شکایت از اصناف

شکایت از تاکسی چگونه است؟ تاکسی اینترنتی تاکسی گذری

قبل از آغاز بحث شکایت از تاکسی، باید صراحتا به این موضوع اشاره کرد که رانندگان تاکسی، جزو قشر زحمت کش در جامعه ما محسوب می‌شوند و در قبال امکانات ناچیزی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، خدمات گسترده‌ای را به عموم ارائه می‌دهند.

تاکسی‌ها، وظایف و مسئولیت‌های سنگینی را برعهده دارند، اما متاسفانه در اغلب مواقع، انتقادات وسیعی علیه آن‌ها می‌شود. حتی در برخی مواقع نیز روی بی‌انصافی شهروندان از آن‌ها شکایت می‌کنند.

البته نمی‌توان منکر این موضوع شد که برخی از رانندگان تاکسی، رفتار مناسبی با مسافران ندارند و این موضوع سبب می‌شود تا بین طرفین اختلاف ایجاد شود و در نهایت کار به شکایت قانونی ختم گردد.

در تمامی مشاغل و اصناف مختلف، وجود درگیری و اختلاف وجود دارد و این قضیه صرفا به شغل تاکسیرانی ارتباط ندارد. اما باید پذیرفت که یکی از متداول‌ترین وسایل نقلیه که ممکن است در طول روز با آن سر و کار داشته باشید، تاکسی درون شهری است.

در واقع بسیاری از امور روزانه ما در داخل شهر، به تاکسی وابسته است و باید تعامل مناسب بین راننده و مسافر وجود داشته باشد.

طبیعتا اگر راننده و مسافر باهم ارتباط مناسبی داشته باشند و بر سر مسائل مالی، با یکدیگر درگیر نشوند، می‌توان بسیاری از مشکلات در این زمینه را حل و فصل کرد.

با توجه به این که مشکلات و مسائل مختلف پیش روی رانندگان تاکسی وجود دارد، نباید به جهت وجود یک سری تخلفات جزئی از آن‌ها شکایت کرد. در واقع اگر راننده تاکسی رفتار نامناسبی را با مسافر انجام داد، چنین رفتاری را باید به حساب مشکلاتی که این قشر زحمت کشور دارد، گذاشت.

این که برای تاکسی‌ها مزایایی مانند سهمیه بنزین بالا و عدم قرارگیری در طرح ترافیک، در نظر گرفته می‌شود، اما مشکلاتی که آن‌ها در طول روز تجربه می‌کنند، بسیار بیشتر از مزایا ناچیزی است که به آن‌ها می‌دهند.

اما در صورت تخلف از رانندگان تاکسی، مسافر حق دارد تا موضوع پیش آمده را از طریق مراجع قانونی پیگیری کند و اقدامات لازم جهت شکایت از تاکسی را انجام دهد.

اگر بنا به دلایل مختلف قصد شکایت از تاکسی را دارید اما با نحوه و روش‌های آن آشنا نیستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

تاکسی در خیابان

درباره شکایت از تاکسی

در طی چند سال اخیر، کمتر شاهد این موضوع بوده‌ایم که از رانندگان تاکسی شکایت شود اما در هرصورت، تاکسی مانند سایر مشتغل می‌تواند مورد انتقاد و حتی شکایت قرار گیرد.

این که مسافر اقدام به شکایت از تاکسی می‌نماید، بسته به اختیار او دارد اما به طور معمول بهتر است که مسافر قبل از شکایت، اختلاف پیش آمده با راننده خاطی را به صورت مسالمت آمیز حل و فصل کند.

در واقع اگر اختلاف ایجاد شده به اندازه‌ای بود که جز با طرح شکایت، راه حل دیگری برای آن وجود نداشت، در نهایت مسافر باید برای ثبت شکایت اقدام کند.

زمانی که بحث شکایت از تاکسی مطرح می‌شود، به این معناست که شکایت علیه راننده مطرح می‌گردد. در واقع مسافر قصد شکایت از راننده تاکسی را دارد.

تجربه ثابت کرده است که اختلاف بین تاکسی و مسافر تا حدی به صورت مسالمت آمیز برطرف می‌شود اما در هر صورت، بروز شکایت در این زمینه، امری بدیهی است.

مسافر برای آن که بتواند از تاکسی شکایت کند، باید دلایل منطقی و قانع کننده‌ای داشته باشد. در غیر این صورت، شکایت وی مورد رسیدگی از طرف مراجع قانونی نخواهد گرفت.

به طور کلی، تاکسی‌ها، زیر نظر نهاد شهرداری فعالیت می‌کنند و از این جهت، شکایت در این زمینه از طریق شهرداری قابل پیگیری است. شهروندان در صورت داشتن شکایت از رانندگان تاکسی، می‌توانند از طریق شهرداری مناطق، اقدامات قانونی را انجام دهند.

البته برای شکایت از تاکسی، سامانه‌های پیامکی مختلفی تعیین شده است که می‌توان از آن‌ها برای طرح شکایت اقدام کرد. رسیدگی به شکایات در این زمینه، ممکن است که مدت‌ها به طول بیانجامد و در این شرایط، شاکی باید تا زمان اعلام نهایی، حدودا چند ماه در انتظار باشد.

موضوعات و دلایلی که می‌تواند سبب شکایت از تاکسی شود، بسیار گسترده هستند که در بخش‌های بعدی به آن می‌پردازیم.

شکایت از تاکسی در ارتباط با چه موضوعاتی است؟

موضوعاتی که باعث می شود تا مردم از تاکسی شکایت کنند، متعدد است اما برخی از دلایل در این زمینه، بیشتر در ارتباط با مسائل مالی است. در واقع بسیاری از بحث و جدل‌ها بین مسافر و راننده تاکسی، به دلیل نرخ کرایه است.

در خصوص مسیرهای مختلف شهری، نرخ مشخصی از سوی اتحادیه تاکسیداران تعیین می‌شود. اما گاهی اوقات، رانندگان از مسافران سوء استفاده می‌کنند و نهایتا اختلاف به شکایت تبدیل می‌شود.

در چنین شرایطی، مسافر و راننده از حق خود کوتاه نمی‌آیند و مسافر برای آن که بتواند از حق خود دفاع کند، برای ثبت شکایت اقدام می‌کند. البته شکایت از تاکسی، صرفا به چنین موضوعاتی ارتباط ندارد و دلایل دیگر مانند پیاده کردن مسافر در راه و عدم رعایت موارد بهداشتی در ماشین و غیره، می‌تواند زمینه ساز شکایت از رانندگان تاکسی شود.

عدم توجه به حقوق مسافر، از جمله دلایل اصلی شکایت از تاکسی به شمار می‌رود. راننده‌ای که اقدام به سیگار کشیدن در ماشین می‌کند یا از مسافران کرایه بیشتری را می‌گیرد، می‌تواند مورد شکایت قرار گیرد.

موضوع بسیار مهم برای شکایت از تاکسی، این است که کد مربوط به تاکسی و شماره پلاک آن را دریافت کنید و همراه با شکایت، این موارد را ذکر نمایید.

با توجه به این که در سطح شهر، تعداد زیادی تاکسی وجود دارد، هر کدام دارای کد مخصوصی هستند و پیگیری شکایت از طریق کد و شماره پلاک تاکسی امکان‌پذیر است.

لازم به ذکر است که تاکسی‌هایی که دارای پروانه کار هستند، می‌توان از آن‌ها شکایت نمود. در واقع بقیه افرادی که با خودرو شخصی خود اقدام به مسافرکشی می‌کنند، مورد بحث شکایت از تاکسی نیستند و موضوع آن‌ها در این زمینه کاملا جدا است.

تاکسی در شب

آشنایی با تخلفات تاکسی و شکایت از آن‌ها

تخلفات تاکسی‌ها، محدود به یک سری موضوعات نیستند و عوامل مختلفی در این زمینه دخیل هستند. آشنایی با تخلفات تاکسی، سبب می‌شود تا اگر مسافر قصد شکایت داشته باشد، بتواند با دلیل و مدرک، ادعای خود را ثابت نماید.

از آن جهت که همواره توصیه می‌شود، حتی‌الامکان مسافران از رانندگان تاکسی شکایت نکنند و مشکلات خود را بدون مشکل و دردسر خاصی برطرف کنند، اما گاهی اوقات جز با پیگیری موضوع از طریق مراجع قانونی نمی‌توان روش دیگر را در این زمینه در نظر گرفت.

جدای از بحث گرفتن کرایه بیشتر از مسافر، دلایل دیگری نیز سبب شکایت از تاکسی می‌شود که آشنایی با آن‌ها می‌تواند به موضوع شکایت مسافران کمک کند. بنابراین تخلفات زیر، از جمله دلایل اصلی شکایت از تاکسی به شمار می‌روند:

  • سپردن پروانه تاکسی متعلق به خود جهت تاکسیرانی به غیر
  • امتناع از حمل مسافر بدون عذر موجه
  • عدم رعایت شئونات اسلامی و اجتماعی
  • ارتکاب جرم در هنگام استفاده از تاکسی
  • عدم رعایت مقررات مربوط به حمل مسافر
  • عدم رعایت نرخ های مصوب
  • عدم نصب کارت شناسایی راننده داخل خودرو برای رویت مسافر
  • توقف در مکآن‌های غیر مجاز جهت سوار و پیاده نمودن مسافر
  • حمل مسافر بیش از تعداد ظرفیت قانونی
  • عدم نصب برچسب کرایه و یا نصب در محلی که باعث عدم رویت مسافر شود.
  • استعمال دخانیات داخل خودرو

موارد فوق، تنها بخشی از تخلفاتی است که امکان قوع آن توسط تاکسی‌ها وجود دارد. مسافران در صورت مشاهده تخلفات مزبور می‌تواند برای ثبت شکایت از رانندگان تاکسی اقدام نماید.

برای پیگیری شکایت از تاکسی، همانطور که گفته شد، کد مربوطه تاکسی و شماره پلاک آن توسط مسافر باید ارائه شود.

شکایت از تاکسی به دلیل گرفتن کرایه بالاتر از نرخ مصوب

یکی از دلایلی که اغلب شاهد اختلاف بین مسافر و رانندگان تاکسی هستیم، بحث کرایه است. برای این که در زمینه کرایه تاکسی، مشکلی بین طرفین ایجاد نشود، نرخ مصوبی برای مسیرهای مختلف شهری تعیین شده است. بنابراین راننده نمی‌تواند از مسافران، کرایه بیشتری دریافت نماید.

با وجود آن که برای مسیرهای شهری، قیمت کرایه ثابت است، اما در برخی مواقع شاهد آن هستیم که رانندگان اقدام به سوء استفاده از مسافران می‌کنند و بدون توجیه خاصی، کرایه بیشتری را دریافت می‌کنند.

در چنین شرایطی، مسافر راضی به دادن کرایه بیشتر نیست و از طرفی، راننده از حق خود نیز نمی‌گذرد و در نهایت اختلاف بین طرفین آغاز می‌شود.

در واقع رانندگان موظف هستند که نرخ مصوب کرایه را در قسمت‌های قابل رویت ماشین قرار دهند تا مسافر متوجه قیمت واقعی مسیر شود. در این صورت، دیگر راننده نمی‌تواند به دلیل کرایه از راننده تاکسی شکایت کند.

در هر صورت، اگر راننده تاکسی، از مسافران کرایه بالاتر از نرخ مصوب را دریافت کرد، رفتار وی تخلف محسوب شده و مسافران می‌توانند این قضیه را از طریق مراجع ذی‌صلاح پیگیری کنند.

تاکسی سمند

شکایت از تاکسی به دلیل استعمال دخانیات در داخل خودرو

شکایت از تاکسی، صرفا به موضوعات کرایه ارتباط ندارد بلکه مواردی مانند استعمال دخانیات در داخل خودرو می‌تواند به شکایت از آن‌ها منتهی شود.

راننده تاکسی نباید هنگامی که مسافر در خودرو قرار دارد، اقدام به استعمال دخانیات نماید. در واقع چنین رفتارهایی سلامت مسافران را به خطر می‌اندازد.

چنانچه مسافری با این مسئله مواجه شد، بهتر است در وهله اول به راننده تذکر بدهد که در داخل خودرو، دخانیات مصرف نکند. اگر با وجود تذکر و اخطار، راننده از رفتار خود خودداری نکرد، مسافر می‌تواند کد مربوطه در تاکسی و همچنین شماره پلاک ماشین را برداشته و آن را به مراجع ذی‌صلاح گزارش دهد.

شکایت از تاکسی به دلیل عدم رعایت مقررات مربوط به حمل مسافر

عدم رعایت مقررات مربوط به حمل مسافر می‌تواند منجر به شکایت از تاکسی شود. به طور معمول، راننده تاکسی، با توجه به گنجایش هر خودرو، حداکثر می‌تواند چهار مسافر سوارد کرد.

سوار کردن بیشتر از چهار مسافر در خودرو به معنای عدم مقررات مربوط به حمل مسافر است. در این شرایط، سایر مسافران می‌توانند به راننده تذکر دهند که نمی‌تواند بیشتر از ظرفیت موجود، مسافر دیگری را سوار کند.

در هر صورت، اگر راننده تاکسی بیشتر از ظرفیت موجود، اقدام به سوار کردن مسافر کند، این امکان برای سایر سرنشینان وجود دارد تا اقدام به شکایت از راننده متخلف کنند.

شکایت از تاکسی به دلیل ارتکاب جرم در داخل خودرو

ارتکاب جرم توسط رانندگان تاکسی در داخل خودرو امری غیر قابل انکار است و یک راننده ممکن است در حین انجام کار خود، تخلفی را انجام دهد که مصداق بارز جرم باشد.

در مواقعی ممکن است که بین مسافر و راننده مشاجره لفظی به وجود آید و در نهایت راننده تاکسی به مسافر فحاشی و یا توهین کند. توهین و فحاشی در قانون، جرم محسوب شده و مسافر می‌تواند اقدام به شکایت از راننده به دلیل جرم توهین کند.

همچنین اگر مسافر در داخل خودرو، متوجه این موضوع شود که راننده تاکسی اقدام به حمل مواد مخدر می‌کند، باید سریعا مراتب را از طریق ضابط دادگستری (کلانتری) پیگیری کند.

آرم تاکسی

روش‌های شکایت از تاکسی

حال که با تخلفات و دلایل موثر در شکایت از تاکسی آشنا شدیم، ممکن است با این سوال مواجه شوید که برای شکایت از تاکسی باید به کجا مراجعه کرد؟ چه مراجعی به شکایات از رانندگان تاکسی رسیدگی می‌کنند؟

برای شکایت از تاکسی روش‌های مختلفی وجود دارد که متداول‌ترین آن به شرح زیر است:

مراجعه به دفاتر تاکسی مستقر در شهرداری مناطق

یکی از روش‌های مرسوم برای شکایت از رانندگان تاکسی، مراجعه به دفاتر تاکسی مستقر در شهرداری مناطق است. در این صورت، باید به شکل حضوری به شهرداری منطقه خود مراجعه کنید و شکایت خود را کتبا اعلام نمایید.

البته در خصوص شکایت از تاکسی، روش‌های دیگری مانند استفاده از سامانه‌های پیامکی نیز وجود دارد. اما با توجه به این که شکایت از این طریق، سریع‌تر به نتیجه می‌رسد، مراجعه به شهرداری می‌تواند برای آن دسته از افرادی که در این زمینه عجله دارند، مناسب است.

شکایت از طریق سامانه پیامکی 30004246

روش دیگر برای شکایت از تاکسی، استفاده از سامانه پیامکی 30004246 است. در صورتی که قصد شکایت از تاکسی دارید، می‌توانید از طریق این سامانه اقدامات لازم را انجام دهید.

در این روش، باید شماره پلاک تاکسی را به سر شماره مزبور پیامک کنید تا شکایت شما ثبت شود و اقدامات لازم در این زمینه انجام گیرد.

در ارتباط با این موضوع که رسیدگی به شکایات ثبت شده با چه سرعتی انجام می‌شود و شاکی چه مدت زمانی را در این زمینه باید در انتظار باشد، به طور دقیق مشخص نیست.

این سامانه گزارش ثبت شده از شماره پلاک تاکسی را ذخیره کرده و واحد مربوطه در زمان مناسب به اینگونه شکایات رسیدگی می‌کنند.

شکایت از طریق سامانه تلفنی 1888

علاوه بر روش‌های مزبور، امکان ثبت شکایت از تاکسی از طریق سامانه تلفنی 1888 وجود دارد. مسافر می‌تواند با این سامانه ارتباط تلفنی گرفته و اقدام به شکایت نماید.

در واقع تخلف صورت گرفته به صورت تلفنی توسط شاکی گزارش شده و برای بررسی به واحد مربوطه ارجاع داده می‌شود تا اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

راننده تاکسی

راهنمایی لازم برای شکایت از تاکسی

همانطور که گفته شد، دلایل شکایت از تاکسی می‌تواند گرفتن کرایه بالا از مسافران، حمل مسافر بیش از ظرفیت قانونی و غیره باشد.

اگر راننده تاکسی در حیطه کاری خود تخلفی را انجام دهد، می‌توانید از طریق مراجعه به دفاتر تاکسیرانی در شهرداری و یا سامانه پیامکی طراحی شده اقدام به شکایت نمایید.

ثبت شکایات و رسیدگی به اعتراضات مردمی از تاکسی، توسط مراجعی چون شهرداری رسیدگی می‌شود. همچنین شهروندان می‌توانند ثبت شکایت و اعلام تخلفات رانندگان تاکسی را با شماره گیری 1888 پیگیری کنند.

در هر صورت چنانچه قصد شکایت از تاکسی را دارید، باید بتوانید مراحل مربوط به شکایت را به درستی انجام دهید تا به شکایت شما رسیدگی شود. اگر در این زمینه اطلاع کافی نداشته و نیاز به راهنمایی دارید، می‌توانید با سامانه شکایت 24 در ارتباط باشید.

در این صورت می‌توانیم شما را در تمام مراحل شکایت راهنمایی کنیم و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم. طرح شکایت از تاکسی، نیازمند رعایت یک سری شرایط قانونی است که بدون بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران مجرب عملا روند رسیدگی را دشوار می‌کند.

ما در این سامانه با داشتن تیمی از کارشناسان مجرب و آگاه، قادر هستیم تا خدمات مشاوره‌ای در حوزه شکایت از تاکسی را در اختیار شما بگذاریم و شما را در تمامی مراحل ثبت شکایت یاری نماییم.

استفاده از خدمات سایت شکایت 24 می‌تواند راهکاری مناسب برای طرح شکایت در این حوزه به شمار رود. مشاوره‌های شکایت 24 به صورت آنلاین و تلفنی نیز انجام می‌شود که می‌تواند مزیت‌های فراوانی برای شما داشته باشد.

یکی از این مزیت‌ها، برخورداری از اطلاعات لازم در ارتباط با موضوع و مشکل ایجاد شده برایتان است. از طریق مشاوره این سامانه می‌توان اطلاعات لازم در مورد نحوه شکایت از تاکسی و همچنین انجام مراحل لازم در این زمینه را کسب کرد.

مزایا دیگر استفاده از خدمات این سامانه، هزینه‌های بسیار مناسب مشاوره است که با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توان اطلاعات لازم در مورد شکایت از تاکسی را کسب کرد.

قبل از هر اقدامی، بهتر است از مشاوره‌های تخصصی این سایت که توسط کارشناسان مجرب و متخصص انجام می‌شود، استفاده کنید و از راهنمایی‌های مشاوران متخصص در این زمینه بهره مند شوید تا بهترین نتیجه را در کمترین زمان ممکن دریافت کنید.

بنابراین اگر قصد شکایت از تاکسی را دارید، اما با نحوه و مراحل طرح شکایت در این زمینه آشنا نیستید، نگران نباشید؛ زیرا مشاوران و کارشناسان حقوقی ما در کنار شما هستند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن در این زمینه اقدام به طرح شکایت نمایید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام.از کدام تاکسی شکایت کنیم؟ تعداد انگشت شمار دو مسافر در صندلی عقب سوار میکنن.بقیه همه سه مسافر سوار میکنن،نظارت هم,به هر حال شهر شلوغ شده,,,,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا