شکایت از اشخاص

شکایت از برنامه نویس چگونه است؟

با توجه به گسترش قابل توجه فضای وب و راه‌های درآمد زایی از آن در این مقاله قصد داریم به شکایت از برنامه نویس و روش‌های قانونی آن بپردازیم.

شاید برایتان جالب باشد اما یک برنامه نویس می‌تواند به نحوی عمل کند که موجبات شکایت از وی در مراجع قضایی فراهم شود.

شاید در چند سال گذشته شغل برنامه نویسی چندان مورد توجه نبوده و کارایی زیادی نیز نداشته است اما در حال حاضر جز شناخته شده‌ترین مشاغل در دنیا محسوب می‌شود. برنامه نویسی در ارتباط با حوزه فناوری است و افرادی که قصد ورود به این حرفه را دارند، باید اطلاعات کافی در زمینه کامپیوتر و فناوری داشته باشند.

فردی که به عنوان برنامه نویس شناخته می‌شود، امور مربوط به نوشتن کد انواع نرم افزارهای مختلف را انجام می‌دهد. در واقع برنامه نویسی همان کدنویسی نرم افزار و سخت افزارهای گوناگون است و داشتن تسلط و مهارت کافی در این حوزه از جهات مختلف حائز اهمیت است.

گسترش فضای مجازی در عین حال که مزایایی برای کاربران دارد، معایبی نیز در این زمینه برای افراد دارد. با توجه به این که یکی از روش‌های گسترش کسب و کارها برخورداری از وب سایت می‌باشد، بسیاری از افراد را به فکر راه اندازی انواع وب سایت انداخته است.

در واقع امروزه بسیاری از مشاغل و کسب و کارهای تجاری برای توسعه حیطه کاری فعالیت خود نیاز به یک وب سایت با امکانات و خدمات کافی نیز دارند.

روند کسب و کارها به نحوی شده است که درآمد زایی به روش آنلاین بسیار پرسود و پربازده شده است و از این حیث برای آن که افراد بتوانند به روش اینترنتی درآمد داشته باشند، باید سایتی که امکانات مطلوب جهت ارائه خدمات به مشتریان و خرید را داشته نیز در اختیار فروشندگان قرار گیرد.

حال که بحث گسترش کسب و کار در فضای وب مطرح است باید به این قضیه اشاره کرد که بخشی از حرفه اصلی برنامه نویسان به طراحی سایت اشاره دارد. در واقع طراحان سایت و برنامه نویسان اقدام به طراحی سایت نموده و در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.

در هر صورت اگر برای انجام پروژه کامپیوتری با برنامه نویس قصد همکاری را دارید، باید قرارداد کتبی با او منعقد نمایید.

وجود قرارداد برای شروع همکاری در هر حیطه شغلی برای طرفین الزامی است و این موضوع جهت ادامه فعالیت بین برنامه نویس و فرد متقاضی طراحی سایت نیز لازم است.

تخلف برنامه نویس برخلاف موضوعات درج شده در قرارداد می‌تواند باعث شود تا مشتری بتواند از راه قانونی علیه آن اقدام به شکایت کند. بحث شکایت از برنامه نویس می‌تواند جنبه قضایی داشته باشد.

دلایلی که می‌تواند به شکایت از برنامه نویس منتهی گردد شامل مطالبه وجه التزام، کلاهبرداری و خیانت در امانت و غیره است. برای آشنایی بیشتر با نحوه شکایت از برنامه نویس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

برنامه نویسی

با شغل برنامه نویسی بیشتر آشنا شوید

قبل از پرداختن به بحث شکایت از برنامه نویس و این که چطور می‌توان از افرادی که در حوزه برنامه نویسی شکایت نمود، ابتدا با این شغل به طور کلی آشنا خواهیم شد. در واقع در این بخش اطلاعات کلی در ارتباط با شغل برنامه نویسی ارائه خواهیم نمود.

برنامه نویسی در حالت کلی به امور طراحی نرم افزارهای کامپیوتری ارتباط دارد. می‌توان اینگونه بیان کرد که برنامه نویسان نقش به سزایی در تولید انواع نرم افزارهای مطرح در دنیا را دارند و نوشتن کدهای اینگونه برنامه‌ها توسط برنامه نویس انجام می‌شود.

تمامی محصولات نرم افزاری از بازی‌های کامپیوتری تا نرم افزارهای شناخته شده سیستم عامل ویندوز همگی توسط برنامه نویسان تولید می‌شوند.

یکی از کارهای اصلی برنامه نویسان، نوشتن کدهای برنامه است که به زبآن‌های مختلف این امر صورت می‌گیرد. منظور از زبان برنامه نویسی در واقع نوشتن کد به زبآن‌های انگلیسی و غیره نیست بلکه زبان‌های مخصوص حوزه برنامه نویسی می‌باشد.

برنامه نویسی ارتباط نزدیکی با طراحی نرم افزار دارد و به صورت مشترک اقدامات لازم جهت طراحی و ساخت نرم افزار انجام می‌شود. البته برنامه نویس اغلب کدنویسی برنامه را انجام می‌دهد و مراحل مربوط به طراحی نرم افزار مربوطه توسط متخصصین طراحی صورت می‌گیرد.

به طور معمول نوشتن کدهای اپلیکشن موبایلی به جهت ساختار ساده آن‌ها امری نسبتا راحت است و کدنویسی نرم افزار سیستم عامل ویندوز پیچیده تر می‌باشد.

پروژه برنامه نویسی بسته به سطح و پیچیدگی آن ممکن است توسط یک نفر یا به صورت گروهی انجام شود. با توجه به تغییراتی که در حوزه فناوری به وجود می‌آید، برنامه نویسی و الگوهای آن مدام در حال تغییر هستند و از این حیث برنامه نویسان باید همواره اطلاعات خود را به روز کنند تا در زمان کدنویسی برنامه‌ها دچار مشکل نشوند.

نرم افزار و یا سایتی که شما مشاهده می‌کنید، در نتیجه فرآیند نوشتن کدهای مختلف برنامه نویسی است و تحت انجام فرآیندی مشخص صورت گرفته است.

وظایف کلی یک برنامه نویس

همانطور که در بخش قبلی گفته شد، برنامه نویسی همان کدنویسی است که از طرف افراد متخصص در این زمینه انجام می‌شود. یک نرم افزار یا سایت، بخشی از آن به امور طراحی و بخش دیگر آن در ارتباط با نوشتن کدهای مربوطه است.

کدنویسی سایت و نرم افزار توسط برنامه نویس انجام می‌شود که نقش مهمی در فعالیت‌های برنامه دارد.

برنامه نویسی صرفا به سیستم عامل وینوز محدود نمی‌شود بلکه کدنویسی اپلیکیشن‌های موبایلی نیز مرتبط است. در هر صورت عمده‌ترین وظایف برنامه نویس شامل موارد زیر است:

  • کدنویسی نرم افزارهای مختلف مانند جاوا
  • به روز رسانی کدنویسی برنامه‌ها طبق الگوهای روز دنیا
  • انجام فرآیند اشکال زدایی و تست برنامه‌های تولید شده
  • به کارگیری از فناوری و آخرین اطلاعات روز دنیا در زمان نوشتن کدهای برنامه
  • همکاری بیشتر با طراحان و گرافیست‌ها جهت افزایش کارایی برنامه تولید شده

تولید یک برنامه به طور کلی طی فرآیند برنامه نویسی، طراحی و کارهای مربوط به گرافیکی است. در واقع یک برنامه نویس صرفا نمی‌تواند تمامی امور مربوط به تولید نرم افزارهای مختلف را انجام دهد و با همکاری طراحان و گرافیست‌ها در نهایت یک نرم افزار تولید می‌گردد.

پر واضح است که کدنویسی در طراحی سایت و اپلیکیشن‌ها بسیار مهم است اما نمی‌توان کلیه فرآیند تولید برنامه و نرم افزار را به برنامه نویسی مرتبط کرد.

تخلفات برنامه نویس

چرا باید از برنامه نویس شکایت نمود؟

بر اساس توضیحات ارائه شده در بخش‌های قبلی می‌توان به وضوح فهمید که بخش مهمی از طراحی سایت توسط برنامه نویسان انجام می‌شود و سطح کیفیت و امکانات وب سایت به نحوه کدنویسی آن ارتباط دارد.

برای شروع همکاری انجام پروژه برنامه نویسی به طور معمول بین طرفین قراردادی منعقد می‌شود.

عدم تنظیم قرارداد در این زمینه طبیعتا منجر به بروز مشکلاتی خواهد شد و برنامه نویس یا مشتری می‌توانند هر کدام از انجام وظایف درج شده در قرارداد خودداری کنند.

چه بین طرفین قراردادی بسته شود و یا در این زمینه قراردادی به امضاء نرسد در هر صورت امکان بروز تخلف خصوصا از طرف برنامه نویس وجود دارد.

در مواقعی ممکن است که مشتری و برنامه نویس به صورت شفاهی قراردادی را منعقد کنند که در این صورت هر کدام از طرفین نیز می‌تواند رفتارهایی خلاف آن چه توافق شده را انجام دهند.

در متن قرارداد در خصوص تمامی موضوعات کار و وظایف برنامه نویس جهت طراحی سایت و همچنین شرایط پرداخت هرینه از طرف مشتری نیز قید می‌شود.

در واقع برنامه نویس باید طبق آنچه که توافق شده و مورد انتظار مشتری باشد، امور مربوط به طراحی سایت را انجام دهد و مشتری نیز می‌بایست در مهلت تعیین شده اقدام به پرداخت هزینه‌های مربوطه نماید.

طبق بررسی‌های انجام شده، برخی از برنامه نویسان با بهره‌مندی از ترفندهای مختلف از مشتریان در قبال طراحی سایت مبالغ بالایی را دریافت می‌کنند که در این صورت می‌توان از طریق مرجع قضایی از آن‌ها شکایت کرد.

از آن جهت که اطلاعات محرمانه سایت برای انجام فرآیند کدنویسی به برنامه نویس داده می‌شود، این امکان وجود دارد که از چنین اطلاعاتی به نفع شخصی سوء استفاده شود و حتی چنین رفتاری می‌تواند جنبه عنوان مجرمانه نیز داشته باشد.

موضوع شکایت از برنامه نویس می‌تواند زمینه حقوقی و یا کیفری داشته باشد که در این صورت شاکی بر اساس تخلف صورت گرفته این اختیار را دارد تا از برنامه نویس متخلف شکایت حقوقی یا کیفری کند.

البته ناگفته نماند که برنامه نویس نیز می‌تواند به دلیل عدم پرداخت وجه از طرف مشتری اقدام به طرح دعوا کرده تا به حق و حقوق قانونی خود نیز برسد.

معیار مهم در خصوص شکایت از برنامه نویس

برای شکایت از برنامه نویس می‌بایست موارد مهم را مدنظر قرارداد تا بتوان به صورت اصولی در این زمینه به طرح دعوا پرداخت. در وهله اول باید نحوه تنظیم قرارداد برنامه نویسی را مورد بررسی قرار داد و در موارد بعدی نیز باید به این موضوع اشاره کرد که برای شکایت از برنامه نویسان به کدام مراجع باید مراجعه کرد.

معیار مهم در مورد شکایت از برنامه نویس به نحوه قرارداد منعقده بین طرفین بستگی دارد. در واقع منشا اختلاف اصلی بین مشتری و برنامه نویس به نحوه تنظیم قرارداد بر می‌گردد.

بعد از آن که به طور واضح مشخص شد که دلیل اختلاف بین طرفین در خصوص قرارداد تنظیم شده است باید با مراجع صلاحیت دار برای شکایت از برنامه نویس آشنا شد.

در صورتی که شکایت از برنامه نویس جنبه حقوقی داشته باشد، از طریق مراجع قضایی حقوقی و در صورتی که برنامه نویس رفتاری را انجام داده باشد که جنبه کیفری داشته باشد، در این صورت دادسرا و در معیت آن دادگاه کیفری واجد صلاحیت خواهد بود.

در کشورمان مرجعی که به صورت تخصصی به تخلفات حوزه فناوری مانند طراحی سایت و برنامه نویسی رسیدگی می‌کند، وجود ندارد و شکایاتی که جنبه قضایی دارند، در مراجع ذی صلاح به موارد شکایت رسیدگی خواهد شد.

در هر صورت اگر مشتری به جهت آن که سفارش طراحی سایت به برنامه نویس داده است و به هر دلیلی از کیفیت کار او راضی نبوده و قصد شکایت در این زمینه را داشته باشد، باید دلایل موجه و منطقی برای شکایت خود نیز داشته باشد.

کدنویسی

شرایط قرارداد طراحی سایت با برنامه نویس

این که یک سایتی طراحی شود، طی فرآیند مشخصی و با همکاری متخصصین این حوزه انجام می‌شود. در واقع طراح و برنامه نویس با همکاری یکدیگر اقدام به طراحی سایت می‌نمایند. در طراحی وب سایت موضوعی که بسیار مهم است، بحث تنظیم و نگارش قرارداد است.

حتی الامکان به طرفین توصیه می‌شود که برای طراحی سایت قراردادی را منعقد کنند تا در این زمینه دچار مشکل نیز نشوند. وجود قرارداد باعث می‌شود تا اگر هریک از طرفین در مورد پروژه برنامه نویسی با هم دچار اختلاف شوند، بتوانند به قرارداد منعقده رجوع کنند.

مشخصات طرفین قرارداد

شرایط قرارداد طراحی سایت با برنامه نویسان مانند سایر قراردادها یک سری شرایط دارند که باید اصول مشخص در آن ذکر شود. در این نوع قرارداد مشخصات کامل طرفین ذکر می‌شود. در واقع اطلاعات مشتری و فرد یا گروهی که انجام این پروژه را برعهده دارند، باید در قرارداد عنوان شود.

موضوع قرارداد

مورد دیگری که در قرارداد برنامه نویسی بسیار حائز اهمیت می‌باشد، بحث موضوع قرارداد است. اختلاف اصلی که عموما در زمان سفارش طراحی و برنامه نویسی سایت بین طرفین به وجود می‌آید، بحث موضوع قرارداد می‌باشد.

موضوع قرارداد به موضوعاتی مانند طراحی و راه اندازی وب سایت و ارائه آن به همراه آموزش‌های کافی است. در واقع یک برنامه نویس بسته به نوع سفارش از طرف مشتری، اقدام به طراحی سایت می‌نماید.

امکانات کلی و تخصصی سایت

امکانات تخصصی سایت نیز مورد دیگری است که در قرارداد برنامه نویسی ذکر می‎‌شود. هر آن چیزی که کارفرما برای طراحی سایت نیاز دارد مانند وجود پنل اختصاصی در سایت، پنل مدیریت و غیره توسط برنامه نویس اجرا می‌شود.

همچنین امکانات کلی سایت نیز در ارتباط با موارد کلی برنامه نویسی مانند دریافت نماد الکترونیک است.

زمان اتمام پروژه

جدا از بحث موضوعات و امکانات سایت، مدت زمان اتمام پروژه نیز در قرارداد ذکر می‌شود. در واقع یک برنامه نویس موظف است که طبق قرارداد، سایت مورد نظر کارفرما را به او تحویل دهد.

در صورتی که پروژه سفارش داده شده کمی دشوار به نظر می‌رسد، باید نحوه تنظیم آن به صورت مدت زمان طولانی در قرارداد صورت گیرد.

هزینه طراحی سایت

هزینه طراحی سایت نیز به صورت توافقی بین کارفرما و طراحان تعیین و مقدار آن به عنوان بخشی از تعهدات قرارداد ذکر می‌شود.

پرداخت هزینه طراحی سایت برعهده کارفرما است که تخلف در این زمینه می‌تواند باعث شود تا گروه طراحان سایت شامل برنامه نویس اقدام به شکایت کنند.

مراحل انجام پروژه

در متن قرارداد باید شرح کلی از انجام پروژه به طور دقیق عنوان شود. در واقع توضیح کلی از انجام مراحل کار بدون ابهام در قرارداد به آن اشاره می‌شود.

شرایط مربوط به وجه التزام و نحوه دریافت خسارت‌های احتمالی در قرارداد منعقده مشخص می‌شود و در این صورت کوتاهی در انجام تعهدات از سوی طرفین باعث می‎‌شود که پرداخت خسارت از جانب همان طرف انجام شود. همچنین طرفین می‌توانند حل اختلاف از طریق داوری را در قرارداد پیش بینی کنند.

استخدام برنامه نویس

روش‌های شکایت از برنامه نویس

شکایت از برنامه نویس بسته به نوع تخلف صورت گرفته متفاوت است که شاکی می‌تواند از طریق روش‌های مختلف برای طرح دعوا در این زمینه اقدام کند. چند روش برای شکایت از برنامه نویس وجود دارد که عمدتا در ارتباط با موضوعات قضایی است.

شکایت از برنامه نویس از طریق دادسرا

یکی از روش‌های رایج برای طرح دعوا علیه برنامه نویس، از طریق دادسرا است. زمانی که بحث طرح دعوا از طریق دادسرا مطرح می‌شود، یقینا باید جرمی رخ داده باشد و در چنین شرایطی نمی‌توان شکایت از برنامه نویس را با مراجعه به دادسرا پیگیری نمود مگر آن که شاکی دلایل منطقی برای وقوع جرم توسط برنامه نویس داشته باشد.

در صورتی که برنامه نویس با توسل به حیله و ترفندهای مختلف شما را فریب دهد و مبالغی بالایی را اخذ کند، در این صورت می‌توانید به جرم کلاهبرداری از او شکایت کنید.

برنامه نویسان متخلف با هدف سوء استفاده از کارفرما، سایت سفارش داده شده را به نحوی طراحی می‌کنند که برای تکمیل فرآیند مربوط به طراحی سایت از مشتریان پول بیشتری را دریافت کنند.

در مواقعی ممکن است که فردی شغل اصلی او برنامه نویسی نباشد اما ترفندی را به کار گیرد که خود را در نقش برنامه نویس جا بزند و با پذیرس سفارش‌های متعدد طراحی سایت از افراد متقاضی مبالغ هنگفتی را دریافت نماید.

با توجه به این که یک سری اطلاعات مهم سایت و مجموعه جهت طراحی سایت به برنامه نویسان ارائه می‌شود، در صورت سوء استفاده از چنین اطلاعاتی می‌توان از برنامه نویس به دلیل خیانت در امانت شکایت نمود. در هر صورت برای شکایت کیفری از برنامه نویس می‌توان از طریق دادسرا اقدام کرد.

برای ثبت شکایت از طریق دادسرا در وهله اول باید شکواییه مرتبط با موضوع دعوا تنظیم نمود. بعد از تنظیم شکواییه و ثبت آن در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، پرونده جهت بررسی به شعبات دادیاری یا بازپرسی ارجاع داده خواهد شد.

شکایت از برنامه نویس از طریق دادگاه عمومی حقوقی

برای شکایت از برنامه نویس از طریق دادگاه عمومی حقوقی باید دلیل اصلی شکایت در ارتباط با موضوعات حقوقی باشد.

در صورتی که برنامه نویس به تعهدات درج شده در قرارداد پایبند نباشد، می‌توان الزام او را برای انجام دادن تعهد توافق شده و همچنین مطالبه وجه التزام قرارداد را از دادگاه عمومی حقوقی تقاضا نمود.

شکایت از برنامه نویس از طریق شورای حل اختلاف

در صورت مطالبه وجه تا سقف 20 میلیون تومان می‌توان اقامه دعوا علیه برنامه نویس را در شورای حل اختلاف مطرح نمود.

گفتنی است که اگر مطالبه خسارت یا وجه بیش از 20 میلیون تومان باشد، رسیدگی به شکایت از برنامه نویس در صلاحیت شورای حل اختلاف نبوده و در دادگاه عمومی حقوقی به آن رسیدگی خواهد شد.

مشاوره حقوقی شکایت از برنامه نویس

وکیل برای شکایت از برنامه نویس

برای شکایت از برنامه نویس بهتر است که از وکیل کمک بگیرید. انجام مراحل ثبت شکایت بدون بهره‌مندی از وکیل شرایط را براس آن که به نتیجه دلخواه خود در شکایت برسید، بسیار سخت می‌شود.

در صورتی که دلایل محکمه پسند برای شکایت از برنامه نویس داشته باشید، در وهله اول بهتر است که با وکیل در این زمینه مشورت کنید.

وجود وکیل در زمان ثبت شکایت از طریق مراجع قضایی برای شاکی کارایی زیادی خواهد داشت که البته به لحاظ قانونی هیچگونه الزامی برای داشتن وکیل وجود ندارد.

این که شاکی برای شکایت از برنامه نویس قصد شکایت داشته باشد، به اختیار وی بستگی دارد که در این زمینه توصیه می‌شود حتما با وکیل کاربلد و باسابقه کمک بگیرد.

در واقع در صورت داشتن وکیل دیگر نیازی به انجام مراحل شکایت توسط شاکی نیست و وکیل به جای موکل کلیه فرآیند قانونی طرح دعوا را انجام می‌دهد.

با توجه به این که تنظیم دادخواست یا شکواییه در طرح شکایات حقوقی و کیفری از برنامه نویس بسیار مهم است، وجود وکیل در این زمینه بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

در مورد نحوه شکایت از برنامه نویس به مشاوره حقوقی نیاز دارید؟

شکایت از برنامه نویس، زمانی مطرح می‌شود که در خصوص طراحی سایت، تخلفی از سوی برنامه نویس انجام شده یا تخلفی برخلاف آنچه در قرارداد ذکر شده است، صورت گیرد. برنامه نویسان در طی چند سال اخیر، تخلفات زیادی را انجام داده‌اند و همین موضوع سبب شده است تا آمار شکایت علیه آن‌ها افزایش پیدا کند.

در صورتی که قصد شکایت از برنامه نویس را دارید، می‌توانید اقدام به اخذ وکیل نمایید یا با مشاوران حقوقی در این زمینه در ارتباط باشید.

بنابراین برای بهره‌مندی از اطلاعات و مشاوره حقوقی در مورد بحث شکایت از برنامه نویس، می‌توانید با سامانه شکایت 24 در ارتباط باشید.

شکایت 24 با داشتن تیمی از کارشناسان مجرب و آگاه، آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای در حوزه شکایت از برنامه نویسان متخلف است و در تمامی مراحل ثبت شکایت متقاضیان را راهنمایی می‌کند.

استفاده از خدمات حقوقی این سامانه، برای متقاضیان دارای مزایا فراوانی است. یکی از مزایا اصلی استفاده از مشاوره حقوقی سامانه شکایت 24، هزینه‌های بسیار مناسب مشاوره است که با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توان اطلاعات حقوقی لازم در مورد نحوه شکایت از برنامه نویسان را کسب کرد.

خوشبختانه افرادی که از مشاوره حقوقی مجموعه ما استفاده کرده‌اند، از کیفیت و هرینه مشاوره رضایت کافی داشته‌اند و همین موضوع سبب شده است که بهترین خدمات و امکانات حقوقی را در اختیار موکلین قرار دهیم.

مشاوره‌های حقوقی این سامانه به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین ارائه می‌شود که می‌تواند برای موکلین مزیت‌های فراوانی داشته باشد. به منظور دریافت مشاوره حقوقی در ارتباط با شکایت از برنامه نویس، می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

یک دیدگاه

  1. سلام ، بیچاره برنامه نویس ، تهش باید بره زندان!!! اونم به جرم اینکه از مشتری پول زیاد گرفته چون توافق کردن!! فقط توی ایران اینجوری تخریب می‌کنن یه شغل رو.. اما واقعیت اینه که یه برنامه نویس کاملا پایبند به تعهدات خودش هست مگر در مواقعی که کارفرما دنبال سو استفاده بوده، که متاسفانه زیاد اتفاق افتاده .. همچنین برنامه نویس محصول رو تحویل میده و با توافق کارفرما یا مشتری به توافق میرسن سر کمبود های نرم افزار و نرخ ها توافقی هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا