شکایت از اشخاص

شکایت طول درمان چگونه است؟

ممکن است افراد زیادی وجود داشته باشند که نداند در چه زمان و شرایطی باید به پزشک قانونی مراجعه نمایند و یا در زمان مراجعه چه مدارکی به همراه خود داشته باشند. حتی امکان دارد برخی نداند برای گرفتن طول درمان و یا شکایت طول درمان باید به پزشکی قانونی مراجعه نمایند یا یک مرجع دیگر.

در ماده 1 قانون تشکیل سازمان پزشکی قانونی کشور در مورد هدف از تاسیس پزشکی قانون بیان کرده است

  1. این سازمان وظیفه دارد در امور پزشکی قانونی و کارشناسی آن، کالبدشکافی و انجام امور آزمایشگاهی و پاراکلینیکی به دستور مراجع ذی‌ صلاح قضایی اظهار نظر کند.
  2. به استعلامات ادارات و سازمان‌هایی که به قوه قضاییه وابسته هستند و دیگر دستگاه‌های دولتی پاسخ دهد.
  3. برنامه‌های کارآموزی پزشکی قانونی برگزار کرده و صلاحیت علمی داوطلبان خدمت پزشکی قانونی در سازمان را بررسی نماید.
  4. با دانشگاه‌ها در جهت پیشبرد اهداف سازمان و دانشگاه‌ها همکاری علمی داشته باشد و امور آموزشی و پژوهشی مورد نیاز انجام دهد.
  5. اطلاعات علمی مورد نیاز را با مراکز آموزشی داخل و خارج کشور تبادل کند.

به طور کلی اگر بخواهیم سازمان پزشکی قانونی را تعریف کنیم باید بگوییم که سازمانی است مستقل و تخصصی که زیر نظر قوه قضاییه بوده و برای کشف حقیقت و کمک به مسافر شدن عدالت در جامعه، از کارشناسانی متخصص و کارآمد بهره می گیرد تا نظرات کارشناسان خود را درباره موضوعات و امور پزشکی ارائه بدهند و مراجع قضایی بر مبنای این نظرات علمی رأی صادر کند.

در نتیجه، هر زمان لازم باشد در مورد یک پرونده نظر کارشناسانه و تخصصی در امور پزشکی داده شود، پرونده به پزشکی قانونی ارجاع داده می شود. به عنوان مثال اگر بارداری برای زنی خطرناک باشد و لازم باشد سقط جنین انجام دهد، باید پزشکی قانونی در این مورد نظر کارشناسانه ارائه دهد و سپس قاضی با عنایت به نظر پزشکی قانونی حکم مقتضی را صادر کند.

مثال دیگر آن است که شخصی ادعا کند در تصادف رانندگی و یا در یک نزاع آسیب جسمی یا روانی دیده است، ضرورت دارد برای اثبات ادعای خود به پزشکی قانونی مراجعه نموده تا نظر کارشناسی دهد. چنانچه پزشکی قانونی ادعای او را تایید نمود، دادگاه برای او دیه تعیین خواهد کرد.

درمان

مراحلی که باید در پزشکی قانونی طی شود

زمانی که کسی به نظر کارشناسان پزشکی قانونی نیاز دارد، باید مراحل اداری مخصوص به این سازمان را طی کند. لازم به ذکر است که پزشکی قانونی سازمانی است که به غیر از موارد محدود همچون اخذ گواهی فوت، نمی توانند به صورت مستقیم به پزشکی قانونی مراجعه نمایند و نظر کارشناسانه دریافت کنند. بلکه ضرورت دارد در ابتدا نامه‌ای که مرجع قضایی ذی‌صلاح صادر کرده است را به پزشکی قانونی ارائه دهند.

بنابراین اگر به هر دلیلی تصمیم دارید به پزشکی قانونی مراجعه نمایید، مثلا از ضرب و شتم جراحت دیده‌اید و یا می خواهید اقدام به شکایت طول درمان کنید، باید در وهله اول به پاسگاه نیروی انتظامی مراجعه نموده و با مستنداتی که ارائه می دهید، مامور نیروی انتظامی صورت جلسه‌ای تهیه کند و در این مرحله می توانید از مأمور بخواهید معرفی نامه‌ای برای مراجعه به پزشکی قانونی برای شما صادر کند.

معرفی نامه مذکور باید دارای تاریخ، شماره ثبت، و مهر مرجع ارسال کننده باشد. علاوه بر آن ضرورت دارد که مشخصات هویتی شخص معرفی شده به صورت کامل ذکر گردد.

نکته لازم به ذکر آن است که برای دریافت معرفی نامه باید بلافاصله پس از صدور صورتجلسه تقاضای صدور معرفی نامه بدهید زیرا اگر مدتی از آن بگذرد ممکن است محدودیت‌هایی ایجاد شود.

پس از دریافت معرفی نامه، کارت ملی خود به همراه معرفی نامه را به پزشکی قانونی ارائه دهید. بعد از آن که فرم‌های لازم را تکمیل نموده و هزینه‌های مورد نیاز را واریز کردید، زمان معاینه تعیین می شود و بعد از معاینه نظ کارشناس برای ارائه نمودن به مرجع قضایی صالح صادر می گردد.

بستری شدن

زمانی که لازم است به پزشکی قانونی مراجعه شود

اما در چه مواردی اشخاص باید برای اخذ نظر کارشناسانه به پزشکی قانونی مراجعه نمایند؟ طبق آن چه که در پایگاه اینترنتی این سازمان بیان شده است، افراد باید برای موارد زیر به پزشکی قانونی مراجعه نموده و نظر کارشناسانه اخذ کنند:

  1. انجام معاینات پزشکی برای افرادی که از نزاع، تصادف و حوادث کار مصدوم شده‌اند.
  2. انجام معاینه بر بالین بیمار زمانی که فرد به هردلیل، نتواند برای معاینه به پزشکی قانونی مراجعه کند.
  3. انجام معاینات روانپزشکی، بررسی کردن رشادت یا رشد یافتگی و اهدای عضو. البته در این موارد شخص باید سوابق پزشکی خود را ارائه کند و برای اهدای عضو، معرفی نامه انجمن اهدای عضو را ارائه دهد.
  4. معاینات از کار افتادگی که از هر دو حیث جسمی و روانی بررسی می شود.
  5. بررسی گواهی استعلاجی که در این مورد باید شخص هم معرفی نامه امور اداری را ارائه دهد و هم گواهی پزشک و نسخه دارویی و دیگر مدارک پزشکی‌اش.
  6. انجام دادن معاینات و آزمایش‌های استخدامی.
  7. گرفتن آزمایش‌های اعتیاد و الکل.
  8. گرفتن آزمایش بررسی بارداری.
  9. انجام معاینات و آزمایش‌های لازم برای قبول فرزند که زوجین متقاضی فرزندخواندگی، حتما باید حضور داشته باشند.
  10. معاینات اظهار نظر در خصوص میزان تحمل کیفر،
  11. صدور مجوز سقط درمانی که در این خصوص زن باردار این امکان را دارد که خودش به پزشکی قانونی تقاضای رسیدگی دهد.
  12. انجام معاینات و آزمایش‌های لازم برای صدور مجوز اهدای جنین. در این مورد لازم است زوجین گواهی پزشک مبنی بر عدم توانایی باروری را ارائه دهند.
  13. انجام معاینه تعیین سن.
  14. انجام آزمایش DNA که معمولا با ارائه نامه از مراجع قضایی امکان پذیر است.
  15. انجام معاینه جسد و صادر کردن جواز دفن که برای انجام آن لازم است نامه مراجع قضایی ذی‌صلاح به همراه اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی یکی از بستگان درجه اول متوفی ارائه شود.
  16. صدور گواهی فوت که به درخواست کتبی یکی از بستگان درجه یک متوفی و اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی وی نیاز است.

طول درمان به چه معناست؟

اما در پاسخ به این سوال باید بیان داریم که هر زمان حادثه‌ای رخ دهد که به موجب آن شخصی جراحت ببیند امکان دارد در معاینه و نگاه اول پزشک نتواند نظر نهایی بدهد برای میزان صدمه‌ای که به شخص وارد شده است و یا زخم تا چه مقدار امکان دارد پیشرفت کند، در نتیجه درخواست مراجعه مجدد می کند تا روزی که تشخیص دهد زخم و جراحت مزبور دیگر بیشتر از این پیشرفت نمی کند و به بیان دیگر تا زمانی که ختم درمان را اعلام کند. به این مدت که طول می کشد تا با مراجعه مجدد پزشک نظر نهایی خود را اعلام کند، طول درمان می گویند.

معمولا معاینات مجدد به این دلیل انجام می گیرد که زمان بهبود احتمالا در دیه تاثیر می گذارد و باید زمان بگذرد تا پزشک متوجه شود آیا جراحت وارده التیام پذیر است یا با مشکل روبرو است. به عنوان مثال اگر فردی در منافعش دچار مشکلی شود لازم است تا مدتی بگذرد تا معلوم شود آسیب وارده تا چه میزان است و جبران خسارت وارده معلوم گردد.

اخذ طول درمان

در چه مواردي معاينه مجدد نياز است؟

همانطور که بیان کردیم، گاهی این امکان وجود دارد که پزشک زمانی که شخصی بر اثر نزاع یا تصادف آسیب و جراحتی می بیند، نتواند تشخیص دهد که میزان آن چقدر است و در این باره نظر قطعی دهد، به همین دلیل درخواست معاینه مجدد می کند تا پس از گذشت یک بازه زمانی مشخص، مجددا فرد مصدوم را معاینه کرده و نظری قاطع بدهد.

زمانی که درخواست معاینه مجدد می شود، فرد مصدوم لازم است تا مجددا و این بار بدون آن که نیاز باشد از مراجع قضایی معرفی نامه دریافت کند به پزشکی قانونی مراجعه کرده و هزینه لازم را پرداخت کند. سپس اگر پزشک با این معاینه توانست نظر قطعی بدهد، نظر نهایی خود را صادر خواهد کرد. تعداد معاینات مجدد مشخص و ثابت نیست و بستگی به جراحت فرد و سیر بهبودی او دارد.

ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود که مدت زمان بررسي و اعلام نظر در پرونده‌های نزاع و تصادف چقدر است؟

در پاسخ باید بیان کنیم که طبق آمار به صورت میانگین معاینات از 30 دقیقه تا 3 ساعت طول می کشد.

نکاتی که مراجعین نزاع و تصادف به پزشکی قانونی باید رعایت کنند:

  • در خصوص شکایت طول درمان مراجعینی که در نزاع یا تصادف آسیب دیده‌اند و اکنون می خواهند به پزشکی قانونی مراجعه نمایند لازم است در زمان مراجعه به پزشکی قانونی به نکات زیر توجه داشته باشند:
  • در زمان صدور نظریه کارشناسی، ظاهر خون آلود مصدوم تاثیری در نظر کارشناسانه ندارد و این میزان، نوع و عمق جراحات است که مبنای صدور نظر قرار می گیرد.
  • باید توجه داشت که دیگر پزشکی قانونی طول درمان تعیین نمی کند.
  • برای آن که پزشکی قانونی در خصوص صدمات وارد شده بر اثر نزاع یا تصادف نظر کارشناسانه بدهد، لازم است تا معرفی نامه‌ای از سوی مراجع قضایی یا کلانتری ارائه گردد.
  • در خصوص مواقعی که جراحات باید دقیق‌تر بررسی شود، و اظهار نظر در مورد آن با دقت بیشتری انجام بگیرد لازم است تا مراجعان برای اعلام نظر صبر و شکیبایی پیشه کنند.
  • در صورتی که به فرد صدمات و جراحات عمده و تهدید کننده وارد شد، این امکان را دارد که پس از انجام اقدامات درمانی لازم، به پزشکی قانونی مراجعه نماید. پزشکی قانونی نیز برای آن که حق کسی ضایع نگردد از مرکز درمان کننده سوابق فرد را دریافت خواهد کرد.

صدماتی که در یک نزاع یا تصادف بر فردی وارد می شود، یا مشمول دیه می شود یا ارش. دیه به مال معینی گفته می شود که در قانون مقدار آن تعیین شده است و در مورد جنایاتی که به صورت غیر عمدی به نفس، عضو یا منفعت و یا به صورت عمدی در جنایاتی که قصاص ندارد بر شخصی وارد می شود خواهد بود.

ارش هم دیه غیر معینی است که برعکس دیه مقدار آن در شرع تعیین نشده و دادگاه با توجه به نوع و کیفیت جنایت و تأثیر آن بر سلامت مجنی علیه و مقدار خسارتی که به وی وارد شده و با عنایت به دیه مقدر و با اخذ نظر کارشناس، میزان آن را تعیین خواهد کرد.

درمان

در مقررات فعلی، شکایت طول درمان در مقدار دیه اثری ندارد.

در گذشته طول درمان در میزان دیه تاثیر بسزایی داشت ولی این روزها و با تصویب مقررات جدید دیگر طول درمان و میزان آن در مقدار دیه تاثیری ندارد. البته لازم به ذکر است که پزشکان همان در اظهار نظرهای خود طول درمان را نیز درج می کنند.

تعیین زمان معالجه نهایی در تصمیم گیری نهایی دادگاه و مشخص کردن نوع دیه و زمان شروع پرداخت آن، اهمیت دارد ولی این موضوع ربطی به طول درمان ندارد.

در ماده 4 قانون تشدید مجازات رانندگان متخلف سابق مقرر شده بود:« هرگاه معالجه صدمات بدنی ناشی از حادثه رانندگی بیشتر از 2 ماه طول بکشد یا موجب سلب قدرت کار زائد بر 2 ماه شود مرتکب، به حبس تأدیبی از 3 ماه تا 2 سال و جزای نقدی از 2 هزار ریال تا 10 هزار ریال محکوم می شود.»

البته لازم به ذکر است که در بعضی از موارد مدت طول درمان برای دادگاه اهمیت خواهد داشت. مثلا بند 2 از ماده 2 قانون مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی آمده بیان کرده اگر مصرف مواد مذکور باعث بیماری مصرف کننده و یا ورود آسیبی به او شود به طوری که معالجه آن کمتر از یک ماه باشد مجازات مرتکب، 6 ماه تا 2 سال حبس جنحه‌ای است و اگر معالجه بیشتر از یک ماه طول بکشد مجازات وی یک سال تا 3 سال حبس جنحه‌ای خواهد بود.

چگونگی شکایت طول درمان

با وجود آن که دیگر آنچنان به کسی طول درمان داده نمی شود، اگر کسی تصمیم داشته باشد اقدام به طرح چنین شکایتی بکند باید یک شکایت نامه قوی تنظیم کند و آن را به دفتر دادسرا و یا کی یاز دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تقدیم کند. تنظیم شکواییه برای شکایت طول درمان کاری است که هرکسی توانایی لازم برای انجام آن را ندارد و باید توسط کسی انجام بپذیرد که تجربه و مهارت در آن داشته باشد.

سایت شکایت 24 بستری را ایجاد کرده است که افراد می توانند حتی بدون آن که نیازی به اخذ وکیل داشته باشند، در مورد موضوع شکایت خود شکواییه دریافت کنند. به این صورت که تقاضای تنظیم شکوائیه شکایت طول درمان را به سایت شکایت 24 می دهید و این سایت نیز زیر نظر افراد ماهر و متخصص اقدام به تنظیم شکواییه برای شما می کند. این کار باعث خواهد شد تا روند آیین دادرسی در مورد موضوع شکایت با سرعت بیشتری طی شود و افراد با مسائلی همچون رد شکواییه روبرو نگردند.

طول درمان

هزینه تمام شده شکایت طول درمان چقدر است؟

هزینه تمام شده برای شکایت طول درمان بستگی به مرجعی دارد که در آن شکایت خود را ثبت می کنید. لذا نمی توان یک مبلغ ثابت و واحدی را اعلام نمود. پس چنانچه مایلید از مبلغ دقیق ثبت شکایت طول درمان اطلاع یابید می تواند با کارشناسان سایت شکایت 24 ارتباط برقرار کنید تا آنها شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

آیا شکایت طول درمان نیازمند مراجعه به وکیل است؟

مثل هر موضوع دیگری عقل حکم می کند برای حل مشکل به متخصص آن مشکل رجوع کرد. مسائل حقوقی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و بهترین کار این است که در زمان رویارویی با مشکلات حقوقی به بهترین وکیل مراجعه نمود.

سایت شکایت 24 از شکواییه تنظیم شده چگونه پشتیبانی می کند؟

تنظیم شکوائیه از سوی سایت شکایت 24 هزینه دارد و این سایت به جهت آن که افراد از خدمات سایت رضایت داشته باشند، برای کسانی که شکواییه دریافت می کنند پشتیبانی قرار داده است تا چنانچه با مشکلی مواجه شدند یا سوالی داشتید با پشتیبانی ارتباط برقرار کنند.

مرجع صالح برای رسیدگی به شکایت طول درمان کدام است؟

افراد برای قدیم شکواییه برای شکایت طول درمان همانگونه که در متن بیان نمودیم می توانند به دادسرا و یا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و شکواییه خود را تقدیم کنند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام اگر وسیله نقلیه به شما برخورد کنه آسیب ببینی و فرار کنه نتونی پلاکش را بخوانی تکلیف چیه ؟

  2. سلام. بنده طی یک ماه اخیر که بیمارستان بودم، بعلت تصادف رانندگی، پزشک قانونی ۶ماه طول درمان داده، سوال من اینه، تصادف در ماه حرام بوده، ۶ماه بعد دیه اینجانب با ماه حرام احتساب خواهد شد؟
    و اینکه برای مخارج بیمارستان و مدت طول درمان میتوانم از فرد خاطی و مشتکی علیه شکایت کنم؟ و اگر جواب مثبت است ، شکایت من در عنوان طول درمان به کدام نهاد است؟

  3. سلام‌وادب
    بنده‌شهریور‌‌ماه‌‌در‌حال‌رانندگی‌بودم‌که‌خودرو‌ انحراف‌شدوچپ کردم‌،آسیب‌شدید‌به‌خودم‌وارد‌شد‌، اما‌به‌این‌علت‌‌که‌تنها‌بودم‌وبرخوردی‌هم‌با خودروی دیگه‌ای‌نداشتم‌،پرونده‌بدون‌شاکی‌مستقیمن‌از‌بیمه پاسارگاد‌به‌پزشکی‌قانونی‌معرفی‌شد‌،طی‌ چند‌نوبت‌‌از‌شهریور تابهمن‌معاینه‌شدم،وپایان‌درمان‌رواعلام‌کردن‌که‌قراره‌طی‌پیام‌جواب‌رو‌بگیرم.سوالم‌اینجاست‌که‌از‌این‌مرحله‌که‌جواب‌پزشکی‌قانونی‌رو‌به‌بیمه‌بدم‌چقدر‌زمان‌ میبره‌که‌بیمه‌دیه‌بنده‌رو‌پرداخت‌کنه‌؟؟
    آیا‌کاردیگه‌ایی‌مونده؟؟وسوال آخرم‌،،مبلغ‌دیه‌رو‌بیمه‌تعیین‌میکنه‌یا‌پزشکی‌قانونی؟
    سپاس

    1. با سلام
      زمان پرداخت دیه شما توسط مراجع قضایی تعیین میشود و اینکه چون پرداخت دیه باید به قیمت روز انجام شود و طول درمان شما اتمام یافته حتمن تا قبل از نوروز دیه شما پرداخت میشود و نحوه ی محاسبه دیه بر اساس صدمات بدنی که توسط پزشکی قانونی تایید شده بصورت درصدی از کل دیه ابلاغ میشود سپس با محاسبه هر مورد و برایند تمام موارد مبلغ دیه مشخص میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا