حقوق شهروندی

بررسی حقوقی عدم ارسال پیامک رمز پویا از طریق بانک‌ها

قبل از پرداختن به اراسال یا عدم ارسال پیامک رمز پویا از طرف بانک‌ها باید بدانیم که با توجه به گسترش خریدهای اینترنتی با استفاده از کارت‌های بانکی، در طی سالیان اخیر شاهد آن بوده‌ایم که به دلایلی حساب افراد دچار عملیات هک و یا فیشینگ می‌شد و به نوعی حساب بانکی از امنیت مناسبی برخوردار نبودند.

در واقع اینگونه مسائل باعث بروز مشکلاتی فروانی می‌شود و کمتر کسی می‌تواند با اطمینان کافی اقدام به خرید اینترنتی از حساب خود نماید.

هر نوع خرید اینترنتی نیازمند استفاده از اطلاعات شخصی حساب بانکی است و افراد باید در این زمینه اطلاعات کارت خود را در صفحات مربوطه وارد نمایند.

وارد نمودن اطلاعات حساب بانکی بستر مناسبی را برای کلاهبرداران اینترنتی فراهم نموده است و سودجویان از طریق به راحتی می‌توانند حساب متقاضیان را در کسری از ثانیه خالی کنند.

یکی از اطلاعاتی که برای خریدهای آنلاین نیازمند ارائه می‌باشد، رمز دوم کارت‌های بانکی است. عملا بدون وارد کردن رمز دوم امکان خرید اینترنتی وجود ندارد و از این حیث افرادی که قصد دارند اقدام به خرید آنلاین کنند، باید اقدام به فعال نموده رمز دوم کارت خود نموده و در نهایت در زمان خرید از آن استفاده کنند.

میزان خریدهای اینترنتی امروزه در جامعه ما به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است و به طبع این موضوع سبب مشکلاتی نیز شده است. در عین حال که خرید اینترنتی دارای مزایایی است اما می‌تواند برای کاربران مضراتی نیز داشته باشد.

هر حساب بانکی دارای اطلاعاتی است که برای جلوگیری از وقوع مشکلاتی در این زمینه صرفا صاحب حساب باید از آن‌ها مطلع باشد. افشای اطلاعات شخصی کارت‌های بانکی نظیر رمز دوم باعث می‌شود تا حساب بانکی دارنده در معرض خطر فیشینگ قرار گرفته و کلاهبرداران با استفاده از آن به راحتی می‌توانند اقدامات لازم جهت عملیات فیشینگ را انجام دهند.

رمز دوم کارت‌های بانکی، توسط دارنده حساب تعیین می‌شود و به نوعی ارقام ثابتی هستند که در هنگام خرید اینترنتی از همان رمز استفاده می‌شود. در واقع تا زمانی که خود دارنده حساب، اقدام به تغییر رمز دوم ننماید، هیچ تغییری در رمز به وجود نمی‌آید و به نوعی همین مسئله باعث افزایش کلاهبرداری اینترنتی شده است.

با توجه به این که رمز دوم ثابت کارت‌های بانکی، امنیت مناسبی برای حساب بانکی محسوب نمی‌شوند، بانک مرکزی در نهایت تصمیم به ایجاد سبک جدیدی از رمزهای دوم بانکی تحت عنوان رمز پویا گرفت.

با ایجاد چنین بستری، میزان وقوع کلاهبرداری اینترنتی به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده است و کما فی سابق دیگر سودجویان نمی‌توانند به راحتی از طریق رمز دوم اقدام به خالی کردن حساب‌های مردم نمایند.

با توجه به این که سیستم رمز پویا بانکی جدیدا ایجاد شده است، طبیعتا دارای مشکلاتی برای مشتریان بانک‌ها می‌باشد و در واقع ممکن است که به دلایلی رمز پویا از طرف بانک ارسال نشود.

فعالسازی رمز پویا بانکی چندان دشوار نیست و در عرض چند دقیقه می‌توان اقدام به فعالسازی آن نمود. اما این که چرا در مواقعی رمز پویا از طریق بانک ارسال نمی‌شود، باید در این زمینه بررسی‌های لازم صورت گیرد.

رمز پویا بانکی چیست؟

در طی چند سال گذشته، پرونده‌های زیادی در مراجع قضایی و همچنین پلیس فتا در خصوص کلاهبرداری اینترنتی صادر شده است و شاکیان اذعان دارند که از حساب بانکی آن‌ها به صورت غیر مجاز برداشت شده است.

برداشت غیر مجاز از حساب بانکی زمانی انجام می‌شود که به دلایلی اطلاعات بانکی افراد افشا شود و در این صورت کلاهبرداران از طریق اطلاعات بانکی سرقت شده این امکان را دارند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانند موجودی حساب فرد قربانی را به عدد صفر برسانند.

تا قبل از ایجاد ساز و کارهای کافی در مورد رمز پویا، آمار فیشینگ در کشور ما به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کرده بود و رمزهای دوم ثابت بانکی، عملا امنیت مناسبی را برای حساب به وجود نمی‌آورند.

در حال حاضر، استفاده از رمز پویا بانکی به عنوان اصلی‌ترین موارد امنیتی حساب بانکی و همچنین جلوگیری از عملیات کلاهبرداری محسوب می‌شود. با توجه به این که عامل اصلی کلاهبرداری اینترنتی و یا همان فیشینگ، اطلاعات رمز دوم بانک‌ها است، عدم در نظر گرفتن موارد امنیتی می‌تواند مشکلاتی را در این زمینه به وجود آورد.

رمز پویا بانکی جایگزین رمز دوم ثابت شده است و به عنوان رمزهای یکبار مصرف نیز شناخته می‌شود. رمز پویا بانکی مانند رمز دوم سابق به صورت ثابت نیستند و در هر بار تراکنش، رمز پویا تغییر می‌کند. اعتبار رمز پویا بانکی حدودا به میزان دو دقیقه است و بعد از انقضا مدت، دیگر کاربردی در این زمینه ندارد.

باتوجه به این که رمزهای پویا بانکی، یکبار مصرف هستند و برای استفاده از آن مدت زمان محدودی نیز در نظر گرفته شده است، عملا امکان فیشینگ وجود ندارد و کلاهبردان از این روش به سختی می‌توانند از حساب مردم برداشت غیر مجاز کنند. یکبار مصرف بودن این رمزها بستر مناسب امنیتی را برای استفاده از خدمات اینترنتی به وجود آورده است و این رمز را می‌توان در مقابل رمز دوم ثابت بانکی قرار داد.

در حال حاضر ارائه خدمات اینترنتی برای حساب بانکی صرفا از طریق رمز پویا انجام می‌شود و رمز دوم مانند سابق دیگر کارایی نخواهد داشت. استفاده از رمز ثابت دوم برای مبالغ پایینی انجام می‌شود و می‌توان گفت که دوران استفاده از رمز دوم بانکی به پایان رسیده است.

نحوه فعالسازی رمز پویا

مزایا استفاده از رمز پویا بانکی

رمز پویا بانکی از هر جهت برای مشتریان دارای مزایا فراوانی است و دیگر مشکلات رمز دوم ثابت در این زمینه وجود ندارد. اصلی‌ترین مزیت این رمزها، جلوگیری از کلاهبرداری اینترنتی و افزایش امنیت حساب‌های بانکی است.

هدف اصلی از به وجود آمدن رمز پویا، افزایش امنیت حساب‌های بانکی است و امکان فیشینگ از این روش تقریبا وجود ندارد.

مزیت دیگر رمز پویا بانکی، یکبار مصرف بودن رمز است و اعتبار این رمز صرفا برای مدت محدودی می‌باشد. با گذشت مدت زمان تعین شده دیگر امکان استفاده از رمز قبلی وجود ندارد و باید درخواست رمز جدید داد.

از دیگر مزایا استفاده از رمز پویا بانکی، این است که رمز ارسال شده صرفا برای هر تراکنش قابلیت استفاده دارد و از همان رمز دیگر نمی‌توان برای تراکنش‌های بعدی استفاده نمود.

احتمال کلاهبرداری و هرگونه سوء استفاده از حساب بانکی از طریق رمز پویا بسیار پایین است و مردم دیگر مانند گذسته دغدغه برداشت غیر مجاز از حساب بانکی خود را ندارند. در مورد هر خرید اینترنتی، امکان ارسال رمز پویا وجود دارد و محدودیتی از این حیث وجود ندارد.

استفاده از رمز پویا مانند رمز ایستا نیست و بعد از گذشت مدت زمان مشخص شده می‌توان درخواستی مبنی بر دریافت مجدد رمز پویا را داشت. ارسال رمز پویا طی پیامک از طرف بانک صورت می‌گیرد و از این نظر عملا سبب کاهش کلاهبرداری اینترنتی خواهد شد.

علت اصلی کاهش وقوع کلاهبرداری اینترنتی با استفاده از رمز پویا این است که با توجه به محدودیت زمانی برای استفاده از رمز در هر تراکنش، عملا سودجویان زمان کافی برای سرقت اطلاعاتی حساب بانکی ندارند و در این صورت افراد با اطمینان خاطر بیشتری می‌توانند از خدمات اینترنتی بانک‌ها استفاده کنند.

لازم به ذکر است که خرید اینترنتی صرفا از طریق رمز پویا صورت نمی‌گیرد و سایر طلاعات بانکی نظیر تاریخ انقضا بانک (ماه و سال) و همچنین CVV2 نیز برای استفاده از خدمات اینترنتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

با توجه به این که روش اصلی برای کلاهبرداری اینترنتی، از طریق رمز دوم کارت ها صورت می‌گیرد، باید امنیت این مورد در حساب‌های بانکی افزایش پیدا کند که خوشبختانه رمز پویا جایگزین مناسبی برای این موضوع است.

با ظهور رمز پویا بانکی شاهد وقوع کاهشی تخلفات حوزه کلاهبرداری اینترنتی و فیشینگ بوده ایم و سطح امنیت استفاده از خدمات بانکی به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

معایب رمز پویا بانکی

رمز پویا بانکی در مقایسه با رمز ثابت، مزیت زیادی دارد و نمی‌توان گفت که استفاده از رمز عاری از هرگونه معایب و مشکلاتی نمی‌باشد. پرواضح است که رمز پویا، منجر به کاهش آمار جرائم اینترنتی شده است اما مشتریان به دلایلی نمی‌توانند به راحتی از این رمز بانکی استفاده کنند.

استفاده از رمز پویا بانکی، نیازمند فعالسازی آن است و اگر قصد دارید از این خدمات استفاده کنید، باید به بانک مراجعه کرده و برای فعال کردن آن اقدامات لازم را انجام دهید. اصلی‌ترین عیبی که می‌توان برای رمز پویا بانکی در نظر گرفت، عدم ارسال پیامک حاوی رمز در زمان ارسال درخواست است.

رمز پویا طی پیامک به شماره تلفن صاحبان حساب بانکی ارسال می‌گردد. زمانی که برای خرید اینترنتی اقدام می‌کنید، گزینه تحت عنوان درخواست رمز پویا وجود دارد که در این صورت، رمز به شماره تلفن متقاضی ارسال می‌گردد و در این صورت فرآیند استفاده از خدمات اینترنتی بانکی انجام می‌شود.

در واقع عدم ارسال پیامک رمز پویا از طرف بانک به عنوان معایب اصلی این نوع خدمات به شمار می‌رود و در این صورت کاربران برای خدمات اینترنتی با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

دلایلی که سبب ارسال نشدن رمز پویا از طرف بانک می‌گردد، متعدد است که به دلیل آن که این سیستم اخیرا در کشور مورد استفاده قرار گرفته است، طبیعتا حاوی مشکلاتی نیز خواهد بود.

رمز پویا کارت بانکی

دلایل عدم ارسال پیامک رمز پویا از طرف بانک

در بخش‌های قبل به بررسی مزایا و همچنین معایب عدم ارسال رمز پویا پرداختیم. پیامک حاوی رمز پویا، از طرف بانک ارسال می‌شود و در این صورت ممکن است که به دلایل اختلال بانکی ارسال پیامک با تاخیر به مشتریان صورت گیرد.

در ارتباط با این موضوع که چرا پیامک رمز پویا ارسال نمی‌شود و دلایلی که منجر به عدم ارسال چنین پیامکی می‌شود، در این بخش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

از زمان به کارگیری رمز پویا به جای رمز دوم، چالش‌های زیادی را برای متقاضیان خرید اینترنتی به وجود آورده است. یکی از چالش‌های اصلی در این زمینه، ارسال نکردن پیامک یا ارسال با تاخیر پیامک حاوی رمز است. اینگونه مسائل امکان انجام خرید اینترنتی را با مشکل مواجه می‌کند و در این صورت مشتریان شاید نتوانند اقدام به استفاده از خدمات اینترنتی نمایند.

همه افرادی که از انواع مختلف خدمات اینترنتی استفاده می‌کنند، به احتمال فراوان حداقل برای یک مرتبه در زمان استفاده از رمز پویا بانکی دچار مشکلاتی شده‌اند.

در این صورت باید به دلایل اصلی مربوط به عدم ارسال رمز پویا از طرف بانک پرداخت. دلایلی که سبب ارسال نشدن رمز پویا از طرف بانک می‌شوند، عبارتند از:

  • تطابق نداشتن شماره تلفن ثبت شده برای حساب بانکی و شماره تلفن درخواست شده برای ارسال رمز پویا
  • عدم تعلق داشتن سیم کارت به نام دارنده حساب بانکی
  • مسدود کردن پیامک مربوط به حساب بانکی
  • مشکلات مربوط به حوزه اپراتور و مخابرات
  • اختلال در سیستم بانکی صادرکننده پیامک رمز پویا
  • وجود مشکلاتی در سایت و اپلیکیشن انجام خدمات مربوط به نقل و انتقال بانکی
  • عدم فعالسازی رمز پویا طبق اصول تعیین شده

مواردی که به آن اشاره کردیم، تنها بخشی از دلایل موثر در عدم ارسال پیامک رمز پویا محسوب می‌شود. از بین این موارد، عدم تطابق شماره تلفن ثبت شده برای حساب بانکی و شماره تلفن ثبت شده برای استفاده از خدمات رمز پویا، به عنوان اصلی‌ترین عامل در ارسال نشدن پیامک رمز پویا است.

در صورتی که تمایل به استفاده از رمز پویا برای انواع خدمات اینترنتی را دارید، باید شماره تلفن شما در هر صورت باید شماره‌ای که برای فعالسازی رمز اقدام می‌کنید، تطابق داشته باشد.

پیامک رمز پویا صرفا به همان شماره تلفن اعلام شده به بانک برای حساب مربوطه ارسال می‌گردد و در این صورت اگر شماره دیگری را ثبت کرده باشید، امکان دریافت رمز پویا وجود ندارد.

شماره سیم کارت باید به نام صاحب حساب باشد و نداشتن تطابق در این زمینه، از دیگر دلایل بروز مشکلات در ارسال پیامک رمز پویا به شمار می‌رود. علاوه بر این موارد، گاهی اوقات بروز مشکلاتی در سیستم بانکی و همچنین نرم افزارهای مربوطه دلیلی بر عدم ارسال رمز پویا از طرف بانک به شمار می‌رود.

در هر صورت اگر به دلایلی امکان فعالسازی رمز پویا وجود نداشته باشد و پیامک رمز نیز به شماره تلفن ارسال نشود، بهتر ایت این مسائل را به صورت حضوری از طریق بانک پیگیری نمایید.

عدم ارسال پیامک رمز پویا از دیدگاه حقوق شهروندی

عدم ارسال پیامک رمز پویا را می‌توان به بحث مقررات مربوط به حقوق شهروندی ارتباط داد. با توجه به این که رمز پویا از سیستم بانکی ارسال می‌گردد، وجود مشکلاتی از طرف بانک صادر کننده می‌تواند سبب نقض مقررات مربوط به حقوق شهروندی شود.

در واقع مشتری تمامی مراحل مربوط به فعالسازی رمز پویا را به درستی انجام داده و همچنین عدم تطابق بین اطلاعات بانکی و اطلاعات ثبت شده برای درخواست رمز پویا وجود ندارد و با این شرایط باز هم برای دریافت رمز پویا دچار مشکل می‌شود.

تمامی این مسائل باعث ضرر و زیان فراوان به مشتری می‌شود و در این صورت، مشتری بانک نمی‌تواند از خدمات اینترنتی استفاده نماید. در واقع شاید برای برخی افراد ارسال نشدن رمز پویا امری ساده به نظر برسد اما همین موضوع سبب مشکلاتی برای افراد خواهد شد.

در خصوص عدم ارسال پیامک رمز پویا و دلایل آن توضیحاتی در مقاله ارائه شد، اما برای بررسی بیشتر این موضوع از دیدگاه حقوقی می‌توانید از مشاوران متخصص سامانه شکایت 24 استفاده کنید. جهت استفاده از مشاوره حقوقی در این زمینه کافیست با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا