شکایت از اصناف

شکایت از دندانپزشکی چگونه است؟ شکایت از تعرفه دندانپزشکی

معضل و مسئله شکایت از دندانپزشکی و تعرفه‌های خارج از مصوبات وزارت بهداشت، یکی از چالش‌ها و مشکلاتی است که در این حوزه همیشه شاهد آن هستیم.

تعداد بسیار بالایی از شکایت‌های بیماران به تعقیب حقوقی و کیفری دندانپزشک منتهی شده و تعداد کمی از دندان‌پزشکان از اتهامات وارده تبرئه می‌گردند.

در این میان مراجع قضایی تصمیم گیرنده از قصور دندانپزشکان در کشور تعیین گردیده که وظیفه بررسی شکایت‌های مردمی را بر عهده دارند و پس از بررسی و در صورت صحت موضوع، اقدامات لازم جهت محکومیت دندانپزشک یا مطالبه خسارت از او، به مرحله اجرا در خواهد آمد.

از سالیان نه چندان دور، دامنه علم دندانپزشکی با پیشرفت‌های بسیار بالایی همراه بوده و دندانپزشکان متخصص و متعهد، خود را مقید می‌دانند تا در هر شرایطی از کشیدن دندان‌های فرسوده بیماران جلوگیری کرده و به هر شکل ممکن، درمان و حفظ دندآن‌ها در سرلوحه اقدامات دندانپزشکان قرار گرفته است.

از سوی دیگر میل به زیبا بودن و داشتن لبخندی جذاب و زیبا، بطور فراگیری بین عموم مردم مرسوم گردیده، که امروزه شاهد آن هستیم که متقاضیان فراوانی در زمینه‌های ارتودنسی، کامپوزیت، لمینت و ایمپلنت دندان‌ها به دندانپزشکان مراجعه می‌نمایند.

حال چنانچه دندانپزشکان در انجام هر یک از خدمات درمانی و زیبایی مرتکب قصور یا اشتباهی گردند، دارای مسئولیت بوده و بیمار قادر خواهد بود با طی تشریفاتی، اقدام به طرح شکایت از وی نماید.

با ما همراه باشید تا شما را در جریان فرآیند شکایت از دندانپزشکی در زمینه قصور پزشکی و تعرفه‌های آن‌ها قرار دهیم.

قصور در دندانپزشکی چیست؟

قصور دندانپزشکان که باعث طرح شکایت از دندانپزشک می‌گردد، تقریبا در سراسر کشور به یک شکل مشخص گردیده است. قصور دندانپزشک، به مفهوم کوتاهی در انجام وظایف و استاندارد‌های مراقبتی پزشکی است، که دندانپزشکان مکلف به انجام و رعایت آن‌ها هستند.

در صورتی که دندانپزشک هر نوع عمل پزشکی و جراحی را بدون رعایت نمودن نکات درست علمی یا انجام ندادن درست وظایف و همچنین رعایت نکردن مقررات و قوانین و نظامات دولتی و در مجموع هر عملی که در راستای انجام وظیفه او صورت پذیرد ولی منجر به وارد شدن ضرر و خسارت به بیمار گردد، حتی اگر آن عمل دندانپزشک عمدی نباشد، قابلیت طرح شکایت و پیگیری را داشته و متضرر از قصور دندانپزشک قادر خواهد به مراجع مربوطه مراجعه و شکایت خود را طرح و پیگیری نماید.

در مجموع می‌توان گفت که قصور به معنای دست کشیدن از اقدام یا فعل لازم و یا مشغول شدن به اقدام یا فعلی ممنوع است.

قصور پزشکی به موجب قوانین مجازات اسلامی در تبصره ماده ۳۳۶ تحت عنوان بی‌مبالاتی، بی‌احتیاطی، عدم مهارت و عدم رعایت نظامات دولتی تعریف گردیده است و در معنای فراگیرتر آن، اگر درمانی برای متقاضی انجام گردد که نتایج آن درمان، چیزی نباشد که شما خواستار آن بوده‌اید و یا قبلا توسط پزشک برای شما مشخص و پیش‌بینی شده باشد، دندانپزشک مقصر محسوب خواهد شد.

پس باید گفت هر درمانی که به شکست بیانجامد، به معنی قصور پزشکی به شمار نمی‌آید.

وسایل دندانپزشکی

چگونه می‌توان از دندانپزشک مقصر شکایت کرد؟

لازم است قبل از طرح شکایت از دندانپزشک، شخصا یا توسط یک وکیل با تجربه و حاذق در جرائم و تخلفات پزشکی، با دندانپزشک ارتباط برقرار کنید.

در این حالت امکان دارد دندانپزشک به صورت کاملا خودجوش و خودخواسته به درمان مجدد مورد خواسته شده یا پرداخت خسارت و ضرر و زیانی که به شما وارد آورده، اقدامات لازم را تا حصول نتیجه مطلوب به عمل آورد و نیازی به طرح شکایت در مراجع مربوطه نباشد.

در غیر این صورت لازم است که اقدامات لازم را برای شکایت از دندانپزشک انجام دهید و در شروع کار با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شکواییه یا دادخواست خود را ثبت کرده یا در صورت تمایل به استفاده از خدمات وکلای دادگستری فرآیند طرح و پیگیری شکایت از دندانپزشک را به او بسپارید.

مراجع صالح برای رسیدگی به تخلفات و جرایم دندانپزشکی

دادگاه‌های عمومی

اصولا اغلب جرایم پزشکی دارای هر دو جنبه کیفری و حقوقی هستند که جنبه حقوقی آن در دادگاه‌های عمومی قابل رسیدگی خواهد بود.

به موجب ماده ۴۹۵ قانون مجازات اسلامی: اگر پزشک در معالجاتی که انجام می‌دهد باعث  تلف یا صدمه بدنی به بیمار گردد، ضامن دیه او خواهد بود.

همچنین در ماده ۴۹۶ قانون مذکور نیز بیان گردیده است:«پزشک در معالجاتی که دستور انجام آن را به پرستار یا مریض و مانند آن صادر می‌نماید، در صورت صدمه بدنی یا تلف، ضامن است مگر آنکه مطابق ماده ۴۹۵ که اشاره شد، عمل نماید.»

بیمارانی که از اقدامات دندانپزشک متضرر شده‌اند، برای طرح دادخواست حقوقی و مطالبه دیه، باید ابتدا به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و دعوای مطالبه خسارت خود را مطرح نمایند.

پس از تشکیل جلسه و بررسی موضوع و عنداللزوم جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری که عموما کارشناسان پزشکی قانونی هستند، دادگاه حقوقی نسبت به تعیین خسارت و محکومیت خوانده دعوا که دندانپزشک متخلف است اقدام خواهد کرد.

البته طی کردن مسیر شکایت، به این معنی که کدام مسیر طرح شکایت برای رسیدن به نتیجه مطلوب مناسب‌تر است، جزیی از تخصص وکلاست.

مطب دندانپزشکی

دادسرای جرایم پزشکی

دادسراهای مختلفی در شهر تهران در نظر گرفته شده است که بسیاری از آن‌ها به امور ویژه و خاصی می‌پردازند، از جمله این دادسراها، دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم پزشکی است که عموم مردم قادر خواهند بود پرونده‌های قضایی و شکایت‌های خود را در خصوص تخلفات و قصور دندانپزشک و پزشک در هر مرحله‌ای به دادسرای جرایم پزشکی ارجاع دهند.

رسیدگی به پرونده‌ها و شکایت‌های در این دادسرا به این شکل است که پس از طرح موضوع و ارجاع شکایت به کمیسیون پزشکی مربوطه، آن کمیسیون در موعد تعیین شده به بررسی پرونده مذکور می‌پردازد و اگر کاستی و قصور کادر درمانی قابل تشخیص باشد، مراتب به شعبه رسیدگی کننده در دادسرای پزشکی فرستاده خواهد شد.

در ادامه در صورت نیاز، تیم پزشکی و دندانپزشک برای ارائه توضیحات احضار خواهند شد و در صورتی که پس از بررسی‌های لازم دادسرا قانع گردد که قصوری صورت نگرفته است که شکایت مذکور را رد کرده و قرار منع تعقیب صادر خواهد شد.

چنانچه شکایت را نزدیک به واقعیت تشخیص دهد با صدور کیفرخواست، پرونده را با صدور قرار مناسب برای دندانپزشک، به دادگاه ارسال می‌کند و دادگاه نیز، مجازاتی را متناسب با مندرجات پرونده و نظریه کارشناس و دفاعیات طرفین، صادر خواهد کرد.

هر چند باز هم ممکن است در این مرحله دندانپزشک تبرئه گردد.

روند طرح شکایت در دادسرا جرایم پزشکی نیز همانند سایر دادسرا‌ها است. پس ابتدا باید به دفاتر خدمات قضایی کشور مراجعه نمود و پس از ثبت نام در سامانه ثنا، شکایت خود را از دندانپزشک مذکور با ارائه شکواییه مطرح کرد.

شکواییه مذکور پس از ثبت در دفتر خدمات قضایی، متناسب با موضوع به دادسرای جرایم پزشکی واقع در آدرس تهران- پل سیدخندان- ابتدای خیابان دبستان- خیابان آریا محمودی- دادسرای ویژه جرایم پزشکی و دارویی تهران ارجاع خواهد شد.

شورای حل اختلاف ویژه امور بهداشت

از ابتدای سال ۸۹ و با تصویب دستورالعمل تشکیل شوراهای حل اختلاف ویژه امور پزشکی، اغلب استان‌ها در سطح کشور، شورای حل اختلاف ویژه رسیدگی به امور بهداشتی را بازگشایی نمودند و فعالیت خود را در این خصوص آغاز کردند.

در شهر تهران نیز مجتمع شماره  ۲۹ شورای حل اختلاف به امور پزشکی و بهداشتی اختصاص داده شده است. متخصصان و کارشناسان صاحب صلاحیت در رشته‌های مرتبط با پزشکی با معرفی و تایید سازمان نظام پزشکی، جز اعضای این شورای ویژه هستند که با رعایت آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۳۴ قانون برنامه چهارم توسعه به مدت سه سال انتخاب شده و علاوه بر دارا بودن شرایط عمومی لازم، باید محکومیت انتظامی یا کیفری قطعی نداشته باشند.

از صلاحیت‌های دیگر این شورای حل اختلاف، رسیدگی و حل اختلافات اعضای جامعه پزشکی با یکدیگر و اختلافات جامعه پزشکی با سایر افراد حقیقی یا حقوقی است در حالی که مبلغ خواسته یا محکوم‌به نباید بیشتر از 20 میلیون تومان باشد و طرفین در خصوص ارسال پرونده به شورا موافقت نمایند.

رسیدگی به اغلب شکایات مربوط به دندانپزشکی، یا شکایاتی که در آن‌ها ممکن متهم به دیه‌ محکوم گردد و مبلغ دیه کمتر از مبلغ 20 میلیون تومان باشد، به شورای حل اختلاف ارسال خواهد شد.

سازمان تعزیرات حکومتی

قانون تعزیرات حکومتی در امور بهداشتی و درمانی مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، جرایم بسیاری را معرفی کرده است که مهم‌ترین تخلفات آن به شرح ذیل است:

  • راه‌اندازی موسسات پزشکی غیر مجاز توسط افراد فاقد صلاحیت
  • راه‌اندازی موسسات پزشکی توسط متخصصین فاقد مجوز و پروانه
  • امتناع بیمارستان از پذیرش بیمار و ارائه ندادن خدمات اولیه لازم به بیماران اورژانسی

شکایت از این تخلفات، در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی است، اما باید در نظر داشت که با استناد به ماده سه از قانون مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی، چنانچه یک موسسه پزشکی از سوی افرادی تاسیس شده باشد که دارای تخصص و مهارت لازم باشند ولی اقدامی برای کسب مجوزهای لازم از مراجع مربوطه انجام نداده باشند، توسط دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی نیز می‌توان آن‌ها را مورد پیگرد قضایی قرار داد.

دندانپزشک

آشنایی با حقوق متقابل بیماران و دندانپزشکی برای پیشگیری از شکایت

مراجعه‌کنندگان به مطب دندانپزشکی، باید در خصوص مشکلات خود و مراحل درمان آن اطلاعات لازم را کسب کنند. دندانپزشکی نیز موظف هستند که در مورد طول درمان، بیماران را در جریان تمام هزینه‌ها قرار دهند و همچنین وظیفه دارند که درمآن‌های جایگزین را نیز برای بیمار معین نمایند.

دندانپزشک مکلف است بهترین درمان را در حق بیمار خود انجام دهد و اگر به علت کمبود امکانات یا نداشتن تخصص کافی، قدرت و توانایی ارائه درمان مناسب را ندارد، بیمار خود را به دندانپزشک متخصص ارجاع دهد و حق طبیعی دندانپزشک است که بیمار را برای درمان پذیرش ننماید.

دندانپزشک می‌تواند‌ حق ویزیت خود را درازای معاینه بیمار و یا ارائه مشاوره مطالبه نماید. حق ویزیت دریافتی، از هزینه‌های درمانی که در آینده برای بیمار انجام خواهد شد، جدا بوده و حق ویزیت دندانپزشک در هر شرایطی محفوظ خواهد بود.

برای جلوگیری از وقوع شکایت از دندانپزشک، دندانپزشکان چه مواردی را باید رعایت کنند؟

برای اینکه به نحوی از تبعات شکایت از دندانپزشکی پیشگیری گردد، شخص دندانپزشک باید به صورت آگاهانه رضایت بیمار خود را مطابق قانون مجازات اسلامی، پیش از هر گونه عملی اخذ نماید و شروع کار توسط دندانپزشک، باید بر مبنای رضایت شخص بیمار و یا اولیای او و همچنین تحت موازین فنی و علمی صورت پذیرد.

اگر دندانپزشک معالج، برای بیمار خود وقت و فرصت لازم را اختصاص دهد و قبل از اقدام به هر عملی، بیمار در خصوص اقدامات درمانی خود اطلاعاتی را کسب نماید، قطعا انتظارات بیمار نیز تا حدودی برآورده شده و کار به شکایت نخواهد کشید.

قصور دندانپزشکی

نحوه شکایت از تعرفه‌های غیر قانونی دندانپزشکی

در مجموع به علت گستردگی حیطه اختیارات سازمان نظام پزشکی کشور، نظارت بر عملکرد فعالان این صنف به عهده سازمان نظام پزشکی کشور قرار داده شده است.

اما گاهی هم پیش می‌آید که مراجعی مثل وزارت بهداشت و درمان یا سازمان تعزیرات حکومتی نیز به برخی تخلفات ورود کرده و نظارت‌های لازم را انجام خواهند داد.

ولی طبق قانون سازمان نظام پزشکی صلاحیت نظارت بر عملکرد دندانپزشکان را دارا بوده و البته ماهیت این نظارت به این شکل انجام خواهد شد، که با بروز یک شکایت از سوی مردم، سازمان مربوطه در مقام رسیدگی بر خواهد آمد.

دریافت تعرفه‌های نامتعارف و غیرقانونی از بیماران، طبق قانون در واقع نوعی اقدام به کلاهبرداری تعریف می‌گردد و از منظر حقوقی این اقدام دندانپزشک ممکن است تحت عنوان دریافت و وصول مال نامشروع یا تحصیل مال از طریق نامشروع عنوان مجرمانه داشته باشد.

البته همانگونه که ذکر شد تعرفه‌های نامتعارف، تحت عنوان مجرمانه کلاهبرداری محسوب شده و در صورت اثبات مرتکب آن به یک تا 7 سال زندان محکوم خواهد شد.

نحوه برخورد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تعرفه‌های غیر قانونی و غیر متعارف نیز به شکل دیگری است.

این وزارتخانه با سازوکار دیگری با این جرم برخورد خواهد کرد و هنگامی که گزارشی از تخلف پزشکان به وزارتخانه منعکس گردد، از طریق کمیسیون ماده ۱۱ حوزه درمان و برابر با مقررات، با آنان برخورد خواهد شد و مبلغی که بالاتر از تعرفه از بیمار اخذ شده باشد، به وی مسترد خواهد شد.

در خصوص نقش سازمان تعزیرات در برخورد با تخلفات تعرفه‌ای پزشکان باید عنوان کرد که در متن قانون مجازات اسلامی فقط می‌توان به بخشی از قانون تعزیرات حکومتی اشاره کرد که ماموران تعزیراتی می‌توانند صرفا به بهانه گران فروشی نسبت به این تخلفات واکنش نشان داده و نظارت کافی را اعمال نمایند.

بررسی قوانین تعرفه‌ای دندانپزشکی

بر اساس یکی از تبصره‌های مندرج در قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی، میزان تعهد سازمآن‌های بیمه‌گر در قبال تعرفه‌های دندانپزشکی، توسط شورای‌عالی بیمه خدمات درمانی، همه ساله تعیین خواهد شد.

در قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی‌ و مواد خوردنی و آشامیدنی، ذکر گردیده است که برای بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها موضوع ماده 10 قانون تشکیل وزارت ‌بهداشت‌ که به صورت خیریه درخواست تاسیس خود را به وزارت بهداشت می‌دهند.

به تشخیص ‌و تایید وزارت بهداشت‌، و پس از سپردن تعهد مبنی بر اینکه فقط به صورت غیرانتفاعی بوده و تمام تعرفه‌های خاص بر مبنای ضوابط مالی اداری و فنی مذکور در آیین‌نامه مصوب وزارت بهداشت‌ را رعایت خواهند کرد، برای آن‌ها پروانه مخصوص صادر خواهد شد.

در این شرایط پروانه موسسات مذکور در صورت تخلف از تعهد قانونی، راسا توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی لغو خواهد شد.

ماده 10 و ماده 14 از آیین‌نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای شاغلین حرفه‌های پزشکی و وابسته در سازمان نظام پزشکی ایران نیز نگاهی بر تعرفه پزشکان و دندانپزشکان دارد.

طبق ماده 10، شاغلین حرفه‌های پزشکی و وابسته مکلفند در بخش غیردولتی تعرفه‌های خدمات پزشکی مصوب سازمان نظام پزشکی و در بخش دولتی تعرفه‌های خدمات پزشکی مصوب هیات دولت (موضوع بند ک تبصره ماده 3 قانون) را رعایت نمایند.

بر اساس ماده 14 نیز شاکی انتظامی باید هزینه‌های لازم را طبق تعرفه‌ای که شورای عالی نظام پزشکی تعیین می‌کند، پرداخت کند، مگر اینکه به تشخیص دادستان یا رئیس هیات مدیره نظام پزشکی محل، فاقد استطاعت مالی باشد.

ایرادات دندان

طرح و پیگیری شکایت از دندانپزشک چقدر زمان می‌برد؟

با توجه به حجم  بالای این گونه پرونده‌ها در دادسراهای جرایم پزشکی، البته در سطح تهران، و از آنجایی که متاسفانه همه روزه شاهد بروز این اختلافات مختلف و تقصیر از ناحیه دندانپزشک هستیم و بیماران متعددی همه روزه نسبت به ثبت شکایت خود در دادسرای جرایم پزشکی اقدام لازم را به عمل می‌آورند.

باید عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت در دادسرای جرایم پزشکی قابل پیش‌بینی دقیق نبوده و نمی‌توان زمان مشخصی را بیان کرد و ممکن است متناسب با موضوع شکایت و دلایل ارائه شده کاملا متفاوت باشد.

ولی قطعا کارشناسان و وکلای شاغل در این حوزه، با تجربه ای که در پیگیری و انجام پرونده های مختلف کسب نموده اند، می‌توانند بهترین و سریع ترین مسیر را برای شما انتخاب نمایند.

هزینه‌های طرح شکایت از دندانپزشک به چه میزان است؟

هزینه طرح  شکایت از دندانپزشک در قسمت مربوط به ثبت شکواییه در دفاتر خدمات قضایی و تشکیل کمیسیون پزشکی، مطابق تعرفه‌های قانونی دریافت خواهد شد و برای همه افراد جامعه یکسان است.

لذا در ابتدا مبلغی در حدود ده هزار تومان بابت هزینه ثبت شکایت از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از شما دریافت خواهد شد و بسته به ضمایم شکواییه شما، مبلغی نیز به آن افزوده می‌گردد.

مبلغ 315 هزار تومان نیز بابت تشکیل اولین جلسه کمیسیون پزشکی سه نفره باید پرداخت نمایید. البته کلیه هزینه های مذکور در فرض محکومیت دندانپزشک، قابل مطالبه از محکوم‌علیه خواهد بود.

لازم به ذکر است در مجموع هزینه‌های دادرسی از مرحله ثبت شکایت تا صدور رای و هزینه‌های مرحله اجرا و همچنین تعرفه‌های حق الوکاله وکیل در صورت نیاز به استفاده از خدمات وکیل و هزینه‌های کارشناسی و هزینه‌های ثبت شکواییه، هر ساله توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌گردد.

برای اطلاع از تعرفه خدمات قضایی در سال 1401 می‌توانید به قانون بودجه کشور مراجعه نمایید.

مزایای استفاده از خدمات وکیل دادگستری، برای طرح شکایت از دندانپزشک

اگر میخواهید طرح شکایت شما در دادسرای جرایم پزشکی با سرعت بیشتری پیش برود و به نتیجه مطلوبی در انتهای فرایند آن برسید و حقوق از دست رفته‌تان را به دست آورید، به شما توصیه می‌کنیم که با یک وکیل مجرب جرایم پزشکی حتما مشورت کنید.

اغلب بعضی از مسائل پیش می‌آید، که شاید از نظر شما عادی جلوه کند ولی برعکس، بسیار مهم هستند و می‌توانند در محکومیت پزشک، واقعا تاثیر گذار باشند. وکیل با تجربه و صادق می‌تواند شما را در خصوص موارد یاد شده، آگاه نماید.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلا و مشاوران سامانه حقوقی شکایت 24: صرفه جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، چالش برانگیز،  وقت گیر و استرس زا به دادگاه، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به جرایم پزشکی خواهد بود.

دکتر دندانپزشک

ارائه خدمات تخصصی حقوقی و پشتیبانی از آن توسط سامانه حقوقی شکایت 24

مورد اشاره شده جزء بسیار کوچکی از جرائم صورت گرفته در حوزه درمان و پزشکی کشور است که البته به نوبه خود از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار است تا حدی که در صورت عدم رسیدگی به موقع مراجع قضایی و سازمان نظام پزشکی، تبعات جبران ناپذیری را در افکار عمومی جامعه ایجاد خواهد کرد.

عمده مشکلات پیش آمده در این حوزه، اغلب به کم‌توجهی بیماران در مراجعه به دندانپزشکی معتمد و متخصص بر می‌گردد و همین امر باعث خواهد شد که به راحتی جرائم مختلفی در حوزه دندانپزشکی رخ دهد.

اگر در خصوص تنظیم شکایت تخصصی در حوزه پزشکی و دندانپزشکی نیاز به مشاوره حقوقی دارید یا قصد دارید تمام فرآیند احقاق حق خود را برعهده کارشناسان و وکلای متخصص قرار دهید، بهترین امکان برای شما استفاده از خدمات بسیار متنوع سامانه حقوقی شکایت 24 خواهد بود.

متاسفانه بیشتر افراد جامعه ما که با مشکل حقوقی مواجه می‌شوند، در ابتدا برای رفع معضل خود به وکیل دادگستری مراجعه نمی‌کنند و همین موضوع تبعات جبران‌ناپذیری را برایشان ایجاد خواهد کرد.

اخذ وکیل در مسایل مربوط به جرایم پزشکی و دندانپزشکی می‌تواند کمک شایان توجهی به شاکی پرونده نماید. اما اگر به علل مختلفی شاید امکان دسترسی شما به وکیل دادگستری وجود نداشته باشد که در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره حقوقی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

مشاوره حقوقی از جهات مختلفی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برایتان داشته باشد که در کمترین حالت، اطلاعات حقوقی شما را در خصوص مورد مربوطه، افزایش خواهد داد.

سامانه حقوقی شکایت 24 با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، و سایر مسائل حقوقی است.

لازم به ذکر است که این سایت حقوقی علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکواییه، دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و مانند آن نیز خدمات رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم شکوائیه، دادخواست، و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه شکایت 24 مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

مسیرهای طرح شکایت از دندانپزشک کدام است؟

سه روش برای طرح شکایت از دندانپزشک متخلف وجود دارد که این مسیرها عبارت است از: شکایت انتظامی در دادسرای سازمان نظام پزشکی شکایت حقوق در دادگاه‌های عمومی و کیفری در دادسرای ویژه پزشکی و شکایت در شورای حل اختلاف.

بهترین راه شکایت از قصور دندانپزشکی چه مسیر شکایتی است؟

طرح شکایت کیفری در دادسرای جرایم پزشکی، بهترین روش است. دادسرای جرایم پزشکی یکی از دادسراهای اختصاصی است که به جرایم ارتکابی توسط پزشکان رسیدگی می‌‌نماید.

شکایت از دندانپزشکی، چقدر هزینه دادرسی دارد؟

مبلغ 10 هزار تومان هزینه ثبت شکایت از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از شما دریافت می‌شود و بسته به ضمایم شکواییه شما، مبلغی نیز به آن افزوده خواهد شد. همچنین حدود 315 هزار تومان بابت تشکیل اولین جلسه کمیسیون پزشکی سه نفره باید شما پرداخت نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲ رای

‫14 دیدگاه ها

  1. من پروسه درمان ترمیمی پیش دکتر فروزان رسولی درمشهد شروع کردم که دوتا دندون جلوم نیاز به روکش داشت اما ایشون یکی از دندون های شماره1فک بالامو تیره و سیاه در آوردن و بعد از اعتراض گفتنداز دندون خودت بوده این رنگ سیاهی. ایشون حتی بدون اجازه از من دندان های سالم کناره رو تراش دادن هم روی سطح و هم از قد دندون تراش و کوچیک کردن برای جلوه دادن به دندون های جلویی که روشون که باید روکش میذاشتن. درمجموع دکتر ناتوان و بی مسئولیت و بی وجدانی هستند که تنها دغدغه شون گرفتن پول هست،12.500.000بابت دوتا روکش و تراشیدن دندان ها گرفتند.
    حتی باوجود اینکه گفتم بیمه هستم و هزینه درمانیمو قبول میکنه اما نگفتند که عکس OPGبرای کار لازمه و بیمه هم بدون عکس رادیولوژی هزینه ای بازگشت نداد.
    سیاهی دندان کاملا واضح و مشخصه اما دندونپزشکی که کار خودشو میبره زیر سوال و منکر تیرگی رنگ دندون بنده میشه واقعا بی مسؤلیت و فاقد صلاحیت پزشکی هست.
    به همین منظور هم از بابت قصور پزشکی و تعرفه بالایی که داشتند شکایتی ثبت و پیگیری خواهم کرد.

  2. سلام حدود ده سال پیش مثلآ دکتر بهاره مظفری دوتا از دندونای منو عصب کشی و روکش کرد که هر دو بافاصله چند ماه افتاد بچه بودم فکر شکایت و اینا نکردم خدا ازش نگزه با من چی کرد اگه راهی هست که بتونم ازش شکایت کنم با توجه به زمانی که گذشته تو رو خدا راهنماییم کنید دوستان.

  3. اسفند پارسال عصب کشی با بیمه انجام دادم و مراجعه بعد موکول شد به ۱۷ فروردین امسال و سپس دوهفته دیگه که تو این مدت دندانم شکست، حالا بعداز قالب و روکش که ۳ ميليون شده باید کشیده شود چون همچنان دردناک است در ضمن‌ بعلت اتمام کار بیمه ندارم راهنمایی بفرمایید

  4. سلام دکتر دندونمو خوب عصب کشی نکرده و عفونت کرده و باید طبق نظر دکترایه دیگه دندون باید کشیده شود این در صورتیه ک هر بار به دکتر که کارو انجام داده مراجعه میکردم فقط برام قرص و امپول تجویز میکرد میتونم شکایت کنم؟

  5. سلام من فرزند 6 ساله ام در کلینیک مهدیس آیت الله کاشانی برای یک دندان تخت شیری به نام عصب کشی 4میلیون تومان گرفتند که تازه تشخیصشان هم اشتباه بوده و بخشی از دندان پر کرده هم ظرف دوهفته ریخت واقعا به کجا شکایت کنم؟ چرا نظارتی نیست؟

  6. سلام
    دندون جلومو عصب کشی و ترمیم کردم ولی بعد از یک هفته سیاه شد
    مبلغ یکوصد تومن هم پرداخت کردم
    قانونین ک از دندونپزشکم بخوام اشتباهشو بدون هزینه مجدد درست کنه یا نه؟
    اخه قبلنم یه جای دیگ ترمیم کردم و نتیجش تا چند سال برام موند
    ولی این هفته اول خراب شد

  7. سلام برای کشیدن یه دندون عقل که مثل دندون معمولی بیرون بود و هیچ مورد خاصی نداشت امروز دکتری تو تبریز از خانم بنده مبلغ ۲/۷۰۰پول گرفته خاستم راهنماییم کنید که این مبلغ قانونیه یا نه ممنون

  8. سلام مشکین شهر اکثر درمانگاه ها بصورت غیر قانونی
    فعالیت دارند
    از تبریز دکتر ایمپلند آوردند مثلا ۱۴۰۰
    مبلغ ۶ میلیون تومان کامل دندان با روکش
    ولی بعد از جراحی ۵ میلیون گرفته
    با یک میلیون
    طرف دربه در روکش است است

    1. با سلام
      ببخشید من دو سه ماهی میشه یه دندونم رو عصب کشی کرده و پر کردم
      اما این یه ماهی میشه که حدود یک چارمش شکسته
      امروز رفتم گفتن مشکلی نداره
      اگرم میخوای تا روشکش کنم ولی ۱.۶۰۰هزینه داره
      ایا ترمیم این دندان از وظایف ایشان نیس؟
      ممنون میشم راهنمایی کنید

  9. سلام وقت بخیر.من یه دندون عصب کشی و ترمیم کردم با بیمه حدود سیصدوخورده ای پرداخت کردم ولی درد دندانو همچنان داشتم چند ماه پیگیر بودم و دکتر فقط انتی بیوتیک تجویز میکرد درنهایت یه معرفی نامه داد به متخصص ریشه برای نظر خواهی.وقتی به متخصص ریشه مراجعه کردم گفتن دندون خیلی تراشیده شده و ممکنه از بین بره و ریشه باید مجدد باز بشه و اینکار از دست اون دکتر اولی برنمیاد و دندون منو اندو مجدد کردن بدون ترمیم.و مشخص شد دندون دوریشه داشته و ۱ونیم از من گرفت .حالا بیمه تقبل نمیکنه هزینه رو پرداخت کنه چون دندون سابقه بیمه داره.ایا من میتونم از دندانپزشک شکایت کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا