شکایت از اصناف

شکایت از سوپرمارکت یا خواربار فروشان چگونه است؟

سوپرمارکت به عنوان مکانی برای خرید، فروش و مصرف هستند که همه روزه عموم مردم با آن سر و کار دارند. انگیزه و هدف از تجارت، کسب سود و فروش بیشتر، و هدف از خرید مایحتاج، برطرف کردن نیاز روزمره است.

در بسیاری از این مناسبات به دلایل مختلفی مانند ناگزیری احتیاجات، در بسته بودن بسیاری از کالاها، بی‌اطلاعی بسیاری از خریداران از قیمت نهایی و هزینه کالا و خدمات، معمولا طرف آسیب‌پذیر این رابطه، مشتری کالا یا همان مصرف کننده است.

در کشورهایی مانند ایران که روند ثبات‌بخشی به قیمت کالاها و خدمات بسیار متزلزل و بی‌ثبات است، قبل از اقدام خرید یک کالا یا خدمت مشخص، حتما انجام تحقیقاتی درباره کیفیت آن کالا، تحقیق در خصوص قیمت و کسب اطلاع از خدمات پس از فروش آن لازم و ضروری است.

این در حالی است که در اغلب کشورهای پیشرفته، بروکراسی نهادینه شده‌ و عقلانی برای نظارت بر کیفیت کالاها وجود دارد.

با وجود اینکه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در ایران نیازمند تحولات عمده‌ و توسعه روزافزون است، اما نهادهایی هم در کشور وجود دارند که اگر با آن‌ها و روش اقدامات و فعالیت آن‌ها آشنا باشیم، قادر خواهیم بود به راحتی حقوق از دست رفته خود را به‌ عنوان یک مصرف کننده به‌ راحتی مطالبه و در نهایت به دست آوریم.

مطابق قانون حمایت از مصرف کننده، هنگامی که مصرف کننده جنسی را از مغازه‌دارخریداری می‌نماید، در صورت وجود هر مشکلی در آن، می‌تواند به مرجع صالح رسیدگی کننده به این شکایات مراجعه کرده و از مغازه‌دار متخلف شکایت خود را به عمل آورد.

حال در چنین مواردی سوالی که مطرح می‌گردد این است که برای چنین شکایتی باید به کجا مراجعه کرد؟

در این مطالب قصد داریم به نحوه شکایت از سوپر مارکت‌ها وخواربار فروشان سطح شهر، که تعداد آن‌ها نیز در شهرها کم نیست، اشاره کاملی نموده و شما را با تخلفات این فروشندگان و طریقه شکایت از آن‌ها آشنا نماییم.

خرید از سوپرمارکت

نحوه طرح شکایت از خواربار فروشان و سوپرمارکت‌ها

اولین گام: ثبت شکایت از طریق سامانه ثبت شکایات مردمی

هر چند امروزه یکی از مراحل شکایت از خواربارفروشان و سوپر مارکت‌ها که به راحتی در دسترس عموم مردم است، شکایت از طریق سامانه‌های فعال وابسته به سازمان حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می‌باشد، اما همچنان بسیاری از افراد تمایل دارند تا خود شخصا وارد گود شده و به عنوان شاکی خصوصی موضوع را در صنف مربوطه یا مراجع قضایی پیگیری نمایند.

در این شرایط چندین مسیر مختلف پیش روی شما قرار دارد که قادر خواهید بود بسته به نوع تخلفات، هر کدام از این موارد را انتخاب کرده و شکایت خود را از طریق همان مرجع پیگیری و به نتیجه نهایی برسانید.

گام دوم: طرح شکایت به اتحادیه صنف خواربار فروشان و سوپر مارکت‌ها و مواد پروتئینی

یکی دیگر از مسیرها یا مراحل شکایت از خواربارفروشان و سوپر مارکت‌ها آن است که شما باید به اتحادیه صنف خواربار فروشان و سوپر مارکت‌ها و مواد پروتئینی شهر محل تخلف مراجعه کرده و پس از ارائه مدارک و مستندات کافی به دایره شکایات مردمی، شکایت خود را از این طریق پیگیری و به سرانجام برسانید.

از جمله مدارکی که می تواند گواه و دلیل و تصدیقی برای شکایت شما باشند می توان به فیش واریزی، رسید یا فاکتور خرید و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد و باید رونوشت این مدارک را به همراه شکواییه تنظیم شده به متولیان امر اتحادیه اصناف ارائه داد.

دایره بازرسی صنف مربوطه نیز ظرف مدت زمان 10 روز از تاریخ ثبت شکایت، موضوع مورد شکایت را توسط کارشناسان مربوطه پیگیری نموده و چنانچه سوپرمارکت یا خواربار فروش متخلف شناخته شود، میزان تخلف را تعیین و مشخص خواهند کرد.

بعد از انجام این مراحل مغازه دار متخلف مکلف خواهد بود با عودت مبلغ مورد نظر، رضایت خریدار را به عنوان شاکی جلب نموده تا مشکل پیش آمده حل و فصل شود.

در غیر این صورت و عدم تمکین فروشنده به نظر یا دستور اتحادیه، صنف مربوطه موظف است مراتب را به مراجع بالاتر که البته سازمان تعزیرات خواهد بود ارجاع دهد.

به این نکته توجه داشته باشید که پیگیری شکایات از طریق اصناف و اتحادیه‌ها بسیار سریع تر وراحت تر بوده و زمان کمتری را از شاکی خواهد گرفت.

تابلوی سوپرمارکت

گام سوم: طرح شکایت به سازمان تعزیرات حکومتی

در ادامه مراحل شکایت از خواربارفروشان و سوپرمارکت‌های سطح شهر، در صورتی که  پرونده در اتاق اصناف به نتیجه مطلوب نرسد و فروشنده به نظر این اتحادیه تمکین ننماید، بعد از 10 روز کاری، پرونده شکایت به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع خواهد شد و رسیدگی به آن در این سازمان چیزی حدود دو هفته تا یک ماه به طول خواهد انجامید.

نحوه رسیدگی به پرونده شکایت از خواربار فروشان و سوپر مارکت‌های در سازمان تعزیرات حکومتی نیز به این شکل است که بعد از وصول شکایت توسط این سازمان، معاونین و مدیران شعبه ابتدا صلاحیت خود را در رسیدگی به پرونده واصله بررسی خواهند کرد و بعد از آن که صلاحیت خود را تایید کرده و در بدو امر یک نسخه از گزارشات را به سازمان نظارت و بازرسی تعزیرات ارجاع می‌نمایند.

سازمان نظارت و بازرسی موظف است حداکثر در مدت زمان 15 روز نظر و نتیجه کارشناسی شده خود را به شعبه  مربوطه ارسال کند.

در صورتی که نظر این سازمان، بر وقوع تخلف خواربار فروش یا سوپر مارکتی بوده باشد، متهم یا همان فروشنده برای ادای توضیحات بیشتر احضار می‌گردد و پس از مراجعه  او و دریافت مدارک و مستندات لازم توسط وی، حکم نهایی توسط سازمان تعزیرات حکومتی صادر خواهد شد.

حال در صورتی که متهم در شعبه رسیدگی کننده حاضر نشود، حکم به صورت غیابی صادر می‌گردد و متهم قادر خواهد بود نسبت به رای غیابی صادره تقاضای واخواهی خود را اعلام نماید و شعبه نیز مکلف است این درخواست او را مورد بررسی قرار داده و تاریخ برگزاری جلسه واخواهی را به طرفین اعلام نماید.

اما حتما به این موضوع دقت داشته باشید که اگر متهم در جلسه دادگاه شعبه مربوطه حاضر نگردد، حق تجدید نظر خواهی از رای صادره را نداشته و دیگر نمی‌تواند پس از اجرای حکم نهایی، خواستار تجدیدنظرخواهی پرونده گردد.

در غیر این صورت نیز یعنی در صورتی که متهم درخواست واخواهی خود را به سازمان تعزیرات ارائه نکند، پرونده به اجرای احکام ارجاع خواهد شد.

شکایت از صنف خواروبار فروشان و سوپر مارکت‌ها از طریق دادگاه‌های حقوقی و دادسراها

هر چند برابر با قانون، سازمان تعزیرات حکومتی وظیفه رسیدگی به تخلفات اتحادیه‌های صنفی همچون خواربار فروشان و سوپر مارکت‌ها زا عهده‌دار است، ولی سازمان تعزیرات را نباید یک مرجع قضایی تام به شمار آورد و اشخاص برای اقدام قضایی در صورت ارتکاب تخلفات صنفی برابر با قانون مسئولیت مدنی و در صورت وقوع خسارت، قادرند از طریق محاکم دادگستری نیز نسبت به پیگیری دادخواست یا طرح دعوای خود و نهایتا تعیین و مطالبه خسارت اقدامات لازم را به عمل آورند.

برای این امر با توجه به میزان خسارت وارده از سوی فروشنده کالا به مشتری و اخذ تامین دلیل قضایی از سوی شوراهای حل اختلاف، با توجه به مبلغ خسارت وارده در این خصوص، باید نسبت به طرح شکایت در شورای محل وقوع تخلف یا دادگاه عمومی حقوقی همان محل، دادخواست مطالبه خسارت ارائه داد.

همچنین در خصوص نحوه شکایت از مغازه دار لازم به توضیح است، در مواردی خاص که جنس فروخته شده موجب آسیب به بقیه کالاها شده باشد یا به طور کلی اقدامات سوپرمارکت غیر قانونی باشد، امکان پیگیری کیفری پرونده نیز برای شاکی تحت شرایطی وجود دارد.

البته توجه داشته باشید که برای شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی همچون سایت دیجی‌ کالا روند پیگیری کمی متفاوت‌تر خواهد بود که در سایر مقالات به آن‌ها نیز اشاره کامل شده است.

قفسه سوپرمارکت

مجازات برخی تخلفات صنفی در قوانین تعزیرات حکومتی

اغلب مردم و حتی اصناف با تخلفات صنفی و قوانین تعزیرات حکومتی آشنایی کافی و لازم را ندارند و حتی گاهی اوقات در صورت برخورد با چنین تخلفاتی، چشم پوشی نموده و از آن می گذرند و همین گذشت و اغماض باعث متجری شدن متخلفان و افزایش تخلفات صنفی در زمینه‌های دیگر خواهد شد که سوپر مارکت‌ها و فروشندگان خواربار نیز از این مقوله مستثنی نیستند و حق بسیاری از اشخاص در این تخلفات ضایع خواهد شد.

اما قانونگذار تمام تخلفات صنفی را که سبب متضرر شدن افراد جامعه می‌گردد را در قوانین نظام صنفی کشور، پیش‌بینی و مورد بررسی قرار داده است و برای آن‌ها نیز مجازات لازم را در نظر گرفته است.

بنابراین اگر شما نیز تا کنون از تخلفات اصناف چشم پوشی کرده‌اید، باید بگوییم که قانونگذار در این موارد حامی شما است و شما قادر خواهید بود با طرح شکایت حق پایمال شده خود را اعاده نمایید.

در ادامه برخی مجازات‌ها و تخلفات صنفی در تعزیرات حکومتی، بر اساس قانون نظام صنفی کشور مصوب 24/12/82 به شرح زیر می‌باشد:

گران فروشی

گران فروشی عبارت است از فروش یا عرضه کالا یا ارائه خدمات به قیمتی بیشتر از نرخ‌های مشخص شده، به وسیله مراجع قانونی ذی‌ربط و عدم اجرای ضوابط و مقررات قیمت گذاری و نهایتا انجام دادن هر نوع عملی که منجر به بالا رفتن قیمت کالا یا خدمت به زیان خریداران گردد.

مجازات‌های گران فروشی برابر با قوانین نظام صنفی به شرح زیر می‌باشد:

  • مرتبه اول: جبران خسارت وارده به خریدار و جریمه نقدی معادل دو برابر مبلغ گران فروشی.
  • مرتبه دوم: جریمه نقدی معادل چهار برابر مبلغ گران فروشی.
  • مرتبه سوم: شش برابر مبلغ گران فروشی جریمه نقدی و همینطور نصب پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان تخلف صنفی به مدت ۲ هفته.
  • مرتبه چهارم: هشت برابر مبلغ گران فروشی جریمه نقدی و نصب پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی، به مدت دو ماه.
  • مرتبه پنجم و مراتب بعدی: به 10 برابر مبلغ گران فروشی جریمه نقدی و پروانه کسب، به مدت ۶ ماه تعلیق و محل کسب تعطیل می گردد.

مدارک مورد نیاز برای طرح شکایت از صنف خواربار فروشان و سوپرمارکت‌ها

همانگونه که در ابتدای مطالب ذکر شد کلیه اسناد و مدارکی که دلالت بر تخلف صورت گرفته دارد از جمله قرارداد، رسید، فاکتور و رسیدهای واریز وجه باید به همراه لایحه تنظیم شده و نوع دقیق خواسته پیوست پرونده گردد.

همانگونه که قبلا نیز ذکر شد، در طرح شکایت یا هر ادعایی، شما باید تمامی مدارک و مستنداتی را که دلالت برحقانیتتان دارد، در صورت نیاز به دادگاه یا سازمان تعزیرات یا صنف مربوطه ارائه کنید و آن‌ها را به همراه لایحه دفاعیه حتما ضمیمه پرونده‌ نمایید.

توجه داشته باشید که بر اساس قانون، برای اثبات هر دعوایی از سند، اقرار، شهادت، قسامه و سوگند می‌توان استفاده کرد هر چند علم و آگاهی قضات نیز در بسیاری از پرونده‌ها بی‌تاثیر نیست.

البته انجام یک مشاوره خوب و متناسب با مسیر شکایت پیش‌بینی شده، می تواند استفاده از ادله و راهکار منطقی‌تری را برای شما مشخص نماید.

طرح و پیگیری شکایت از اصناف چقدر زمان می‌برد؟

از آن جایی که با توجه به اوضاع نامطلوب اقتصادی در جامعه همه روزه شاهد طرح شکایت های مختلف از اصناف خصوصا صنف خواربار‌فروشان و سوپرمارکت‌های متخلف هستیم، حجم زیادی از این شکایات در سازمان تعزیرات و اتحادیه اصناف و دادگاه‌ها، همه روزه ثبت و مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

لذا باید عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه متناسب با موضوع شکایت به صورت دقیق قابل پیش‌بینی نیست و انجام کارشناسی‌های متعدد در این مراحل، زمان‌بر شدن آن‌ها را نیز افزایش خواهد داد.

در مسائل حقوقی و قضایی حتی متبحرترین وکلای کشور با توجه به پیچیدگی های کار قضایی سعی می کنند از دادن زمان نهایی پایان کار، خودداری نمایند.

ولی مطمئنا کارشناسان و وکلای شاغل در حوزه شکایات صنفی، با تجربه‌ای که در پیگیری و انجام پرونده‌های مختلف در این خصوص کسب نموده اند، می توانند بهترین و سریع ترین مسیر را برای شما انتخاب نمایند.

شکایت از سوپرمارکت

مزایای استفاده از خدمات وکلای و مشاوران دادگستری در طرح شکایت از اصناف

مشاوران و وکلای دادگستری افراد با تجربه‌ای هستند که در زمینه مسائل حقوقی، دارای بینش، تخصص و آگاهی کاملی بوده و می توانند در رسیدگی به تمامی پرونده‌های حقوقی و کیفری، خصوصا موضوعات اشاره شده، گره گشای موکل خود باشند.

دیدگاه و نگاه یک وکیل با تجربه به مسائل حقوقی و کیفری بسیار متفاوت است. تنظیم دادخواست یا حتی شکواییه‌ای که شاید از نظر شما تمام جوانب احتیاطی در آن لحاظ شده باشد، بعد از مطالعه آن توسط یک وکیل یا مشاور حاذق در امور حقوقی یا کیفری، بعضا ممکن است دستخوش تغییرات بنیادین گردد. بنابراین کسب مشاوره و یا تنظیم شکایت خود را حتما به یک وکیل متخصص واگذار نمایید.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلا و مشاوران سامانه حقوقی شکایت 24: صرفه جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، وقت گیر، چالش برانگیز و استرس زا به دادگاه، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به دعاوی مربوط به قانون کار خواهد بود.

ارائه خدمات تخصصی حقوقی و پشتیبانی از آن توسط سامانه حقوقی شکایت 24

عمده مشکلات پیش آمده در مراجع حل اختلاف اصناف و دادگاه‌های عمومی و عدم موفقیت در طرح دعوا علیه صاحبان سوپرمارکت‌ها، کم‌توجهی به مقررات و اصول درست تنظیم دادخواست و شکایت است که در این زمینه یا هر مورد مشابه باید از تخصص افراد متخصص بهره گرفت.

اگر در خصوص تنظیم شکایت تخصصی در هر زمینه‌ای نیاز به مشاوره حقوقی دارید یا قصد دارید تهیه و تنظیم دادخواست را برعهده کارشناسان و وکلای متخصص قرار دهید، بهترین امکان برای شما استفاده از خدمات بسیار متنوع سامانه حقوقی شکایت 24 خواهد بود.

متاسفانه بیشتر افراد جامعه ما که با مشکل حقوقی مواجه می‌شوند، در ابتدا برای رفع معضل خود به وکیل دادگستری مراجعه نمی‌کنند و همین موضوع تبعات جبران‌ناپذیری را برایشان ایجاد خواهد کرد.

اخذ وکیل در مسایل مربوطه می‌تواند کمک شایان توجهی به طرفین دعوی نماید اما به علل مختلفی شاید امکان دسترسی شما به وکیل دادگستری وجود نداشته باشد که در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره حقوقی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

مشاوره حقوقی از جهات مختلفی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برایتان داشته باشد که در کمترین حالت، اطلاعات حقوقی شما را در خصوص مورد مربوطه افزایش خواهد داد.

سامانه حقوقی شکایت 24 با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، اختلافات حوزه کار و روابط کارگر و کارفرما و سایر مسائل حقوقی است.

لازم به ذکر است که این سایت حقوقی علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکواییه، دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و مانند آن نیز خدمات رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم قراردادهای کاری، شکوائیه، دادخواست، و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه شکایت 24 مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۹ رای

یک دیدگاه

  1. سلام من در مشهد از یه سوپر مارکت دو کیلو تخم مرغ خریدم ولی متاسفانه بمن تخم مرغ فاسد و تاریخ گذشته فروخت که 3 تا تخم مرغ همون اول که شکستم کلا گندیده بودن و زرده و سفیده باهم ریخت تو ظرف شب بعد که رفتم پس بدم تخم مرغارو ازم قبول کرد ولی خسارتی بابت اون سه.تخم مرغ فاسد بمن نداد این موضوع رو میتونم پیگیری کنم چون یارو پولشو گرفته ولی تخم مرغ فاسد بمن داده که اگه هم نمیبردم و میخوردم یارو اصلا به روش نمیاورد،متاسفانه یه مملکت دزد داریم که حق مردمو خیلی میخورن همون سه تا تخم مرغ فاسد حدود 10 هزار تومن پولشه ولی کسی به داد صدای کردم نمیرسه با چه بدبختی کار میکنیم پول در میاریم اخرش یه مشت ادم دزد پولمونو بالا میکشن و خسارتی نمیدن
    وقتی هم که بهش گفتیم پس اون سه تا تخم مرغ فاسد چی گفت دیگه من به وزن همینا بختون تخم مرغ دادم،خوردشون نشه اگه پیگیری میشه لطفا بگین حداقل بهداشت شکایت کنم جریمش کنن 😡

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا