شکایت از اشخاص

شکایت از کارفرما در صورت حادثه ناشی از کار چگونه است؟

همیشه در هر محیط کاری و حتی با وجود بالاترین و بهترین استانداردهای ایمنی در کار، احتمال وقوع حوادث مختلف دور از ذهن نبوده و همواره کارگران در معرض بروز حوادث کار قرار دارند.

حوادث مختلف گاهی ممکن است باعث آسیب‌های جزئی، کلی و یا حتی مرگ کارگران شده و متاسفانه امکان جلوگیری کامل و صد در صد از وقوع این اتفاقات، به هیچ عنوان وجود نخواهد داشت.

البته باید گفت با انجام برخی اقدامات مهم و اولیه، می‌توان میزان وقوع حوادث ناشی از کار را  تا حد زیادی کم کرد.

در مرحله نخست باید ابتدا محیط کار کاملا ایمن شده باشد، تمام تجهیزات مناسب کار از لحاظ افزایش ایمنی فردی و کاری در اختیار نیروی انسانی قرار گرفته و صد البته آموزش‌های لازم به تمام کارگران و حتی کارفرمایان در این موارد داده شده باشد.

حتی با وجود رعایت و اجرای کامل تمام این موارد، احتمال وقوع حادثه وجود خواهد داشت لذا مهمترین اقدام این است که چه به ‌عنوان کارفرما و چه به‌عنوان کارگر، از تمامی قوانین مرتبط با این موضوعات در قانون کار اطلاع داشته باشید.

در این مطالب ضمن بررسی حوادث ناشی از کار در کارگاه‌ها، به مراحل و نحوه طرح شکایت از کارفرما نیز اشاره کاملی خواهیم کرد. پس بهتر است مطالعه این مطالب را از دست ندهید.

به چه حوادثی حوادث ناشی از کار گفته می‌شود؟

قبل از بررسی نکات مرتبط و مهم با قوانین حوادث کاری، باید به این سوال مهم را پاسخ داده شود که چه اتفاقاتی را باید حوادث ناشی از کار اطلاق کرد و در صورت وقوع کدام یک از این وقایع می‌توان از قوانین حمایتی قانون کار نهایت استفاده را برد.

هرچند در نگاه اول تصور عموم مردم یا اغلب کارگران این است که حوادث ناشی از کار صرفا در محیط‌های خطرناک و صنعتی و یا در کارگاه‌هایی که به کارهای سنگین مشغولند و فعالیت‌های صنعتی خاص انجام می‌شود رخ خواهد داد، اما باید گفت احتمال وقوع حادثه در هر محیطی وجود دارد و هیچ گاه دور از ذهن نیست.

حتی در محیط‌های اداری نیز انواع حوادث کار احتمال دارد که اتفاق بیفتد و به همین علت صرف نظر از نوع کار و فعالیت شغلی خود، باید با کلیه قوانین مرتبط با حوادث شغلی آشنایی کامل را بدست آورید.

در مجموع و براساس تعریف ماده 60 قانون تامین اجتماعی، هر رخداد یا اتفاق ناگواری که در حین انجام وظیفه یا به سبب آن برای بیمه‌شده حادث شود، جزیی از حوادث ناشی از کار محسوب خواهد شد.

مطابق با این تعریف، وقوع هر نوع حادثه در محیط‌های زیر، در دسته‌بندی حوادث ناشی از کار قرار خواهد گرفت:

  • هنگامی که شخص بیمه‌شده در شرکت یا کارگاه، موسسه‌های وابسته، ساختمان‌ها و یا محوطه آن‌ها مشغول کار و انجام وظیفه باشد.
  • زمانی که شخص در خارج از شرکت یا کارگاه محل اشتغال خود، در حال انجام کار یا انجام وظایف مرتبط با شغل خود باشد.
  • در حین رفت و برگشت شخص از منزل خود به محل کار و یا برعکس.
  • در هنگام مراجعه به بیمارستان یا درمانگاه برای پیگیری پروسه‌ها و فرایند درمان و توان‌بخشی.
  • در حین اقدام برای نجات جان سایر بیمه‌شدگان و کمک به آن‌ها.

با توجه به این موارد، در صورتی که شخص در هر کدام از شرایط اعلام شده قرار بگیرد و دچار مسدومیت یا حادثه‌ای گردد، مشمول قوانین حوادث ناشی از کار خواهد بود و پرداخت هزینه‌های لازم به آن شخص بر طبق قوانین سازمان تامین اجتماعی انجام خواهد شد.

آسیب بدنی به کارگر

آیا کارفرمایان در حوادث رخ داده شده در محیط کارگاه خود دارای مسئولیت کیفری خواهند بود؟

در هنگام وقوع هر نوع حادثه ناشی از کار، امکان دارد یک یا چند مقصر وجود داشته باشد. گاهی ممکن است کارفرما وسایل و ملزومات ایمنی و ضروری را برای نیروی کار خود فراهم نکرده باشد یا نیروی کار به علت عدم رعایت قوانین و مقررات یا آیین‌نامه‌های محیط کار، در رخداد یا ایجاد حادثه مقصر باشند.

در مجموع حوادث ناشی از کار بر اساس ماده 60 قانون تامین اجتماعی، تحت پوشش بیمه قرار گرفته و سازمان تامین اجتماعی، خدمات لازم پزشکی و درمانی را به فرد یا افراد بیمه‌شده ارائه خواهند داد.

در محیط کار و در هر شرایطی کارفرما وظیفه تامین امنیت و جلوگیری از ایجاد حوادث ناشی از کار را برعهده داشته و مسئولیت‌های اساسی و اصلی او در قبال کارکنان شاغل در کارگاه، شامل موارد زیر است:

  1. کارفرمایان مکلف هستند که مطابق با مصوبه‌های شورای عالی حفاظت فنی برای تامین سلامت، بهداشت و حفاظت کارگران در محیط‌های کار، امکانات و وسایل لازم را تهیه و در اختیار نیروهای کار خود قرار دهد.
  2. کارفرمایان باید کلیه آموزش‌های لازم در خصوص نحوه استفاده از ابزارهای لازم در کارگاه را در اختیار کارگران قرار داده و نظارت کاملی بر رعایت دقیق مقررات حفاظتی و بهداشتی محیط کار داشته باشند تا کارگران دچار حوادث ناشی از کار نگردند.

در صورتی که  کارفرمایان این دو مورد را به‌ صورت کامل و دقیق به انجام رسانند، قاعدتا تکلیف از دوش آن‌ها برداشته شده و در صورت وقوع حادثه مقصر نخواهد بود.

با این حال در هر حادثه‌ای، ممکن است یک یا چند نفر مسئولیت کیفری حادثه را برعهده داشته باشند و کارشناسان رسمی دادگستری یا بازرس‌های ویژه اداره کار یا سازمان تامین اجتماعی، حادثه را مورد بررسی قرار داده و به مرجع قضایی اعلام می‌نمایند و بر اساس حکم و رای قاضی، مقصر یا مقصرین تعیین و بر حسب موضوع مجازات خواهند شد.

در حوادث ناشی از کار مقصر ممکن است کارفرما یا خود فرد حادثه‌دیده باشد که در بخش‌های بعدی به بررسی هر کدام از حالت‌ها خواهیم پرداخت.

در صورت بروز حوادث ناشی از کار، کارفرمایان مکلف به انجام برخی اقدامات هستند که در صورت عدم رعایت این موارد، قانونگذار کارفرما را دارای مسئولیت کیفری می‌داند.

این موارد عبارتند از:

  • مهم‌ترین مسئولیت کارفرما در حوادث ناشی از کار این است که پس از وقوع حادثه سریعا اقدامات اولیه را انجام داده و از تشدید حادثه برای فرد آسیب دیده یا سایر افراد جلوگیری به عمل آورد. در غیر این صورت دارای مسئولیت کیفری خواهد بود.
  • هر هزینه‌ای که کارفرما در خصوص اقدامات اولیه متحمل گردد و پرداخت نماید، صندوق تامین اجتماعی آن هزینه را پرداخت خواهد کرد. لذا مسئولیت کارفرما در وقوع حوادث ناشی از کار این است که تمام موارد و اقدامات لازم را در اختیار فرد یا افراد حادثه‌دیده قرار دهد.
  • به موجب تبصره ماده ۹۵ قانون کار، کارفرمایان یا مسئولان واحدهای مشمول ماده ۸۵ قانون کار، مکلف هستند حوادث ناشی از کار را ثبت نمایند و موضوع حادثه را کتبا و به‌سرعت به اداره کار و امور اجتماعی محل کارگاه اطلاع دهند. این حوادث می‌بایست در دفتر ویژه‌ای که فرم آن از طریق وزارت کار و امور اجتماعی اعلام شده ثبت گردد.
  • نکته دیگردر خصوص مسئولیت کیفری کارفرما در حوادث ناشی از کار این نکته است که او باید هر حادثه‌ای را حداکثر تا سه روز اداری به شعبه صندوق تامین اجتماعی محل کارگاه اطلاع داده و فرم‌های مربوط به حادثه را تکمیل  نماید.
  • معمولا تمام مسئولیت‌های کیفری کارفرمایان در حوادث ناشی از کار در این موارد خلاصه شده و کارفرمایان باید تمام این موارد را در همان ابتدا انجام دهد.

حادثه کاری

دیه یا ارش ناشی از حوادث کار چگونه محاسبه و تعیین می‌گردد؟

بر طبق قوانین جاری کشور، اگر شخصی به‌صورت عمدی یا سهوی به سلامت جسم یا جان و یا مال افراد دیگر لطمه وارد نماید، باید خسارت ناشی از آن عمل را پرداخت نماید.

به همین جهت در صورتی که بر اثر اشتباهات کارفرما، کارمند و یا کارگر دچار حوادث ناشی از کار شوند، براساس قانون شخص حادثه دیده باید دیه یا ارش آسیب‌های وارده به خود را دریافت کند.

تعیین این میزان از دیه توسط سازمان پزشکی قانونی مشخص خواهد شد و رای نهایی نیز توسط قاضی دادگاه اعلام می‌گردد. مبلغ دیه یا ارش با توجه به نرخ اعلام‌شده از سوی قوه قضاییه که در ابتدای هر سال تعیین خواهد شد و البته مبلغ آن در ماه‌های غیر حرام و حرام کمی متفاوت خواهد بود.

البته در برخی موارد کارفرما علاوه بر دیه، می‌بایست جرائم دیگری نیز پرداخت نماید. به عنوان مثال پرداخت خسارت به سازمان تامین اجتماعی بابت مستمری کارگر، جز این موارد خواهد بود همچنین در صورت وقوع قطع عضو یا برخی جراحات شدیدتر، محاسبه دیه نیز دقیق‌تر و سخت‌تر خواهد شد و کارشناسان اداره کار، پزشکی قانونی و در نهایت قاضی دادگاه میزان دیه را به‌صورت دقیق‌تر تعیین و اعلام خواهند کرد.

در صورت بروز حوادث ناشی از کار و مقصر اعلام شدن کارفرما، علاوه بر دیه و پرداخت خسارت به صندوق تامین اجتماعی برای غرامت نقص عضو و یا برقراری مستمری کارگر، باید جرائم از جنبه عمومی نیز بررسی گردد و خسارت آن نیز پرداخت شود.

افزون بر این موارد، باید مجازات‌های مقرر در فصل یازدهم قانون کار و موارد ۱۷۱ و ۱۷۶ قانون کار نیز بررسی و مورد رسیدگی قرار گرفته و جریمه‌های تعیین‌شده در این بخش‌ها را نیز کارفرما باید پرداخت نماید.

مهم‌ترین نکات در قوانین مربوط به حوادث ناشی از کار کدامند؟

نکته مهمی که تمام کارگران و کارفرمایان باید مطلع باشند این است که حوادث ناشی از کار، مشمول مرور زمان نخواهد شد.

معنای این عبارت این است که چنانچه کارگر در محیط کار دچار حادثه‌ ناگواری شده و در همان زمان برای اخذ دیه و یا شکایت اقدام انجام ندهد، حتی بعد از گذشت چند سال نیز قادر خواهد بود برای اخذ دیه و مطالبه خسارت خود مراجعه کرده و گذشت زمان هیچ تاثیری در بخشش این جرم یا کاستن مجازات آن نخواهد گذاشت.

با عنایت به این نکته حتی پس از اتمام کار و در هنگام بازنشستگی هم می‌توان نسبت به حوادث ایجاد شده در حین کار، اقامه دعوی نمود.

قانون دیگری که در خصوص حوادث ناشی از کار وجود دارد، مسئولیت کامل کارفرما در محیط کار و محوطه کارگاه است. بنابراین با توجه به این مسئله، درصورت ورود افراد متفرقه به داخل محیط کارگاه و وقوع هر نوع حادثه برای آن‌ها، مسئولیت اصلی برعهده کارفرما است.

نصب تابلوهای اعلام خطر که در روز و شب دید کامل داشته باشند و البته محصور نمودن کل محوطه کارگاه، جزو مهم‌ترین نکاتی است که یک کارفرما باید به آن‌ها توجه کامل داشته باشد و این موارد را در محیط کارگاه رعایت نماید.

حوادث ناشی از کار صرفا به بروز یا وقوع حادثه فیزیکی محدود نمی‌شود. به عنوان مثال در معرض آلاینده‌های مختلف قرار گرفتن کارگران و نهایتا ایجاد هر گونه بیماری در اثر آن نیز، جز حوادث کاری محسوب شده و با توجه به نظر شورای پزشکی و یا کمیسیون‌های پزشکی، فرد حادثه دیده واجد شرایط دریافت دیه و یا خسارت خواهد بود.

بیمه کارگر آسیب دیده

چگونه می‌توان حوادث ناشی از کار را  در کارگاه‌ها کاهش داد؟

همانگونه که ذکر شد هرچند جلوگیری از وقوع حوادث مختلف در محیط کار اجتناب ناپذیر است، اما بی‌شک می‌توان با رعایت چند نکته مهم حوادث ناشی از کار را تا حدود زیادی کاهش داد.

نکات مهم برای کاهش حوادث ناشی از کار شامل موارد زیر است:

  • تامین تجهیزات ایمن، غیر فرسوده،  مدرن و استاندارد توسط کارفرمایان در محیط کارگاه
  • برگزاری کلاس‌های آموزشی در خصوص نحوه کار ایمن با ماشین‌آلات و دستگاه‌ها به تمام کارکنان در ابتدای ورود به مجموعه
  • برگزاری کلاس‌های آموزشی در خصوص شیوه‌های حفظ ایمنی و اقدامات بهداشتی به تمام کارکنان
  • برگزاری کلاس‌های آموزشی در خصوص اقدامات اولیه بعد از وقوع حادثه برای جلوگیری از تشدید حوادث کار
  • استفاده از کارگران مطابق با تخصص و توان آن‌ها در بخش‌های مختلف کارگاه
  • نصب بروشور و دستورالعمل‌های ایمنی و حفاظتی در تمام قسمت‌های کارگاه
  • برگزاری دوره‌های آموزشی به‌ صورت دائم برای تاکید بر رعایت دقیق موضوعات ایمنی و حفاظتی از سوی نیروها.

در هر شرکت یا کارگاهی، افرادی که تازه به کار مشغول شده‌اند ، نیروهای خدماتی و یا تعمیراتی، بسیاری از مراجعین و به طور کلی همه افرادی که به‌صورت دائم در محیط کار قرار ندارند، بیش از سایر افراد در معرض انواع حوادث ناشی از کار هستند.

این اشخاص به علت عدم آشنایی با محیط کارگاه و البته عدم آشنایی با خطرهای احتمالی، در معرض آسیب‌های مختلف قرار خواهند گرفت.

به همین علت باید تمام خطرات احتمالی را پیش از وقوع پیش‌بینی نموده و یا تا حد ممکن تشخیص داده و راه‌کارهای مناسبی برای رفع و یا دفع آن خطرها در نظر گرفت.

نحوه طرح شکایت و درخواست رسیدگی حوادث ناشی از کار از مراجع قضایی

پس وقوع حادثه کار، حادثه دیده یا اولیای دم او می‌بایست به مراجع قضایی یا انتظامی  مراجعه نموده و شکایت یا دادخواست خود را مطرح نماید.

پس از طرح شکایت مرجع رسیدگی کننده که معمولا دادسرای محل وقوع سانحه است شکوائیه ارائه شده را مورد بررسی ابتدایی قرار داده و دستورات لازم را به مبادی ذی‌ربط صادر می‌نماید.

در این میان به دستورات مقام قضایی حادثه دیده یا اولیای دم او باید جهت تشکیل پرونده‌های کارشناسی در چندین نوبت به کلانتری محل وقوع حادثه و اداره کار و همچنین سازمان پزشکی قانونی مراجعه و تشکیل پرونده نمایند.

در ادامه این تشریفات حادثه دیده می‌بایست به واحد بازرسی کار اداره کل کار و امور اجتماعی استان یا شهرستان مربوطه مراجعه کرده و نامه کلانتری را جهت مطالعه پرونده و بررسی صحنه حادثه و ثبت اظهارات شهود که به منظور تهیه گزارش حادثه توسط بازرس کار به این نهاد ارجاع شده، ارائه نماید.

پس از اقدامات صورت گرفته از سوی واحد بازرسی گزارش کامل حادثه از سوی اداره کل کار و امور اجتماعی استان یا اداره شهرستان به کلانتری تحویل شده و کلانتری مربوطه نیز طی گزارشی مراتب خواسته شده را مرجع قضایی اعلام و نهایتا مرجع قضایی با بررسی جمیع جوانب و استعلامات صورت گرفته و دعوت از اصحاب پرونده و انجام رسیدگی، رای خود را صادر خواهد کرد.

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا بررسی حوادث ناشی از کار توسط بازرسان اداره کار مستلزم پرداخت هزینه خواهد بود یا خیر؟

در پاسخ باید گفت بررسی حادثه ناشی از کار که از طریق ادارات کار و امور اجتماعی توسط بازرسان این ادارات به عنوان ضابطین مراجع قضایی انجام خواهد شد و کاملا رایگان بوده ولی در صورت اعتراض هر یک از اصحاب دعوا به نظر بازرس کار، بررسی حادثه با نظر مقام قضایی مستلزم پرداخت هزینه کارشناسی است که مرجع قضایی راسا آن را مشخص خواهد کرد.

مسئولیت کارفرما

تعهدات قانونی سازمان تامین اجتماعی و شرکت‌های بیمه در برابر حوادث ناشی از کار

از آن جایی که تمام کارمندان و کارگران مشغول در کارگاه‌ها و محیط‌های کاری باید توسط کارفرما تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند، بعد از وقوع حادثه ناشی از کار، سازمان تامین اجتماعی تکلیف و مسئولیت پرداخت تمامی مخارج درمانی و جبران خسارت به سبب از دست رفتن جان شخص برای خانواده و بازماندگان تحت تکفل او را بر عهده خواهد داشت تا نگرانی خاصی از بابت مسائل مالی برای آسیب دیده در حوادث وجود نداشته باشد.

بیمه دیگری نیز تحت عنوان بیمه مسئولیت کارفرما در مقابل کارگران وجود دارد که البته اجباری نبوده ولی می‌تواند در جبران خسارت در حوادثی که کارفرما به عنوان مقصر حادثه تعیین و شناخته می شود و محکوم به پرداخت خسارت کارگر یا اشخاص دیگر می‌گردد، کمک شایان توجهی به منظور جبران خسارت و هزینه های ناشی از حادثه که بر عهده کارفرما است، بنماید.

به این صورت که تمام خسارت هایی که پرداخت آن طبق قانون بر عهده کارفرما است، توسط بیمه مسئولیت کارفرما پرداخت می گردد.

مطابق با ماده 3 قانون تامین اجتماعی درخصوص تعهدات قانوني ارائه شده از سوی بیمه برای بيمه شدگاني كه در اثر حوادث ناشي از كار فوت يا مصدوم مي‌شوند بايد گفت در صورتي فرد بیمه شده بر اثر حوادث ناشي از كار مصدوم و يا فوت شوند حسب مورد از موارد زیر برخوردار خواهد بود:

  • معالجه کامل شخص آسیب دیده.
  • پرداخت غرامت نقص عضو حادثه دیده.
  • هزينه كفن و دفن.
  • پرداخت غرامت و دستمزد ايام بيماري در صورت عدم اشتغال و نیاز به استراحت.
  • تحويل پروتز و اورتز (اعضا مصنوعي و وسايل طبی) در صورت احتياج.
  • پرداخت مستمري ازكارافتادگي كلی.
  • پرداخت مستمري ازكارافتادگي جزئی.
  • پرداخت مستمري به بازماندگان شخص حادثه دیده

به علت ضرورت و اهمیت رسیدگی به حوادث ناشي از كار، سابقه پرداخت حق بيمه فرد لحاظ نخواهد شد.

مدارک مورد نیاز جهت طرح شکایت از کارفرما بابت حوادث کار

جهت طرح دعوا در مراجع مربوطه باید کلیه مدارک و اسنادی که دلالت بر وقوع حادثه کار دارد از جمله گزارش پزشکی قانونی یا گزارش فوریت‌های پلیسی 110 و یا هر دلیل و مدرکی که اثبات کننده این حادثه باشد از جمله گزارش بازرس اداره کار را باید به همراه داشته باشید و به پیوست، ضمیمه شکایت یا پرونده نمایید.

البته مطلع باشید در صورت وقوع حادثه در محل کارگاه و طرح شکایت، مراجع قضایی و انتظامی به صورت روتین نسبت به انجام این تشریفات اقدامات لازم را بعمل خواهند آورند و خود کارفرما نیز در انجام و پیگیری این موارد دارای مسئولیت خواهد بود.

همانگونه که در اغلب مقالات ما در حوزه روابط کارگری و سایر حوزه‌ها ذکر گردیده، در طرح دعوا یا دفاع از هر ادعایی، شما باید تمامی مدارک و مستنداتی را که دلالت برحقانیتتان دارد، در صورت نیاز به دادگاه ارائه نمایید و آنها را به همراه لایحه دفاعیه حتما ضمیمه پرونده‌ کنید.

همچنین به این موضوع توجه داشته باشید که بر اساس قانون، برای اثبات هر ادعایی از سند، اقرار، شهادت، قسامه و سوگند می‌توان استفاده کرد که به این موارد ادله اثبات دعوا گفته می‌شود هر چند علم و آگاهی قضات یا کارشناسان رسیدگی کننده در مراجع کار نیز در بسیاری از پرونده‌ها بی تاثیر نخواهد بود.

زمان‌بر بودن طرح دعوا در اغلب دعاوی کارگری

در صورت اثبات ادعاهای انتصابی در جریان پرونده های حوادث کار، می‌توان گفت که طرح دعوا در مسائل مربوط به روابط کارگر و کارفرما و مطالبه خسارت یا دیه کمی زمان‌بر است و با عنایت به مراحل مختلف رسیدگی کیفری در دادسراها و دادگاه‌ها بابت حوادث ناشی از کار می‌توان گفت که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی دقیق نیست و رسیدگی به دلایل کارگران و کارفرمایان و ادارات بیمه، احتمال زمان‌بر شدن آن را افزایش خواهد داد.

بنابراین نمی‌توان زمان مشخصی را بیان کرد. البته متخصصین این حوزه، با تجربه ای که در پیگیری و انجام پرونده‌های مختلف کسب نموده‌اند، می‌توانند بهترین و سریع ترین مسیر را برای شما انتخاب نمایند.

مزایای استفاده از خدمات وکلای و مشاوران دادگستری در تنظیم شکایت از کارفرما

مشاوران و وکلای دادگستری افراد با تجربه‌ای هستند که در زمینه مسائل حقوقی، دارای بینش، تخصص و آگاهی کاملی بوده و می توانند در رسیدگی به تمامی پرونده‌های حقوقی و کیفری، خصوصا موضوعات اشاره شده در تنظیم شکایت از کارفرما، گره گشای موکل خود باشند.

دیدگاه و نگاه یک وکیل با تجربه به یک قرارداد کار با نگاه یک کارگر یا کارفرما بسیار متفاوت است.

قرارداد یا حتی شکواییه‌ای که شاید از نظر شما تمام جوانب احتیاطی در آن لحاظ شده باشد، بعد از مطالعه آن توسط یک وکیل یا مشاور حاذق در امور استخدامی و روابط کارگری، بعضا ممکن است دستخوش تغییرات بنیادین گردد.

بنابراین کسب مشاوره و یا تنظیم شکایت خود را حتما به یک وکیل متخصص واگذار نمایید.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلا و مشاوران سامانه حقوقی شکایت 24: صرفه جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، وقت گیر، چالش برانگیز و استرس زا به دادگاه، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به دعاوی مربوط به قانون کار خواهد بود.

صدمات جانی

ارائه خدمات تخصصی حقوقی و پشتیبانی از آن توسط سامانه حقوقی شکایت 24

موارد اشاره شده جزء بسیار کوچکی از حقوق و روابط کارگران در قانون کار است که بیانگر روابط حساس بین کارگر و کارفرما در حوزه حقوق کار بوده و از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار است که در صورت عدم رعایت آن همواره شاهد بروز اختلاف و مسائل گوناگون در این زمینه خواهیم بود و بعضا ممکن موجب اعمال مجازات علیه کارفرمایان گردد.

عمده مشکلات پیش آمده در مراجع کار برای کارگران و عدم موفقیت آنها در طرح شکایت علیه کارفرما، کم‌توجهی به مقررات و اصول درست تنظیم شکایت است که در این زمینه یا هر مورد مشابه باید از تخصص افراد متخصص بهره گرفت.

اگر در خصوص تنظیم شکایت تخصصی کار نیاز به مشاوره حقوقی دارید یا قصد دارید تهیه و تنظیم دادخواست را برعهده کارشناسان و وکلای متخصص قرار دهید، بهترین امکان برای شما استفاده از خدمات بسیار متنوع سامانه حقوقی شکایت 24 خواهد بود.

متاسفانه بیشتر افراد جامعه ما که با مشکل حقوقی مواجه می‌شوند، در ابتدا برای رفع معضل خود به وکیل دادگستری مراجعه نمی‌کنند و همین موضوع تبعات جبران‌ناپذیری را برایشان ایجاد خواهد کرد.

اخذ وکیل  در مسایل مربوط به روابط کاری می‌تواند کمک شایان توجهی به طرفین دعوی نماید اما به علل مختلفی شاید امکان دسترسی شما به وکیل دادگستری وجود نداشته باشد که در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره حقوقی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

مشاوره حقوقی از جهات مختلفی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برایتان داشته باشد که در کمترین حالت، اطلاعات حقوقی شما را در خصوص مورد مربوطه افزایش خواهد داد.

سامانه حقوقی شکایت 24 با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، اختلافات حوزه کار و روابط کارگر و کارفرما و سایر مسائل حقوقی است.

لازم به ذکر است که این سایت حقوقی علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکوائیه، دادخواست، لوایح دفاعیه، اظهارنامه و همانند آن نیز خدمات رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم قراردادهای کاری، شکوائیه، دادخواست، و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه شکایت 24 مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

خطرات و حوادث، بخش جدایی‌ ناپذیر محیط کار بوده و نمی‌توان از وقوع آن‌ها کاملا جلوگیری نمود. معمولا در صورت وقوع هر حادثه‌ای، مسئولیت کیفری کارفرما در حوادث ناشی از کار بسیار واضح و مشخص است و باید آن‌ها را با دقت تمام رعایت کند و با توجه به نظر مراجع رسمی، باید دیه حوادث ناشی از کار را به کارگر پرداخت کند.

البته در صورتی که کارفرما تمام قوانین امنیتی و سلامتی را رعایت کرده و حادثه به دلیل اشتباه کارگر باشد، سازمان تامین اجتماعی هزینه درمان را پرداخت خواهد کرد، اما پرداخت دیه و خسارت به کارگر منتفی خواهد شد.

به همین دلیل و با توجه به تمام این موارد، کارفرما باید تمام استانداردهای امنیتی را فراهم کند و البته کارگران نیز با رعایت کامل قوانین ایمنی فعالیت خود را در محیط کار انجام دهند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

‫2 دیدگاه ها

  1. باسلام، من یک کارگری هستم که در کارخانه دچار حادثه شدم ولی کارفرما که مقصر بود گزارش حادثه از کار ارسال نکرده و الان که چهارسال از حادثه گذشته من میخوام برای ازکار افتادگی اقدام کنم چون پام که شکسته بود در چهارسال خوب نشده و من نمیتونم برگردم سرکار الان هرچی به کارفرما میگم حاضر به ارسال گزارش حادثه از کار نمیشود من راهی برای شکایت از کارفرما دارم تا بتونم گزارش حادثه از کار رو بگیرم؟

  2. با سلام خدمت شما سوالی در رابطه با مطلب فوق و همچنین مشکل بوجود امده برای خودم داشتم
    بنده چند روز قبل حین کار بعد از ساعات اداری “شب” مشغول کار بودم که حادثه اتفاق افتاد و به دلیل رها شدن ریل بالابر مصالح انگشت من لای اهن وغلطک گیر کرد وبا وجود داشتن دستکش مخصوص انگشتم قطع شد حین نگه داشتن ریل ضربه به کف دست دیگه ام هم برخورد ومنجر به پارگی کف دست دیگرم شد به دلیل ذیغ وقت فرصت اطلاع به اورژانس نبود با ماشین شخصی کارفرما به بیمارستان رفتیم پرونده تشکیل شد اما هیچ ماموری نیامد الان سوال من اینه که من باید چکار کنم؟ با توجه به اینکه دو دستم از کار افتاده از طرفی کارفرما میگه هرچی دکتر ی که عملت کرده برات استراحت نوشت خودم میدم بیمه هم قبول داره ایا اینکارو بکنم یا برم شکایت کنم؟ چون از رفی من بیمه تامین اجتماعی نیستم اونجا هم بیمه نبودم فقط ساختمون بیمه حوادث بوده ودوستان میگن بیمه حوادث چیزی بهت نمیده فقط دیه دستتو میده شما یه راهنمایی کنید چکار کنم من شب عیدی با زن وزندگی و کرایه خونه بالا و دودست معیوب الاخون والاخون نشم ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا