شکایت از ادارات / سازمان ها

شکایت از جریمه طرح ترافیک چگونه است؟

عوارض طرح ترافیک به عوارضی اطلاق می‌گردد که برای انجام تردد در محدوده‌های ترافیکی تهران و کلان‌شهرها، باید پرداخت گردد.

محدوده‌های ترافیکی نیز به همان خیابان‌های شلوغ و معابر پر ترددی گفته‌ می‌شود که همیشه و همواره با ترافیک سنگین خودروها روبه‌رو است و میزان آلودگی هوایی در آن مناطق و محدوده‌ها بسیار شدیدتر است.

به همین علت برای کنترل آلودگی هوا و کنترل ترافیک، تردد و ورود وسایل نقلیه در این مناطق با محدودیت و کنترل بیشتری انجام می‌شود. عوارض طرح و ترافیک در هر صورت باید پرداخت شود، در غیر این صورت به آن جرایمی نیز تعلق خواهد گرفت.

تمامی اطلاعات لازم و مورد نیاز شما در مورد چگونگی اعتراض به جریمه ورود به طرح ترافیک تهران و کلان‌شهرهای کشور را در این مطالب دنبال نمایید. عوارض طرح ترافیک با جریمه ورود به طرح ترافیک، دو مقوله جدا از هم است و با یکدیگر فرق دارد.

اگر به تلفن همراه شما پیامکی به این شکل که مالک محترم خودروی پلاک … ورود غیر مجاز شما در تاریخ … به محدوده طرح ترافیک و دوربین های زوج و فرد ثبت و علاوه بر جریمه، عوارض طرح ترافیک به حساب بدهی شما منظور شد.

اطلاعات بیشتر در 137 و یا my.tehran.ir » ارسل شد، بیانگر این است که شما به صورت غیرمجاز وارد محدوده های ترافیکی تهران یا سایر کلان‌شهرهای کشور شده‌اید و به همین علت جریمه‌ای در سامانه شهرداری آن شهر برای شما به ثبت رسیده است.

چنانچه چنین پیامکی را دریافت کردید و نسبت به آن اعتراض دارید، با مطالعه دقیق این مطالب، اقدامات لازم را در این خصوص به عمل آورید.

بدهی یا جریمه طرح ترافیک چیست و چگونه شکل می‌گیرد؟

منظور از جریمه یا بدهی طرح ترافیک مبلغی می‌باشد که در صورت نداشتن شارژ کافی در حساب شهروندی، برای شما در نظر گرفته خواهد شد یا اینکه پس از از عدم پرداخت عوارض مذکور و ورود خودروی شما به محدوده‌های ترافیکی تهران یا کلان‌شهرها، به عنوان جریمه برای شما در سیستم خاصی به ثبت رسیده است.

لازم از قبل از شروع این مطالب، موضوعاتی را برای مخاطبین محترم روشن نماییم؟ نخست اینکه وجهی که شما برای ورود به محدوده‌های ترافیکی شهر پرداخت می‌نمایید، مطابق ساعت ورود و خروج و کد معاینه فنی که از ابتدا دریافت کرده‌اید، کاملا متغیر می‌باشد.

برای ورود به محدوده‌های طرح ترافیک باید ابتدا در سامانه تهران من ثبت نام کرده و در ادامه حساب شهروندی یا کیف پول خود را شارژ نمایید.

با انجام دقیق و به موقع این اقدامات، وجهی که در حساب شهروندی شما ریخته شده، مسدود خواهد شد.

پس از ورود شما به محدوده طرح و پس از اینکه دوربین‌های مداربسته گزارش ساعات ورود و خروج شما را در سامانه ثبت نمودند، میزان خلافی یا جریمه طرح ترافیک برای شما معین خواهد شد و از این حساب شهروندی کسر خواهد شد و بقیه مبلغ مسدود شده ظرف مهلت دو هفته به حساب شما برگشت می‌خورد.

در صورتی که شما وارد طرح ترافیک شده و عوارض طرح ترافیک شما مشخص شود و مبلغ کافی در حساب نباشد، شما حداکثر تا یک ماه فرصت دارید که حساب مربوط به خود را شارژ نموده و عوارض یا جریمه مذکور را پرداخت نمایید، پس از پایان این مهلت و عدم واریز عوارض، در کنار این عوارض، مبلغی نیز به عنوان جریمه طرح ترافیک برای خودروی شما در سیستم ثبت خواهد شد که این جریمه نیز در هر شرایطی باید پرداخت گردد.

فرآیند شکل‌گیری بدهی و جریمه طرح ترافیک به این صورت است. بنابراین توصیه می‌شود با توجه به مقدار استفاده از خودروی خود در محدوده طرح ترافیک، حساب شهروندی خود را به مقدار لازم شارژ نموده و بدهی‌های خود را به موقع پرداخت کنید.

ترافیک تهران

بهترین روش برای پرداخت بدهی یا جریمه طرح ترافیک

معمولا پرداخت بدهی یا جریمه طرح ترافیک به دو صورت انجام خواهد شد، اگر شما در سامانه my tehran ثبت نام کرده باشید و یا اگر اقدامی به ثبت نام در این سامانه نکرده‌اید، پرداخت بدهی طرح ترافیک شما با هم فرق دارد.

این را بدانید که با ثبت نام در سامانه تهران من موجب می‌گردد به شما عوارض تردد تعلق بگیرد و در صورتی که این عوارض پرداخت نگردد، جریمه نیز به آن اضافه خواهد شد.

اما چنانچه در سامانه تهران من ثبت نام نکرده‌اید و احیانا در محدوده‌های ترافیکی تردد می‌کنید، بی‌تردید برای شما جرایمی ثبت خواهد شد.

در هر صورت اگر بدهکار شدید، بدهی طرح ترافیک را باید به روش‌های موجود پرداخت نمایید. لذا در ابتدا به به بررسی تعیین میزان این بدهی‌ها و جرایم پرداخته و در ادامه به نحوه پرداخت یا اعتراض به آن آن نیز اشاره خواهد شد.

بدهی و جریمه طرح ترافیک به چه شکل محاسبه می‌‎گردد؟

همانگونه که ذکر شد، میزان بدهی طرح ترافیک، مطابق زمان تردد در محدوده طرح ترافیک و نوع معاینه فنی که شما برای خودروی خود تهیه کرده‌اید و همچنین اعمال تبصره های تخفیف در نظر گرفته خواهد شد.

برای محاسبه و تعیین هزینه تردد در محدوده طرح ترافیک و متناسب با نقشه دوربین های زوج و فرد تهران، می‌بایست به این نکته نیز توجه داشت که چنانچه دوربین‌‌ها یک خودرو را چند بار در یک روز مشاهده نمایند و تردد آن را ثبت کنند، اولین ورود آن خودرو به طرح و آخرین خروج آن را ملاک محاسبه تعیین مبلغ طرح ترافیک قرار خواهند داد.

همچنین در صورت داشتن معاینه‌ فنی برتر یا معاینه فنی عادی، مبلغ پرداختی و میزان بدهی شما به‌ ازای هر روز تردد تعیین خواهد شد و از حساب شهروندی شما در این سامانه کسر می‌گردد.

این نکته را نیز بدانید که برای خودروهای هیبریدی و برقی تخفیف 90 درصدی و برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر، تخفیف 25 درصدی اعمال می‌گردد.

در صورتی که بدون رزرو و یا شارژ، وارد محدوده طرح ترافیک شوید، قطعا جریمه خواهید شد و طبیعتا مبلغ جریمه بیشتر از مبلغ رزرو و خرید طرح برایتان محاسبه خواهد شد و در نتیجه مبلغ بدهی طرح ترافیک شما نیز خیلی بیشتر خواهد شد.

به این مطلب نیز توجه داشته باشید در صورتی که برای یک روز طرح ترافیک رزرو نکرده باشید و در همان روز وارد محدوده طرح ترافیک شوید، بعد از ثبت پلاک خودروی شما در سامانه‌‌های ثبت تخلف، مبلغ بدهی و جریمه از حساب شهروندی شما در سامانه تهران من کسر خواهد شد.

البته این موضوع در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که اعتبار حساب شما برای کسر جریمه کافی باشد. در صورتی که در سامانه تهران من نیز ثبت نام نکرده باشید، این جریمه برای شما در نظر گرفته خواهد شد و در هر شرایطی مجبور به پرداخت بدهی طرح ترافیک خواهید بود.

در محاسبه بدهی و جریمه طرح ترافیک شما این موارد تاثیر گذار خواهد بود:

  • حداقل مبلغ خرید طرح ترافیک برای تردد در حلقه دوم طرح، یعنی محدوده کنترل آلودگی هوای تهران و در ساعات غیر اوج ترافیک و برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر مبلغ ۷۲۴۵ تومان است و حداکثر مبلغ خرید طرح ترافیک ۲۰۷۰۰ تومان در ساعات اوج صبح و عصر برای خودروهای دارای معاینه فنی عادی در نظر گرفته شده است.
  • اطلاع داشته باشید که تردد در دو ساعت ابتدایی و دو ساعت انتهایی، نسبت به سایر ترددها کمی گران‌تر محاسبه خواهد شد.
  • چنانچه خودروی مذکرو در هر دو محدوده یعنی محدوده کنترل آلودگی هوا و محدوده اصلی طرح ترافیک، تردد نماید، صرفا عوارض مربوط به تردد در محدوده طرح ترافیک اصلی از او اخذ خواهد شد و عوارض حلقه دوم به آن اضافه نمی‌گردد.
  • شهروندانی که در محدوده دوم (کنترل آلودگی هوا) سکونت دارند، از تخفیف 50 درصدی عوارض آن محدوده برخوردار خواهند شد. این درصد تخفیف در تعیین بدهی طرح ترافیک آن‌ها تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.
  • شهروندانی که ساکنان محدوده اول (طرح اصلی ترافیک) هستند از همان تخفیف 50 درصدی در عوارض، ولی در هر دو محدوده برخوردار خواهند شد.
  • نحوه استفاده از این خدمات تخفیفی به این شکل است که شهروندان محدوده‌های طرح ترافیک باید به‌ صورت حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کرده و با ارائه دادن مدارک لازم و تایید اسناد خود، از این تبصره‌های تخفیفی بهره‌مند شوند.
  • خودروهایی که مالکین آن‌ها هم ساکن محدوده طرح ترافیک باشند و هم از معاینه فنی برتر استفاده نمایند، می‌توانند از هر دو ضریب تخفیف به‌طور همزمان استفاده کنند.
  • بدهی و جریمه طرح ترافیک صرفا به صورت روزانه محاسبه شده و اعمال می‌گردد، زیرا فروش سالیانه طرح ترافیک در سال‌های اخیر، اساسا ممکن نیست.
  • مبلغ نهایی طرح ترافیک روزانه، بر اساس ساعات تردد در محدوده طرح ترافیک در هر روز و مطابق نوع معاینه فنی خودرو و ساعات ورود و خروج محاسبه خواهد شد. که البته هزینه ورود و خروج خودروها به طرح، متناسب با ساعات اوج و غیراوج ترافیک، کمی متفاوت است.
  • 25 درصد تخفیف برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر در نظر گرفته شده است.
  • عوارض طرح محدوده کنترل آلودگی هوا یا همان طرح زوج و فرد سابق، برای روزهای مازاد بر سهمیه مجاز، نصف عوارض طرح ترافیک محاسبه خواهد شد.
  • وسایل نقلیه هیبریدی یا برقی از ۹۰ درصد تخفیف عوارض بهره‌مند خواهند شد، که البته امکانی برای ثروتمندان خواهد بود.
  • خودروهای سواری کرایه‌ای، وانت‌بارها و آژانس‌ها از ۵۰ درصد تخفیف در عوارض تردد برخوردار هستند و در صورت داشتن «سند سفر» یا بار برگ این تخفیف به ۷۰ درصد نیز خواهد رسید.
  • ساعات تردد در محدوده‌های طرح ترافیک به سه قسمت تقسیم بندی شده است:

نخست ساعت غیر اوج، که تردد در ساعات 10-16 را شامل خواهد شد، دوم ساعت یک سر اوج که شامل تردد در ساعات 6:30 تا 10 و  16 تا 19 است و سوم ساعت دو سر اوج که تردد در ساعات 6:30 تا 10 و 16 تا 19 را شامل خواهد شد. تردد در ساعت دو سر اوج، عوارض طرح و ترافیک بیشتری نسبت سایر ساعات عنوان شده خواهد داشت.

  • عوارض طرح و ترافیک ورود به محدوده اصلی ترافیک، کمی گران‌تر از عوارض طرح و ترافیک ورود به محدوده کنترل آلودگی هوا هستند که علت آن این است که در محدوده اصلی کنترل ترافیک هم مرزبندی کمتری دارد و هم به دلیل اینکه بازارهای مختلفی در این محدوده قرار گرفته‌اند، بار ترافیکی سنگینی را شامل خواهد شد. بنابراین برای اینکه به هر طریق از ورود خودروهای اضافه به این مناطق جلوگیری شود، عوارض طرح و ترافیک محدوده اصلی ترافیک، گران‌تر محاسبه خواهد شد.

قوانین مربوط به طرح ترافیک

نحوه پرداخت عوارض و جریمه طرح ترافیک

برای پرداخت عوارض و جرایم طرح ترافیک، ابتدا باید در سامانه تهران من ثبت نام کرد. ثبت نام در سامانه تهران من، برای استفاده از سرویس‌ها و خدمات  این سامانه الزامی خواهد بود.

اگر قصد دارید طرح ترافیک بخرید یا آن را رزرو  نمایید، یا می‌خواهید عوارض طرح ترافیک را از طریق این سامانه کنترل و مدیریت نمایید، حتما در این سامانه باید ثبت نام نمایید.

برای ثبت نام در سامانه تهران من ابتدا وارد سایت شده و در سمت چپ، روی گزینه ثبت نام کلیک نمایید. در صفحه جدید روی گزینه “شخص حقیقی” کلیک نمایید تا صفحه بعدی به شما نمایش داده شود. اطلاعات شخصی و هویتی خود را وارد نمایید.

کد امنیتی را وارد نمایید و به مرحله بعدی وارد شوید. رمز عبور و نام کاربری اختصاصی خود، شماره موبایل، آدرس ایمیل، شماره تلفن ثابت و تصویر کارت ملی خود را وارد نمایید و وارد مرحله بعد شوید.

پس از تکمیل این بخش‌ها به صفحه بعد بروید و کدی را که به شماره موبایل شما پیامک شده است را در فیلد فعال سازی نام کاربری وارد نمایید و دکمه ارسال را بفشارید.

پس از انجام این مراحل، صفحه کاربری اختصاصی شما ساخته خواهد شد. هنگامی که رمز عبور و نام کاربری را وارد کنید، صفحه ای به نام خودتان بارگذاری خواهد شد. در این مرحله حتما اطلاعات وسیله نقلیه خود را نیز وارد سامانه نمایید.

تا به این ترتیب بتوانید به راحتی طرح ترافیک بخرید. حتما حساب کاربری خود را نیز شارژ کنید تا خرید و پرداخت عوارض طرح ترافیک با سهولت بیشتری صورت گیرد.

برای ورود به محدوده طرح ترافیک تهران، باید حداقل مبلغ 36 هزار تومان  یعنی معادل حداکثر عوارض یک روز کامل، در حساب شهروندی شما اندوخته شده باشد.

در صورت عدم پرداخت به‌موقع عوارض طرح ترافیک، این رقم به ۴۵ هزار تومان افزایش یافته که به همراه جریمه ۲۰ هزار تومانی، در مجموع شما باید هزینه‌ای معادل ۶۵ هزار تومان را پرداخت نمایید.

نحوه اعتراض و شکایت به جریمه ورود به طرح ترافیک در سامانه تهران من

روش اعتراض به جریمه ورود به طرح ترافیک در سامانه تهران من به این شکل است که ابتدا می‌بایست در سامانه تهران من ثبت نام نمایید. در صفحه کاربری خود به بخش پشتیبانی را انتخاب نمایید.

تیکت پشتیبانی را فشار دهید و اعلام نمایید که مثلا به عوارض ثبت شده در تاریخ 20 فروردین 1401 اعتراض دارید. در ادامه به موضوع و اعتراض شما به سرعت رسیدگی خواهد شد.

در مجموع اشخاصی که به آن‌ها پیامک ارسال شده و به پیام‌هایشان اعتراض دارند، باید در سامانه تهران من ثبت ‌نام و شماره خودروی خود را وارد نمایند. لیستی برایتان به نمایش در خواهد آمد که قادر خواهید بود لیست تمام ترددهای انجام شده با خودروی خود را مشاهده نمایید و در صورتی که اشتباهی رخ داده باشد، پس از درج اعتراض شما حتما به آن رسیدگی خواهد شد.

دوربین طرح ترافیک

آیا ممکن است دوربین‌های ثبت تخلفات اشتباه کنند؟

دوربین‌ها به صورت کاملا اتوماتیک پلاک‌ها را ثبت می‌نمایند. گاهی ممکن است، راننده‌ای پلاک را مخدوش نموده باشد و همین موضوع موجب شود که بدهی یا جریمه‌ای برای پلاک رانندگان و مالکان وسایل نقلیه دیگر منظور شود.

بنابراین هر مالک خودرویی که فکر می‌‌کند در تاریخ ثبت خلافی، خودرو اش در آن محدوده ترددی نداشته و پلاک او اشتباه خوانده شده است. باید به سامانه my.tehran مراجعه نموده، اعتراض و شکایت خود را ثبت نماید.

نحوه اعتراض به جریمه خودرو در خصوص ورود به طرح ترافیک صرفا از طریق سایت تهران من امکان پذیر خواهد بود. با عنایت به اینکه اخیرا خودروهای زیادی با جابه‌جا کردن اعداد پلاک خود و مخدوش کردن آن وارد محدوده ترافیکی می‌گردند تا با توسل به این روش‌های نادرست، جریمه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته نشود، این احتمال دور از ذهن نیست که اشتباهی در ثبت تخلف صورت پذیرد.

هر چند در صورت مشاهده این اقدامات از سوی مامورین راهور، با چنین خودروهایی برخورد قانونی خواهد شد و جریمه‌های قانونی برای آن‌ها به صورت مجزا در نظر گرفته می‌شود، بنابراین همیشه احتمال بروز خطا در این سامانه‌ها نیز وجود دارد.

البته معمولا پیامک اشتباه برای کسی ارسال نخواهد شد، زیرا به گفته خود مسئولین راهور ناجا، این فرایند کاملا مکانیزه است و احتمال خطا در آن به حداقل کاهش پیدا کرده است.

در این روش، دوربین ‌ها شماره پلاک خودروها را ثبت کرده و بعد سیستم آن را چک خواهد کرد که عوارض این پلاک پرداخت شده است یا نه؟ و بعد برای مالک پیامک ارسال خواهد شد.

فرق جریمه طرح ترافیک با عوارض چیست؟

عوارض طرح ترافیک مبلغی است که خودرو پس از ورود و خروج مجاز خود به محدوده‌های طرح ترافیکی باید پرداخت نماید. مهلت پرداخت عوارض طرح ترافیکی از تاریخ صدور آن به مدت یک ماه است و در صورت عدم پرداخت در این مهلت است که جریمه نیز به آن تعلق خواهد گرفت.

ولی جریمه طرح ترافیک به وسایل نقلیه‌ای تعلق می‌گیرد که به صورت غیر مجاز وارد محدوده‌های ترافیکی شهر شده، بنابراین این خودروها باید علاوه بر پرداخت کامل عوارض، جریمه‌ها متعلقه ورود غیر مجاز خود را نیز پرداخت نمایند.

البته این نکته را نیز بدانید که زمانی که در سامانه تهران من ثبت نام می‌نمایید و اطلاعات خودرو را وارد سامانه می‌کنید، به ورود و خروج شما در محدوده‌های ترافیکی جریمه تعلق نخواهد گرفت و صرفا شما باید عوارض را پرداخت نمایید.

ترافیک خیابان

آیا با شکایت و اعتراض به جریمه ورود به طرح ترافیک، جریمه از خلافی حذف خواهد شد؟

چنانچه به مراجع ذی‌صلاح ثابت شود که جریمه اختصاص یافته برای خودروی معترض، اشتباها منظور شده است، جریمه حتما از خلافی حذف و مجددا اصلاح خواهد شد.

با توجه به اینکه بسیاری از خودروها برای فرار از جریمه طرح ترافیک، پلاک خود را دستکاری می‌کنند، این امکان وجود دارد که برای یک خودرو به اشتباه جریمه طرح ترافیک ثبت شود. این موضوع بعد از بررسی های دقیق اصلاح و رسیدگی می‌شود.

طرح و پیگیری شکایت در این زمینه چقدر زمان می‌برد؟

از آنجایی که ثبت اعتراض به صورت کاملا آنلاین بوده و پس از ثبت، معمولا کارشناسان رسیدگی در این حوزه، ظرف یک هفته نسبت به بررسی و اعلام نظر نهایی خود، اقدام خواهند کرد، نباید طرح و پیگیری شکایت را در این حالت خیلی زمان‌بر دانست.

ولی در صورتی که این اعتراضات به نتیجه مطلوبِ مورد نظر شاکی نرسد و همچنین دلایل و مدارک بسیار قوی دال بر عدم تخلف در دست شاکی باشد، در این شرایط نیاز به طرح شکایت حضوری است که شاید کمی زمان‌بر باشد.

با توجه به حجم  زیاد این گونه شکایات و از آنجایی که متاسفانه همه روزه شاهد بروز این اتفاقات هستیم، باید عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت دقیقا قابل پیش بینی نیست و نمی‌توان زمان دقیقی را بیان کرد و ممکن است متناسب با موضوع شکایت و دلایل ارائه شده متفاوت باشد.

آیا مراجع قضایی دادگستری و شوراهای حل اختلاف نیز صلاحیت رسیدگی به این شکایات را دارند؟

پاسخ به این سوال منفی است. از آن جایی که قانونگذار در خصوص قبض جریمه تخلفات راهنمایی و رانندگی صرفا مراجع اعلام شده فوق را مسئول بررسی و صدور رای در این زمینه نموده و عملا پس از شکایت معترض، نماینده دادگستری نیز که دارای پایه قضایی است بر روند صدور آرا نظارت دارد، نمی‌توان مراجع دادگستری را صالح به این موضوع دانست.

قطعا طرح شکایت در این موضوعات در مراجع دادگستری با قرار رد مواجه خواهد شد. البته سایر شکایات از مامورین مبحث جداگانه ای است که خارج از موضوع این مقاله است.

آیا برای تنظیم شکایت از جریمه طرح ترافیک، به استفاده از خدمات وکیل نیاز است؟

لازم است بدانید، طرح اینگونه اعتراضات و شکایات از پیچیدگی و حساسیت خیلی بالایی برخوردار نیست و معمولا نیازی به استخدام وکیل در پیگیری و طرح این شکایات احساس نمی‌شود. ولی حتما توصیه می‌کنیم قبل از هر اقدامی با مشاوره با یک وکیل مطلع در این مسائل، مسیر درستی را برای طرح و پیگیری اعتراض و ارائه دلایل انتخاب نمایید.

اگر با جریمه طرح ترافیک غیر واقعی مواجه شده‌اید که به آن اعتراض دارید، می‌توانید از طریق راه ارتباطی ما در شکایت 24، با مشاورین و وکلای متخصص در این زمینه ارتباط برقرار نمایید.

خیابان

سایر خدمات تخصصی حقوقی و پشتیبانی از آن توسط سامانه شکایت 24

علاوه بر موارد فوق، سامانه حقوقی شکایت 24، با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص، آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، اختلافات حوزه کار و روابط کارگر و کارفرما و سایر شکایات در مسائل حقوقی است.

لازم به ذکر است که این سامانه حقوقی، علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکواییه، دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و مانند آن نیز خدمات رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم قراردادهای کاری، شکوائیه، دادخواست و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه حقوقی شکایت 24 مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

مبلغ طرح ترافیک به چه شکل محاسبه می‌گردد؟

میزان بدهی طرح ترافیک، مطابق زمان تردد در محدوده طرح ترافیک و نوع معاینه فنی که شما برای خودروی خود تهیه کرده‌اید و همچنین اعمال تبصره های تخفیف در نظر گرفته خواهد شد.

چنانچه دوربین‌‌ها یک خودرو را چند بار در یک روز مشاهده نمایند و تردد آن را ثبت کنند، اولین ورود آن خودرو به طرح و آخرین خروج آن را ملاک محاسبه تعیین مبلغ طرح ترافیک قرار خواهند داد.

چه امکانی برای ساکنان در محدوده طرح‌ها در نظر گرفته شده است؟

شهروندانی که در محدوده دوم (کنترل آلودگی هوا) سکونت دارند، از تخفیف 50 درصدی عوارض آن محدوده برخوردار خواهند شد و شهروندانی که ساکنان محدوده اول (طرح اصلی ترافیک) هستند از همان تخفیف 50 درصدی در عوارض، ولی در هر دو محدوده برخوردار خواهند شد.

چگونه در سامانه به جریمه ورود به طرح ترافیک اعتراض کنیم؟

اشخاصی که به آن‌ها پیامک ارسال شده و به پیام‌هایشان اعتراض دارند، باید در سامانه تهران من ثبت ‌نام کرده و شماره خودروی خود را وارد نمایند. لیستی برایتان به نمایش در خواهد آمد که قادر خواهید بود لیست تمام ترددهای انجام شده با خودروی خود را مشاهده نمایید و در صورتی که اشتباهی رخ داده باشد، پس از درج اعتراض شما، حتما به آن رسیدگی خواهد شد.

آیا ممکن است دوربین‌های ثبت تخلفات اشتباه کنند؟

معمولا پیامک اشتباه برای کسی ارسال نخواهد شد، زیرا به گفته خود مسئولین راهور ناجا، این فرایند کاملا مکانیزه است و احتمال خطا در آن به حداقل کاهش پیدا کرده است. ولی با این حال در صورت مخدوش کردن پلاک خودروها، این اشتباه دور از ذهن نیست.

آیا با شکایت به جریمه ورود به طرح ترافیک، جریمه از خلافی حذف خواهد شد؟

چنانچه به مراجع ذی‌صلاح ثابت شود که جریمه اختصاص یافته برای خودروی معترض، اشتباها منظور شده است، جریمه حتما از خلافی حذف و مجددا اصلاح خواهد شد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۹ رای

‫3 دیدگاه ها

  1. من یک سال اومدم شهرستان یه از خدا بی خبر .پلاکش رو دستکاری کرده ۹میلیون جریمه طرح ترافیک برام اومده

  2. سلام چطور میشه من خودروی صفر در آذر ماه ۱۴۰۱از شرکت سایپا تحویل بگیرم ولی اسفند ۱۴۰۰دوتا عوارض طرح ترافیک برام ثبت شده باشه؟!پلاک اولی هم باشم ینی اولین پلاک ثبت شده به نامم باشه!!

  3. سلام،چطور میشه ماشين با پلاک شخصی تو پارکینگ باشه اما برای پلاک شخصی ام جريمه دوربین طرح ترافیک بیاد،در حالی که ترددی با ماشين نداشته ام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا