شکایت از ادارات / سازمان ها

شکایت از جریمه ها و تخلفات رانندگی چگونه است؟

در تمام کشور های دنیا قوانین مشخصی برای رانندگی تعیین شده است که همه شهروندان موظف به رعایت آن هستند. در ایران نیز شرایط به همین گونه است و رانندگان در حین رانندگی باید از قوانین معینی تبعیت کنند.

در حوزه راهنمایی و رانندگی قوانین و مقررات خاصی در نظر گرفته شده است تا در صورت تخلف رانندگان مطابق با قانون با آن ها رفتار شود.

در طی چند سال اخیر تخلفات رانندگی به طرز چشمگیری در کشور افزایش پیدا کرده است و اغلب رانندگان از رعایت قوانین مربوطه اجتناب می کنند. در جامعه ما همچنان در حوزه رانندگی چالش های گوناگونی وجود دارد و در حد انتظار عمومی آداب و رسوم رانندگی رعایت نمی شود.

در واقع هنوز شاهد مسائل و مشکلات مختلف در این زمینه هستیم و نه تنها تخلفات رانندگی کاهش نمی یابد بلکه هر ساله روند افزایش دارد.

به منظور جلوگیری از تخلفات رانندگی راهکار های مختلفی اتخاذ شده است اما در جهت کاهش این مسائل چندان موثر نبوده است. هر چه قدر قوانین رانندگی جنبه سخت گیرانه تری داشته باشد، طبیعتا تخلفات در این حوزه کاهش می یابد.

در کشور های اروپایی قوانین سخت گیرانه ای در خصوص تخلفات رانندگی وضع شده است و به همین جهت اغلب رانندگان موظف به رعایت چنین قواعدی هستند.

ممکن است برای شما یا اطرافیانتان این موضوع پیش آمده باشد که در حین رانندگی یا به جهت انجام تخلفی خاص جریمه شده باشید. اگر مستقیما جلوی چشم مامور قانون مرتکب تخلف شده باشید، در همان لحظه اعمال قانون صورت می گیرد و جریمه می شوید.

گاهی اوقات تخلفات رانندگان توسط دوربین های مدار بسته ثبت شده و بعد از گذشت مدت زمانی قبض جریمه برای آن ها صادر می شود.

به موجب قانون تخلفات رانندگی، امکان اعتراض و یا شکایت نسبت به جریمه های خودرو وجود دارد و راننده به لحاظ قانونی این حق را دارد تا از طریق مراجع ذی صلاح موضوع مطرح شده را مورد پیگیری قرار دهد.

در مواردی نیز راننده از جریمه شدن خودرو خود اطلاعی ندارد و زمانی که استعلام خلافی خودرو را می گیرد، متوجه جریمه های تعیین شده می شود.

ممکن است با این سوال مواجه شوید که برای اعتراض و شکایت نسبت به جریمه های صادره شده باید به کدام مرجع مراجعه کرد؟ نحوه شکایت از جریمه خلافی خودرو به این صورت بوده که اعتراض به قبض جریمه، از طریق اجراییات پلیس راهور و اعتراض به صورت وضعیت تخلفات از طریق دفاتر پلیس 10+ قابل انجام می باشد.

اعتراض و شکایت به جریمه راهنمایی و رانندگی

پلیس راهور یکی از زیر شاخه های اصلی نیروی انتظامی محسوب می شود و وظیفه کنترل و برقراری نظم در راه ها و جاده ها را برعهده دارد. در واقع هدف مراجع انتظامی از اعمال جریمه خودرو ها، ایجاد نظم عمومی در جامعه است و اگر کسی مرتکب تخلفی شود، باید مطابق قانون با آن رفتار شود.

تصور کنید رانندگی در شهر بدون ضابطه و قوانین خاصی صورت می گرفت. در این صورت مشکلات فراوانی در این حوزه به وجود می آمد و هرج و مرج گستردی در کشور ایجاد می شد. پس وجود چنین قوانینی برای ایجاد نظم در حوزه رانندگی ضروری است و باید هر چند سال با توجه به نیاز جامعه قوانین رانندگی تغییر یابد.

شاید بتوان گفت که اعمال جریمه خودرو به لحاظ اقتصادی به نفع رانندگان نباشد اما باید به این نکته اشاره کرد که عدم اعمال جریمه برای خودروهای متخلف می تواند زمینه سوء استفاده برای بسیاری از افراد سودجو را در این زمینه فراهم آورد.

پس تحت هیچ شرایطی نباید دیدگاه منفی نسبت به جریمه های خودرو داشت و به نوعی باید راهکاری مناسب برای جلوگیری از تخلفات رانندگی تلقی کرد.

در راستای تحقق این اهداف جریمه های راهنمایی و رانندگی متعددی به موجب قوانین و آیین نامه های مربوطه تعیین گردیده و توسط مامورین پلیس راهور در موارد بروز تخلف از سوی رانندگان اعمال و اجرا می گردد.

جریمه خودرو

آیا می توان از جریمه و تخلفات رانندگی شکایت کرد؟

در شرایطی که جریمه اشتباها برای خودرو صادر شده است، آیا امکان اعتراض در این زمینه وجود دارد؟ آیا اعتراض به جریمه خلافی خودرو امکان پذیر است؟ به موجب قانون امکان شکایت و اعتراض به جریمه ها و خلافی خودرو ها وجود دارد و شاکی می تواند از طریق مراجع قانونی اینگونه مسائل را پیگیری کند.

گاهی اوقات مامور پلیس راهنمایی و رانندگی، اشتباها خودرویی را جریمه کرده و در نهایت قبض مربوطه برای وی صادر می شود. همچنین در مواردی خاص پلیس 10+ در خصوص تعیین تکلیف وضعیت تخلفات خودرو ها خطایی را انجام داده و به اشتباه برای راننده خودرو جریمه صادر می کند.

امکان بروز اشتباه از سوی مامور قانون یک امر بدیهی است و نمی توان منکر این موضوع شد. با این وجود همان طور که هیچ فردی از خطا به دور نیست، گاهی پیش می آید که مامور راهنمایی و رانندگی نیز دچار خطا شده و راننده ای را بر خلاف مقررات قانونی و به نحو اشتباهی جریمه نماید.

این اشتباه علاوه بر قبض جریمه صادر شده توسط مامور پلیس راهور ممکن است در صورت وضعیت تخلفات که از سوی مراکز پلیس + 10 صادر می گردد، نیز اتفاق بیفتد.

به موجب ماده 5 قانون تخلفات رانندگی، متخلف موظف است ظرف مدت شصت روز از تاریخ مندرج در قبض جریمه یا تاریخ ابلاغ شده در قبض جریمه‌ ای که به اطلاع او می‌رسد، جریمه را به حسابی که از طرف خزانه داری کل تعیین و اعلام می‌شود، پرداخت و رسید دریافت نماید یا مراتب اعتراض خود را ظرف مدت مذکور با ذکر دلایل به اداره اجرائیات راهنمایی و رانندگی تسلیم نماید.

اداره مذکور موظف است حداکثر ظرف بیست و چهار ساعت پس از وصول اعتراض بررسی لازم را انجام داده و در صورت غیر موجه دانستن اعتراض مراتب را به معترض ابلاغ نماید، در صورت اصرار معترض، اداره اجرائیات موضوع را جهت رسیدگی به واحد رسیدگی به اعتراضات ناشی از تخلفات رانندگی ارسال می نماید.

در خصوص اعتراض به تخلفات خودرویی باید گفت که قانون این حق را برای افراد در نظر گرفته است تا بتوانند شکایت خود را در این زمینه مطرح کنند.

چنانچه شخصی نسبت به خلافی و جریمه های خودرو اعتراضی داشته باشد، می تواند آن را از طریق مراجع صلاحیتدار ثبت قانونی کرده تا در صورت صحت ادعا از پرداخت جریمه های خلافی خودرو نا حق اجتناب نمایند.

اعتراض به جریمه رانندگی الصاقی

جریمه رانندگی الصاقی بدین معنا است که راننده در زمان جریمه در محل مورد نظر حضور نداشته است و در این موارد پلیس با ثبت مشخصات خودرو در داخل قبض جریمه آن را صادر کرده و جایی بر روی شیشه ماشین الصاق خواهد کرد.

البته اعمال این گونه جریمه ها با روش مذکور تقریبا صفر است و در حال حاضر جریمه خودرو ها به صورت پیامک به رانندگان اعلام می شود.

در واقع الصاق جریمه خودرو به شیشه ماشین در سال های گذشته بسیار شایع بود و رانندگان خودرو از این طریق جریمه می شدند اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی در حوزه راهنمایی و رانندگی اعمال جریمه ها به صورت الکترونیکی صورت می گیرد. در حال در صورت اعتراض این گونه جریمه ها، رانندگان می توانند اعتراض قانونی داشته باشند.

پلیس راهنمایی و رانندگی

اعتراض به تخلفات ثبت شده از دوربین

در حال حاظر در بسیاری مناطق شهری، دوربین های مجهزی به منظور ثبت تخلفات رانندگی نصب شده است. در صورتی که راننده ای مرتکب کوچکترین تخلف غیر قانونی در خودرو خود شود، توسط دوربین ها ثبت شده و در نهایت جریمه می شود.

دوربین های مدار بسته راهنمایی و رانندگی به گونه ای طراحی شده اند که کوچک ترین تخلفات رانندگی را ثبت می کند و در نهایت راننده مطابق قانون جریمه خواهد شد.

بیشترین شکایات در مورد جریمه های خودرو مربوط به تخلفات ثبت شده از سوی دوربین های اختصاصی راهنمایی و رانندگی می باشد. این نوع از دوربین ‌ها به ‌صورت هوشمند در محل ‌های مختلفی نصب شده و تخلفات را رصد می‌ کنند یا این که یک اپراتور پلیس آن ‌ها را کنترل می‌کند.

اعتراض به تخلفات ثبت شده از سوی دوربین ها امکان پذیر است اما زمانی شکایت و اعتراض افراد مورد بررسی قرار می گیرد که تصویر پلاک در تصویر تخلف ثبت‌ شده واضح نباشد.

با توجه به این که تصویر پلاک خودرو های متخلف توسط دوربین ها به طور دقیق ثبت شده و امکان بروز خطا و اشتباه در این زمینه تقریبا صفر است، شرایط برای اعتراض به تخلفات صورت گرفته کمی دشوار می باشد.

این دوربین ها خلافی خودرو ها را به صورت دقیق ثبت می کنند و تنها در صورت عدم وضوع تصویر پلاک خودرو ثبت شده امکان اعتراض به آن وجود دارد.

شکایت بابت جریمه رانندگی دوبرگی

در مواقعی خاص ممکن است که خودرو با توجه به اخطار پلیس توقف نکرده و به میسر خود ادامه می دهد. در این صورت با جریمه رانندگی دو برگی مواجه می شود.

اینگونه جریمه ها معمولا در تردد های بین شهری مطرح می شود و زمانی که راننده به دلیل انجام تخلف مانند رانندگی با سرعت بالا و غیره بدون توجه به اخطار پلیس متوقف نمی شود.

در مورد چنین جریمه هایی امکان شکایت وجود دارد و در اغلب مواقع به نتیجه می رسد. زیرا پلیس فرصت چندانی برای بررسی تخلف صورت گرفته نداشته و احتمال بروز چنین خطا هایی نیز وجود دارد.

اعتراض به جریمه های خودرو در ایام کرونا

برای مقابله با ویروس کرونا و همچنین کاهش همه گیری آن، تصمیمی مبنی بر منع تردد خودرو ها در ساعات مشخصی اتخاذ شد. به همین منظور در صورت تردد در ساعات مقرر، خودرو جریمه شده و اعمال قانون خواهد شد. ثبت این گونه تخلفات توسط دوربین ها صورت می گیرد و در مواردی خاص مامور قانون خودرو متخلف را جریمه می کند.

در ایام کرونا این گونه جریمه ها به لیست تخلفات در حوزه راهنمایی و رانندگی اضافه شد و از این حیث نیز میزان اعتراضات نسبت به جریمه های مزبور نیز افزایش یافت.

در واقع افرادی که در ساعات غیرمجاز با خودرو تردد کنند و دوربین‌ های راهنمایی و رانندگی تصویر آن‌ ها را بگیرند، مشمول جریمه کرونا خواهند شد. این جریمه ‌ها از طریق پیامک نیز به راننده اطلاع ‌رسانی می شوند.

امکان اعتراض به جریمه های خودرو در ایام کرونا مانند سایر جریمه ها وجود دارد. اگر قصد شکایت و اعتراض را دارید، بهتر است حداقل یک هفته صبر کنید تا تا جریمه‌ ها ثبت نهایی شوند و سپس مراحل قانونی برای طرح شکایت را انجام دهید.

جریمه الصاقی

نحوه شکایت از جریمه های رانندگی

همانطور که گفته شد، شکایت از جریمه های راهنمایی و رانندگی امکان پذیر است و شاکی می بایست مراحل مختلفی را برای ثبت شکایت خود طی کند. نحوه شکایت از جریمه های رانندگی تا حدود زیادی به موضوع شکایت بستگی دارد. موضوع اعتراض می تواند نسبت به قبض جریمه و صورت وضعیت تخلفات باشد.

اعتراض به جریمه راهنمایی و رانندگی قبض جریمه

اعتراض نسبت به قبض جریمه راهنمایی و رانندگی شرایط خاص خود را دارد. در واقع راننده نسبت به قبض صادر شده از سوی مامورین راهنمایی و رانندگی اعتراض دارد. در این مورد شخصی که اعتراض به جریمه راهنمایی و رانندگی قبض جریمه داشته، باید به مرکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه نماید.

زمانی که شاکی به مرجع مذکور مراجعه می کند، باید ابتدا فرم شکایت نامه را تکمیل کرده و سپس برای بررسی های لازم به کارشناس مربوطه ارجاع داده می شود.

کارشناس پلیس راهور در مدت زمان چند روزه شکایت مربوطه را مورد رسیدگی قرار داده و در نهایت نظر نهایی خود را اعلام می کند. در صورتی که کارشناس جریمه صورت گرفته را صحیح تشخیص دهد، راننده موظف به پرداخت آن می باشد. در غیر این صورت جریمه اعمال شده لغو خواهد شد.

برای اعتراض بابت قبض جریمه رانندگی، شاکی می بایست مدارکی چون کارت شناسایی و گواهینامه معتبر، سند مالکیت خودرو را به مرجع مزبور ارائه دهد. در صورتی که مدارک ارائه شده ناقص باشد، هیچ گونه ترتیب اثری به شکایت مطرح شده داده نخواهد شد.

اعتراض به جریمه راهنمایی و رانندگی صورت وضعیت تخلفات

در مواردی ممکن است اعتراض نسبت به جریمه رانندگی صورت وضعیت تخلف خودرو باشد. زمانی که افراد به مرکز پلیس 10+ برای استعلام خلافی خودرو مراجعه می کنند، با یک صورت وضعیت تخلفات که شامل تخلفات متعدد و جریمه های راهنمایی رانندگی سنگین بوده مواجه می شود. در این صورت می تواند اعتراض خود را نسبت به صورت وضعیت مذکور اعلام کند.

بنابراین معترض ابتدا باید به مراکز پلیس 10+ مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کند. سپس شکایت ثبت شده به اجرائیات کل کشور از طریق سیستم فرستاده می شود. مرجع اجرائیات ظرف مدت زمان 1 الی 2 روز شکایت مطرح شده را رسیدگی کرده و نظر خود را اعلام می کند.

پلیس راهنمایی و رانندگی

مشاوره حقوقی برای شکایت از جریمه ها و تخلفات رانندگی

اگر از سوی مامور راهنمایی و رانندگی جریمه شده اید و بنا به دلایل مختلف بابت جریمه ها و تخلفات رانندگی قصد شکایت دارید، راه حل مناسب برای شما استفاده از خدمات و سرویس های متنوع سامانه شکایت 24 می باشد که می توانیم شما را در تمام مراحل شکایت راهنمایی کنیم.

اصولا طرح شکایت مرتبط با جریمه های خودرو، کمی زمانبر و نیازمند رعایت یکسری موارد قانونی است که بدون بهره گیری از کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب عملا روند رسیدگی را دشوار می کند.

سامانه شکایت 24 با بهره مندی از مشاوران و کارشناسان مجرب و متخصص در امور حقوقی و کیفری و ارائه خدماتی نظیر مشاوره های تخصصی حقوقی، می تواند شما را در تمامی مراحل ثبت شکایت یاری نماید. در صورتی که قصد شکایت از جریمه خودرو را دارید، بهتر است قبل از هر اقدام حقوقی از خدمات این سامانه بهره مند شوید.

در مورد جریمه های راهنمایی و رانندگی و نحوه شکایت و اعتراض بابت تخلفات و جریمه خودرو توضیحاتی ارائه کردیم اما اگر در این زمینه نیاز به اطلاعات و نکات تخصصی حقوقی دارید، به شما پیشنهاد می کنیم که از خدمات و امکانات سایت بهره مند شوید.

شکایت 24 ارائه دهنده خدمات حقوقی با بهترین شرایط ممکن می باشد و با هزینه های مقرون به صرفه می توانید از امکانات در نظر گرفته استفاده کنید.

مشاوره های حقوقی آنلاین یا تلفنی مزیت های فراوانی دارد که برخورداری از شرایط مناسب اطلاعات حقوقی امکان پذیر است. از طریق مشاوره حقوقی می توان اطلاعات لازم در مورد شکایت از جریمه های راهنمایی و رانندگی و سایر مسائل مرتبط را کسب کرد.

همچنین تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی با موضوعات گوناگون به صورت کاملا تخصصی توسط این سایت صورت می گیرد.

آیا می توان بابت جریمه های ناشی از راهنمایی و رانندگی شکایت کرد؟

بله، امکان شکایت از جریمه های راهنمایی و رانندگی طبق قانون وجود دارد و معترض می بایست شکایت خود را از طریق مراجع صلاحیت دار مطرح کند.

اعتراض به جریمه های راهنمایی و رانندگی به چه صورت می باشد؟

اعتراض و شکایت نسبت به جریمه های راهنمایی و رانندگی به دو صورت قبض جریمه و صورت وضعیت تخلفات می باشد.

نحوه اعتراض به جریمه و تخلفات راهنمایی و رانندگی چگونه است؟

نحوه اعتراض به جریمه راهنمایی و رانندگی به این صورت بوده که اعتراض به قبض جریمه از طریق اجراییات پلیس راهور و اعتراض به صورت وضعیت تخلفات از طریق دفاتر پلیس 10+  قابل انجام می باشد.

آیا می توان بابت ثبت جریمه از سوی دوربین های مخصوص راهنمایی و رانندگی اعتراض کرد؟

بله، اعتراض به تخلفات ثبت شده از سوی دوربین ها امکان پذیر است اما زمانی شکایت و اعتراض افراد مورد بررسی قرار می گیرد که تصویر پلاک در تصویر تخلف ثبت ‌شده واضح نباشد.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا