شکایت از ادارات / سازمان ها

شکایت از آموزش و پرورش چگونه است؟

وزارت آموزش و پرورش یکی از نهادهای مهم و اصلی در دولت است که وظیفه مهم تعلیم و تربیت دانش آموزان را در سراسر کشور عهده‌دار است.

پس از استخدام معلمان شریف در وزارت آموزش و پرورش، در همان ابتدای شروع مراحل استخدام، برای کلیه معلمان زحمتکش یک سری حق و حقوق قانونی تعیین می‌گردد.

به عنوان معلمان تحت پوشش بیمه درمانی، حق بیمه سوابق کاری، حقوق و مزایای دانشجویی و برخی امتیازات دیگر قرار می‌گیرند. این موارد از جمله موضوعاتی هستند که در همان ابتدای استخدام به صورت کامل به معلمان ابلاغ می‌گردد.

اما گاهی هم اتفاق می‌افتد خلاف آنچه قانون مقرر نموده در حق معلمان رقم خواهد خورد و در حقوق قانونی معلم اجحاف به عمل می‌آید.

لذا در صورتی که به هر علتی توسط وزارت آموزش و پرورش در حق و حقوق کارکنان و معلمان قصور و کوتاهی رخ دهد و ادله قابل قبولی در اثبات این موضوع  در اختیار معلمان یا کارمندان آموزش و پرورش باشد.

امکان طرح شکایت از وزارت آموزش پرورش در دیوان عدالت اداری میسر خواهد بود. البته  موضوع شکایت از آموزش و پرورش بسیار متنوع‌تر از مورد اشاره فوق است.

از فروش غیر مجاز کتب کمک آموزشی که ممکن است در مدارس صورت پذیرد تا دریافت کمک‌های مردمی و اولیاء دانش‌آموزان که معمولا به صورت داوطلبانه انجام خواهد شد.

البته عنوان داوطلبانه در حد یک شعار است و گاهی به اجبار اولیا دانش آموزان را مجبور به این امر می‌نمایند.

هر چند مدارسی هم در سطح کشور هستند، که موضوع کمک‌های داوطلبانه را رعایت می‌نمایند. اما در بسیار از مواقع بسیاری از مردم هیچ تمایلی ندارند در پرداخت این کمک‌ها مشارکت نمایند و گاهی ممکن است از این موضوع شکایت داشته باشند.

در بسیاری از مواقع نیز  در خصوص نبود معلمان، و حاضر نبودن آن‌ها سر کلاس و نوع تدریس آن‌ها و نوع آموزش نیز شکایت‌هایی از سوی اولیا همیشه مطرح بوده است که بسیاری از دانش‌آموزان و اولیا آن‌ها از نحوه انعکاس خود به مراجع ذیربط بی‌خبر هستند.

اخیرا وزارت آموزش پرورش به منظور رسیدگی به اعتراضات دانش آموزان و اولیا آن‌ها در خصوص اداره مدارس و برخورد کارکنان و معلمان آن‌ها، سامانه‌ای را برای پاسخگویی و رسیدگی به شکایت‌های مربوط به آموزش و پرورش راه‌اندازی نموده‌اند تا اعتراضات و شکایات از این مسیر به سهولت و سریع‌تر و راحت‌تر پیگیری گردد.

در ادامه این مطلب به معرفی سامانه رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش و نحوه ثبت شکایت در آن و همچنین پیگیری برخی شکایات در دیوان عدالت اداری خواهم پرداخت.

سامانه ثبت شکایات معلمان و دانش‌آموزان

اخیرا با راه‌اندازی سامانه جامع پاسخگویی به شکایات در وزارت آموزش و پرورش، این امکان برای کلیه معلمان، اولیا دانش‌آموزان و خود دانش‌آموزان نیز فراهم آمده تا از طریق این سامانه، بتوانند اعتراضات و شکایات خود را در خصوص تخلفات مدارس ثبت نمایند.

سامانه shekayat.medu.ir از مدیر کل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات مردمی وزارت آموزش و پرورش به عموم مردم اعلام گردیده است.

در این سامانه تمامی دانش‌آموزان و اولیا آن‌ها همچنین کارکنان آموزش پرورش، اعم از معلمان و کارکنان اداری در صورت مشاهده هر نوع تخلف و نیاز به انعکاس هر نوع شکایت از مدارس، می‌توانند با ورود به آن در بخش گزارش مردمی شکایت خود را در این سامانه به ثبت برسانند.

مسئولین مربوطه در اداره ارزیابی عملکرد، پس از وصول شکایت، ظرف مدت زمانی اندک به تمام گزارشات رسیدگی نموده و شاکی را در جریان اقدامات انجام شده قرار خواهند داد.

نحوه رسیدگی به شکایات عمومی مربوط به آموزش و پرورش

پروسه و مدت زمان رسیدگی و تعیین تکلیف شکایات واصل شده به سامانه مربوط به آموزش و پرورش و مدت زمان بررسی اولیه شکایت و تشخیص صحت آن، ۴۸ ساعت کاری اعلام گردیده است و بعد از پذیرفته شدن شکایت و وصول آن، معمولا مدت زمانی حدود 15 روز کاری به طول خواهد انجامید تا پیگیری لازم انجام شده و پاسخ شاکی داده شود.

لازم به ذکر است که روند رسیدگی به شکایات ثبت شده در این سامانه به صورت ساعتی و روزانه توسط مدیران مربوطه بررسی می‌گردد و اولیای دانش‌آموزان این اختیار را دارند که برای بررسی شکایت و اعتراضات خود، منطقه، استان یا ستاد مرکزی را نیز انتخاب نمایند.

البته سیستم شکایات آموزش و پرورش به گونه‌ای طراحی شده که شاکی در هر مرحله از بررسی شکایت، قادر خواهد بود از طرح شکایت خود انصراف دهد.

دانش آموزان دختر

شرح وظایف تعیین شده در سامانه رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش

از جمله وظایف تعیین شده برای این سامانه، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دریافت شکایات‌ مکتوب مراجعین از واحدهای استانی، حوزه‌های ستادی و اجرایی، ادارات تابع و مدارس.
  • تحقیق و بررسی در مورد صحت و سقم شکایات ثبت شده از سوی منابع مورد اعتماد و موثق تا دریافت نتیجه نهایی جهت پاسخگویی به شاکی.
  • پاسخگویی به مراجعات نهادهای بازرسی و نظارتی مانند نهاد ریاست جمهوری و سازمان بازرسی کل کشور
  • بررسی پیشنهادات و نظرات واحدهای تخصصی در خصوص شکایات واصله
  • تجزیه و تحلیل و جمع‌بندی شکایت‌ها  و همچنین ارائه گزارش به بالاترین مقام دستگاه.
  • پیگیری به موقع و در اسرع وقت نتایج گزارشات تهیه شده.
  • ارسال جوابیه و پاسخ کتبی به مکاتبات شاکیان.

نحوه و شرایط ثبت اعتراضات و شکایات در سامانه ثبت شکایات آموزش و پرورش

نکته مهمی که در خصوص ثبت شکایات مربوط به آموزش و پرورش در این سامانه نیاز به دقت دارد، این است که هر شکایت و اعتراضی از سوی این سامانه و یا واحدهای ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات مردمی، قابلیت رسیدگی و پیگیری را نخواهد داشت.

به همین علت، برای ثبت کردن شکایت در سامانه ثبت شکایات آموزش و پرورش، باید ترتیب و شرایط خاصی را حتما مد نظر قرارداد تا با رد شکایت یا عدم پیگیری از سوی مسئولین ذیربط مواجه نشوید.

در ادامه این مطالب، به ویژگی‌‌های شکایات غیرقابل رسیدگی و قابل رسیدگی در سامانه ثبت شکایات آموزش و پرورش اشاره خواهیم کرد.

شکایت قابل رسیدگی در سامانه، دارای چه ویژگی‌هایی است؟

حتما در هنگام ثبت شکایت، باید به یک سری نکات مورد دقت و توجه معترض یا شاکی قرار گیرد. در صورت واجد شرایط نبودن شکایت شما، پیگیری نخواهد شد. این ویژگی‌ها را می‌توان در موارد ذیل خلاصه کرد:

  • بیان خواسته در شکواییه می‌بایست به ‌صورت کاملا شفاف و مشخص در سامانه بیان گردد و از کلی‌گویی و پراکنده گویی جدا اجتناب شود.
  • شاکیان خصوصی که می‌تواند ولی دانش‌آموز یا معلم یا خود دانش‌آموزان باشند، باید شخصا در موضوع مورد اعتراض ذی‌نفع باشند.
  • موضوع شکایت یا مورد ادعای شاکی، باید حتما متوجه طرف شکایت باشد. در واقع شکایت صورت گرفته نباید واهی یا صوری انجام شده باشد.
  • مفاد شکایت باید مستند به مقررات و قوانین و ضوابط ابلاغی و جاری باشد و شکایت خارج از ضوابط و قوانین پذیرفته نیست.
  • مدارک مورد نیاز یا استنادی مندرج در شکوائیه باید ضمیمه شکایت شده باشد.

شکایت معلمان از آموزش و پرورش

شکایت غیر قابل رسیدگی در سامانه، دارای چه ویژگی‌هایی است؟

همانگونه که در مطلب فوق ذکر شد، نکاتی باید در هنگام ثبت شکایت در سامانه مورد توجه قرار گیرد. از ویژگی‌های مهم شکایات غیر قابل رسیدگی که به آن‌ها در سامانه ثبت شکایات آموزش و پرورش ترتیب اثر داده نخواهد شد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شکایت طرح شده از سوی اشخاصی که پرونده آن‌ها در هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری در حال رسیدگی و بررسی است.
  • اعتراض به رای تجدید نظر صادر شده از سوی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری.
  • شکایاتی مانند بازنشستگی و نقل و انتقالات که مربوط به اجرای مقررات و قوانین خاص است و اجرای آن دارای موعد و محدوده زمانی است و در مهلت مقرر قابل رسیدگی است. اما در صورتی که در خارج از وقت مقرر شکایتی اعلام گردد، دیگر قابل رسیدگی نخواهد بود.
  • اگر شکایت مطرح شده از سوی شاکی در سامانه غرض‌ورزانه مطرح شده باشد و یا شاکی عمدا شکایتی بی پایه و اساس و خلاف واقع علیه مدارس یا اشخاصی مطرح نماید، موضوع قابل رسیدگی نخواهد بود و می‌توان بر طبق قوانین و مقررات با شاکی رفتار نمود. البته این حق به مشتکی عنه نیز اعطا خواهد شد، که من باب اعاده حیثیت و علیه او در مراجع ذی‌صلاح اقامه دعوا نماید.
  • اعتراض و تقاضای تجدید نظر خواهی نسبت به آراء و تصمیمات صادره از شعب بدوی.
  • اعتراض نسبت به احکام صادر شده از دادگاه‌ها و شعب دیوان عدالت اداری.
  • شکایت و اعتراض نسبت به نظریه گزینش و شورای نظارت بر مراکز دولتی و مدارس.

چگونه شکایت خود را در سایت رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش ثبت نماییم؟

مراحل ثبت اعتراض در سامانه رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش، به ترتیبی است که در ادامه ذکر خواهد شد. برای ثبت به خطای شکایت حتما موارد زیر را به دقت رعایت نمایید:

  • ابتدا وارد سایت آموزش و پرورش به نشانی اینترنتی که در بالا اعلام شده بشوید و بر روی گزینه پاسخگویی به شکایات کلیک نمایید.
  • بعد از انتخاب عنوان «کاربر جدید هستم» قادر خواهید بود با ثبت اطلاعات هویتی خود در سامانه شکایت آموزش و پرورش شکایت نمایید.
  • بعد از انجام مراحل ثبت نام، مجددا به صفحه پاسخگویی به شکایات وارد شوید و با وارد نمودن کد ملی و گذر واژه وارد سامانه گردید.
  • در مرحله بعد، نوع شاکی را از بین گزینه‌های پرسنل آموزش و پرورش، دانش آموز، والدین، نهادها، اشخاص حقیقی و یا شرکت‌ها انتخاب نمایید.
  • پس از وارد کردن اطلاعات مربوط به نوع شاکی، باید بر دکمه مرحله بعد اشاره نمایید و با معین کردن موضوع و توضیحات لازم درباره شکایت، اعتراض خود را ثبت نمایید.

پس از تکمیل مراحل ثبت شکایت و دریافت کد پیگیری، در هر زمان با انتخاب گزینه «پیگیری» با وارد نمودن کد شکایت و کد پیگیری، قادر خواهید بود از وضعیت اعتراض خود اطلاع  لازم را نیز کسب نمایید.

دانش آموزان پسر

شکایت از وزارت آموزش و پرورش در دیوان عدالت اداری

معمولا برخی از دانشجویان تحصیلکرده در دانشکده‌های تربیت مدرس و تربیت معلم، باید پس از تحصیل از تبصره‌های ذیل برخوردار گردند:

  • دانشجویانی که در دانشگاه‌های تربیت معلم تحصیل می‌‌نمایند، در ابتدا به حالت آموزشی در آموزش و پرورش استخدام می‌گردند و بر طبق قانون مصوب شده، از حقوق و مزایای معینی برخوردار خواهند شد و میزان حقوق دانشجویان تربیت معلم مطابق مدرک تحصیلی ورودی آن‌ها به گرایش مورد نظر تعیین می‌گردد.
  • دانشجویان تربیت معلم در کنار حقوق و مزایایی که دریافت می‌نمایند، از یک سری از مزایای خوابگاهی و رفاهی نیز بهره مند خواهند شد. البته به این نکته توجه داشته باشید که مزایای دانشگاه فرهنگیان منافاتی با حقوق دریافتی دانشجویان ندارد.
  • برای دانشجویان مقطع کارشناسی به مدت چهار سال و برای دانشجویان مقطع کاردانی به مدت دو سال، از تحصیل دانشگاهی جزء سوابق کاری دانشجو قرار خواهد گرفت به عبارت دیگر مدت زمان تحصیل دانشجویان نیز جزو سوابق کاری آنان محسوب خواهد شد.
  • دانشجویانی که از دانشگاه تربیت معلم فارغ‌التحصیل می‌گردند، صرفا در صورت نیاز دولت استخدام خواهند شد که در این صورت، استخدام دیگر متعهدان به حالت قطعی تغییر وضعیت پیدا می‌کند.

بنابراین در صورت برآورده نشدن هر یک از این نیازها، امکان طرح شکایت در دیوان عدالت اداری ممکن خواهد بود.

البته فراموش نکنید که شکایت از هر نهاد و سازمانی، چندان جنبه مثبتی نداشته،  ولی  گاهی اوقات به هر علتی اجرای اقداماتی خلاف قانون مشاهده می‌گردد که باعث نادیده گرفتن حقی از معلمان یا کارمندان آموزش و پرورش می‌گردد.

در چنین شرایطی قانونگذار یک سری اقدامات برای اعتراض به حق و حقوق کارکنان در نظر گرفته است. اما در صورتی که در این میان ارگان مربوطه پاسخ قانع کننده‌ به ذی‌نفع شکایت ارائه نکند، شاکی قادر خواهد بود شکایت از آموزش و پرورش را در دیوان عدالت اداری مطرح و تقاضای رسیدگی نماید.

نحوه طرح شکایت از ارگان‌های دولتی از طریق دیوان عدالت اداری در سایر مقالات ما در سامانه شکایت 24، توضیحات لازم داده شده است.

البته پیش نیاز شکایت از آموزش و پرورش در دیوان عدالت، نیاز به کسب مشاوره مشورت با یک وکیل متخصص و کارکشته دیوان دارد. زیرا در ابتدا باید اطمینان کامل حاصل نمایید که حق شما ضایع شده است و در نهایت اقدام به شکایت نمایید. در غیر این صورت به شکل دیگری برای رفع مشکل خود اقدام کنید.

مستندات لازم برای طرح شکایت از وزارت آموزش و پرورش در دیوان عدالت اداری

قطعا پیگیری هر پرونده در دستگاه قضا نیازمند صرف مدت زمان زیادی است به همین دلیل لازم است که مستندات لازم در این خصوص برای اثبات ادعاهای شما وجود داشته باشد تا در نهایت نتیجه مطلوب حاصل شود.

قطعا وجود مستندات کافی در این خصوص موجب آسان شدن روند رسیدگی پرونده و در نهایت کاهش مدت زمان صدور رای می‌گردد.

مستندات لازم به منظور شکایت از آموزش و پرورش در دیوان عدالت اداری عبارتند از:

  • مستندات اصلی، که به واسطه ارائه آن می‌توانید به صورت کامل حق ضایع شده خود را بیان کنید.
  • مستندات فرعی، به مجموعه مستنداتی گفته می‌شود که برای اثبات مستندات اصلی به کار می‌رود. در واقع مستندات فرعی یک سری مدارک و شواهد به جهت تکمیل مستندات اصلی است.

پیگیری پرونده‌های مشابه و بررسی آرای صادره در موضوعات مشابه می‌تواند یک دید کلی از آینده به شما بدهد. در واقع با بررسی رای‌های مشابه صادره شرایط کلی نتیجه به دست می‌آید.

مدرسه ابتدایی

طرح و پیگیری شکایت از آموزش و پرورش چقدر زمان می‌برد؟

با توجه به حجم  بالای این قبیل شکایات، که همه روزه از طریق سامانه ثبت شکایات آموزش و پرورش، مخصوصا در هنگام بازگشایی مدارس در سامانه ثبت و در دستور پیگیری قرار می‌گیرد، و از آن جایی که متاسفانه همه روزه شاهد بروز شکایات متعدد در زمینه‌های مختلف اولیا، دانش‌آموزان و معلمان با ادارات آموزش پرورش و مدارس و غیره هستیم و حتی در دستورالعمل سامانه ثبت شکایات آموزش پرورش، مواعد مشخصی برای ثبت و پاسخگویی بانک‌ها تعیین گردیده، ولی باید عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت از سامانه یا از طریق دیوان عدالت اداری، به صورت دقیق قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است متناسب با موضوع شکایت و دلایل ارائه شده کاملا متفاوت باشد.

لذا نمی‌توان زمان مشخصی را اعلام کرد و بهتر است که به زمانبندی ذکر شده در دستورالعمل اکتفا نمود.

آیا برای شکایت از آموزش و پرورش باید هزینه پرداخت شود؟

هزینه طرح  شکایت از آموزش و پرورش از طریق سامانه‌ها و درگاه‌های ثبت شکایت وزارت آموزش و پرورش، هیچ هزینه‌ای را برای شاکی و معترض در بر نخواهد داشت.

چنانچه مشتری بخواهد از طریق دیوان عدالت اداری اقدام نماید، متناسب با موضوع دعوا باید هزینه دادرسی جزیی را از طریق دفاتر خدمات قضایی پرداخت کند. بنابراین طرح این دعاوی در دیوان نیاز به پرداخت هزینه دارد.

لازم به ذکر است در مجموع هزینه‌های دادرسی از مرحله ثبت شکایت از آموزش و پرورش تا صدور رای و هزینه‌های مرحله اجرا و همچنین تعرفه‌های حق الوکاله وکیل در صورت نیاز به استفاده از خدمات وکیل و هزینه‌های کارشناسی، هر ساله توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌گردد.

برای اطلاع از تعرفه خدمات قضایی در سال 1401 می‌توانید به قانون بودجه کشور مراجعه نمایید.

مزایای استفاده از خدمات وکیل دادگستری، برای طرح شکایت از آموزش و پرورش

اگر می‌خواهید طرح شکایت شما از تخلفات مدارس، ادارات و وزارتخانه آموزش و پرورش با سرعت بیشتری پیش برود و به نتیجه مطلوبی در انتهای فرایند آن برسید و حقوق از دست رفته‌تان را به دست آورید، به شما توصیه می‌کنیم که با یک وکیل مجرب جرایم و تخلفات سازمانی حتما مشورت کنید.

اغلب بعضی از مسائل پیش می‌آید، که شاید از نظر شما عادی جلوه کند ولی برعکس، بسیار مهم هستند و می‌توانند در محکومیت  مدارس، ادارات و کارمندان آن‌ها، واقعا تاثیر گذار باشند. وکیل با تجربه و صادق می‌تواند شما را در خصوص موارد یاد شده، آگاه نماید.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلا و مشاوران سامانه حقوقی شکایت 24: صرفه جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، چالش برانگیز، وقت گیر و استرس زا به دادگاه یا مرجع مربوطه، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به جرایم و تخلفات سازمانی خواهد بود.

تخلفات مدارس

ارائه خدمات تخصصی حقوقی و پشتیبانی از آن توسط سامانه حقوقی شکایت 24

موارد بررسی شده جزء بسیار کوچکی از جرائم و تخلفات صورت گرفته در مدارس و ادارات آموزش و پرورش است که البته به نوبه خود از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار است تا حدی که در صورت عدم رسیدگی به موقع مراجع قضایی و وزارت آموزش و پرورش، تبعات جبران ناپذیری را در افکار عمومی جامعه ایجاد خواهد کرد.

عمده مشکلات پیش آمده در این حوزه، اغلب به کم‌توجهی معلمان، دانش‌آموزان و اولیاء آن‌ها، به حقوق قانونی خود بر می‌گردد و همین امر موجب شده که به راحتی جرائم و تخلفات مختلفی در این حوزه رخ دهد.

اگر در خصوص تنظیم شکایت تخصصی از مدارس، معلمان و ادارات آموزش پرورش نیاز به مشاوره حقوقی دارید یا قصد دارید تمام فرآیند احقاق حق خود را برعهده کارشناسان و وکلای متخصص قرار دهید، بهترین امکان برای شما استفاده از خدمات بسیار متنوع سامانه حقوقی شکایت 24 خواهد بود.

متاسفانه بیشتر افراد جامعه ما که با مشکل حقوقی مواجه می‌شوند، در ابتدا برای رفع معضل خود به وکیل دادگستری مراجعه نمی‌کنند و همین موضوع تبعات جبران‌ناپذیری را برایشان ایجاد خواهد کرد.

اخذ وکیل در مسائل مربوط به تخلفات آموزش و پرورش، می‌تواند کمک شایان توجهی به شاکی پرونده نماید. اما اگر به علل مختلفی شاید امکان دسترسی شما به وکیل دادگستری وجود نداشته باشد، که در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره حقوقی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

مشاوره حقوقی از جهات مختلفی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برایتان داشته باشد که در کمترین حالت، اطلاعات حقوقی شما را در خصوص مورد مربوطه، افزایش خواهد داد.

سامانه حقوقی شکایت 24 با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، و سایر مسائل حقوقی است.

لازم به ذکر است که این سایت حقوقی علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکواییه، دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و مانند آن نیز خدمات رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم شکوائیه، دادخواست، و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه شکایت 24 مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

روند رسیدگی به شکایات ثبت شده در سامانه ثبت شکایات چگونه انجام می‌شود؟

مسئولان مربوطه به صورت ساعتی و روزانه شکایات عموم مردم را بررسی کرده و اولیای دانش‌آموزان این اختیار را دارند که برای بررسی شکایت و اعتراضات خود، منطقه، استان یا ستاد مرکزی را نیز انتخاب نمایند.

مدت زمان بررسی اولیه شکایت و تشخیص صحت آن، ۴۸ ساعت کاری است و بعد از پذیرفته شدن شکایت، حدود 15 روز کاری به طول خواهد انجامید تا پیگیری لازم انجام شده و پاسخ شاکی داده شود.

آیا امکان اعتراض و طرح شکایت معلمان نسبت به وضعیت نقل و انتقال آن‌ها در سامانه قابل رسیدگی است؟

شکایاتی مانند بازنشستگی و نقل و انتقالات که مربوط به اجرای مقررات و قوانین خاص است و اجرای آن دارای موعد و محدوده زمانی است و در مهلت مقرر قابل رسیدگی است. اما در صورتی که در خارج از وقت مقرر شکایتی اعلام گردد، دیگر قابل رسیدگی نخواهد بود.

شکایت قابل رسیدگی در سامانه ثبت شکایات آموزش و پرورش، چه ویژگی‌هایی دارد؟

بیان خواسته در شکواییه باید به ‌صورت کاملا شفاف و مشخص و از کلی‌گویی و پراکنده گویی اجتناب شود. شاکیان باید شخصا در موضوع مورد اعتراض ذی‌نفع باشند. در واقع شکایت صورت گرفته نباید واهی یا صوری انجام شده باشد و شکایت خارج از ضوابط و قوانین پذیرفته نیست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

‫14 دیدگاه ها

  1. با سلام و احترام
    دبستان پسرانه حکمت واقع در اسلامشهر باغ فیض کوچه ۲۸
    ناظم خانم پاک روا و مدیر شکری بسیار بسیار برخورد بدی با پسرم دارن و وقتی بنده مراجعه کردم دیدم چقدر عقده ای و بی تربیت هستند ، بنده خودم معلم هستم واقعا از برخورد بد و حرفهای زشت و رکیک این ۲نفر شکایت دارم لطفاً رسیدگی کنید اگه قانونی هست اگر نه که ….

  2. با سلام و احترام

    مدرسه دبستان حکمت وضعیت برخورد ناظم مدرسه خانم پاک روا و مدیر مدرسه شکری با دانش اموزان و اولیاء بسیار زشت و افتضاح هست، شما رو بخدا رسیدگی کنید و یا مدیر مدرسه را عوض کنید رفتاری بسیار زشت و ناپسندی دارند

  3. با سلام
    مدرسه دبستان حکمت وضعیت برخورد ناظم مدرسه خانم پاک روا و مدیر مدرسه شکری با دانش اموزان و اولیاء بسیار زشت و افتضاح هست، شما رو بخدا رسیدگی کنید و یا مدیر مدرسه را عوض کنید رفتاری بسیار زشت و ناپسندی دارند

  4. شهرستان مبارکه اصفهان در شصت کیلومتری استان اصفهان واقع گشته .این شهرستان در مجاورت دهها کارخانه صنعتی تولیدی همچون مجتمع فولاد مبارکه وشرکت فرآورده های نسوز وشرکت پلی اکریل وبا داشتن قریب به یکصد وپنجاه هزار نفر جمعیت واقع گشته .اموزش وپرورش شهرستان مبارکه با داشتن وگذشت بیش از پنجاه سال از عمر خود یکی از مدیریت های فعال در استان اصفهان بوده که دارای پیشینه ای درخشان بوده که دارای کارنامه قابل قبولی از فعالیت را با خود بهمراه داشته که همگی جای تقدیر وتشکر را داشته .اما آنچه باعث گلایه مندی مراجعین وفرهنگیان را بدنبال داشته متاسفانه صندوق قرض الحسنه آموزش وپرورش مبارکه بدلیل نداشتن دفترچه وثبت وجوه واریزی ودریافتی فاقد آن می باشد وصندوق قرض الحسنه اعلام می نماید بدلیل نداشتن وجه از چاپ دفترچه معذور بوده واین مسئله باعث مشکلاتی برای اعضا وعدم اطلاع از وجوه خود بوده .خواهشمند است مسئولین مربوطه در این زمینه اقدامی بعمل آورند .با تشکر وسپاس

  5. استان اردبیل، مدرسه فرزانه گان ۲_ خیابان دانش.
    متاسفانه رفتار مدیر و کارکنان بسیار نامناسب میباشد.
    تاسف هیچ رسیدگی هم انجام نمیگردد.
    اردبیل تاسف دیگر کم توجهی زیاد است.

  6. دبستان دخترانه امام رضاحامد جنوبی
    برخوردهای همراه با خشونت با بچه ها
    دریافت هزینه اضافی بابت ژیمناستیک و شنا بدون اطلاع و رضایت والدین
    دریافت هزینه اضافی سرویس بدون توجه به دستورالعمل آموزش و پرورش
    ارتباط مبتنی بر روابط معلمین(افرادی که کادو و هدیه برای معلم ببرند و یا کلاس خصوصی با او بگیرند و هزینه هنگفت پرداخت کنند) و مدیر محترم با دانش آموزان(حاکمیت روابط بر ضوابط)
    استفاده از معلم های غیر مسلط به آموزش
    دروغ گفتن مدیر، برخی از رابطین آموزشی و برخی معلمین به دانش آموزان که باعث ترویج روحیه بی اعتمادی در بچه ها می شود
    حاکمیت روحیه مچ گیری و تحقیر دانش آموزان به جای تلاش با عشق برای رفع مشکلات آنها
    رفتار اهانت آمیز نسبت به والدین
    عدم انتقادپذیری و رفتارهای خصمانه و تلافی جویانه در صورت انتقاد والدین
    ایجاد آسیب های روحی و حتی معنوی به دانش آموزان به دلیل عدم رعایت نکات اخلاقی (داد و فریاد کردن های مکرر رابط اموزشی، معلم و…..بدون توجه به صحبت های دانش آموز و…)
    مراسم مذهبی در میلاد و عید ها اغلب وجود ندارد کیفیت آموزشی و پرورشی نامناسب و اخراج بی مورد دانش آموزان از مدرسه

  7. سلام من یک دانش آموز ششم هستم معلم من همش سر کلاس داد میزنه و یا جلد عینک روی میز میزنه ایشان مشکل حنجره هم داره با این حال باز داد میزنه و منع تدریس هم گرفته،ماژیک هایی که مدرسه به کلاس درس داده را معلم اجازه نمیده ما ازش استفاده کنیم،تهدید میکنه اگر ماژیک یا چیز دیگری نخریم به ما نمره صفر میده،مثلا وقتی کتاب نمیاریم یا کاردستی درست نمی‌کنیم نمره منفی میده، اعصاب نداره،وقتی میخواد امتحان بگیره میگه شما باید سوالات امتحان را بنویسید و برای جواب فقط ۱۰ یا ۱۵ دقیقه وقت میده برای مثال آزمون هایی که ترم اول را می‌گرفت به جز ریاضی فقط ۱۰ یا ۱۵ دقیقه وقت میداد و سوالات هم بین ۲۰ تا ۳۰ سوال بود،میگه فقط برای استفاده از خودکار با رنگ سیاه یا با رنگ آبی در امتحانات و… استفاده کنیم،به بعضی از مسائل چندان اهمیتی نمیده مثلا من به نماینده کلاس پیام دادم من تخته را نمی بینم و نماینده هم گفت به معلم اطلاع میدم جای تو را به میز اول تغییر بده و کسایی که قدشون بلند تر از من هست را میز اول گذاشته و ایشان اصلا هیچ اهمیتی به اینکه من کجا میشینم ندادند در این وضع من میتونم از معلم شکایت کنم؟

  8. دبستان تمدن اندراب درشهرستان سراب به چه علتی بسته است درحالی که درمدارس دیگر این روستا از فرط کمبود جا دانش آموزا روی کول همدیگر هستند چرا این مدرسه که دوران کودکی مارو (بچه های دهه 50و60) درخاطراتش داره باید به این روز بیافته.؟ جناب وزیر لطفا هرچه سریعتر دستور شکوفایی مجدد آنرا چه بعنوان مدرسه وچه بعنوان مرکز یادگیری کامپیوتر رایگان برای آینده سازان این کشور .مبذول فرمایید.

  9. سلام لطفا لطفا در مورد خشونت و تنبیه بدنی ،کلامی و روحی دانش اموزان در مداااااارس گند زده و بی قاعده ای که مجوزش را دادید رسیگی کنید.فحش ،سیلی به صورت،گرفتن خوراکی که ممکنه بریزه روی زمین،تهدید به اینکه موارد گفته شده توسطمعلم به مادرها گفته نشه و …….. اخراج از کلاس به دلایل خحده دار مسخره،داد و هوار و بی نظمی ……
    این موارد وضعیت کلاس درس پسرم در پایه چهارم هست

  10. سلام یکی از معلمان دبیرستان دخترانه عصمتیه دوره دوم در بیرجند به نام خانم سرگزی با دانش آموزان رفتار بدی دارند و عمدا به همه نمره کمی میدن و نمره اکثر دانش آموزان و زیر ده دادن و بیخود بی جهت دلش میخواد از بچه ها نمره کم کنه لطفاً اداره آموزش و پرورش بیرجند به این موضوع رسیدگی کنن و معلمی بهتر رو جایگزین کنم🙏

  11. شکایت از یکی از معلمین دبیرستان دخترانه امام باقر اصفهان دوره دوم بنام خانم طباطبایی دبیر عربی این دبیرستان دوره دوم دخترانه دبیرستان امام محمد باقر این معلم هم با دانش آموزان بدرفتاری می کند وهم تدریس خوبی ندارد چطور یک معلمی که هیچ مزیتی ندارد بخاطر پارتی داشتم می توان در یک دبیرستان دخترانه که والدین با پرداخت شهریه فرزندان خودرا به این دبیرستان می فرستند یک چنین معلمی که اصلا هیچ خصوصیتی از یک معلم را ندارد چه برسد به معلم خوب چون اقوامش در بنیاد فرهنگی امام باقر هستند می تواند در این دبیرستان بعنوان معلم یک درس مهمچنین تدریس بدی داشته باشد وبا دانش آموزان بدرفتاری کند لطفا اداره آموزش وپرورش اصفهان به این موضوع رسیدگی وبا جایگزین گردن این معلم موجبات رضایت والدین ودانش آموزان را فراهم نماید.

  12. سلام وخسته نباشید چرا کسی جوابگو نیست این مدرسه تزکیه منطقه 19 سمت خانی آبادنو سمت شهرک شریعتی این مدیر مدرسه مثل باج گیر می نونه یه رفتیم کتاب بگیریم گفتن کیف پول تون و بدید پانصدهزار کارت کشیدن یه روز بعد پول خواستن گوسفند بخرند الان گیر دادند چهل هزار نمیدونم پول چی بدید مگر ندید نمره انضبات کم میشه این چه مدرسه ایه این بازرس آموزش پرورش منطقه 19 رسیدگی نمیکنه خواهشن یکی کمک کنه یا ما با یه روش دیگه مراحل و طی کنیم خواهشن رسیدگی کنید

  13. لطفا رسیدگی کنین به اخلاق بد معلمان بخش آشار خانم اسما شیخ زاده و خدیجه شیخ زاده.
    انگار زورشون میاد درس بدن همیشه عصبانی هستن با بچه ها خوب برخورد نمیکنن به فاملیشون اهمیت میدن اما بقیه دانش آموزان تحقیر میکنن که بلد نیستن درصورت که خودشون درست درست نمیدن و آنقدر اعصبانی هستن که بچه ها یادشون میره این چه وضعشه لطفا رسیدگی کنین ما بچه هامون میفرستم تا درس بخونن نمیفرستیم که تحقیر بشن بخش آشار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا