شکایت از اشخاص

شکایت از کارفرما بابت بیمه چگونه است؟

راهنمای مطلب

عدم رد کردن حق بیمه کارگران از طرف کارفرمایان، یکی از موضوعات بسیار مهم و شایع در روابط کار و کارگری است که معمولا بیشتر کارگران که در این شرایط حق و حقوقشان پایمال خواهد شد و تصمیم می‌گیرند برای طرح شکایت از کارفرما و یا دریافت مشاوره‌های لازم حقوقی بابت مطالبه بیمه خود، بعضا به ادارات کار و یا دفاتر برخی وکلا مراجعه نمایند.

شاید برای شما هم به عنوان یک کارگر متخصص یا ساده، همیشه این پرسش در ذهنتان پیش‌بیاید که چنانچه کارفرما حق بیمه شما امتناع کند و حق بیمه شما را رد نکند چه تنش‌های اداری و اتفاقاتی در روابط کاری بین طرفین ایجاد می‌گردد و اینکه آیا عملا طرح شکایت از کارفرما برای رد نشدن حق بیمه کارگر ممکن خواهد بود یا خیر؟

در خصوص تعریف حق بیمه باید گفت، بیمه تامین اجتماعی حقی است که قانونگذار در قانون کار و قانون تامین اجتماعی، برای حمایت از کلیه کارگران پیش‌بینی کرده است و در همین خصوص همه کارفرمایان را جهت بیمه کردن کارگران خود مسئول قرار داده است.

در حقیقت بیمه کارگران، یکی از مزایا و تدابیر حمایتی قانونگذار محسوب شده و در ماده 28 قانون تامین اجتماعی نیز آن را به عنوان سر منشاء این حقوق اختصاص داده است. در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه طرح شکایت از کارفرما جهت مطالبه حق بیمه آشنا نماییم.

دلایل فرار کارفرمایان از پرداخت حق بیمه کارگران

برای این موضوع دلایل مختلفی می‌تواند وجود داشته باشد که علت اصلی خودداری کارفرمایان برای پرداخت حق بیمه کارگران چیست؟

شاید یکی از مهم‌ترین علت این امتناع آن‌ها این باشد که شرکت یا کارگاه مربوطه، مجوز احداث کارگاه را دریافت نکرده و به قول معروف کد کارگاه ندارد و یا حتی مجوزهای قانونی را جهت انجام آن فعالیت شغلی مورد نظر، کسب ننموده است.

در بیشتر اوقات نیز بسیاری از کارفرمایان پرداخت بیمه تامین اجتماعی را هزینه غیر ضروری و مازاد برای کارگاه یا شرکت خود در نظر گرفته و تلاش می‌کنند با تدابیری خاص، مانند اخذ چک و سفته ضمانت از کارگر، قید در قرارداد و یا به صورت نوشتن سندی عادی یا رسمی مبنی بر مکلف بودن خود کارگر به پرداخت بیمه به صورت خویش‌فرما، به هر شکلی از پرداخت این حق قانونی کارگران شانه خالی کنند.

البته موضوع مهم دیگری نیز که در این رابطه بسیار شایع است، این است که واریز حق بیمه به حساب سازمان تامین اجتماعی، سندی بسیار محکمی برای اثبات رابطه کاری بین کارگر و کارفرماست.

پس کارفرمایان بر این باورند، چنانچه کارگر توسط کارفرما بیمه گردد، این امر بیانگر این خواهد بود که دیگر بین دو طرف بی هیچ شکی رابطه کاری برقرار است، از این رو کارفرما باید تمامی حق و حقوق قانونی کارگر را مطابق مقررات و بدون هیچ کم و کاستی پرداخت کرده و امکان اینکه بتواند از پرداخت برخی تکالیف قانونی در این زمینه شانی خالی کند، دیگر وجود نخواهد داشت.

بنابراین در صورت اثبات این رابطه در مراجع اداره کار به علت پرداخت بیمه، کلیه حقوق و مزایای قانونی کارگر باید به او پرداخت گردد.

حدود بیمه کارگر

مهم‌ترین دلیل اثبات رابطه کار، ارسال لیست بیمه به سازمان تامین اجتماعی

راه‌های بسیار زیادی برای اثبات رابطه کارگری در مراجع اداره کار پیش‌بینی شده است که در صورت وقوع هرگونه اختلاف در روابط کاری طرفین، کارگران قادر خواهند بود به آن موارد استناد نموده و و رابطه کاری خود با کارفرما را در این مراجع به اثبات برسانند.

یکی از مهمترین راه‌های اثبات رابطه کاری، واریز حق بیمه کارگر به حساب تامین اجتماعی از سوی کارفرماست.

این روش از آسان‌ترین روش‌های اثبات رابطه کارگری است و اگر نام کارگر در لیست بیمه کارگاه درج نشده باشد، مراجع اداره کار یا خود شخص کارگر باید برای اثبات رابطه کارگر و کارفرمایی، از مسیرهای دیگری اقدام لازم را به عمل آورند.

حال چنانچه این رابطه از مسیرهای دیگری اثبات گردد، کارفرما مکلف خواهد بود حتی حق بیمه‌های معوقه کارگران کارگاه خود را به همراه جریمه متعلقه از سوی سازمان، به حساب تامین اجتماعی واریز کند.

کارفرمایان به این تصورات اشتباه در خصوص نپرداختن حق بیمه توجه نکنند!

  • برخی کارفرمایان تصور می‌کنند که می‌توانند سهم حق بیمه ماهیانه خود را که باید به حساب تامین اجتماعی واریز کنند، با توافق با کارگر، مستقیما به حساب او واریز کرده و بر اساس قراردادی رسمی، او را ملزم به بیمه‌ کردن خود ‌نمایند. این تصور در قوانین و رابطه کاری غیر قانونی است.
  • آنچه معمولا رخ می‌دهد و البته به علت ناآگاهی برخی کارفرمایان ایجاد می‌شود، این است که کارفرما با کارگر توافق کرده که کار مورد نظر در کارگاه او بدون بیمه است و یا اینکه با کارگر توافق می‌کند، مبلغ مربوط به حق بیمه را به صورت کامل و مازاد بر حقوق ماهیانه، به حساب کارگران واریز نموده تا خود کارگر به صورت خویش‌فرما آن را به حساب سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند و یا اینکه با اخذ اقرارنامه رسمی از کارگر، او را مجبور می‌نمایند که اقرار کند به اراده خود از دریافت حق بیمه صرفه نظر کرده است و با دریافت مبلغ آن از کارفرما، آن را صرف سایر هزینه‌های شخصی نموده است.
  • تمام کارفرمایان بدانند، که اگر هر شکل قرارداد و یا توافقی در رابطه کاری در خصوص عدم پرداخت حق بیمه صورت بگیرد، حتی در صورتی که با رضایت کامل کارگر نسبت به این موضوع باشد، محکوم به بطلان خواهد بود و به هیچ عنوان محمل قانونی نداشته و چنانچه کارگر در این خصوص شکایت نماید، کارفرما موظف خواهد بود، حتی در صورتی که مبلغ حق بیمه را به کارگر پرداخته باشد و مستند به مدارکی هم باشد، باز هم محکوم به پرداخت مجدد آن با اعمال جریمه خواهد بود.
  • خیلی پیش آمده که کارگران جویای کار، در ابتدای انعقاد قرارداد همکاری، به علت نیاز شدید مالی و فشارهای روحی و روانی و نیاز به کار و فعالیت و در برخی مواقع نیز به علت نبود آگاهی، قبول می‌کنند که مطالبه حق بیمه از کارفرما نکرده و هر سندی را در این خصوص امضا کنند و تمام شرایط کارفرما را قبول خواهند کرد. اما پس از مدتی که با اصول کار و شرایط رابطه کارگر و کارفرمایی آشنا می‌شوند به دنبال احقاق حقوق و بیمه می‌افتند.
  • کارفرمایان نیز معمولا در مراجع کار عنوان می‌کنند که در شروع همکاری با کارگران تمام این نکات را به روشنی با آن‌ها طی کرده‌اند که شغل مورد نظر بدون پرداخت حق بیمه است.

بیشتر اختلافات مطرح شده در ادارات کار معمولا بعد از بروز اختلاف بین کارگر و کارفرما شروع می‌شود، زیرا تا زمانی که کارگر با شرایط شغلی موافق باشد و یا اجبار در پذیرش داشته باشد، از بسیاری از حقوق خود مانند بیمه، چشم پوشی کرده، اما زمانی که کوچکترین اختلاف و یا مشکلی با کارفرما بوجود بیاید، به فکر مطالبه این حق خود از کارفرما خواهد افتاد.

سهم قانونی بیمه کارگر و کارفرما

ضوابط سازمان بیمه تامین اجتماعی به این صورت است که در ازای استفاده از خدمات بیمه تامین اجتماعی، بیمه ‌شده و کارفرما مکلف هستند در زمان استخدام، مبلغی را متناسب با حقوق دریافتی، تحت عنوان حق بیمه، به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند.

طبق قانون، مجموع حق بيمه پرداختي به سازمان تأمين اجتماعى معادل 30% حقوق و دستمزد است که مشمول بیمه خواهد شد.

از این مقدار ٧٪ آن به عنوان سهم كارگر است که می‌بایست از حقوق و دستمزد ناخالص كارگر كسر گردد و ٢٣٪ دیگر آن سهم کارفرماست.

البته علاوه بر موارد ذکر شده، سه درصد نیز حق بيمه كمك دولتی است كه در بودجه هر ساله از سوی دولت اعمال خواهد شد.

حال در صورتی که بخواهیم حق بيمه را با توجه به خدمات سازمان تامین اجتماعی به تفکیک مشخص کنیم، این موارد به شرح ذیل خواهد بود:

  • ١٢٪ حق بيمه مربوط به بازنشستگی به میزان
  • ٢٪ حق بيمه مربوط به فوت قبل و بعد از بازنشستگى
  • ٩٪ حق بيمه مربوط به از كارافتادگی
  • ٤٪ حق بيمه مربوط به خدمات درمانی
  • ٣٪ حق بيمه مربوط به كمك دولت در حوزه خدمات درمانى و بيمه‌اى
  • ٣٪ حق بيمه مربوط به بيكاری

اجبار کارفرما به بیمه کارگر

حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه

قسمت‌هایی از حقوق کارگران که از آن حق بیمه کسر خواهد شد، متعدد است و موارد زیادی را شامل می‌شود، کلیه حقوق و مزایا که به صورت غیر نقدی و یا به صورت نقدی و تحت هر عنوان به کارگر پرداخت می‌شود، می‌تواند از موارد مشمول کسر بیمه حقوق به حساب آید.

این موارد باید تحت عناوینی مانند دستمزد، مزد، کارمزد، کارآموزی و غیره از حقوق کسر گردد.

به موجب بند ۱ از بخش چهارم بخشنامه جدید درآمد، وجوه پرداختی زیر مشمول کسر حق بیمه می‌شوند:

  • مزایای شغلی فوق و ‌العاده مستمر
  • حقوق، مزد و دستمزد و حق ‌الزحمه
  • فوق ‌العاده برای کارهای زیان آور و سخت
  • مزد بابت روزهای مرخصی و تعطیلی
  • بابت شیفت کاری و اضافه کاری
  • پاداش غیر مستمر و مستمر
  • کشیک فوق‌ العاده  و کار در شب
  • حق مربوط به حضور در جلسات
  • دستمزد کارکنانی که به صورت کارمزدی به کار مشغولند.
  • کمک هزینه مسکن
  • هزینه مربوط به رفت و آمد کارگران که به صورت ماهیانه پرداخت می‌گردد.
  • دستمزد کارآموزان (در صورتی که به آن ‌ها در حین یادگیری و آموزش حقوق پرداخت می‌شود)

کارفرمایان باید از کلیه موارد فوق، حق بيمه را از حقوق کارگران کم كرده و به همراه سهم خود به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند. این جزیی از تکلیف کارفرمایان محسوب خواهد شد.

مزایایی قانونی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی

کارگران باید اطلاع داشته باشند که در قبال پرداخت حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی، می‌توانند از کدام یک از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند گردند.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از خدمات بیمه تامین اجتماعی می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • پشتیبانی از بیمه ‌شدگان در برابر با قوانین کار و پرداخت مستمری بازنشستگی به کلیه بیمه‌ شدگان برابر با سابقه آن‌ها
  • استفاده از  بیمه درمان از طریق صدور دفترچه بیمه درمانی برای کلیه بیمه‌ شدگان و افراد تحت تکفل و سرپرستی آن‌ها
  • دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری و حوادث و بیماری‌‌ها
  • تعلق کمک هزینه بارداری و زایمان به بیمه شده
  • تعلق کمک هزینه ازدواج به بیمه شده
  • تعلق هزینه‌‌های مشخص شده بابت عینک طبی، اروتز و پروتز، سمعک و ویلچر
  • تعلق مستمری از کار افتادگی و بازنشستگی
  • تعلق بیمه بیکاری به کارگران متناسب با ایام کارکرد

هر کارمند، کارگر و مستخدمی که در محیط‌های‌کاری همچون سازمآن‌های دولتی و خصوص و کارگاه‌ها و شرکت‌های کوچک و بزرگ و یا حتی یک مغازه کوچک مشغول به فعالیت باشد، باید توسط کارفرمای خود تحت پوشش خدمات بیمه قرار بگیرد.

سازمان تامین اجتماعی، از بیمه ‌شدگان خود به موجب قوانین کار حمایت نموده و بیمه‌ شده و سایر افراد خانواده او قادرند، از مزایای بیمه تأمین اجتماعی مثل بیمه بیکاری، حقوق، مستمری بازنشستگی، سنوات کاری و حق عائله‌مندی استفاده نمایند.

بیمه تامین اجتماعی پشتوانه تمام بیمه شدگان است و بعد از گذشت 25 یا 30 سال از سابقه کاری کارگران، به کارگر حقوق بازنشستگی پرداخت خواهد شد و حتی در صورت فوت بیمه‌ شده، خانواده و سایر افراد تحت سرپرستی او قادر خواهند بود حقوق و مزایای مقرر شده را دریافت نمایند.

اثبات رابطه کاری با بیمه

گزارش ناظران و بازرسان اداره کار و سازمان تامین اجتماعی از کارگاه‌ها

یکی از کارهای مناسب سازمان تامین اجتماعی، استفاده از بازرسان و ناظران آن سازمان برای بازدید محسوس یا نامحسوس از کلیه کارگاه‌ها و شرکت‌های  تحت پوشش است.

این سازمان نسبت به مطالبه حقوق کارگران در مورد پرداخت حق بیمه از طرف کارفرما بسیار ریزبینانه و با دقت عمل نموده و بازرسانی را به صورت سرزده به کارگاه‌ها مامور می‌کند تا مطمئن شود، همه کارگران شاغل در کارگاه از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند شده‌اند.

اشخاصی که در کارگاه‌های دارای کد کارگاهی مشغول به کار هستند و کارفرما از بیمه نمودن آن‌ها خودداری کرده است، باید در صورت حضور این بازرسان در محل کارگاه خود که معمولا این بازدیدها ماهانه صورت می‌گیرد، مراتب را با ذکر نام خود به آن‌ها اعلام کرده، تا بعد از انعکاس مراتب به سازمان تامین اجتماعی و اداره کار، اقدامات بعدی در این خصوص، با ارائه تذکر کتبی به کارفرما و پیگیری لازم در این خصوص صورت پذیرد.

همچنین سازمان تامین اجتماعی سامآن‌های را برای ارائه گزارشات مردمی در خصوص عدم بیمه کارگران در کارگاه‌ها راه اندازی کرده و چنانچه با این سامانه تماس حاصل شود و تخلفات بیمه‌ای کارفرمایان اعلام گردد، بازرس سازمان به محل کارگاه مربوطه مراجعه کرده و در صورت اثبات این موضوع، کارفرما به پرداخت حق بیمه کارگران و همینطور جریمه معینه محکوم می‌گردد.

مجازات اداری عدم ثبت نام کارگر در لیست بیمه کارگاه

همانگونه که اشاره شد، قانون‌گذار در ماده 148 قانون کار اعلام نموده است که کارفرمایان وظیفه دارند کارگران را بیمه کنند و برای تخطی از این مسئله، ضمانت اجراهایی نیز قرار داده  است و این ضمانت اجرا را در ماده 183 قانون کار اعلام کرده است.

طبق قانون: کارفرمایانی که بر خلاف مفاد این ماده، از بیمه کردن کارگران خود خودداری نمایند، علاوه بر پرداخت کلیه حقوق متعلق به‌ کارگر، باید با توجه به شرایط و امکانات کارفرمای خاطی و مراتب وقوع جرم، جریمه نقدی معادل دو تا ده برابر حق بیمه مربوطه را پرداخت نمایند.

این ماده به صراحت اعلام می‌دارد که کارفرما موظف است، حق بیمه کارگر را به همراه معوقات ماه‌ها یا سال‌های قبل، پرداخت نماید و البته به علت این تخطی به دو تا ده برابر جریمه نیز محکوم خواهد شد.

این حق به صورت کاملا قانونی جزیی از تکالیف و وظایف کارفرمایان به شمار آمده و به هیچ عنوان امکان تخطی از آن وجود ندارد و در صورتی که کارفرمایی برخلاف این ماده از بیمه نمودن کارگران امتناع نماید، طبق قانون برای ترک فعل کارفرما، ضمانت اجراهای سنگینی در نظر گرفته شده است و کارفرما به پرداخت حق بیمه و همچنین جریمه‌های سنگین به جهت عدم پرداخت آن محکوم خواهد شد.

برخلاف تصور عده‌ای که گمان می‌کنند، جریمه عدم پرداخت حق بیمه به کارگر تعلق می‌گیرد، این جریمه، متعلق به سازمان تامین اجتماعی بوده و به  خود کارگران پرداخت نخواهد شد. به جای آن سوابق بیمه شده از هنگام حضور در آن کارگاه تکمیل گردیده و کارگر دارای سابقه بیمه خواهد شد.

روش محاسبه میزان حق بیمه تامین اجتماعی

در روش محاسبه حق بیمه کارگر، در صورتی که در مدت زمان اشتغال کارگر حق بیمه‌ای برای آن‌ها پرداخت نشده باشد، باید بین دو فرض زیر قائل به تفکیک شد:

  • حالت نخست: کارگری که حق بیمه او پرداخت نمی‌شود و در آن کارگاه مشغول به کار است، باید حقوق فعلی کارگر ملاک محاسبه حق بیمه قرار گرفته و نحوه محاسبه بدین صورت است که:

%30 * مدت زمان عدم واریز حق بیمه * مبلغ دستمزد فعلی کارگر

  • حالت دوم: کارگری که حق بیمه او به هیچ وجه پرداخت نشده و سابقا در کارگاه مربوطه اشتغال داشته است،که در این شرایط باید دستمزد همان سال اشتغال کارگر ملاک محاسبه قرار بگیرد.

%30* مدت زمان عدم واریز حق بیمه توسط کارفرما * دستمزد سال اشتغال به کار

عواقب بیمه نکردن کارگر

تکالیف متقابل کلیه شرکت‌ها و کارگاه‌ها در مقابل سازمان تامین اجتماعی

کلیه کارگاه‌ها و شرکت‌‌ها چهار وظیفه نسبت به سازمان تأمین اجتماعی دارند که این وظایف به قرار زیر خواهد بود:

تشکیل پرونده بیمه و دریافت شماره کارگاه

بر اساس ماده 39 قانون تأمین اجتماعی، تمام صاحبان کارگاه‌های تازه تاسیس، حداکثر ظرف مهلت 15 روز پس از تاریخ تأسیس کارگاه، باید به یکی از شعبات سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کرده و مدارکی دال بر کارفرما بودن خود را ارائه دهند.

در مرحله بعدی شعبه تامین اجتماعی، پس از شناسایی محل کارگاه و افراد کارگران شاغل در آن، پرونده کارگاه را تشکیل داده و کد کارگاهی به آن مجموعه واگذار خواهد کرد.

نام ‌نویسی از کارگران و اخذ شماره بیمه برای تمام آن‌ها

اشخاصی که برای اولین بار بیمه می‌شوند باید به واحد مربوط به نام ‌نویسی در شعبه تامین اجتماعی مراجعه کرده تا اطلاعات هویتی و بیمه‌ای این افراد در پایگاه اطلاعات شعبه مورد نظر ثبت گردد.

بنابراین جهت شناسایی، انجام امور بیمه‌ای و طبقه‌‌بندی مستندات آنان یک شماره بیمه منحصر به فرد به هر کارگر و بیمه‌ شده اختصاص می‌یابد.

مستحضر باشید که هر کارگر در طول دوران فعالیت شغلی خود فقط یک کد بیمه منحصر به ‌خود داشته و با تغییر کارگاه و تغییر شغل این کد تغییر نخواهد کرد.

تهیه لیست حقوق و دستمزد

کارفرما وظیفه دارد ظرف مدت یک ماه، تمام اطلاعات مربوط به بیمه کارکنان را در قالب فایل الکترونیکی و لیست ‌های مربوطه تهیه و به سازمان تامین اجتماعی ارسال کند.

ارسال لیست بیمه و پرداخت حق بیمه

کارفرما وظیفه دارد ظرف مدت یک ماه لیست بیمه تهیه شده را به شعبه بیمه تامین اجتماعی مربوطه ارسال نموده و با دریافت فیش الکترونیکی، حق بیمه کارگاه خود را پرداخت نماید. توجه داشته باشید که کارگاه‌ها برای پرداخت الکترونیکی حق بیمه باید نام کاربری و کلمه عبور منحصر به فرد خودشان را از شعبه مربوطه دریافت کنند.

دعوای الزام کارفرما به بیمه کارگر

مدارک مورد نیاز برای طرح دعوای مطالبه حق بیمه کارگران

شما باید کلیه اسناد و مدارکی که دلالت بر وجود رابطه کارگری دارد، از جمله سند قرارداد، گزارش اداره بیمه تامین اجتماعی، استشهادیه شهود یا هر دلیل و مدرکی که دلالت بر ادعاهای شما داشته باشد را باید به پیوست، ضمیمه پرونده نمایید و آن‌ها را به همراه لایحه دفاعیه حتما به مرجع رسیدگی ارائه کنید.

توجه داشته باشید که مطابق قانون، برای اثبات هر دعوایی از سند، اقرار، شهادت، قسامه و سوگند می‌توان استفاده کرد هر چند علم و آگاهی کارشناسان رسیدگی کننده در مراجع کار نیز در بسیاری از پرونده‌ها بی‌تاثیر نیست.

البته انجام یک مشاوره خوب و متناسب با مسیر دعوای پیش‌بینی شده، می‌تواند استفاده از ادله و راهکار منطقی‌تری را برای شما مشخص نماید.

زمان‌بر بودن طرح شکایت از کارفرما در خصوص عدم پرداخت حق بیمه

باید گفت که طرح دعوا در مسایل مربوط به روابط کارگر و کارفرما نیز در اغلب موضوعات آن کمی زمان‌بر خواهد بود و با عنایت به مراحل مختلف رسیدگی به این دعاوی از جمله مرحله هیات تشخیص، هیات حل اختلاف و مرحله تجدیدنظر در دیوان عدالت اداری و همچنین برخی دعاوی که در صلاحیت دادگاه‌ها و دادسراها هستند، تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت از کارفرما بابت بیمه به هیچ وجه قابل پیش بینی دقیق نیست و رسیدگی به دلایل کارگران و کارفرمایان، احتمال زمان بر شدن آن را افزایش می‌دهد. بنابراین نمی‌توان زمان مشخصی را بیان کرد.

مطمئنا کارشناسان و وکلای شاغل در حوزه قوانین اداره کار، با تجربه ای که در پیگیری و انجام پرونده های مختلف در این مقوله کسب نموده‌اند، می‌توانند بهترین و سریع ترین مسیر را برای شما انتخاب نمایند.

مزایای استفاده از خدمات وکیل و مشاوران حقوقی درخصوص مطالبه حق بیمه

به وفور دیده شده است که برخی از کارفرمایان از پرداخت حق بیمه کارگران خودداری می‌کنند و بعد از اینکه کارگران در مراجع صالح اداره کار به این حق معترض شدند، کلا منکر ارتباط کاری با آن‌ها شده و اینجاست که کارگر در ابتدای امر باید این موضوع را اثبات نماید که در مکان مربوطه و طبق ضابطه کار مشغول به کار بوده است.

این برهه را می‌توان از سخت ترین و سرنوشت‌سازترین مراحل در بررسی به دعوای کارگری به شمار آورد، چرا که در صورتی که این ارتباط اثبات گردد به سهولت می‌توان کارفرما را به پرداخت مبلغ حق بیمه‌ای که نپرداخته است محکوم کرد.

طرح دعوا در این موضوعات دارای قوانین و مقررات خاصی است که افراد عادی اطلاعات زیادی در مورد آن‌ها ندارند. مشاوران و وکلای دادگستری افرادی هستند که در این خصوص، دارای آگاهی، بینش و تخصص کاملی بوده و قادرند در رسیدگی به این نوع پرونده‌ها، خصوصا موضوعات اشاره شده، گره گشای موکل خود باشند.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلای سامانه حقوقی شکایت 24: صرفه‌جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، وقت گیر، چالش برانگیز و استرس زا به دادگاه، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به دعاوی مربوط به قانون کار خواهد بود.

مشاوره حقوقی بیمه کارگر

ارائه خدمات تخصصی حقوقی و پشتیبانی از آن توسط سامانه حقوقی شکایت 24

عمده مشکلات پیش آمده در حوزه روابط کارگری اغلب به بی‌اطلاعی و عدم استفاده از خدمات مشاوره‌ای کارگران در زمان انعقاد قرارداد کار، یا در هنگام اخراج و جدایی از کارفرما و کارگاه برمی‌گردد و کارگر هیچ اطلاعی از حقوق خود در این زمینه ندارد.

اگر در خصوص تنظیم شکایت تخصصی در حوزه روابط کار، نیاز به مشاوره حقوقی دارید یا قصد دارید تمام فرآیند احقاق حق خود را برعهده کارشناسان و وکلای متخصص قرار دهید، بهترین امکان برای شما استفاده از خدمات بسیار متنوع سامانه حقوقی شکایت 24 خواهد بود.

متاسفانه بیشتر افراد جامعه ما که با مشکل حقوقی مواجه می‌شوند، در ابتدا برای رفع معضل خود به وکیل دادگستری مراجعه نمی‌کنند و همین موضوع تبعات جبران‌ناپذیری را برایشان ایجاد خواهد کرد.

اخذ وکیل در مسایل مربوط به تخلفات کارفرمایان، می‌تواند کمک شایان توجهی به شاکی پرونده نماید. اما اگر به علل مختلفی شاید امکان دسترسی شما به وکیل دادگستری وجود نداشته باشد، در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره حقوقی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

مشاوره حقوقی از جهات مختلفی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برایتان داشته باشد که در کمترین حالت، اطلاعات حقوقی شما را در خصوص مورد مربوطه، افزایش خواهد داد.

همچنین مطالعه محتواهای حقوقی تنظیم شده از سوی وکلا و کارشناسان مجرب حقوقی این سامانه، می‌تواند بسیاری از مشکلات حقوقی شما را مرتفع نماید.

سامانه حقوقی شکایت 24 با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، روابط کارگری و سایر مسائل حقوقی است.

لازم به ذکر است که این سایت حقوقی علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکواییه، دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و مانند آن نیز خدمات رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم شکوائیه، دادخواست، و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه شکایت 24 مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

چرا اغلب کارفرمایان، همیشه از پرداخت حق بیمه کارگران فراری هستند؟

شاید یکی از مهمترین علت این امتناع آن‌ها این باشد که شرکت یا کارگاه مربوطه، مجوز احداث کارگاه را دریافت نکرده و به قول معروف کد کارگاه ندارد.

ولی از آن جایی که، واریز حق بیمه به حساب سازمان تامین اجتماعی، سندی بسیار محکمی برای اثبات رابطه کاری بین کارگر و کارفرماست، کارفرمایان متخلف همیشه از پرداخت آن به نحوی فراری هستند.

آیا انجام توافق با کارگر جهت نپرداختن حق بیمه و یا پرداخت دستی آن به خود کارگر ممکن است؟

هر شکل قرارداد و یا توافقی در خصوص عدم پرداخت حق بیمه، حتی در صورتی که با رضایت کامل کارگر هم باشد، محکوم به بطلان خواهد بود و چنانچه کارگر در این خصوص شکایت نماید، کارفرما موظف خواهد بود، حتی در صورتی که مبلغ حق بیمه را به کارگر پرداخته باشد و مستند به مدارکی هم باشد، باز هم آن را با پرداخت جریمه سنگین پرداخت نماید.

مجازات اداری عدم پرداخت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی چیست؟

کارفرمایانی که بر خلاف مفاد این ماده، از بیمه کردن کارگران خود خودداری نمایند، علاوه بر پرداخت کلیه حقوق متعلق به‌ کارگر، باید با توجه به شرایط و امکانات کارفرمای خاطی و مراتب وقوع جرم، جریمه نقدی معادل دو تا ده برابر حق بیمه مربوطه را پرداخت نمایند.

تکالیف متقابل کلیه شرکت‌ها و کارگاه‌ها در مقابل سازمان تأمین اجتماعی شامل چه مواردی است؟

ابتدا تشکیل پرونده بیمه و دریافت شماره کارگاه، دوم نام ‌نویسی از کارگران و اخذ شماره بیمه برای تمام آن‌ها، سوم تهیه لیست حقوق و دستمزد، و در نهایت ارسال لیست بیمه و پرداخت حق بیمه به تامین اجتماعی.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

‫5 دیدگاه ها

  1. ما تو میوه فروشی موحد تو تهران سید خندان خیابان شهید کاشانی موحد کار میکنیم یکی نیست بیاد گیر بده برا بیمه ما اینجا بیمه نداریم و مارو مجبور میکنن قائم شیم وگرنه تهدید میکنن پولتونو نمیدیم

  2. احمقانه ترین و رذیلانه ترین حرفی که بشه به یک مال باخته اعم از کارگر و کارمند زد اینکه “:طرح دعوا در این موضوعات زمان بر است”!!
    باید از او پرسید چه کسی یا چه چیزی انرا زمانبر کرده؟ کم سوادی ،بی اخلاقی و بی تدبیری عده ای در این روند…

  3. سلام من با یک شرکت حمل ونقل در بندر امام به مدت 29 سال است کار میکنم الان 9ما از ارسال لیست بیمه من خودداری نموده ودر بازنشستگی من خلال ایجاد کرده از نظر دستمزد خواستم زحمت بکشید راهنمایی بفرمائید ممنون

    1. ما تو یه کارکاهی کار می‌کنیم که وعده بیمه داده ولی نمیکنه بعد اتباع هم گرفته غیر قانونی یعنی حتی این کار فرما باید جریمه هم بدهد چه پولی چه حکمی

  4. من در شرکت زیبا ساز بخشی در استان مازندران مشغول به کار هستم ولی شرکت از پرداخت حق بیمه از مهر ماه تا الان خود داری کرده و مبلق چهارصد هزار تومان هر ماه از حقوق کم کرده برای پول بیمه ولی متاسفانه بیمه رد نکردن لطفاً راهنمای کنید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا