شکایت از اشخاص

شکایت از مهندس ناظر ساختمان چگونه است؟

راهنمای مطلب

مهندسن ناظر ساختمان نیز همانند بسیاری از مشاغل، شرح وظایف و تعهدات مشخصی دارند که در قانون به آن اشاره شده و مورد تاکید قانونگذار نیز قرار گرفته است.

البته گاهی ممکن است که برخی از مهندسین ناظر از وظایف قانونی خود اطلاع چندانی نداشته باشند و این امر منجر به ایجاد خسارت به اشخاص ثالث گردد و در نهایت باعث طرح شکایت از مهندس ناظر ساختمان شود.

در حقیقت مهندس ناظر شخص حقیقی است که پروانه نظام مهندسی خود را از وزارت مسکن و شهرسازی دریافت کرده و با عنایت به این مجوز، توانایی نظارت بر اجرای عملیات ساختمانی را عهده‌دار می‌گردد.

بر اساس تبصره 7 ماده 100 قانون شهرداری‌ها، وظیفه اصلی مهندسین ناظر، مطابقت دادن عملیات اجرایی یک ساختمان با مشخصات نقشه ساختمان و همچنین با پروانه ساخت و ساز است.

این نظارت می‌بایست به صورت مداوم و در تمامی مراحل ساختمان انجام شود. ضمنا مهندس ناظر موظف است در پایان کار پروژه نیز، انطباق بنا را با پروانه ساخت و ساز و محاسبات ذکر شده در نقشه گواهی نماید.

مهندسین ناظر ساختمان، جزئی از صنعت عمرانی کشور به حساب می‌آیند و در آبادانی و توسعه این صنعت سهم به سزایی دارند.

مهندس ناظر ساختمان به عنوان مهندس مقیم کارگاه یا سرپرست ساخت و ساز، تعیین شده، تا اطمینان حاصل گردد که کار در کارگاه به درستی انجام شده و پروژه مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حال پیشروی است.

یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور در زمینه ساختمان، نداشتن تعریفی صریح و جامع از مهندس ناظر ساختمان است.

حتی مهندسان شاغل در این حوزه هم به معنای واقعی، این حرفه را به خوبی نمی‌شناسند و با نگاهی سطحی، تنها وظیفه اصلی این مهندسین را مطابقت دادن نقشه با نحوه اجرای بنا تلقی می‌کنند.

مطمئنا همه در اشتباه می‌باشند! وظایف ناظر ساختمان را نه تنها باید چیزی فراتر از نظارت بر نحوه اجرای صحیح بنا دانست، بلکه او بیش از هر شخص دیگری مسئولیت به نتیجه رساندن پروژه را با بهره‌وری بالا، برای سال‌های متمادی بر عهده خواهد داشت.

مهندس ناظر شخصی است که دارای صلاحیت نظارت بوده و باید با دقت تمام بر پروژه‌های عمرانی نظارت نماید.

مهندس ساختمان بر اساس تعهدات تعریف شده‌اش در مقررات ملی ساختمان، مکلف به اجرا و پایبندی به این مقررات خواهد بود. حداقل مدرک لیسانس مهندسی در یکی از رشته‌های مرتبط با ساختمان برای کار به عنوان مهندس ناظر ضروری خواهد بود.

تجربه فعالیت‌های عمومی یا مهندسی عمران، برای تمام سمت‌های نظارتی لازم و ضروری خواهد بود. با ما همراه باشید تا شما را با نحوه طرح شکایت از مهندس ناظر ساختمان آشنا نماییم.

خاکبرداری با نظارت مهندس ناظر

وظایف مهندس ناظر ساختمان

مهندسین ناظر ساختمان موظف و متعهد به اجرای هر یک از وظایف محوله خود به شرح زیر می‌باشند:

  • سازماندهی و برنامه‌ریزی مراحل  انجام کار پروژه بر عهده مهندس ناظر است.
  • بررسی و کنترل نقشه‌های معماری ساختمان و سازه در حال احداث بر عهده مهندسین ناظر خواهد بود.
  • رعایت اصول ایمنی در کارگاه و پروژه در حال اجرا، به عهده مهندسین ناظر خواهد بود.
  • هماهنگی بین سازمانی برای دریافت مجوزهای لازم برای احداث ساختمان بر عهده مهندس ناظر است.
  • دادن تذکرات کتبی به صاحب کار و سازنده در صورت عدم اجرای صحیح نقشه‌های سازه بر عهده مهندس ناظر خواهد بود.
  • مهندسی زمین و خاکبرداری، نظارت بر اجرای سقف، سفت‌کاری و نازک کاری و بررسی‌های لازم در این خصوص بر عهده مهندس ناظر خواهد بود.
  • نظارت بر بتن‌ریزی همه بخش‌های سازه و طرح اختلاط بر عهده مهندسان ناظر است.
  • نظارت بر لوله کشی ساختمان، کنترل مصالح ساختمانی از لحاظ کیفیت و نظارت بر تاسیسات ساختمانی بر عهده مهندسان ناظر گمارده شده است.
  • ارزیابی روش‌های ساخت و ساز و دستور انجام آزمایش از کیفیت بتن و مصالح ساختمانی از وظایف مهندسان ناظر محسوب می‌شود.
  • خدمات مشاوره و نظارت بر ساخت و بررسی برنامه‌های تفصیلی مهندسی و همچنین تعیین مقرون به صرفه بودن طرح‌های اجرایی به عهده مهندسان ناظر ساختمان خواهد بود.
  • مهندس ناظر ساختمان باید با متریال‌ها و زیرساخت‌های منطقه و کلیه مشخصات ساخت و ساز مورد نظر آشنایی کامل داشته باشد. اگر پروژه‌های عمرانی چه در مقیاس‌های کوچک و چه در مقیاس بزرگ‌، اگر به درستی تحت نظارت اصولی قرار نگیرد، هم برای محیط‌ زیست و هم برای عموم مردم بسیار خطر‌آفرین خواهد بود. بنابراین کسب عنوان مهندسی ناظر، نیاز به دانش و تجربه بسیار بالایی خواهد داشت.
  • مهندس مقیم کارگاه باید این توانایی را داشته باشد که طرح پروژه را تجزیه و تحلیل کند و با برنامه‌ریزی‌های دقیقی خود قادر باشد امنیت کارگران کارگاه و مالکان و ساکنینی که برای چندین سال باید در آن ساختمان ساکن گردند را برآورده کند.
  • از آن جایی که یک پروژه ساختمانی باید مطابق برنامه زمان‌بندی شده اجرا و به پایان برسد، ناظر ساختمان یا همان سرپرست کارگاه، باید برنامه شغلی مناسبی را برای این ایام تنظیم نماید، که شامل مشخص نمودن اهداف شروع و پایان کار برای همه افراد دخیل در پروژه خواهد بود. در واقع، یکی از وظایف مهم ناظر در پروژه، شامل هدایت درست عوامل درگیر از سرپرست کارگاه گرفته تا تمام کارگران می‌باشد.
  • ناظرین ساختمان موظف هستند، تمام قراردادهای مربوطه را آماده نموده و در خصوص تجدید نظر در مذاکرات، تفسیر اسناد، ارائه گزارشات مرحله‌ای از ساخت پروژه به مراجع ذیربط و همچنین ارائه آن به مهندسان سازه، کارفرمایان پروژه و نیروهای اجرایی، اقدامات لازم را به عمل آورند.

تعهدات مهندس ناظر در انجام یک پروژه

بعد از آغاز ساخت و ساز و فعالیت عمرانی در پروژه، مهندس ناظر روزانه به محل کارگاه مراجعه نموده و از حسن انجام مراحل پروژه اطلاع لازم را کسب کرده و مشکلات و راه‌حل‌ها را به کارفرما، گوشزد خواهد کرد.

این نوع پیگیری به هر دو طرف کمک خواهد کرد تا در خصوص هرگونه تغییرات در برنامه‌ها و یا پیشرفت سریع پروژه، به روز بوده و به برنامه خود عمل کنند. نظارت بر پیشرفت کار، به سرپرست این کمک را خواهد کرد، تا مشکلات را به سرعت مشاهده کرده و با پیمانکاران در میان بگذارد.

با این حال، تعهدات مهندس ناظر ساختمان به قرار ذیل خواهد بود:

  • نظارت بر حسن انجام کار مطابق با ضوابط اجرایی و فنی و مقررات ملی ساختمان
  • نظارت بر کلیه فعالیت‌های ساختمانی بر اساس پروانه صادره از شهرداری و ارسال گزارش‌های پیشرفت کار به شهرداری
  • در صورت مسافرت بیش از یک ماه، معرفی مهندس ناظر دیگری به جای خود به شهرداری منطقه
  • ارسال برگه تاییدیه کار ساختمانی به شهرداری پس از اتمام کار
  • ارائه گزارش مرحله‌ای ناظر برای دریافت عدم خلافی
  • ارائه گزارش تخلفات کارفرما یا مالک به شهرداری

تعهد یک واژه‌ای حقوقی است، در واقع دستگاه مهندسی و ناظر ساختمان تا زمان مشخصی، ضامن هر عیب و نقصی در ساختمان محسوب می‌شوند.

به عنوان نمونه، می‌توان به سقف تعهدات مهندسی در کشور آلمان اشاره کرد، که حدود ۱۰ سال است. البته در کشور ما تعریف دقیقی از سقف تعهدات مهندسی در قوانین ذکر نشده است.

وظایف مهندس ناظر

ضرورت حضور مهندس ناظر در ساخت یک پروژه

پروژه‌های عمرانی در سطح کشور، نسبت به بسیاری از مشاغل خصوصی، بیشتر زیر ذره‌بین بوده و مورد بررسی قرار خواهند گرفت. زیرا معمولا این نوع پرو‌ژه‌ها از بودجه عمومی برای تامین اعتبار استفاده می‌نمایند.

لذا این امر نیازمند وجود مهندس ناظر و در نتیجه نظارت مستمر بر شیوه ساخت پروژه است.

مهندسین ناظر ساختمان، جایگاه بسیار مهمی در صنعت ساخت و ساز کشور دارند، وجود آن‌ها از یک طرف به معنای حفظ امنیت عموم مردم و از طرف دیگر، عاملی هستند که معیارهای توسعه پایدار جامعه را رقم می‌زنند.

ناگفته نماند، جایگاه این مهندسین در حوزه عمران کشور به اندازه‌ای ضرورت دارد که شیوه اجرای درست سازه از شروع تا پایان ساختمان، بر پایه قانون و دستگاه نظارتی اعمال می‌گردد.

در صورت بیمار بودن این بدنه، از همه دست اندرکاران و مجریان این حوزه سلب مسئولیت خواهد کرد و سرمایه‌های کشور و از همه مهمتر جان مردم در خطر بسیار بزرگی قرار خواهد گرفت.

قانونگذار چه مجازاتی را برای تخلف مهندسین ناظر در نظر گرفته است؟

همانگونه که ذکر شد، یکی از وظایف مهم مهندس ناظر بر اساس تبصره 7 ماده 100 قانون شهرداری‌ها، این است که برخلاف واقع، هیچ گواهی صادر نکند و بعد از مشاهده هرگونه تخلف آن را فورا به شهرداری منعکس نماید.

با تخلف از این وظیفه خطیر و حکم تخریب و صدور جریمه سنگین کمیسیون 100، شهرداری مکلف است با ارائه گزارش کتبی، تخلفات صورت گرفته از سوی مهندس ناظر را به شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی کشور اطلاع دهد.

شورای انتظامی نظام مهندسی و ساختمانی به موجب ماده 17 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، مرجع صالح جهت رسیدگی به این قبیل پرونده‌ها محسوب می‌شود و در صورتی که کارشناسان تشخیص دهند که مهندس ناظر قصور یا کوتاهی مرتکب شده، با توجه به خسارت وارده، او را به محدودیت از کار، از شش ماه تا سه سال و چنانچه تخلفات مهندس ناظر تکرار شود، وی را به حداکثر مجازات محکوم خواهد کرد.

همچنین شورای انتظامی نظام مهندسی وظیفه دارد، محکومیت صادره برای مهندس ناظر را در پروانه نظام مهندسی او ثبت کرده و در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار برای اطلاع عموم آگهی نماید.

مجازات مهندس ناظر ساختمان در صورت ورود خسارت به اشخاص ثالث

در صورتی که از عدم نظارت دقیق مهندس ناظر ساختمان، خسارتی جانی یا مالی رخ دهد، عدم اطلاع و آگاهی مهندس ناظر از مراحل ساخت و ساز و عملیات اجرایی پروژه در نزد مراجع قضایی پذیرفتنی نمی‌باشد و این موضوع جز تخلفات مهندس ناظر به شمار خواهد آمد.

به موجب ماده 616 قانون مجازات اسلامی، اگر از بی احتیاطی، تقصیر یا عدم رعایت نظامات دولتی از سوی هر شخصی همچون مهندس ناظر ساختمان، خسارات جانی منتهی به قتل غیر عمد واقع شود، مهندس ناظر ساختمان، به یک تا سه سال حبس تعزیری محکوم خواهد شد و در صورت مطالبه دیه از سوی اولیای دم، مهندس ناظر در این خصوص نیز محکوم شده و ملزم به پرداخت دیه نیز می‌گردد.

از سوی دیگر مطابق ماده 1 قانون مسئولیت مدنی، در صورتی که هر شخصی به عمد یا غیر عمد و یا بدون اجازه قانونی، حقوق اشخاص دیگر را تضییع کند و یا به جان و مال آن‌ها خدشه ای وارد آورد، از لحاظ مدنی مسئولیت جبران خسارات مادی و معنوی، حقوق تضییع شده اشخاص بر عهده او خواهد بود.

مسئولیت مهندس ناظر

از مهندس ناظر ساختمان به چه نهاد یا سازمانی، می‌توان شکایت کرد؟

به دو صورت شکایت از مهندس ناظر ساختمان مطرح شده و شکایت از مهندس ناظر در مراجع اداری یا قضایی کشور پیگیری خواهد شد:

دادسرا‌های عمومی

در صورتی که به خاطر عدم نظارت دقیق، سهل انگاری و تخلفات مرتبط با شرح وظایف مهندس ناظر، جرمی واقع شود، بر اساس قواعد عمومی صلاحیت، مرجع قضایی پذیرش شکایت از مهندس ناظر ساختمان، دادسرای عمومی محل وقوع جرم می‌باشد.

پس از انجام تحقیقات و بررسی‌های لازم و کافی توسط شعبه بازپرسی دادسرای محل وقوع جرم، اگر ارتکاب جرم توسط مهندس ناظر محرز شود، بازپرس با صدور قرار جلب به دادرسی، پرونده مهندس ناظر را نزد دادستان فرستاده تا دادستان یا نماینده وی مطابق قانون آیین دادرسی کیفری، در صورت موافقت با بازپرس، کیفر خواست او را  جهت محاکمه نهایی به دادگاه بفرستند.

شورای انتظامی استان

اما در صورتی که شکایت از تخلفات مهندس ناظر ساختمان، جنبه کیفری نداشته باشد، بر اساس ماده 85 آیین نامه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، مرجع صالح به رسیدگی، شورای انتظامی استان خواهد بود که این مرجع صلاحیت رسیدگی به تخلفات انتظامی، حرفه‌ای و انضباطی مهندسین ناظر و اشخاص دارای پروانه اشتغال را بر عهده دارد.

لذا مطابق ماده فوق الذکر، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی این امکان را دارند که به شکل مکتوب از طریق این شورا شکایت خود را تخلفات مهندس ناظر به عمل آورند.

لازم به ذکر است که شکایت از مهندس ناظر ساختمان به ضمیمه شرح تخلف اسناد و مدارک آن به دبیرخانه ارسال خواهد شد.

شاکی باید مشخصات خود را در شکایت نامه ثبت کرده، زیرا که عدم رعایت آن، طبق تبصره 3 ماده 85 آیین‌نامه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، باعث عدم استماع شکایت توسط شورای انتظامی خواهد شد.

این شورای انتظامی، مرکب از یک حقوقدان و دو تا چهار مهندس خوشنام کشور است و حقوقدان حاضر در این شورا را رییس دادگستری استان معرفی خواهد کرد.

پس از بررسی دقیق مستندات و مدارک ارائه شده از سوی شاکی توسط شورا، رای صادر می‌گردد. آرای صادره از شورا باید مستدل و مستند بوده و در ذیل رای صادره، چگونگی اعتراض، مرجع اعتراض و همچنین مدت زمان اعتراض نیز قید گردد.

مرجع تجدید نظر از آرای صادره از شورای انتظامی استان

طبق ماده 93 آیین نامه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، کلیه آرای صادره از شورای انتظامی استان قابل تجدید نظر بوده و مرجع آن شورای انتظامی نظام مهندسی است.

شورای انتظامی استان مرکب از 5 عضو است که یک عضو آن به معرفی قوه قضایی، دو عضو به معرفی وزارت مسکن و شهرسازی و دو عضو دیگر توسط شورای مرکزی معرفی می‌شوند.

جلسات این شورا با دو سوم اعضا رسمیت داشته و در تصمیم‌گیری به سه رای نیاز دارد.

مهندس ناظر سر ساختمان

مدارک مورد نیاز برای طرح شکایت از مهندسان ناظر ساختمان

همانگونه که در ابتدای مطالب ذکر شده کلیه اسناد و مدارکی که دلالت بر تخلف صورت گرفته از سوی مهندس ناظر را دارد، باید به همراه لایحه تنظیمی و نوع دقیق خواسته، پیوست پرونده شده و به شورای انتظامی استان ارسال گردد وبرای پیگیری جنبه کیفری جرم، باید از طریق دفاتر خدمات قضایی ثبت و به دادسرای محل وقوع جرم تسلیم گردد.

همانگونه که قبلا نیز ذکر شد، در طرح شکایت یا هر ادعایی، شما باید تمامی مستندات و مدارک را که دلالت بر حقانیت شما دارد، در صورت نیاز به مرجع مربوطه ارائه نمایید و آن‌ها را به همراه لایحه دفاعیه حتما ضمیمه پرونده‌ کنید.

توجه داشته باشید که مطابق قانون، برای اثبات هر دعوایی از سند، اقرار، شهادت، قسامه و سوگند می‌توان استفاده کرد هر چند علم و آگاهی قضات و کارشناسان رسیدگی کننده نیز در بسیاری از پرونده ها بی تاثیر نخواهد بود.

شکایت از مهندس ناظر ساختمان چقدر زمان می‌برد؟

امروزه با توجه به اوضاع نامناسب پرو‌ژه‌های عمرانی در سطح کشور، همواره شاهد طرح شکایت‌های متعدد از مهندسان ناظر در محاکم قضایی هستیم و تعداد زیادی از این شکایات معمولا همه روزه در شورای انتظامی استان مطرح می‌گردد و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

لذا باید عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح دعوا یا شکایت از مهندس ناظر، متناسب با موضوع شکایت به صورت دقیق قابل پیش‌بینی نخواهد بود و انجام کار کارشناسی‌ متعدد در این مراحل، زمان بر شدن آن‌ها را نیز افزایش خواهد داد.

معمولا در مسائل حقوقی، حتی متبحرترین وکلای کشور با توجه به پیچیدگی‌های کار قضایی سعی می‌کنند از دادن زمان نهایی پایان کار، خودداری نمایند.

جلسه مهندسین ناظر

مزایای استفاده از خدمات وکلا و مشاوران دادگستری در شکایت از مهندس ناظر ساختمان

مشاوران و وکلای دادگستری افراد با تجربه‌ای هستند که در زمینه مسائل حقوقی، دارای بینش، تخصص و آگاهی کاملی بوده و می‌توانند در رسیدگی به تمامی پرونده‌های حقوقی و کیفری، خصوصا موضوعات اشاره شده، گره گشای موکل خود باشند.

دیدگاه و نگاه یک وکیل با تجربه به مسائل حقوقی و کیفری بسیار متفاوت است. تنظیم دادخواست یا حتی شکواییه‌ای که شاید از نظر شما تمام جوانب احتیاطی در آن لحاظ شده باشد، بعد از مطالعه آن توسط یک وکیل یا مشاور حاذق در امور حقوقی یا کیفری، بعضا ممکن است دستخوش تغییرات بنیادین گردد. بنابراین کسب مشاوره و یا تنظیم شکایت خود را حتما به یک وکیل متخصص واگذار نمایید.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلا و مشاوران سامانه حقوقی شکایت 24: صرفه جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، وقت گیر، چالش برانگیز و استرس زا به دادگاه، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به دعاوی مربوط به قانون کار خواهد بود.

ارائه خدمات تخصصی حقوقی و پشتیبانی از آن توسط سامانه حقوقی شکایت 24

عمده مشکلات پیش آمده در دعاوی مربوط به تخلفات ساختمانی و عدم موفقیت در طرح دعوا علیه مهندسان ناظر، عدم پیگیری درست و موثر موضوع شکایت و کم‌توجهی به مقررات و اصول درست تنظیم دادخواست و یا شکایت است که در این زمینه یا هر مورد مشابه، باید از تخصص وکلای متخصص در تخلفات ساختمانی بهره برد.

اگر در خصوص تنظیم شکایت تخصصی در هر زمینه‌ای نیاز به مشاوره حقوقی دارید یا قصد دارید تهیه و تنظیم دادخواست یا شکایت خود را برعهده کارشناسان و وکلای متخصص قرار دهید، بهترین امکان برای شما استفاده از خدمات بسیار متنوع سامانه حقوقی شکایت 24 خواهد بود.

متاسفانه بیشتر افراد جامعه ما که با مشکل حقوقی مواجه می‌شوند، در ابتدا برای رفع معضل خود به وکیل دادگستری مراجعه نمی‌کنند و همین موضوع تبعات جبران‌ناپذیری را برایشان ایجاد خواهد کرد.

اخذ وکیل در مسایل مربوطه می‌تواند کمک شایان توجهی به طرفین دعوی نماید اما به علل مختلفی شاید امکان دسترسی شما به وکیل دادگستری وجود نداشته باشد که در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره حقوقی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

مشاوره حقوقی از جهات مختلفی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برایتان داشته باشد که در کمترین حالت، اطلاعات حقوقی شما را در خصوص مورد مربوطه افزایش خواهد داد.

حتی شما می‌توانید با مطالعه دقیق محتواها و مقالات ارائه شده در سامانه مذکور که توسط وکلا و مشاوران مجرب حقوقی نگارش یافته، مسیر طرح شکایت را شخصا دنبال نمایید.

سامانه حقوقی شکایت 24 با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، اختلافات حوزه کار و روابط کارگر و کارفرما و سایر مسائل حقوقی است.

لازم به ذکر است که این سایت حقوقی علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکواییه، دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و مانند آن نیز خدمات رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم قراردادهای کاری، شکوائیه، دادخواست، و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه شکایت 24 مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

مهندس ناظر ساختمان چه شخصی است؟

مهندس ناظر شخص حقیقی است که پروانه نظام مهندسی خود را از وزارت مسکن و شهرسازی دریافت کرده و با عنایت به این مجوز، توانایی نظارت بر اجرای عملیات ساختمانی را عهده‌دار می‌گردد.

مهندس ساختمان بر اساس تعهدات تعریف شده‌اش در مقررات ملی ساختمان، مکلف به اجرا و پایبندی به این مقررات خواهد بود.

قانونگذار چه مجازاتی را برای تخلفات ساختمانی مهندسین ناظر در نظر گرفته است؟

در صورتی که کارشناسان شورای انتظامی نظام مهندسی تشخیص دهند که مهندس ناظر قصور یا کوتاهی مرتکب شده، با توجه به خسارت وارده، او را به محدودیت از کار، از شش ماه تا سه سال و چنانچه تخلفات مهندس ناظر تکرار شود، وی را به حداکثر مجازات محکوم خواهد کرد.

همچنین شورای انتظامی نظام مهندسی وظیفه دارد، محکومیت صادره برای مهندس ناظر را در پروانه نظام مهندسی او ثبت کرده و در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار برای اطلاع عموم آگهی نماید.

مجازات قانونی مهندس ناظر در صورتی که عامل ورود خسارت به اشخاص ثالث شود چیست؟

اگر از بی احتیاطی، تقصیر یا عدم رعایت نظامات دولتی از سوی هر شخصی همچون مهندس ناظر ساختمان، خسارات جانی منتهی به قتل غیر عمد واقع شود، مهندس ناظر ساختمان، به یک تا سه سال حبس تعزیری محکوم خواهد شد و در صورت مطالبه دیه از سوی اولیای دم، مهندس ناظر در این خصوص نیز محکوم شده و ملزم به پرداخت دیه نیز می‌گردد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۸ رای

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر
    متاسفانه برخی موارد ،پست های افراد را از نظام فنی اجرایی(متولی طرح های عمومی کشور )و برخی موضوعات را از نظام مهندسی که متولی ساخت و ساز شهری هست در مطالب گذاشتید
    مثلن مهندس ناظر ،نظارت مستمر می بایست داشته باشه و مجری ذیصلاح وظیفه ی اجرا و مدیریت اجرایی را به عهده دارد و سرپرست کارگاه نیروی مستقیم ایشان یا کارفرما میباشد و وظایفی چون کنترل زمانبندی اجرای پروژه را شخصا به عهده دارد
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا