شکایت از اشخاص

شکایت کارگر علیه کارفرما برای عدم پرداخت ذخیره مرخصی

یکی از اساسی‌ترین موضوعاتی که هر کارگر و کارمند ادارات خصوصی و دولتی با آن مواجه است، انواع مرخصی، نحوه استفاده از مرخصی‌های اداری، تعداد روزهای مرخصی در سال، میزان مرخصی که در سال می‌توان ذخیره نمود و شیوه اجرای آن‌ها است.

در قانون، شیوه‌های مختلفی برای گرفتن مرخصی و ذخیره آن وجود دارد که به مرخصی استحقاقی، استعلاجی، مرخصی فوت اقوام درجه یک مثل فرزند، مادر و پدر، مرخصی ازدواج و غیره تقسیم‌بندی می‌گردد.

برای آشنایی بهتر با قوانین مرخصی وزارت کار و اقسام مرخصی و همچنین میزان ذخیره مرخصی و نحوه دریافت آن با ما همراه باشید.

عبارت مرخصی در قانون کار چگونه تعریف شده است؟

مرخصی عبارت از حقی است که برای کارگران در ترک محل کار و فعالیت شغلی برای روزهای غیرتعطیل پیش‌بینی شده است و این حق از قدیم‌الایام برای کارگر و کارمند به صورت کاملا قانونی به رسمیت شناخته شده است و قانون کار جمهوری اسلامی ایران نیز به استحقاق کارگران در این مورد تاکید کامل دارد.

لذا می‌توان بیان کرد که مرخصی یک حق است و جزیی از حقوق قانونی اوست بنابراین در صورت عدم تعلق به کارگر در هر کارگاهی، امکان شکایت از کارفرما را به دنبال خواهد داشت.

انواع و اقسام مرخصی در قوانین  کار ایران و نحوه محاسبه آن

گرفتن مرخصی‌ها از کارفرمایان، همیشه یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌ها اساسی کارگران و کارکنان هر شرکت خصوصی و دولتی به حساب می‌‌آید و در برخی مواقع پیش آمده است که کارگران برای انجام کاری ضروری نیاز مبرم به گرفتن مرخصی دارند اما بعضاً با مخالفت کارفرمای خود روبه‌رو می‌گردند.

در صورتی که برابر قانون، مرخصی اداره کار و اعطای آن به کارگران و کارمندان جزو حقوق اساسی، حقوق بدیهی و حقوق طبیعی هر شخص در طول ایام کار محسوب می‌گردد. قانون کار ایران با بیان مواردی، روش‌های گرفتن انواع مرخصی را تشریح نموده است.

مرخصی استحقاقی، مرخصی ازدواج، مرخصی ساعتی، مرخصی استعلاجی، مرخصی فوت اقوام درجه یک، مرخصی زایمان، مرخصی بین تعطیلی، مرخصی بدون حقوق، مرخصی حج و مرخصی پاس شیر، از اقسام مرخصی هستند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره و نحوه ذخیره سازی آن را نیز مورد بحث قرار خواهیم داد.

یکی از مواردی که در دستمزد و حقوق باید به آن توجه ویژه شود نحوه محاسبه انواع مرخصی است. محاسبه و پرداخت حقوق و مزایای کارگران، از مهم‌ترین محاسبات معاونت‌های مالی هر شرکت است که بهتر است برای پیشگیری از هرگونه اشتباه، این پروسه توسط برخی نرم افزارهای خاص آن انجام پذیرد.

روش محاسبه مرخصی در قانون کار این‌گونه است که برای محاسبه هر کدام از انواع مرخصی باید در بدو امر به شکلی جداگانه عمل نمود، زیرا فرمول محاسباتی مرخصی‌های مختلف با هم متفاوت است که در ادامه ضمن بررسی محتوایی انواع مرخصی، به بررسی تعلق ماهانه آن به کارگر و میزان ذخیره هر کدام اشاره خواهیم کرد.

خروج

مرخصی استحقاقی در قانون کار

مرخصی سالانه به کارگران یا کارمندان یا مرخصی استحقاقی، به تعطیلات با حقوقی اطلاق می‌گردد که توسط کارفرمایان به کارکنان تحت پوشش خود اعطا می‌گردد.

بسته به خود کارفرما گاهی ممکن است روش‌ها یا سیاست‌های متفاوتی برای تعداد روز مرخصی استحقاقی کارگران ارائه شود و در این شرایط کارمند قبل از استفاده از آن مجبور به هماهنگی با کارفرمای خود باشد.

اکثریت قریب به اتفاق کشورها، امروزه دارای قانونی به نام قانون حداقل پرداخت مرخصی سالانه هستند. سوال اینجاست در قانون کار ایران نحوه محاسبه مرخصی استحقاقی به چه شکلی است؟

در پاسخ باید گفت کارگران براساس قانون کار ماهانه دو روز و نیم، مرخصی استحقاقی در فعالیت‌های عادی از کارفرما طلب دارند. این عدد در یک‌ سال حدود 192 ساعت خواهد شد که البته معادل ۲۶ روز در سال است.

به این مرخصی در قانون کار مرخصی استحقاقی اطلاق می‌گردد که چهار جمعه در هر ماه نیز به آن اضافه خواهد شد.

چند نکته کاربردی درباره مرخصی استحقاقی کارگران برابر با قانون کار

  • روز جمعه، روز تعطیل هفتگی کارگران البته با پرداخت دستمزد است. (ماده 62 قانون کار)
  • کارگران علاوه بر کلیه تعطیلات رسمی کشور، یک روز دیگر هم تعطیل هستند و آن تعطیلی ۱۱ اردیبهشت مصادف با روز کارگر است که البته کارفرمایان نباید در این روز از خدمات کارگران استفاده نمایند یا وادار به کار کنند. البته در صورت بکارگیری، دستمزد و حقوق و اضافه کار باید متناسب با روز تعطیل کارگر محاسبه شود. (ماده 63 قانون کار)
  • مرخصی استحقاقی کارگران  ۲۶ روز در سال است که با احتساب ۴ روز جمعه باید در سال 30 روز برای کارگران مرخصی در نظر گرفت. (ماده ۶۴ قانون کار)
  • سایر روزهای تعطیلی در مناسبت‌های مختلف، جزء ایام مرخصی سالانه کارگران به شمار نخواهد امد. (ماده ۶۴ قانون کار)
  • برای فعالیت‌های کاری کمتر از یک‌سال، مرخصی کارگران به نسبت مدت کار آن‌ها محاسبه می‌گردد. (ماده ۶۴قانون کار)
  • کارگران صرفا قادر خواهند بود ۹ روز از مرخصی سالانه خود را تحت عنوان ذخیره مرخصی، برای سال بعد ذخیره نماید. (ماده ۶۶قانون کار)
  • در صورت تنظیم مرخصی کارگران (سه ماه آخر هر سال برای سال بعد با تایید شورای اسلامی کار) در روزهای سال امکان جابجایی مرخصی بین خود کارگران وجود خواهد داشت. (ماده ۶۹ قانون کار)
  • در صورتی که کارگر و کارفرما در مورد زمان مرخصی استحقاقی  به توافق نرسند، نظر اداره کار و امور اجتماعی محل وقوع کارگاه در این زمینه لازم الاجراست. (ماده ۶۹ قانون کار)
  • در صورت ازکارافتادگی کلی، بازنشستگی، فوت کارگر یا تعطیلی کارگاه، مطالبات کارگر در خصوص مرخصی استفاده نشده، به کارگر یا ورثه او پرداخت خواهد شد. (ماده ۷۱ قانون کار)
  • در صورت ترک کار و استعفا ، مطالبات  درخصوص مرخصی‌های استفاده نشده به کارگر تعلق نخواهد گرفت.
  • روش استفاده از مرخصی بدون حقوق کارگران و کارمندان و مدت آن و همچنین شرایط بازگشت آن‌ها به کاربعد از استفاده از مرخصی، با توافق کتبی کارگر یا نماینده قانونی او و کارفرما تعیین خواهد شد. (ماده ۷۲ قانون کار)
  • کارگران کارمزدی برای کار در روزهای تعطیلات رسمی و جمعه و مرخصی، استحقاق دریافت مزد، مطابق میانگین کارمزد در روزهای کارکرد آخرین ماه را دارا خواهند بود. (ماده ۳۴ قانون کار)
  • کارگران کارمزدی برای روز‌های مرخصی، جمعه و تعطیلات رسمی استحقاق دریافت مزد را خواهند داشت و مبنای محاسبه میانگین کارمزد آن‌ها در روز‌های کارکرد، آخرین ماه کار آن‌ها ملاک عمل و محاسبه خواهد بود. البته این مبلغ پرداختی هم نباید کمتر از حداقل مزد قانونی آن‌ها باشد. (ماده ۴۳ قانون کار)
  • میزان مرخصی روزهای پنجشنبه به عرف شرکت و یا کارگاه و میزان ساعت کار کارکنان در روز پنجشنبه بستگی دارد..

منظور از ذخیره مرخصی استحقاقی کارگران چیست؟

اشاره شد که مدت زمان و میزان مرخصی استحقاقی کارگران براساس قانون کار، مجموعاً به مدت یک ماه است که روش استفاده از مرخصی استحقاقی، با توافق کارمند یا کارگر با کارفرما تعیین خواهد شد.

با این حال، در برخی مواقع کارگر فرصت نمی‌نماید و یا در واقع نمی‌خواهد که از کلیه مرخصی استحقاقی خود استفاده نماید و قصد دارد تا مقداری از آن را ذخیره نموده تا در سال‌های بعد از آن در صورت نیاز و کار ضروری از مرخصی ذخیره شده استفاده کند و یا به نحوی وجوه مربوط به ذخیره مرخصی را از کارفرما دریافت نماید.

در این خصوص می‌توان این سؤال را مطرح نمود که چه میزان از مرخصی استحقاقی قابلیت ذخیره شدن را دارا است؟

پاسخ به این سوال، در ماده 66 قانون کار مورد اشاره قرار گرفته است که در این حالت با تاکید بر حفظ سلامتی روانی نیروی کار از طریق برخورداری از مرخصی چنین مقرر گردیده است: کارگران نمی‌تواند بیشتر از 9 روز از مرخصی سالانه خود را ذخیره نمایند.

لذا، حتی درصورتی که کارگران یا کارمندان، اصلا از مرخصی استحقاقی خود استفاده ننمایند، بیشتر از 9 روز از مرخصی استحقاقی کارگران ذخیره نخواهد شد.

همچنین یکی از موارد مهمی که در نحوه ارسال لیست مالیات حقوق باید مورد توجه کارفرمایان قرار بگیرد، تفکیک مواردی مثل هزینه‌های پرداخت شده برای مرخصی کارگران خواهد بود.

همانگونه که در بالا نیز ذکر شد، مانده مرخصی به مرخصی‌های استحقاقی استفاده نشده کارگران در طول سال اطلاق می‌گردد، که امکان تسویه و دریافت حق مرخصی و یا انتقال قسمتی از آن را به سال بعد برای کارگران و کارفرمایان را فراهم می‌نماید.

البته ۹ روز از مانده مرخصی استحقاقی کارگران، برای سنوات سال بعد ذخیره خواهد شد. منظور از سال نیز، سال کاری کارگران است که از تاریخ شروع به کار آن‌ها محاسبه می‌گردد.

هر چند در برخی از کارگاه‌ها و شرکت‌ها جهت سهولت محاسبات مالی آن‌ها، عرف و روال سال تقویمی مبنای محاسبه قرار خواهد گرفت.

پرداخت ذخیره مرخصی

روش محاسبه مانده مرخصی استفاده نشده کارگران چگونه است؟

نحوه محاسبه مانده مرخصی استحقاقی با عنایت به سیاست‌های سازمانی هر کارگاه یا شرکت دارای دو رویکرد زیر می‌باشد:

برخی شرکت‌ها و سازمان‌ها با انجام تسویه حساب در پایان هر سال مالی و محاسبه و تعیین مانده مرخصی هر یک از کارکنان اقدام به تسویه حساب مرخصی‌های استفاده نشده می‌نمایند.

در این شرایط با عنایت به اینکه بازخرید مرخصی درهنگام اشتغال کارگر قانونا موردی پیدا نخواهد کرد، بنابراین درصورتی که نسبت به بازخرید مرخصی استحقاقی کارگران در هنگام اشتغال اقدام لازم به عمل آمده باشد، این امر در ماهیت کار تغییری ایجاد نخواهد کرد و با منظور داشتن ذخیره قانونی مرخصی استحقاقی استفاده نشده که در هر سال 9 روز است، دریافتی کارگران از بابت بازخریدی مرخصی استحقاقی جزء بدهی آنان به کارفرما محسوب می‌گردد.

در حالت دوم برخی سازمان در پایان سال مالی اقدام به تسویه حساب با کرارگان خود نمی‌کند، در این حالت روزهای باقی مانده از مرخصی به سال بعد انتقال پیدا می‌کند.

البته همانگونه که ذکر شد فقط ۹ روز از مرخصی قابل انتقال به سال بعد می‌باشد و مابقی روزهای مرخصی باید در همان سال استفاده گردد.

نحوه انتقال یا ذخیره مانده مرخصی

همان‌گونه که در ماده ۶۶ قانون کار به ان اشاره شده است، کارگران قادر نخواهند بود بیشتر از ۹ روز از مرخصی سالانه خود را به سال بعد منتقل کنند، در چنین مواردی که کارگر از انواع مرخصی‌های خود استفاده می‌نماید، مانند استفاده از مرخصی استعلاجی و یا مرخصی فوت بستگان و غیره این موارد جزء مرخصی استحقاقی کارگران نبوده و شما قادر خواهید بود ۹ روز از مرخصی استحقاقی خود را منتقل کنید.

برای سایر مرخصی‌ها این امکان وجود خواهد داشت تا در صورت ضرورت به استفاده در همان سال مورد استفاده قرار گیرد.

کارگری به علت بیماری در تمامی طول یک‌ سال در مرخصی استعلاجی به سر می‌برند، در این شرایط نیز امکان انتقال ۹ روز مرخصی به سال بعد برای آن‌ها وجود خواهد داشت.

نحوه تسویه و یا باز خرید مرخصی

با توجه به ماده ۷۲ قانون کار، امکان بازخرید مرخصی صرفا در ایام فسخ یا خاتمه قرارداد کار، از کار افتادگی، بازنشستگی و در صورت تعطیلی کارگاه در حالتی که قابل پیش‌بینی بوده است مورد پیدا خواهد کرد.

اگر ضرورتی برای استراحت کارگران و یا جلوگیری از فرسودگی آن‌ها مطرح باشد، بازخرید مرخصی و یا انتقال و ذخیره مرخصی امکان پذیر نمی‌باشد.

چنانچه در پایان هر قرارداد بین طرفین کارفرما و کارگر تسویه حساب صورت گیرد و سنوات خدمت پرداخت گردد، می بایست بازخرید مرخصی نیز محاسبه و پرداخت شود و اقدام به تجدید قرارداد گردد.

طبق ماده ۶۶ قانون کار با توجه به مواردی که در بالا به آن اشاره شده است، بازخرید مرخصی در زمان اشتغال کارگر در همان سازمان، قانونا مورد پیدا نخواهد کرد، با توجه به اینکه فقط ۹ روز از مرخصی به سال بعد انتقال پیدا خواهد کرد، برطبق اصل تطابق هزینه با درآمدهای همان دوره، مانده مرخصی هر سال را در پایان همان سال تحت عنوان ذخیره باقی‌مانده مرخصی استفاده‌ نشده پرسنل، در حساب‌ها ثبت خواهند کرد.

در شرایطی که در هنگام اشتغال، بازخرید مرخصی صورت گیرد، دریافتی کارگران بدهی به کارفرما محسوب خواهد شد. ۱۷ روز باقی مانده از این مرخصی استحقاقی در مورادی که کارگر به کارهای سخت مشغول نباشد اجبارا باید مورد استفاده قرار گیرد.

فرمول و نرخ محاسبه مرخصی استفاده نشده در اتمام قرارداد

مرخصی استحقاقی کارکنان، به منزله روزهای کاری آن‌ها است و معیار محاسبه مرخصی بر اساس آخرین مزد دریافتی صورت خواهد گرفت و در پایان کار باید پرداخت شود.

اگر این امر در حین کار باشد که بازخرید مرخصی معنا پیدا نخواهد کرد مگر اینکه با توافق کارگر صورت پذیرد. برای محاسبه بازخرید مرخصی برداشت‌های مختلفی وجود دارد و به سه صورت این محاسبه انجام می‌گیرد:

  1. برخی از کارگاه‌ها با عنایت به قید محاسبه در قانون براساس مزد مطابق مزد شغل و پایه سنوات محاسبات مربوط به مرخصی را انجام خواهند داد.
  2. برخی از کارگاه‌ها نیز مزد + پایه سنوات + مزایای به تبع شغل را ملاک محاسبه قرار داده که بنظر می‌رسد این ملاک محاسبه بسیار دقیق‌تر می‌باشد.
  3. اما طبق نظر برخی از کارفرمایان حق السعی که شامل کلیه دریافتی های‌شخصی شامل مزد و مزایای شغلی، مزایای شاغل و سایر مزایا می‌باشد لحاظ گردیده است که هر چند رای نهایی دیوان بر این اساس استوار هست اما دلایل مختلف دیگری وجود دارد که این مورد نقض خواهد شد و یقینا در آینده بخشنامه‌ها یا آرای متناقض دیگری برخلاف رای  دیوان صادر خواهد شد.

البته علت آن این است که آیتم‌هایی مثل حق مسکن و خوارو بار و … که برای یک ماه معادل 30 روز پرداخت می‌گردد، نمی‌تواند مجدد در بازخرید مرخصی محاسبه و پرداخت شود.

به همین جهت است که مشمول بیمه و مالیات نیست. چون قبلا در حقوق ماهانه و هنگام پرداخت بیمه لحاظ شده است. به نظر برخی کارشناسان مرخصی استفاده نشده باید بر اساس مزد و پایه سنوات و مزایای به تبع شغل محاسبه شود.

بر اساس آخرین بخشنامه دیوان عدالت اداری به شماره ۱۹۶۳ فرمول محاسبه مرخصی ذیل مشمول تمامی پرداخت‌ها می‌شود.

تعداد روزها مرخصی *(حقوق پایه یک روز + بن کارگری+ مسکن+ (پرداخت هایی اعم از ایاب و ذهاب_ هزینه غذا و غیره))= محاسبه نرخ مرخصی

تعلق مالیات بر مانده مرخصی

طبق ماده ۹۱  قانون مالیات های مستقیم، حقوق ایام مرخصی استفاده نشده معاف از مالیات حقوق کارگران است و مشمول کسر مالیات نخواهد شد.

البته در این قانون به معافیت های دیگری مثل مالیات حقوق از جمله سنوات پایان خدمت، هزینه سفر، حق سنوات و غیره پرداخته شده است که در این مقاله مجال پرداختن به آن نیست.

روزهای مرخصی

نحوه محاسبه بازخرید مرخصی در هنگام قطع همکاری با کارفرما

در هنگام قطع همکاری با تسویه حساب قطعی، باید بازخرید مرخصی صورت گیرد. همانگونه که در ابتدای مقاله به آن اشاره گردید، مبلغی که بابت بازخرید مرخصی باید پرداخت گردد، مطابق با آخرین روز کاری می‌باشد.

همانگونه که ذکر شد کارگر به صورت قانونی نمی‌تواند بیشتر از ۹ روز مرخصی ذخیره شده در سال داشته باشد، اما در صورتی که بیش از ۹ روز مرخصی ذخیره شده در پرونده داشته باشد، کارفرما می‌تواند مبلغ بیشتری جهت بازخرید مرخصی برای او در نظر بگیرد.

لازم به توضیح است در صورتی که قطع همکاری در پایان سال قبل باشد و تسویه حساب در سال جدید انجام شود، مبلغ بازخرید مرخصی مطابق اخرین روز کاری در سال قبل محاسبه خواهد شد.

تعلق مبلغ مرخصی کارگر فوت شده به ورثه او

در صورت فوت کارگر میزان مرخصی باقیمانده او بر حسب حقوق روزانه محاسبه و به ورثه پرداخت خواهد شد. برای دریافت این مبلغ باید مراحل قانونی وراثت طی شود و تعداد وراث و یا قیم آن‌ها کاملا مشخص گردند و مبلغ مذکور طبق قانون به آن‌ها پرداخت گردد.

البته اگر روزهای ذخیره شده داشته باشد، در غیر این صورت چیزی به ورثه تعلق نخواهد گرفت و در صورت از کارافتادگی کارگر و یا بازنشستگی یا تعطیلی کارگاه میزان مرخصی‌های باقی‌مانده محاسبه و به فرد پرداخت خواهد شد.

پرداخت مبلغ تعطیلی کاری در این مواقع به صورت جداگانه صورت نمی‌گیرد بلکه در کنار محاسبه سایر حق و حقوق کارگر این موضوع هم بررسی و محاسبه شده و به مجموع طلب شخص افزوده خواهد شد.

شرایط ذخیره مرخصی کارگران اقماری

سوالی که در این‌ جا مطرح است، این است که کارگرانی که شرایط کار آن‌ها به صورت ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت می باشد (که به آن‌ها به اصطلاح اقماری اطلاق می‌گردد) در صورت استفاده از مرخصی استحقاقی در یکی از روزهای کاری خود، به چه میزان از مرخصی استحقاقی سالیانه آن‌ها باید کسر گردد؟

در پاسخ باید گفت در صورتی که شرایط کار کارگران به صورت ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت باشد، در صورت استفاده از یک روز مرخصی، به میزان کارکرد روزانه موظفی آنان از مرخصی استحقاقی سالیانه کسر می‌شود.

برای مثال کارگری که در طول روز ۱۲ ساعت کار موظفی انجام می‌دهد در صورت استفاده از مرخصی استحقاقی روزانه، معادل همان ساعت (۱۲ ساعت) از جمع مرخصی سالیانه او کسر خواهد شد.

چه مدارکی برای مطالبه ذخیره مرخصی از کارفرما در مراجع قانونی مورد نیاز است؟

همانگونه که در ابتدای مطالب ذکر شد باید کلیه اسناد و مدارکی که دلالت بر وجود رابطه کارگری دارد، از جمله گزارش اداره بیمه تامین اجتماعی، سند قرارداد و یا هر دلیل و مدرک دیگری ضمیمه پرونده گردد.

در طرح دعوا یا هر ادعایی، شما باید تمامی مدارک و مستنداتی را که دلالت برحقانیتتان دارد، در صورت نیاز به دادگاه ارائه کنید و آن‌ها را به همراه لایحه دفاعیه حتما ضمیمه پرونده‌ نمایید.

توجه داشته باشید که بر اساس قانون، برای اثبات هر دعوایی از سند، اقرار، شهادت، قسامه و سوگند می‌توان استفاده کرد هر چند علم و آگاهی کارکنان رسیدگی کننده در مراجع کار نیز در بسیاری از پرونده ها بی‌تاثیر نیست.

البته انجام یک مشاوره خوب و متناسب با مسیر دعوای پیش بینی شده، می‌تواند استفاده از ادله و راهکار منطقی‌تری را برای شما مشخص نماید.

فرصت مرخصی

طرح دعوای مطالبه ذخیره مرخصی چقدر زمان می‌برد؟

در صورت اثبات ادعاهای انتصابی در جریان پرونده‌های اداره کار، می‌توان عنوان کرد که طرح دعوا در مسایل مربوط به روابط کارگر و کارفرما نیز کمی زمان بر است و با عنایت به مراحل مختلف رسیدگی به این دعاوی از جمله مرحله هیات تشخیص، هیات حل اختلاف و مرحله تجدیدنظر در دیوان عدالت اداری، می‌توان گفت که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت به هیچ وجه قابل پیش‌بینی دقیق نیست و رسیدگی به دلایل کارگران و کارفرمایان، احتمال زمان بر شدن آن را افزایش می دهد. بنابراین نمی‌توان زمان مشخصی را بیان کرد.

آیا مطالبه مزایای قانونی در روابط کار، نیاز به استفاده از خدمات وکیل دارد؟

به کرات اشاره کرده ایم هر موضوع حقوقی یا کیفری و همچنین مسایل مربوط به دعاوی مطالبات کارگران از کارفرمایان، حتی اگر از دیدگاه برخی افراد موضوعات ساده و پیش پا افتاده‌ای باشد، پیچیدگی‌های خاص خود را از منظر یک حقوقدان داراست، که موضوع دعاوی مطالبه ذخیره مرخصی نیز از آن مستثنی نیست.

طرح دعوا در مسایل مربوط به قوانین کار دارای قوانین و مقررات خاصی است که اشخاص عادی اطلاعات بسیار اندکی در مورد آن‌ها دارند. مشاوران و وکلای دادگستری افرادی هستند که در این زمینه، دارای بینش، تخصص و آگاهی کاملی بوده و می‌توانند در رسیدگی به این نوع پرونده‌ها، خصوصا موضوعات اشاره شده، گره‌گشای موکل خود باشند.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلا و مشاوران سامانه حقوقی شکایت 24: صرفه جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، وقت گیر، چالش برانگیز و استرس زا به مراجع قضایی، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به دعاوی مربوط به قانون کار خواهد بود.

نحوه تنظیم دادخواست و پشتیبانی در شکایت 24 به چه صورت خواهد بود؟

وکلای متخصص با تسلط بر قوانین اداره کار، بخشنامه‌ها، قوانین بیمه تامین اجتماعی، آیین‌نامه‌ها و کلیه قوانین مربوط به حوزه اداره کار و آشنایی با روند دادرسی کار در مراجع مربوطه، قادر هستند روند دادرسی را تسهیل نمایند.

البته در کنار دانش حقوقی کافی، دارا بودن تجربه موفق نیز نقش قابل توجهی در دفاع از حقوق کارگر و کارفرما در مراجع اداره کار دارد.

مطمئنا مطرح کردن هر دادخواستی در زمینه روابط کاری و کارگری، به فراخور خود مستلزم پرداخت هزینه‌هایی خواهد بود.

در پرونده‌های مختلف دیده شده که خواهان پرونده بعد از پرداخت تمام هزینه‌ها، به دلیل نقص در مدارک یا عدم توجه به محتویات پرونده برای ارائه استدلال‌های قوی چه در مقام دفاع و چه در مقام مطالبه حق، شکایتش با قرار رد مواجه و علاوه بر هدر رفت هزینه، زمان زیادی را نیز صرف فعالیتی بیهوده نموده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا