شکایت از اشخاص

شکایت از بدهکار با رسید بانکی چگونه است؟

ممکن است تا به اکنون با این مسئله مواجه شده باشید که پولی را به فردی قرض داده‌اید و فرد دریافت‌کننده به دلایل مختلف از پداخت بدهی شما خودداری کرده باشد.

در چنین شرایطی شما به عنوان طلبکار و طرف مقابل به عنوان بدهکار شناخته می‌شود. در واقع با برقراری رابطه طلبکاری و بدهکاری، می‌توان اینگونه موضوعات را از ابعاد حقوقی مورد بررسی قرار داد.

شکایت از بدهکار با رسید بانکی، زمانی مطرح می‌شود که فردی به یک یا چندین نفر بدهکار است و در قبال تعهدی که داده است، باید مبلغ بدهی را بپردازد. به طور مثال، فردی از بانک وام گرفته است و در این زمینه نیز حداقل یک نفر ضمانت پرداخت وام بانکی را نموده است.

در این صورت طبق قانون اگر وام گیرنده نتواند اقساط وام را پرداخت کند، ضامن موظف به پرداخت نمودن تسهیلات مربوطه است.

در چنین شرایطی ضامن یا هر کسی دیگر برای این که بتواند از بدهکار بانکی شکایت کند، باید مدرک قانونی داشته باشد. در صورتی که شاکی برای شکایت، مدرک و مستند قانونی نداشته باشد، شرایط برای طرح دعوا مشکل می‌شود و باید از راه‌های دیگر اقدام کرد.

در واقع می‌توان شکایت از بدهکار با رسید بانکی را به بحث شکایت از طلب ارتباط داد. شکایت از طلب می‌تواند با مدرک و بدون مدرک باشد. شکایت از شخص بدهکار، از طریق مراجع قضایی قابل پیگیری است. شکایت در این زمینه هم می‌تواند بحث حقوقی و هم کیفری داشته باشد.

البته بیشتر دعاوی مطروحه علیه بدهکار بانکی، جنبه حقوقی دارد و در این صورت شکایات در دادگاه عمومی حقوقی رسیدگی می‌شود. در این صورت شکی باید دادخواستی متناسب با شکایت از بدهکار تنظیم نموده و از دادگاه مطالبه وجه را تقاضا کند.

اگر شکایت با دلیل و مدرک قانونی باشد، شخص بدهکار طبق قانون محکوم به پرداخت بدهی و همچنین خسارات مربوطه خواهد شد.

در خصوص شکایت از بدهکار با رسید بانکی، بحث مطالبه خسارت تاخیر تادیه نیز می‌تواند موضوعیت داشته باشد.

در واقع اگر بدهکار در موعد مقرر، بدهی خود را پرداخت نکند، می‌تواند ضرر و زیان فراوانی به طلبکار وارد نماید و علاوه بر این که شاکی به دلیل عدم پرداخت بدهی از بدهکار شکایت می‌کند، به جهت تاخیر در پرداخت بدهی، می‌تواند برای مطالبه خسارت اقدام نماید.

مدرک قانونی برای شکایت از بدهکار، رسید پرداخت وجه است که در این صورت، طلبکار می‌تواند ادعای خود مبنی بر این که مبلغی را به بدهکار داده است، مطالبه نماید. برای آشنایی بیشتر با شکایت از بدهکار با رسید بانکی و نحوه طرح شکایت آن، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

نحوه شکایت از بدهکار با رسید بانکی

فردی که بدهکار بانکی است، برای طرح شکایت از وی طبیعتا باید از راه قانونی وارد شد. اشخاصی که از بانک، تسهیلات دریافت می‌کنند، اگر نتوانند به هر طریق، اقساط آن را پرداخت کنند، به عنوان بدهکار بانکی شناخته شده و در نهایت علیه آن‌ها شکایت می‌شود.

با توجه به این که در نظام بانکی ایران برای ارائه تسهیلات به افراد، وثیقه و همچنین ضامن درخواست می‌شود، در صورت بدهکار بودن دریافت‌کننده تسهیلات نیز سایر متعهدین ممکن است طرف شکایت قرار گیرند.

نحوه شکایت از بدهکار با رسید بانکی، به این صورت است که طلبکار باید شکایت خود را در دادگاه عمومی حقوقی که در این زمینه صلاحیت دارد، مطرح کند.

طرح دعوا علیه بدهکار بانکی مانند سایر دعاوی حقوقی از طریق دادخواست انجام می‌شود. شاکی با ارائه دادخواست به دادگاه و ادله قابل قبول که نشان دهنده بدهکار بودن فرد است، شکایت خود را به ثبت می‌رساند.

لازم به ذکر است که اگر اشخاصی به عنوان بدهکار محسوب شوند که طرف حساب شکایت از آن‌ها بانک باشد، یقینا شرایط برای بدهکار دشوارتر شده و حتی امکان شکایت کیفری نیز وجود دارد.

رسید بانکی

شکایت ضامن از بدهکار بانکی

همانطور که گفته شد، فردی که به عنوان بدهکار بانکی شناخته می‌شود، به دلایل مختلف نتوانسته است بدهی خود به بانک را تسویه کند و از این حیث، ضامن در وهله بعدی باید اقدامات لازم جهت پرداخت بدهی بانکی را انجام دهد.

زمانی که فردی ضامن شخص دیگر می‌شود، در قبال تعهداتی که فرد بدهکار به بانک داشته، مسئولیت دارد. در واقع مسئولیت ضامن در قبال بدهکار بانکی، مسئولیت تضامنی است. بدین معنا که بانک به لحاظ قانونی این اختیار را دارد که در صورت پرداخت نشدن وام از سوی وام گیرنده، به ضامن رجوع کند.

در چنین شرایطی، ضامن موظف به پرداخت اقساط وام است. در این صورت نیز ضامن در حکم بدهکار بانکی محسوب شده و در هر صورتی می‌بایست بدهی مربوطه را پرداخت کند.

در صورتی که اقساط وام توسط وام گیرنده و ضامن پرداخت نشود، بانک این امکان را دارد تا علیه بدهکار و کلیه متعهدین طرح دعوا کند.

ضامن برای آن که علیه او طرح دعوا نشود، می‌تواند اقدام به تسویه نمودن اقساط بانک نموده و بعد از انجام این کار از بدهکار شکایت کند. در واقع ضامن در حال حاظر، طلبکار محسوب شده و قانون این اجازه را به وی می‌دهد که برای وصول طلب خود به بدهکار مراجعه کند.

با توجه به این که بدهی شخص بدهکار توسط ضامن پرداخت شده است، ضامن به عنوان طلبکار حق دارد که به طرفیت وام گیرنده (بدهکار) اقامه دعوا کند. طلبکار مبالغی که بابت بدهی وام گیرنده به بانک پرداخت کرده است را از بدهکار مطالبه نماید.

طلبکار با ارائه دادخواست مطالبه وجه، علیه بدهکار اقامه دعوا نموده و در این صورت می‌تواند طلب خود را از راه قانونی وصول کند.

آیا ضامن می‌تواند قبل از پرداخت وام از بدهکار بانکی شکایت کند؟

لازم به ذکر است که ضامن نمی‌تواند قبل از پرداخت و تسویه کامل وام بانکی از بدهکار شکایت کند. زیرا در این شرایط، شاکی به عنوان ضمان وام گیرنده محسوب می‌شود و شکایت وی از لحاظ قانونی اعتبار ندارد.

ضامن قبل از آن که بخواهد ضمانت شخصی را نزد بانک بکند، باید کل متن قرارداد بانک را مطالعه نماید تا در این زمینه دچار مشکل نشود. همچنین ضامن باید ضمانت فردی را برای اخذ تسهیلات بانکی نماید که به وی اعتماد کامل داشته باشد.

قانون ایران، مسئولیت‌های سنگینی را برای ضامنین قرار داده است و تقریبا کلیه تعهداتی که وام گیرنده در قبال بانک دارد، برای ضامن تعریف شده است.

دریافت رسید بانکی

شکایت از بدهکار با رسید بانکی با مدرک قانونی

در قانون ایران هیچ منعی بابت قرض دادن اموال مختلف به افراد وجود ندارد و چه بسا عملی پسندیده است. اما در این زمینه برخی افراد سوء استفاده می‌کنند و قصد پس دادن مال قرض داده شده را ندارند. به همین جهت فرد طلبکار باید آگاهانه و از طریق قانون اقدام به وصول طلب خود کند.

البته که برخی افراد برای مطالبه طلب خود از روش‌های غیر قانونی استفاده می‌کنند و در این زمینه سریع‌تر به نتیجه می‌رسند اما می‌تواند عواقب مختلفی برای آن‌ها به همراه داشته باشد. اگر مدرک و دلیل قاطعی بابت اثبات پرداخت وجه به بدهکار وجود داشته باشد، به راحتی می‌توان اقامه دعوا نمود.

فرد طلبکار برای اثبات ادعای خود مبنی برای پرداخت وجه معین به بدهکار، باید دلایل و مدارک محکمه پسند و قابل قبولی را به دادگاه ارائه کند. بهترین مدرک و سند برای ثابت کردن این ادعا، اخذ رسید پرداخت وجه از بدهکار است.

در برگه رسید باید زمان پرداخت وجه و میزان آن به طور دقیق مشخص شود و سایر اطلاعات لازم نیز در آن درج شود. راه حل مذکور یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌های قانونی مطالبه طلب می‌باشد که فرد شاکی در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌تواند به نتیجه دلخواه خود برسد.

آیا طرح شکایت علیه بدهکار بانکی بدون مدرک امکان‌پذیر است؟

همانطور که گفته شد، اخذ رسید پرداخت وجه می‌تواند مدرک و دلیل مناسبی برای اثبات ادعای طلبکار و طرح شکایت علیه بدهکار بانکی به شمار آید.

اما در بسیاری از مواقع فرد طلبکار هیچگونه مدرک و دلیلی بابت اثبات ادعای خود ندارد، در چنین حالتی ممکن است این سوال مطرح شود که آیا امکان طرح شکایت از بدهکار بدون داشتن مدرک خاصی امکان پذیر است؟

اگر مدرکی بابت پرداخت وجه به بدهکار نداشته باشیم، می‌توانیم به صورت قانونی طلب خود را مطالبه کنیم؟

قانون راهکار های مختلفی را بابت شکایت از بدهکار با رسید بانکی بدون در اختیار داشتن مدرک و دلیل قانونی در نظر گرفته است و فرد شاکی حتی بدون داشتن مدرک خاصی می‌تواند برای وصول طلب خود در مراحع قضایی صالح شکایت خود را مطرح نماید.

در واقع اگر شاکی قصد شکایت از بدهکار را دارد، اما دلیل و مدرک موجهی برای ارائه درخواست خود نداشته باشد، باید به ادله اثبت دعوا در امور حقوقی استناد کند.

بنابراین یکی از راهکارهای قانونی شکایت از بدهکار بدون داشتن مدرک، استفاده از شهادت شهود است که می‌تواند در پس گرفتن طلب از بدهکار موثر باشد.

راه حل دیگر، اقرار بدهکار است، بدین صورت که فرد بدهکار در دادگاه و نزد قاضی صراحتا اعلام کند که مبلغ مشخصی را از طلبکار دریافت کرده است.

در صورتی که مدیون اقرار کند که وجه معینی را از طلبکار دریافت کرده است، به راحتی می‌توان طلب را از وی مطالبه کرد. در اغلب مواقع بدهکار ابتدا منکر دریافت وجه می‌شود اما بعدا نسبت به این موضوع اقرار می‌کند.

همچنین علم قاضی و سوگند نیز از دیگر روش‌های موثر در شکایت از بدهکار با رسید بانکی است که در صورت نبود شاهد و همچنین عدم اقرار مدیون به کار گرفته می‌شود.

رسید بانکی کاغذی

شکایت از بدهکار با رسید بانکی از طریق شورای حل اختلاف

در صورتی که شخص بدهکار قصد استرداد بدهی را نداشت، می‌توانید با طرح شکایت در مراجع قضایی و ارائه ادله کافی، وی را ملزم به استرداد وجه نمایید.

در خصوص شکایت از بدهکار با رسید بانکی به جهت مطالبه وجه کمتر از 20 میلیون تومان، رسیدگی به پرونده در شورای حل اختلاف انجام می‌شود. در این صورت حل مشکل بین بدهکار و طلبکار از طریق صلح و سازش انجام می‌شود.

دعاوی مطالبه وجه کمتر از این میزان، نیازی به طرح شکایت در دادگاه ندارد و از طریق شورای حل اختلاف، مشکل پیش آمده حل و فصل خواهد شد.

طرح دعوا علیه بدهکار بانکی از طریق دادگاه

با توجه به این که شکایت از بدهکار با رسید بانکی با موضوع مطالبه طلب جنبه حقوقی دارد، طبیعتا رسیدگی به این گونه شکایات در صلاحیت محاکم حقوقی است.

اصولا به چنین پرونده‌هایی در دادگاه عمومی حقوقی رسیدگی می‌شود و مطابق این قانون این مرجع صلاحیت رسیدگی به انواع دعاوی حقوقی را دارد مگر این که مواردی خاص در این زمینه پیش بینی شده باشد.

مطالبه وجه بیشتر از 20 میلیون تومان در دادگاه رسیدگی شده و به شورای حل اختلاف ارجاع داده نخواهد شد. بنابراین طرح دعوا علیه بدهکار بانکی طبق این شرایط، از طریق دادگاه قابل پیگیری خواهد بود.

در حالت کلی، دادگاه عمومی حقوقی صالح به رسیدگی شکایات مرتبط با مطالبه طلب از بدهکاران است. پس فرد شاکی باید شکایت خود را در این دادگاه مطرح کند.

شاکی در وهله اول باید دادخواست مطالبه وجه را در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کند. بعد از ثبت دادخواست، پرونده برای رسیدگی به دادگاه صالح ارجاع داده می‌شود و فرآیند دادرسی با محوریت شکایت از بدهکار با رسید بانکی آغاز می‌گردد.

پیامک بانکی

مشاوره حقوقی جهت شکایت از بدهکار با رسید بانکی

اگر فرد بدهکار تصمیمی بابت پردخت بدهی نداشته باشد و اختلافات در این زمینه تحت هیچ شرایطی برطرف نشد، می‌توانید برای مطالبه طلب خود علیه او اقامه دعوا کنید.

استفاده از وکیل می‌تواند راهکاری مناسب برای طرح چنین شکایتی به شمار رود اما به دلایل مختلف ممکن است دسترسی به وکیل مهیا نباشد یا هزینه‌های بالا حق الوکاله مانع از اخذ وکیل شود. در چنین حالتی مناسب‌ترین پیشنهاد برای شما استفاده از خدمات مجموعه حقوقی شکایت 24 می‌باشد.

ما در این سامانه با داشتن تیمی از کارشناسان مجرب و آگاه، قادر هستیم تا خدمات مشاوره‌ای در حوزه شکایت از مسائل مرتبط با شکایت از بدهکار با رسید بانکی را در اختیار شما بگذاریم و شما را در تمامی مراحل ثبت شکایت یاری نماییم.

استفاده از خدمات سایت شکایت 24 می‌تواند راهکاری مناسب برای طرح شکایت در این حوزه به شمار رود.

مشاوره‌های شکایت 24 به صورت آنلاین و تلفنی نیز انجام می‌شود که می‌تواند مزیت‌های فراوانی برای شما داشته باشد. یکی از این مزیت‌ها، برخورداری از اطلاعات لازم در ارتباط با موضوع و مشکل ایجاد شده برایتان است.

از طریق مشاوره این سامانه می‌توان اطلاعات لازم در مورد نحوه شکایت از بدهکاران بانکی و همچنین انجام مراحل لازم در این زمینه را کسب کرد.

مزایا دیگر استفاده از خدمات این سامانه، هزینه‌های بسیار مناسب مشاوره است که با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توان اطلاعات لازم در مورد شکایت از بدهکار با رسید بانکی را کسب کرد.

قبل از هر اقدامی، بهتر است از مشاوره‌های تخصصی این سایت که توسط کارشناسان مجرب و متخصص انجام می‌شود، استفاده کنید و از راهنمایی‌های مشاوران متخصص در این زمینه بهره مند شوید تا بهترین نتیجه را در کمترین زمان ممکن دریافت کنید.

بنابراین اگر در ارتباط با بحث شکایت از بدهکاران بانکی اطلاعات کافی ندارید و نیاز به راهنمایی دارید، نگران نباشید؛ زیرا مشاوران و کارشناسان حقوقی ما در کنار شما هستند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن در این زمینه اقدام به طرح شکایت نمایید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا