شکایت از ادارات / سازمان ها

رشوه در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره)

جناب آقای صلواتی در روند رسیدگی به پرونده شرکت کروز چنین بیان نمود: 21 نفر از مسئولان گمرک فرودگاه امام خمینی از کمپانی کروز رشوه اخذ نموده‌اند.

معاون گمرک 30 سکه بهار آزادی نیز طاهری معاون گمرک فرودگاه امام خمینی 25 سکه بهار آزادی تحت عنوان رشوه اخذ نموده‌اند!

بهتر است ضمن این متن از خود در شکایت 24 سری بزنیم به رشوه در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) و جوانب گوناگون آن. حال آن‌ که شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در این راستا با ما همگام شوید.

گمرک چیست؟

گمرک در واقع نهادی ضروری جهت حکومتی کارآمدتر، تأمین درآمدها، آسان‌سازی امور تجاری و محافظت از جامعه است.

این نهاد امور منوط بر جابه‌جایی و حمل کالا و مسافرین را در سطوح بین‌المللی مدیریت خواهد کرد.

همچنین بخوانید

دولت‌ها به جهت به اجراء درآوردن مناسب و مطلوب برنامه‌ها و همچنین سیاست‌های مالی، اجتماعی و نیز اقتصادی خویش، نیازمند نهاد گمرکی، کارآمد و بسیار مؤثر هستند.

نهاد گمرک فرودگاه امام خمینی

یکی از حائز اهمیت ترین گمرک‌های فعال در بطن کشور، گمرک فرودگاه امام خمینی است که غالبا اجناس وارداتی و ترخیص بار هوایی به واسطه‌ی آن بارگیری شده و اخذ می‌گردد. همانگونه که آگاه هستید، ترخیص کالا از جمله اساسی‌ترین مراحل تسلیم کالا از گمرک می‌باشد.

از این جهت آشنایی با روند، مراحل نیز هزینه‌ها و قوانین، ضوابط گمرکی ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی نیز امری بسیار حائز اهمیت است که هر تاجر یا بازرگان که در حیطه واردات کالا و صادرات آن فعالیت می‌نماید، می‌بایست با آن آشنا بوده و با آگاهی از کلیه‌ مراحل از وقوع مشکلات و جریمه‌های ممکن پیشگیری نماید.

کلیه‌ کالاهایی که از مرز فرودگاه امام خمینی به بیرون می‌رود، در وهله نخست به واسطه‌ نهادهای نظارتی چون گمرکات جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی واقع شده و بعد از به انجام رساندن تشریفات گمرکی از مرز هوایی فرودگاه و به گونه هوایی از کشور به بیرون می‌رود.

تشریفات گمرکی ضمن فرودگاه امام خمینی جهت اقسام گوناگون بار، در راستای فریت بار به حالت هوایی، طی زمانی اندک‌تر از یک روز کاری بنابر گونه کالا به انجام خواهد رسید.

از سویی فرستندگان کالا و یا نماینده آن‌ها خواهند توانست به طریق رجوع به دایره فریت مسافری به جهت انجام فریت بار به منظور اضافه بار مسافری یا آن‌ که لوازم منازل مهاجرین، یا به بخش صادرات تجاری در زمینه صادر نمودن انواع کالاها به خارج و داخل ایران رجوع کنند.

ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی دربرگیرنده چه کالاهایی می‌باشد؟

گمرک فرودگاه امام خمینی از جمله عظیم‌ترین گمرک‌های فعال در بطن کشور می‌باشد که بار را به صورت هوایی ترخیص می‌نماید. این گمرک به گونه‌ای جامع محصولات با حجم و وزن اندک را به واسطه‌ راه‌های هوایی وارد می‌کند و کالاهایی که نیازمند ترخیص سریع و زود می‌باشد را پذیرش و بارگیری خواهد کرد.

تحت عنوان یک تاجر، جالب است نسبت بدین نکته واقف شوید که واردات کالاهایی با وزن بسیار و سنگین به حالت هوایی اتخاذ چندان مناسبی نمی‌باشد و می‌تواند شما دوستان را متحمل هزینه‌های بسیار و مازاد کند.

از این جهت چنانچه محصولات شما حجم و نیز وزن اندکی دارد، اتخاذ راه هوایی و نهایتا اتخاذ گمرک فرودگاه امام خمینی به منظور ترخیص کالا بسیار مناسب تلقی خواهد شد.

دریافت رشوه توسط مستخدمین دولتی

رشوه در اصطلاحات حقوقی عبارت است از تادیه پول به منظور انجام کاری. این واژه از لغت رشو اخذ شده است و به معنای مالی می‌باشد که به منظور ضایع نمودن حقی یا به انجام رساندن کاری برخلاف مسئولیت یا صادر نمودن حکمی برخلاف عدالت و حقوق به شخصی تسلیم گردد.

از جمله آثار عمیق رشوه این می‌باشد که مامورین به خدمت عادت نمایند که صرفا در برابر اخذ مال یا وجه مسئولیت خویش را به خوبی انجام ندهند که منجر به رکود در تمامی حیطه‌ها گردد.

حال ماده‌ی سه قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء اختلاس و کلاهبرداری تنها مستخدمین و ماموران دولتی حال آن‌ که قضایی باشد یا اداری یا حتی شوراها و شهرداری‌ها حتی نهادهای انقلابی و به گونه‌ای جامع قوای سه گانه (قوه‌ی قضاییه، قوه‌ی مجریه، قوه‌ی مققنه) و نیز نیروهای مسلح یا کمپانی‌های دولتی یا نهادهای دولتی وابسته به دولت ایران یا اینکه ماموران به خدمات عامه حال رسمی باشد یا اینکه غیررسمی به هنگام اخذ مال مرتشی (رشوه گیر) تلقی می‌کند.

مجازات دریافت رشوه توسط مستخدمین دولتی

رشوه گرفتن یکی از موارد غیرقانونی می‌باشد که جرم محسوب می‌شود، ولیکن چنانچه رشوه به واسطه‌ی کارمندان دولت دریافت گردد، مجازات آن بیشتر خواهد بود.

به هنگامی که قیمت مال دریافت شده بیشتر از ۲۰ میلیون ریال نباشد، فرد متخلف به انفصال موقت از ۶ ماه الی ۳ سال حبس محکوم خواهد گردید.

چنانچه مرتکب ضمن مقام مدیر کل یا اندک‌تر از مدیر کل یا بالاتر از وی باشد، این شخص به انفصال دائمی از مشاغل و کسب و کارهای دولتی محکوم می‌گردد و بیشتر از مبلغ الی ۲۰۰ هزار ریال از ۱ سال الی ۳ سال حبس نیز جزای نقدی برابر قیمت مال حاصله یا وجه اخذ شده و انفصال موقت از شش ماه الی سه سال محکوم می‌گردد.

حال اگر مرتکب در مرتبه مدیر کل و یا هم تراز با وی یا بالاتر از مدیر کل باشد، به جای انفصال موقت از خدمات دولتی به انفصال دائم محکوم خواهد شد.

زیرمیزی

مشکلات موجود در گمرک فرودگاه امام خمینی

گمرک به تنهایی خود نیز بار نیمی از تجارت کشور را برروی دوش خود حمل می‌کند، ولیکن دچار ضعف‌ها و مشکلات بسیار شدیدی است که این موضوع منجر گردیده است بسیاری از تجار و تولیدکنندگان دچار آسیب و صدمات جبران‌ناپذیری گردند.

وزیر اقتصاد این چنین تشریح کرد؛ قسمی از مشکلات گمرک بازمی‌گردد به ادارات و نهادهای دولتی که در حیطه واردات کالاهای اساسی زمان‌بندی به موقع و دقیقی به انجام نمی‌رسانند که نسبت بدان، می‌بایست دقت عمل بیشتری صورت پذیرد تا چنین مشکلاتی دیگر رخ ندهد.

گمرک در واقع با بیست و پنج دستگاه و نهادهای دیگر کار می‌نماید و ضعف در بطن نهادهای دیگر که همکار گمرک هستند، منجر به اختلال در روند کار گمرک گردیده و منجر شده که روند ترخیص طولانی‌تر گردیده و هزینه بسیاری را مردم متحمل شوند.

هماهنگی میان دستگاه‌های دولتی قطعا خواهند توانست قیمت بهتری را برای مصرف‌کنندگان به همراه آورند.

سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده این کمپانی روز دوشنبه چهارم بهمن ماه ضمن شعبه چهار دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی براساس ریاست قاضی صلواتی صورت گرفت.

در آغازین جلسه، قاضی از نماینده دادستان چنین خواست در موقعیت خویش قرار گیرد و به امتداد بیان کیفرخواست مبادرت ورزد.

جناب فولادی، نماینده‌ی دادستان در ارتباط با عناوین اتهامی متهم سید نوید طاهری چنین بیان داشت که سید نوید طاهری از سال ۱۳۹۱ در کمپانی کروز جهت انجام برخی فعالیت‌ها مشغول به کار شد.

حال آن‌ که در سال ۱۳۹۸ مسئول جا به جایی و حمل و لجستیک گردید و امور منوط بر ترخیص کالا را به انجام می‌رسانید.

او چنین افزود؛ بنابر اقاریر متهمان، روند تادیه رشوه به کارمندان گمرک به واسطه‌ طاهری صورت می‌پذیرفت.

نماینده دادستان چنین بیان نمود: سید نوید طاهری در ارتباط با علل تادیه رشوه به کارمندان گمرک بیان نموده است که تأدیه هدیه علاوه بر آن‌ که عرف می‌باشد به علت این‌که تعداد دفعات رجوع به گمرک فرودگاه امام خمینی بسیار بوده است چنانچه که هدیه داده نمی‌شد، انجام کارها با تاخیر و به کُندی صورت می‌گرفت.

نماینده دادستان چنین بیان نمود: متهم سید نوید طاهری چنین گفته که قاچاق کالا به واسطه‌ او انجام نشده است و کلیه‌ کالاها بنابر نیاز خودروسازی ثبت سفارش می‌شده است.

چندین سال متوالی است که ثبت سفارش ضمن سامانه گمرک به واسطه‌ ارسال تصویر به ثبت می‌رسد و به اصل و درست بودن مدارک چندان توجه نمی‌شد. به عبارتی اسناد به واسطه‌ واحد خرید خارجی صورت می‌گرفت.

نماینده دادستان چنین تصریح نمود که؛ استراتژی کمپانی تادیه‌های سنگین نبوده است و بیشتر آن در قالب کارت‌های هدیه با مبالغ و وجوه پایین انجام می‌شد.

نماینده دادستان به سخنان خود ادامه داد؛ متهم سید نوید طاهری در اعترافات خود بیان کرد ضمن مواردی که وزن کالا و محصولات با اسناد ثبت سفارش دارای اختلاف بود و مجبور به ترخیص فوری کالا و محصولات بودیم، پس مبالغی را تحت عنوان هدیه تأدیه می‌نمودیم. در برخی موارد نیز هدیه‌ها به گونه‌ی قطعات خودرو به کارمندان داده می‌شد.

نماینده دادستان چنین گفت: متهم سید نوید طاهری در ارتباط با علل جعل اسناد و مدارک گفته است، در بسیاری از موارد به علت آن‌ که زمان به منظور ارسال اسناد و مدارک به کمپانی‌های خارجی اندک بود این عمل به واسطه‌ی مسئولان واحد خرید خارجی صورت می‌پذیرفت و از فایل‌های موجود اسکن رنگی اخذ می‌شد.

در بعضی از موارد هم گونه ارز پرداختی از جانب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با گونه ارز ثبت سفارش کالا و محصولات متفاوت بوده است و زمان لازم جهت تبدیل ارز در اختیار نبود. بدین هنگام بود که اسناد و مدارک ثبت سفارش به واسطه‌ واحد خرید تنسیق می‌شد.

نماینده دادستان به سخنان خود ادامه داد؛ متهم سید نوید طاهری در جواب به سؤال آیا گمرک از جعلی بودن اسناد و مدارک خبر داشته و یا خیر:

گفت اینجانب در جریان مراودات کمپانی با گمرک نبوده‌ام ولیکن به علّت آن‌که کالاها ترخیص می‌گردیدند چنین به نظر می‌رسید که گمرک اسناد و مدارک را قبول می‌نموده است.

نماینده دادستان گفت؛ متهم رنجبر در اعترافات خود بیان داشته است اسناد و مدارک با تایید آقای سخا مدیرعامل همچنین آقای میرآقایی مدیر خرید خارجی کمپانی، سید نوید طاهری مدیر لجستیک کمپانی صادر می‌گردید.

نماینده دادستان تصریح کرد؛ با تحقیقات صورت گرفته از کمپانی کروز اسنادی عاید آمده که بیانگر آن است این کمپانی رشوه‌های بسیاری به مدیران گمرک تأدیه نموده است نیز سید نوید طاهری ضمن سال‌ ۱۳۹۳ شخصی است که به مدیران گمرک شهید رجایی رشوه داده است.

این رشوه‌ها حاوی سکه‌های تمام بهار آزادی، نیم سکه، ربع سکه نیز به همراه کارت‌های هدیه بوده است.

نماینده دادستان همچنان به سخنان خویش ادامه داد؛ همچنین فهرستی مبنابر تادیه رشوه به صد و نود و هشت شخص از کارکنان گمرک ضمن سال ۱۳۹۸ به تایید از سوی آقای سید نوید طاهری رسیده است.

جناب آقای قاضی صلواتی خطاب به نماینده دادستان گفت: مواردی از فهرست رشوه پرداخت شده به کارمندان گمرک به همراه سمت آن‌ها را بیان دارد.

نماینده دادستان به سخنان خود ادامه داد؛ متهم سید نوید طاهری گفته است به مسئول درب گمرک شهید رجایی یک فقره اتومبیل سمند، به معاون فنی گمرک فرودگاه امام خمینی یک فقره اتومبیل ساندرو و نیز به معاون مسافربری گمرک فرودگاه امام خمینی یک فقره اتومبیل مزدا ۳ براساس قیمت کارخانه داده شده است.

نماینده دادستان در ارتباط با اتهامات سعید رنجبر، متهم ردیف هشتم این پرونده بیان داشت که؛ سعید رنجبر از سال ۱۳۹۲ تحت عنوان کارمند ضمن کمپانی کروز مشغول به انجام برخی از فعالیت‌ها شد و در سال ۱۳۹۳ مسئولیت ترخیص کالا از گمرک را برعهده خود داشته است.

او به منظور ترخیص کالاها و اجناس از گمرک از اسناد و مدارک جعلی بهره می‌گرفته است که او گفت: اینجانب در جریان روند بهره‌گیری از مهرهای مجعول به منظور ثبت سفارش بوده‌ام ولیکن خود از آن‌ها بهره نمی‌گرفتم.

نماینده دادستان گفت؛ متهم سعید رنجبر در ارتباط با ادله‌ی تغییر و دگرگونی ارزش کالا و اجناس در پروفرم‌ها بیان داشته است کمپانی این عمل را به منظور کسب منفعت بیشتر به انجام می‌رسانده است. پروفرم‌های تدارک دیده شده به آقای نوید غریب تسلیم می‌گردید و از آن‌ها جهت ثبت سفارش ضمن وزات صمت بهره گرفته می‌شد.

نماینده دادستان چنین بیان نمود که هنگامی که اختلاف ارز در خارج از کشور ایران با ارزهای داخلی بسیار بود کمپانی جهت خارج نمودن ارز از کشور ارزش کالاها و اجناس را بیشتر نمود ولیکن هنگامی که اختلاف ارز اندک بود قیمت منوط بر کالاها را کم اعلام می‌نمود که تعرفه اندک‌تری را تادیه نماید.

این عمل در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به واسطه‌ی مشاور جناب آقای گودرزی، رئیس مسافربری فرودگاه امام خمینی صورت گرفته است.

نماینده دادستان چنین بیان نمود که متهم رنجبر در ارتباط با آن‌که خروج ارز از کشور به واسطه‌ چه کسانی صورت می‌گرفت، بیان شد که خروج ارز به واسطه‌ی کارکنان و اعضای مسافربری فرودگاه امام خمینی از آن اطلاع رسانی شده است.

نماینده دادستان گفت؛ متهم سعید رنجبر در ارتباط با مقدار رشوه پرسنل فرودگاه امام خمینی بیان داشته است که به کرمخانی، معاون گمرک فرودگاه امام خمینی سی عدد سکه بهار آزادی، طاهری معاون گمرک فرودگاه امام خمینی بیست و پنج عدد سکه بهار آزادی، جانشین سالن فرودگاه امام خمینی، کارشناس درب خروجی فرودگاه امام خمینی و همچنین کارشناس بازبینی گمرک فرودگاه امام خمینی و چهل عدد سکه به مدیرکل گمرک این فرودگاه رشوه داده شده است.

نماینده دادستان در پایان گفت متهم سعید رنجبر علت پرداخت رشوه را در سرعت بخشی به کارها و نمک‌گیرشدن پرسنل گمرک بیان داشته است.

گمرک بندری

فرآیند انجام شکایت چگونه است؟

سامانه اعلام جرم رشوه خواری و سوءاستفاده از مقامات اداری ماده ۹۱، از جمله سامانه‌های زیرمجموعه وبسایت سازمان تعزیرات حکومتی می‌باشد که آن نیز از سال ۱۴۰۰ (شهریور ماه) راه‌اندازی گردیده است.

مقصود از ماده نود و یک در عنوان این سامانه، ماده نود و یک قانون مدیریت خدمات کشوری می‌باشد که این گونه بیان می‌دارد:

دریافت رشوه و سوءاستفاده از مقامات اداری منع گردیده است. بهره‌گیری از هر نوع امتیاز، تسهیلات نیز حق مشاوره، کادو و هدیه و موارد شبیه بدان در برابر به انجام رساندن وظایف و مسئولیت اداری و اختیارات مرتبط با کسب و کار توسط کارمندان دستگاه‌های اجرایی در کلیه‌ سطوح از اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی به غیر از دستگاه ذیصلاح خود تخلف محسوب می‌گردد.

شکایت ثبت گردیده ضمن این سامانه یا به واسطه‌ خود سازمان تعزیرات حکومتی رسیدگی و مورد بررسی واقع خواهد شد یا به نهادهای نظارتی مربوطه، ارجاع داده خواهد شد.

شیوه‌ ثبت شکایت ضمن سامانه‌ی اعلام رشوه خواری

  • ابتدا به وبسایت سازمان تعزیرات کشور به آدرس https://www.tazirat.gov.ir مراجعه نمایید.
  • کلیک نمودن برروی آیکونی تحت عنوان سامانه ثبت و اعلام رشوه خواری و سوءاستفاده از مقام اداری.
  • گام گذاردن به سامانه و اتخاذ نمودن گزینه ثبت شکایت.

چنانچه که از پیش شکایتی ضمن این سامانه ثبت نموده‌اید، شما می‌توانید به منظور اطلاع از نتیجه آن گزینه پیگیری شکایت را اتخاذ نمایید.

  • کامل نمودن فیلدهای موجود ضمن صفحه، نوشتن متن شکایت و ثبت نمودن آن.

بعد از به پایان رسیدن این مرحله، به شما یک کد رهگیری داده خواهد شد و شما نیز به جهت پیگیری نمودن شکایتی که به مرحله‌ ثبت رسانده‌اید می‌توانید بعد از ورود به سامانه و اتخاذ گزینه پیگیری شکایت کد رهگیری موجود را وارد نموده تا از موقعیت رسیدگی بدان آگاه گردید.

مدارک لازم جهت انجام شکایت چیست؟

ابتدا به این امر توجه کنید که رشوه از جمله جرایم کیفری می‌باشد از این جهت در شیوه‌ اثبات رشوه لازم می‌باشد که ادله اثبات جرایم کیفری ملاک عمل واقع شود.

شیوه‌ اثبات رشوه به چند روش ممکن می‌باشد:

اقرار از جانب رشوه‌گیرنده یا رشوه‌دهنده

اقرار در واقع به سیدالادله مشهور است و چنانچه که کسی برعلیه خویش و به سود سایری به مسئله‌ای اقرار نماید این موضوع پذیرفته خواهد شد.

شهادت از سوی شهود

چنانچه که دو مرد عاقل و بالغ بر دادن رشوه و یا اخذ رشوه شهادت دهند و عللی بر عدم سوء قصد وجود نداشته باشد به هنگام احراز شهادت، این مسئله اثبات خواهد گردید.

علم مقام قضایی

علم مقام قضایی با اکتفا به اسناد و مدارکی که قاضی در اختیار خویش دارد، می‌‌تواند رشوه‌خواری یا آن‌که رشوه دادن شخصی را تشخیص دهد.

گاهی هم امکان دارد کارمند دولت وجه هنگفتی به حسابش واریز گردیده باشد و یا منزلی به قیمت بسیار اندک بدو فروخته شده باشد، مثال‌های ذکر گردیده یا موارد شبیه بدان به هنگام وجود موقعیت از مصادیق رشوه‌خواری و رشوه دادن خواهد بود که به هنگام به اثبات رسیدن آن، برای این جرم مجازات در نظر انگاشته خواهد شد.

بهتر است به این نکته توجه نمایید که لازم است، مدارک هویتی خویش را نیز به همراه داشته باشید.

رشوه دادن

هزینه تمام شده تنظیم شکایت چقدر است؟

همیشه در خاطر داشته باشید که مقامات رسیدگی کننده هزینه چندانی را به جهت تنظیم شکوائیه و دادخواست از شما اخذ نخواهند کرد. بنابراین بهتر است نگران نباشید و به هنگام بروز مشکل به جهت رشوه، شکایت خود را در این راستا به عمل آورید.

آیا برای این شکایت نیاز به وکیل است؟

گاهی امکان دارد اشخاص به منظور دستیابی به حق قانونی خویش مجبور به رشوه دادن گردند گاهی نیز امکان دارد با علم بدین عمل دست زنند ولیکن در پایان از کرده خود نادم و پشیمان گردند و تمایل به جبران آن را داشته باشند یا آن‌ که این کار را در گذشته به انجام رسانده باشند ولیکن علم به اینکه مالی را که دریافت کرده‌اند، رشوه بوده است نداشته باشند.

گاهاً ممکن است در یک سازمان کارکنان متوجه تخطی دیگر پرسنل می‌گردند و قصد گزارش دادن این موضوع را می‌نمایند. ولیکن از ترس جان و مال خود اغلب سکوت اختیار می‌کنند.

لازم به بیان است که قانونگذار برای تمامی این موارد مسیرهایی را در نظر گرفته است. حتی گاهی تخفیفات و تعلیق مجازات‌هایی در نظر می‌انگارد. به همین علّت ما به شما توصیه می‌کنیم در این راستا با یک وکیل پایه یک دادگستری مشورت حاصل فرمایید.

نحوه پشتیبانی و شکایت تنظیم شده چگونه است؟

دوستان عزیز بهتر است خاطر نشان شویم، در صورتی که شما شکایت لازمه و سپری نمودن مسیر را به یک وکیل واگذار کنید، او نیز صفر تا صد پرونده شما را پشتیبانی خواهد کرد. از این جهت نیاز نخواهد بود که شما هراس داشته و نگران باشید.

دوستان عزیز ما در این متن از خود در شکایت ۲۴ سعی نمودیم شما را با جرم رشوه در گمرک فرودگاه امام خمینی آشنا سازیم.

رشوه‌خواری از جمله جرایم کیفری است و به هنگام وقوع آن لازم است، دقت عمل داشته باشید. بهتر است بگوییم که مطالب بیان شده در این متن از شکایت ۲۴ به طریق گردآوری اطلاعات از دیگر مراجع موجود می‌باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا