شکایت از اشخاص

شکایت به پلیس فتا چگونه است؟ پلیس فتا شکایت

طرح شکایت به پلیس فتا کار چندان پیچیده ای نیست و راههای بسیار آسانی برای آن در نظر گرفته شده و عموم مردم می توانند با کسب مشاوره از یک وکیل متخصص و در موضوعات مختلفی که در صلاحیت رسیدگی و تعقیب این نهاد انتظامی است، نسبت به طرح شکایت خود اقدام نمایند.

سالیان سال است که با پیشرفت و افزایش روز افزون شبکه های اجتماعی و فعالیت در فضاهای مجازی، شاهد آن هستیم که به همان میزان نیز جرائم و تخلف در این فضاها افزایش روز افزونی داشته به نحوی که متاسفانه همه روزه تخلفات و جرایم جدیدی در حال شکل گیری در این فضاهاست.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، نهادی را در زیر مجموعه خود تحت عنوان پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات، که به اختصار آن را پلیس فتا می نامند، تشکیل داده و این نهاد را مامور رسیدگی به جرایم و تخلفات در حوزه فضای مجازی کشور کرده است.

در صورتی که مخاطبین محترم شکایت ۲۴ یا کاربران فضای سایبری کشور، به دنبال طرح شکایت خود از تخلفات و جرایم صورت گرفته در این فضا هستند، میتوانند با دنبال نمودن این مقاله با نحوه و چگونگی طرح شکایت به پلیس فتا و شرح وظایف این نهاد آشنا شده و شکایت خود را مطرح نمایند.

پلیس فتا

تاریخچه شکل گیری پلیس فتا

پلیس فتا، متولی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات در کشور است، که از اوایل سال 1390 به عنوان یکی از مراجع اصلی برای برخورد و رسیدگی به جرایم رایانه ای و فضای مجازی و سایبری کشور و با توجه به نیاز جامعه، به دستور فرماندهی انتظامی وقت تشکیل شده است.

همانگونه که اشاره شد در طول این سالیان با پیشرفت و گسترش یافتن فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح کشور، شاهد پیشرفت و افزایش رو به رشد کاربران و استفاده کنندگان از اینترنت و دیگر فناوری های اطلاعاتی در کشور بوده ایم.

افزایش حجم خطوط تلفن های ثابت و همچنین اپراتور های تلفن همراه و گسترش شبکه های دیتا در تمام نقاط کشور همچون روستاها و سیل ارتباطات سیار ماهواره ای، از دلایل استفاده روزافزون کاربران از اینترنت بوده و در همین راستا و جهت صیانت از این فضای ملتهب، پلیس فتا با اهداف زیر فعالیت خود را به طور رسمی و قانونی تحت لوای فرماندهی انتظامی کشور آغاز نمود.

  1. ایجاد و تامین امنیت کامل فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور
  2. پاسداری از هویت دینی، ملی و ارزش‌های انسانی جامعه
  3. حفظ حریم خصوصی و آزادی‌ های مشروع
  4. پاسداری از منافع، اسرار و اقتدار ملی در فضای تولید و تبادل اطلاعات
  5. تامین و حفظ زیر ساخت‌ های حیاتی کشور در مقابل حملات سایبری

جلب اعتماد و حفظ آرامش عموم مردم برای انجام تمامی امور قانونی از جمله فعالیت‌ های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به منظور صیانت از حاکمیت و اقتدار ملی

پیگیری چه جرایمی در صلاحیت پلیس فتا است؟

قانونگذار هر نوع فعالیت غیر مجاز و خلاف قانون و تجاوز به حریم خصوصی اشخاص در فضای مجازی کشور را، تحت عنوان جرایم سایبری یا اینترنتی جرم انگاری نموده است و دادسرایی خاص را تحت عنوان دادسرای ویژه جرایم رایانه ای جهت تعقیب و رسیدگی به این جرایم تشکیل داده است.

این دادسرا وظیفه دارد تخلفاتی که منجر به وقوع جرم در فضای سایبری کشور می گردد را پیگیری نموده و با احقاق حقوق شاکیان، عدالت نسبی را به این فضا بازگرداند. در همین راستا قانون گذار جرایمی را به شرح ذیل قابل پیگیری توسط این نهاد دانسته که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد:

  1. دسترسی غیر مجاز به اطلاعات
  2. هک نمودن حسابهای بانکی و برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی اشخاص
  3. جعل رایانه‌ای، شنود غیرمجاز، تخریب و اخلال در داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی
  4. جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی، سرقت و کلاهبرداری
  5. هتک حیثیت و نشر اکاذیب
  6. استفاده غیر قانونی از پهنای باند بین المللی برای برقراری ارتباطات مخابراتی
  7. تولید و آموزش بدافزار‌ها یا نرم افزارهای ارتکاب جرایم سایبری و گذرواژه و اطلاعات کاربران و… از جمله موضوعاتی است که در صلاحیت پیگیری پلیس فتا قرار گرفته است.

لازم به توضیح است به دلیل ماهیت این جرایم و دلایل دیجیتالی آن، بر طبق قانون نهاد تخصص نیروی انتظامی یا همان پلیس فتا، صلاحیت رسیدگی به کلیه جرایم واقع شده در این حوزه، در بخش‌های امنیتی و سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور را دارا است و کلیه جرایم احصاء شده به استناد قانون جرایم رایانه‌ای مجلس شورای اسلامی و قوانین مرتبط با حوزه تولید و تبادل اطلاعات و جرایم ارتکابی در حوزه بین الملل، توسط کار‌شناسان این نهاد و در چارچوب قوانین کشور، نسبت به برخورد با این جرایم اقدام می گردد.

جرائم سایبری

میزان جرایم اینترنتی در فضاهای مجازی معمولا در چه مواردی افزایش بیشتری نشان می دهد؟

معمولا بالاترین آمار جرایم در فضای اینترنت کشور، مربوط به جرایم مالی در فضای مجازی است. و پر تعدادترین این جرایم اینترنتی در حوزه امور مالی با دستبرد سایبری به حساب‌ های بانکی اشخاص به وقوع می پیوندد.

در این حالت، سارقان اینترنتی با شگردهای مختلف، رمز صاحبان حساب‌ های اینترنتی را به دست آورده و اقدام به سرقت و برداشت موجودی حساب آنها می نمایند. در برخی مواقع نیز با استفاده از کارت خوان های پز، به راحتی رمز ۴ رقمی کارت‌ های بانکی را از مالکین آن سوال نموده و هنگام خرید و کشیدن کارت، دو بار از حساب او پول برداشت می‌ نمایند.

هتک آبرو و حیثیت، سوءاستفاده از اطلاعات، عکس و فیلم شخصی اشخاص و منتشر کردن بدون اجازه آن ها، تعدی و تجاوز به حریم خصوصی و هک‌ نمودن سایت‌ ها از دیگر جرائم پرتکرار اینترنتی است.

برخی مجرمان نیز صفحاتی را به نام شخصیت‌ های معروف سینمایی، فرهنگی و هنری راه‌ اندازی می کنند و قربانیان نیز به خیال اینکه با آن چهره در حال ارتباط هستند به درخواست های آنها تن می‌ دهند و متاسفانه در دام آنها گرفتار می شوند. این تخلفات معمولا در بستر کانال های واتساپ، تلگرام و اینستاگرام، بیشتر از هر جایی صورت می گیرد.

کلاهبرداری فیشینگ هم یکی دیگر از روش‌ های کلاهبرداری در بستر اینترنت است. در این حالت، سایتی دقیقاً همانند درگاه اینترنتی بانک‌ های معتبر کشور طراحی شده و شناسه و رمز عبور استفاده کنندگان را هنگام خرید اینترنتی درخواست می‌ نماید، در ادامه هکر یا همان سارقی که این سایت جعلی را راه اندازی کرده، با بدست آوردن غیر مجاز اطلاعات اینترنتی اشخاص، اقدام به سرقت از حساب آن ها می‌ نماید. انتشار ویروس سایبری و سرقت اطلاعات دستگاههای یارانه ای هم از جمله جرایم اینترنتی محسوب می شوند.

مطلع باشید هکرهای اینترنتی بسیار باهوش هستند و راههای خاصی برای ورود به سیستم رایانه ای و موبایل شما به قصد ربودن اطلاعات بانکی دارند، پس جداً مراقب اطلاعات و رمز کاربری خود باشید.

پلیس فتا چه روش هایی برای برخورد با مجرمان اینترنتی اعمال می کند؟

پلیس فتا پس از شناسایی و نهایتا دستگیری متهمان آنها را به مرجع قضایی ذیربط که همان نهادهای دادسراهای عمومی هستند، تحویل می دهد. لازم بذکر است مدارک و ادله دیجیتال به عنوان دلیل در محاکم محسوب می گردند و اظهارات متهم برای پلیس فتا دارای سندیت نیست، شاکی و پلیس و حتی خود متهم موظفند برای اثبات ادعا‌های خود به محاکم قضایی، ادله دیجیتال ارائه کنند.

بر اساس قانون و دستورالعمل‌های اجرایی، یکی از نهادهای رسمی در موضوعات مرتبط با فضای مجازی پلیس فتا است و طبق تفسیر ماده ۴ قانون تاسیس نیروی انتظامی، متولی تامین نظم و امنیت و آسایش عمومی و فردی هر کشور در فضای مجازی بر عهده پلیس فعال در این حوزه قرار گرفته است.

وظیفه کارشناسان و ماموران اداره تشخیص و پیشگیری پلیس فتا، سیر در فضای سایبری کشور و رصد سایت‌های مختلف در شبکه‌ های اجتماعی، وبلاگ‌ ها، تالارهای گفتگو و غیره است که در آن‌ها جرمی واقع نشود.

البته طبق ادعای مسئولین پلیس فتا، مامورین پلیس به هیچ عنوان وارد حریم خصوصی اشخاص نمی‌ شود. لازم است بدانید، نامه های الکترونیک، چت‌های دو نفره و صفحات خاص، به عنوان حریم خصوصی اشخاص محسوب است و نباید آن ها رصد کرد و اگر تجاوزی به حریم خصوصی اشخاص صورت گرفته باشد، شاکی باید ابتدا از محاکم دادگستری مجوز قضایی لازم را اخذ کرده تا در نهایت پلیس با مجرم برخورد نماید.

از آن جایی که اثبات جرایم سایبری و انعکاس آن به پلیس فتا، دارای پیچیدگی خاصی است و ممکن است بی اطلاعی به برخی مسائل موجب رد شکایت مطرح شده و یا محکومیت احتمالی مضنونین گردد، حتما قبل از هر گونه اقدام، با یک وکیل متخصص در این رابطه مشورت نمایید.

جرائم سایبری

چگونه از پلیس فتا تقاضای رسیدگی به شکایات خود را نماییم؟

همانگونه که ذکر شد دادسرای جرایم رایانه ای وظیفه دارد، تخلفات و جرائمی که در فضای سایبری کشور رخ میدهد را پیگیری نموده و حقوق شاکیان را به آنها بازگرداند. نحوه طرح شکایت به پلیس فتا نیز اینگونه است که پس از مراجعه به دادسرای جرائم رایانه‌ای، پرونده ای در همین زمینه تشکیل می‌ شود و رسیدگی به آن طبق روال قانونی به جریان خواهد افتاد. دادسرای جرایم رایانه ای نیز بر حسب حساسیت موضوع پرونده و در صورت نیاز به بررسی بیشتر موضوع، آن را به پلیس فتا ارجاع خواهد داد.

در مسیر پیگیری پرونده هم ۲ امکان وجود خواهد داشت: اول اینکه ممکن است در همان ابتدا شما به شخص یا اشخاص خاصی مظنون باشید که در این حالت، بازپرس در جریان تحقیقات مقدماتی و در صورت وجود ادله کافی برای انتصاب جرم، متهم را به دادگاه احضار می‌ نماید تا پاسخگوی شکایت طرح شده از ناحیه شما باشد. و در حالت دوم نیز ممکن است که شما ندانید جرم توسط چه شخصی رخ داده است.

در این حالت هم ارجاع امر تحقیق به پلیس فتا و بررسی‌ های تخصصی مامورین پلیس می‌تواند گره گشای پرونده شما باشد.

برخی هشدارهای پلیس فتا برای مصون ماندن از جرایم سایبری

  • از مکان‌های عمومی مثل کافی‌ نت یا اماکنی که دارای اینترنت رایگان هستند وارد حساب اینترنت بانک خود نشوید.
  • هنگام خرید اینترنتی از فروشگاه‌ها حتی فروشگاه های معتبر، سعی کنید شخصا از دستگاه های کارت خوان استفاده کنید.
  • هنگام دریافت پول از دستگاه‌های خودپرداز ، مراقب پشت سر خود باشید تا کسی رمز وارد شده شما را نبیند.
  • مراقبت اقلام نامتعارف روی دستگاه‌های عابر بانک باشید.
  • سعی کنید خرید اینترنتی خود را از سایت‌ های معتبر کشور انجام دهید و به نشانی درگاه بانکی که به شما معرفی می‌شود خوب دقت کنید. معمولا درگاه‌های معتبر بانکی با عبارت https آغاز می گردد.
  • پیامک حساب بانکی‌خود را فعال کنید تا در صورت برداشت پول از حسابتان به شما فوراً پیامک ارسال گردد.
  • از نگهداری فیلم و عکس خانوادگی در کامپیوترهای خانگی و محل کار، موبایل، لپ‌ تاپ و سایر اقلام دیجیتال قابل‌ حمل بپرهیزید تا در صورت هک، گم شدن یا سرقت، به جز ضرر مالی، آسیب دیگری متوجه شما نگردد.
  • برای اینکه رایانه‌ شما هک نگردد، از آنتی‌ ویروس‌های معتبر (کرک نشده) استفاده و هر چند وقت یک‌ بار آن را به روز نمایید.
  • به ایمیل‌ ها و پیامک‌ ها با محتوای اینکه شما برنده جایزه شده‌اید، توجه نکنید. چرا که اغلب آن ها تنها برای دسترسی به‌ حساب بانکی‌ تان ارسال می‌ گردند. به ایمیل‌ها و پیامک‌ های ناشناس پاسخ ندهید. اگر احساس کردید که رمز شما به هر دلیلی هک شده، سریعا آن را تغییر دهید.
  • اگر عکس، فیلم یا اطلاعات شخصی شما به هر دلیلی در فضای مجازی انتشار یافت، ابتدا خانواده خود را در جریان امر قرار دهید و سپس از طریق پلیس فتا، موضوع را پیگیری کنید.
  • در ارتباط با سایت‌ ها و صفحه‌ های شخصی که به نام چهره‌های مشهور راه‌ اندازی شده است جانب احتیاط را نگه دارید.
  • تاکنون هیچ سایت همسریابی‌ ای از سوی پلیس، مجوز رسمی دریافت نکرده و فعالیت آنها غیرقانونی است. پس مراقب باشید.

طرح و پیگیری شکایت از طریق پلیس فتا چقدر زمان می‌برد؟

با توجه به حجم زیاد این گونه پرونده‌ها و از آنجایی که متاسفانه همه روزه شاهد بروز این اتفاقات در کسب و کارهای آنلاین و اینترنتی هستیم، باید عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت از مراجع قضایی و ارجاع آن به پلیس فتا به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست و نمی‌توان زمان دقیقی را بیان کرد و ممکن است متناسب با موضوع شکایت و دلایل ارائه شده متفاوت باشد.

ولی قطعا کارشناسان و وکلای شاغل در این حوزه، با تجربه ای که در پیگیری و انجام پرونده های مختلف جرایم رایانه ای و سایبری در پلیس فتا کسب نموده اند، می توانند بهترین و سریع ترین مسیر را برای شما انتخاب نمایند.

هزینه های طرح شکایت در جرایم اینترنتی

با توجه به اینکه برای ثبت شکایت در حوزه جرایم سایبری صرفا مرجع تخصصی خاص به همراه پلیس فتا صلاحیت رسیدگی دارند، هزینه دادرسی هم با توجه به نحوه شکایتی که به این مرجع ارجاع شده است تعیین میگردد، که البته در مسائل کیفری هزینه بالایی نیست.

اما در مجموع هزینه دادرسی از مرحله ثبت شکایت تا صدور رای و هزینه های مرحله اجرا و همچنین تعرفه های حق الوکاله وکیل در صورت اخذ وکیل، اعم از هزینه های کارشناسی و هزینه های ثبت شکواییه، هر ساله توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام می گردد. برای اطلاع از تعرفه خدمات قضایی در سال 1400 می توانید به قانون بودجه کشور مراجعه نمایید.

جرائم سایبری

برای اثبات جرایم در فضای مجازی چه مدارکی باید به همراه داشته باشم؟

همانگونه که قبلا نیز ذکر شد، برای شکایت شما باید تمامی مدارک و مستنداتی را که از تخلفات یا جرایم در بستر اینترنت به همراه دارید، به پلیس فتا یا دادسرای مربوطه ارائه کنید و آنها را به همراه شکواییه ضمیمه پرونده‌ نمایید. توجه داشته باشید که بر اساس قانون مجازات اسلامی، برای اثبات هر دعوایی از اقرار، شهادت، قسامه و سوگند می توان استفاده نمود هر چند علم و آگاهی قضات نیز در پرونده های کیفری بی تاثیر نیست.

آدرس سایت خرید، اسکرین شاتها، تصویر وجوه واریز شده به حساب فروشگاه و… نیز از جمله دلایل و مستنداتی است که حتما باید ضمیمه شکواییه گردد. البته انجام یک مشاوره خوب می تواند متناسب با مسیر شکایت پیش بینی شده، استفاده از ادله و راهکار منطقی تری را برای شما مشخص نماید.

آیا برای تنظیم شکایت به پلیس فتا، به استفاده از خدمات وکیل نیاز است؟

هر چند که طرح شکایت به پلیس فتا کار پیچیده ای نیست، ولی اگر میخواهید طرح شکایت شما به پلیس فتا بهتر و با سرعت بیشتری پیش برود و به نتیجه مطلوبی برسید و حقوق از دست رفته تان را به دست آورید، به شما توصیه میکنیم که با یک وکیل مجرب جرایم اینترنتی حتما مشورت کنید.

اغلب بعضی از مسائل پیش می آید که شاید از نظر شما عادی جلوه کند ولی برعکس، بسیار مهم هستند و می توانند در به دام انداختن کلاهبرداران، واقعا تاثیر گذار باشند. وکیل با تجربه و صادق می تواند شما را در خصوص موارد یاد شده، آگاه نماید.

همچنین وکلای دادگستری قادرند در مورد کم و کیف جرم واقع شده و نحوه تنظیم شکایت نامه، شما را راهنمایی کنند و می تواند بررسی نمایند که آیا ادله و مدارک کافی برای اثبات شکایت، از سوی شما ارائه شده است یا خیر؟ علاوه بر آن وکلای مجرب و متخصص قادرند نتیجه احتمالی شکایت شما را تا حدودی پیش بینی نمایند و در روند رسیدگی و تسریع آن، نقش موثر و مثبتی ایفا کنند.

پس اگر شما هم قربانی کلاهبرداران در فضای مجازی شده اید و می خواهید با یک وکیل درجه یک مشاوره داشته باشید، می توانید از طریق راه ارتباطی ما در شکایت 24، با مشاورین و وکلای متخصص در این زمینه ارتباط برقرار نمایید.

نحوه تنظیم شکایت و پشتیبانی به چه صورت است؟

مطمئنا مطرح کردن هر شکایتی در زمینه های حقوقی یا کیفری، به فراخور خود مستلزم پرداخت هزینه هایی شامل هزینه دادرسی و ثبت شکایت، هزینه های کارشناسی و… خواهد بود. در پرونده ها مختلف دیده شده که شاکی یا خواهان پرونده بعد از پرداخت تمام هزینه ها و ثبت شکواییه، به دلیل نقص در مدارک یا عدم توجه به محتویات پرونده برای ارائه استدلالهای قوی چه در مقام دفاع و چه در مقام مطالبه حق، شکایتش با قرار رد یا منع تعقیب مواجه و علاوه بر هدر رفت هزینه، زمان زیادی را نیز صرف فعالیتی بیهوده نموده است.

مطمئن باشید حضور و همراهی یک وکیل توانمند، قطعا نتیجه پرونده شما را دگرگون خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

‫7 دیدگاه ها

  1. باسلام :الان من چندروزه که هیچکدام ازبرنامه ها برایم با نمیشه امشب هم اپلیکشن آپ وکه جلوتر ازش استفاده می‌کردم شماره تلفن مینویسم کد ارسال میشه صفحه کلید نمیادبالا اذیت می‌کنند، تکلیف ماچیه بخداقسم دیگه زله شدیم ازکجا برنامه‌ دانلودکنیم هزینه میکنیم گوشي می‌خریم، خودرو می‌خریم که ازش استفاده کنیم جواب نمیده بلانسبت یه مشت عقده ای مرتب ماروتحت فشارقراردادندمن از شبکه مجازی شکایت دارم وتا مشکلم حل نشه دست بردارنیستم تاوان دادم حدود200میلیون تابه حال تاوان ندانم کاری دو سه تا بچه تازه به دوران رسیده و آدم طرح شکایت من به طریقی پیچیده است.

  2. اره عزیزمم منم این اتفاق افتاد برام به نام وه شیبی و زادگان نیک بود
    نمیدونم والا باید چ کار کرد منم بلاک کردن
    هر کی شکایت کرد بگ باید چ کار کنیم

      1. سلام چند گروه تلگرامی صیغه یابی مبلغ هنگفتی بابت ازدواج موقت با قسم و ارسال مدارک جعلی سند از دولت گرفتند که بعد از اتمام کار بلاک کردن و هیچی صورت نگرفته است آیا به این مشکل رسیدگی میشود اسناد لازم را دارم.

  3. اره واسه منم دقیقا همین اتفاق افتاده سایت پلیس فتا هم شکایت کردم ولی هیچ خبری نشد
    باید چکارکنین لطفا جواب بدین

  4. سلام خسته نباشید.
    ببخشید من پول ریختم به حساب یه نفر دو تا واریزی بعد چند نفر رو اد کردم گفتن ۵میلیون پول بهمون میدن ولی متاسفانه بهم پول ندادن و اینکه با هر اکانت وارد شدم بلک‌ کردن ممنون میشم پیگیری کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا