شکایت از اشخاص

شکایت فحاشی چگونه است؟

امروزه در جامعه شاهد وقوع جرایمی نظیر فحاشی و توهین به دفعات زیاد هستیم و متاسفانه در این زمینه فرهنگ سازی مناسبی صورت نگرفته است.

فردی که اقدام به فحاشی و توهین می کند ممکن است خصومت شخصی با مخاطب خود داشته باشد یا در برخی موارد این امکان وجود دارد که فرد فحاش هیچ گونه رابطه ای با طرف مقابل خود ندارد و بدون دلیل خاصی به او توهین می کند. فحاشی به کار بردن الفاظ رکیک و ناپسند به طرف مقابل می باشد که نوعی توهین محسوب می شود.

فردی که اقدام به فحاشی می کند، مخاطب خود را مورد آزار و اذیت قرار می دهد و به نوعی عمل وی توهین به حیثیت و آبرو طرف مقابل است. فردی که الفاظ رکیک و ناپسندی را به مخاطب خود نسبت می دهد، در واقع به خانواده و اجداد وی بی احترامی می کند که در صورت اثبات چنین رفتار هایی مرتکبین آن باید مجازات شوند.

در واقع ضمانت اجرای جرم فحاشی مجازات مرتکب می باشد که ممکن است فحاشی ساده و با الفاظ توهین آمیز به مخاطب باشد و گاهی نیز برخی از الفاظ که به فحش های ناموسی نیز معروف است را مرتکب به زبان می آورد.

طبق بررسی های انجام شده بسیاری از نزاع های خیابانی و درگیری هایی که منجر به قتل یکی از طرفین می شود، به واسطه فحاشی و توهین هایی است که افراد نسبت به هم انجام می دهند. دیدگاه جامعه ما نسبت به اشخاصی که توهین و فحاشی می کنند، متفاوت است و چنین افرادی مطابق قانون مجرم شناخته می شوند. در قانون ایران رفتار هایی نظیر فحاشی و توهین جرم انگاری شده اند و مجازات خاصی برای مرتکبین در نظر گرفته شده است.

همچنین بخوانید

میزان مجازات جرم فحاشی در ماده 608 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات تعیین شده است که مرتکب تا 74 ضربه شلاق یا جزای نقدی معادل پنجاه هزار ریال تا یک میلیون ریال محکوم خواهد شد.

البته مجازات مذکور برای فرد مرتکب در صورتی است که توهین و فحاشی به افراد موجب حد قذف نباشد. قذف از جمله جرایم حدی است (یعنی مجازات آن در شرع تعیین شده) که نسبت دادن زنا یا لواط (رابطه جنسی مرد با مرد) به افراد دیگر می باشد. به طور کلی در قانون مجازات اسلامی، نسبت دادن جرم به طرف مقابل تحت عنوان افترا شناخته می شود.

فردی که مورد فحاشی و توهین قرار می گیرد، در صورت اثبات این موضوع می تواند اقدام به شکایت از فرد مرتکب نماید که رسیدگی به آن در مراجع قضایی صورت می گیرد. به طور کلی تنظیم شکوائیه قوانین و مقررات خاصی دارد و مستلزم رعایت یکسری شرایط خاصی است.

به همین منظور می توانید از کارشناسان متخصص و وکلا مجرب مجموعه حقوقی شکایت 24 بهره مند شوید که در جهت حل مسائل حقوقی و کیفری می توانیم خدمات گوناگونی را در اختیار شما قرار دهیم. در ادامه مطلب با شکایت 24 همراه باشید تا با مراحل و نحوه شکایت از جرم فحاشی و همچنین مراجع صالح به رسیدگی این جرم آشنا شوید.

فحاشی

مراجع صالح به رسیدگی شکایت از جرم فحاشی

با توجه به این که عمل فحاشی در قانون جرم شناخته می شود و بالطبع مجازات برای آن تعیین شده است، امکان شکایت از این جرم در مراجع قضایی وجود دارد.

فرد شاکی می تواند شکایت خود را از طریق ضابطین دادگستری( مانند نیروی انتظامی) مطرح نماید که مرجع مذکور پس از تحقیقات ابتدایی پرونده را به منظور تکمیل شدن تحقیقات به دادسرا ارسال می کند. همچنین شاکی می تواند به صورت مستقیم شکایت خود را در دادسرا مطرح نماید تا به جرم فحاشی رسیدگی شود.

زمانی که شکایت جنبه کیفری دارد، یقینا محاکم کیفری صالح به رسیدگی می باشند که مطابق قوانین آیین دادرسی کیفری، تحقیقات مقدماتی کلیه جرایم در دادسرا صورت می گیرد که البته دادسرا محل وقوع جرم صلاحیت رسیدگی به جرم مربوطه را دارد. البته تحقیقات مقدماتی جرایم تعزیری درجه 7 و 8، جرائم منافی عفت و افراد زیر 15 سال مستقیما در دادگاه رسیدگی می شود.

به هر حال رسیدگی به شکایت از فحاشی ابتدا در دادسرا محل وقوع جرم صورت می گیرد که مطابق قانون رسیدگی به جرم با شکایت شاکی شروع می شود (البته در جرایمی که شاکی خصوصی وجود دارد). زمانی که شکایت خود را در دادسرا مطرح می کنید، قاضی دادسرا باید بداند که شما از چه کسی شکایت دارید و در این زمینه چه مدارک و ادله ای را می توانید ارائه دهید؟

در صورتی که مورد فحاشی قرار گرفته اید، برای اثبات آن باید مدارک و ادله کافی در اختیار مرجع تحقیق (دادسرا) قرار دهید، در غیر این صورت روند رسیدگی به شکایت با مشکل مواجه خواهد شد.

نحوه طرح شکایت از فحاشی در دادسرا

در روند قضایی ایران طرح شکایت از طریق شکواییه صورت می گیرد و باید در مهلت مشخصی به دادسرا تقدیم شود. اغلب پرونده‌های طرح شده در دادسرا با شكایت متضرر از جرم آغاز می شود.

در دادسرا ها همواره شاهد افرادی هستیم كه با تنظیم و تقدیم شکایت به مراجع ذیصلاح، اقدام به طرح شکایت خود می‌كنند و از مقامات قضایی تقاضا رسیدگی به جرم و مجازات مرتکبین جرایم را دارند. شاکی در تنظیم شكایت كیفری، باید چند نکته مهم و ضروری را در شکایت خود درج كند تا مرجع تحقیق بتواند به درستی به بررسی شکایت مربوطه بپردازد.

  1. درج مشخصات و آدرس محل سکونت یا اقامت شاکی
  2. در صورت امکان مشخصات و محل سکونت مرتکبین جرم درج شود.
  3. محل وقوع جرم
  4. تاریخ وقوع جرم و چگونگی وقوع عمل مجرمانه و شرح کامل آن
  5. دلایل ارتکاب جرم و درج مشخصات شهود (اگر شاهدانی در ارتباط با پرونده وجود داشته باشند، مشخصاتشان در شکایت درج شود)
  6. در صورتی که امکان تعیین خسارات وارده وجود داشته باشد، میزان آن در شکایت درج شود و فرد شاکی می تواند با ذکر این موارد مطالبه ضرر و زیان وارد شده را از مرجع قضایی درخواست کند.

چگونه شکواییه مرتبط با جرم فحاشی تنظیم کنیم؟

تهیه و تنظیم شکواییه نیازمند رعایت قواعد و مقررات دادرسی است که اگر به درستی تنظیم نشود، توسط مرجع مربوطه رد و هیچگونه رسیدگی نسبت به آن نمی شود. به عبارت دیگر هر کسی از عهده تنظیم شکایت نامه یا شکوائیه بر نمی آید و تهیه آن باید توسط افراد متخصص انجام شود.

در واقع رعایت نکات مهم و قواعد خاص تنظیم شکوائیه باعث می شود که مرجع قضایی سریع تر به پرونده رسیدگی کند و شکایت مربوطه زودتر به نتیجه برسد. برای تنظیم شکایت نامه باید از افراد متخصص استفاده نمایید که تهیه و تنظیم آن را می توانید به مجموعه شکایت 24 واگذار نمایید.

شکایت 24 با تجربه چندین ساله در زمینه تنظیم انواع اوراق قضایی نظیر شکوائیه، دادخواست، لوایح دفاعیه و غیره می تواند شما را در ارائه انواع شکایت نامه نظیر شکایت نامه فحاشی یاری نماید. با توجه به این که تنظیم شکوائیه مستلزم رعایت اصول خاصی است، به شما توصیه می کنیم تهیه اینگونه اوراق قضایی را به مجموعه شکایت 24 بسپارید.

شکایت از فحاشی

راه حل مناسب برای طرح شکایت از فحاشی

اگر فردی به شما فحاشی کرده باشد و قصد شکایت از وی را دارید، راه حل مناسب برای شما استفاده از خدمات مجموعه شکایت 24 می باشد که می توانیم شما را در تمام مراحل شکایت راهنمایی کنیم. شکایت 24 با بهره گیری از کارشناسان مجرب و متخصص، ارائه دهنده انواع خدمات حقوقی نظیر مشاوره، تنظیم انواع شکوائیه و لوایح دفاعیه و غیره می باشد که می توانید نهایت بهره را از خدمات مذکور داشته باشید.

اصولا طرح شکایت مرتبط با جرائم فحاشی و توهین، کمی زمانبر و نیازمند رعایت یک سری موارد قانونی است که بدون بهره گیری از کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب عملا روند رسیدگی را دشوار می کند.

شاید اینطور به نظر برسد که استفاده از وکیل تنها راه حل طرح انواع مختلف شکایت باشد اما در مواقعی ممکن است امکان دسترسی به وکیل وجود نداشته باشد و با توجه به افزایش نرخ حق الوکاله در چند سال اخیر، استفاده از وکیل می تواند هزینه سنگینی را برای شما به همراه داشته باشد.

در صورتی که قصد طرح شکایت علیه افراد توهین کننده و فحاش را دارید، استفاده از خدمات مجموعه شکایت 24 می تواند مناسب ترین راه حل برای شما باشد. در واقع برای بهره مندی از خدمات و شرایط مناسب تر به شما توصیه می کنیم شکایت 24 را به عنوان راهنما و پشتیبان خود در امور حقوقی انتخاب نمایید.

اگر کسی به ما فحاشی کرد، برای شکایت از او چگونه می توانیم وقوع جرم را ثابت کنیم؟

برای شکایت از هر فردی ارائه اسناد و مدارک لازم به مراجع قضایی الزامی است که وجود شاهدانی در زمان وقوع جرم فحاشی می تواند مناسب ترین دلیل برای اثبات آن باشد.

نحوه ثبت شکایت از جرم فحاشی در مراجع قضایی چگونه است؟

شکوائیه ابتدا در دفاتر الکترونیک قضایی ثبت می شود و سپس برای رسیدگی به دادسرا صالح ارسال می شود.

استفاده از نظر و مشاوره کارشناسان حقوقی تا چه اندازه می تواند در روند شکایت تاثیر داشته باشد؟

بسیاری از شاکیان بدون استفاده از وکیل و با بهره مندی از کارشناسان حقوقی متخصص توانسته اند که روند شکایت خود را به نتایج مطلوب برسانند. شما هم می توانید برای طرح انواع شکایات خود از خدمات مجموعه شکایت 24 استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۷ رای

یک دیدگاه

  1. کانال تلگرامی کیف و کفش یاسمن کلاهبردار یکی دوبار سفارشو میفرسته سری بعد سفارش بدی نمیفرسته یا دوتا سفارش بدی یکی میفرسته یکی رو نه بعدشم جواب نمیده
    اردبیلی هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا