شکایت از اصناف

شکایت از لوازم یدکی فروشی خودرو چگونه است؟

بازار لوازم یدکی کلیه خودرو‌ها به علت تاثیر تحریم‌های سالیان گذشته و مشکلات متعدد اقتصادی داخلی و خارجی بر صنعت خودرو، دچار نابه‌سامانی و آشفتگی فراوانی گردیده است.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که مشکلات و تخلفاتی که امروزه در این بازار با آن روبه‌رو هستیم، اغلب ناشی ‌از نبود نظارت درست دستگاه‌های نظارتی کشور، از جمله سازمان تعزیرات حکومتی در این بخش می‌باشد.

همچنین از آن جایی که در گذشته، بخش عمده‌ای از خودروهای تولید شده در سطح کشور توسط خودروسازان فرانسوی انجام می‌شده، گفته می‌شود که فروشندگان قطعات و لوازم یدکی، محصولات فرانسوی را که شرکت‌های سازنده آن به دلیل تحریم‌ها، ایران را ترک کرده‌اند، با قیمت بسیار بالا عرضه می‌نمایند و عموم خریداران نیز چاره‌ای برایشان نمی‌ماند و مجبور می‌شوند برای رفع ایرادات خودروی خود، نسبت به خرید اقدام نمایند.

در عین حال به دلیل کم شدن قطعات یدکی اصلی و بالا بودن بسیار زیاد قیمت آن‌ها، نمونه‌های بی‌کیفیت و غیراصلی لوازم یدکی نیز در بازار به‎شدت افزایش پیدا کرده است که متاسفانه به‌ علت قیمت پایین‌تر، بیشتر مشتریان تمایل به خرید پیدا می‌کنند.

شواهد و اظهارات در خصوص نحوه فعالیت فروشندگان لوازم یدکی در بازار، حکایت از آن دارد که لوازم و قطعات یدکی خودرو در برخی موارد حتی تا 10 برابر بالاتر از قیمت تعیین‌ شده و تعرفه اصلی فروخته شده است.

یکی از نگرانی‌های مهم بسیاری از مصرف کنندگان در این اوضاع نابه‌سامان اقتصادی، علاوه بر افزایش این قیمت‌ها، ورود اجناس تقلبی در این بازار نابسامان است.

به دلیل حجم بالای کپی کاری داخلی و همچنین ورود کالاهای تقلبی از کشور چین به داخل کشور، کالاهای تقلبی و فیک بازار لوازم یدکی و بسیاری دیگر از بازارهای عمده و خرده فروشی در سطح شهر زیاد شده است.

البته ورود کالاهای تقلبی در بازار لوازم یدکی علاوه بر سو استفاده مالی، باعث ورود خطر به جان انسان‌ها نیز شده است.

کالاها و تجهیزات تقلبی از لحاظ ساختار و شکل و شمایل، هیچ تفاوت خاصی با کالای اصلی نداشته اما به هیچ وجه نمی‌توان کیفیت و نوع جنس آن‌ها را با کالاهای اصلی قیاس کرد.

با توجه به ورود بی رویه کالاهای تقلبی، خصوصا از مبدا چین به بازارهای ایران که در سالیان گذشته به شکل بی‌ضابطه‌ای در حال افزایش است، باید عنوان کرد که راه مقابله با اینگونه کالاها در بازار لوازم یدکی، افزایش نظارت دستگاه‌های ذی‌ربط و همچنین بالابردن سطح تشخیص کالای تقلبی از اصلی است.

بیشتر تولید کنندگان لوازم یدکی معتبر دنیا دارای وبسایت هستند و اطلاعات متنوعی را از لوازم تولیدی خود از طریق همین وبسایت در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهند، یکی از راه‌های تشخیص کالاهای تقلبی از اصل این است که قبل از خرید هر کالایی، آن را در وب سایت شرکت تولید کننده مورد بررسی قرار دهید.

تدلیس در فروش لوازم یدکی و مجازات آن

نسبت دادن وصف اشتباه به لوازم یدکی خودرو، کم اظهاری در فروش کالاها، و از همه مهم‌تر توسل به وسایل متقلبانه یا ادعاهای متقلبانه، برای فروش لوازم یدکی مورد نیاز خریدار، تخلف صنفی بوده و حتی در برخی مواقع با وجود سوء نیت، جرم محسوب می‌شود.

در صورتی که فروشنده لوازم یدکی ادعای متقلبآن‌های را در فروش کالاهای خود به کار گیرد، به موجب قانون مشمول مجازات می‌گردد.

برای نمونه گاهی ممکن است شما در یک قرارداد خرید لوازم یدکی، قصد خرید لنت ترمز از نوع اورجینال آن را داشته باشید و نوع این کالا با همین اوصاف در قرارداد ثبت شود، اما در نهایت فروشنده لوازم یدکی به شما لنت ترمز معمولی یا فیک تحویل دهد، در صورتی که شما پول لنت اورجینال را به او پرداخت کرده‌اید، این اتفاق بیانگر قراردادی متقلبانه و نسبت دادن وصف اشتباه به کالای خریدار شده است.

از لحاظ قانونی، این تخلفات صنفی دارای مجازات‌های خاص خود است و حتی در قانون مدنی در مواد 438 تا 440 با عنوان تدلیس در معاملات، به آن اشاره شده است.

تدلیس در فروش لوازم یدکی، نسبت دادن وصفی دروغ و کاملا اشتباه به یک کالاست.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که در خصوص تدلیس در معاملات، عملیات متقلبانه باید قبل از قرارداد انجام شده باشد و چنانچه قبل از انعقاد قرارداد خرید لوازم یدکی، عملیات تدلیس و تقلب توسط فروشنده انجام شده باشد، فردی که فریب خورده، قادر خواهد بود قرارداد را فسخ کند.

برخی حقوق‌دانان حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و تدلیس و تقلب در معامله را در صورت احراز شرایطی، مشمول عنوان کلاهبرداری دانسته که قانونگذار نیز برای این اقدام مجرمانه در قانون تشدید مجازات کلاهبرداری، مجازات یک تا ۷ سال حبس و جزای نقدی معادل مال اخذ شده را در نظر گرفته است.

اما قانونگذار در سایر قوانین، در مورد اجناسی که در جامعه جنبه استفاده عمومی دارند مقررات خاصی را تنظیم نموده است که از آن جمله باید به ماده ۴ قانون تعزیرات حکومتی در مورد کم فروشی کالا و خدمات اشاره نمود.

قانونگذار در قانون تعزیرات حکومتی برای کم فروشی کالا و خدمات، که فروش لوازم یدکی خودرو نیز جزیی از آن به شمار می‌آید، مجازات‌هایی مانند اخطار، تعطیلی موقت، جریمه، قطع تمام یا برخی از خدمات دولتی، لغو پروانه و موارد دیگر را پیش‌بینی نموده است.

البته در صورت ادعای کذب فروشنده لوازم یدکی و تقلب او در فروش آن لوازم، اگر خسارت جانی یا مالی به خریدار وارد شود، فروشنده دارای مسئولیت کیفری و مدنی تام بوده و علاوه بر اعمال مجازات مقرر قانونی، باید خسارت متضرر را نیز جبران نماید.

لوازم یدکی تقلبی

آیا برای طرح شکایت از فروشنده لوازم یدکی باید هزینه پرداخت کرد؟

به موجب ماده ۲۲ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان، کلیه تخلفات صنفی باید در سازمان تعزیرات حکومتی بررسی شده و مورد رسیدگی قرار گیرد.

بنابراین طرح شکایت از اصناف متخلف همچون فروشگاه‌های لوازم یدکی، اگر از طریق اتحادیه‌های اصناف و سازمان تعزیرات حکومتی انجام شود هزینه خاصی برای شاکی در بر نخواهد داشت.

اما اگر بخواهید برای فروش کالای تقلبی از سوی فروشندگان لوازم یدکی از طریق مراجع قضایی دادگستری اقدامات حقوقی و قضایی خود را پیگیری و طرح شکایت نمایید، باید شکایت خود را در دفاتر خدمات قضایی ثبت نموده و مطابق با تعرفه‌های سالانه، هزینه ثبت شکایت را پرداخت نمایید.

چنانچه هزینه بالایی برای خرید لوازم یدکی پرداخت کرده‌اید، بهتر است مراتب را از طریق مراجع قضایی پیگیری نمایید.

مجازات فروش لوازم یدکی تقلبی به قیمت لوازم اصلی

فروش اغلب کالاهای تقلبی در اغلب کشورهای دنیا جرم به شمار می‌آید و در قوانین ما نیز فروش لوازم یدکی تقلبی، جرم‌انگاری گردیده است و قانون نیز برای اشخاصی که این نوع لوازم تقلبی را که با جان مردم نیز سر و کار دارد، به مردم می‌فروشند، مجازات سنگینی تعیین کرده است.

در صورتی که فروشنده لوازم یدکی، جنسی تقلبی را به جای جنس اصلی به مشتری بفروشد و فروشنده نیز به تقلبی بودن کالا، علم و اطلاع داشته باشد، علاوه بر جبران خسارت وارده به خریدار به حبس و جزای نقدی نیز محکوم می‌گردد.

در برخی مواقع نیز، بعضی از تولید کنندگان لوازم یدکی داخلی، برای اینکه محصولات داخلی خود را به راحتی به فروش برسانند، آن‌ها را در بسته بندی شبیه تولیدات خارجی تولید و به بازار عرضه می‌کنند و مارک‌ها و برچسب‌های  آن را از برندهای معروف کپی برداری می‌کنند.

مراجع ذیصلاح در صورت دریافت شکایت از این تولیدکنندگان، باید با جدیت به موضوع رسیدگی و مجازات‌های مربوطه را برای آن‌ها تعیین نمایند.

به موجب قانون، تولید کننده‌ای که چنین عملی را به انجام برساند، باید سریعا تولیدات خود را در آن خصوص متوقف نموده و نسبت به کالاهای تقلبی تولیدی خود اطلاع رسانی دقیق نماید.

این تولید کننده در مرتبه اول از سوی سازمان تعزیرات ۵۰ میلیون تومان جریمه خواهد شد.

فروشنده لوازم یدکی خودرو

مراحل طرح شکایت از فروشندگان لوازم یدکی تقلبی

در واقع دو روش کلی برای طرح شکایت بر علیه فروشندگان لوازم یدکی تقلبی در نظر گرفته شده است.

  • در گام اول، خریدار لوازم یدکی تقلبی قادر است از طریق اتحادیه صنف فروشندگان و تولیدکنندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات هر استان، اقدامات قانونی خود را انجام دهند و شکایت خود را تقدیم اتحادیه کنند.

برای طرح این شکایت باید در ابتدا خریدار لوازم یدکی، رسید یا فاکتور رسمی خرید کالا را  به همراه شکواییه تنظیم شده به اتحادیه مربوطه تقدیم نماید.

طبق اعلام اتحادیه صنف لوازم یدکی، در کمتر از ۱۰ روز، بازرس اصناف با کسب نظر کارشناسان رسمی دادگستری، موضوع را پیگیری و رسیدگی نموده و در صورتی که تشخیص دهند که فروشنده لوازم یدکی تخلفی انجام داده او را ملزم می‌نماید که رضایت شاکی را کسب نماید.

در صورتی که فروشنده لوازم یدکی، از دستورات اتحادیه سرپیچی کند، پرونده تخلف به مراجع بالادستی فرستاده خواهد شد.

  • در حالت دوم، چنانچه پرونده در اتاق اصناف یا همان اتحادیه به نتیجه مطلوب نرسید خریدار قادر خواهد بود موضوع شکایت از کالاهای تقلبی را از سازمان تعزیرات حکومتی پیگیری کند.

چنانچه پرونده در صلاحیت و حدود اختیارات سازمان مربوطه باشد، یک نسخه از آن به اداره نظارت و بازرسی سازمان فرستاده می‌شود.

این سازمان پس از دو هفته نظر خود را به شعبه سازمان تعزیرات حکومتی ارسال می‌نماید و پس از دریافت مستندات مربوطه و نهایتا اظهارات فروشنده لوازم یدکی، حکم لازم را صادر خواهد کرد.

عدم اطلاع فروشنده لوازم یدکی از تقلبی بودن کالای خود

سوال اینجاست که آیا فروشنده‌، که بدون اطلاع از تقلبی بودن لوازم یدکی آن را به خریدار می‌فروشد نیز قابل مجازات است؟

در پاسخ باید گفت، از فروشنده‌ای که بدون علم و اطلاع از تقلبی بودن لوازم یدکی، آن را در اختیار خریداران می‌گذارد و نهایتا از او شکایت شود، باید در ابتدا در مراجع مربوطه ثابت نماید که از تقلبی بودن جنس فروخته شده هیچ اطلاعی نداشته است.

اما در هر صورت باید  لوازم یدکی تقلبی را پس گرفته و وجهی که از خریدار بابت آن دریافت کرده است را به او مسترد دارد.

در هر حال این فروشنده نیز به موجب قانون باید از فروشنده ماقبل خود شکایت نماید و خسارات خود را از او دریافت کند.

البته برابر با نظر برخی از کارشناسان امر، معمولا نباید چنین اتفاقاتی به وقوع بپیوندد، زیرا اغلب فروشندگان لوازم یدکی باید از تولیدکنندگان معتبر اجناس و تجهیزات خود را خریداری کرده و در مقام فروشنده، باید دارای جواز کسب و تجربه و تخصص کافی در تشخیص کالای اصلی از تقلبی باشند.

اما با این حال در برخی مواقع ممکن است که کالا به صورت بسیار حرفه‌ای کپی و بسته‌بندی شده و حتی فروشنده نیز متوجه چنین ترفندی نگردد و واقعا علم به تقلبی بودن کالا نداشته باشد.

حمایت قانونگذار از خریداران لوازم یدکی تقلبی

برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان، چهار سازمان به نام‌های سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان تعزیرات حکومتی و همچنین موسسه استاندارد و تحقیقات صنفی، در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان به فعالیت مشغول هستند.

همه مردم می‌توانند از راه‌های ارتباطی و سامانه‌های تعریف شده، شکایت خود را از فروشندگان لوازم یدکی و ماشین آلات تقلبی به این مراجع تقدیم نمایند.

ضمنا برای حمایت از مصرف کنندگان نیز  قانونی با همین نام در ۲۲ ماده و ۱۵ تبصره به تصویب رسیده است.

تعویض قطعه

طرح شکایت حقوقی یا کیفری از فروشندگان لوازم یدکی تقلبی

اولین گام برای طرح شکایت کیفری یا طرح دعوای حقوقی از فروشنده لوازم یدکی تقلبی، مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و تنظیم شکواییه‌ای با عنوان کلاهبرداری، متناسب با خسارت یا جرم صورت گرفته یا یک دادخواست مطالبه خسارت است.

در دادخواست باید مشخصات هویتی خواهان و خوانده و عنوان دقیق خواسته نوشته شده و خواسته نیز تقویم شود.

در شکواییه نیز باید مشخصات هویتی شاکی، مشتکی عنه و موضوع شکایت به طور دقیق نگارش یابد. دفاتر خدمات قضایی، پس از بررسی و نبود نقص، دادخواست را به دادگاه‌های عمومی محل وقوع معامله و شکواییه را به دادسرای محل وقوع جرم ارجاع می‌دهند.

لازم به ذکر است که دادسرای صالح برای رسیدگی به جرایم کیفری کلاهبرداری، دادسراهای عمومی محل وقوع جرم خواهد بود.

دادگاه عمومی حقوقی پس از بررسی کامل دادخواست و در صورت نبود هر گونه نقص یا ایراد شکلی در آن، وقت رسیدگی را به خواهان و خوانده ابلاغ  کرده و در زمان تعیین شده جلسه رسیدگی تشکیل و در پایان رای دادگاه در موضوع خواسته که همان مطالبه خسارت از فروشنده لوازم یدکی است صادر خواهد شد.

دادسرای محل وقوع جرم نیز بعد از بررسی شکوائیه، و در صورت احراز وقوع جرم، در نهایت با صدور کیفرخواست پرونده را برای صدور حکم نهایی به دادگاه کیفری صالح ارسال می‌نماید.

البته در دادسرا پس از احراز مجرمیت متهم، بازپرس ابتدا با صدور قرار تامین مناسب، متهم را ملزم به حضور در دادگاه می‌نماید و پس از آن که ادله و مستندات شاکی و توضیحات متهم توسط بازپرس یا دادیار بررسی شد، تحقیقات مقدماتی و ارجاع امر به کارشناسی نیز در صورت نیاز انجام می‌گردد و بعد از انجام این مراحل دادسرا قرار خود را مبنی بر منع تعقیب یا جلب به دادرسی صادر خواهد کرد.

اگر پس از انجام تحقیقات در دادسرا، مجرمیت فروشنده لوازم یدکی برای بازپرس به اثبات نرسد، قرار منع تعقیب صادر شده و روند دادرسی در این مرحله متوقف می‌گردد. ولی چنانچه وقوع جرم و مجرمیت متهم برای بازپرس به اثبات برسد و یا متهم به رفتار مجرمانه خود اقرار نماید.

در این حالت، دادسرا برای او قرار جلب به دادرسی صادر کرده و قرار را همراه با کیفرخواست و پرونده پس از تایید دادستان، به دادگاه ارسال می‌کند، تا در دادگاه نیز مورد رسیدگی قرار گرفته و حکم نهایی صادر گردد.

لازم به ذکر است متهم باید در دادگاهی محاکمه گردد که از لحاظ صلاحیت محلی، در حوزه قضایی محل وقوع جرم باشد و از لحاظ صلاحیت ذاتی نیز رسیدگی به جرایم فروشندگان لوازم یدکی، در صلاحیت دادگاه کیفری دو خواهد بود.

پس از ارسال پرونده به دادگاه، قاضی دادگاه نیز، جلسه دادرسی را در موعد مشخصی تشکیل داده و متهم و شاکی را ملزم به حضور در دادگاه خواهد کرد. اظهارات طرفین شکایت مجدد اخذ شده و پس از بررسی اظهارات و دلایل ارسال شده از ناحیه دادسرا مانند نظر کارشناسی و غیره، دادگاه اقدام به صدور حکم خواهد کرد که البته قابل تجدید نظرخواهی نیز می‌باشد.

اگر در این شرایط، مجرمیت فروشنده برای دادگاه ثابت نشود، دادگاه باید حکم به تبرئه متهم را صادر کند. اما اگر مجرمیت متهم، نزد دادگاه ثابت شود، دادگاه او را محکوم به مجازات قانونی مقرر می‌نماید.

روش طرح شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی و آنلاین فروشنده لوازم یدکی تقلبی

مسیرهای مختلفی برای طرح شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی و آنلاین لوازم یدکی، پیش روی شاکیان قرار گرفته که از آن جمله می‌توان به طرح شکایت از طریق دادسراهای جرایم رایآن‌های یا پلیس فتا اشاره کرد.

توصیه می‌شود فروشگاهی را برای خریدهای آنلاین خود انتخاب نمایید، که دارای نشان اعتماد الکترونیکی ایران باشد.

نماد اعتماد الکترونیکی، توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت، به سایت‌هایی معتبر اینترنتی و آنلاین که صلاحیت آن‌ها از طرف این مرکز تایید گردیده اعطا خواهد شد. این نشان اعتماد، در واقع ضمانتی برای اطمینان خاطر خریداران اینترنتی به حساب می‌آید.

مسئول انجام تحقیقات جرایم اینترنتی کشور پلیس فتا است.

ماهیت شکل گیری پلیس فتا، عملیاتی است و به صورت تخصصی نسبت به تامین امنیت در تبادل و تولید اطلاعات در بستر اینترنت و فضاهای مجازی کشور فعالیت دارد و با هدف پیشگیری، مقابله و کشف جرایم اینترنتی اقدامات لازم را به عمل می‌آورد.

مراجع قضایی نیز معمولا برای انجام تحقیقات در جرایم اینترنی، از این یگان زیر مجموعه نیروی انتظامی، استفاده خواهند کرد و نسبت به صدور دستورات قضایی اقدام می‌‌نمایند.

شاکیان سایت‌های اینترنتی و آنلاین فروشنده لوازم یدکی و ماشین آلات که از طریق بستر اینترنت اقدام به خرید نموده و مال آن‌ها ربوده شده یا قربانی کلاهبرداری یا خرید جنس تقلبی شده‌اند، قادر خواهند بود از این طریق نیز شکایت خود را در خصوص تخلفات فروشگاه‌های اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی و وب ‌سایت‌ها، طرح نمایند.

لوازم یدکی اصل

مدارک مورد نیاز برای طرح شکایت از فروشندگان لوازم یدکی

همانگونه که در ابتدای مطالب ذکر شده کلیه اسناد و مدارکی که دلالت بر تخلف صورت گرفته دارد از جمله قرارداد با فروشنده لوازم یدکی تقلبی، رسیدهای واریز وجه و فاکتور رسمی و غیره باید به همراه لایحه تنظیم شده و نوع دقیق خواسته پیوست پرونده شده و به سازمان تعزیرات یا اتحادیه یا مرجع قضایی تسلیم گردد.

همانگونه که قبلا نیز ذکر شده، در طرح شکایت یا هر ادعایی، شما باید تمامی مستندات و مدارک را که دلالت بر حقانیت شما دارد، در صورت نیاز به مرجع مربوطه ارائه نمایید و آن‌ها را به همراه لایحه دفاعیه حتما ضمیمه پرونده‌ کنید.

توجه داشته باشید که مطابق قانون، برای اثبات هر دعوایی از سند، اقرار، شهادت، قسامه و سوگند می‌توان استفاده کرد هر چند علم و آگاهی قضات و کارشناسان رسیدگی کننده نیز در بسیاری از پرونده ها بی تاثیر نخواهد بود.

شکایت از فروشندگان لوازم یدکی چقدر زمان می‌برد؟

امروزه با توجه به اوضاع نامناسب اقتصادی در کشور، همواره شاهد طرح شکایت‌های متعدد از اصناف هستیم. حجم  بالایی از این شکایات معمولاً همه روزه در اتحادیه اصناف، سازمان تعزیرات و و دادگاه‌ها، ثبت و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

لذا باید عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه دعوا، متناسب با موضوع شکایت به صورت دقیق قابل پیش بینی نخواهد بود و انجام کار کارشناسی‌ متعدد در این مراحل، زمان بر شدن آن‌ها را نیز افزایش خواهد داد.

معمولا در مسائل حقوقی، حتی متبحرترین وکلای کشور با توجه به پیچیدگی‌های کار قضایی سعی می‌کنند از دادن زمان نهایی پایان کار، خودداری نمایند.

مزایای استفاده از خدمات وکلا و مشاوران دادگستری

مشاوران و وکلای دادگستری افراد با تجربه‌ای هستند که در زمینه مسائل حقوقی، دارای بینش، تخصص و آگاهی کاملی بوده و می‌توانند در رسیدگی به تمامی پرونده‌های حقوقی و کیفری، خصوصا موضوعات اشاره شده، گره گشای موکل خود باشند.

دیدگاه و نگاه یک وکیل با تجربه به مسائل حقوقی و کیفری بسیار متفاوت است. تنظیم دادخواست یا حتی شکواییه‌ای که شاید از نظر شما تمام جوانب احتیاطی در آن لحاظ شده باشد، بعد از مطالعه آن توسط یک وکیل یا مشاور حاذق در امور حقوقی یا کیفری، بعضا ممکن است دستخوش تغییرات بنیادین گردد.

بنابراین کسب مشاوره و یا تنظیم شکایت خود را حتما به یک وکیل متخصص واگذار نمایید.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلا و مشاوران سامانه حقوقی شکایت 24: صرفه جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، وقت گیر، چالش برانگیز و استرس زا به دادگاه، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به دعاوی مربوط به قانون کار خواهد بود.

متخصص خودرو

ارائه خدمات تخصصی حقوقی و پشتیبانی از آن توسط سامانه حقوقی شکایت 24

عمده مشکلات پیش آمده در مراجع حل اختلاف اصناف و دادگاه‌های عمومی و عدم موفقیت در طرح دعوا علیه فروشندگان لوازم یدکی تقلبی، کم‌توجهی به مقررات و اصول درست تنظیم دادخواست و شکایت است که در این زمینه یا هر مورد مشابه باید از تخصص افراد متخصص بهره برد.

اگر در خصوص تنظیم شکایت تخصصی در هر زمینه‌ای نیاز به مشاوره حقوقی دارید یا قصد دارید تهیه و تنظیم دادخواست را برعهده کارشناسان و وکلای متخصص قرار دهید، بهترین امکان برای شما استفاده از خدمات بسیار متنوع سامانه حقوقی شکایت 24 خواهد بود.

متاسفانه بیشتر افراد جامعه ما که با مشکل حقوقی مواجه می‌شوند، در ابتدا برای رفع معضل خود به وکیل دادگستری مراجعه نمی‌کنند و همین موضوع تبعات جبران‌ناپذیری را برایشان ایجاد خواهد کرد.

اخذ وکیل در مسائل مربوطه می‌تواند کمک شایان توجهی به طرفین دعوی نماید اما به علل مختلفی شاید امکان دسترسی شما به وکیل دادگستری وجود نداشته باشد که در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره حقوقی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

مشاوره حقوقی از جهات مختلفی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برایتان داشته باشد که در کمترین حالت، اطلاعات حقوقی شما را در خصوص مورد مربوطه افزایش خواهد داد.

حتی شما می‌توانید با مطالعه دقیق محتواها و مقالات ارائه شده در سامانه مذکور که توسط وکلا و مشاوران مجرب حقوقی نگارش یافته، مسیر طرح شکایت را شخصا دنبال نمایید.

سامانه حقوقی شکایت 24 با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، اختلافات حوزه کار و روابط کارگر و کارفرما و سایر مسائل حقوقی است.

لازم به ذکر است که این سایت حقوقی علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکواییه، دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و مانند آن نیز خدمات رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم قراردادهای کاری، شکوائیه، دادخواست، و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه شکایت 24 مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

تدلیس در فروش لوازم یدکی به چه معناست؟

نسبت دادن وصف اشتباه به لوازم یدکی، کم اظهاری در فروش کالاها، و از همه مهم‌تر توسل به وسایل متقلبانه یا ادعاهای متقلبانه، برای فروش لوازم یدکی مورد نیاز خریدار، از لحاظ قانونی جزئی از تخلفات صنفی و دارای مجازات‌های خاص خود است و حتی در قانون مدنی با عنوان تدلیس در معاملات، به آن اشاره شده است.

حمایت از خریداران لوازم یدکی تقلبی توسط چه سازمان‌هایی صورت می‌گیرد؟

برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان، چهار سازمان به نام‌های سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان تعزیرات حکومتی و همچنین موسسه استاندارد و تحقیقات صنفی، در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان فعالیت داشته و همه مردم می‌توانند شکایت خود را  از فروشندگان لوازم یدکی به این مراجع تقدیم نمایند.

آیا امکان طرح شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی و آنلاینِ فروشنده لوازم یدکی نیز وجود دارد؟

بله. مسیرهای مختلفی برای طرح شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی و آنلاین لوازم یدکی، پیش روی شاکیان قرار گرفته که از آن جمله می‌توان به طرح شکایت از طریق دادسراهای جرایم رایآن‌های یا پلیس فتا اشاره کرد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵ رای

یک دیدگاه

  1. خرید لوازم یدکی خودرو بهترین راه برای حفظ بهینه‌سازی و عملکرد خودروی شما است. با انتخاب قطعات اصلی و مطابق با استانداردهای تولیدکننده، می‌توانید از سایر مشکلات و خسارات بعدی در رانندگی جلوگیری کنید. بنابراین، با دقت و شرایط خاص خودروتان را بررسی کنید و به طور معقول برای خود لوازم یدکی خریداری کنید.چند محصول خوب دیگر هم معرفی میکنم:
    محصولات پر فروش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا