شکایت از اصناف

شکایت از صرافی ارز دیجیتال چگونه است؟

مدتی است که ارزهای دیجیتال یا همان رمز ارزها بسیار بر سر زبان‌ها افتاده‌اند و به دلیل نوسان قیمت زیادی که دارند، افراد زیادی به دنبال خرید و فروش آن ها هستند و در تلاش‌اند راهی پیدا کنند که بتوانند از طریق آن اقدام به معامله رمز ارزها کنند.

البته نباید از این نکته غافل شد که هر زمان بازار خرید و فروش چیزی داغ می شود عده‌ای سودجو که به دنبال بدست آوردن سود باد آورده هستند، بیکار نمی نشینند و راهی برای کلاهبرداری از دیگران ایجاد می کنند. به عنوان مثال در حوزه خرید و فروش رمز ارزها، کلاهبرداران سایتی الکی ایجاد می کنند و با تبلیغ کردن گسترده آن و رپورتاژهای گوناگون، افراد را تشویق می کنند تا خرید و فروش خود را در این سایت انجام دهند.

مردم نیز بدون تحقیق در زمان خرید ارز از سایت مزبور مبلغی را به حساب سایت واریز می کنند و صاحبان حساب نیز پس از آن که وجه را دریافت کردند، دیگر پاسخ مشتری و کاربر سایت را نمی دهند.

هرگونه خرید و فروش رمز ارز از طریق صرافان و سایت‌های غیرمجاز، غیرقانونی است و کسی که می خواهد ارز دیجیتال خریداری کند یا بفروشد باید این کار را از طریق صرافی‌های مجاز که از سوی بانک مرکزی مجوز فعالیت دارند انجام دهند. صرافی نیز در مقابل خرید و فروش ارز دیجیتال باید به مشتری فاکتور بدهد زیرا بانک مرکزی دستورالعملی داده است بر این مبنا که صرافی‌ها باید به مشتری فاکتور معتبر بدهند وگرنه مشتری حق شکایت از آن ها را خواهد داشت.

حال کسانی که در زمینه خرید و فروش ارز دیجیتال فعالیت دارند ممکن است گاهی با مشکلاتی مواجه شوند و یا آن که عده‌ای در حال انجام تحقیقات برای ورود به این حوزه هستند، در هر صورت هر دو دسته می خواهند بدانند اگر مشکلی ایجاد شد و آن ها با صرافی رمز ارزها به مشکل خوردند باید به کدام مرجع و چگونه شکایت کنند. از همین جهت سایت شکایت 24 این مقاله را تهیه نموده است تا به این سوال پاسخ دهد.

شکایت از صرافی ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

به بستری که در آن افراد می توانند رمز ارزهای خود را به معامله گذاشته و خرید و فروش کنند و یا آن را تبدیل به رمز ارز دیگر و یا پول ملی کنند صرافی رمز ارزها یا اکسچنج گفته می شود. صرافی رمز ارزها امکان دارد تنها یک سایت و یا حتی یک اپلیکیشن تلفن همراه باشد و یا ترکیبی از هردو. در هر صورت غالبا صرافی‌های رمز ارز حضور فیزیکی ندارند.

هر کسی می تواند در یک صرافی رمز ارز ثبت نام نموده و اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال و یا تبادل آنها با یکدیگر کند. به عنوان مثال با پول خود اعم از آن که ریال باشد یا دلار رمز ارزی همچون بیت کوین خریداری کند و یا بیت کوین خود را بفروشد و یا آن که بیت کوین را به نوع دیگری از ارز دیجیتال مثل تتر تبدیل کند.

به طور معمول قیمت ارزهای دیجیتال بر مبنای عرضه و تقاضایی که در صرافی‌های رمز ارز وجود دارد تعیین می شود.

از آن جایی که بیشتر صرافی‌ها حضور فیزیکی ندارند شما نیز برای ثبت نام در آن ها احتیاجی به مراجعه فیزیکی نداشته و می توانید از طریق سایت و یا اپلیکیشن موبایل آن صرافی اقدام به ثبت نام کنید. آن طور که نهادهای نظارتی و فعالان فناوری بیان می کنند، تعداد سایت‌هایی که بستری برای خرید و فروش رمز ارز شده‌اند افزایش پیدا کرده است و بسیاری از آنها حتی مجوز فعالیت ندارند.

همچنین برخی از صرافی‌های غیرمجاز از کاربران سایت مالیات نمی گیرند و ادعا می کنند که آن ها در در ضرر مشارکت ندارند در حالی که اشتباه بوده و هر معامله‌ای احتمال سود و ضرر دارد.

نحوه کارکرد صرافی ارز دیجیتال

چگونگی کار کردن صرافی به نوع صرافی بستگی دارد ولی به طور کلی می توان این چنین گفت که صرافی‌ها به یکی از دو شکل زیر فعالیت می کنند:
حالت اول: اولین شکل کار کردن صرافی اینگونه است که مشتری به صورت مستقیم با خود صرافی معامله می کند یعنی به عبارت دیگر از خود صرافی رمز ارز را خریداری می کند و یا به خود صرافی می فروشد.

حالت دوم: شکل دوم کار کردن صرافی به این گونه است که خود طرف معامله نیست بلکه یک واسطه یا بستری است که خریدار را به فروشنده وصل می کند و از معامله صورت گرفته میان آن ها کارمزد دریافت می کند.

قابل توجه است که بیشتر صرافی‌های ایرانی حالت اول را در پیش گرفته‌اند، یعنی خود صرافی طرف معامله است و افراد رمز ارزهای خود را از صرافی خریده یا به صرافی می فروشند. درآمد صرافی در این حالت از تفاوت قیمت میان خرید و فروش بدست می آید به این صورت که قیمت خرید رمز ارز از صرافی نسبت به قیمت فروش آن بیشتر است.

سوددهی در حالت دوم به این صورت است که صرافی خریدار و فروشنده را به یکدیگر کانکت می کند و در نهایت از معامله آن ها کارمزدی برای خود برمی دارد مثلا 01/0 درصد.

شکایت از صرافی ارز دیجیتال

فرآیند و مراحل کلی شکایت در حوزه رمز ارزها چگونه است؟

همانگونه که پیشتر اشاره نمودیم صرافی باید از بانک مرکزی مجوز فعالیت داشته باشد و صرافی که بدون این مجوز فعالیت کند، غیر قانونی است. حال چنانچه کسی بخواهد از صرافی غیرمجاز و یا حتی صرافی مجاز شکایت کند باید بدون ترس و نگرانی مراحل شکایت را یکی یکی طی کرده و شکایت خود را پیگیری کند تا بتواند حق خود را دریافت کند.

برای انجام پروسه شکایت شخص شاکی باید به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه نموده و شکواییه‌ای تنظیم کند. این دفاتر برای شخص حسابی در سامانه ثنا می سازند تا بتواند شکایت خود را پیگیری کند و از ابلاغیه‌ها مطلع شود.

برای شکایت از صرافی ارز دیجیتال دو راه پیش روی شخص شاکی وجود دارد؛ دادخواست حقوقی و شکواییه.

درخصوص دادخواست حقوقی باید بیان کنیم که به دو شاخه الزام به انجام تعهد و استرداد وجه تقسیم می شود. الزام به انجام تعهد یعنی اگر شخصی به میزان 200 میلیون تومان بیت کوین خریداری کرده ولی صرافی بیت کوین را به کیف پول او نریخته است،

با ارائه دادخواست حقوقی، صرافی ملزم به انجام تعهد و پرداخت بیت کوین می شود. درباره استرداد وجه نیز باید بگوییم که صرافی ملزم می شود پولی را که خریدار برای خرید بیت کوین داده است پس دهد.

اما شکایت از صرافی ارز دیجیتال از طریق شکواییه چگونه است؟ زمانی شخص باید شکایت خود را از طریق شکواییه یا دادخواست کیفری پیش ببرد که صرافی از همان آغاز قصد کلاهبرداری داشته باشد به عبارت دیگ صرافی مزبور از اول تصمیم نداشته تا به تعهدات خود عمل کند و تصمیم داشته تا با سوءاستفاده و تبلیغات گسترده به صورت نامشروع تحصیل مال کند. بنابراین در این زمان بهترین راه تنظیم یک شکواییه است.

سایت شکایت 24 این امکان را فراهم کرده است که برای متقاضیان براساس موضوع شکایت که شکایت از صرافی ارز دیجیتال است شکواییه تنظیم کند. حتی اگر کسی تصمیم به اخذ وکیل نداشته باشد پیش از آن که پروسه دادرسی را شروع کند می تواند درباره شکایت از صرافی ارز دیجیتال با تیم شکایت 24 مشورت کرده تا آنها زیر نظر افراد متخصص و مجرب شکواییه‌ای تنظیم کنند. تنظیم شکوائیه از سوی تیم شکایت 24 باعث می شود که جریان دادرسی به سرعتی و بدون مشکلی پیش برود.

شکایت از صرافی ارز دیجیتال

مراجع صالح برای شکایت از صرافی ارز دیجیتال

  • الف) کانون صرافان
    کانون صرافان مرجعی است که صرافان زمانی که می خواهند فعالیت خود را شروع کنند، باید از آنجا مجوز اخذ کنند. در حقیقت کانون صرافان یک اتحادیه است که زیر نظر بانک مرکزی بوده و محدوده احتیارات صرافان را مشخص می کند. یکی از راه‌های شکایت از صرافی ارز دیجیتال این است که به کانون صرافان مراجعه کرده و مستندات لازم را ارائه داد تا رسیدگی به موضوع شروع شود.
  • ب) بانک مرکزی
    دومین مرجعی که شخص شاکی می تواند شکایت صرافی متخلف را در آنجا بکند، بانک مرکزی است. بانک مرکزی همانطور که در فوق اشاره کردیم به صورت غیرمستقیم به صرافان نظارت دارد و ضوابط و مقررات حاکم بر فعالیت صرافان را بانک مرکزی تعیین کرده و بر آنها نظارت دارد. پس اگر شکایتی از صرافان نزد بانک مرکزی شود، موضوع را مورد بررسی و پیگیری قرار می دهد.
    بانک مرکزی یک سامانه ارتباط مردمی دارد و شخص شاکی از این طریق می تواند مشکلات و مسائل خود را با بانک مرکزی درمیان بگذارد و شکایت خود را ثبت نماید.
  • ج) محاکم دادگستری
    زمانی که شاکی بخواهد به صورت قضایی اقدام به شکایت علیه صراف متخلف کند، باید شکایت خود را نزد یکی از محاکم دادگستری که صلاحیت رسیدگی را دارند مطرح نماید. برای اینکار لازم است که شخص مدارک و مستندات خود را در دست داشته باشد و اقدام به ثبت شکواییه کند. سایت شکایت 24 می تواند در این مرحله به بهترین نحو به شما کمک نماید.
  • د) سازمان تعزیرات حکومتی
    آخرین مرجعی که برای ثبت شکایت از صرافی ارز دیجیتال وجود دارد سازمان تعزیرات حکومتی بوده که یکی از زیر شاخته‌های دادگستری است اما نمی تواند به موضوع شکایت رسیدگی قضایی کند. اگر شاکی بخواهد از طریق این مرجع اقدام به شکایت علیه صرافی رمز ارز بکند ضرورت دارد که دلایل و مستندات تخلف صرافی را به همراه شکایت خود به صورت کتبی برای این سازمان ارسال کند. البته این سازمان نیز سامانه ارتباط مردمی داشته و شاکی از طریق این سامانه نیز می تواند شکایت خود را ثبت کند.

هزینه تمام شده تنظیم شکواییه چقدر است؟

هزینه شکایت از صرافی ارز دیجیتال بستگی به این دارد که در کدام مرجع صالح مطرح شود زیرا هزینه رسیدگی به شکایت در هر یک از آن ها متفاوت است. چنانچه مایلید به طور دقیق از میزان هزینه شکایت مطلع شوید می توانید با کارشناسان سایت شکایت 24 در این باره مشورت نمایید.
آیا برای شکایت از صرافی ارز دیجیتال اخذ وکیل ضروری است؟

به دلیل این که موضوع ارزهای دیجیتال موضوعی تازه است و هر کسی اطلاعات کاملی در این خصوص ندارد به طور حتم مشورت کردن با کسی که در این حوزه اطلاعات داشته باشد بسیار می تواند مفید باشد. پس وکیلی که ارزهای دیجیتال را می شناسد و با قوانین آن آشنایی دارد به طور حتم می تواند به شما کمک کند.

نحوه پشتیبانی سایت شکایت 24 از شکواییه تنظیم شده به چه صورت است؟

خدمتی که سایت شکایت 24 ارائه می دهد یعنی تنظیم شکواییه مستلزم هزینه است، از همین جهت این امکان را فراهم کرده است که از کسانی که تنظیم شکوائیه خود را به این سایت می سپارند پشتیبانی نموده و پاسخگوی تمام سوالات آن ها باشد. همچنین کارشناسان این سایت به راحتی می توانند به شما در پروسه دادرسی کمک کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

‫5 دیدگاه ها

    1. دوستان اگه کسی در مورد پرونده کلاهبرداری رها اکسچنج خبری داره لطفا اطلاع بده
      از منم کلاهبرداری کرده

  1. صرافی نوبیتکس به دلیل فعال نکردن عمدی حدزیان و نوسانات شدید و عمدی موجب زیان مردم شده آیا این صرافی مجوز دارد میتوان از آن شکایت کرد

  2. صرافی بیتکس 24 اینا دزدن بعد از یکسال پیگیری بابت اینکه پولمونو نریختن و حساب و مسدود کردن تا فهمیدن شکایت کردیم ازشون امروز زنگ زدن بچه بترسونن میگه سال 98 شما با صد میلیون اومدی چرا الان 500 تومن داری. انگار مردم اگه دو تومن سود کنن باید بدن این حروم خورا بخورن تنها راهش شکایت کردنه تا جایی ام که میتونید حقیقت این سایت کثیف و اینور و اونور بنویسید تا کسی بدبخت نشه نه جواب تلفن میدن نه پیام یه ادرس الکی گذاشتن رفتیم کرمان تو آدرسی که گذاشتن اصلا همچین صرافی وجود نداره
    بیتکس 24 دزد و کلاهبردار حرفه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا