شکایت از اصناف

شکایت از دفتر اسناد رسمی چگونه است؟

به احتمال فراوان ممکن است که برای تنظیم اسناد مختلف به صورت رسمی و قانونی به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده باشید.

دفتر اسناد رسمی که به عنوان یک ارگان مدنی و وابسته به قوه قضاییه، طبق قانون از یک سری وظایف مشخصی برخوردار است. اینگونه دفتر همانطور که از نام آن‌ پیداست، به منظور تنظیم رسمی اسناد ایجاد شده‌اند.

دفتر اسناد رسمی با اداره ثبت طبیعتا تفاوت‌هایی دارند و نمی‌توان این دو مراکز را یکسان تلقی نمود. اداره ثبت یک نهاد و سازمان دولتی به شمار می‌رود اما دفتر اسناد رسمی، یک مرکز حقوقی مستقل بوده که وابستگی مالی به هیچ نهادی ندارد.

در واقع می‌توان به این شکل بیان نمود که دفتر اسناد رسمی و اداره ثبت در تعامل و در راستای یکدیگر وظایف مشخصی را انجام می‌دهند.

شاید اینگونه تصور شود که اموری که برای دفتر اسناد تعیین شده است، از اهمیت خاصی برخوردار نبوده و سردفتران در قبال تنظیم اسناد مختلف هیچگونه مسئولیتی ندارند. اما شایان ذکر است که بیشتر تخلفات و جرائم به تنظیم نمودن اسناد ثبت شده در دفتر اسناد رسمی ارتباط دارد.

همچنین بخوانید

در واقع دفتر اسناد رسمی جز آن دسته از مراکز حقوقی محسوب می‌شود که وظایف و امور حساسی را برعهده دارد و کوچک‌ترین خطا در زمان ثبت اسناد می‌تواند عواقب جبران ناپذیری برای مسئولان این حوزه داشته باشد. دفاتر اسناد رسمی با دفتر ازدواج و طلاق متفاوت هستند.

برخلاف تصورات عموم مردم، دفتر اسناد رسمی امور مرتبط با طلاق و ازدواج را انجام نمی‌دهد و این امور طبق قانون برعهده دفتر ثبت رسمی ازدواج و طلاق است.

اما در هر صورت وظایف اصلی هر کدام از آن‌ها، ثبت رسمی اسناد است. سردفتران اسناد رسمی، در قبال ثبت دارایی و اموال مردم، وظایف مهمی را برعهده دارند و تخلف در این زمینه می‌تواند منجر به شکایت از آن‌ها شود.

نقل و انتقال رسمی اموال منقول و غیر منقول در دفتر اسناد رسمی انجام می‌شود. تا زمانی که معامله، قرارداد و یا هرگونه سندی در دفتر اسناد رسمی ثبت نشوند، از لحاظ قانونی چنین اعمالی اعتبار ندارد.

علت آن که مردم جهت تنظیم سند به دفترخانه مراجعه کنند، برای رسمیت بخشیدن به عمل انجام شده هستند.

تخلف در حوزه ثبت اسناد می‌تواند موجبات طرح شکایت از این مراکز را به وجود آورد. زمانی بحث شکایت از دفتر اسناد رسمی مطرح می‌شود که سردفتر و به طور کلی، کلیه مجموعه دفترخانه تخلفی را در حیطه کاری خود انجام دهند.

شکایت از دفترخانه‌ها می‌تواند زمینه حقوقی و کیفری داشته باشد که بسته به نوع شکایت، رسیدگی به آن‌ها در مراجع صلاحیت دار انجام می‌شود.

محضر یا دفترخانه کار تنظیم رسمی اسناد را انجام می‌دهد و ثبت آن در اداره ثبت اسناد و املاک صورت می‌گیرد. یکی از دلایل موثر در شکایت از دفتر اسناد رسمی، اخذ وجوهی به عنوان حق الثبت بیشتر از نرخ مصوب از متقاضیان است. همچنین عدم تنظیم اسناد براساس مقررات و ضوابط قانونی از دیگر دلایل شکایت از این مراکز است.

برای آن که با نحوه شکایت از دفتر اسناد رسمی و تخلفات در این زمینه و همچنین مراجع صالح به رسیدگی اینگونه شکایات آشنا شوید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

سردفتر

با تشکیلات دفتر اسناد رسمی آشنا شوید

دفتر اسناد رسمی مانند سایر ارگان‌ها و مراکز حقوقی، یک سری تشکیلات خاص دارند. مدیریت دفتر اسناد رسمی برعهده سردفتر است و هرگونه تخلفی در این زمینه رخ دهد، وی مسئولیت قانونی خواهد داشت.

البته تمامی تخلفات در زمینه اسناد تنظیم شده در محضر را نمی‌توان صرفا به سردفتر نسبت داد. اعضاء و تشکیلات دفتر اسناد رسمی عبارتند از:

سردفتر

مالک دفتر اسناد رسمی همان سردفتر است. در واقع بالاترین مقام اجرایی در دفتر اسناد رسمی، برای سردفتران تعریف شده است.

سردفتر اداره امور دفترخانه را برعهده داشته و از طرف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کانون سردفتران و دفتریاران انتخاب می‌شود.

طبق ماده 2 قانون دفتر اسناد رسمی، اداره امور دفترخانه برعهده شخصی است که با رعایت مقررات این قانون و پیشنهاد از طرف سازمان ثبت و با جلب نظر مشورتی کانون سردفتران و دفتریاران، سردفتر نامیده می‌شود.

دفتریار

دفتریار به عنوان یکی از دیگر از تشکیلات اصلی دفتر اسناد رسمی محسوب می‌شود. دفتریار تحت عنوان معاون دفترخانه نیز شناخته می‌شود که بر اساس شرایطی خاص در این زمینه فعالیت می‌کند.

به موجب ماده 3 قانون دفتر اسناد رسمی، در تمامی دفترخانه‌ها، وجود دفتریار که مسئولیت معاونت دفترخانه و نماینده سازمان ثبت را برعهده دارد، الزامی است.

به چنین دفتریاری، دفتریار اول گفته می‌شود که برای انجام امور مرتبط با دفترخانه می‌تواند دفتریار دوم نیز داشته باشد. به طور کلی دفتریاران طبق پیشنهاد سردفتر و با ابلاغ رئیس سازمان ثبت به این سمت گماشته می‌شوند.

سندنویس

از دیگر تشکیلات دفتر اسناد رسمی، سندنویس است که تحت عنوان محررین نیز شناخته می‌شوند. با توجه به این که سندنویس جز سمت‌های حساس دفتر اسناد به شمار می‌رود، افرادی باید در این شغل فعالیت داشته باشند که از صلاحیت قانونی برخوردار باشند.

تا قبل از سال 1392، سمت دیگری به عنوان دفترنویس در دفترخانه وجود داشت که با الکترونیکی شدن ثبت اسناد به تدریج این سمت شغلی حذف گردید.

در خصوص انتصاب افراد در شغل سردفتری، ماده 6 قانون مزبور به این موضوع پرداخته است. بر این اساس، اشخاص ذیل می‌توانند به عنوان سردفتر دفتر اسناد رسمی انتخاب شوند:

  1. اشخاص دارای لیسانس رشته حقوق قضایی
  2. افرادی که سابقه قضایی و وکالت دادگستری پایه یک به مدت حداقل دو سال را داشته باشند.
  3. افرادی که لیسانس غیر از حقوق قضایی داشته به شرط سه سال سابقه دفتریاری
  4. دفتریارانی که دارای گواهی قبولی در آزمون سردفتری بوده با شرط داشتن سابقه حداقل پنج سال
  5. دفتریاران با داشتن مدرک دیپلم به شرط داشتن حداقل سابقه هفت سال

گفتنی است که در وهله اول برای ورود به شغل سردفتری اسناد رسمی باید در آزمون مربوطه که هر چند سال یکبار برگزار می‌شود، شرکت نمود و در صورت قبولی می‌توان به عنوان شغل دفتریاری مشغول به فعالیت در این حوزه کاری شد. صرف شرایط فوق نمی‌تواند برای ورود به این شغل کافی باشد.

شعبه دفتر استاد رسمی

حدود صلاحیت دفتر اسناد رسمی

با توجه به این که بحث شکایت از دفتر اسناد رسمی مطرح است، ابتدا باید با وظایف و حدود صلاحیت آن‌ها آشنا شویم. عمده وظایف این مراکز به تنظیم نمودن اسناد و ثبت معاملات اموال و دارایی اشخاص ارتباط دارد.

در هر صورت حدود صلاحیت دفتر اسناد رسمی به شرح زیر است:

  • ثبت اسناد عادی براساس ضوابط تعیین شده
  • بررسی صحت و تصدیق امضاء انجام شده در اسناد مختلف
  • حفظ اسناد امانتی
  • به ثبت رساندن اموال غیر منقول و منقول
  • ثبت رسمی وصیت اعم از تملیکی و عهدی
  • به ثبت رسیدن اقرارنامه
  • صادر نمودن گواهی مرتبط با عدم انجام معامله
  • به ثبت رساندن انواع اوراق مانند رضایت نامه، تعهدنامه، اجاره‌نامه و غیره
  • ثبت قانونی معاملات سرقفلی
  • ثبت رسمی اسناد موقوفه
  • اقدامات لازم جهت صدور اجراییه
  • تنظیم رسمی انواع وکالتنامه مانند وکالتنامه بلاعزل، وکالتنامه تام الاختیار

شرایط ثبت و نقل و انتقال قانونی خودرو در مقایسه با گذشته دچار تغییراتی شده است. تا قبل از تصویب قانون جدید، جهت ثبت رسمی خودرو باید به یکی از دفتر اسناد رسمی مراجعه می‌نمود. اما در حال حاضر، برگ سبز خودرو به عنوان سند مالکیت رسمی به شمار می‌رود.

در واقع طرفین معامله باید علاوه بر اخذ برگ سبز جهت صدور سند مالکیت به دفترخانه مراجعه می‌کردند اما با اجرایی شدن قانون جدید دیگری نیاز به تنظیم رسمی سند خودرو در محضر نیست و برگ سبز صادره از طرف مراجع انتظامی به عنوان سند مالکیت قابلیت اجرا دارد.

در خصوص حدود صلاحیت دفتر اسناد رسمی، تنها به بخشی از آن‌ها اشاره کردیم که ثبت اسناد به صورت رسمی جز اصلی‌ترین وظایف دفترخانه یا دفتر اسناد رسمی به شمار می‌رود.

علت اصلی آن که مردم برای تنظیم سند و امور دیگر به دفترخانه مراجعه می‌کنند، به عنوان بخشی از روال قانونی انجام معاملات مختلف است.

به طور مثال معامله ملکی بین طرفین از طریق قولنامه انجام شده است. قولنامه به عنوان سند عادی محسوب شده و به جهت عادی بودن اینگونه اسناد، دلیل محکمه پسند برای اثبات مالکیت محسوب نمی‌شود. در واقع خریدار نمی‌تواند صرفا با در اختیار داشتن قولنامه ثابت کند که مالک رسمی ملک به شمار می‌رود.

برای آن که مراحل قانونی انتقال ملک انجام شود، باید طرفین معامله به دفترخانه مراجعه کرده و درخواست صدور سند مالکیت را نمایند.

گفتنی است که در حال حاضر بسیاری از املاک در کشور به صورت قولنامه ای و طی سند عادی معامله می‌شوند و حتی ملک مورد نظر سند رسمی ندارد.

آیا می‌توان از دفتر اسناد رسمی شکایت نمود؟

امکان انجام تخلفات و امور غیر قانونی از طرف مراکز و ارگان‌های مختلف وجود دارد و دفتر اسناد رسمی نیز از این قضیه مستثنی نیست.

در واقع نمی‌توان گفت که دفتر اسناد هیچگونه تخلفی را انجام نمی‌دهند و در طی چند سال اخیر شاهد تخلفاتی بارز از سوی سردفتران بوده‌ایم.

دفتر اسناد رسمی که به آن دفترخانه یا محضر نیز گفته می‌شود، در صورتی که در حدود صلاحیت قانونی خود امور محول شده را به درستی انجام ندهند، طبیعتا موجبات نارضایتی شهروندان و به تبع آن بحث طرح دعوا از طریق مراجع قانونی مطرح می‌شود.

تصور کنید که معامله ملکی بین طرفین صورت گرفته است و خریدار و فروشنده برای انجام مراحل قانونی انتقال ملک به دفترخانه مراجعه می‌کنند.

مرحله قانونی در این زمینه همان سند زدن و در اطلاح تنظیم سند رسمی ملک است. حال اگر سردفتر سهوا یا عمدا سند ملک را به گونه‌ای تنظیم نماید که برخلاف تواق بین طرفین باشد، امکان طرح دعوا علیه او وجود دارد.

عموم مردم جهت تنظیم هرگونه سند و یا رسمیت بخشیدن به یک عمل حقوقی به دفترخانه مراجعه می‌کنند و اگر در این زمینه مشکلی برای آن‌ها به وجود آید، در گام نخست می‌توانند از دفترخانه‌ای که سند را در آنجا تنظیم کرده‌اند، شکایت کنند.

گاهی اوقات مالک با سردفتر باهم تبانی می‌کنند که انتقال و تنظیم رسمی سند را به نحوی انجام دهند که به نفع دو طرف باشد و در این بین خریدار متحمل ضرر و زیان فراوان می‌شود.

تخلفات ثبتی در حوزه انجام معاملات ملکی به دفعات زیاد انجام می‌شود که در این بین ممکن است که دفتر اسناد رسمی تقصیر کار باشند. در ارتباط با این موضوع که دفترخانه و در راس آن سردفتر در تنظیم و انتقال ملک مقصر هستند، می‌توان به معامله معارض اشاره نمود.

در مواقعی مالک اقدام به فروش ملک به چندین نفر با سند رسمی می‌نماید که طبیعتا در این زمینه دفترخانه‌ای که اسناد مختلف در آن جا تنظیم شده تا حدودی مقصر است.

به طور کلی امکان شکایت از دفتر اسناد رسمی وجود دارد و شاکی برای شکایت از این مراکز حقوقی باید مدرک و مستند کافی داشته باشد. در واقع شاکی باید برای طرح دعوا بتواند تخلف رخ داده را ثابت کند.

برای شکایت از دفترخانه می‌توان از طریق مراجع قضایی و همچنین ارگان‌های مانند اداره ثبت اقدام نمود.

البته برای شکایت از دفتر اسناد رسمی، مرجع تخصصی به نام دفتر نظارت و بازرسی کانون سردفتران و دفتریاران وجود دارد که به تخلفات دفترخانه‌ها رسیدگی می‌کنند.

همچنین در قانون دفتر اسناد رسمی، دادسرا انتظامی سردفتران و دفتریاران برای رسیدگی به شکایات و تخلفات در این حوزه در نظر گرفته شده است.

تنظیم سند در دفترخانه

تخلفات دفتر اسناد رسمی و شکایت از آن‌ها

با توجه به گستردگی وظایف و حیطه کاری دفتر اسناد رسمی طبیعتا تخلفات در این حوزه به همان نسبت بالا است.

دفترخانه‌هایی که برخلاف مقررات مربوطه اقدام به تنظیم سند می‌کنند، مرتکب تخلف شده و طبق قانون با آن‌ها برخورد خواهد شد. ثبت و تنظیم اسناد رسمی در دفترخانه برخلاف مقررات ثبتی می تواند مصداق جرم داشته باشد و برای سردفتر مجازات تعیین می‌شود.

بر اساس ماده 18 قانون دفتر اسناد رسمی، تمامی اسناد دفترخانه‌ها، باید در اوراق مخصوص که از طرف سازمان ثبت اسناد و املاک که در اختیار این دفتر قرار داده شده، تنظیم شود.

همچنین تنظیم اسناد باید فقط در یک دفتر که به نام دفتر سردفتر نامیده می‌شود، ثبت گردد و به ثبت رسیدن سند به امضا طرفین معامله و سردفتر و دفتریار خواهد رسید.

ماده 22 قانون مزبور اعلام می‌کند که سردفتران و دفتریارانی که در انجام وظایف خود مرتکب تخلفاتی شوند، در مقابل اشخاص ذی‌نفع مسئولیت خواهند داشت.

در صورتی که سند در اثر تخلفات دفترخانه از درجه اعتبار ساقط گردد و به تبع آن به افراد ذی‌نفع ضرری وارد شود، علاوه بر تعیین مجازات‌های مقرر باید برای جبران خسارت اقدام کنند.

تخلفات اصلی دفترخانه را می‌توان به تنظیم اسناد نسبت داد. در واقع برخی از دفترخانه‌ها با هدف سوء استفاده از متعاملین، تنظیم سند را به اشکال مختلف انجام می‌دهند که در نهایت ذی نفعان متحمل ضرر و زیان فراوان خواهند شد. همچنین از تخلفات دیگر این حوزه می‌توان به بحث جعل اسناد اشاره کرد.

با توجه به این که حضور ذی‌نفعان در زمان تنظیم سند اجباری است، اگر دفترخانه‌ای بدون توجه به این موضوع چنین عملی را انجام دهد، در حکم جعل سند محسوب می‌شود.

در واقع اگر هر کدام از طرفین بنا به دلایل مختلف از حضور در محضر برای انتقال سند خودداری کردند، نباید تنظیم سند رسمی توسط دفترخانه صورت گیرد؛ در غیر این صورت امکان تعقیب کیفری دفترخانه متخلف به جرم جعل اسناد وجود دارد.

از تخلفات دیگر این مراکز می‌توان به دریافت مبالغ بالا از متقاضیان در ازای ارائه خدمات به آن‌ها اشاره کرد. برای حق الثبت و تعرفه خدمات دفتر اسناد رسمی نرخ مشخصی تعیین شده است که هیچ دفترخانه ای نمی‌تواند بیش از نرخ مصوب از متقاضیان هزینه‌ای دریافت کند.

با تصویب آیین نامه جدید در سال 1399، در راستای همکاری بین سازمان امور مالیاتی، سازمان ثبت و کانون سردفتران و دفتریاران، مقرر گردید که عملیات برون سپاری مربوط به مالیات نقل و انتقال املاک برعهده دفتر اسناد رسمی قرار داده شد. اینگونه خدمات به صورت الکترونیکی به مردم ارائه می‌شود.

روش‌های قانونی شکایت از دفتر اسناد رسمی

در قسمت‌های گذشته با ساختار، حدود صلاحیت و تخلفاتی که منجر به شکایت از دفتر اسناد رسمی می‌شود، آشنا شدیم.

حال ممکن است در این زمینه با این سوال مواجه شوید که برای شکایت از دفترخانه‌هایی که مرتکب تخلف می‌شوند، به کجا باید مراجعه کرد؟ برای شکایت از دفتر اسناد رسمی چه روش‌هایی وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال که چه مراجعی صلاحیت رسیدگی به شکایت از دفتر اسناد رسمی را دارند، به موضوع شکایت بستگی دارد. تخلفات حوزه ثبت اسناد به بحث کیفری و حقوقی ارتباط دارد.

در هر صورت برای ثبت شکایت از دفتر اسناد رسمی چند روش وجود دارد که مهم‌ترین آن عبارتند از:

  • ثبت شکایت از طریق اداره ثبت اسناد و املاک
  • ثبت شکایت از طریق کانون سردفتران و دفتریاران
  • ثبت شکایت از طریق دادسرا انتظامی سردفتران

دفتر ثبت اسناد و املاک

شکایت از طریق اداره ثبت اسناد و املاک

یکی از روش‌های قانونی ثبت شکایت از دفتر اسناد رسمی، اداره ثبت اسناد و املاک است. در صورتی که دفترخانه‌ای مرتکب تخلفی در امور ثبتی یا سایر امور در صلاحیت قانونی آن شود، از طریق اداره ثبت قابل پیگیری خواهد بود.

در خصوص ثبت شکایت از طریق اداره ثبت اسناد، نیازی به مراجعه حضوری نیست بلکه می‌توان از طریق سامانه سامانه طراحی شده از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به نشانی www.ssaa.ir اقدام به ثبت شکایت نمود.

از طریق این سامانه، به راحتی می‌توان شکایات و تخلفات را ثبت نمود تا در اسرع وقت به درخواست شاکیان رسیدگی شود. با مراجعه به وب سایت مزبور، با اداره ثبت اسناد و املاک کشور در ارتباط خواهید بود و شکایات برحسب موضوعی که دارند به واحدهای مربوطه ارجاع داده می‌شوند.

با ثبت شکایت در سامانه، تیم نظارتی ابتدا تحقیقات لازم را در زمینه شکایت ثبت شده انجام داده و در صورت اثبات تخلف صورت گرفته، در این زمینه برای دفترخانه متخلف پرونده تشکیل داده می‌شود. پرونده جهت پیگیری و صدور رای به مرجع صلاحیت دار ارجاع داده خواهد شد.

در صورتی که تخلف صورت گرفته فراتر از صلاحیت قانونی مراجع ثبتی باشد، برای رسیدگی به مرجع قضایی فرستاده می‌شود. به طور مثال ممکن است که تخلف ثبت شده با موضوع جعل اسناد ارتباط داشته باشد که بعد از انجام فرآیند نظارت توسط بازرسان اداره ثبت، پرونده شکایت به دادسرا محل وقوع جرم ارسال می‌شود.

شکایت از طریق کانون سردفتران و دفتریاران

مرجع دیگری که به شکایات و تخلفات دفتر اسناد رسمی رسیدگی می‌کند، کانون سردفتران و دفتریاران است. طبق بند 6 ماده 66 قانون دفتر اسناد رسمی، یکی از وظایف این کانون، همکاری با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بازرسی و نظارت در امور دفتر اسناد رسمی است.

در صورتی که کانون از تخلف و سوء شهرت سردفتران اسناد رسمی مطلع گردد، باید بعد از انجام بازرسی‌ها در امور تعیین شده، مراتب را به اطلاع اداره ثبت برساند. کانون سردفتران و دفتریاران، به امور نظارتی و بازرسی و همچنین شکایات مردمی از دفترخانه‌های فعال در سراسر کشور می پردازد.

در صورتی که هریک از شهروندان، قصد شکایت از دفترخانه‌ای را داسته باشند، می‌توانند از طریق کانون سردفتران و دفتریاران همان استان اقدام کنند.

شکایت از طریق دادسرا انتظامی سردفتران

رسیدگی به تخلفات و شکایات مردمی از دفتر اسناد رسمی از طریق دادسرا انتظامی سردفتران قابل انجام خواهد بود. این موضوع در ماده 32 قانون دفتر اسناد رسمی مورد بررسی قرار گرفته است.

بنا بر این ماده، رسیدگی مقدماتی به شکایات و گزارش‌های مربوط به تخلفات سردفتران و دفتریاران در اداره ثبت اسناد و املاک انجام می‌شود و بعد از انجام رسیدگی‌های مقدماتی، پرونده به دادسرا انتظامی سردفتران احاله می‌شود. این دادسرا مرکب از دادستان و تعدادی دادیار و کارمند دفتری است.

برای محاکمه نمودن سردفتران متخلف دفتر اسناد رسمی، دادگاه بدوی در اداره ثبت استان و جهت اعتراض به آرای دادگاه بدوی، دادگاه تجدید نظر در سازمان ثبت تشکیل می‌گردد.

رسیدگی به شکایات ثبت شده از دفتر اسناد رسمی در دادسرا انتظامی سردفتران به این صورت است که ابتدا تحقیقات مقدماتی در خصوص جرم رخ داده صورت می‌گیرد. سپس پس از اتمام تحقیقات، پرونده به مرجع بدوی در اداره ثبت احاله می‌گردد.

در صورتی که شاکی نسبت به حکم صادره از دادگاه بدوی اعتراض داشته باشد، پرونده برای رسیدگی مجدد به دادگاه تجدید نظر فرستاده شده و رای نهایی صادر می‌شود.

دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر جهت رسیدگی به شکایات دفتر اسناد رسمی، مرکب از سه عضو اصلی و یک عضو علی البدل است. اعضا این مراجع از قضات باتجربه و افراد مقامات دار و واجد صلاحیت دار در حوزه اداره ثبت اسناد کل کشور هستند.

در هر صورت برای رسیدگی به تخلفات و شکایات مردمی از دفتر اسناد رسمی، اداره ثبت اسناد و کانون سردفتران و دفتریاران و همچنین دادسرا انتظامی سردفتران صلاحیت قانونی دارند.

ثبت سند

مشاوره حقوقی در مورد شکایت از دفتر اسناد رسمی توسط وکلای متخصص ثبتی

طبق توضیحات داده شده، بروز تخلف و حتی جرم در زمینه ثبت اسناد، امری بدیهی است و شاکی می‌تواند اقدامات لازم را انجام دهد.

شکایت از دفتر ثبت اسناد رسمی می‌تواند به دلایلی مانند ثبت سند مالکیت، اصلاح تغییراتی در سند مالکیت و مواردی از این قبیل باشد. به منظور شکایت از ثبت اسناد، می‌توان به مراجعی مانند دادسرا انتظامی سردفتران و یا اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه نمود.

در صورتی که در مورد شکایت از دفترخانه ثبت اسناد رسمی، نیاز به مشاوره حقوقی دارید، می‌توانید اقدام به اخذ وکیل نمایید یا با مشاوران حقوقی متخصص ثبتی در ارتباط باشید.

بنابراین برای بهره‌مندی از اطلاعات و مشاوره حقوقی در مورد بحث شکایت از ثبت اسناد، می‌توانید با سامانه شکایت 24 در ارتباط باشید.

شکایت 24 با داشتن تیمی از کارشناسان مجرب و آگاه، آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای در حوزه ثبت اسناد است و در تمامی مراحل ثبت شکایت متقاضیان را راهنمایی می‌کند.

استفاده از خدمات حقوقی این سامانه، برای متقاضیان دارای مزایا فراوانی است. یکی از مزایا اصلی استفاده از مشاوره حقوقی سامانه شکایت 24، هزینه‌های بسیار مناسب مشاوره است که با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توان اطلاعات حقوقی لازم را در مورد نحوه شکایت از دفتر اسناد رسمی کسب کرد.

خوشبختانه افرادی که از مشاوره حقوقی مجموعه ما استفاده کرده‌اند، از کیفیت و هرینه مشاوره رضایت کافی داشته‌اند و همین موضوع سبب شده است که بهترین خدمات و امکانات حقوقی را در اختیار موکلین قرار دهیم.

مشاوره‌های حقوقی این سامانه، به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین ارائه می‌شود که می‌تواند برای موکلین مزیت‌های فراوانی داشته باشد. به منظور دریافت مشاوره حقوقی در ارتباط با دعاوی ثبتی، می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

چرا باید شکایت 24 را انتخاب کنیم؟

اگر تمایل دارید که با وکلا و متخصین حوزه ثبتی در ارتباط باشید و از این افراد مشاوره حقوقی دریافت کنید، سامانه شکایت 24 یقینا انتخاب قابل قبولی برای شما بوده و استفاده از خدمات این سامانه می‌تواند مزایا فراوانی داشته باشد.

با توجه به این طرح دعاوی مرتبط با ثبت اسناد از طریق مراجع قانونی، کمی زمان‌بر و نیازمند رعایت یک سری موارد قانونی است و اصول دادرسی مشخص دارد، که بدون بهره‌گیری از کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب عملا روند رسیدگی را دشوار می‌کند.

در صورتی که قصد دارید از دفترخانه متخلف اسناد رسمی، شکایت کنید اما در این زمینه با نحوه و مراحل شکایت آشنا نیستند، نگران نباشید؛ زیرا مشاوران و کارشناسان حقوقی ما در کنار شما هستند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن در این زمینه اقدام به طرح شکایت نمایید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

‫7 دیدگاه ها

  1. درود فروان
    دوستان اگر دفتر دار بر مراجعین چاقو بکشه چه حکمی داره کجا میشه پیگیری کرد؟

  2. سلام وقت بخیر
    ی سوال داشتم این کارمندای دفتر اسناد ک پولی تحت عنوان یا شیرینی میخان یا عیدی ،با چ مجوزی این کارو میکنن
    همش دستشون مثه گداها درازه
    وقتی برای هرکاری میری دفترخونه ازت پول ب عنوان شیرینی کار میگیرن یعنی چی؟!!!!

  3. با همسرم جهت اعلام رضايت خروج از كشور به دفترخانه مراجعه كرديم،چون همسرم املاكي است براي خوش خدمتي يادش دادند كه در مقابل اجازه خروج از همسرت بخواه مهريه اش را ببخشد و منصرفش كردند،آيا اينكه به وظيفه اشان عمل نكردند و در نتيجه ترغيب و ارشاد انها منصرف شده جرمي واقع شده و امكان شكايت هست؟!

  4. با سلام از دفاتر اسناد متخلف کجا میشه شکایت کرد که به شکایتت رسیدگی کنن .دفتر ۱۸۶ تهران واقع در ستاری جنوب هر وقت میری سردفتر نیست یا مرخصیه یا ساعت یک به بعد میاد و وقتی میاد با تلفن صحبت میکنه یا ببخشید لاس میزنه اگه خانومی هم باشه یکساعت تو اتاق لاس میزنن و باید منتظر باشی که کارشون تموم شه و اجازه ورود بدن و وقتی کارت رو میگی باید میلیون میلیون برای یک سند عادی یا وکالتنامه یا اقرار و… واریزکنی به کارتهایی که معلوم نیست ماله کیه .کارمنداشم که اصلا اخلاق ندارن و کارت رو انجام نمیدن و اگرم انجام بدن دهن شیرینی و وپول میخوان اونم چندبرابر حق التحریرو حق ثبت و … یا چند روز الافت میکنن و بعدمیفرستنت به دفاتر دیگه . ساعت کاریشونم معلوم نیست کی هست دیر میان و زود میرن و در رو میبندن اعتراضیم میکنی میگن همین که هست برو شکایت کن .واقعا درسته چون میدونن حرفمون جایی نمیرسه و کسی بدادمون نمیرسه این حرف رو میزنن .توروخدا شما که میدونید بگین چیکار باید کرد؟

  5. با سلام و تشکر از اطلاعات خوب و مفید شما که باعث دلگرمی و امید هرکس که مشکلاتی در این ضمینه از طریق دفاتر اسناد رسمی براش بوجود آمده میشوید
    اخیرآ وکالتنامه ای در دفتر اسناد رسمی شماره 221 کرج بکمک وکیل(دختر 52 ساله بعنوان نگهداری از سالمند که در همسایگی موکل پیر دختر 80 ساله زندگی میکرده ) تنظیم کردن که وکیل با داشتن اختیارات کامل و حق فروش املاک این پیر دختر تنها و بی سرپرست به ارزش حدود 15 میلیارد تومان در قالب کارخانه فعال منزل دربست و مغازه فعال . تنظیم و تهیه شده
    اینجانب سید محمد حمیدی خواهرزاده پیر دختر که تهران زندگی میکنم متوجه این کلاهبرداری و تخلف دفتر خانه در کرج شده ام درصورت امکان راهنماییهای لازم را بفرمایید میدانم که اینجا جای نظرات هست ولی وقتی انسان گرفتار میشود برای خلاصی به هر دری میزند متشکرم

    1. در یک دفتر خانه وکالتنامه ای بدون حضور من تنظیم شده در حالی که من اصلا ایران نبوده ام در ان زمان . دفتر خانه بدون احراز هویت درست امضای یک نفر که همراه کلاهبردار بوده را بعنوان امضای من گرفته و کلاهبردار ملک من را قولنامه ای فروخته . به کجا بهتر است شکایت کنم و راه سریع بلوکه کردن این وکالتنامه که میخواهم دیگر ازش سو استفاده نشه چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا