شکایت از اصناف

شکایت از لوازم آرایش فروشی چگونه است؟

شکایت از لوازم آرایش فروشی چیزی است که این روزها بسیار درباره آن از کارشناسان و وکلای سایت شکایت 24 سوال می‌شود و افراد زیادی مایل هستند بدانند که چگونه باید اقدام به طرح شکایت از لوازم آرایشی فروشی کنند.

به‌طور معمول از مغازه‌های لوازم آرایش به دو دلیل شکایت می‌شود. یا شکایت بابت گران فروشی و یا شکایت بابت فروش جنس و کالای تقلبی.

متاسفانه بسیاری از بانوان برای آنکه هزینه کمتری صرف لوازم و اقلام آرایشی کنند، اقدام به خرید محصولات ارزان قیمت و تقلبی می‌کنند.

شکایت از لوازم آرایش فروشی

تمامی محصولات تقلبی در آزمایشگاه‌های غیراستاندارد به صورت غیرقانونی و غیربهداشتی تولید می‌شوند. معمولا نیز در این محصولات برای آنکه با قیمتی ارزان تمام شود، از موادی مثل پارابن، فلزات سنگین و دیگر مواد مضر و سمی استفاده می‌شود.

شما به عنوان مصرف‌کننده باید دقت داشته باشید که محصولی را خریداری کنید که تقلبی نباشد چون خطراتی که استفاده از محصولات تقلبی ایجاد می‌کند بسیار مضر و حتی گاهی جبران‌ناپذیر است.

همچنین بخوانید

اگر می‌خواهید یک محصول ‌آرایشی خریداری کنید بهتر است حتما به مشخصاتی که روی کالا درج شده است مانند سیب سلامت، نام فرآورده، نام شرکت تولیدکننده، تاریخ تولید و تاریخ انقضا توجه کنید.

همچنین از طریق کد رهگیری که روی محصول درج شده است می‌توانید استعلام محصول را در سایت شرکت سازنده بگیرید و از اصالت آن اطمینان حاصل کنید.

در این مطلب از سایت شکایت 24 تصمیم داریم به این موضوع بپردازیم که چگونه می‌توان از لوازم آرایشی فروشی شکایت کرد. پس با ما همراه باشید.

شکایت از لوازم آرایش فروشی

شکایت از لوازم آرایشی فروشی به دلیل فروش جنس تقلبی

در ابتدای متن اشاره کردیم که یکی از دلایلی که امکان دارد مردم بخواهند بابت آن از یک مغازه آرایشی شکایت بکنند، فروش محصولات و اقلام آرایشی تقلبی است.

متاسفانه با گران شدن قیمت ارز و پایین آمدن قدرت خرید مردم در محصولات خارجی، بسیاری از مردم روی به خرید اجناس تقلبی و فیک آورده‌اند.

محصولات آرایشی و بهداشتی که در شرکت‌های خارجی تولید می‌شود چون کیفیت‌های خیلی خوبی دارند با قیمت بیشتری به بازار عرضه می‌شوند. همین قیمت وقتی که به تومان تبدیل شود، بسیار افزایش پیدا می‌کند به‌طوری که بسیاری مردم قدرت خرید آن را ندارند.

بسیاری از افراد از این گرانی و عدم توانایی مردم در خرید اجناس اصل، استفاده کرده و اقدام به تولید فیک آن با قیمتی بسیار پایین و به تبع آن، کیفیتی بسیار پایین‌تر کرده‌اند.

معمولا هم این لوازم آرایشی تقلبی در کنار خیابان‌ها و متروها به شکل دستفروشی عرضه می‌شود و فروشندگان هم هیچ مسئولیتی بابت عوارض آن به گردن نمی‌گیرند.

اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا همه لوازم آرایشی فروشی‌ها اجناس تقلبی می‌فروشند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت اگر می‌خواهید از یک لوازم آرایشی فروشی اقلام آرایشی یا بهداشتی تهیه کنید، سعی کنید مغازه‌ای را انتخاب کنید که معتبر باشد تا اگر متوجه شدید کالا تقلبی است و یا دچار عارضه‌ای شدید بتوانید از آن شکایت کنید.

لزوم خرید لوازم آرایش از مغازه‌های معتبر

احتمالا با بیان این مطالب برای شما سوال شده است که از کجا می‌توانید لوازم و اقلام آرایشی و بهداشتی اصل تهیه کنید؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بهترین مکان برای خرید محصولات و کالاهای آرایشی و بهداشتی، داروخانه‌ها هستند.

دارخانه‌ها به جهت اعتباری که در میان مردم دارند، دست به فروش اجناس تقلبی و فیک نمی‌زنند و اعتبار خود را به این شکل زیر سوال نمی‌برند. در داروخانه‌ها اقلامی فروخته می‌شود که استاندارد داشته باشند و زیر نظر وزارت بهداشت تولید شده باشند.

وزارت بهداشت کالاها را با روش‌های مختلف آزمایش می‌کند و اگر تولید آنها صحیح و اصولی بوده باشد به آن پروانه پخش می‌دهد.

لازم به ذکر است که بازرسان وزارت بهداشت هرچند وقت یکبار، به داروخانه‌ها و مراکز دیگری که لوازم آرایشی و بهداشتی پخش می‌کنند سر زده و از کالاهای آن مرکز نمونه‌برداری کرده و آزمایش می‌کنند.

البته متاسفانه دیده شده که برخی از داروخانه‌های غیرمعتبر که مشتریان کمی دارند، برای آنکه اقدام به جذب افراد به ان داروخانه کنند از اعتماد مردم سوءاستفاده کرده و اجناس تقلبی آورده و به متقاضیان به عنوان جنس اصل می‌فروشند.

مصرف‌کنندگان همچنین باید توجه داشته باشند که صرف گران خریدن یک کالا نشان از اصل بودنش نیست و امکان دارد بسیاری از فروشندگان جنس تقلبی را با قیمت اصلی به مصرف کننده بفروشند.

بنابراین مردم نباید فکر کنند که اگر یک داروخانه معروفیت زیادی دارد پس می‌تواند محصولاتی با قیمت گران بفروشد.

با این که برای محصولات و اقلام آرایشی قیمت مصوبی وجود ندارد اما وزارت بهداشت و بازرسان به قیمت عرضه شده آن توجه دارند و اگر بیشتر از حداکثر مجاز آن باشد، داروخانه یا مغازه‌دار را جریمه و محکوم به گرانفروشی می‌کنند.

یکی دیگر از مواردی که وزارت بهداشت و بازرسانش با آن برخورد می‌کنند جواز کسب داروخانه و یا مغازه‌دار است. گاهی ممکن است در داروخانه یا مغازه لوازم آرایشی و بهداشتی استاندارد و اصل فروخته شود اما چون مجوز ندارند، وزارت بهداشت آن مکان را پلمپ می‌کند.

به همین دلیل همیشه توصیه شده است که از جای معتبر خرید کنید. در هر حال به صورت جدی توصیه می‌شود که لوازم آرایشی و بهداشتی خود را از دستفروش‌های مترو یا دیگر مکان‌ها خریداری نکنید چون به‌طور حتمی فیک هستند و در شرایط غیراستاندارد و غیربهداشتی تولید شده‌اند.

چگونگی شکایت از لوازم آرایش فروشی

تخلفات و جرائم بهداشتی و آرایشی در قانون تعزیرات حکومتی

با استناد به قانون تعزیرات حکومتی می‌توان دریافت که چند تخلف اصلی در زمینه محصولات بهداشتی و آرایشی وجود دارد و جرم محسوب و برای متخلف جریمه به دنبال خواهد داشت. در ادامه برخی از مصادیق این تخلفات بهداشتی را برای شما آورده‌ایم تا بیشتر آشنا شوید.

  1. تولید محصولات بهداشتی و آرایشی بدون پروانه ساخت

به موجب ماده 31 قانون تعزیرات حکومتی، هرکسی که می‌خواهد محصولات آرایشی و بهداشتی تولید کند باید از وزارت بهداشت مجوز ساخت دریافت کند. در غیر این صورت اگر شخص بدون مجوز اقدام به تولید کرد متخلف شناخته شده و به مجازات محکوم خواهد شد.

  1. تولید اقلام بهداشتی و آرایشی بدون حضور مسئول فنی

براساس ماده 32 قانون تعزیرات حکومتی شخصی که می‌خواهد اقلام آرایشی و بهداشتی تولید کند باید این کار را در حضور مسئول فنی انجام دهد.

علاوه بر حضور مسئول فنی، ضرورت دارد که وی به صورت مرتب بر روند تولید نظارت داشته باشد. کسی که از این امر سرپیچی کند نیز به مجازات مقرر در قانون محکوم می‌گردد.

  1. درج نکردن مشخصات بهداشتی بر روی کالا (از جمله تاریخ تولید و مصرف و شماره پروانه).

هر تولیدکننده‌ای باید یک برچسب اطلاعاتی بر روی محصولاتش درج کند که حاوی اطلاعاتی همچون شماره پروانه ساخت، مهلت اعتبار مصرف و … است. اگر تولیدکننده این موضوع را رعایت نکند، به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

  1. عدم رعایت فرمول ساخت و تولید در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی

کسی که اقدام به تولید محصول آرایشی و بهداشتی می‌کند باید فرمول تایید شده در پروانه ساخت را رعایت نماید. اگر فرمول را رعایت نکرده و یکی از مواد تشکیل دهنده را کاهش دهد، جرم کم‌فروشی را مرتکب شده است. این امکان نیز وجود دارد که به جرم گران‌فروشی محکوم گردد.

  1. عرضه کالاهای فاقد پروانه ساخت توسط واحدها و شرکت‌های پخش.

این مصداق برای آن دسته از اشخاصی است که اقدام به توزیع محصولات آرایشی و بهداشتی می‌کنند.

نکته‌ای که این اشخاص باید درنظر داشته باشند این است که تنها مجاز به پخش محصولاتی هستند که دارای پروانه ساخت باشد. اگر آن‌ها از این مورد تخلف کنند مجرم شناخته شده و به مجازات تعیین شده محکوم خواهند شد.

  1. عدم رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی در پروسه تولید

رعایت کردن ضوابط و مقررات بهداشتی به قدری اهمیت دارد که قانون‌گذار در 3 ماده به آن اشاره کرده است. در ماده 37 امده که فروشگاه‌ها نباید اجناسی که غیربهداشتی است تحویل گرفته و میان مردم توزیع کنند. هر دو عمل یعنی هم تحویل و هم توزیع آن جرم محسوب خواهد شد.

ماده 38 نیز گفته شرکت‌های تولیدکننده یا سازمان‌های واردکننده مواد اولیه زمانی می‌توانند مواد اولیه را به دست تولیدکننده محصول بدهند که واحد یا شرکت آنها مجوز داشته باشد.

در ماده 39 نیز آمده است تولیدکننده‌ها ملزم هستند که ضوابط و مقررات بهداشتی را رعایت کنند. اگر آن‌ها از این ماده تخلف کرده و اقدامی در جهت رفع عوامل غیربهداشتی نکنند، وزارت بهداشت مجوز فعالیت را از آنها پس می‌گیرد و باطل می‌کند.

اما به صورت کلی باید چنین گفت که بر نحوه تولید شرکت‌های تولیدکننده محسولات آرایشی و بهداشتی واحدی نظارت دارد. در ادامه شرح وظایف این واحد را بیان خواهیم کرد.

واحد نظارت بر محصولات آرایشی و بهداشتی چه وظایفی دارد؟

  1. انجام کنترل و داشتن نظارت بر امر تولید و بسته بندی کارخانجات تولیدکننده محصولات آرایشی و بهداشتی
  2. رسیدگی به شکایات‌ها و پیگیری نمودن آنها
  3. کنترل بر سردخانه‌ها وانبارهای محصولات آرایشی و بهداشتی
  4. معرفی کردن واحدهای تولیدی و یا انبارها وسردخانه‌های متخلف به مراجع قضایی صالح
  5. معرفی کردن مسئولین فنی واجد شرایط به دانشگاه برای صدور پروانه مسئول فنی
  6. نمونه‌برداری کردن از سطح تولید کارخانجات، انبارها و سردخانه‌ها به منظور کنترل کیفیت محصولات تولیدی یا انبارشده
  7. صادر نمودن مجوز لازم جهت استفاده از ظرفیت خالی کارخانجات برای تولید کردن محصولات با یک علامت تجاری دیگر
  8. توقیف و معدوم کردن محصولات نامنطبق با استانداردهای تولید محصولات آرایشی و بهداشتی
  9. نظارت داشتن بر شرایط فنی و بهداشتی کارخانجات وانبارها وسردخانه‌های مذکور
  10. بازرسی و بازدید و تایید کارخانه و یا سردخانه به منظور صدور، اصلاح و یا تمدید پروانه‌های بهداشتی لازم
  11. جلوگیری از تولید و یا پلمپ خط تولید و یا پلمپ انبار و سردخانه متخلف در صورت نیاز

نحوه شکایت از لوازم آرایش فروشی

ثبت شکایت از لوازم آرایشی فروشی

مصرف‌کننده حقوقی دارد که اگر به آن لط‌مه‌ای وارد شود می‌تواند در مرجع صالح شکایت کند.

حال مصرف کننده لوازم آرایش نیز مانند مصرف‌کنندگان سایر محصولات از همان حقوق بهره‌مند است و اگر یک تخلفی از لوازم آرایشی فروشی دید و یا از استفاده محصول برای او عارضه‌ای ایجاد شد می‌تواند اقدام به طرح شکایت از لوازم آرایش فروشی  کند. اما کدام مرجع صلاحیت رسیدگی به شکایت او را دارد؟

کارشناسان و وکلای سایت شکایت 24 در پاسخ به این سوال می‌گویند: مصرف‌کننده‌ای که بخواهد از مغازه لوازم آزایشی شکایت کند باید در اولین قدم به انجمن حمایت از مصرف کننده مراجعه نماید. این انجمن اختصاص به اشخاص حقیقی ندارد و حتی اشخاص حقوقی نیز می‌توانند شکایت خود را در آن ثبت کنند.

شکایاتی که به این انجمن‌ها می‌رسد اعم از آنکه کتبی باشد یا شفاهی، باید بلافاصله در دفاتر یا نرم‌افزار مخصوص ثبت شده و تاریخ و شماره رهگیری به شاکی داده شود. در حقیقت این اولین گام برای شکایت از مغازه لوازم ارایشی فروشی است.

بررسی شکایت از لوازم آرایشی فروشی

شما به عنوان یک مصرف‌کننده باید توجه داشته باشید که انجکم حمایت از مصرف‌کننده درواقع یک نهاد واسطه برای حل اختلاف مصرف‌کننده با تولید کننده و عرضه کننده است.

انجمن حمایت از مصرف کننده باید تلاش کند تا میان طرفین سازش برقرار کند و در مدت 15 روز از تاریخ شکایت اقدام به حل و فصل اختلاف کند.

حال اگر میان طرفین شکایت سازش برقرار شد، مفاد این سازش صورت جلسه می‌شود و طرفین اقدام به تنظیم سازش‌نامه می‌کنند. طرفین پس از تنظیم سازش‌نامه موظف هستند به مفاد آن عمل نمایند.

اما در حالتی که طرفین راضی به سازش با یکدیگر نشدند، شکایت شاکی برای رسیدگی‌های بیشتر باید در مدت 5 روز به اداره تعزیرات حکومتی فرستاده شود.

در این حالت علت عدم سازش در برگه‌های یک شکلی در سه نسخه تنظیم می‌شود. نسخه اول برای اداره تعزیرات نسخه دوم برای شاکی و نسخه سوم برای ثبت در نرم‌افزار انجمن تنظیم می‌گردد.

بنابراین پرونده شکایت از لوازم آرایش فروشی به اداره تعزیرات فرستاده می‌شود. اداره تعزیرات حکومتی به تخلفات مغازه لوازم آرایشی مطابق با قوانین «قانون حمایت از مصرف‌کننده» و «قانون نظام صنفی» رسیدگی می‌کند و اگر عمل وی بر اساس یکی از این دو قانون تخلف محسوب شد، او را محکوم به تحمل مجازات مقرر خواهد کرد.

اگر تخلف مغازه لوازم آرایشی از نوع صنفی باشد (مثل گرانفروشی) می‌توان تخلف او را از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز رسیدگی کرد. البته این اتحادیه‌ها و سازمان‌ها نیز اگر ارزش ریالی تخلف زیاد باشد آن را به اداره تعزیرات ارجاع می‌دهند.

توجه داشته باشید که گاهی نیز تخلف لوازم آرایشی فروشی به مراجع صالح قضایی می‌رود. این موارد از قرار زیر است:

  1. در صورتی که تخلف تولید کننده یا عرضه کننده جرم محسوب شده و در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد.
  2. همچنین در مواردی که عرضه کالا آرایشی و بهداشتی به مصرف کننده خسارت غیرمالی زده باشد.

شکایت از لوازم آرایش فروشی چگونه است

استفاده از خدمات شکایت 24 برای شکایت از لوازم آرایشی فروشی

تنظیم دادخواست یا شکواییه از مواردی است که حتما نیاز به مشورت با وکیل یا کارشناس حقوقی دارد. زیرا در تنظیم این دو باید تمامی جوانب احتیاط رعایت گردد و یک اشتباه ممکن است منجر به رد شدن شکایت شما بشود.

موضوعات کیفری نیز اهمیت و حساسیت بسیار زیادی دارد و حتما در این زمینه باید با یک وکیل یا مشاور حقوقی صحبت کرد.

سامانه شکایت 24 بستری را فراهم کرده است که شما عزیزان می‌توانید بدون آنکه حضوری به دفتر وکیل مراجعه کنید، به صورت اینترنتی به وکیل درخواست دهید تا برای شما شکواییه تنظیم کند.

مزیت استفاده از سامانه شکایت 24 این است که در وقت و هزینه شما صرفه‌جویی می‌شود و می‌توانید به راحتی نتیجه مطلوب خود را به دست آورید. سامانه شکایت 24 حتی اگر قصد اخذ وکیل نداشته باشید هم برای شما شکواییه تنظیم خواهد کرد پس نگرانی از این جهت نداشته باشید.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام هفته ی پیش از آرایشگاه زنانه روغن آرگان تهیه کردم انقدر از اصل بودن جنس تعریف کرد که من هم وسوسه شدم خریدم تو گوگل سرچ کردم روغن آرگانی که من تهیه کردم اصل نبود به نظرتون ازشون شکایت کنم؟

    1. سلام من میخواستم از فروشگاه و نمایندگی هایی که جنس بدون اصالت فروش میکنن شکایت کنم.وکیل متخصص لازم دارم.

  2. من از يك عطر فروشي دو تا عطر خريدم كه اصل بود اما بعد از يك هفته ديدم كه جاهاي ديگه هر كدام يك ميليون ارزانتر ميدادن . بايد به كجا زنگ بزنم و شكايت كنم ازشون ؟! كلا دو برابر ميفروشن . منم نميدانستم

  3. واقعا چرا باید هیچ نظارتی نکنند که من خریدار لوازم آرایش دچار مشکلاتی بشم ومغازه دار حروم خور به ریشم بخنده هم پولمو از دست میدم هم سلامتیمو واقعا عجب مملکت بی دروپیکری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا