شکایت از ادارات / سازمان ها

پیگیری شکایت دادگستری چگونه است؟

همانطور که می‌دانید شکایت در مراجع کیفری و طرح دعوا در مراجع حقوقی مستلزم پیگیری از روند پرونده است.

اگر پیگیر پرونده تشکیل شده نباشید ممکن است روند پرونده با کندی رو به رو شود و همین امر موجب طولانی شدن روند دادرسی شود. در گذشته افراد جهت پیگیری پرونده‌هایشان راهی جز مراجعه حضوری به یکی از شعب دادگاه‌ها و دادسراها نداشتند.

امروزه و از وضعیت پرونده دادگاه یا دادسرای خود مطلع می‌شدند؛ اما در حال حاضر به دلیل افزایش روزافزون پرونده‌ها در مراجع حقوقی و کیفری، قوه قضاییه جهت جلوگیری از ازدحام جمعیت، روش‌های دیگری را برای پیگیری پرونده‌های قضایی در نظر گرفته است.

عمده این روش‌ها غیرحضوری است بدین صورت که سامانه‌ای طراحی شده است تا افراد تنها با وارد کردن کد ملی یا شماره پرونده خود بتوانند پرونده‌هایشان را پیگیری کنند.

در این مقاله قصد داریم به روش‌های موجود برای پیگیری شکایت دادگستری بپردازیم. اگر شما هم درگیر پرونده‌ای در مراجع قضایی هستید و تمایل دارید بدون مراجعه حضوری روند آن را پیگیری کنید، مطالعه این مقاله به شما توصیه می‌شود.

جهت پیگیری پرونده در دادگاه ابتدا باید در سامانه‌ای که قوه قضاییه برای این منظور در نظر گرفته است ثبت‌ نام کنید.

ثبت‌ نام در سامانه ثنا به دو صورت انجام می‌شود. اولین مرحله مراجعه حضوری به دفاتر خدمات قضایی است و دومین راهکار ثبت‌ نام در سایت ثنا به صورت آنلاین و غیرحضوری است.

جهت ثبت‌ نام در سامانه ثنا ابتدا باید اطلاعات شخصی خود را وارد کنید و در مراحل بعدی باید مدارک هویتی خود را جهت احراز هویت ارائه دهید.

از جمله مدارک لازم برای احراز هویت عبارت‌اند از: شناسنامه، کارت ملی و مدارکی جهت احراز آدرس منزل از جمله آدرس، کد پستی، فیش آب، برق و گاز و غیره.

روش‌های پیگیری پرونده قضایی

همانطور که پیش‌تر ذکر کردیم روش‌های مختلفی جهت پیگیری پرونده قضایی وجود دارد. اولین روش همان روش سنتی و قدیمی مراجعه حضوری به یکی از شعب دادسرا و دادگاه است.

این روش اصلا توصیه نمی‌شود، زیرا شعب دادگستری به دلیل افزایش پرونده‌ها معمولا شلوغ و پر ازدحام است و پیگیری پرونده با این روش بسیار زمان‌بر است.

روش غیرحضوری جهت پیگیری پرونده که مزیت بیشتری به روش‌های حضوری دارد به سه روش زیر قابل تقسیم است:

  • پیگیری پرونده از طریق سامانه ثنا
  • پیگیری پرونده از طریق کد ملی
  • پیگیری از طریق شماره و رمز پرونده

در ادامه به شرح هر یک از روش‌های فوق الذکر می‌پردازیم.

پیگیری شکایت آنلاین

پیگیری پرونده از طریق سامانه ثنا

همه ما حداقل یک بار نام سامانه ثنا را شنیده‌ایم. این سامانه مخفف عبارت ثبت‌ نام الکترونیکی قضایی می‌باشد. امروزه برای ثبت شکایت و دادخواست و انجام امور قضایی نیازمند ثبت‌ نام در این سامانه هستید.

با ثبت‌ نام در آن می‌توانید ابلاغیه‌های مربوط به پرونده و پیگیری پرونده‌های قضاییتان را انجام دهید. برای استفاده از خدمات سامانه باید کد ملی و رمز عبور ثنا را وارد نمایید.

پیگیری وضعیت پرونده‌های قضایی با کد ملی

از دیگری روش‌های پیگیری پرونده وارد کردن کد ملی در سایت عدل ایران به آدرس adliran.ir هست.

برای استفاده از این روش باید کد ملی و رمز عبور سامانه ثنا خود را بدانید. با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، می‌توانید از آخرین روند پرونده خود مطلع شوید.

البته لازم به ذکر است که در صورتی می‌توانید از این روش استفاده کنید که در پرونده سمت داشته باشید و کد ملی شما به عنوان اصحاب دعوا در پرونده ثبت شده باشد.

پیگیری وضعیت پرونده‌های قضایی با شماره و رمز پرونده

آخرین روش جهت پیگیری پرونده قضایی، وارد کردن شماره 16 رقمی پرونده یا شماره بایگانی پرونده است. با در دست داشتن این اطلاعات می‌توانید در سایت عدل ایران پرونده خود را جستجو کنید و از آخرین وضعیت آن مطلع شوید.

سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی

علاوه بر سامانه ثنا، سامانه دیگری به نام سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی که جزو زیر مجموعه سامانه ثنا محسوب می‌شود نیز وجود دارد که از طریق سامانه مذکور نیز می‌توانید وضعیت پرونده و ابلاغیه‌های خود را پیگیری کنید.

لازم به ذکر است که در این سامانه تنها می‌توانید ابلاغیه‌هایی که به شما پیامک می‌شود را به همراه پیوست هایی ارسالی آن مطالعه نمایید.

سامانه اطلاع‌رسانی

از دیگر روش‌هایی که می‌توانید از روند پرونده خود مطلع شوید، سامانه اطلاع‌رسانی برای اشخاص حقیقی از سایت عدل ایران است. در این سامانه می‌توانید روند پرونده خود را از ابتدا تا آخرین وضعیت بررسی و مطالعه نمایید.

آموزش ورود به سامانه ثنا

اگر قصد پیگیری پرونده، مشاهده ابلاغیه‌های خود را دارید در ادامه گام به گام به شما آموزش می‌دهیم که چگونه وارد سایت شوید.

  1. ابتدا گوشی یا کامپیوتر خود را روشن کنید و یکی از مرورگرهای اینترنت را باز کنید.
  2. در سایت گوگل عبارت «سامانه ثنا» را جستجو کنید.
  3. بعد از ورود به سامانه ثنا، از ستون سمت راست، سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی را جستجو کنید و آن را باز کنید.
  4. پس از باز شدن سامانه ابلاغ، دو سامانه مشاهده می‌کنید. سامانه‌های اصلی یا سامانه پشتیبان. بر روی یکی از آن‌ها کلیک کنید تا وارد سامانه ابلاغ قضایی شوید.
  5. بعد از ورود به سامانه کد ملی و رمز عبور سامانه ثنا را وارد کنید.
  6. ممکن است رمز عبورتان را فراموش کرده باشید اما نگران نباشید با کلیک بر گزینه رمز عبور را فراموش کرده‌ام می‌توانید به راحتی رمز عبورتان را بازیابی کنید.
  7. در این مرحله بعد از واردکردن کد ملی و رمز عبور یک رمز موقت به شماره همراه شما ارسال می‌شود که با کلیک بر روی آن می‌توانید وارد سامانه  ابلاغ شوید و ابلاغیه‌هایتان را مشاهده کنید.
  8. البته لازم به ذکر است که سامانه ابلاغ بخش‌های مختلفی دارد از جمله ابلاغ‌های جدید و ابلاغ‌های مشاهده نشده.

شکابت دادگستری

پیگیری پرونده در دادسرا

از راه‌های پیگیری پرونده مطروحه در دادسرا می‌توان به روش پیامک اشاره داشت. اگر جز افرادی هستید که شماره همراهتان در سیستم قوه قضاییه ثبت شده است می‌توانید تنها با ارسال پیامک به سامانه 500094 از رونده پرونده خود از جمله دریافت رمز پرونده، شعبه‌ای که در حال حاضر مشغول به رسیدگی کننده و آدرس دادسرا و غیره مطلع شوید.

این نکته را در نظر داشته باشید که این شماره پیامک تنها برای پرونده‌هایی است که در دادسرا است..

آیا تمام پرونده‌ها قابلیت پیگیری غیرحضوری دارند؟

این نکته را توجه داشته باشید که اگرچه امروزه بسیاری از اقدامات دادگاه و دادسرا به‌ صورت غیرحضوری و آنلاین قابل پیگیری است اما برخی از اقداماتی که دادگاه و دادسرا در پرونده انجام می‌دهند به صورت غیرحضوری قابل پیگیری نیستند و مستلزم مراجعه حضوری به شعبه‌ای است که پرونده در آن جا مطرح است.

برای مثال در پرونده‌هایی که تقاضای صدور تامین خواسته و به عبارتی توقیف اموال خوانده دعوا را دارید می‌بایست به موجب قانون در برخی از موارد درصدی را به عنوان خسارت احتمالی به دادگاه واریز کنید تا اگر پس از رسیدگی و موفق نشدن شما در پرونده به طرف مقابل خسارتی وارد آمد بتواند از آن مبلغ که نزد دادگستری تامین شده است خسارت خود را اخذ کند.

برای اینکه از دستور دادگاه مبنی بر اینکه چند درصد به عنوان خسارت در نظر گرفته است مطلع شوید باید به صورت حضوری به شعبه مراجعه کنید.

نقش وکیل در پیگیری پرونده

حضور وکیل در هر دعوایی آثار بسیاری مثبتی دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به تشخیص درست مرجع رسیدگی و تسریع دادرسی، بهره‌مندی از تخصص فرد در ارائه ادله و مستندات، احتمال اقناع قاضی با استدلال‌های قوی و پیروزی احتمالی ذی‌نفع اشاره داشت.

اگر چه داشتن وکیل ممکن است باعث افزایش هزینه‌های شما شود، اما بی‌تردید می‌توان گفت ارزش آن را دارد، زیرا وکیل با ارائه خدمات تخصصی می‌تواند از هدر رفت وقت و انرژی شما جلوگیری کند.

در واقع با داشتن وکیل می‌توانید به جای پیگیری حضوری و غیرحضوری پرونده‌هایتان در دادگاه و دادسرا با خیالی آسوده پیگیری امور و پرونده‌هایتان را به وکیل بسپارید.

از مزایای پیگیری پرونده به صورت آنلاین

حال که با نحوه پیگیری پرونده‌ها به صورت آنلاین آشنا شده‌اید ممکن است بپرسید مزایای این روش نسبت به روش‌های پیگیری حضوری چیست؟ در ادامه به مزایای پیگیری پرونده به صورت آنلاین می‌پردازیم.

  • از مزایای پیگیری شکایت و دعوا به صورت آنلاین میتوان به صرفه‌جویی در زمان اشاره داشت، در واقع با آنلاین شدن بخشی از پیگیری‌های دادگاه شما به راحتی می‌توانید در محل کار، مسیر رفت و برگشت و غیره از روند پرونده‌تان مطلع شوید.
  • جلوگیری از ازدحام و شلوغ شدن شعبه‌های دادگاه و به تبع جلوگیری از شیوع ویروس کرونا
  • پیدا کردن فرصتی جهت آماده کردن اسناد و مدارک برای دفاعیات خود، گرفتن کمک و راهنمایی از وکیل برای روز دادگاه

پیگیری شکایت در تلفن همراه

مراقب پیامک‌های جعلی باشید!

اخیرا بسیاری از افراد شاهد دریافت پیامک‌هایی هستند که محتوا ان ها حاکی از این است که فردی از آن‌ها شکایت کرده است و لینکی در انتهای پیام درج شده است که جهت مشاهده شکایت وارد لینک معرفی شده شوند.

لازم به ذکر است که این پیامک‌ها از سوی افراد کلاهبردار و سودجو ارسال می‌شود که با کلیک بر لینک مربوطه اطلاعات شخصی و حساب بانکی افراد را هک می‌کنند.

ممکن است بپرسید حال چگونه پیامک ارسالی از سوی قوه قضاییه را از پیامک‌هایی که از سوی کلاهبرداران ارسال می‌شود تشخیص دهیم؟

توجه داشته باشید که تمامی پیامک‌های ارسالی از سوی قوه قضاییه از طریق پایگاه adliran.ir در اختیار مردم قرار می‌گیرد و سرشماره پیامک‌های ارسالی (۱۰۰۰۴۹، ۱۰۰۰۴۹۰، ۱۰۰۰۴۹۹ و ۵۰۰۰۴۹) است.

بنابراین پیامک‌هایی که غیر از این شماره‌ها ارسال می‌شود پیامک‌های کلاهبردارانه است که جهت شکایت می‌توانید با مراجعه به سامانه پلیس فتا به نشانی www.Cyberpolice.ir و یا با شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ به مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا گزارش کنند.

مزایای پیگیری پرونده به صورت آنلاین و از طریق سامانه ثنا چیست؟

از مزایای پیگیری شکایت و دعوا به صورت آنلاین می‌توان به صرفه‌جویی در زمان (در واقع با آنلاین شدن بخشی از پیگیری‌های دادگاه شما به راحتی می‌توانید در محل کار، مسیر رفت و برگشت و غیره از روند پرونده‌تان مطلع شوید.) جلوگیری از ازدحام و شلوغ شدن شعبه‌های دادگاه و به تبع جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، پیدا کردن فرصتی جهت آماده کردن اسناد و مدارک برای دفاعیات خود، گرفتن کمک و راهنمایی از وکیل برای روز دادگاه اشاره داشت.

آیا تمام پرونده‌ها قابلیت پیگیری غیر حضوری دارند؟

خیر برخی از اقدامات دادسرا و دادگاه به گونه‌ای هستند که امکان پیگیری آنلاین و غیرحضوری وجود ندارد و می‌بایست با مراجعه به شعبه مربوطه از اقدامات دادگاه مطلع شوید.

روش‌های غیرحضوری پیگیری پرونده‌های دادگستری کدامند؟

  • پیگیری پرونده از طریق سامانه ثنا
  • پیگیری پرونده از طریق کد ملی
  • پیگیری از طریق شماره و رمز پرونده

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا