شکایت از اشخاص

شکایت از کارفرما بابت حقوق چگونه است؟

گاهی اوقات در هنگام پایان قرارداد کار یا در حین انجام آن، پیش می‌آید که کارفرما به تعهدات قراردادی خود عمل نکرده و در حین تسویه حساب با کارگر حقوق و مزایای قانونی او را به‌طور کامل پرداخت نمی‌کند.

در برخی مواقع نیز پیش می‌آید که کارفرما با کارگر قرارداد کتبی منعقد نکرده، یا حقوق او را به موقع پرداخت نمی‌کند و یا حتی با وجود قرارداد کتبی، کارگر را قبل از پایان موعد قرارداد از کار اخراج کرده می‌کند.

اغلب این موضوعات جزو موارد شایعی است که ممکن است در محیط کار به وجود بیاید که البته قوانین حمایتی بسیار زیادی در قانون کار وجود دارند که کارگران قادرند با استفاده از آن به حقوق از دست رفته خود را به صورت کامل از کارفرما مطالبه نمایند.

البته قوانین حمایتی کار، صرفا برای پرداخت حقوق پایه کارگران وضع نشده است و برای اینکه قانون‌گذار بتواند از کارگران تحت پوشش وزارت کار حمایت‌های لازم نیز را تا حد مناسبی به عمل‌ آورد، در این قانون امتیازاتی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته است و در سال 1401 با افزایش بیش از 50 درصدی حقوق و مزایای آن‌ها، گام مهمی در حمایت از این قشر زحمت‌کش جامعه بر داشته است.

کارگران در همه کشورها جزو اقشار با درآمد کم جامعه محسوب می‌شوند و دولت‌ها هرساله تلاش می‌کنند تا با وضع قوانین مرتبط با حقوق کارگران، تا حد ممکن حداقل حقوق دریافتی این قشر را بالا ببرند.

برای تحقق این رویکرد، مزایای متعددی در فیش حقوقی کارگران شاغل درکارگاه‌ها و سازمان‌های متعدد پیش‌بینی شده که البته اطلاع دقیق‌تر از همه آن‌ها به بررسی کامل‌تری نیازمند است. در این مقاله به نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق می‌پردازیم.

نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق

درباره قرارداد کار

قبل از بررسی تمام احتمالات ممکن برای شکایت از کارفرما به علت عدم پرداخت حقوق در پایان دوره همکاری، باید به موضوع مهمی در این رابطه اشاره‌ کرد.

بیش‌تر اختلافات در رابطه کارگر و کارفرما، به علت نبود یک قرارداد کاری به وجود می‌آید. برای جلوگیری از این پیش آمد، لازم است قبل از شروع  هر فعالیت کاری، با تنظیم یک قرارداد درست، حقوق و مزایا، میزان مرخصی، میزان ساعت‌های کاری، نوع کار، محل انجام کار و دیگر نکاتی که در یک قرارداد به آن نیازمندید با کارفرمای خود توافق کنید.

به علت شرایط نامناسب و بسیار بد اقتصادی ایران در سالیان اخیر، معمولا اغلب کارگران به اصرار کارفرمای خود، بدون امضای قرارداد کار، فعالیت خود را در کارگاه یا شرکت مورد نظر آغاز کرده و حتی این تصور اشتباه را در ذهن خود دارند که چون قرارداد کتبی ندارند، پس توان شکایت از کارفرمای متخلف را نیز نخواهند داشت و به همین دلیل گاهی از حق و حقوق کامل خود نیز در طول فعالیت کاری تا حدودی محرم می‌گردند و حتی اگر تخلفی از سوی کارفرما سر بزند، باز هم بر این باورند که توانایی شکایت از کارفرمای خود را نخواهند داشت.

از سوی دیگر تنظیم یک قرارداد کتبی ناقص، کار کارگر را معمولا سخت‌تر می‌کند و حتی در شرایطی فاقد اعتبار قانونی است. بنابراین حتماً در قراردادهای کاری‌، این موارد را به‌صورت کامل و موردی رعایت نمایید تا در صورت بروز مشکل بتوانید به آسانی به طرح شکایت از کارفرما بپردازید:

  • در قرارداد کار مشخص کردن دقیق نوع کار و حرفه و همچنین وظیفه‌ای که به کارگر محول گردیده ضروری است.
  • درج زمان دقیق ساعات کاری و همچنین میزان مرخصی‌ها و تعطیلات ایام هفته در قرارداد کار توصیه می‌گردد.
  • در قرارداد کار باید میزان حقوق، مزد پایه و تمام موارد مرتبط به آن به صورت جزء به جزء ذکر گردد.
  • در قرارداد کار حتما محل کار کارگر را به صورت دقیق تعیین نمایید.
  • در قرارداد کار تاریخ عقد قرارداد کار با کارفرما حتی به روز و ساعت به کارگیری درج نمایید.
  • در قرارداد کار مدت زمان کاری و اعتبار قرارداد کار را نیز حتما قید نمایید.
  • کلیه شرایط جزئی و خاص موجود در هر شغل و حرفه بر طبق قوانین کاری، عرف و فرهنگ رایج در کشور نیز در قرارداد باید مشخص گردد.

مراحل اولیه طرح شکایت از کارفرما بابت حقوق

یکی از شایع‌ترین انواع شکایات از کارفرما، شکایت نپرداختن حقوق است. کارگر برای مطالبه حق و حقوق خود، در صورتی که کارفرما مجاب به پرداخت آن نشود و رضایت کارگر را اخذ ننماید، باید به ادارات کار محل وقوع کارگاه یا شرکت، در شهر یا استان‌ها خود مراجعه کند.

نکته مهم در خصوص شکایت از کارفرما بابت حقوق این است که هر چند مرجع رسیدگی کننده به شکایت کارگران از عدم دریافت حقوق، اداره کار است ولی برای سایر زیان‌ها مانند صدمات حیثیتی و جسمی، کارگر باید به دادسرای عمومی مراجعه نماید. همچنین برای حق بیمه کارگر و پرداخت نشدن آن از سوی کارفرما نیز باید به سازمان بیمه تامین اجتماعی مراجعه شود و هر مورد را با پیگیری‌های در همان مجموعه دنبال نمود.

 

نبود قرارداد در روابط کاری

نبود قرارداد گاهی اوقات موجب وقوع مشکلات متفاوت برای طرفین قرارداد یعنی کارفرما و کارگر خواهد شد و به همین علت است همیشه بر داشتن و تنظیم یک قرارداد کامل در روابط کاری تاکید شده است.

این امر در ابتدا برای کارگران از اهمیت بالاتری برخوردار بوده، زیرا  چنانچه به حقوق قانونی خود در پایان رابطه کاری نرسند، باید با در دست داشتن قرارداد کار و مراجعه به مراجع رسیدگی به اختلافات کارگری، به آسانی طرح شکایت کرده و با استناد به قرارداد و میزان دریافتی‌های خود در بازه زمانی قرارداد، نسبت به مطالبه حقوق قانونی خود اقدام لازم را به عمل آورند.

در صورت نبود قرارداد نیز کارگر باید با جمع‌آوری ادله و پرینت واریز حقوق به حساب خود و همچنین از طریق استشهادیه محلی شاهدان و… رابطه کاری قراردادی خود با کارفرما را به اثبات برساند و نشان دهد که در طی سال‌ها و یا  ماه‌های گذشته، تحت اوامر خمان کارفرما و در کارگاه یا شرکت او یا هر مجموعه‌ای که کارفرما مشخص کرده، وظایف شغلی را به نحو شایسته به انجام رسانده است.

مسئله دیگر این است که نداشتن قرارداد در این وضعیت، حتی برای خود کارفرما نیز به‌شدت مشکل‌آفرین و آسیب‌زا بوده، زیرا پس از اثبات رابطه کاری بین کارفرما و کارگر در ادارات کار، کارگر ممکن است حقوق و مزایای خود را به شکل غیرواقعی بالا ببرد و در این شرایط دیگر کارفرما هیچ راهی برای اثبات حقانیت خود ندارد.

میزان حقوق و دستمزد سال 1401 در یک نگاه

ردیفشرحسال 1401سال 1400
۱حداقل دستمزد روزانه1.393.250 ریال۸۸۵,۱۶۵ ریال
۲حداقل دستمزد ماهیانه41.797.500۲۶,۵۵۴,۹۵۰
۳حق مسکن ماهیانه6.500.000۴,۵۰۰,۰۰۰
۴حق بن نقدی (کمک هزینه اقلام مصرفی)8.500.000۶,۰۰۰,۰۰۰
۵حق اولاد (یک فرزند)4.179.750۲,۶۵۵,۴۹۵
۶حق اولاد (دو فرزند)8,3۲۰,۸۵۴۵,۳۱۰,۹۸۴
۷حق سنوات ماهانه شرط: داشتن حداقل یک سال سابقه کار0۱,۴۰۰,۰۰۰
۸مجموعه دریافتی افراد مجرد (بدون سابقه کار)52.821.675۳۷,۰۵۴,۹۵۰
۹مجموعه دریافتی افراد متاهل با یک فرزند (بدون سابقه کار)57.001.425۳۹,۷۱۰,۴۴۵
۱۰مجموعه دریافتی افراد متاهل با دو فرزند (بدون سابقه کار)61.181.175۴۲,۳۶۵,۹۴۰

 

مراحل شکایت کارگر از کارفرما بابت حقوق

همان‌گونه که بیان شد برای آغاز شکایت از کارفرما، باید مدارک مربوط به وجود رابطه کاری با کارفرما را به ادارات کار ارائه کنید. این مدارک می‌تواند شامل قرارداد کاری شما و سابقه بیمه باشد.

چنانچه یک نسخه‌ از قرارداد را به همراه داشته باشید، در این صورت کار شما کمی راحت‌تر است ولی اگر نسخه‌ای از قرارداد را به همراه ندارید باید ابتدا به شعبه بیمه‌گذار خود مراجعه کرده و مشخص کنید که بیمه شما در کدام شعبه سازمان تامین اجتماعی ثبت و واریز شده است.

در ادامه مراحل شکایت از کارفرما باید به اداره کار محل وقوع شرکت یا کارگاه خود در هر استان یا شهری هستید مراجعه نمایید و از واحد ارجاع آن اداره کار، نامه‌ای را خطاب به شعبه بیمه‌ گرفته و آن نامه را به کارگزاری بیمه ارائه دهید.

در این شرایط شعبه بیمه‌گذار، کلیه سوابق بیمه شما را مربوط به آن کارگاه یا شرکت تحویل‌تان خواهد داد که در این صورت شما با استفاده از سوابق بیمه این امکان برایتان مهیا خواهد شد تا رابطه کاری میان خود و کارفرما را با دشواری کمتری به اثبات برسانید.

البته اگر قرارداد ندارید یا کارفرما شما را بیمه ننموده است، گرفتن استشهاد از شاهدان، مدرک مناسبی برای اثبات وجود رابطه کاری است و برای شکایت از کارفرما تا حد بسیار زیادی به کار شما خواهد آمد.

درباره شکایت از کارفرما بابت حقوق

لازم به توضیح است که اخیرا در ادارات کار، توسل به استشهادیه برای اثبات رابطه کاری، به میزان بسیار زیادی کمرنگ شده و برخلاف قانون، در رویه مراجع اداره کار به این دلیل قاطع دعوا، کمتر توجه می‌نمایند.

هنگامی که مدارک شما کامل شد باید شخصا یا توسط وکیل، به ادارات کار مراجعه کرده و دادخواست یا شکایتی تنظیم نمایید. با تکمیل این دادخواست، شما باید خواسته خود را نیز از مرجع رسیدگی مشخص کنید.

در این دادخواست شما می‌توانید به مواردی  مانند پرداخت نشدن حقوق، اضافه کاری، مزایا و سایر موضوعات دیگر اشاره و آن را مطالبه کنید. در این مرحله اداره کار تلاش خود را خواهد کرد تا با میانجی‌گری بین شما و کارفرما سازش ایجاد کند و این مشکل را تا حدودی مرتفع نماید.

لذا در مرحله اول، خطاب به شما و کارفرما نامه‌ای برای حضور در جلسه سازش ارسال می‌نماید. نامه سازش مرحله اول حل مشکل خواهد بود و به موجب آن باید هر دو طرف رابطه که در این‌جا کارفرما و شما هستید- در یک جلسه سازش و مصالحه در اداره کار حضور یابند و كارشناسان اين اداره تلاش می‌کنند تا مشکل را بدون ایجاد شرایط پرتنش‌تر با کسب رضایت طرفین برطرف کنند.

تشکیل جلسات سازش در اداره کار معمولا دو هفته بعد از طرح شکایت تشکیل خواهد شد. نامه حضور در جلسه سازش باید شخصاً توسط کارگر به کارفرما تحویل گردد و در صورت امکان بروز تنش، کارگر می‌تواند از سازمان بخواهد که نامه را به‌صورت مستقیم برای کارفرما ارسال نماید.

چنانچه کارفرما در این جلسه حاضر نشود و یا به فرض تشکیل و جلسه حضور او، مشکل ایجاد شده مرتفع نگردد، شکایت وارد مرحله دیگری شده و جلسات هیات تشخیص برابر با دفتر اوقات تشکیل و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

معمولاً دو هفته بعد از تاریخ جلسه صلح و سازش، جلسه هیات تشخیص با اطلاع‌رسانی قبلی به طرفین شکایت تشکیل خواهد شد. در این جلسه است که کارگر باید کلیه مدارک، شواهد و دلایل خود را به هیات مربوطه ارائه نماید و کارشناسان هیات تشخیص بعد از بررسی کامل مدارک، رأی خود را صادر می‌نماید.

چنانچه هر دو طرف شکایت، رای صادره شده از هیات تشخیص را قبول کرده و به آن تمکین نمایند، پروسه شکایت در این مرحله به‌ پایان خواهد رسید، ولی اگر یکی از آن‌ها به حکم اعتراض داشته باشد، باید یک جلسه دیگر به نام جلسه هیات حل اختلاف باز هم تشکیل شده و موضوع اعتراض طرفین مجددا در تمام زوایا مورد بررسی قرار گیرد.

جلسه هیات حل اختلاف در واقع آخرین جلسه‌ای است که در اداره کار، برگزار خواهد شد. زیرا در صوتی که باز هم رای هیات حل اختلاف از سوی یکی از طرفین مورد اعتراض قرار گیرد، این‌بار شکایت باید به مراجع قضایی که همان دیوان عدالت اداری است فرستاده شود.

در جلسه هیات حل اختلاف برای بار دیگر از طرفین دعوت بعمل می‌آید و باید طرفین در محل هیات حضور داشته باشند و دلایل و مدارک خود را برای بار آخر ارائه کنند. با عنایت به این مدارک، کارشناسان بررسی‌های خود را مجددا انجام خواهند داد و بعد از آن، رای نهایی صادر خواهد شد.

صدور رای قطعی توسط اداره کار و تشریفات اجرای رای

اگر با وجود سپری‌شدن تمام مراحل شکایت و قطعی شدن رای، همچنان کارفرما از پرداخت حقوق کارگر خودداری کند و بر این امر اصرار نماید و در واقع کارگر را در یک بلاتکلیفی بی علت قرار دهد، اداره کار با تحویل یک نامه اجرایی به کارگر، پروسه اجرای رای خود را از مسیر دیگری ادامه خواهند داد.

در این صورت کارگر باید به دایره اجرای احکام قضایی دادگاه مراجعه نموده و طبق نامه اداره کار تقاضای صدور اجرائیه نماید. در دایره اجرای محاکم دادگستری و البته با تشخیص دادگاه، برای کارفرما مهلت کوتاهی تعیین خواهد شد و چنانچه باز هم کارفرما از پرداخت حقوق کارگر خود امتناع نماید، دادگاه از اموال منقول یا غیرمنقول او و یا حساب‌های بانکی کارفرما، حقوق کارگر را وصول خواهد کرد.

شکایت آنلاین بابت حقوق از طریق سامانه الکترونیک روابط کار

از آنجایی که اخیرا طرح شکایت از کارفرمایان از طریق سامانه الکترونیک روابط کار نیز ممکن شده است، در این قسمت نگاهی به نحوه طرح شکایت کارگر از کارفرما با موضوع نپرداختن حقوق از طریق این سامانه می‌اندازیم.

  • در اولین گام از مراحل و طرح شکایت از کارفرما بابت عدم پرداخت حقوق کارگر، باید ابتدا اقدام به ثبت نام در سامانه جامع روابط کار نمود.

این ثبت نام، در مرحله نخست، نیاز به پرداخت مبلغی بابت احراز هویت و ارائه کارت ملی و داشتن شماره همراه به نام خود شخص، دارد و این پروسه از سوی دفاتر پیشخوان دولت نیز قابل انجام خواهد بود. پس از احراز هویت کارگر و ثبت نام در سامانه، یک کد کاربری و رمز عبور، برای ورود به سامانه، به شخص متقاضی ارائه می‌شود.

  • برای ورود به سایت اداره کار، باید عبارت سامانه جامع روابط کار را در گوگل جست و جو کرده و پس از بالا آمدن صفحه، رمز عبور و نام کاربری خود را در کادر مذکور وارد نمایید. اگر از قبل، در این سامانه عضویت پیدا نکرده‌اید و احراز هویت نشده‌اید، با انتخاب گزینه ایجاد حساب، باید اقدام به ایجاد حساب کاربری کنید.
  • در این مرحله از مراحل و نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق برای ثبت دادخواست یا شکایت خود، گزینه پنجره خدمات را انتخاب کرده تا به مرحله بعد وارد شوید.
  • بعد از انتخاب پنجره خدمات، از پوشه اداره کل روابط کار، گزینه ثبت دادخواست بدوی را انتخاب نمایید و شکایت خود از کارفرما، بابت حقوق را ثبت کنید. البته تنظیم یک دادخواست خوب نیاز به اخذ مشاوره حقوقی لازم با یک مشاور یا وکیل توانمند در حوزه روابط کار خواهد داشت
  • بعد از ثبت شدن دادخواست، مراتب از طریق پیامک، به طرفین دعوا اطلاع‌رسانی شده و برای مشاهده وقت رسیدگی، باید به سامانه جامع روابط کار، مراجعه نمایید. در خصوص موضوع عدم پرداخت حق بیمه کارگر توسط کارفرما نیز، می توان به همین روش، اقدام به ثبت شکایت نمود.

قانون‌گذار چه مهلتی برای طرح شکایت بابت حقوق در نظر گرفته است؟

مهلت زمان طرح شکایت از کارفرما، با توجه به نوع شکایت کارگر تعیین خواهد شد. مثلا برای طرح شکایت در موضوع اخراج، تنها ۳۰ روز فرصت برای طرح آن وجود دارد.

اما امکان طرح شکایت در موضوعات دیگر مانند نپرداختن مزایا و حقوق معوقه یا رد نشدن بیمه تامین اجتماعی، هیچ محدودیت زمانی در قانون برای آن لحاظ نشده است.

در واقع حتی بعد از فوت کارگر نیز، وارثان قانونی او این امکان قانونی را دارند که شکایت خود را در این خصوص به ثبت برسانند و به دنبال احقاق حق کارگر باشند.

مدارک مورد نیاز برای شکایت از کارفرما بابت حقوق

همان‌گونه که در ابتدای مطالب ذکر شد باید کلیه اسناد و مدارکی که دلالت بر وجود رابطه کارگری دارد، همچون سند قرارداد کار، گزارش اداره بیمه تامین اجتماعی و یا هر مدرک و دلیل دیگری که در این خصوص در اختیار دارید باید ضمیمه پرونده گردد.

در طرح دعوا یا هر ادعایی، شما باید کلیه مستندات و مدارکی را که دلالت بر حقانیت‌تان دارد، در صورت نیاز به دادگاه تحویل دهید و آن‌ها را به همراه لایحه دفاعیه حتما ضمیمه پرونده‌ نمایید.

توجه داشته باشید که بر اساس قانون، برای اثبات هر دعوایی از سند، اقرار، شهادت، سوگند و قسامه می‌توان استفاده کرد هر چند علم و آگاهی کارشناسان رسیدگی‌کننده در مراجع کار نیز در بسیاری از پرونده‌ها بی‌تاثیر نخواهد بود.

توضیح شکایت از کارفرما بابت حقوق

شکایت از کارفرما بابت حقوق چقدر زمان می‌برد؟

در صورت اثبات ادعاهای انتصابی به کارفرما در جریان پرونده‌های اداره کار، باید گفت که طرح دعوا در مسایل مربوط به روابط کارگر و کارفرما زمان‌بر است و با عنایت به مراحل مختلف رسیدگی به این قبیل شکایات، از جمله مرحله هیات تشخیص، هیات حل اختلاف و مرحله تجدیدنظر در دیوان عدالت اداری، می‌توان عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت به هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی دقیق نیست و رسیدگی به دلایل طرفین، احتمال زمان‌بر شدن آن را کمی افزایش خواهد داد.

بنابراین نمی‌توان زمان مشخصی را بیان کرد. ولی مطمئناً کارشناسان و وکلای شاغل در حوزه قوانین اداره کار، با تجربه‌ای که در پیگیری و انجام پرونده‌های مختلف در این مقوله به دست آورده‌اند، می‌توانند بهترین و سریع‌ترین مسیر را برای شما انتخاب نمایند.

آیا برای شکایت از کارفرما نیاز به استفاده از خدمات وکیل وجود دارد؟

به کرات اشاره کرده‌ایم هر موضوع حقوقی یا کیفری و همچنین مسائل مربوط به دعاوی مطالبات کارگران از کارفرمایان، حتی اگر از دیدگاه برخی افراد موضوعات ساده و پیش پا افتاده‌ای باشد، پیچیدگی‌های خاص خود را از منظر یک حقوقدان دارا است.

موضوع شکایت از کارفرما بابت حقوق نیز از آن مستثنی نخواهد بود. طرح دعوا در مسائل مربوط به قوانین کار دارای قوانین و مقررات خاصی است که اشخاص عادی اطلاعات بسیار اندکی در مورد آن‌ها دارند.

مشاوران و وکلای دادگستری افرادی هستند که در این زمینه، دارای بینش، تخصص و آگاهی کاملی بوده و می‌توانند در رسیدگی به این نوع پرونده‌ها، خصوصا موضوعات اشاره شده، گره‌گشای موکل خود باشند.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلا و مشاوران سامانه حقوقی شکایت 24: صرفه‌جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دل‌خواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، وقت‌گیر، چالش برانگیز و استرس‌زا به مراجع قضایی، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به دعاوی مربوط به قوانین کار خواهد بود.

ارائه خدمات تخصصی حقوقی توسط سامانه حقوقی شکایت 24

عمده مشکلات پیش آمده در حوزه روابط کارگری اغلب به بی‌اطلاعی و عدم استفاده از خدمات مشاوره‌ای کارگران در زمان انعقاد قرارداد کار یا در هنگام اخراج و جدایی از کارفرما و کارگاه برمی‌گردد و کارگر هیچ اطلاعی از حقوق خود در این زمینه ندارد.

اگر در خصوص تنظیم شکایت تخصصی در حوزه روابط کار، نیاز به مشاوره حقوقی دارید یا قصد دارید تمام فرآیند احقاق حق خود را برعهده کارشناسان و وکلای متخصص قرار دهید، بهترین امکان برای شما استفاده از خدمات بسیار متنوع سامانه حقوقی شکایت 24 خواهد بود.

متاسفانه بیشتر افراد جامعه ما که با مشکل حقوقی مواجه می‌شوند، در ابتدا برای رفع معضل خود به وکیل دادگستری مراجعه نمی‌کنند و همین موضوع تبعات جبران‌ناپذیری را برایشان ایجاد خواهد کرد.

اخذ وکیل در مسائل مربوط به تخلفات کارفرمایان، می‌تواند کمک شایان توجهی به شاکی پرونده نماید. اما اگر به علل مختلفی شاید امکان دسترسی شما به وکیل دادگستری وجود نداشته باشد، در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره حقوقی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

نحوه ثبت شکایت از کارفرما بابت حقوق

مشاوره حقوقی از جهات مختلفی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برایتان داشته باشد که در کمترین حالت، اطلاعات حقوقی شما را در خصوص مورد مربوطه، افزایش خواهد داد.

سامانه حقوقی شکایت 24 با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص آماده خدمات‌رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، روابط کارگری و سایر مسائل حقوقی است.

لازم به ذکر است که این سایت حقوقی علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکواییه، دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و مانند آن نیز خدمات‌رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم شکوائیه، دادخواست و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه شکایت 24 مراجعه کرده و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

سوالات متداول:

در صورت فقدان قرارداد کاری، امکان شکایت بابت حقوق ممکن است؟

بهتر است تمام کارگران مطلع باشند که حتی در صورت نبود یک قرارداد کتبی بین طرفین یک رابطه کاری، باز هم کارگران عزیز قادر خواهند بود از کارفرما طرح شکایت نموده و حقوق قانونی خود را با حمایت اداره کار دریافت نمایند.

میزان حقوق و مزایای کارگران دارای یک فرزند در سال 1401 چگونه است؟

میزان حقوق و دستمزد در سال 1401 با افزایش حدود 57 درصدی نسبت به سال گذشته به عدد 57 میلیون را برای کارگران دارای یک فرزند رسیده است.

شایان ذکر است، توضیحات بیشتر در این مقاله ارائه شده است. مخاطبین محترم می‌توانند جهت دریافت پاسخ کامل‌تر و توضیحات بیشتر به شرح مقاله مراجعه نمایند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا