شکایت از ادارات / سازمان ها

شکایت از پست چگونه است؟

قبل از آن که به فکر شکایت از پست بیفتید ممکن است که برای شما یا اطرافیانتان این مسئله پیش آمده باشد که بخواهید، محصولی را به شهر و یا نقاط مختلف کشور ارسال کنید. یا این که محصولی از طرف شخصی از شهر دیگر برای شما فرستاده شده باشد و با این شرایط بخواهید آن را تحویل بگیرید.

در این صورت باید از روش‌های مختلف استفاده کنید که بهترین آن پست کردن مرسولات است. پست کردن محصولات به مناطق مختلف کشور از طریق اداره پست انجام می‌شود.

اداره پست جز ارگان‌های شناخته شده در کشورمان است که وظایف گوناگونی را بر عهده دارد و مهم‌ترین این وظایف به ارسال محصولات و اجناس در بین مناطق مختلف کشور ارتباط دارد.

در واقع می‌توان گفت که علت اصلی به وجود آمدن اداره پست، به منظور ایجاد بستری مناسب جهت ارائه خدمات به مردم برای جابه‌جایی اجناس است. بر اساس نوع خدماتی که شرکت پست به شهروندان ارائه می‌دهد، در قبال آن هزینه‌های مشخصی را نیز دریافت می‌کند.

اگر افرادی بخواهند که مرسولات آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد تعیین شده برسد، طبیعتا باید هزینه بیشتری را برای این کار پرداخت کنند.

با توجه به این که زمان تقریبا ارسال محصولات از طریق پست، بین پنج الی هفت روز کاری است، برای کاهش مدت زمان ارسال مرسولات، طبیعتا باید هزینه بیشتری را پرداخت نمود. این موضوع بسته به نظر متقاضیان دارد که برای کاهش مدت زمان پست، باید هزینه بیشتری را پرداخت کنند.

اداره پست با توجه به این که وظیفه اصلی آن، ارسال سفارشات به شهرهای مختلف کشور است، قاعدتا اگر تخلفی را در این زمینه انجام دهد، منجر به بروز مشکلات فراوان می‌شود.

در واقع نارضایتی شهروندان از اداره پست می‌تواند در نهایت به شکایت از این ارگان منتهی شود. شکایت از اداره پست، زمانی مطرح می‌شود که این ارگان و مجموعه‌های تحت نظارت آن، وظایف خود را به درستی انجام ندهند و یا این که تخلفاتی را در حیطه کاری خود انجام دهند.

عمده شکایات از اداره پست به بحث تاخیر در ارسال مرسولات پستی مرتبط است و اگر یک محصولی، با تاخیر به مقصد برسد و در این زمینه نیز اداره پست، مسئولیت این امر را بر عهده نگیرد، موجبات شکایت از این مجموعه خواهد شد.

گفتنی است که حجم ارسال سفارشات به صورت روزانه به نقاط کشور بسیار زیاد است و طبیعی است که برخی از این سفارشات با مشکل مواجه شوند.

گاهی اوقات به وجود آمدن تاخیر و یا عدم تحویل مرسول پستی به دلیل وجود نواقصی در ارائه اطلاعات موقعیت مکانی مقصد است که در این صورت، اداره پست مقصر به وجود آمدن مشکل نخواهد بود.

در مورد این موضوع که چگونه می‌توان از اداره پست شکایت کرد و چه مراجعی به شکایات در این زمینه رسیدگی می‌کنند، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

درباره اداره پست

اگر بخواهیم به قدمت اصلی خدمات پستی به روش سنتی در کشورمان بپردازیم، باید گفت که چنین خدمات و نهادی از چندین سال قبل وجود داشته‌اند که خدماتی را در این زمینه ارائه می‌کردند.

اما به طور کلی آغاز رسمی فعالیت اداره پست یا شرکت ملی پست، به سال 1367 باز می‌گردد. این شرکت که دارای شخصیت حقوقی و مستقل است، خدمات متوعی را در حوزه ارتباطات و فناری در اختیار عموم مردم قرار می‌دهد. خدماتی چون نقل و انتقال، حمل، مبادله توزیع مرسولات، قبوض آب، برق، تلفن و غیره را بر عهده دارد.

به طور کلی می‌توان خدمات پستی نظیر نقل و انتقال مرسولات و نامه‌های مختلف را به عنوان اصلی‌ترین وظایف شرکت پست در نظر گرفت. اداره پست یک نهاد دولتی محسوب می‌شود و با نهاد وزارت ارتباطات و فناوری، رابطه مستقیم و تنگاتنگی دارند.

در واقع می‌توان گفت که خدمات اداره پست، همان خدمات عمومی دولتی است که در هر صورت وجود چنین ارگان‌هایی برای رفع نیاز شهروندان لازم است.

به طور عمده، زمانی که مردم بخواهند مرسولی را پست کنند، به این ارگان مراجعه نموده که در حال حاضر تعداد زیادی شعبه در سراسر کشور برای ارائه خدمات پستی وجود دارند که در این زمینه به مردم خدمات رسانی می‌کنند. خدمات پستی که این ارگان به مردم ارائه می‌دهد، بسیار متنوع است که در زمان ارسال سفارش، متقاضیان می‌توانند نوع چنین خدماتی را تعیین کنند.

البته که برای هر کدام از خدمات پستی، هر ساله نرخ مشخصی از سوی نهادهای ذی‌ربط تعیین می‌شود که باید بر اساس نرخ تعیین شده، خدمات پستی ارائه شود.

لازم به ذکر است که شرکت‌های دیگری نظیر تیپاکس در زمینه خدمات پستی نیز فعالیت می‌کنند اما ارتباطی با اداره پست ندارند. در واقع خدمات اصلی تیپاکس تا حد زیادی در ارتباط با خدمات پستی است اما تیپاکس شرکت خصوص بوده و تحت نظارت نهادهای دولتی قرار ندارد.

صندوق پستی

انواع خدمات شرکت پست

به طور کلی خدمات شرکت پست، به ارسال و نقل و انتقال مرسولات گوناگون به نقاط کشور است و انواع خدماتی پستی نیز در ارتباط با این موضوعات است.

امکان ارائه خدمات پستی به صورت حضوری و غیر حضوری هست که مشتریان می‌توانند بر اساس شرایط خود، هر کدام از این خدمات را انتخاب کنند. بنابراین می‌توان جا به جایی و حمل مرسولات پستی را به عنوان وظیفه اصلی این شرکت قرار داد.

با توجه به این که نمایندگی و شعب اداره پست در اغلب شهرهای ایران وجود دارد، امکان خدمات دهی پستی نیز طبیعتا در سراسر کشور هست. مرکز اصلی شرکت پست در شهر تهران واقع شده است که به جهت ارائه چنین خدماتی، با نمایندگی‌های فعال در استان‌های مختلف، در ارتباط بوده و سفارشات مختلفی نیز ارسال می‌شود.

خدمات پستی که شرکت پست ارائه می‌دهد، گسترده است و صرفا به یک زمینه محدود نمی‌شود اما انواع خدمات این شرکت را می‌توان در موارد زیر دسته‌بندی نمود:

پست پیشتاز

یکی از انواع خدمات شرکت پست که بسیار شناخته شده است، پست پیشتاز می‌باشد. این نوع پست برای مواقعی است که متقاضی قصد دارد که مرسول سفارشی با مدت زمان کوتاهی به مقصد برسد.

از این رو پست پیشتاز، در سریع‌ترین زمان ممکن، منجر به ارسال مرسولات به مقصد تعیین شده می‌شود. مدت زمانی که می‌توان برای این نوع خدمات در نظر گرفت، بازه زمانی 48 ساعته است. لازم به ذکر است که امکان پست کردن محصول به روش پست پیشتاز در 24 ساعت نیز وجود دارد.

پست رستانت

خدمات پستی دیگر برای شرکت پست شامل پست رستانت است. این نوع پست برای افرادی مناسب است که آدرس مشخصی ندارند و از این حیث می‌توانند از ارسال کننده درخواست کنند که بسته پستی را به مکان دیگر که تعیین می‌شود، فرستاده شود.

در این صورت مشخصات یک دفتر کاری یا یک مکانی دیگر ارائه شده و پست محصولات به همان بخش انجام می‌شود. در این صورت باید اطلاعات و مشخصات دفتر به صورت کامل پست شود.

پست سفارشی

پست سفارشی برای مواقعی مناسب است که بخواهید نامه، کارت پستال و یا بسته کوچکی را ارسال کنید. در این صورت مرسول طبق سفارش مشتری به مقصد تعیین شده ارسال می‌شود.

در قبال دادن مرسوال سفارشی، قبضی به متقاضیان ارائه می‌گردد. همچنین با استفاده از کد مرسول سفارشی، امکان پیگیری آن وجود دارد.

پست مستقیم

پست مستقیم به رابطه مستقیم به تولید کننده و عرضه کننده ارتباط دارد و به نوعی حلقه اتصال این نوع مراکز نسبت به یکدیگر می‌شود. پست مستقیم را می‌توان به عنوان خدمات نوین اداره پست در نظر گرفت.

این نوع سرویس به منظور خدمات تبلیغاتی کسب و کارها نیز مناسب است و بستری مناسب برای ارائه خدمات گسترش حوزه کسب و کار به شمار می‌رود.

پست یافته

پست یافته در ارتباط با استرداد اسناد و مدارک به اداره پست توسط مردم و تحویل دادن آن به صاحبان اصلی این مدارک محسوب می‌شود. گاهی اوقات ممکن است که مدرک یا سندی در خیابان پیدا کنید و قصد داشته باشید که آن را به مالک اصلی باز گردانید.

در این صورت کافیست این مدارک را به شرکت پست تحویل داده تا بر اساس خدمات پست یافته، امکان استرداد چنین اسناد به صاحبان اصلی آن وجود داشته باشد.

اگر مدرک یا سندی مانند کارت ملی، شناسنامه، سند ازدواج و مواردی از این قبیل را یافتید، در این صورت، باید حضوری به شرکت پست مراجعه نموده و با پر کردن فرم مشخص و پرداخت هرینه مربوطه، از شرکت بخواهید که چنین مدارکی را به مالکان اصلی آن‌ها ارسال کنند.

ارسال سفارشات مربوط به خرید اینترنتی

با توجه به این که امروزه خرید اینترنتی بسیار رواج پیدا کرده است و شهروندان سفارشات خود را به صورت آنلاین ثبت می‌کنند، از این حیث، اداره پست خدماتی را در این زمینه ارائه می‌کند سفارشات مربوط به خرید اینترنتی نیز به مقصد تعیین شده پست می‌شود.

لازم به ذکر است که جدا از بحث خدمات پستی، سایر خدمات این شرکت را می‌توان به فروش تمبرهای مختلف اشاره نمود. عرضه تمبر جاری و تمبر یادگاری از دیگر خدمات شرکت پست به شمار می‌رود.

خدمات پستی غیر حضوری از طریق سامانه 193

در بخش قبل با انواع خدمات پستی شرکت‌های پست آشنا شدیم. ارائه خدمات پستی در قالب دو روش حضوری و غیر حضوری صورت می‌گیرد. روش حضوری استفاده از خدمات پستی شاید برای همه افراد امکان پذیر نباشد، در این صورت امکان استفاده غیر حضوری از خدمات پست وجود دارد.

در شهرهای بزرگ، دسترسی به اداره پست و مراجعه حضوری به این شرکت، کمی دشوار است و باید در شلوغی و تردد شهر و با صرف مدت زمان چند ساعت، در نهایت به اداره پست رسید.

برخی افراد نیز به اقتضای شغل خود، ممکن است که نتوانند به شرکت پست مراجعه کنند. تمامی این مسائل سبب شده است که شرکت پست برای رفاه حال شهروندان، ارائه خدمات غیر حضوری پست را از طریق سامانه 193 انجام دهد.

در واقع متقاضیان استفاده از خدمات پستی، این امکان را دارند تا به جای مراجعه حضوری به شرکت پست، با شماره‌گیری تلفن 193، کلیه فرآیند پست را به صورت غیر حضوری انجام دهند.

پست پیک ویژه یا همان پست 193، در حال حاضر در شهر تهران امکان ارائه خدمت‌رسانی دارد و هنوز در کل شهرهای ایران این نوع خدمات، گسترده نشده‌اند.

بسته پستی

دلایل شکایت از پست

شرکت پست مانند بسیاری از ارگان‌های دیگر، ممکن است که طرف شکایت قرار گرفته و به نوعی شهروندان از آن‌ها شکایت کنند. ارکانی که طبق وظایف تعیین شده عمل نکند، منجر به شکایت از آن می‌شود و این موضوع در مورد اداره پست نیز مطرح است.

با توجه به این که شرکت پست، خدمات متنوعی را در حوزه پست و ارسال محصولات انجام می‌دهد، هرگونه تخلف یا عدم انجام وظیفه در این زمینه، می‌تواند دلیلی برای شکایت از این ارگان به شمار رود.

شهروندان طبق قانون می‌توانند که به دلیل تخلفاتی از شرکت پست در خصوص ارسال مرسولات، اقدام به طرح شکایت کنند. حال در ارتباط با این که چه دلایلی منجر به شکایت از اداره پست می‌شود، می‌توان گفت که دلایل زیادی در این زمینه دخیل هستند که مهم‌ترین آن به شرح زیر است:

تاخیر در ارسال مرسولات سفارشی

یکی از دلایل اصلی شکایت از پست، به تاخیر در ارسال مرسولات سفارشی ارتباط دارد. اداره پست وظیفه دارد که در بین زمانی تعین شده، اقدام به ارسال مرسولات کند.

حال در صورت تاخیر در این زمینه، موجبات شکایت علیه پست فراهم می‌شود. عمدتا شکایات در این زمینه در مواقعی که تاخیر به صورت طولانی انجام می‌شود، صورت می‌گیرد.

گفتنی است که تاخیر در ارسال محصولات سفارشی عموما توسط اداره پست به گیرندگان اطلاع رسانی می‌شود که با این وجود نباید از پست شکایت نمود. گاهی اوقات ممکن است که عوامل مختلف که اداره پست نیز در آن دخالتی ندارد، منجر به عدم پست کردن محصولات در زمان تعیین شده شود.

در صورتی که اداره پست نتواند طبق روال معمول و در زمان از پیش تعیین شده اقدام به ارسال مرسولات نماید، باید از قبل چنین موضوعاتی را به اطلاع گیرندگان برساند تا آن‌ها نیز از تاخیر در ارسال متوجه شوند.

اشتباه در ارسال مرسولات پستی

دلیل دیگری که می‌تواند منجر به شکایت از شرکت پست شود، اشتباه در ارسال مرسولات سفارشی است. اشتباه در این زمینه ممکن است که در مورد مرسول سفارش داده شده باشد و یا این که محصول به مقصد دیگری ارسال شود. به طور مثال، فرستنده مقصد ارسال سفارش مرسول را شهر تهران تعیین کرده است، اما مرسول به شهر دیگری فرستاده می‌شود.

البته امکان وقوع چنین مواردی از شرکت پست بسیار نادر است و در طی چند سال اخیر، کمتر شاهد آن بوده‌ایم که اشتباهاتی در این زمینه رخ دهد.

مفقود شدن مرسول سفارش داده شده

گاهی اوقات مرسولی که برای پست به شهر دیگر به اداره پست واگذار شده باشد، به دلایلی مفقود شود. در این صورت اگر مدت زمان طولانی از مفقودی محصول گذشته باشد و با این وجود نیز شرکت پست مسئولیت چنین اشتباهی را بر عهده نگیرد، طبیعتا باید اقدام به شکایت نمود.

با توجه به این که محصول سفارش داده شده، مفقود شده است، اداره پست باید خسارات این مسئله را پرداخت کند. عدم پرداخت خسارت به دلیل گم شدن مرسول سفارش داده شده، از دیگر دلایل شکایت از اداره پست محسوب می‌شود.

عدم جبران خسارت وارده به مرسول سفارشی

به دلیل جا به جایی مرسولات بین نقاط مختلف کشور، احتمال بروز خساراتی به مرسول سفارشی در این بین وجود دارد. در این صورت شرکت پست موظف است که خسارات وارده را پرداخت نماید. حال اگر پرداختی در این زمینه صورت نگیرد، باید اقدانات لازم برای شکایت از اداره پست را انجام داد.

نپذیرفتن مسئولیت ناشی از وقوع مشکلاتی در خدمات پستی

بروز مشکلات در حوزه خدمات پستی طبیعتا مسئولیت‌هایی را برای شرکت پست به وجود می‌آورد. هرگونه مشکلی که در این زمینه به وجود آید و به تبع آن، اداره پست زیر بار پذیرفتن چنین مسئولیت‌هایی قرار نگیرد، منجر به شکایت از این ارگان از طرف شهروندان خواهد شد.

مامور پست

پیگیری شکایت از شرکت پست از طریق مراجع قضایی

زمانی می‌توان شکایت از شرکت‌های پست را از طریق مراجع قضایی پیگیری نمود که تخلفات صورت گرفته جنبه حقوقی و یا قانونی داشته باشند.

مواردی مانند مطالبه پرداخت خسارت در خصوص مرسولات سفارشی و یا همچنین وقوع جرائمی نظیر توهین و ضرب و شتم از کارکنان اداره پست، همگی در ثبت شکایت و پیگیری از شرکت پست از طریق مراجع قضایی موثر هستند.

امکان مطالبه خسارات به دلیل بروز ضرر و زیان در محصولات سفارش داده شده برای پست از طریق دادگاه‌های حقوقی وجود دارد. شکایت بابت توهین و ضرب و شتم مسئولان شرکت پست، قابل پیگیری در مراجع قضایی کیفری می‌باشد.

ثبت شکایت از پست با جنبه حقوقی، طی تنظیم و ارسال دادخواست انجام می‌شود. در صورتی که شرکت پست منطقه، قصد پرداخت خسارت وارده را نداشته باشد، می‌توانید با تنظیم دادخواست علیه این ارگان شکایت حقوقی کنید.

امکان ثبت شکایت کیفری نیز به دلیل وقوع رفتارهای مجرمانه در حیطه کاری و وظایف اداره پست، با تنظیم شکواییه وجود دارد که رسیدگی به اینگونه دعاوی در مراجع قضایی کیفری انجام خواهد شد.

نحوه تنظیم شکواییه جهت شکایت از پست

برای شکایت از شرکت پست، لازم است که در گام نخست، شکایت نامه‌ای بر اساس موضوع دعوا خود تنظیم کنید. شکواییه که بر اساس نکات و قواعد خاص حقوقی، تنظیم شده باشد، تاثیر قابل توجهی در رسیدگی به شکایات از اداره پست را دارد.

از این حیث، برای نگارش شکواییه مرتبط با شکایت از اداره پست، باید از متخصصین این حوزه مشاوره دریافت کنید. بنابراین تنظیم شکوائیه شکایت از شرکت پست را می‌توانید به سامانه شکایت 24 واگذار نمائید.

شکایت 24 با تجربه چندین ساله در زمینه تنظیم انواع اوراق قضایی نظیر شکوائیه، دادخواست، لوایح دفاعیه و غیره می‌تواند شما را در نگارش شکواییه جهت شکایت از پست یاری نماید. با توجه به این که تنظیم شکوائیه مستلزم رعایت اصول و تشریفات قانونی خاصی است، به شما توصیه می‌کنیم تهیه این گونه اوراق قضایی را به سامانه ما بسپارید.

آیا برای شکایت از شرکت پست نیاز به مشاوره حقوقی دارید؟

به منظور انجام یک سری تخلفات از طرف شرکت پست و همچنین عدم مسئولیت این شرکت درقبال تخلفاتی که صورت گرفته است، قصد شکایت کردن از پست را دارید،

راه حل مناسب برای شما در این زمینه، استفاده از خدمات و سرویس‌های متنوع سامانه شکایت 24 می‌باشد که می‌توانیم شما را در تمام مراحل شکایت راهنمایی کنیم.

سامانه شکایت 24 با بهره مندی از مشاوران و کارشناسان مجرب و متخصص و ارائه خدماتی نظیر مشاوره‌های تخصصی حقوقی، می‌تواند شما را در تمامی مراحل ثبت شکایت یاری نماید. پس بهتر است قبل از هر اقدام حقوقی از خدمات این سامانه بهره مند شوید.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۵ رای

‫5 دیدگاه ها

  1. پستچی بابل آقای فرید ایقانی طبری بسته پستی ما را خودشان گرفتند و تحویل ما ندادند. تا با اداره پست تهران تماس گرفتیم وضعیت بسته را در سایت رهگیری تغییر دادند. تماس و پیامک هم پاسخگو نیستند.

  2. من نمی‌دونم کجا باید شکایت بکنم من هر سال دو‌ کیلو پست به ایران میفرستم کادو تولد خواهرایم و اجناس هم نه تجاری نه جنبه فروش دارد کفش بدون جعبه و از حراجی ها می‌خرم و سه تا کفش کلا ۵۰ دلار هم نمی‌شود . ولی حدود سی پوند پول پست میدم که بیشتر به جیب پست ایران می‌رود .و پست هم بابت آوردن پست مقداری پول می‌گیرد خوب اون درسته ایاب ذهاب است . ولی اینبار نوشتن قیمت کالا ۷۰ حال نمی‌دونم ۷۰ منظور ۷۰ دلار بوده و قیمت کل بسته ۱۹۹۷ یک میلیون نهصد و نود هفت هزار تومان که پست چی برای اون هم که پول میخواسته یعنی حدود چهل تا پنجاه دلار اضافی که از پول کفش ها هم ‌‌پست هم گرانتر است . من نمی‌دونم این چه قانونی است که حساب کتاب ندارد و‌رییس پست هم شماره حساب خودش را می‌دهد که به این شماره پول را پرداخت باید بکنید ؟ اینطور باشد دیگه کسی اطمینان نمیکند چیزی به ایران ارسال بکند . برای دو‌کیلو‌کلی پول پست بدهی بعد دو‌برابر قیمت اجناس از تو جریمه بگیرند !!!
    واقعا شده کسی شکایت بکند و‌کسی حامی مردم باشد تا دولت

  3. هزینه ارسال جنس از طریق پست صدوق منطقه ۲۰ شهرری ب طرز عجیبی بالاست و قشنگ دارن دزدی میکنن هیچ خری ام نیست رسیدگی کنه ب این دزدی فاحش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا