضای مجازی نیز انجام می شود که برای افراد مزیت‌های فراوانی دارد.

یکی از این مزیت‌ها برخورداری از شرایط مناسب اطلاعات حقوقی است. از طریق مشاوره حقوقی این سامانه می‌توان اطلاعات لازم در مورد نحوه اقامه دعاوی حقوقی و همچنین انجام مراحل لازم در این زمینه را کسب کرد.

روانشناس مجرم

مزایا دیگر استفاده از مشاوره حقوقی این سامانه، هزینه‌های بسیار مناسب مشاوره است که با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توان اطلاعات حقوقی لازم را در مورد مسائل مختلف کسب کرد.

در حالت کلی طرح دعاوی حقوقی از طریق مراجع قانونی، کمی زمانبر و نیازمند رعایت یک سری موارد قانونی است و اصول دادرسی مشخص دارد، که بدون بهره‌گیری از کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب عملا روند رسیدگی را دشوار می‌کند.

چرا شکایت 24 را انتخاب کنیم؟

سامانه شکایت 24 با بهره‌گیری از وکلا، کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب و متخصص آماده خدمات‌رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، اختلافات حوزه کار و روابط کارگر و کارفرما و سایر مسائل حقوقی است.

همچنین این سامانه علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی و نحوه قراردادنویسی نیز خدمت‌رسانی می‌کند.

در هر صورت چنانچه به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و قصد تنظیم شکایت حقوقی در مراجع قضایی و به تبع آن تنظیم دادخواست، شکوائیه و سایر اوراق قضایی را دارید، قبل از هر اقدام حقوقی می‌توانید به سایت شکایت 24 مراجعه کرده و از خدمات و امکانات آن بهره‌مند شوید.

باتوجه به این که شکایت 24 سابقه چندین ساله در زمینه ارائه خدمات حقوقی دارد و بهترین و مجرب‌ترین حقوقدانان کشور در این مجموعه فعالیت می‌کنند، می‌تواند مناسب‌ترین گزینه برای انتخاب افراد مختلف برای بهره‌مندی از امکانات و خدمات حقوقی باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا