شکایت از اشخاص

شکایت کارگر از کارفرما در صورت اخراج چگونه است؟

اختلافات بین کارگر و کارفرما صرفا به یک سری از موضوعات خاص محدود نمی‌شود و زمینه اختلاف کاری بسیار گسترده است.

این که کارگر و کارفرما علیه یکدیگر اقدام به شکایت کنند، امری کاملا طبیعی است و در اغلب روابط کاری اینگونه مسائل به وقوع می‌پیوندد.

تجربه ثابت شده است که منشا مشکلات کاری در اغلب مواقع از طرف کارفرمایان است. برقراری رابطه کاری بین کارگر و کارفرما وظایفی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

کارگری که در محل کار به درستی امور محول شده را انجام می‌دهد و در مقابل نیز کارفرما وظایف قانونی را به بهترین شکل ممکن به اجرا در می‌آورد، هیچگونه مشکلی بین آن‌ها ایجاد نمی‌شود و طرفین بدون دردسر خاصی به وظایفشان می‌پردازند.

دعاوی کار و کارگری

با بررسی دعاوی کار می‌توان به این موضوع پی برد که طرفی که قصد شکایت دارد، کارگر است و طرف مقابل که علیه او دعوا طرح شده، کارفرما است.

این قضیه حاکی از عدم پایبندی کارفرمایان نسبت به تعهدات قانونی خود است. در واقع کارفرما ابتدا در برابر کارکنان خود را شخصیتی نشان می‌دهد که بسیار مسئولیت پذیر بوده و به حقوق کارگران پایبند است.

اما به مروز زمان که کارگران برای او کار می‌کنند، متوجه می‌شوند که کارفرما نه تنها به وظایف خود عمل نمی‌کند بلکه به حق و حقوق قانونی آن‌ها هیچ گونه توجهی ندارد.

در چنین مواقعی که کارگران قدرت عمل اجرایی چندان بالایی نسبت به کارفرمایان ندارند، از طرح شکایت قانونی و احقاق حقوق خود صرف نظر می‌کنند.

از این جهت باید قانونی وجود داشته باشد تا از این قشر زحمتکش کشورمان حمایت کند و در مقابل کارفرمایان را ملزم به انجام تعهداتشان نماید.

قانون کار بنا به اهداف مختلفی تصویب شده است که یکی از این هدف‌ها به جهت حمایت از حقوق عامه کارگر می‌باشد. اهداف کلی این قانون، ایجاد نظم و رویه ثابت در روابط کاری است تا روند اختلافات بین کارفرما با افراد نیروی کار کاهش پیدا کند.

سوء استفاده کارفرمایان از یک طرف و عدم توجه به حقوق کارگران از طرف دیگر سبب شده تا قانون کار با شرایط و ضوابط خاصی به تصویب برسد.

نحوه روابط بین کارگر و کارفرما و وظایف قانونی آنها صراحتا در قانون کار ذکر شده است. بنابراین می‌توان گفت که منبع اصلی برای رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما، قانون مزبور است.

مراجع ذی صلاح که به دعاوی کار رسیدگی می‌کنند، مبنای صدور آرای خود را قانون کار قرار می‌دهند. همچنین اصحاب دعوا و وکلای آن‌ها نیز برای طرح شکایت و انجام مراحل دفاعیات به مواد قانون کار استناد می‌کنند.

در ارتباط با دعاوی کار، قانون این اختیار را به طرفین داده است تا بتوانند بدون محدودیت خاصی علیه یکدیگر طرح شکایت کنند.

عوامل مختلفی در شکایت کارگر از کارفرما دخیل هستند اما می‌توان با قاطعیت گفت که علل اصلی بروز اینگونه اختلافات به دلیل عدم اجرای وظایف و تعهدات طرفین است.

جدای از بحث قانون کار، در زمان شروع همکاری بین کارگر و کارفرما قراردادی منعقد می‌شود. در واقع علاوه بر آن که کارگر و کارفرما باید به وظایف و اموری که در قانون ذکر شده است، عمل کنند، باید تعهداتی که در قرارداد نیز ذکر شده است، به درستی آن‌ها را انجام دهند.

بنابراین باید قانون و قرارداد را به عنوان منابع مکمل دعاوی کار در کنار یکدیگر قرار داد. در هر صورت چه کارگر و چه کارفرما باید به مقررات قانون کار و مواردی که در قرارداد ذکر کردند، پایبند باشند.

در صورتی که یکی از طرفین به مفاد قرارداد پایبند نباشد، طرف دیگر می‌تواند اقدامات لازم جهت طرح شکایت را انجام دهد.

شکایت از کارفرما زمانی مطرح می‌شود که کارگر برای دستیابی به حقوق پایمال شده خود قصد داشته باشند آن را از طریق مراجع قانونی مورد پیگیری قرار دهد.

البته این موضوع منعی قانونی ندارد و کارگر در صورت مشاهده هرگونه تخلف از کارفرما می‌تواند اقدامات لازم جهت شکایت را انجام دهد.

وزارت کار به عنوان مرجع صالح رسیدگی به دعاوی کار در قانون پیش‌بینی شده است. چنانچه کارگر قصد شکایت از کارفرما را داشته باشد، باید آن را در اداره کار مطرح نماید.

البته قبل از ارجاع شکایت به اداره کار، اختلاف بین طرفین از طریق سازش حل و فصل می‌شود. در واقع قانونگذار سعی کرده است تا اختلافات حوزه کاری را در وهله اول به روش سازش برطرف کند.

در صورتی که روش سازش در رفع اختلاف پیش آمده بین کارگر و کارفرما موثر نباشد، در نهایت بحث طرح شکایت در وزارت کار مطرح می‌گردد.

به طور معمول، اختلافات کارگر و کارفرما از طریق صلح و سازش برطرف می‌شود و شورای اسلامی کار نیز در این زمینه صلاحیت دارد.

زمانی که کارگر بنا به دلایلی با کارفرما خود در محل کار دچار مشکل می‌شود، ابتدا این موضوع در شورای اسلامی کار مطرح می‌شود.

سپس برای رسیدگی بیشتر به اختلاف مطرح شده، کارگر می‌تواند اقدام به تنظیم شکایت علیه کارفرما کند. بنابراین شکایت کارگر در اداره کار به صورت تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در اداره کار نیز همه مراجع برای رسیدگی به اختلافات کارگری و کارفرمایی تخصص پیدا نکرده‌اند که در این شرایط هیات تشخیص و حل اختلاف مسئولیت رسیدگی را برعهده دارد.

شکایتی که کارگر علیه کارفرما نموده است، ابتدا برای بررسی به هیات تشخیص فرستاده می‌شود. این هیات با برگزاری چند جلسه و دعوت از اصحاب دعوا در نهایت اقدام به صدور حکم مقتضی می‌نماید.

با صدور رای از جانب هیات تشخیص ممکن است که طرفین دعوا نسبت به آن اعتراض داشته باشند، در این صورت پرونده برای رسیدگی مجدد به هیات حل اختلاف ارجاع داده می‌شود.

یکی از دلایلی که موجبات شکایت علیه کارفرما را فراهم می‌کند، بحث اخراج کارگر است. اخراج کارگر می‌تواند به صورت موجه و یا غیر موجه باشد.

کارگری که به دستورات کارفرما توجه نمی‌کند و وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهد، در نهایت با اخراج مواجه می‌شود. اما گاهی اوقات کارفرما بدون آن که دلایل موجهی ارائه کند، نیروی کار خود را اخراج می‌کند.

در این شرایط که کارگر به صورت غیر قانونی اخراج شده است، می‌تواند از کارفرما شکایت نموده و آن را در اداره کار مطرح کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه شکایت کارگر از کافرما به جهت اخراج در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

اخراج کارگران

وظایف قانونی کارگر در قبال کارفرما و ارتباط آن به موضوع اخراج کارگران

همانطور که کارفرما به موجب قانون کار از وظایف مشخصی نیز برخوردار است، برای کارگر نیز وظایف قانونی در نظر گرفته شده که موظف به اجرای صحیح آن هستند.

در واقع علاوه بر وظایفی که در قانون برای کارفرما تعریف شده است، در قبال آن نیز کارگر باید اموری را بدون مشکل در محل کار انجام دهد.

اصلی‌ترین وظیفه کارگر این است که اموری که در محیط کار برای او مشخص شده است را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

کارفرما از کارکنان خود انتظار دارد تا دستورات او را بدون کم و کاستی انجام دهند. البته این موضوع توقع نابجایی از طرف کارفرما نیست و این حق کارفرما است که وظایف کاری توسط گارگران به نحو احسن انجام گیرد.

برخی افراد اینگونه تحلیل می‌کنند که دستوراتی که کارفرما به کارگر می‌دهد، در واقع زورگویی محسوب شده و به نوعی کارفرما قصد بهره‌کشی از افراد نیروی کار را دارد.

زمانی که قرارداد کار بین کارگر و کارفرما به امضاء می‌رسد، نوعی تعهد کاری برای طرفین ایجاد می‌شود که باید اقدامات لازم را در جهت ایفای تعهدات انجام دهند.

تعاریف کارفرما و کارگر به خوبی نشان دهنده وظایف اصلی آنها می‌باشد. در قانون کار، به کسی کارگر گفته می‌شود که وظایف و اموری که برای او قرار داده شده است را برای کارفرما انجام دهد. در مقابل نیز کارفرما مسئول پرداخت حق‌الزحمه کارگران است.

بنابراین وظیفه اصلی کارفرما همان پرداخت دستمزد در موعد قانونی و به میزان مشخص است و کارگر نیز باید به خوبی از عهده کارهای خود برآید.

عدم رعایت و اجرای وظایف قانونی از جانب کارگر یا کارفرما می‌تواند زمینه اختلاف و در نهایت شکایت را فراهم کند.

زمانی که همکاری کاری بین طرفین شکل می‌گیرد، کارفرما برای افراد تازه استخدام شده، جلسات توجیهی برگزار می‌کند. در این جلسات تمامی کارهایی که کارگران باید تا پایان مدت قرارداد انجام دهند، تصریح می‌شود.

کارگری که به دستورات کارفرما توجه نمی‌کند و در انجام وظایف قانونی خود کوتاهی می‌کند، موجبات نارضایتی کارفرما را ایجاد می‌کند.

در مقابل نیز کارفرمایی که به حق و حقوق قانونی افراد حاضر در محل کار توجه نکرده و به دلایل مختلف سعی در تضییع حقوق آن‌ها را دارند، می‌تواند زمینه اختلافات کاری و حتی شکایت را ایجاد کند.

بخشی از وظایف طرفین در قانون کار عنوان شده است و بخش دیگر آن در قرارداد کار ذکر می‌شود. کارگر و کارفرما موظف هستند که تمامی وظایفی که در قانون و در قرارداد عنوان شده است را بدون هیچ مشکلی انجام دهند.

در غیر این صورت اگر کوتاهی و اهمال در این زمینه از سوی یکی از طرفین رخ دهد، طرف دیگر می‌تواند مقدمات لازم جهت طرح شکایت را انجام دهد.

وظایفی که کارگر و کارفرما در قبال هم دارند تا حدودی به موضوع اخراج کارگران مرتبط است. در واقع اگر به دنبال یافتن عللی که می‌تواند منجر به اخراج کارگر شود، هستید، ابتدا باید با وظایف کارگر در قبال کارفرما آشنا شوید.

وظایفی که کارگران در محل کار دارند، بسیار  متعدد هستند که به عمده‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. وظایفی که کارگران در برابر کارفرما دارند و عدم انجام آن‌ها می‌تواند منجر به اخراج شود، به شرح زیر است:

جمع کردن وسایل بعد از اخارج

پایبندی به تعهدات قرارداد کار

یکی از مهم‌ترین وظایفی که کارگر در روابط کاری برعهده دارد، پایبندی به تعهدات قرارداد است. قرارداد کاری که بین کارفرما و کارگر منعقد می شود، برای طرفین زمینه اجرایی دارد.

کارفرما و کارگر به صورت توافقی مفاد و متن قرارداد را تهیه کرده و در نهایت آن را امضا می‌کنند. امضاء طرفین به معنای قبول انجام تعهدات مندرج در قرارداد است.

در این صورت زمانی که کارگر قراردادی را با کارفرما منعقد می‌کند، باید به مفاد قرارداد پایبند باشد؛ در غیر این صورت مشکلات فراوانی برای وی به وجود خواهد آمد.

در واقع یکی از دلایلی که باعث می‌شود کارفرمایان اقدام به اخراج کارگران خود نمایند، بحث عدم پایبندی به تعهدات قرارداد است.

قرارداد کتبی که بین کارگر و کارفرما در بدو شروع کار بسته می‌شود، برای هردو طرف ضمانت اجرای قانونی دارد. از جمله مواردی که در متن قرارداد ذکر می‌شود، بحث وظایفی است که کارگر و کارفرما در قبال یکدیگر دارند.

شرح وظایف کارگران در زمان شروع همکاری توسط کارفرما انجام می‌شود و از این حیث کارگران با حیطه وظایف خود آشنا خواهند شد.

حال اگر کارگر در انجام وظایفش کوتاهی کند، کارفرما می‌تواند بابت کوتاهی و اهمال در اجرای وظایف قانونی علیه او اقامه دعوی کرده یا بدون طرح شکایت مستقیما او را از محل کار اخراج کند.

کارگری که به تعهدات مندرج در قرارداد کار پایبند نیست، امکان ادامه همکاری کارفرما با وی وجود ندارد و در نهایت قرارداد کار فسخ و رابطه کاری بین طرفین خاتمه می‌یابد.

البته در این شرایط برخی از کارفرمایان، اشتباهات این چنینی از سوی کارگران را نادیده می‌گیرند و اگر نقض مفاد قرارداد به صورت پیوسته ادامه داشته باشد، بدون شکایت از آن‌ها قرارداد را به صورت یک طرفه فسخ می‌کنند.

در هر صورت عدم پایبندی و اجرای صحیح وظایفی که در قرارداد و قانون از طرف کارگر پیش‌بینی شده است، می‌تواند شرایط را برای اخراج کارگران از طرف کارفرما فراهم نماید.

ترک کار توسط کارگر با اطلاع دادن به کارفرما

اگر کارگر قصد ترک کار را چه به صورت موقت و چه دائم داشته باشد، باید آن را به اطلاع کارفرما خود برساند که این موضوع از دیگر وظایف قانونی کارگران محسوب می‌شود.

ترک کار به صورت غیر قانونی از طرف کارگر می‌تواند منجر به تضییع شدن حقوق کارفرما شود. کارگر تا پایان مدت قرارداد موظف است که برای کارفرما کار انجام دهد و نمی‌توان هرزمان که تمایل داشت شغل خود را رها کند.

گاهی اوقات ممکن است که کارگر مجبور به ترک کار شود که در این صورت باید به کارفرما چنین موضوعی را اطلاع دهد.

از لحاظ قانونی، کارگر این اختیار را ندارد تا بدون اطلاع به کارفرما محل کار خود را ترک نماید. کلیه رفتارهای کارگران توسط کارفرمایان مورد بررسی قرار می‌دهد و کوچک‌ترین تخلفی از دید آن‌ها پنهان نخواهد ماند.

کارگری که قصد دارد محل کار را ترک نماید، باید در وهله اول این وضوع را با کارفرما در میان بگذارد و دلایل قانع کننده‌ای نیز ارائه کند.

کارگران می‌توانند در مدت زمان مقرر در قرارداد کار، محل کار را ترک نمایند و از لحاظ قانونی هیچگونه منعی در این زمینه وجود دارد. در واقع ترک کار بدون اطلاع به کارفرما و ارائه دلایل موجه می‌تواند زمینه طرح شکایت علیه کارگر و همچنین اخراج او را فراهم کند.

حضور به موقع کارگر در محل کار

حضور به موقع و بدون تاخیر کارگران در محل کار از دیگر وظایف قانونی آن‌ها به شمار می‌رود. متاسفانه برخی از کارگران توجه خاصی به این موضوع ندارند و با تاخیر در محل کار خود حاضر می‌شوند.

در این صورت رابطه کاری بین کارگر و کارفرما خدشه‌دار می‌شود و ممکن است که به قطع همکاری بین طرفین منتهی شود.

حضور به موقع کارگر در محل کار علاوه بر این که جز وظیفه قانونی او محسوب شده، در قرارداد کار نیز با ذکر جزئیات کامل انجام می‌شود.

اگر کارگر توجهی به حضور به موقع در محل کار نداشته باشد و این مسئله به صورت مداوم ادامه داشته باشد، کارفرما می‌تواند به دلیل تخلف کارگر علیه او شکایت کند.

همچنین کارفرما می‌تواند به دلیل آن که کارگر به صورت مستمر با تاخیر در محل کار حاضر می‌شود، او را اخراج نماید.

بیکاری

اخراج کارگر توسط کارفرما

اخراج نیروی کار توسط کارفرما در بسیاری از مشاغل رخ می‌دهد و موضوعی جدیدی در این زمینه محسوب نمی‌شود. یک کارفرما به دلایل مختلف ممکن است که قصد اخراج تعدادی از کارکنان خود را داشته باشد.

انتظاری که کارفرمایان از کارکنان خود دارند این است که امور مرتبط با حوزه کاری را به درستی انجام دهند و تمامی دستورات آن‌ها را بدون کم و کاستی اجرا کنند.

در واقع اگر کارگر رفتارهایی را در محیط کار انجام دهد که برخلاف مقررات مقررات اعمال شده باشد، یقینا نارضایتی کارفرما را در پی خواهد داشت.

کارفرما قبل از شروع همکاری، در وهله اول تمامی مقررات و ضوابطی که برای کار وجود دارد را برای کارکنان توضیح می‌دهد. در این صورت کارگران باید فعالیت و کارهایی که انجام می‌دهند، متناسب با قوانین محل کار باشد.

با توجه به این که کارفرما عهده دار کارگاه است و مسئولیت امور محل کار را برعهده دارد، در صورتی که تخلفی در این زمینه از جانب افراد رخ دهد، می‌تواند موجبات شکایت و حتی اخراج آن‌ها را فراهم کند.

اخراج کارگر می‌تواند از جهاتی حق کارفرما محسوب شود اما از ابعاد دیگر کارفرما اجازه اخراج کارگر را ندارد. در ارتباط با موضوع اخراج کارگر توسط کارفرما بین حقوقدانان اختلاف نظر وجود دارد.

برخی افراد معتقدند که اخراج کارگر در صورتی که جنبه قانونی داشته باشد، جزو حقوق کارفرما در روابط کاری محسوب می‌شود و می‌تواند نیروی کار خود را اخراج بنماید.

اما در مقابل افراد دیگر معتقدند که کارفرما در صورتی می‌تواند کارگر را از محل کار اخراج کند که تخلفات صورت گرفته از طرف کارکنان به حدی است که جنبه مجرمانه داشته باشد.

اخراج کارگر جز مباحثی از حقوق کار محسوب می‌شود که تقریبا می‌توان رویه عرفی برای آن در نظر گرفت. در واقع برخی از رفتارها اگر طرف کارگر رخ دهد، ممکن است در نهایت به اخراج وی منتهی شود.

کارگری که قوانین محل کار را نقض می‌نماید و در انجام وظایف خود کوتاهی می‌کند، کارفرما می‌تواند او را اخراج کند. اما اگر کارفرما کارگر را بدون آن که تخلفی از وی سر زده باشد، اخراج کند، می‌تواند شرایط را برای شکایت کارگر فراهم کند.

کارفرما این اختیار را ندارد تا بنا به دلایلی که جنبه قانونی نداشته باشد، کارگران را اخراج کند. کارگری که به حسن انجام وظیفه در محل کار شهرت دارد و فعالیت‌های کاری را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد، شایسته اخراج شدن نیست.

در هر حال کارفرما باید برای اخراج نمودن کارکنان یک سری دلایل موجه داشته باشد؛ در غیر این صورت کارگر می‌تواند علیه او شکایت کند.

در عین حال اگر کارفرما به صورت غیر قانونی تعدادی از افراد حاضر در محل کار را اخراج نماید، افراد اخراج شده می‌توانند با در دست داشتن مدارک کافی از کارفرما شکایت کنند.

بررسی حالت‌های مختلف اخراج کارگر از جانب کافرما

اخراج کارگر از جانب کارفرما می‌تواند به صورت قانونی یا غیر قانونی باشد. اخراج کارگر به صورت قانونی، حق کارفرما محسوب می‌شود اما اخراج کارگر به صورت غیر قانونی می‌تواند تبعات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

در این بخش قصد داریم به حالت‌های مختلف اخراج کارگر از جانب کارفرما بپردازیم.

اخراج کارگر به صورت قانونی

اخراج کارگر به صورت قانونی بدین معنا است که کارفرما در این زمینه دلایل موجه و قانونی داشته باشد. در واقع اگر کارگر وظایفی که در قبال کارفرما دارد را انجام ندهد و این موضوع به صورت مستمر ادامه داشته باشد، کارفرما می‌تواند کارگر را اخراج کند.

همچنین اگر کارگر مرتکب تخلفی در محل کار شود، در این صورت کارفرما نیز تحت شرایطی نیز می‌تواند مقدمات اخراج کارگر خاطی را فراهم کند.

همانطور که گفته شد، کارگر براساس قانون کار یکسری وظایفی در روابط کاری دارد که اگر آن‌ها را انجام ندهد یا در اجرای آن‌ها کوتاهی کند، کارفرما می‌تواند او را از محیط کار اخراج نماید.

با توجه به این که حضور به موقع در محل کار یکی از وظایفی است که کارگر برعهده دارد و در قرارداد کار نیز ذکر می‌شود، در صورت عدم انجام آن می‌تواند موجب اخراج کارگر از طرف کارفرما شود.

همچنین اگر کارگر به تعهداتی که در متن قرارداد ذکر شده است، پایبند نباشد، کارفرما می‌تواند قانونا او را اخراج کند.

با توجه به این که کارفرما با ارائه مدرک و مستندات قانونب اقدام به اخراج کارگر می‌کند، چنین امری از نظر قانونی منعی ندارد و کارگر نیز نمی‌تواند بابت اخراج شدن از کارفرما شکایت کند.

اخراج کارگر بدون ارائه دلایل موجه (غیر قانونی)

همانطور که کارفرما به صورت قانونی کارگر را اخراج می‌کند، در مواقعی نیز ممکن است به صورت قانونی اقدام به اخراج آن‌ها نماید.

اخراج کارگر به شکل غیر قانونی به این معنا است که کارفرما برای چنین امری هیچ گونه دلیل موجه و قانونی نداشته باشد. در واقع اخراج کارگر بدون ارائه دلیل موجه و قانونی صورت می‌گیرد.

کارفرما به لحاظ قانونی حق اخراج کارگر یا کارگرانی را ندارد که هیچگونه تخلفی در انجام وظایفشان مشاهده نشده است. در واقع اگر کارفرما اقدام به اخراج کارگر بدون ارائه دلایل موجه کند، مرتکب تخلف شده و امکان شکایت از آن وجود دارد.

به طور مثال، کارفرما بعد از گذشت مدت زمانی از نحوه عملکرد کارگر خود رضایت نداشته باشد (در صورتی که هیچ گونه نقصی در عملکرد وی وجود نداشته باشد)، در صورتی که اقدام به اخراج وی نماید، در واقع اخراج به شکل غیر قانونی رخ داده است.

همچنین از مصادیق دیگر اخراج کارگر به صورت غیر قانونی می‌توان به اخراج کارگران به بهانه فرار از پرداخت حقوق و مزایای آن‌ها اشاره کرد.

کارفرمایی که کارگر خود را به جهت عدم پرداخت حقوق و دستمزد او اخراج کند، در واقع کارگر را به صورت غیر قانونی اخراج نموده است.

در هر صورت اخراج کارگر بدون ارائه دلایل موجه از طرف کارفرما برابر است با شکایت کارگر علیه کارفرما. کارگر در این زمینه حق دارد تا از کارفرما شکایت کند.

اخراج کارمندان

اخراج کارگر به صورت موقت و دائم

اخراج کارگر توسط کارفرما می‌تواند به صورت موقت و دائم انجام شود. در واقع این موضوع بستگی به اختیار کارفرما دارد که کارکنان خود را به چه نحوی اخراج کند.

کارفرمایان اگر قصد اخراج کارگر را داشته باشند، معمولا برای مرتبه اول آن‌ها را به صورت موقت اخراج می‌کنند اما اگر تخلفی که از جانب کارگر انجام شده است، به صورت کلی باشد، در نهایت کارفرما تصمیم به اخراج کار برای همیشه می‌گیرد.

اخراج موقت کارگران تا حدودی جنبه تنبیهی برای آن‌ها دارد تا فرد خاطی متوجه اشتباه خود شود. در اخراج موقت، کارگر برای مدت زمان مشخصی در محل کار حضور ندارد و بعد از آن می‌تواند مجددا به کار سابق خود بازگردد.

چنانچه کارگر رفتاری را انجام دهد که در نهایت منجر به اخراج او به صورت دائم شود، در این صورت امکان بازگشت کارگر به محل کار دیگر وجود ندارد.

در هر صورت کارفرما ممکن است در زمان اخراج کارگر، با فرد جدیدی قرارداد امضاء کند که ادامه همکاری با کارگر جدید می‌تواند به صورت موقت یا برای مدت زمان مشخصی باشد.

موقت یا دائمی بودن اخراج مرتبط با شکایت کارگر از کارفرما نیست و اگر در هر صورت کارفرما به شکل غیر قانونی کارگر را اخراج کند، می‌تواند موضوع طرح شکایت مطرح شود.

دلایل اصلی اخراج کارگران

کارفرما به دلایل مختلف ممکن است که پرسنل کاری خود را اخراج کند. همنطور که گفته شد، اخراج کارگر از طرف کارفرما می‌تواند به صورت قانونی یا غیرقانونی باشد که در این بخش به دلایل اصلی اخراج کارگران می‌پردازیم.

دلایلی که می‌تواند به اخراج کارگر منتهی شود، عبارتند از:

  • نقض مفاد قرارداد کار
  • عدم رعایت اصول و مقررات محیط کار
  • حضور در محل کار با تاخیر
  • بی توجهی به دستورات کارفرما
  • عدم اجرای وظایف مطابق آنچه در قرارداد ذکر شده است.
  • عدم اجرای امور محول شده در محل کار
  • برخورد نامناسب با کارفرما به صورت مستمر
  • عدم توجه به حقوق سایر کارگران و افراد حاضر در محل کار
  • ترک کار بدون اطلاع رسانی به کارفرما

کارگر در چه صورتی می‌تواند بابت اخراج شدن از کارفرما شکایت کند؟

یکی از سوالاتی که در زمینه دعاوی کار مطرح می‌شود، آن است که کارگر در چه صورتی می‌تواند به دلیل اخراج از کارفرما شکایت نماید؟ در واقع چه شرایطی باید وجود داشته باشد تا کارگر در صورت اخراج شدن از محل کار بتواند علیه کارفرما طرح دعوا کند؟

کارفرما تحت شرایطی می‌تواند کارگر را اخراج کند که در واقع جزو حق قانونی او محسوب می‌شود. اما اگر کارگر بدون دلیل خاصی از طرف کارفرما اخراج شود، می‌تواند علیه او طرح شکایت کند.

بنابراین می‌توان گفت که اگر کارفرما به صورت غیر قانونی کارگر را اخراج کند، در مقابل کارگر نیز می‌تواند علیه او شکایت نماید.

در واقع کارفرمایی که قصد اخراج پرسنل کاری خود را داشته باشد، باید دلیل قانع کننده‌ای برای تصمیم خود ارائه دهد. عدم ارائه دلایل قانونی از طرف کارفرما به جهت اخراج کارگران می‌تواند شرایط را برای طرح دعوا علیه خود به وجود آورد.

شرایط برای شکایت از کارفرما زمانی فراهم است که کارفرما بدون آن که دلیل و مدرک موجه در این زمینه داشته باشد، اقدام به اخراج کارگر نماید.

شکایت از کارفرما به دلیل اخراج کارگر به بهانه فرار از پرداخت عیدی

با فرا رسیدن ماه‌های پایانی سال و موعد پرداخت عیدی کارگران، زمینه سوء استفاده و عدم تعهد کارفرمایان فراهم می‌شود. در این شرایط برخی از کارفرمایان برای فرار از پرداخت عیدی، کارکنان خود را اخراج می‌کنند.

در واقع کارفرما دلیل قابل قبولی برای اخراج کارگر ندارد و برای آن‌ که عیدی کارکنان را پرداخت نکند، اقدام به انجام چنین اموری می‌کند.

اخراج به واسطه پرداخت نکردن عیدی از طرف کارفرما تخلف است و امکان پیگیری این موضوع از طریق مراجع ذی صلاح وجود دارد. وزارت کار در این زمینه می‌بایست نظارت‌های کافی انجام دهد تا کارفرمایان اجازه اخراج کارگران را نداشته باشند.

اخراج کارگر برای فرار از پرداخت عیدی در ماه‌های پایانی سال ممکن است عواقب جبران ناپذیری برای کارفرما به همراه داشته باشد.

این‌گونه رفتارها از سوی کارفرمایان می‌تواند زمینه سلب اعتماد سایر کارکنان را فراهم سازد و به احتمال فراوان، کارگران تمایلی به ادامه همکاری با کارفرما متخلف را نخواهند داشت.

کارفرمایان از ترفند‌های مختلفی برای فرار از پرداخت عیدی به کارکنان کارگاه استفاده می‌کنند. درواقع اخراج کارگر به دلیل عدم انجام وظایف قانونی آن‌ها، زمینه مناسبی برای عدم پرداخت عیدی از جانب کارفرما محسوب می‌شود.

فرار کارفرما از پرداخت عیدی کارکنان، نقض تعهدات مندرج در قرارداد کار است و با توجه به این‌ که چنین امری تخلفی آشکار محسوب می‌شود، کارگر می‌تواند اقدام به طرح شکایت کند.

برخی از کارفرمایان اینگونه تصور می‌کنند که با اخراج کارگر می‌توانند از پرداخت مزایا و پاداش سال آن‌ها فارغ شوند اما غافل از این که اخراج کارگران جنبه قانونی نداشته و افراد اخراج شده می‌توانند چنین موضوعی را با وزارت کار در میان گذشته و علیه کارفرما شکایت کنند.

پرداخت عیدی جز حق قانونی کارگر به شمار می‌رود و کارفرما نمی‌تواند برای فرار از ادای دین زمینه اخراج تعدادی از کارکنان خود را فراهم کند.

با شکایت کارگر از کارفرما، اداره کار به این موضوع رسیدگی کرده و اگر متوجه شود که کارفرما به قصد عدم پرداخت مزایا کارگران اقدام به اخراج آن‌ها نموده است، جریمه‌های سنگینی را برای کارفرما اعمال می‌کند.

اخراج بدون دلیل

تنظیم شکوائیه برای شکایت از کارفرما به دلیل اخراج کارگر

بروز اختلاف و درگیری بین کارفرما و کارگر یک امر بدیهی است و در بسیاری از حوزه‌های کاری این امر به وقوع می‌پیوندد. در قانون کار مراجع صالح مانند شورای حل اختلاف و شورای اسلامی کار در نظر گرفته شده است که دعاوی بین کارگر و کارفرما در آن مطرح می‌شود.

در هر صورت چنانچه قصد شکایت علیه کارفرما به دلیل اخراج غیر قانونی را دارید، باید در وهله اول بتوانید شکواییه مرتبط با موضوع دعوا تنظیم کنید. در صورتی که تنظیم شکواییه به درستی انجام نشده باشد، توسط مرجع ذی صلاح رسیدگی نخواهد شد.

ارائه شکوائیه به مراجع ذی صلاح در واقع اولین و مهم‌ترین قدم در شکایت از کارفرما است. بنابراین اگر تمایل دارید که شکایت شما در اسرع وقت و بدون وجود مشکل خاصی مورد بررسی قرار گیرد، باید بتوانید شکوائیه با رعایت اصول قانونی تهیه نمایید.

تنظیم شکواییه اصولا توسط وکلا و کارشناسان حقوقی صورت می‌گیرد که تنظیم آن را باید برعهده اشخاص متخصص در حوزه حقوق کار قرار دهید. به همین سبب تنظیم شکواییه مرتبط با دعاوی کار را می‌توانید در اختیار سامانه شکایت 24 قرار دهید.

وکیل برای کارگر به جهت شکایت از کارفرما برای اخراج غیر قانونی

در اختیار داشتن وکیل برای طرح انواع دعاوی به اراده و اختیار طرفین بستگی دارد و قانون هیچ گونه اجباری در این زمینه ندارد.

در واقع این که کارگر برای طرح شکایت خود علیه کارفرما اقدام به اخذ وکیل بنماید، به تصمیم وی بستگی دارد. کارگر حتی بدون وکیل نیز می‌تواند شکایت خود را مطرح نموده و مراجع ذی صلاح اقدامات لازم جهت بررسی آن را انجام می‌دهند.

در خصوص شکایت کارگر از کارفرما به جهت اخراج غیر قانونی، وجود وکیل مجرب و کار آزموده در پیش برد صحیح پرونده به دلیل آشنا بودن با قوانین و تجربه‌هایی که از این پرونده‌ها به دست آورده بسیار ضروری است و یقینا در مراحل دادرسی کمک‌کننده فرد شاکی خواهد بود.

داشتن وکیل دارای مزیت‌های فراوانی برای کارگر خواهد بود و می‌تواند او در مراحل قانونی شکایت راهنمایی کند. در واقع وکیل بجای کارگر تمامی مراحل شکایت را انجام می‌دهد و حتی نیازی به حضور او در جلسات دادرسی نیز نمی‌باشد.

وکیل می‌تواند در این زمینه بهترین دفاعیات را از کارگر برای دستیابی به حق و حقوق قانونی انجام دهد و در این صورت احتمال پیروزی وی نیز در این دعوا بسیار بالا خواهد بود.

در واقع وکیل این توانایی را دارد تا مدارک و مستنداتی را در اختیار اداره کار قرار دهد که نشان‌دهنده اخراج موکل خود به صورت غیر قانونی از طرف کارفرما است.

مشاور حقوقی برای شکایت از کارفرما به دلیل اخراج کارگر

در عین حال که وجود وکیل در کنار کارگر برای طرح شکایت می‌تواند دارای مزیته‌های فراوانی باشد، اما ممکن است که بنا به دلایل مختلفی امکان دسترسی به وکیل برای موکل وجود نداشته باشد.

در واقع هزینه‌های بالای حق‌الوکاله سبب شده است تا بسیاری از افراد از داشتن وکیل در پرونده‌های خود صرف نظر کنند. البته روش‌های دیگری نیز برای این که بتوانید به بهترین شکل ممکن از کارفرما شکایت کنید نیز وجود دارد.

استفاده از خدمات سایت شکایت 24 می‌تواند راهکاری مناسب برای طرح شکایت علیه کارفرما به دلیل اخراج کارگر به شمار رود. شکایت 24 آماده خدمت رسانی در ارائه انواع خدمات حقوقی نظیر تنظیم شکوائیه، دادخواست، لوایح دفاعیه و مشاوره‌های تخصصی می‌باشد.

قبل از هر اقدام حقوقی بهتر است از مشاوره‌های تخصصی این سایت که توسط وکلا و کارشناسان مجرب و متخصص انجام می‌شود، استفاده کنید و از راهنمایی‌های وکلای متخصص در زمینه دعاوی کار بهره‌مند شوید تا بهترین نتیجه را در کمترین زمان ممکن دریافت کنید.

شکایت بابت اخراج از کارفرما

بهره‌مندی از مشاوره حقوقی سامانه شکایت 24

یکی از روش‌هایی که می‌توان از طریق آن به اطلاعات حقوقی دست یافت، مشاوره حقوقی است. در واقع از طریق مشاوره حقوقی می‌توان به موضوعات و مسائلی که در مورد آن دچار مشکل شده‌اید، اطلاعات لازم را دریافت کنید.

بین مشاوره حقوقی و اطلاعات حقوقی معمولا مرز مشخصی وجود ندارد اما یقینا برخورداری از مسائل این چنینی بدون بهره‌مندی از متخصصین حقوقی عملا غیر ممکن است.

گفتنی است که از روش‌های دیگری که می‌توان به اطلاعات حقوقی دست پیدا کرد، مراجعه به وکیل دادگستری است.

این که در زمینه‌های حقوقی به وکیل یا کارشناس حقوقی مراجعه شود، بستگی به نظر افراد دارد و نمی‌توان طرفین را ملزم کرد که الزاما برای طرح دعوا از وکیل استفاده کنند.

برای دریافت مشاوره حقوقی در وهله اول جستجو ساده در سایت انجام دهید و با مجموعه‌ها و سامانه‌های حقوقی گوناگونی آشنا خواهید شد.

اگر تمایل دارید که با وکلا و متخصین حقوقی در ارتباط باشید و از این افراد مشاوره حقوقی دریافت کنید، سامانه شکایت 24 یقینا انتخاب قابل قبولی برای شما خواهد بود.

گاهی اوقات دیده شده است که اشخاص مختلفی از مجموعه‌ای مشاوره حقوقی دریافت کرده‌اند اما از شرایط کاری و نحوه عملکرد آن‌ها رضایت کافی نداشته‌اند.

با توجه به این که طی چند سال اخیر تعداد مجموعه‌هایی که با هدف سوء استفاده از موکلین اقدام به اخذ مبالغ بالا به عنوان حق‌المشاوره می‌کرده‌اند و در قبال آن هیچگونه خدماتی را ارائه نداده‌اند، زیاد شده است، باید برای دریافت مشاوره حقوقی به مجموعه‌ای مراجعه کنید که دارای سابقه چندین ساله در این زمینه باشد.

مشاوره‌های حقوقی شکایت 24 به صورت آنلاین، تلفنی و در بستر فضای مجازی نیز انجام می شود که برای افراد مزیت‌های فراوانی دارد.

یکی از این مزیت‌ها برخورداری از شرایط مناسب اطلاعات حقوقی است. از طریق مشاوره حقوقی این سامانه می‌توان اطلاعات لازم در مورد نحوه اقامه دعاوی حقوقی و همچنین انجام مراحل لازم در این زمینه را کسب کرد.

مزایا دیگر استفاده از مشاوره حقوقی شکایت 24 هزینه‌های بسیار مناسب مشاوره است که با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان ممکن می‌توان اطلاعات حقوقی لازم را در مورد مسائل مختلف کسب کرد.

اگر تحت هرشرایطی قصد دارید از کسی شکایت کنید، راه حل مناسب برای شما استفاده از خدمات و سرویس‌های متنوع این سامانه است که می‌توانیم شما را در تمام مراحل و فرآیند شکایت راهنمایی کنیم.

با توجه به این طرح دعاوی حقوقی از طریق مراجع قانونی، کمی زمانبر و نیازمند رعایت یک سری موارد قانونی است و اصول دادرسی مشخص دارد، که بدون بهره‌گیری از کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب عملا روند رسیدگی را دشوار می‌کند.

اخذ وکیل در این زمینه می‌تواند کمک فراوانی به طرفین دعوی کند اما به دلایل گوناگون ممکن است امکان دسترسی به وکیل وجود نداشته باشد.

در صورتی که قصد دارید از کارفرمای خود به دلیل آن که به شکل غیر قانونی شما را اخراج کرده است، شکایت کنید، اما از فرآیند شکایت در این زمینه اطلاعات کافی ندارید، نگران نباشید؛ زیرا مشاوران و کارشناسان حقوقی ما در کنار شما هستند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن در این زمینه اقدام به طرح شکایت نمایید.

چرا شکایت 24 را انتخاب کنیم؟

سامانه شکایت 24 با بهره‌مندی از وکلا، کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب و متخصص آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، اختلافات حوزه کار و روابط کارگر و کارفرما و سایر مسائل حقوقی است.

همچنین این سامانه علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی و نحوه قرارداد نویسی نیز خدمات رسانی نیز می‌کند.

در هر صورت چنانچه به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و قصد تنظیم شکایت حقوقی در مراجع قضایی و به تبع آن تنظیم دادخواست، شکوائیه و سایر اوراق قضایی را دارید، قبل از هر اقدام حقوقی به سایت و شکایت 24 مراجعه کنید و خدمات و امکانات آن بهره‌مند شوید.

باتوجه به این که شکایت 24 سابقه چندین ساله در زمینه ارائه خدمات حقوقی دارد و بهترین و مجرب‌ترین حقوقدانان کشور در این مجموعه فعالیت می‌کنند، می‌تواند مناسب‌ترین گزینه برای انتخاب افراد مختلف برای بهره مندی از امکانات و خدمات حقوقی باشد.

در ارتباط با نحوه شکایت کارگر از کارفرما در صورت اخراج، توضیحاتی ارائه شد اما برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا