شکایت از اشخاص

شکایت از چشم پزشک چگونه است؟

قطعا برای بسیاری مخاطبان سایت حقوقی شکایت ۲۴، پیش‌ آمده که به چشم پزشک مراجعه نموده و به دلیل بیماری تشخیص داده شده از سوی او،  اقدام به عمل جراحی چشم در انواع مختلف خود می‌نمایند.

پس از مدتی به دلیل عوارض حاد پیش‌ آمده که در ادامه به آن نیز اشاره خواهد شد، تصمیم به شکایت از چشم‌ پزشک خود می‌گیرند.

معمولا شکایت از چشم پزشک عمدتا به علت عوارضی است که بعد از انجام برخی از جراحی‌های چشم مثل لازک، لیزیک، آب مروارید و از این قبیل محقق می‌گردد.

هر چند که بهتر آن است عموم پزشکان، خصوصا چشم پزشکان قبل از انجام عمل جراحی، بیمار را از عوارض احتمالی عمل آگاه نمایند و حتما قبل از عمل و در هنگام اخذ رضایت از بیمار، به صورت کامل برای او اختلالات و عوارض احتمالی را توضیح دهند، تا از میزان شکایات از چشم پزشک‌ها کاسته شود.

با این حال هستند چشم پزشکانی که در انجام عمل‌های جراحی خود دچار تقصیر شده و خسارتی را به یکی از اعضای مهم بدن، یعنی چشم وارد می‌آورند.

گاهی نیز ممکن است، از مسئولیت عملکرد خود نیز شانه خالی کرده و بیمار نهایتا مجبور گردد برای مطالبه خسارت یا دیه، به دادگاه مراجعه نماید.

چشم پزشک به چه شخصی اطلاق می‌گردد؟

چشم پزشکی حرفه‌ای از علم پزشکی محسوب می‌گردد که با انواع مختلفی از بیماری‌های چشم، ارتباط کامل دارد.

بنابراین به دلیل حساسیت این موضوع و از آن جایی که این عضو یکی از اعضای حیاتی بدن انسان محسوب می‌گردد، کلیه بیماران در زمان وقوع بیماری‌های چشمی یا در صورت نیاز به جراحی‌های قرنیه، جراحی کاتاراکت، جراحی عیوب انکساری چشم، عمل لیزیک چشم و سندروم خشکی چشم، معمولا سعی می‌کنند به فردی متخصص مراجعه نمایند.

حال در صورتی که چشم پزشک اقدام به عمل جراحی نماید، در صورت بروز هرگونه مشکلات و عوارض ناشی از عمل جراحی و درمان، همچون قصور یا خطای پزشکی که ناشی از کم دقتی و یا عدم رعایت نظامات حرفه‌ای باشد، این امکان وجود خواهد داشت که شاکی با طرح دعوای حقوقی مطالبه دیه یا خسارت یا طرح دعوای کیفری، نسبت به مطالبه ضرر و زیان وارده به خود یا تعقیب کیفری پزشک مربوطه، اقدامات لازم را به عمل آورد.

موضوع شکایت از چشم پزشکان و وظایف کمیسیون پزشکی

در دادسراهای جرایم پزشکی، معمولا شکایات زیادی با عناوین مختلف از چشم پزشکان مطرح می‌شود.

از این نوع موضوعات می‌توان به طرح شکایت از قصور جراح پیوند قرنیه، درمان آب سیاه، عمل نامطلوب لازک، جراحی کاتاراکت، جراحی عیوب انکساری چشم، عمل لیزیک چشم، سندروم خشکی چشم و موارد دیگر اشاره کرد.

حتما در شکایت از چشم پزشک به این موضوع نیز توجه داشته باشید که کمیسیون‌های پزشکی قانونی در سطح کشور این موضوع را که آیا عدم حصول نتیجه مطلوب در عمل یا تجویز صورت گرفته از سوی چشم پزشک به بیمار، مربوط به فعل خود پزشک است یا قصور او، به دقت مورد بررسی و کنکاش قرار خواهند داد و این موضوع را مشخص خواهند کرد.

بنابراین با عدم حصول نتیجه مطلوب در عمل جراحی، همیشه نباید این انتظار بیجا را داشت که  نتیجه دلخواهی از کمیسیون پزشکی به نفع بیمار حاصل گردد.

قطعا در بسیاری از موارد، چشم پزشکان عدم موفقیت مطلوب را به بیمار گوشزد خواهند کرد و با وجود این موارد و گرفتن رضایت از او، عمل خطرناک چشم را آغاز می‌نمایند.

در مجموع همه چیز به نظریه کمیسیون پزشکی وابسته بوده و در صورت اعتراض به رای کمیسیون، تعداد کارشناسان بیشتری موضوع را مورد رسیدگی قرار خواهند داد.

کمسیون‌های پزشکی قانونی موظفند، کلیه معاینات بالینی و امور تشخیصی و آزمایشگاهی خود را متناسب با هر پرونده با بهره گیری از نظرات پزشکان متخصص به مراجع قضایی استعلام گیرنده، اعلام و در اسرع وقت دستور قاضی رسیدگی کننده را به انجام برسانند.

نحوه ثبت شکایت از چشم پزشک

علل و عوامل شایع شکایت از چشم پزشک

در صورتی که بیمار به دلیل عوارض و بیماری چشم، به یکی از چشم پزشکان کشور مراجعه نماید، مطمئنا انتظار دارد که با عملکرد درست چشم پزشک، چشم او درمان یا تا حد ممکن ایرادات قبلی چشم او برطرف گردد.

در این شرایط چند حالت متصور است:

  • گاهی چشم پزشک، اصلا نوع بیماری را درست تشخیص نمی‌دهد و به اشتباه تجویز نادرستی به بیمار ارائه می‌نماید و متاسفانه به علت همین تشخیص اشتباه، ضرری جبران ناپذیر به چشم بیمار وارد می‌شود.
  • گاهی هم از این تجویز اشتباه یا جراحی غیر ضروری، بیماری چشم او را شدیدتر می‌نماید.

حال در این شرایط قانونگذار چه امکانی را برای بیمار فراهم آورده است؟ آیا به راحتی می‌توان از چشم پزشک طرح شکایت نمود؟

جواب این پاسخ همانند سایر تقصیرات پزشکان، کاملا مثبت است و بیمار این امکان را خواهد داشت تا راسا یا توسط یک وکیل باتجربه در دعاوی پزشکی، نسبت به تنظیم شکایت از چشم پزشک اقدام لازم را به عمل آورد.

برای شکایت از چشم پزشک به کجا باید مراجعه کرد؟

قبل از شکایت از چشم‌پزشکان باید مقدماتی را فراهم نمود. به صورت خلاصه باید گفت، زمانی از چشم پزشک یا جراح چشم می‌توان شکایت کرد، که جراح در انجام اعمال خود، مرتکب تقصیر شده باشد و در راستای این تقصیر زیانی به بیمار وارد آمده باشد.

شکایت از چشم پزشک نیز مانند سایر نمونه‌های شکایت از پزشکان است و زمانی که یک پزشک، چشم شما را عمل می‌کند و از قضا مرتکب خطای پزشکی یا قصور نیز می‌گردد و در بسیاری از موارد ضعف در دید و موارد دیگر همچنان باقی است و عوارض دیگری که نشان‌ دهنده حرفه‌ای نبودن جراحی بر روی چشم شماست، نمایان می‌شود و شما را به این تصمیم قطعی می‌رساند که از پزشک جراح چشم خود شکایت نمایید، باید مراحل زیر را برای طرح شکایت طی کنید.

اولین نهاد متولی رسیدگی کیفری به شکایت از دکتر چشم پزشک، دادسرای ویژه جرایم پزشکی و همچنین سازمان نظام پزشکی است.

در این دو نهاد که یکی از آن‌ها زیر مجموعه قوه قضاییه و نهاد دوم زیر مجموعه وزارت بهداشت است، علاوه بر نیاز به اخذ رای و نظریه کمیسیون نظام پزشکی، باید نسبت به اعمال مجازات برای چشم پزشک خاطی نیز مطابق قانون اقدامات لازم به عمل آید.

این مجازات‌ها گاهی شامل جزای نقدی یا حتی حبس تعزیری و همچنین پرداخت دیه از ناحیه مرتکب تقصیر خواهد بود.

بنابراین به کلیه مخاطبین توصیه می‌گردد که با کسب آگاهی و اشراف لازم نسبت به موضوعات مربوط به شکایت از چشم پزشک اقدامات خود را آغاز نمایید. طرح شکایت از چشم پزشک در هر دو نهاد و مرجع حتما نتیجه و دستاورد بهتری را برای شما در پی خواهد داشت.

شکایت از جراح چشم توسط شخص بیمار یا وکلای دادگستری

هر فردی که بر اثر ارتکاب جرمی به او زیانی وارد شود، شخصا قادر است شکایت خود را در محاکم قضایی کشور طرح و تا حصول نتیجه پیگیری نماید، این حقی است که قانونگذاران برای تمام افراد جامعه قائل شده اند.

بنابراین باید گفت که هیچ الزامی به استفاده از وکلای دادگستری برای طرح شکایت از چشم ‌پزشکان کشور نیست.

توصیه می‌کنیم که برای جلوگیری از تضییع حقوق خود و نهایتا سرعت بخشیدن به روند رسیدگی به پرونده، حتما از خدمات وکلای مجرب جرایم پزشکی برای طرح شکایت کمک بگیرید.

در صورتی که شما شخصا می‌خواهید این فرایند را دنبال نمایید و از چشم پزشک شکایت کنید، باید ابتدا اقدام به تنظیم یک شکواییه تخصصی علیه چشم پزشک نمایید و با در دست داشتن دلایل و مستندات لازم از جمله کلیه مدارک پزشکی و مدارک شناسایی و همچنین هر دلیلی که از چشم پزشک خود در اختیار دارید، به یکی از دفاتر خدمات قضایی نزدیک به محل زندگی خود مراجعه نموده و اقدام به ثبت شکایت علیه پزشک کنید.

ضمنا برای طرح شکایت، ابتدا باید در سامانه ثنا ثبت نام کرد و مدارک ذیل را به دفاتر خدمات قضایی ارائه کنید:

  1. همراه داشتن کارت ملی
  2. همراه داشتن متن شکایت تخصصی
  3. مستندات شکایت شامل دلایل و مدارکی که قرار است در دادگاه به آن استناد گردد.
  4. ثبت نام سامانه ثنا

از آن جایی که برخی وکلای دادگستریِ متخصص در جرایم پزشکی، به صورت کاملا تخصصی و حرفه‌ای در این زمینه فعالیت دارند، سپردن پروسه شکایت از همان زمان تنظیم متن شکواییه به آن‌ها، بسیار حائز اهمیت است و در ادامه فرایند رسیدگی با مشکلات کمتری روبه‌رو خواهید شد.

قبل از تنظیم و طرح شکایت از چشم پزشک، توصیه می‌شود که حتما در جلسات مشاوره حقوقی با یک وکیل متخصص جرایم پزشکی حضور پیدا کنید. قطعا وکلای متخصص از شما سوالاتی را در خصوص برخی موضوعات با اهمیت مطرح خواهند کرد.

مثلا وکیل از شما سوال می‌کند که آیا پزشک شما به عنوان جراح، توصیه‌های لازم را قبل از عمل به شما اعلام کرده است؟ آیا عوارضی که هم اکنون شما به آن دچار شده‌اید، در نتیجه قصور و کوتاهی پزشک به دلیل نگفتن نکات ضروری موجب گردیده است؟

حتی پزشک چنانچه شما مواد مخدر مثل سیگار یا تنباکو مصرف می‌کنید باید شما را از عدم مصرف آن حداقل به مدت یک هفته مطلع نماید و الا دچار قصور پزشکی شده است.

از دیگر موارد شایع و علت بروز شکایت و مشکلات از چشم پزشکان، این نکته است که پزشک فراموش می‌کند که به بیمار بگوید چند روز قبل از جراحی، مصرف قرص‌هایی  خاص را متوقف نماید.

توصیه می‌شود پس از عمل جراحی، حتما مراقبت‌ها و توصیه‌‌هایی را که جراحتان بعد از عمل چشم به شما گوشزد کرده را فراموش نکنید.

در بسیاری از شکایات پزشکی، نه تنها پزشک مرتکب قصور و تقصیر پزشکی نشده و شکایت مطرح شده معمولا بلا وجه است، بلکه خود بیمار به علت عدم رعایت مراقبت‌ها و توصیه‌های پزشکی دچار آسیب و عارضه شده است.

موارد ذیل باید پس از جراحی به بیمار گوشزد شود و در صورت عدم رعایت آن توسط بیمار، پزشک مسئولیتی نخواهد داشت:

  • عدم استحمام تا زمان معین و تعویض به موقع پانسمان جراحی چشم
  • اجتناب از فعالیت‌های شدید ورزشی، مثل دویدن و شنا کردن در دوران نقاهت بیماری
  • وارد نیامدن فشار به چشم چه در حالت خواب یا حتی هنگام پوشیدن لباس

نحوه شکایت از چشم پزشک

چگونه از چشم پزشک خود شکایت نماییم؟

به طور کلی سه روش برای طرح شکایت از چشم پزشکان متخلف وجود دارد که این مسیرها عبارت است از:

  1. شکایت انتظامی در دادسرای سازمان نظام پزشکی
  2. شکایت حقوق در دادگاه‌های عمومی و کیفری در دادسرای ویژه پزشکی
  3. شکایت در شورای حل اختلاف.

در ادامه به صورت جداگانه به بررسی هر سه مسیر ذکر شده خواهیم پرداخت.

طرح شکایت انتظامی از چشم پزشک در سازمان نظام پزشکی

این نوع شکایت بیشتر در ارتباط با تخلفات انتظامی چشم پزشک صورت می‌گیرد.

این تخلفات انتظامی بیشتر شامل: تجویز داروهای مشابه به جای داروی اصلی، عدم رعایت تعرفه های پزشکی، برخوردهای خلاف شان کادر پزشکی با بیماران و خودداری از پذیرش بیماران اورژانسی توسط مراکز درمانی را شامل می‌گردد که البته مجازات این اعمال نیز از نوع مجازات انتظامی است و در واقع حکم یا قراری کیفری برای متخلف صادر نخواهد شد.

طرح شکایت از پزشک در شورای حل اختلاف

مجتمع شماره ۲۹ شورای حل اختلاف تهران، در سازمان نظام پزشکی تهران مستقر گردیده است که به اختلافات کم اهمیت و معمولا اختلافات ساده‌تر در جرایم پزشکی رسیدگی می‌نماید.

شاکیان از قصور چشم پزشکان، می‌توانند قبل از آغاز دعوای کیفری و شروع فرآیند شکایت از چشم پزشک و یا سایر پزشکان، مطابق قانون جدید آیین دادرسی کیفری، ابتدا درخواست میانجیگری نموده و تقاضای صلح و سازش خود را به این مرجع ارائه نمایند.

پس از طرح شکایت در شورای حل اختلاف و مطالبه دیه و خسارت از چشم پزشک، شورای حل اختلاف با تعیین وقت رسیدگی و دعوت از پزشک و بیمار، اقدامات لازم را به منظور ایجاد صلح و سازش به عمل خواهد آورد و سعی در میانجیگری خواهد نمود.

در صورت عدم ایجاد صلح و سازش، طرفین شکایت برای سیر سایر مراحل ارشاد خواهند شد.

شکایت از چشم پزشک

طرح شکایت از چشم پزشک در دادگاه‌های عمومی

اصولا اغلب جرایم پزشکی، هم دارای جنبه پزشکی هستند و هم دارای جنبه حقوقی، که جنبه حقوقی آن در دادگاه‌های عمومی قابل رسیدگی خواهد بود.

مطابق ماده ۴۹۵ قانون مجازات اسلامی: «در صورتی که پزشک در معالجاتی که انجام می‌دهد باعث  تلف یا صدمه بدنی به بیمار گردد، ضامن دیه او خواهد بود».

همچنین در ماده ۴۹۶ قانون مذکور نیز بیان گردیده است:«پزشک در معالجاتی که دستور انجام آن را به پرستار یا مریض و مانند آن صادر می‌نماید، در صورت صدمه بدنی یا تلف، ضامن است مگر آنکه مطابق ماده ۴۹۵ که اشاره شد، عمل نماید.»

بیمارانی که از جراحی چشم پزشکان متضرر می‎گردند، برای طرح دادخواست حقوقی و مطالبه دیه، باید ابتدا به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و دعوای مطالبه خسارت خود را طرح کنند.

پس از تشکیل جلسه و عنداللزوم جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری که عموما کارشناسان پزشکی قانونی می‌باشند، دادگاه حقوقی نسبت به محکومیت خوانده دعوا که جراح متخلف است و تعیین خسارت برای او اقدام لازم را به عمل خواهد آورد.

طرح شکایت کیفری از چشم پزشک در دادسرای جرایم پزشکی

بهترین راه شکایت از قصور پزشکان، شکایت در این دادسرا است. دادسرای جرایم پزشکی یکی از دادسرا های اختصاصی است که به جرایم ارتکابی توسط پزشکان رسیدگی می‌‌نماید.

روند طرح شکایت در این دادسرای جرایم پزشکی نیز همانند سایر دادسرا‌ها است. پس ابتدا باید به دفاتر خدمات قضایی کشور مراجعه نمود و پس از ثبت نام در سامانه ثنا، شکایت خود را از پزشک مذکور با ارائه شکواییه مطرح نمایید.

شکواییه مذکور پس از ثبت در دفتر خدمات قضایی، متناسب با موضوع به دادسرای جرایم پزشکی واقع در آدرس تهران- پل سیدخندان- ابتدای خیابان دبستان- خیابان آریا محمودی- دادسرای ویژه جرایم پزشکی و دارویی تهران ارجاع خواهد شد.

پس از دریافت و ثبت شکایت در دادسرای مربوطه، موضوع به کمیسیون‌های پزشکی دادسرا ارجاع شده و پرونده با حضور پزشکان متخصص بررسی خواهد شد و در صورتی که قصور پزشک تشخیص داده شود، مراتب کارشناسی به شعبه رسیدگی ‌کننده ارسال و به دنبال چشم پزشک و تیم پزشکی او برای ادای توضیحات لازم احضار خواهند شد.

در نهایت دادیار یا بازپرس دادسرا، در صورتی که احراز نماید که از جانب پزشک متخلف قصوری رخ نداده است قرار منع یا موقوفی تعقیب او را صادر خواهد کرد ولی چنانچه ادعای شاکی را درست بداند، با صدور قرار مناسب و نهایتا با صدور کیفرخواست پرونده را به دادگاه ارسال خواهد کرد و دادگاه کیفری دو، مطابق محتویات پرونده، نظریه کارشناس و دفاعیات هر دو طرف، اقدام به صدور رای نهایی خواهد کرد.

طرح و پیگیری شکایت از چشم پزشک چقدر زمان می‌برد؟

با توجه به حجم  زیاد این گونه پرونده‌ها در دادسراهای جرایم پزشکی و از آنجایی که متاسفانه همه روزه شاهد بروز این اختلافات و تقصیرات از ناحیه کلیه پزشکان در هر تخصصی هستیم و بیماران متعددی همه روزه نسبت به ثبت شکایت خود در دادسرای جرایم پزشکی اقدام می‌نمایند.

باید گفت که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت در دادسرای جرایم پزشکی قابل پیش بینی دقیق نیست و نمی‌توان زمان مشخصی را بیان کرد و ممکن است متناسب با موضوع شکایت و دلایل ارائه شده متفاوت باشد.

درباره شکایت از چشم پزشک

هزینه‌های طرح شکایت از چشم پزشک به چه میزان است؟

هزینه طرح  شکایت از چشم پزشک در قسمت مربوط به ثبت شکواییه در دفاتر خدمات قضایی و تشکیل کمیسیون پزشکی، مطابق تعرفه های قانونی اعمال خواهد شد و برای همه افراد جامعه یکسان است.

لذا مبلغی در حدود ده هزار تومان بایت هزینه ثبت شکایت از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از شما دریافت می‌شود و بسته به ضمیمه شکواییه شما، مبلغی نیز به آن افزوده خواهد شد.

همچنین حدود 315 هزار تومان بابت تشکیل اولین جلسه کمیسیون پزشکی سه نفره باید شما پرداخت نمایید. البته کلیه هزینه های مذکور در فرض محکومیت چشم پزشک،  قابل اخذ از محکوم‌علیه خواهد بود.

لازم به ذکر است در مجموع هزینه‌های دادرسی از مرحله ثبت شکایت تا صدور رای و هزینه‌های اجرا رای و همچنین تعرفه‌های حق الوکاله وکیل در صورت نیاز به استفاده از خدمات وکیل و هزینه‌های کارشناسی و هزینه های ثبت شکواییه، هر ساله توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌گردد. برای اطلاع از تعرفه خدمات قضایی در سال 1401 می‌توانید به قانون بودجه کشور مراجعه نمایید.

ارائه خدمات تخصصی حقوقی و پشتیبانی از آن توسط سامانه حقوقی شکایت ۲۴

مورد اشاره شده جزء بسیار کوچکی از جرائم صورت گرفته در حوزه درمان و پزشکی کشور است که البته به نوبه خود از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار است تا حدی که در صورت عدم رسیدگی به موقع مراجع قضایی و سازمان نظام پزشکی، تبعات جبران ناپذیری را در افکار عمومی جامعه ایجاد خواهد کرد.

عمده مشکلات پیش آمده در این حوزه، اغلب به کم‌توجهی بیماران در مراجعه به پزشک معتمد و متخصص بر می‌گردد و همین امر باعث خواهد شد که به راحتی جرائم مختلفی در حوزه پزشکی و زیرشاخه‌های آن رخ دهد.

اگر در خصوص تنظیم شکایت تخصصی در حوزه پزشکی نیاز به مشاوره حقوقی دارید یا قصد دارید تمام فرآیند احقاق حق خود را برعهده کارشناسان و وکلای متخصص قرار دهید، بهترین امکان برای شما استفاده از خدمات بسیار متنوع سامانه حقوقی شکایت ۲۴ خواهد بود.

متاسفانه بیشتر افراد جامعه ما که با مشکل حقوقی مواجه می‌شوند، در ابتدا برای رفع معضل خود به وکیل دادگستری مراجعه نمی‌کنند و همین موضوع تبعات جبران‌ناپذیری را برایشان ایجاد خواهد کرد.

اخذ وکیل در مسایل مربوط به جرایم پزشکی می‌تواند کمک شایان توجهی به شاکی پرونده نماید. اما اگر به علل مختلفی شاید امکان دسترسی شما به وکیل دادگستری وجود نداشته باشد که در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره حقوقی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

مشاوره حقوقی از جهات مختلفی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برایتان داشته باشد که در کمترین حالت، اطلاعات حقوقی شما را در خصوص مورد مربوطه، افزایش خواهد داد.

همچنین مطالعه محتواهای حقوقی تنظیم شده از سوی وکلا و کارشناسان مجرب حقوقی این سامانه، می‌تواند بسیاری از مشکلات حقوقی شما را مرتفع نماید.

سامانه حقوقی شکایت ۲۴ با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، و سایر مسائل حقوقی است.

لازم به ذکر است که این سایت حقوقی علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکواییه، دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و مانند آن نیز خدمات رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم شکوائیه، دادخواست، و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه شکایت ۲۴ مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا