شکایت از ادارات / سازمان ها

شکایت از دفاتر پیشخوان چگونه است؟

دفاتر پیشخوان در عین حال که به نظر می‌رسد وظایف کم و امور بدون مشکلی را برعهده دارند، اما بسیاری از کارهای حساس و مهم جامعه توسط این مراکز انجام می‌شود.

اگر اینگونه تصور کنید که دفتر پیشخوان مرکزی در کشور است که بدون انجام کار خاصی، درآمد بالایی دارد، سخت در اشتباه هستید.

دفاتر پیشخوان دولت

اهمیت کارهایی که دفاتر پیشخوان برای شهروندان انجام می‌دهند، قابل مقایسه با مشاغل دیگر نیست و از این حیث افرادی که در این دفاتر کار می‌کنند، باید دقت و ظرافت بالایی در حین انجام فعالیت‌های خود داشته باشند.

با توجه به وظایف حساسی که این دفاتر دارند، نباید کوچکترین خطا و اشتباهی از جانب آن‌ها رخ دهد، در غیر این صورت منجر به بروز مشکلات فراوانی در این حوزه می‌گردد.

عدم آشنایی با وظایف این دفاتر می‌تواند مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آورد که شاید جبران آن غیر قابل انجام باشد. علاوه بر کارهایی که مردم در طول روز ممکن است با آن سرو کار داشته باشند، اموری دیگری نیز از سوی دفتر پیشخوان انجام می‌شود.

همچنین بخوانید

حیطه کاری دفاتر مزبور گستردگی زیادی دارد و نمی‌توان صرفا اموری که انجام می‌دهند را به یک سری از وظایف خاص محدود نمود.

دفاتر پیشخوان تقریبا در تمامی شهرهای ایران وجود دارند و وجود آن‌ها برای رفع نیازهای مردم ضروری و لازم است. تصور کنید که در منطقه‌ای از کشورمان، این مراکز وجود ندارند، یقینا امور و کارهای شهروندان آن با مختل مواجه می‌شود.

البته که فعالیت دفاتر زیر نظر ارگان‌های مربوطه انجام می‌شود و کوچک‌ترین رفتاری که منجر به تخلف گردد، با جریمه‌های سنگینی مواجه خواهند شد.

گفتنی است که برای فعالیت در حوزه دفاتر پیشخوان، باید مجوز رسمی از سوی مراجع ذی‌ربط صادر گردد. در واقع اشخاصی که قصد دارند در این حوزه فعالیت کنند، باید از ارگآن‌های صالح پروانه کسب دریافت کنند.

اخذ پروانه کسب برای دفاتر پیشخوان با دشواری‌هایی همراه است و از این حیث نمی‌توان به راحتی اقدام به فعالیت در این حوزه نمود.

تصور اغلب اشخاص اینگونه است که به راحتی می‌توان مجوز رسمی کار و فعالیت در دفاتر پیشخوان را اخذ نمود و در این زمینه کار فعالیت نمود اما بهتر است بگوییم که دفاتر پیشخوان مانند بسیاری از مشاغل دیگر درگیر مسئله انحصار است و صرفا اجازه فعالیت تعدادی محدودی از این مراکز در کشور داده می‌شود.

در سطح شهرهای ایران بیشتر از سقف مشخصی، دفاتر پیشخوان مجوز تاسیس ندارند و در نهایت این موضوع در گرو رفع انحصار است.

در واقع با حساسیت بالایی که این مشاغل دارند، طبیعتا وجود انحصار و محدودیت در این زمینه امری طبیعی است. هرچند که در حال حاضر تاسیس دفتر پیشخوان در مقایسه با گذشته کمی آسان‌تر شده است و محدودیت‌های سابق اعمال نمی‌شود.

در هر حال دفاتر پیشخوان باید اموری را که انجام می‌دهند، با ضوابط و مقررات وضع شده مطابقت داشته باشد؛ در غیر این صورت رفتاری که برخلاف قوانین باشد، تخلف محسوب شده و امکان پیگیری آن توسط مراجع ذی‌ربط وجود دارد.

حال تصور کنید که این دفاتر در قبال اموری که به آن‌ها محول شده است، بی‌تفاوت باشند و یا وظایف خود را به درستی انجام ندهند، در این صورت زمینه اختلاف شهروندان با آن‌ها ایجاد می‌شود.

ساختمان دفتر پیشخوان

اقامه دعوا و طرح شکایت حق قانونی شهروندان است و این موضوع با قانون مغایرتی ندارد. در واقع مردم این اختیار را دارند تا به دلیل تخلف از دفاتر پیشخوان، رفتارهای غیر قانونی آن‌ها را گزارش کنند و مراجع ذی‌صلاح در اسرع وقت به شکایات مطرح شده رسیدگی می‌کنند.

همچنین مراجع صالح نیز می‌توانند بدون آن که شخصی از این دفاتر شکایت کند، راسا در مورد شکایات مراحل قانونی را انجام دهند.

البته مراجع قانونی در این زمینه سامانه‌هایی را طراحی کردند تا مردم بتوانند به راحتی تخلفات حوزه دفاتر پیشخوان را گزارش کنند تا فرآیند رسیدگی به شکایت به بهترین شکل ممکن انجام شود.

یکی از تخلفاتی که ممکن است دفاتر پیشخوان انجام دهند، دریافت هزینه‌های بالا در ازای ارائه خدمات بیشتر از نرخ مصوب است.

این امر مصداق بارز گران فروشی است و باید چنین تخلفی از سوی مراجع ذی‌صلاح مورد پیگیری قرار گیرد. بنابراین شهروندان می‌توانند به دلیل تخلف صورت گرفته از این دفاتر شکایت کنند.

در واقع تعرفه خدماتی که برای دفاتر پیشخوان تعریف می‌شود، مشخص است و نمی‌توانند بیشتر از تعرفه مصوب از مردم در ازای ارائه خدمات دریافت کنند.

شاکی برای آن که بتواند از دفاتر پیشخوان شکایت کند، باید دلایل موجه و قانونی داشته باشد؛ در غیر این صورت مراجع رسیدگی‌کننده به تقاضای وی رسیدگی نمی‌کنند.

زمانی که شکایت به ثبت می‌رسد و مراجع قانونی آن را دریافت می‌کنند، شاکی می‌بایست مدارک و مستندات کافی را در اختیار مرجع قرار دهد تا شکایت در مرحله بررسی قرار گیرد.

در مورد اقامه دعوا علیه این دفاتر الزاما نباید تخلفی صورت گرفته باشد؛ بلکه نارضایتی مردم از خدمات آن‌ها می‌تواند موجبات طرح شکایت را فراهم کند.

برای شکایت از دفاتر پیشخوان باید با فرآیند و مراحل قانونی آن آشنا باشید که از این حیث برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

ارائه انواع خدمات توسط دفاتر پیشخوان

امور و وظایفی که برای دفاتر پیشخوان در نظر گرفته شده است، گسترده می‌باشد و در واقع طیف مختلفی از امور را انجام می‌دهند.

خدماتی که دفاتر پیشخوان ارائه می‌دهند، اغلب به نیازهای روزمره مردم ارتباط دارد و شهروندان می‌توانند بخشی از امور روزانه خود را از طریق این مرکز انجام دهند.

از این حیث این مراکز هر ساله سطح ارائه خدمات خود را افزایش می‌دهند تا بتوانند بخشی از نیازهای کشور را تامین کنند. البته حیطه خدمات آن‌ها باید به صورت قانونی باشد و هیچ دفتر پیشخوانی اجازه ندارد تا علاوه بر وظایفی که برای آن تعریف شده است، خدمات بیشتری را ارائه دهد.

در واقع می‌توان اینگونه بیان کرد که دفاتر پیشخوان تنها می‌توانند در مورد اموری که از سوی مراجع ذی‌صلاح برای آن‌ها در نظر گرفته است، به مردم ارائه خدمات دهند.

بنابراین اموری که این مراکز انجام می‌دهند، اگر جز حیطه وظایف قانونی آن‌ها نباشد، تخلف محسوب شده و قابل پیگیری است.

خدماتی که دفاتر پیشخوان انجام می‌دهند، متعدد است که در این بخش تنها به بخشی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. بنابراین انواع خدماتی که این مراکز ارائه می دهند، به شرح زیر است:

فروش سیم کارت

یکی از مهم‌ترین خدماتی که دفاتر پیشخوان ارائه می‌دهند، فروش انواع سیم کارت است. در واقع اگر قصد خرید انواع سیم کارت را دارید، می‌توانید به این مراکز مراجعه فرمایید.

دفاتر پیشخوان ارائه دهنده انواع سیم کارت‌های دائمی و اعتباری هستند و سیم کارت‌های تمامی اپراتورهای فعال در کشور را به فروش می‌رسانند.

البته در کشورمان، دفتر پیشخوان تنها مرکز ارائه دهنده سیم کارت نیست و سایر مراکز و نمایندگی‌های آن‌ها نیز اقدام به فروش انواع سیم کارت می‌کنند.

با توجه به این که تعداد نمایندگی شرکت‌هایی چون ایرانسل، همراه اول و رایتل در شهرهای ایران کم هستند، وجود این مراکز می‌تواند نیاز شهروندان را در زمینه خرید سیم کارت برطرف نماید.

در واقع وجود دفاتر پیشخوان برای مردم فواید بسیار زیادی دارد و این امکان برای افراد فراهم است تا بتوانند به جای مراجعه به نمایندگی‌های ایرانسل یا همراه اول، برای خرید سیم کارت به مراکز پیشخوان مراجعه کنند.

گاهی اوقات برای بسیاری از افراد این مسئله پیش آمده است که وقت کافی برای مراجعه به نمایندگی فروش سیم کارت ندارند یا به این مراکز دسترسی کافی نداشته باشند. در این صورت با مراجعه به دفتر پیشخوان محل سکونت خود می‌توانید انواع مختلف سیم کارت را تهیه کنید.

با توجه به این که امروزه تهیه سیم کارت جزو نیازهای ضروری و اساسی افراد جامعه محسوب می‌شود، بنابراین باید مراکزی وجود داشته باشند تا بتوانند اینگونه نیازها و ضروریات جامعه را برطرف کنند که خوشبختانه دفاتر پیشخوان توانسته‌اند تا حد زیادی نیاز مردم را در این زمینه رفع کنند.

فروش سیم کارت از طرف مراکز پیشخوان باید توسط نرخ اعلام شده از طرف اپراتورهای مربوطه انجام شود؛ در غیر این صورت چنین امری تخلف محسوب شده و شهروندان می‌توانند به دلیل گران فروشی از آن‌ها شکایت کنند.

تابلوی دفتر پیشخوان

تامین اینترنت ثابت خانگی

خدمات ارائه شده توسط دفاتر پیشخوان صرفا به فروش سیم کارت ارتباطی ندارد و این مرکز در زمینه تامین اینترنت ثابت خانگی نیز فعالیت می‌کنند.

اینترنت خانگی را تقریبا مشترکین با عنوان ADSL می‌شناسند که از طریق مودم اتصال می‌یابد. تا چند سال گذشته، اینترنت خانگی تنها توسط مخابرات تامین می‌شد اما در حال حاضر مراکز پیشخوان نیز این خدمات را ارائه می‌کنند.

در حال حاضر در کشورمان دفاتر پیشخوان در حوزه تامین اینترنت ثابت خانگی نیز فعالیت کرده و خدمات مختلفی را به مشترکین ارائه می‌دهند.

البته شرکت مخابرات مرجعی اصلی ارائه‌دهنده اینترنت ثابت خانگی است که دفاتر پیشخوان با کسب مجوز رسمی از آن‌ها در این زمینه فعالیت می‌کنند.

همین موضوع سبب شده است تا افراد متقاضی اینترنت خانگی به جای مراجعه به مخابرات به مراکز پیشخوان مراجعه کنند. به همین جهت چنانچه در خصوص خطوط اینرتنت ثابت خانگی با مشکل مواجه شدید، می‌توانید برای رفع مشکل به دفتر پیشخوان مراجعه فرمایید.

در خصوص بهره مندی از خدمات اینترنت دفاتر پیشخوان باید به این نکته توجه کرد که میزان قابل توجهی از این خدمات به صورت غیر حضوری ارائه می‌شود. به همین جهت مشترکین برای بهره‌مندی از سرویس‌هایی نظیر اینترنت، تلفن ثابت و غیره می‌توانند بدون مراجعه حضوری اقدام نمایند.

خدمات پستی

از دیگر خدماتی که دفاتر پیشخوان در اختیار عموم مردم قرار می‌دهند، امور مربوط به پست است. در واقع دفاتر پیشخوان به جای شرکت‌های پست می‌توانند در این زمینه به شهروندان خدمات رسانی کنند.

چنانچه قصد دارید که محصولی را از یک نقطه کشور به منطقه دیگر ارسال کنید، می‌توانید این وظیفه را بر عهده مراکز پیشخوان قرار دهید.

اداره پست و شرکت‌های زیر مجموعه آن مرجع اصلی ارائه‌دهنده خدمات پستی هستند که مراکز مزبور نیز در کنار آن‌ها به مردم خدمات رسانی می‌کنند.

در واقع دفتر پیشخوان به جای اداره پست به این امور می‌پردازند و وظیفه اصلی مربوط به خدمات پستی را انجام می‌دهند.

بنابراین این امکان برای شهروندان فراهم است تا به جای آن که به اداره پست مراجعه کنند و مدت زمان طولانی را در آن بگذرانند، به راحتی امور مرتبط با پست کردن محصولات را از این طریق انجام دهند.

گفتنی است که تعرفه دریافتی این مراکز بابت ارائه خدمات پست همان تعرفه‌ای است که برای شرکت‌های پست تعریف شده است.

سایر خدمات

گستردگی خدمات ارائه شده توسط دفاتر پیشخوان سبب شده است که نتوان تمامی امور را در یک بخش خلاصه نمود.

سایر خدماتی که این مراکز انجام می‌دهند، می‌توان به امور مربوط به ثبت نام دانشجویان و امور خدماتی در زمینه ثبت نام و عضویت در سازمآن‌ها و شرکت‌های مختلف اشاره کرد.

در واقع اگر قصد دارید کارهای مربوط به دانشگاه و یا مدرسه خود را انجام دهید، می‌توانید به دفاتر پیشخوان مراجعه کنید. همچنین با توجه به این‌که دستگاه‌های فتوکپی در این مراکز وجود دارد، کارهایی چون فتوکپی مدارک و پرینت را از طریق آن انجام دهید.

دلایل شکایت از دفاتر پیشخوان

شاکی برای شکایت از دفاتر پیشخوان باید دلایل مشخص و واضحی داشته باشد تا بتواند تخلف صورت گرفته از این مراکز را به اثبات برساند.

در واقع اگر قصد دارید از این مراکز شکایت کنید، باید بتوانید دلایل و مدارک موجه در این زمینه داشته باشید تا مراجع رسیدگی کننده به شکایت شما رسیدگی کنند.

در واقع هر رفتاری را نمی‌توان جزو تخلفات دفاتر پیشخوان در نظر گرفت و بنابراین نیز در تمامی زمینه‌ها نمی توان از این مراکز شکایت کرد. اگر بتوانید دلیل موجه و قانع‌کننده ارائه دهید که ثابت کند این دفاتر تخلفاتی را انجام داده‌اند، در نهایت به شکایت شما رسیدگی می‌شود.

موارد زیر می‌تواند موجب بروز نارضایتی افراد از خدمات دفاتر پیشخوان شود که در صورت تداوم این مشکلات منجر به شکایت نیز می‌شود.

مواردی که منجر به شکایت از دفاتر پیشخوان می‌شود، بسیار زیاد هستند و تنها به دلایل اصلی آن اشاره می‌کنیم که عبارتند از:

  • فروش سیم کارت با قیمت بالاتر از نرخ مصوب
  • اخذ هزینه بالا در ازای ارائه خدمات اینترنت ثابت خانگی
  • تخلف در زمینه خدمات پستی
  • برخورد نامناسب کارمندان مراکز پیشخوان
  • گران فروشی
  • مفقودی محصول داده شده به منظور ارائه خدمات پستی

موارد مزبور تنها بخشی از دلایل عمده شکایت علیه دفاتر پیشخوان محسوب می‌شود. بنابراین دلایل دیگری نیز هستند که می‌تواند موجبات شکایت از دفاتر پیشخوان را فراهم کنند.

با توجه به این که خدمات دفاتر پیشخوان از جهات مختلف دارای اهمیت بالایی است، باید اجرای آن‌ها با حساسیت خاصی انجام شود.

در واقع کارکنان این مراکز باید در اجرای وظایف خود بهترین عملکرد را داشته باشند تا برای آن‌ها مشکل خاصی ایجاد نشود.

این مراکز اگر در انجام وظایف خود کوتاهی کنند و امور محول شده را به درستی انجام ندهند، یقینا زمینه شکایت علیه آن‌ها ایجاد می‌شود. هرکدام از دلایل فوق می‌تواند در نهایت به این موضوع منتهی شود که مردم از دتر پیشخوان شکایت کنند.

با توجه به این که شاکی برای اثبات ادعای خود باید دلایل و مستندات کافی در اختیار مرجع رسیدگی‌کننده قرار دهد، دلایل فوق می‌تواند مدرک کافی برای اثبات تخلف از طرف مراکز پیشخوان نیز باشد.

می‌توان گفت که دلایل ذکر شده نوعی تخلف از دفاتر پیشخوان محسوب می‌شود و عموم مردم می‌توانند به استناد آن شکایت خود را در مراجع قانونی طرح کنند.

ازدحام جمعیت

برای شکایت از دفاتر پیشخوان به کدام مراجع مراجعه کنیم؟

زمانی که دفاتر پیشخوان اقدام به تخلف می‌کنند و شما قصد دارید از آن‌ها شکایت کنید، باید شکایت خود را در مراجع صالح مطرح کنید. در واقع مهم‌ترین بخشی در اقامه تمامی دعاوی مراجعه به مراجع رسیدگی‌کننده ذی‌صلاح است.

اگر شکایتی را علیه مراکز متخلف در مرجعی که مطرح کنید که صلاحیت رسیدگی را نداشته باشد، در این صورت درخواست شما رد شده و امکان بررسی شکایتتان وجود ندارد.

برای هر گروه شغلی، یک سری از مراجع رسیدگی صالح به رسیدگی به تخلفات آن‌ها هستند که برای دفاتر پیشخوان نیز مراجع معینی تعریف شده است.

در واقع دانستن مرجع صالح به رسیدگی شکایت از مراکز پیشخوان از آن جهت اهمیت دارد که شاکی ثبت شکایت خود را در کدام سازمان یا ارگان انجام دهد.

همچنین مراجع صالح به رسیدگی شکایت از این مراکز براساس نوع موضوع شکایت تقسیم‌بندی می‌شوند. بنابراین هر موضوع شکایتی را نمی‌توان در یک مرجع خاص مورد بررسی قرار داد.

در هرصورت برای شکایت از دفاتر پیشخوان مراجع مختلفی در قانون تعریف شده است که شاکی می‌تواند از جهات مختلف در این زمینه طرح شکایت کند.

اگر به هر دلیلی با این دفاتر مشکل پیدا کردید، بهتر است قبل از طرح شکایت به صورت مسالمت آمیز اختلاف بین خود را حل و فصل کنید. در صورتی که اختلاف از این طریق قابل برطرف شدن نباشد، در نهایت باید از طریق مراجع قانونی به اقامه دعوا بپردازید.

مراجعی که می‌توان شکایت از دفاتر پیشخوان را در آن مطرح نمود، به شرح زیر است:

انجمن صنفی دفاتر پیشخوان

یکی از مراجعی که صلاحیت رسیدگی به شکایت از دفاتر پیشخوان را دارند، انجمن صنفی دفاتر پیشخوان است. این امکان برای شاکی وجود دارد تا تخلف صورت گرفته از جانب مراکز پیشخوان را در این مرجع مطرح کنند.

شکایت از دفاتر پیشخوان به صورت مستقیم مطرح می‌شود و این انجمن با در نظر اقدامات قانونی اقدام به بررسی شکایت می‌نماید.

کلیه مراکز پیشخوان، زیر نظر مرجع مزبور فعالیت می‌کنند. در واقع این انجمن با دقت فراوان تمامی امور و فعالیت‌هایی که مراکز پیشخوان انجام می‌دهند را بررسی نموده و تخلف جزئی از آن‌ها می‌تواند موجبات شکایت را فراهم آورد.

افرادی که از این مراکز بنا به هر دلیلی رضایت ندارند، می‌توانند شکایت خود را در انجمن مزبور ثبت کنند. بعد از ثبت شکایت، مراکز ذی‌ربط اقدامات لازم را جهت رسیدگی به شکایت طرح شده انجام می‌دهند.

در هر صورت، شاکی باید به صورت حضوری به این مرجع مراجعه کرده و در نهایت با رعایت موازین خاص، شکایت را به ثبت برساند.

لازم به ذکر است که مشتری برای شکایت از دفاتر پیشخوان باید مراحلی را در این مرجع انجام دهد تا در نهایت به تقاضای او رسیدگی شود.

بنابراین رسیدگی به شکایت از دفاتر پیشخوان، پروسه نسبتا طولانی دارد که شاکی باید به درستی آن را انجام دهد. در واقع با توجه به طولانی بودن روند شکایت، متقاضیان باید مدت زمانی را تا اتخاذ تصمیم نهایی از انجمن صنفی دفاتر پیشخوان در انتظار باشند.

با صدور تصمیم نهایی از این مرجع، در نهایت دفاتر متخلف جریمه می‌شوند و حتی امکان توقیف فعالیت کاری آن‌ها تا مدت معین نیز وجود دارد.

البته مرجع رسیدگی‌کننده زمانی می‌تواند مراکز پیشخوان را جریمه کند که ادعاهای مطرح شده به صورت قانونی بر علیه آن‌ها ثابت شود.

شعبه دفتر پیشخوان

سازمان تعزیرات

مرجع دیگری که می‌توان شکایات علیه مراکز پیشخوان را در آن مطرح نمود، سازمان تعزیرات حکومتی است. این که شکایت شما از دتر پیشخوان متخلف در چه مراجعی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، تا حدودی به نوع موضوع شکایت بستگی دارد.

از دلایلی که سبب شکایت از این دفاتر می‌شود، گران فروشی است. بحث گران فروشی در تمام اصناف کاری رخ می‌دهد و صرفا به این حوزه محدود نمی‌شود.

در هر حال اگر با مراجعه به دفتر پیشخوان متوجه شدید که ارائه خدمات با تعرفه بالاتر از نرخ مصوب انجام می‌شود، سریعا باید این موضوع را از طریق مراجع ذی‌ربط پیگیری کنید.

هیچکدام از دفاتر پیشخوان به لحاظ قانونی حق ندارند که تعرفه خدمات خود را بالاتر از نرخ مصوب در اختیار شهروندان قرار دهند. چنین امری تخلف محسوب شده و امکان پیگیری و شکایت در سازمان تعزیرات وجود دارد.

مرجعی که به صورت تخصصی به تخلفات گران فروشی رسیدگی می‌کند، سازمان تعزیرات حکومتی است. وظیفه اصلی این سازمان، رسیدگی به تخلفات حوزه گران فروشی اصناف مختلف است و شاکایان باید شکایت خود را در این مرجع مطرح کنند.

برخلاف تصور اغلب افراد، تعزیرات یک سازمان غیر قضایی محسوب می‌شود که زیر نظر دولت فعالیت خود را انجام می‌دهد.

این سازمان صلاحیت رسیدگی به شکایت مربوط به گران فروشی اصناف مختلف از جمله دفاتر پیشخوان را برعهده دارد.

در صورتی که با مراجعه به این دفاتر متوجه گران فروشی شدید، می‌توانید از طریق سازمان تعزیرات شکایت خود را مطرح کنند.

البته تخلف اعلام شده از سوی مردم ابتدا مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس نظارت‌های لازم به عمل می‌آید. به طور کلی اعلام نظر نهایی درمورد شکایت مطرح شده از سوی سازمان تعزیرات معمولا با تاخیر صورت می‌گیرد و دلیل آن هم بررسی‌های دقیق و لازم در این حوزه است.

به منظور شکایت واصله به سازمان تعزیرات مبنی بر افزایش تعرفه دفاتر پیشخوان به صورت غیر قانونی، در وهله اول تیم تحقیقاتی را به محل ارسال می‌کند تا مراحل شکایت انجام شود.

ابتدا باید تخلف صورت گرفته در سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده اعلام شود و بعد از تشکیل پرونده، شکایت مربوطه به سازمان تعزیرات ارجاع داده می‌شود.

در صورتی که تخلف صورت گرفته توسط تعزیرات محرز گردد، رسیدگی به شکایت در مرحله رسیدگی قرار گرفته و در نهایت تصمیم نهایی اتخاذ می‌گردد.

سامانه 124

سامانه 124 به منظور رسیدگی به تخلفات گران فروشی اصناف مختلف طراحی شده است. بنابراین اگر قصد دارید از مشاغلی که اقدام به گران فروشی می‌کنند، با سامانه مزبور در ارتباط باشید.

برای برخی از افراد ممکن است که شرایط ثبت شکایت به صورت حضوری به مراجعی چون سازمان تعزیرات فراهم نباشد، در این صورت می‌توانند اعتراضات و شکایات خود را به صورت آنلاین به ثبت برسانند.

در واقع اگر شاکی نتواند به مراجع صالح حضورا مراجعه کند، به معنای عدم امکان ثبت شکایت قانونی توسط آن‌ها وجود ندارد.

مراجع ذی صلاح اقدام به طراحی سامانه‌ 124 نموده‌اند تا اگر فردی قصد شکایت از مراکزی چون دفاتر پیشخوان به دلیل گران فروشی را داشته باشد، بتواند آن را به صورت آنلاین ثبت کند.

در صورتی که شخصی به دلایل مختلف قصد شکایت از دفاتر پیشخوان یا اعلام تخلفات در این زمینه را داشته باشد، می‌تواند از طریق سامانه مزبور موضوع پیش آمده را پیگیری کند.

تخلفاتی که در سامانه 124 برای مراکز پیشخوان ثبت می‌شوند، از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند و در اسرع وقت به شکایات مطرح شده رسیدگی به عمل می‌آید.

در واقع زمانی که فردی شکایت خود را در این سامانه ثبت می کند، تیم نظارتی ابتدا موضوع مطرح شده را بررسی می کنند و سپس به واحد مربوطه فرستاده می شود تا تصمیمات لازم در این زمینه اخذ شود.

همچنین واحد تحقیقاتی برای شکایات مردمی ثبت شده در سامانه 124 در نظر گرفته شده است تا پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

اگر توسط واحد‌های تحقیقاتی وقوع تخلف به اثبات برسد، پرونده برای شکایت طرح شده تشکیل می‌شود و سپس به مراجع صالح ارسال می‌شود.

شکایات و گزارشات ثبت شده در سامانه برحسب موضوعی که دارند، به چند دسته تقسیم بندی می‌شوند و سپس توسط واحدهای مربوطه مورد پیگیری قرار می‌گیرند.

برای رسیدگی به اینگونه شکایات نمی‌توان مدت زمان مشخص و ثابتی را در نظر گرفت و بسته به نوع گزارش می تواند متغیر باشد.

پروسه زمانی بررسی هر پرونده به نوع آن بستگی دارد. برخی پرونده‌ها باید فورا مورد رسیدگی قرار گیرند و رسیدگی به سایر پرونده‌ها مستلزم مدت زمان طولانی است. بنابراین همه این موضوعات به نوع شکایت بستگی دارد و ممکن است متفاوت باشد.

لازم به ذکر است که اطلاع رسانی های لازم درمورد شکایت ثبت شده در سامانه در اختیار مردم قرار می‌گیرد و همچنین امکان پیگیری شکایت مستقیما توسط شاکی وجود دارد.

سامانه 124 به صورت دائم فعال است و شهروندان می‌توانند شکایت خود را در ساعات مختلف ثبت کنند و هیچ محدودیتی بابت ثبت شکایت در این زمینه وجود ندارد.

این سامانه به طور شبانه‌روزی و در تمام ایام هفته آماده دریافت شکایات از اصناف متخلف است و هم ‌وطنان می‌توانند از نقاط مختلف کشور با شماره تلفن 124 تماس گرفته و شکایات خود را در این زمینه مطرح کنند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

پیشخوان

شکایت از دفاتر پیشخوان به دلیل افزایش تعرفه خدمات به صورت غیر قانونی

تخلف دیگری که از جانب برخی از اصناف از جمله دفاتر پیشخوان رخ می‌دهد، افزایش تعرفه خدمات به صورت غیر قانونی است.

برای هر کدام از خدماتی که دفاتر پیشخوان ارائه می‌دهند، تعرفه مشخصی تعیین شده است و این مراکز نمی‌توانند بالاتر از نرخ تعیین شده به عموم مردم خدمات‌رسانی کنند.

در هرصورت اگر هر یک از دفاتر پیشخوان در سراسر کشور به دلایل مختلف اقدام به افزایش تعرفه خدمات خود به صورت غیر قانونی نمایند، مصداق بارز تخلف صنفی است و باید این موضوع از طریق مراجع ذی‌صلاح مورد پیگیری قرار گیرد.

تا زمانی که افزایش تعرفه به این مراکز ابلاغ نشده باشد، نمی‌توانند ارائه خدمات را با نرخ بالاتر از آنچه تصویب شده است، انجام دهند.

بنابراین اگر متوجه چنین تخلفی شدید، باید مراتب را به مرجع صالح گزارش کنید تا اقدامات قانونی لازم در این زمینه انجام شود.

افزایش نرخ خدمات در هر شغلی بدون کسب مجوز از مراجع قانونی تخلف محسوب می‌شود و باید علیه مراکز متخلف در این حوزه طرح شکایت انجام شود.

گاهی اوقات مشاهده شده است که مرکز پیشخوان به صورت ناگهانی تعرفه نوعی از خدمات که به صورت اختصاصی هستند را افزایش داده است.

اینگونه تخلفات تحت هیچ شرایطی قابل توجیه نیستند و باید مراجع صالح یا شهروندان در صورت مشاهده آن در اسرع وقت اقدام به ثبت شکایت نمایند.

در واقع دفتر پیشخوان اجازه ندارد تا مثلا تعرفه سیم کارت را بدون کسب مجوز رسمی افزایش دهد و این موضوع سبب می‌شود تا موجبات شکایت از دفاتر پیشخوان فراهم شود.

تنظیم شکایت‌نامه جهت شکایت از دفاتر پیشخوان

اختلاف و طرح شکایت بین دفاتر پیشخوان و مراجعه کنندگان یک امر بدیهی است و در بسیاری از حوزه‌های کاری این امر به وقوع می‌پیوندد.

ثبت شکایات و رسیدگی به اعتراضات مردمی در مورد نحوه عملکرد این مراکز توسط مراجع صالحی چون سازمان تعزیرات رسیدگی می‌شود.

در هر صورت چنانچه قصد شکایت علیه دفاتر مزبور را دارید، باید در وهله اول بتوانید شکایت نامه مرتبط با مشکلی که برایتان ایجاد شده است، تنظیم کنید.

در صورتی که تنظیم شکایت نامه بدون در نظر گرفتن اصول و مقررات مربوطه انجام شده باشد، توسط مراجع ذی صلاح رسیدگی نخواهد شد.

ارائه شکایت نامه به مرجع رسیدگی‌کننده در واقع اولین و مهم‌ترین قدم در شکایت از دفاتر پیشخوان است. بنابراین اگر تمایل دارید که شکایت شما در اسرع وقت و بدون وجود مشکل خاصی مورد بررسی قرار گیرد، باید بتوانید شکوائیه با رعایت اصول قانونی تهیه نمایید.

تنظیم شکوائیه اصولا توسط وکلا و کارشناسان حقوقی صورت می‌گیرد که تنظیم آن را باید برعهده اشخاص متخصص این حوزه قرار دهید.

به همین سبب تهیه و تنظیم شکوائیه مرتبط با موضوع شکایت از دفاتر پیشخوان را می‌توانید در اختیار سامانه شکایت 24 قرار دهید.

ارائه مشاور حقوقی برای شکایت از دفاتر پیشخوان توسط وکلای متخصص

امکان بروز رفتارهای غیر قانونی و انجام تخلفات از جانب دفاتر پیشخوان وجود دارد و مطابق قانون این حق برای شهروندان وجود دارد تا در این خصوص رسیدگی به شکایات خود را از طریق مراجع صالح درخواست کنند.

به همین جهت اگر قصد شکایت از این مراکز را دارید، راه حل مناسب برای شما استفاده از خدمات و سرویس‌های متنوع سامانه شکایت 24 است.

در این صورت می‌توانیم شما را در تمام مراحل شکایت راهنمایی کنیم و اطلاعات حقوقی لازم را در اختیار شما قرار دهیم.

طرح شکایت از دفاتر پیشخوان به دلیل انجام تخلفات، نیازمند رعایت یک سری شرایط قانونی است که بدون بهره گیری از کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب عملا روند رسیدگی را دشوار می‌کند.

ما در این سامانه با داشتن تیمی از وکلای دادگستری مجرب و مطلع و کارشناسان حقوقی آگاه، قادر هستیم تا خدمات مشاوره‌ای در حوزه شکایت از مراکز پیشخوان را در اختیار شما بگذاریم و شما را در تمامی مراحل ثبت شکایت یاری نماییم.

استفاده از خدمات سایت شکایت 24 می‌تواند راهکاری مناسب برای طرح شکایت علیه مراکز و اصناف متخلف در این حوزه به شمار رود.

شکایت 24 آماده خدمت رسانی در ارائه انواع خدمات حقوقی نظیر تنظیم شکوائیه، دادخواست، لوایح دفاعیه و مشاوره‌های تخصصی می‌باشد.

قبل از هر اقدام حقوقی بهتر است از مشاوره‌های تخصصی این سایت که توسط وکلا و کارشناسان مجرب و متخصص انجام می‌شود، استفاده کنید و از راهنمایی‌های مشاوران متخصص در این زمینه بهره مند شوید تا بهترین نتیجه را در کمترین زمان ممکن دریافت کنید.

مدارک جهت شکایت

بهره‌مندی از مشاوره حقوقی سامانه شکایت 24

یکی از روش‌هایی که می‌توان از طریق آن به اطلاعات حقوقی دست یافت، مشاوره حقوقی است. در واقع از طریق مشاوره حقوقی می‌توان به موضوعات و مسائلی که در مورد آن دچار مشکل شده‌اید، اطلاعات لازم را دریافت کنید.

بین مشاوره حقوقی و اطلاعات حقوقی معمولا مرز مشخصی وجود ندارد اما یقینا برخورداری از مسائل این چنینی بدون بهره‌مندی از متخصصین حقوقی عملا غیر ممکن است.

گفتنی است که از روش‌های دیگری که می‌توان به اطلاعات حقوقی دست پیدا کرد، مراجعه به وکیل دادگستری است.

این که در زمینه‌های حقوقی به وکیل یا کارشناس حقوقی مراجعه شود، بستگی به نظر افراد دارد و نمی‌توان طرفین را ملزم کرد که الزاما برای طرح دعوا از وکیل استفاده کنند.

برای دریافت مشاوره حقوقی در وهله اول جستجو ساده در سایت انجام دهید و با مجموعه‌ها و سامانه‌های حقوقی گوناگونی آشنا خواهید شد.

اگر تمایل دارید که با وکلا و متخصین حقوقی در ارتباط باشید و از این افراد مشاوره حقوقی دریافت کنید، سامانه شکایت 24 یقینا انتخاب قابل قبولی برای شما خواهد بود.

گاهی اوقات دیده شده است که اشخاص مختلفی از مجموعه‌ای مشاوره حقوقی دریافت کرده‌اند اما از شرایط کاری و نحوه عملکرد آن‌ها رضایت کافی نداشته‌اند.

با توجه به این که طی چند سال اخیر تعداد مجموعه‌هایی که با هدف سوء استفاده از موکلین اقدام به اخذ مبالغ بالا به عنوان حق‌المشاوره می‌کرده‌اند و در قبال آن هیچ گونه خدماتی را ارائه نداده‌اند، زیاد شده است، باید برای دریافت مشاوره حقوقی به مجموعه‌ای مراجعه کنید که دارای سابقه چندین ساله در این زمینه باشد.

مشاوره‌های حقوقی شکایت 24 به صورت آنلاین، تلفنی و در بستر فضای مجازی نیز انجام می شود که برای افراد مزیت‌های فراوانی دارد.

یکی از این مزیت‌ها برخورداری از شرایط مناسب اطلاعات حقوقی است. از طریق مشاوره حقوقی این سامانه می‌توان اطلاعات لازم در مورد نحوه اقامه دعاوی حقوقی و همچنین انجام مراحل لازم در این زمینه را کسب کرد.

مزایا دیگر استفاده از مشاوره حقوقی این سامانه، هزینه‌های بسیار مناسب مشاوره است که با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان ممکن می‌توان اطلاعات حقوقی لازم را در مورد مسائل مختلف کسب کرد.

با توجه به این طرح دعاوی حقوقی از طریق مراجع قانونی، کمی زمانبر و نیازمند رعایت یک سری موارد قانونی است و اصول دادرسی مشخص دارد، که بدون بهره‌گیری از کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب عملا روند رسیدگی را دشوار می‌کند.

در صورتی که قصد دارید از دفاتر متخلف پیشخوان شکایت کنید اما با نحوه و مراحل طرح شکایت در این زمینه آشنا نیستید، نگران نباشید؛ زیرا مشاوران و کارشناسان حقوقی ما در کنار شما هستند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن در این زمینه اقدام به طرح شکایت نمایید.

چرا شکایت 24 را انتخاب کنیم؟

سامانه شکایت 24 با بهره مندی از وکلا، کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب و متخصص آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، اختلافات حوزه کار و روابط کارگر و کارفرما و سایر مسائل حقوقی است.

همچنین این سامانه علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی و نحوه قرارداد نویسی نیز خدمات رسانی نیز می‌کند.

در هر صورت چنانچه به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و قصد تنظیم شکایت حقوقی در مراجع قضایی و به تبع آن تنظیم دادخواست، شکوائیه و سایر اوراق قضایی را دارید، قبل از هر اقدام حقوقی به سایت شکایت 24 مراجعه کنید و خدمات و امکانات آن بهره مند شوید.

باتوجه به این که شکایت 24 سابقه چندین ساله در زمینه ارائه خدمات حقوقی دارد و بهترین و مجرب‌ترین حقوقدانان کشور در این مجموعه فعالیت می‌کنند، می‌تواند مناسب‌ترین گزینه برای انتخاب افراد مختلف برای بهره مندی از امکانات و خدمات حقوقی باشد.

در ارتباط با نحوه شکایت از دفاتر پیشخوان و مراحل آن، توضیحاتی ارائه شد اما برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

‫11 دیدگاه ها

  1. دفتر پیشخوان ساختمان سپیده در خیابان انقلاب مقابل سینما سپیده. من برای انجام کار سهام عدالت متوفی رفتم. یه خانم جوان اونجا بود که هیچ کار بلد نبود انجام بده و منو سه ساعت معطل کرد و برای انجام هر کاری زنگ‌میزد از آقای شمعی یه همچین اسمی سوال بپرسه و هرهر و کرکر و لاس زدن واقعا بی ادب. آخرش هم یک میلیون تومان از من گرفتن. فرداش به شدت ناراضی بودم و زنگ‌زدم و شماره آقای شمعی رو دادن و بسیار بی ادب بود و داد میزد و دوباره از محل کارم رفتم اونجا. خانم آقای شمعی اونجا بود بسیار بی اب تر از خود آقای شمعی بود. دیدم اصلا خانم دیروزی مدارک منو درست نگرفته که بخواد ارسال کنه. ازشون رسید خواستم گفتن درخواست بیخود دارید. گفتم چطوری درخواست بیخود دارم و رسید هم ندادن. ۳۰۰ تومن بابت برابر اصل کردن از من گرفتن که اونم همونجا انجام دادن و بعد از سه روز هنوز مدارک منو ارسال نکردن میبینم تو پیگیری مرسوله. واقعا ناوارد بی مسولیت بی ادبی بی تربیتی و الافی هست اونجا. واقعا ناراضی هستم. نرید

  2. سلام
    متاسفم برای دفاتری که اسم دولت را یدک میکشند واز افرادی که اصلا برای این دولت تره هم خورد نمی کنند استفاده می کنند.
    من چند روز پیش برای درخواست شناسنامه به پیشخوان دولت مراجعه کردم
    متصدی اول به خاطر حجابم وسپس به خاطر فرزندانم به من توهین هایی را کرد
    حتی من را تهدید کرد که در کارم کار شکنی میکند
    که حتی به من گفت که دو باردر اوین تعهد داده ام و از افراد چادری خوشم نمی آید
    واقعا برای این مشاغل نمیتوان از انسان های متعهد استفاده کرد
    این ها حقوق دولت را میخورند و به من که شهروند عادی این کشورم باید اهانت کنند.؟
    جایی نیست که صدای ما به آنجا برسد.

  3. از ابتدای سال ۱۴۰۲ برخی خدمات از جمله قطع و وصل یا وصول بدهی گاز متاسفانه به دفاتر پیشخوان سپرده شده برای پرداخت مبلغ بدهی صورت حساب گاز و وصل انشعاب به دفتر پیشخوان مراجعه کردم ،، هنوز مشکل رو اعلام نکرده بودم که همون ابتدا به ساکن گفتن هزینه داره . مبلغ تعرفه و هزینه رو پرسیدم بعد از درخواست بنده نسبت به اعلام و رویت تعرفه گفتن «مگه نمیخوای گازتون وصل بشه »؟ مشخص نیست باید کار انجام و ثبت بشه داخل سیستم تا مبلغ رو به بنده اعلام کنند بعد از کلی معطلی اعلام کردن مبلغ پنجاه هزار تومان میشه و کارت کشیدم. مجدد فرستادن باجه بغلی تا ادامه کار انجام بشه همکارشون هم مبلغ ده هزار تومان برای صدور قبض درخواست وجه کردن در حالی که پیامک و لینک و مبلغ قبض اداره گاز رو داخل تلفن همراهم داشتم در آخر مجدد مبلغ پنجاه هزار تومان درخواست کردن پرسیدم این مبلغ برای چی هست گفتن سهم و حق دفتره اسکن کردیم ثبت کردیم براتون درخواستتون رو ،، زحمت کشیدیم!! ازشون مجدد درخواست تعرفه کردم که ارائه ندادن.به اداره گاز منطقه آزادی ناحیه ۳ مراجعه کردم اعلام کردن دفتر پیشخوان فقط حق دریافت پنجاه هزار تومان برای وصل انشعاب گاز رو داشتن و دوبار این مبلغ رو از شما گرفتن .از طریق سامانه ۱۲۴ سازمان تعزیرات به دلیل گران فروشی و عدم ارائه ی تعرفه قانونی به ارباب رجوع ، شکایت رو ثبت کردم تا بازرس بفرستند و رسیدگی کنند

  4. حدوداً دو سال واندی پیش به پیشخوان دولت در چهارراه پورسینای رشت جهت ثبت نام کارت هوشمند ملی مراجعه کردم وپس از مراحل کار وواریز مبلغ ثبت نام انجام شد بعداز دو سال برای پیگیری کارت به ثبت احوال رفتم گفتند ثبت نام شما ناقص انجام شده است و اثر انگشت ثبت نشده است این در حالی است که دفتر پیشخوان دراین مدت دو سال از تکمیل نشدن ثبت نام به من حتی یک پیام نداد در حالی که من منتظر آماده شدن کارت ملی خود بودم بعد ازاین مدت مجبور شدم دوباره مراحل ثبت نام را از اول انجام بدم البته هزینه ای نگرفت ولی دو سال انتظار بیخود کشیدم

  5. سلام برای تمدید بیمه به دفتر پیشخوان دولت خیابان سهروردی جنوبی تهران رفتم. اولین موردی که نظرم را جلب کرد برخورد بد و توهین آميز متصدی بيمه این دفتر بود. این افراد باید یاد بگیرند که چگونه با مراجعین برخورد کنند. من در برابر رفتار تحقیر آمیز ایشان فقط سکوت کرده و از دفتر خارج شدم.

  6. باتوجه به اعلام فراخوان شرکت سرمایه گذاری مرکزی سهام عدالت(سمات)مبنی برتعلق سهام عدالت متوفیان به افرادفوت شده پس ازواگذاری برگه سهام عدالت عمومی دولت دکتراحمدی نژاد وامکان واگذاری انتقال برگه سهام عدالت متوفیان بنام ورثه قانونی مبنی بر دریافت گواهی فوت ثبت حوال ودریافت برگه نحصاروراثت ازمرجع قضایی وارثان متوفی میتوانندجهت مراحل قانونی انتقال سهام عدالت بنام ورثه به یکی ازدفاترمنتخب پیشخوان دولت ازسوی شرکت سرمایه گذاری مرکزی درشهر محل سکونت‌مراجعه نمایند و پس ازپرنمودن فرم مخصوص متصدی دفترپیشخوان دولت درخواست متقاضیان در سیستم سمات ثبت می نمایید سپس مراحل بعدی انتقال سهام عدالت متوفیان بنام ورثه درسیستم یکپارچه الکترونیکی اتصال به سامانه قوه قضاییه و ثبت احوال بصورت الکترونیکی انجام خواهد شد شد؟مطابق نشانی فراخوان بنده بامراجعه به دفترمنتخب پیشخوان دولت شهر محل سکونتم بابرخوردتند وزنده متصدی دفترپیخوان دولت و عدم پذیرش مراحل کارم مواجه شدم ایامیتوانم از برخوردنزنده متصدی برعلیه ایشان اقدام شکایت کنم

  7. این چندمین باره توی 2سال این کارو انجام داده فرم رایگان رو باید بری از آشنایی که کنارش کپی داره 50هزار تومان تهیه کنی

  8. با سلام من به دفتر پیشخوان برای مفعودی سیمکارت مراجه کردم تخلف اول فرم تقاضا که خود دفتر باید به مشتری بده رو گفتن از مغازه کناری تهیه کن مبلغ 5هزار تومان تعرفه بسته سیم کارت بازکشتی حدود 21هزار تومان هست این آقا کارت منو گرفته 2تا شارژ 10هزاری و 1شارژ 5هزاری کشید 10700تومان هم شارژ توی خطم بود که مجموعا 40 هزار تومان از من هزینه گرفته به اوپراتور همراه اول گزارش دادم ثبت شکایت کردم دیروز پیامی برای من اومد که 10هزار تومان شارژ برای شما ارسال شد و اگر شکایت دارید به مراجع قضایی مراجعه کنید

  9. بسمه تعالی
    سلام ،دوهفته پیش برای گرفتن کد رهگیری بابت کارت ملی هوشمند مراجعه کردم دفتر پیشخوان چهاراه پورسینا رشت ،برای اینکار گفتند باید اول شناسنامه عوض شود ۷۵ هزار تومان نقد گرفتن گفتن یک هفته ای آماده میشود بعد هشت روز مراجعه کردم آماده
    تلفن نظارت بر دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گیلان: نبود گفت دوروز بعد تماس بگیرید ،چهار روز بعد تماس گرفتم گفتن دو روز بعد خلاصه اداره ثبت کارش را برون سپاری کرده و مردم معطل امروز فردا کردن کارکنان پیشخوان برای انجام اموری ساده مردم را سرگردان میکنند واقعا کدام مدیر پاسخگو می باشد این گشت ارشاد مدیران کجا مشغول است ؟؟؟

  10. سلام کارت ملی من ۱۲۰۶ کرج ارسال شده ساعات کار زده رو تابلو تا چهار بعدازظهر سه بار رفتم تا الان تعطیل بودن. از همسایه اش پرسیدم گفت ساعت یک میرن…چجور دفتر هست که ساعت یک تعطیل میکنه.بقیه دفاتر اکثرا تا شش بعدازظهر باز هستن.مگه ساعت چند میان که یک میرن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا