شکایت از اشخاص

شکایت مهریه از طریق دادگاه چقدر زمان می‌برد؟

مهریه یکی از مسائل مهم این روز های جامعه ما به شمار می رود که همواره با چالش های مختلفی روبرو است. مهریه به لحاظ شرعی و قانونی حق زنان به شمار می رود که مسئولیتی از جانب مردان می باشد.

یکی از مشکلاتی که امروزه پیش روی مهریه است، عدم درک و تفسیر صحیح مفهوم آن می باشد. مفهوم فقهی مهریه به این معناست که مرد به واسطه مهر و علاقه ای که به همسر خود دارد، در زوان عقد ازدواج مالی تحت عنوان مهریه برای او در نظر می گیرد.

اما برداشت غلط از مفهوم مهریه باعث بروز بسیاری از مشکلات در این زمینه شده است و بسیاری از افراد مهریه را به عنوان پشتوانه مالی زن در نظر می گیرند.

البته در خصوص مهریه و نحوه پرداخت آن بین حقوقدانان اختلاف نظر زیادی وجود دارد و نظریه های مختلفی در این زمینه صادر شده است.

به لحاظ حقوقی و قانونی کسی این اختیار را ندارد که حق مهریه را از زنی ساقط کند و این وظیفه شرعی برعهده مرد است که باید دین خود را ادا کند.

در واقع مهریه یکی از حقوق قانونی بعد از ازدواج محسوب شده که به زن تعلق می گیرد. در قانون ایران معیار ثابت و مشخصی برای تعیین مهریه وجود ندارد و معمولا به صورت توافقی میان زوجین مشخص می شود.

البته همواره به جوانان توصیه می شود که مبنای تشکیل زندگی خود را مهریه و تعداد بالای آن در نظر نگیرند، زیرا با گذر زمان مشکلات فراوانی برای آن ها به وجود می آید.

مهریه حق قانونی و شرعی هر زنی است اما تعداد بالای آن می تواند خطرات جبران ناپذیری برای مرد به همراه داشته باشد. با توجه به افزایش شدید قیمت طلا و سکه طی چند سال اخیر، مهریه بالا تهدید جدی برای مردان به شمار می رود.

در حال حاضر بسیاری از افراد به دلیل عدم توانایی پرداخت مهریه در زندان به سر می برند و متاسفانه سابقه کیفری برای آن ها در سیستم قضایی کشور ثبت می شود.

به هر حال مهریه به همان میزان که تعیین شده است، باید توسط مرد پرداخت شود. اما به دلایل مختلف ممکن است مرد از پرداخت مهریه امتناع کند یا به صوزت کامل آن را نپردازد. در این حالت زن می تواند از طریق مراجع قانونی برای دریافت مهریه اقدام کند. در واقع زوجه با طرح شکایت حقوقی می تواند زوج را ملزم به پرداخت مهریه کند، در غیر این صورت عواقب جبران ناپذیری در انتظار زوج خواهد بود.

مهریه

مراحل شکایت مهریه از طریق دادگاه

همانطور که گفته شد، مهریه یکی از آثار مالی ازدواج محسوب می شود که مرد متعهد به پرداخت آن می باشد. یکی از روش های درخواست مهریه، اقدام از طریق مراجع دادگستری است.

دریافت مهریه از دادگاه آیین و تشریفات خاص خود را دارد که باید تمام مراحل قانونی توسط زوجه انجام شود. شکایت مهریه یک دعوا مالی محسوب می شود و از این حیث تابع مقررات دعاوی مالی است.

اگر زوج تحت هیچ شرایطی قصد پرداخت مهریه را نداشته باشد، زوجه می تواند از طریق دادگاه حق و حقوق خود را وصول کند.

اولین قدم برای طرح شکایت مهریه، ارائه دادخواست مربوطه به مرجع قضایی صالح است. البته دادخواست مهریه ابتدا باید در دفاتر الکترونیک قضایی ثبت شود. سپس به دادگاه ذی صلاح فرستاده می شود.

نحوه تنظیم دادخواست، مستلزم رعایت تشریفات قانونی است، در غیر این صورت توسط دادگاه رد می شود. در واقع در تنظیم دادخواست باید تمام نکات و قواعد مندرج در قانون آیین دادرسی مدنی لحاظ شود.

اگر چنین مقرراتی در نظر گرفته نشود، مدیر دفتر دادگاه قرار رد دادخواست را صادر می کند و باید مجدد تمهیدات لازم در این زمینه اتخاذ شود. دادخواست تنظیم شده باید مرتبط با موضوع دعوا یعنی دریافت مهریه باشد.

دادگاه ابتدا دادخواست مزبور را به صورت کامل مورد بررسی قرار می دهد. اگر مشکلی خاصی در این زمینه وجود نداشت، وقت دادرسی را تعیین کرده و به طرفین دعوی ابلاغ می کند. در دعاوی مربوط به مهریه علی القاعده زوجه خواهان و زوج خوانده دعوی معرفی می شود.

طرفین دعوا در مهلت مقرر در دادگاه حضور پیدا می کنند و تعداد جلسات دادرسی بنا به نظر قاضی تعیین می شود. در نهایت رای مقتضی صادر شده و زوج ملزم به پرداخت مهریه به میزان تعیین شده می شود.

شرایط به اجرا گذاشتن مهریه

برای این که زوجه بتواند مهریه را به اجرا بگذارد یا به اصطلاح حق قانونی خود را دریافت کند، باید شرایط قانونی وجود داشته باشد.

در واقع به اجرا گذاشتن مهریه شرایط خاص خود را دارد که عبارتند از:

  1. مهریه باید ارزش مالی داشته باشد. یکی از شرایط به اجرا گذاشتن مهریه، ارزش مالی و اقتصادی آن می باشد. مهریه می تواند هر نوع مالی که دارای ارزش اقتصادی است، قرار گیرد. البته در حال حاضر بر اساس عرف جامعه ما، سکه بهار آزادی مبنای اصلی مهریه است. چنانچه مالی که به عنوان مهریه قرار گرفته است، ارزش اقتصادی نداشته باشد، نمی توان آن را به اجرا گذاشت.
  2. مهریه مشروعیت داشته باشد. شرط دیگر برای به اجرا گذاشتن مهریه، مشروعیت آن می باشد. بدین صورت اگر مالی که به عنوان مهریه در نظر گرفته شده است، مبنای شرعی نداشته باشد، امکان به اجرا گذاشتن آن وجود ندارد. به طور مثال نمی توان مسکرات یا حیوانات حرام گوشت را به عنوان مهریه تعیین کرد.
  3. مهریه باید قابلیت نقل و مکان داشته باشد. از شرایط دیگر به اجرا گذاشتن مهریه، قابلیت نقل و انتقال آن می باشد. درواقع مهریه باید یک مال منقول باشد تا بتوان آن را به اجرا گذاشت. اگر مال غیر منقول برای نهریه تعیین شده باشد، امکان اجراییه آن وجود ندارد. به طور مثال اگر یک زمین کشاورزی به عنوان مهریه تعیین شده باشد، اجرا گذاشتن آن امکان پذیر نخواهد بود.
  4. زوج مالی را می‌تواند به‌عنوان مهریه تعیین کند که خود مالکش باشد. بنابراین اموال عمومی یا اموال موقوفه را نمی‌توان به‌عنوان مهریه تعیین کرد. پس مالی که برای مهریه در نظر گرفته می شود، باید زوج به صورت رسمی مالک آن باشد.

مدت زمان شکایت مهریه از طریق دادگاه

یکی از طرق قانونی به اجرا گذاشتن مهریه، از طریق دادگاه است. معمولا به اجرا گذاشتن مهریه هایی با مبالغ بالا از طریق دادگاه صورت می گیرد و مراحل قانونی مشخص دارد.

اصولا طرح شکایت بابت مهریه در دادگاه کمی زمانبر است و نمی توان مدت زمان مشخصی را برای آن در نظر گرفت. در واقع از زمان شکایت زوجه تا اعلام رای نهایی دادگاه ممکن است چندین ماه به طول بیانجامد.

در سالیان گذشته شاهد این موضوع بوده ایم که رسیدگی پرونده های مرتبط با مهریه زمان نسبتا طولانی را می طلبد و خواهان تا اعلام نتیجه نهایی توسط دادگاه باید مدت زمانی را منتظر بماند.

البته برخی از پرونده های مطالبه مهریه این شرایط را داشته اند که ظرف مدت زمان 1 الی 2 ماه به نتیجه رسیده اند و رای مقتضی نیز در این بازه زمانی صادر شده است.

در حین رسیدگی به پرونده های مهریه ممکن است عواملی منجر به طولانی شدن روند دادرسی شود و حتی تا سال ها به طول بیانجامد. البته مدت زمان رسیدگی به این گونه شکایات تا حد زیادی به نوع پرونده بستگی دارد و شاید زودتر از حد معمول و شاید دیرتر به نتیجه برسند.

دادگاه

هزینه دادرسی شکایت مهریه

شکایت بابت مهریه از طریق دادگاه مانند سایر دعاوی حقوقی نیازمند پرداخت هزینه دادرسی است که باید از سوی خواهان انجام شود.

رسیدگی به هر دعوای حقوقی نیاز به پرداخت هزینه دادرسی است که به اجرا گذاشتن مهریه نیز از این قضیه مستثنی نمی باشد. هزینه دادرسی برای شکایت مهریه ارتباطی با نوع مهریه تعیین شده ندارد.

بلکه هر چه باشد به ریال تبدیل می شود و بر مبنای قیمت به دست آمده هزینه دادرسی مهریه هم به ریال توسط خواهان که همان زوجه است، پرداخت می شود.

هرینه دادرسی در همان ابتدا رسیدگی از خواهان دریافت می شود و اگر زوجه تحت هر شرایطی امکام پرداخت هزینه دادرسی را نداشته باشد، می تواند درخواست اعسار بدهد.

لازم به ذکر است که زن می تواند هزینه به اجرا گذاشتن مهریه را ضمن دادخواست مهریه از زوج مطالبه و دریافت کند. زوجه باید 5/3 درصد از میزان مهریه مطالبه شده را به عنوان هزینه دادرسی به دادگاه پرداخت کند.

هزینه دادرسی بابت مطالبه مهریه در هر مرحله از شکایت متفاوت است و میزان مشخصی برای آن در نظر گرفته شده است.

انواع هزینه های دادرسی مهریه در مراحل مختلف به شرح زیر است:

  1. هزینه دادرسی در مرحله بدوی تا مبلغ دویست میلیون ریال معادل دو و نیم درصد و مازاد بر آن معادل سه و نیم درصد بهای خواسته یا محکوم به می باشد.
  2. هزینه دادرسی در مرحله واخواهی و تجدید نظر، معادل چهار و نیم درصد بهای خواسته یا محکوم به است.
  3. هزینه دادرسی دعاوی مالی در مرحله فرجام خواهی و اعاده دادرسی و اعتراض ثالث، معادل پنج و نیم درصد محکوم به است.

در خصوص شکایت مهریه از جانب زن، مهریه هر چیزی مانند پول، طلا، ارز یا سکه باشد، تبدیل به وجه رایج شده و به نرخ رسمی بانک مرکزی محاسبه می شود و درصدی مشخص از آن به عنوان هزینه دادرسی اخذ می شود.

مرجع صالح به رسیدگی شکایت مهریه

به صورت کلی مطالبه مهریه از طریق دادگاه خانواده، اداره ثبت و شورای حل اختلاف امکان پذیر است. اگر مبالغ مهریه کمتر از 20 میلیون ریال است، معمولا مطالبه آن از طریق شورای حل اختلاف صورت می گیرد.

این مرجع اختلاف پیش آمده در ارتباط با مهریه میان زوجین را به صورت مسالمت آمیز حل و فصل می کند و در این حالت نیازی به اجرا گذاشتن مهریه از طریق مراجع قضایی نمی باشد.

با توجه به قانون جدید، مطالبه مهریه ابتدا از طریق اداره ثبت صورت می گیرد. یعنی اگر زوجه قصد به اجرا گذاشتن مهریه را داشته باشد، باید ابتدا آن را از طریق مرجع مزبور پیگیری کند. در واقع با تصویب این قانون، مرجع صالح برای رسیدگی به مطالبه مهریه اداره ثبت است.

در حال حاضر زوجه برای دریافت مهریه باید به اداره ثبت مراجعه کرده و مراحل قانونی را طی کند. چنانچه بنا به دلایل مختلف امکان وصول مهریه از طریق این مرجع میسر نشود، بعد از گذشت شش ماه زوجه می تواند به دادگاه خانواده مراجعه کند و درخواست مطالبه مهریه را مطرح کند.

در حال حاضر بهترین و تنها ترین راه مطابق با رویه قانونی برای مطالبه مهریه، مراجعه به اداره ثبت است. اگر امکان دریافت مهریه از این روش وجود نداشته باشد، زوجه می تواند درخواست خود را از طریق دادکاه خانواده پیگیری کند.

تا قبل از تصویب قانون جدید، زوجه این اختیار را داشت تا به اجرا گذاشتن مهریه را از طریق دادگاه خانواده یا اداره ثبت پیگیری کند.

در واقع خواهان مطالبه مهریه علاوه بر این که می توانست به دادگاه خانواده مراجعه نماید، این امکان وجود داشت که مستقیما به دوایر اجرای ثبت مراجعه نموده و مهریه را مطالبه کند.

نحوه تنظیم دادخواست مطالبه مهریه

طرح دعاوی حقوقی از طریق دادخواست صورت می گیرد و باید با رعایت تشریفات قانونی به مرجع صالح تقدیم شود. در زمان تنظیم دادخواست مهریه باید تمام اطلاعات ضروری از قبیل مشخصات خواهان (زوجه) و خوانده (زوج) درج شود و همچنین سند ازدواج و سایر مدارک لازم نیز ضمیمه شود.

اصولا دادخواست نویسی توسط وکلا و کارشناسان حقوقی مجرب انجام می شود و باید کلیه شرایط و ضوابط قانونی در آن رعایت شود. به همین جهت تنظیم دادخواست مطالبه مهریه را می توانید به عهده سایت شکایت 24 قرار دهید تا به بهترین شکل ممکن نحوه تهیه و تنظیم آن صورت گیرد.

مهریه

مشاوره حقوقی برای طرح شکایت مهریه

به اجرا گذاشتن مهریه اصول و روش های خاص خود را دارد و باید از مشاوره های تخصصی حقوقی در این زمینه بهره مند شوید. در صورتی که قصد شکایت از همسر خود بابت مطالبه مهریه را دارید، راه حل مناسب برای شما استفاده از خدمات و سرویس های متنوع سامانه شکایت 24 می باشد که می توانیم شما را در تمام مراحل شکایت راهنمایی کنیم.

طرح شکایت مهریه اصولا کمی زمانبر و نیازمند رعایت یک سری موارد قانونی است که بدون بهره گیری از کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب عملا روند رسیدگی را دشوار می کند.

سامانه شکایت 24 با بهره مندی از مشاوران و کارشناسان مجرب و متخصص در امور حقوقی و کیفری و ارائه خدماتی نظیر مشاوره های تخصصی حقوقی، می تواند شما را در تمامی مراحل ثبت شکایت یاری نماید. پس بهتر است قبل از هر اقدام حقوقی از خدمات این سامانه بهره مند شوید.

زمان لازم برای طرح شکایت مهریه از طریق دادگاه چه قدر است؟

مدت زمان رسیدگی به پرونده های مطالبه مهریه اصولا طولانی و نیازمند یکسری مراحل قانون است و نمی توان زمان مشخص و ثابتی را برای آن در نظر گرفت.

برای به اجرا گذاشتن مهریه باید به کجا مراجعه کرد؟

برای مطالبه مهریه، زوجه ابتدا باید به اداره ثبت مراجعه نموده و اگر از این طریق امکان وصول مهریه وجود نداشت، می تواند درخواست خود را در دادگاه خانواده مطرح کند.

چگونه دادخواست مطالبه مهریه را تنظیم کنیم؟

تنظیم دادخواست مطالبه مهریه را می توانید از طریق سایت شکایت 24 انجام دهید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا