شکایت از ادارات / سازمان ها

شکایت از سازمان غذا و دارو چگونه است؟

تولید مواد غذایی و همچنین دارو، نیازمند رسیدگی و بررسی‌هایی در این زمینه است. سلامت افراد جامعه تا حد زیادی به مواد غذایی تولید شده ارتباط دارد و مصرف دارو نیز در این خصوص بی‌تاثیر نخواهد بود.

در کشورمان سالانه تعداد زیادی دارو تولید می‌شود که مراجع ذی‌ربط باید به روند رسیدگی تولید این محصولات نظارت کافی داشته باشند.

در واقع می‌توان اینگونه بیان کرد که کیفیت محصولات تولیدی غذا و دارو باید مورد تایید قرار گیرد تا برای مصرف کنندگان در این زمینه مشکلی به وجود نیاید. در کشور ما ارگان‌های مختلفی برای این گونه امور تعبیه شده‌اند که یکی از آن‌ها سازمان غذا و دارو است.

وظایف مختلفی برای سازمان غذا و دارو، در نظر گرفته شده است که مهم‌ترین آن بحث نظارت کلی بر نحوه تولید و عرضه مواد غذایی و محصولات دارویی است. در واقع حمایت کردن از سلامت عموم جامعه در مورد مصرف مواد غذایی و دارو به عنوان اصلی‌ترین وظیفه این سازمان محسوب می‌شود.

سازمان غذا و دارو، برنامه های کلی در خصوص دارو و همچنین مواد غذایی را تعیین و سایر مراجع ذی‌ربط باید برهمین اساس اقدامات لازم را انجام داده و در راستای وظایف خود عمل کنند.

گفتنی است که این سازمان تنها مرجع رسیدگی کننده به امور مرتبط با تولید محصولات غذایی و دارویی و تعیین سیاست‌های کلی در این زمینه نیست بلکه ارگان‌های دیگری در این زمینه ایفای نقش می‌کنند.

علاوه بر این موارد، مجوزهای لازم در مورد تولید، واردات و نگهداری غذا و دارو از دیگر وظایف سازمان مزبور به شمار می‌رود. با این اوصاف که وظایف گسترده‌ای بر عهده سازمان غذا و دارو گذاشته شده است، در صورتی که تخلفی از این سازمان رخ دهد، امکان پیگیری و شکایت از آن وجود دارد.

زمانی بحث شکایت از سازمان غذا و دارو مطرح می‌شود که این سازمان، اموری که طبق مصوبات مربوطه بر عهده آن قرار داده شده است را انجام نداده یا منجر به بروز تخلفاتی در این زمینه شود. در این صورت می‌توان از طریق مراجع ذی ربط، اقدامات لازم جهت شکایت از سازمان غذا و دارو را انجام داد.

شکایت از سازمان غذا و دارو، عمدتا از طرف سایر نهادهای نظارتی محصولات غذایی و دارویی انجام می‌شود و کمتر شاهد آن هستیم که اشخاص حقیقی مانند افراد جامعه از این ارگان شکایت کنند.

در هر صورت، فعالیت‌های سازمان تحت نظر وزارت بهداشت انجام شده و از این طریق می‌توان علیه اداره غذا و دارو طرح شکایت کرد. علاوه بر این، برای شکایت می‌توان از طریق سامانه‌های اینترنتی نیز اقدام کرد.

تاریخچه تاسیس سازمان غذا و دارو

سازمان غذا و دارو، همانطور که از نام آن پیدا است، امور مرتبط با مواد غذایی و دارو را عهده‌دار است. وظایفی نیز که برای این ارگان در قانون تعریف شده است، مستقیما در ارتباط با محصولات غذایی و دارویی است.

برخی افراد اینگونه تصور می‌کنند که سازمان مزبور، اقدام به تولید انواع محصولات غذایی و دارو می‌کند اما باید در این زمینه اشاره کرد که وظایف کلی سازمان، انجام امور نظارتی در مورد اجناس دارویی و غذایی است.

سازمان غذا و دارو در مقایسه با ارگان‌های دیگر، پیشینه و قدمت چندین ساله ندارد و حدودا یک دهه از تاریخ تاسیس آن می‌گذرد. در هر صورت، وظایف گسترده‌ای برای سازمان غذا و دارو تعیین شده است و به نوعی می‌توان گفت که از این ارگان انتظار می‌رود که بر نحوه تولید و عرضه دارو و مواد غذایی، نظارت بیشتری داشته و به نحوی عمل کند که مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.

سازمان غذا و دارو، نهادی دولتی است که وزارت بهداشت، مسئولیت اداره و نظارت در این سازمان را بر عهده دارد.

اگر بخواهیم به تاریخ تاسیس سازمان غذا و دارو اشاره کنیم، باید گفت که این نهاد، در سال 1392 به صورت رسمی، شروع به کار کرد. در سال 1346، نهادی تحت عنوان اداره کل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی تشکیل شد.

سپس در سال 1376، بخش معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت تاسیس گردید و در نهایت در دهه نود، شاهد شکل‌گیری رسمی سازمان غذا و دارو بودیم.

تا قبل از تاسیس این سازمان، بحث نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی، بر عهده اداره کل نظارت قرار داشت که در حال حاضر، بخش عمده نظارت در محصولات دارو و غذا به سازمان مزبور قرار داده شده است.

به طور کلی، سازمان غذا و دارو، جهت پیشبرد اهداف نظارت و ارزیابی سلامت و ایمنی محصولات غذایی و دارو تشکیل شده است. در واقع این سازمان، نقش به سزایی در کیفیت غذا و دارو و همچنین تضمین سلامت افراد جامعه دارد.

نظارت کلی بر نحوه عملکرد سازمان غذا و دارو، برای معاونت وزارت بهداشت تعریف شده است که عمدتا، معاون وزیر بهداشت، همان رئیس سازمان غذا و دارو است که طی چند سال گذشته رویه به این صورت بوده است.

هدف از تاسیس سازمان غذا و دارو، تعیین سیاست و برنامه‌های کلی محصولات غذایی و دارویی است که از دهه نود با شروع شکل گیری این سازمان، کمتر شاهد مشکلاتی در این حوزه بوده‌ایم.

مواد غذایی و دارو با توجه به این که جز موضوعات اساسی و مهم به شمار رفته و به نوعی نیز سلامت افراد جامعه در گرو این محصولات است، باید نهادی به عنوان سازمان غذا و دارو تاسیس می‌شد تا انجام این امور به بهترین شکل ممکن انجام شود.

لوگوی سازمان غذا و دارو

ساختار سازمان غذا و دارو

در بخش قبل به تاریخچه تاسیس سازمان غذا و دارو پرداختیم و حال در این بخش، قصد داریم به ساختار کلی این سازمان بپردازیم. سازمان غذا و دارو در عین حال که نهادی دولتی است اما تا حد زیادی وابسته به وزارت بهداشت است.

در واقع فعالیت‌های این سازمان، تحت نظارت وزارت بهداشت انجام می‌شود که حتی تخلف در این نهاد و شکایت از سازمان غذا و دارو از طریق وزارت بهداشت قابل پیگیری خواهد بود.

سازمان غذا و دارو مانند ارگان‌های دیگر از بخش های گوناگونی تشکیل شده است و ادارات مختلفی در این سازمان مشغول فعالیت هستند. بخشی از ادارات سازمان غذا و دارو به شرح زیر است:

  • اداره بازرسی و پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی
  • اداره مرتبط با بخش تجهیزات پزشکی
  • بخش مربوط به فناوری اطلاعات و سلامت
  • بخش مربوط به امور فرآورده غذایی و آشامیدنی و بهداشتی
  • روابط عمومی و سخنگو امور دارو

موارد فوق، تنها بخش از ادارات تشکیل شده در سازمان غذا و دارو است که تمامی آن‌ها امور و وظایف مختلفی را انجام می‌دهند. شکایت از سازمان غذا و دارو از طریق اداره بازرسی و پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی این سازمان قابل پیگیری است. هر یک از ادارات این سازمان اگر مرتکب تخلفی شوند، رسیدگی به آن‌ها در اداره بازرسی سازمان غذا و دارو انجام می‌شود.

بخش‌های گوناگون تشکیل شده در سازمان غذا و دارو، در صورتی که امور محول شده را به درستی انجام ندهند، طبیعتا مورد شکایت قرار می‌گیرند.

اداره کل بازرسی سازمان غذا و دارو نیز برای نظارت بر نحوه عملکرد بخش‌های مختلف این سازمان وظایفی را بر عهده دارد و تخلفی از طرف هر یک از این ارگان‌ها، منجر به بروز شکایت از سازمان غذا و دارو می‌شود.

وظایف سازمان غذا و دارو

با بررسی ساختار و ادارات تشکیل شده در سازمان غذا و دارو، حال می‌بایست وظایف این سازمان را مورد رسیدگی قرار دهیم. وظایف سازمان غذا و دارو توسط شورای عالی اداری به تصویب رسیده که عمده آن‌ها به شرح زیر است:

  1. ارائه ضوابط و سیاست کلی محصولات دارویی و غذایی، بهداشتی، آرایشی، تجهیزات پزشکی
  2. تهیه و تدوین برنامه و سیاست‌های محصولاتی نظیر شیر خشک، اقلام مربوط به بسته بندی
  3. تعیین ضوابط کلی تولید، واردات، نگهداری، حمل و نقل، توزیع، عرضه و پخش مواد مختلف غذایی و دارویی
  4. صدور و تمدید پروانه مربوط به موسسات تولیدی، نگهداری، وارداتی، حمل و نقل، عرضه و پخش دارو و سایر مواد غذایی
  5. تعیین شرایط صدور، تمدید، لغو موقت و دائم مجوزها و پروانه‌های آزمایشگاه کنترل غذا و دارو
  6. صدور پروانه‌ها و مجوزهای بهداشتی ساخت و ورود مواد، فرآورده‌ها و اقلام یاد شده
  7. تعیین ضوابط مربوط به خدمات مرتبط با دارو و آزمایشگاه‌های تحت کنترل غذا و دارو
  8. تعیین تعرفه خدمات دولتی و خصوصی خدمات دارویی و آزمایشگاهی
  9. ایجاد ساز و کارهای لازم در خصوص گسترش مصرف داروهای گیاهی
  10. تامین دارو، شیر خشک و همچنین تجهیزات پزشکی مصرفی و غیر مصرفی جهت تامین و تحویل اقلام ضروری بازار از طریق منابع داخلی و خارجی.

با شرح وظایف سازمان غذا و دارو، می‌توان به وضوح به این موضوع پی برد که این سازمان تنها وظیفه مربوط به دارو و مواد غذایی را ندارد بلکه تجهیزات پزشکی نیز از صلاحیت‌های دیگر سازمان محسوب می‌شود.

ایجاد ساز و کارهای لازم در خصوص محصولات شیر خشک، جز دیگر وظایف سازمان غذا و دارو محسوب می‌شود.

شرکت‌ها و کلیه موسسات تولید دارو برای فعالیت، نیاز به مجوزی که از سازمان غذا و دارو صادر می‌شود را دارند. در واقع صدور مجوز و تمدید شرکت‌های مربوط به تولید محصولات دارویی بر عهده سازمان غذا و دارو است.

همچنین تعیین کردن تعرفه و هزینه‌های خدمات آزمایشگاهی و دارویی نیز به عنوان وظایف اصلی این سازمان در قانون تعریف شده است.

شاید به ظاهر اینطور به نظر برسد که سازمان غذا و دارو، امور و تکالیف ساده ای را بر عهده دارد و صرفا اموری که در ارتباط با خدمات دارویی و غذایی باشد را انجام می‌دهد. اما با توجه به وظایف تعریف شده، شاهد آن هستیم که دامنه اختیارات این سازمان گسترده است و امور دیگری را نیز در این زمینه انجام می‌دهد.

تامین دارو به عنوان اصلی‌ترین وظیفه سازمان به شمار می‌رود و کلیه فرآیند تولید، نگهداری، حمل و نقل دارو و همچنین واردات دارو خارجی به عنوان وظایفی هستند که طبق مصوبه شوارای اداری، بر عهده سازمان غذا و دارو قرار داده شده‌اند.

لازم به ذکر است که حتی تامین محصولاتی نظیر شیر خشک که به دلیل حساسیت بالای این محصول در تامین سلامت کودکان، اهمیت دارند نیز در زمره وظایف کلی سازمان غذا و دارو قرار می‌گیرند.

تخلف دارویی

چرا باید از سازمان غذا و دارو شکایت کرد؟

هر سازمانی بر اساس صلاحیت کاری خود، یک سری وظایف مشخصی دارد و رویه برای سازمان غذا و دارو نیز به همین صورت است. در صورتی که این سازمان، وظایف خود را به درستی انجام ندهد، ممکن است بحث شکایت مطرح شود.

در واقع امور مربوط به خدمات دارویی و غذایی که طبق مصوبات مربوطه بر عهده این سازمان قرار داده شده است، در صورتی که اجرایی آن انجام نشود، طبیعتا زمینه شکایت علیه سازمان را فراهم می‌کند.

با توجه به این که تعیین سیاست‌های کلی خدمات دارویی و غذایی در کشور توسط سازمان غذا و دارو تعیین می‌شود، چنانچه تخطی در این زمینه رخ دهد، می‌توان اقدامات لازم جهت ثبت شکایت را انجام داد.

کمبود دارو در کشور ممکن است به دلایلی صورت گیرد اما در هر صورت، سازمان مزبور باید پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام دهد. در واقع مسئولیت مربوط به کمبود دارو در وهله اول با سازمان غذا و دارو خواهد بود.

بروز مشکلاتی در زمینه تولید و عرضه خدمات دارویی و غذایی می‌تواند منجر به شکایت از سازمان غذا و دارو شود. با توجه به این که نظارت‌های کلی بر محصولات دارویی و غذایی در اختیار سازمان غذا و دارو قرار داده شده است، اهمال و کوتاهی در انجام این امور، موجبات شکایت علیه سازمان را به وجود خواهد آورد.

بنابراین می‌توان گفت که وجود مشکلاتی در مورد خدمات دارویی و پزشکی، در وهله اول باید سازمان غذا و دارو پاسخگو باشد.

از این حیث، مسئولیت‌های حساسی برای این سازمان تعیین شده است و در صورتی که کوچک ترین خطا در این زمینه انجام شود، علاوه بر این که سلامت عموم جامعه را به خطر می‌اندازد، دلیلی برای شکایت از سازمان غذا و دارو خواهد بود.

راه‌های شکایت از سازمان غذا و دارو

برای شکایت از سازمان غذا و دارو، راه‌های مختلفی وجود دارد که به چند روش کلی و مرسوم برای شکایت پرداخته خواهد شد. علل اصلی شکایت از سازمان غذا و دارو، عدم انجام وظایف مرتبط با خدمات دارویی و غذایی است.

در این صورت برای شکایت از این سازمان می‌توان از طریق روش‌های زیر اقدام نمود:

شکایت از طریق معاونت وزارت بهداشت

یکی از روش‌هایی که می‌توان از سازمان غذا و دارو شکایت کرد، از طریق معاونت وزارت بهداشت است. سازمان غذا و دارو، به صورت مستقیم در ارتباط با وزارت بهداشت بوده و مسئولیت‌ها و امور آن بر عهده معاونت وزارت بهداشت است.

بنابراین اگر قصد شکایت از این سازمان را دارید، می‌توانید موضوع مربوطه را از طریق معاونت وزارتخانه بهداشت پیگیری نمایید.

سازمان غذا و دارو، زیر نظر معاونت وزارت بهداشت بوده و از این حیث، می‌توان این مرجع را به عنوان مبنای شکایت قرار داد.

تخلف غذایی

شکایت از طریق سامانه 190

روش دیگر برای ثبت شکایت از سازمان غذا و دارو، سامانه 190 است. این سامانه توسط وزارت بهداشت طراحی شده و شکایات در این زمینه به صورت آنلاین انجام می‌شود و افراد شاکی برای شکایت از سازمان غذا و دارو، دیگر لازم نیست که به صورت حضوری به وزارت بهداشت مراجعه کنند.

این سامانه به نحوی طراحی شده است که به راحتی می‌توان موضوع شکایت را در آن مطرح کرد و به صورت غیر حضوری اقدام به ثبت شکایت نمود.

این سامانه جهت رسیدگی به شکایاتی که در صلاحیت قانونی وزارت بهداشت می‌باشد، تعبیه شده است و از این حیث، می‌توان شکایت از سازمان غذا و دارو را در سامانه مزبور مطرح نمود.

زمانی که شکایت خود را در سامانه به ثبت می‌رسانید، برای بررسی به واحد مربوطه ارجاع داده می‌شود. واحدهای تحقیقاتی متعددی در این زمینه برای رسیدگی به شکایات در نظر گرفته شده‌اند که به صورت تخصصی به شکایت از سازمان غذا و دارو نیز بررسی‌های لازم صورت خواهد گرفت.

با توجه به این که در سامانه 190، شکایات زیادی به ثبت می‌رسند، طبیعتا امکان پاسخگویی به آن‌ها به صورت آنی وجود ندارد و تا زمان رسیدگی نهایی، مدت زمان مشخصی نیز به طول خواهد انجامید.

چنانچه در ارتباط با عرضه دارو و یا محصولاتی مانند شیر خشک، اعتراض دارید، می‌توانید شکایت خود را در سامانه به ثبت رسانده تا به معاونت وزارت بهداشت ارجاع داده شود.

شکایات واصله از سازمان غذا و دارو، به صورت مستقیم به وزارت بهداشت بخش معاونت فرستاده شده و بررسی‌های لازم در این خصوص انجام می‌شود.

محدودیتی برای ثبت شکایت در سامانه وجود ندارد و می‌توان در هر ساعتی از شبانه روز در این زمینه اقدام به ثبت شکایت نمود. بنابراین برای شکایت از سازمان غذا و دارو از طریق سامانه 190 وزارت بهداشت، می‌توان در هر شرایطی اقدامات لازم برای ثبت شکایت را انجام داد.

مشاوره حقوقی تخصصی برای شکایت از سازمان غذا و دارو

شکایت از سازمان غذا و دارو از طریق معاونت وزارت بهداشت امکان پذیر است. همچنین برای ثبت شکایت اینترنتی می‌توان از طریق سامانه 190 وزارت بهداشت نیز اقدام کرد.

از آن جهت که امور تعریف شده برای سازمان غذا و دارو، در ارتباط با سلامت مردم می‌باشد، کوچ‌ترین خطایی در این زمینه موجبات شکایت از این سازمان را فراهم می‌کند.

چنانچه بنا به هر دلیلی قصد شکایت از سازمان غذا و دارو را دارید، راه حل مناسب برای شما استفاده از خدمات و سرویس‌های متنوع سامانه شکایت 24 است.

در این سامانه تیم تخصصی مشاوره جهت ارائه اطلاعات لازم برای شکایت از این سازمان در نظر گرفته شده است که می‌توانیم شما را در تمام مراحل شکایت از این سازمان راهنمایی کنیم و اطلاعات کافی در این زمینه را در اختیار شما قرار دهیم.

طرح شکایت از سازمان غذا و دارو به دلیل انجام تخلفات، نیازمند رعایت یک سری شرایط قانونی است که بدون بهره‌گیری از کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب عملا روند رسیدگی را دشوار می‌کند. استفاده از خدمات سایت شکایت 24 می‌تواند راهکاری مناسب برای طرح و پیگیری شکایت از این سازمان به شمار رود.

قبل از هر اقدامی بهتر است از مشاوره‌های تخصصی این سایت که توسط کارشناسان و مشاوران مجرب و متخصص انجام می‌شود، استفاده کنید و از راهنمایی‌های مشاوران متخصص در این زمینه بهره مند شوید تا بهترین نتیجه را در کمترین زمان ممکن دریافت کنید.

در صورتی که قصد دارید از سازمان غذا و دارو شکایت کنید اما با نحوه و مراحل طرح شکایت در این زمینه آشنا نیستید، نگران نباشید؛ زیرا مشاوران و کارشناسان حقوقی ما در کنار شما هستند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن در این زمینه اقدام به طرح شکایت نمایید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۷ رای

‫5 دیدگاه ها

  1. من از شرکت یکتا صد شکایت دارم داروی رفع سفیدی مو رو به مردم میفروشند با گارانتی مرجوعی ولی وقتی اعلام می‌کنیم که تاثیری نداشته داروی دیگه پیشنهاد میدن و وقتی میگی نمیخوام دیگه جوابگو نیستند یک شرکت کلاه بردار که فقط قصد کلاه برداری از مردم داره باید درش تخته بشه تا نتونه این کارها رو بکنه

  2. با سلام و عرض احترام
    می خواستم بگم پزشک های کشور های دیگه تلاش می کنن دارو جدید تولید کنن نه مثل کشور ایران آب می کنن تو شربت که مردم همش مریض بمونن

  3. شرکت یکتا صد داروی رفع سفیدی مو داره به مردم می فروشه که کاملا دروغ هست و به خودمن دادن موهای سرم ریزش شدید درست کرده خواهشن پیگیری کنید این بی شرفا بخاطر پول بیشتر از این مردم را چپاول نکنن

  4. اقای ابوالفضل باراج زاده فروشنده اینترنتی قرص مگارنج
    جدیدا از اول امسال هر چی خرید اینترنتی ازشان میشود هیچ بسته ای تحویل نمیدهد و دست به دزدی جدید زده است

  5. سلام
    مسئولان مربوط به واردات و توزیع کیسه های یورستومی چه کسانی هستند که بیماران بعلاوه رنج و ناراحتی باید نگران تهیه ملزومات هم باشند
    شرکت رایان طب جاوید انگار انتظار پول و چپاول از بیماران را به نهایت رسانده . دریغ از فریاد رسی شما مسولان بی عرضه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا