شکایت از اشخاص

شکایت از جرایم اینترنتی چگونه است؟

امروزه با پیشرفت روزافزون تکنولوژی در کشور ما و گسترش فضای مجازی و فراگیری اینترنت، نحوه ارتکاب جرایم نیز تغییر یافته است. از سوی دیگر، نباید تاثیر به‌سزای استفاده از وسایل الکترونیکی از جمله رایانه و موبایل و خصوصا اینترنت را بر زندگی عموم مردم نادیده گرفت.

به همین علت در سال‌های گذشته وقوع جرایم اینترنتی در کشور به مراتب افزایش پیدا کرده است. از این رو قانون‌گذار کیفری به جهت جلوگیری از ایجاد نابه‌سامانی و اختلال در این فضا و بستر مهم، قوانین مهمی را در این خصوص وضع کرده است.

در ادامه این مطالب ضمن بررسی کامل جرایم اینترنتی، به روشی طرح شکایت از جرایم اینترنتی اشاره کاملی خواهیم کرد و به ذکر جزئیات بیشتر در این زمینه خواهیم پرداخت.

لازم می‌دانیم در ابتدای مطالب به این مورد اشاره شود، که سامانه حقوقی شکایت 24 با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص، آماده ارائه خدمات حقوقی در کلیه موضوعات حقوقی و کیفری خصوصا جرایم اینترنتی به صورت مشاوره تلفنی، مشاوره آنلاین و یا به صورت حضوری به مخاطبین و متقاضیان عزیز است.

جرایم سایبری

همچنین بخوانید

جرایم اینترنتی به چه جرایمی اطلاق می‌گردد؟

جرایم اینترنتی جرایمی هستند که در فضای مجازی به وقوع می‌پیوندد. به عبارت دیگر می‌توان گفت هر فعل یا ترک فعلی که در بستر اینترنت یا از طریق رایانه یا از طریق اتصال به اینترنت، چه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم واقع گردد و آن رفتار توسط قانون ممنوع شده باشد و قانونگذار برای آن عمل، مجازات نیز در نظر گرفته شده باشد، جرم رایانه‌ای یا اینترنتی محسوب خواهد شد.

لذا با عنایت به تعریف فوق از جرایم اینترنتی، این جرایم را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم نمود:

  • جرایمی که در آن‌ها رایانه و اینترنت و تجهیزات جانبی آن موضوع جرم واقع شده قرار می‌گیرند. مثل تخریب، سرقت و…
  • جرایمی که در آن‌‌ها از رایانه و اینترنت به عنوان ابزار ارتکاب جرم استفاده خواهد شد، که معمولا در بستر شبکه‌های رایانه‌ای و اینترنت به وقوع می‌پیوندد. مثل کلاهبرداری، جعل و سرقت رایانه‌ای و ….
  • جرایمی را می‌توان سایبری نامید که در فضای مجازی به رخ دهد، اما بسیاری از آثار آنها در واقعیت ظاهر خواهد شد. مثل شنود غیرمجاز، نفوذ غیرمجاز، کرم‌های رایانه‌ای، انتشار ویروس و …

عده‌ای اعتقاد دارند، تعاریف مختلف ارائه شده از جرایم اینترنتی، به علت اختلاف در دیدگاه‌هاست. عده‌ای آن را ناشی از تفاوت در مقدار آگاهی و دانش صاحب نظران عنوان می‌کنند، اما به نظر می‌رسد مشکلات موجود در تعریف جرم اینترنتی بیشتر از ماهیت و گستره وسیع این جرم ناشی شده است.

مصادیق جرایم اینترنتی چیست؟

مصادیق جرایم اینترنتی را می‌توان طبق قانون در عناوین زیر خلاصه کرد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهد شد:

  • دسترسی غیرمجاز به سامانه‌های اینترنتی و یا داده مخابراتی
  • شنود غیرمجاز محتوای در حال انتقال ارتباطات غیرعمومی در امواج مغناطیسی یا نوری یا سامانه‌های اینترنتی یا مخابراتی
  • جاسوسی اینترنتی
  • جعل اینترنتی
  • تخریب و اخلال در داده‌ها یا سامانه‌های مخابراتی و اینترنتی
  • سرقت و کلاهبرداری در بستر اینترنت
  • جرایم اینترنتی علیه عفت و اخلاق عمومی
  • هتک حیثیت و نشر اکاذیب
  • تولید، انتشار یا در دسترس قرار دادن یا معامله کردن نرم‌افزارها یا داده‌ها یا هر نوع ابزار الکترونیکی
  • فروش یا انتشار یا در دسترس قرار دادن گذرواژه یا هر داده‌ای که امکان دسترسی غیرمجاز به داده‌ها یا سامانه‌های اینترنتی یا مخابراتی متعلق به دیگری را ایجاد کند.
  • انتشار یا در دسترس قرار دادن محتویات آموزش دسترسی غیرمجاز، جاسوسی اینترنتی، شنود غیرمجاز، تخریب و اخلال در داده‌ها یا سامانه‌های اینترنتی و مخابراتی

برای طرح شکایت از جرایم اینترنتی به کدام دادگاه باید مراجعه کرد؟

پرسشی که در اینجا مطرح است این که در صورت وقوع جرم در بستر اینترنت کدام دادگاه صالح به رسیدگی به این نوع از جرایم محسوب می‌گردد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت مطابق مواد ۳۰ و ۳۱ قانون جرایم رایانه‌ ای مصوب سال ۱۳۸۸، قوه قضاییه به تناسب ضرورت مکلف گردیده، شعبه یا شعبی از دادسراها، دادگاه‌های عمومی و انقلاب، نظامی و تجدیدنظر را برای رسیدگی به جرایم اینترنتی اختصاص دهد.

دادرسان این دادسراها و دادگاه‌ها باید از میان قضاتی که آشنایی کافی به ‌امور مربوط به اینترنتی و رایانه را دارند، انتخاب گردند.

در این خصوص دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم رایانه‌ای و فناوری ارتباطات موسوم به دادسرای جرایم رایانه (ناحیه ۳۱ تهران) تنها مرجع فعال درخصوص رسیدگی به جرایم رایانه‌ای است. این دادسرا مسئولیت کامل رسیدگی به جرایم مربوط به تخلفات در حوزه فضای مجازی کشور را عهده‌‌دار است.

لازم به ذکر است که این دادسرای تخصصی با هدف رسیدگی به جرایم اینترنتی و فناوری اطلاعات و ارتباطات، رسیدگی به جرایم شرکت‌های هرمی و شکایات در خصوص جرایم ارتکابی در فضای مجازی تشکیل گردیده است.

انجام شکایت از جرایم کیفری

طبق قانون، جرایم اینترنتی چه مجازاتی را به همراه دارد؟

جرایم اینترنتی نیز مانند هر جرم دیگری، بعد از ارتکاب آن مجازاتی را برای عامل به همراه خواهد داشت. این مجازات‌ها در قوانین جرایم اینترنتی به شرح زیر تعیین شده است:

  • بر اساس ماده ۷۲۹ قوانین جرایم اینترنتی، هر فردی به طور غیرمجاز به داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی در حفاظت کامل است، دسترسی پیدا کند، به ۹۱ روز تا یک سال حبس یا جزای نقدی از پنج تا ۲۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
  • به موجب ماده ۷۳۰ قوانین جرایم اینترنتی، هر فردی به طور غیرمجاز و غیرقانونی، محتوای در حال انتقال ارتباطات غیرعمومی در سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا امواج نوری یا الکترومغناطیسی را شنود نماید، به شش ماه تا دو سال حبس یا جزای نقدی از ۱۰ تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم می‌گردد.
  • بر طبق ماده ۷۳۲ قوانین جرایم اینترنتی، هر شخصی به قصد دسترسی به داده‌های سری موضوع ماده (۳) این قانون، تدابیر حفاظتی و امنیتی سامانه‌های اینترنتی یا مخابراتی را نقض نماید، به شش ماه تا دو سال حبس یا جزای نقدی از ۱۰ تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
  • بر اساس ماده ۷۳۶ قوانین جرایم اینترنتی، هر فردی به صورت غیرمجاز، داده‌های دیگری را از سامانه‌‌های اینترنتی یا مخابراتی یا حامل‌های داده حذف کند یا تخریب نماید یا مختل یا غیرقابل پردازش کند، به شش ماه تا دو سال حبس یا جزای نقدی از ۱۰ تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
  • به موجب ماده ۷۳۸ قوانین جرایم اینترنتی، هر شخصی به صورت غیر قانونی و غیرمجاز با انجام اعمالی از قبیل تغییر گذرواژه یا رمزنگاری داده‌ها یا مخفی کردن آنها، مانع از دسترسی افراد مجاز به داده‌ها یا سامانه‌‌های اینترنتی یا مخابراتی گردد، به ۹۱ روز تا یک سال حبس یا جزای نقدی از پنج تا ۲۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
  • براساس ماده ۷۴۰ قوانین جرایم اینترنتی‌، هر شخصی به صورت غیرمجاز داده‌های متعلق به دیگری را سرقت کرده یا برباید، در صورتی که عین داده‌ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از یک تا ۲۰ میلیون ریال و در غیر این صورت به ۹۱ روز تا یک سال حبس یا جزای نقدی از پنج تا ۲۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
  • طبق ماده ۷۴۱ قوانین جرایم اینترنتی، هر فردی به صورت غیرمجاز از سامانه‌های اینترنتی یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از جمله وارد کردن، محو، تغییر، ‌ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سامانه، مال یا وجه یا منفعت یا امتیازات یا خدمات مالی برای خود یا دیگری تحصیل نماید، علاوه بر رد مال به صاحب آن، به یک تا پنج سال حبس یا جزای نقدی از ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
  • طبق ماده ۷۴۲ قوانین جرایم اینترنتی، هر شخصی به وسیله سامانه‌های مخابراتی یا اینترنتی یا حامل‌های داده، محتویات مستهجن را منتشر کرده و یا توزیع یا معامله کند یا به قصد افساد یا تجارت تولید یا ذخیره یا نگه‌داری نماید، به ۹۱ روز تا دو سال حبس یا جزای نقدی از پنج تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
  • بر اساس ماده ۷۴۴ قوانین جرایم اینترنتی، هر فردی به سامانه‌های مخابراتی یا اینترنتی، صوت یا فیلم یا تصویر شخص دیگری را تغییر داده یا تحریف نماید و آن را منتشر کند و یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر نماید، به صورتی که عرفا موجب هتک حیثیت و آبروی او گردد، به ۹۱ روز تا دو سال حبس یا جزای نقدی از پنج تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
  • به موجب ماده ۷۴۵ قوانین جرایم اینترنتی، هر فردی به وسیله سامانه‌های مخابراتی یا رایانه‌ای تصویر یا صوت یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگران را بدون کسب رضایت آنها، جز در موارد قانونی منتشر نماید یا در دسترسی دیگران قرار دهد، به نحوی که به ضرر یا عرفا موجب هتک حیثیت و آبروی او گردد، به ۹1 روز تا دو سال حبس یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
  • طبق ماده ۷۴۶ قوانین جرایم اینترنتی، هر فردی به قصد اضرار به دیگران یا تشویش اذهان عمومی یا اذهان مقامات رسمی به وسیله سامانه اینترنتی یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد، یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، راسا یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور تلویحی یا صریح نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق یاد شده به نحوی از انحا ضرر معنوی یا مادی به دیگری وارد گردد یا نگردد، افزون بر اعاده حیثیت، به ۹۱ روز تا دو سال حبس یا جزای نقدی از پنج تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

شکایت از جرایم کیفری

مراحل مختلف ثبت شکایت از جرایم اینترنتی

یکی از آسان‌ترین مسیرها برای برقراری تماس و ارتباط با پلیس فتا بدون مراجعه حضوری، از طریق وب سایت پلیس فتاست.

شما قادر خواهید بود در این سامانه کلیه گزارش‌های خود در خصوص تخلفات و جرایم سایبری را در سامانه مرکزی پلیس فتا به ثبت برسانید، مثل انواع کلاهبرداری‌ها، جرایم و تخلفات فروشگاه‌های اینترنتی و مزاحمت‌ها در فضای مجازی مثل تلگرام و اینستاگرام و واتساپ و…

ثبت شکایت در سامانه پلیس فتا به صورت اینترنتی

برای ورود به سایت پلیس فتا صرفا کافی است، که سایت مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا را در گوگل سرچ نمایید و پس از طی کردن روند ثبت‌نام در سامانه، مطابق نیاز خود یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنید.

  • ارتباط آفلاین
  • گفتگوی آنلاین
  • گزارش تخلف شبکه اجتماعی
  • گزارش تخلف وب سایت
  • گزارش تخلف پیامک و پست الکترونیک
  • گزارش تخلف نرم‌افزار و بازی

پس از تکمیل کردن اطلاعات شکایت‌تان در سایت پلیس فتا، شکایت شما ثبت خواهد شد و خیلی زود در دستور پیگیری و اقدام قرار خواهد گرفت.

شما قادر خواهید بود در این سایت کلیه تخلفات اینترنتی را به هر میزان جزیی هم باشد را گزارش دهید. به این نکته توجه داشته باشید، که شکایات شما هر چقدر هم کوچک باشد، ممکن است قدم مهمی برای جلوگیری از قربانی شدن دیگران و پاکسازی فضای اینترنت از برخی جرایم باشد.

شما می‌توانید به سادگی شکایات خود را از فروشگاه‌های اینترنتی که دارای نماد اعتبار هستند را در سایت https://enamad.ir/ نیز به ثبت رسانید.

تماس با پلیس فتا

یکی از راه‌های ارتباطی با پلیس فتا، تماس با مرکز تلفنی این سامانه با شماره ۰۹۶۳۸۰ است که شما می‌توانید از این شماره برای ارتباط با مرکز فوریت‎‌های پلیس فتا استفاده نمایید.

ارجاع شکایت به دادسرای جرایم رایانه‌ای

بهترین و سریع‌ترین راه‌حل برای ثبت شکایت در پلیس فتا مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی و ثبت شکایت است. که این شکایت پس از سیر مراحل به دادسرای جرائم رایانه‌ای ارجاع خواهد شد. این دادسرا وظیفه پیگیری و حل پرونده‌های قضایی مربوط به تخلفات و شکایات اینترنتی را بر عهده دارد.

بنابراین پس از ثبت نام در سامانه ثنا و ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی و تشکیل پرونده، منتظر دریافت پیامک بمانید.

این موضوع به خاطر این است که در برخی از موارد ممکن است که فرد به اشتباه تصور کند که این پرونده در حیطه وظایف پلیس فتا است در حالی که در اصل این پرونده جزو وظایف پلیس آگاهی است. به همین علت و جهت جلوگیری از سردرگمی‌های احتمالی شاکیان، تمام اطلاعات لازم در پیامک ذکر خواهد شد.

شکایت در دادسرای جرایم اینترنتی

پس از دریافت پیامک در واقع پرونده شما به دادسرای جرایم رایانه‌ای ارجاع شده است تا در آن دادسرا به صورت کاملا تخصصی روی شکایت شما کار شود. در این مرحله از شکایت، ممکن است که بر اساس میزان حساسیت و اهمیت پرونده شما، رسیدگی به آن شاید به پلیس فتای مرکز نیز ارجاع گردد.

روال پیگیری‌ پرونده‌ها و شکایت‌ها در پلیس فتا به این شکل است که یا شخص شاکی از موقعیت متهم آگاهی کامل دارد و در واقع پرونده یک شاکی و یک متهم معین دارد که در این حالت، دفتر دادسرا پیام احضاریه را برای هر دو نفر ارسال خواهد کرد تا هر دو طرف در جریان روند رسیدگی پرونده قرار گیرند.

در حالت بعدی گاهی ممکن است که شاکی مجرم را نشناسد. در این حالت باید تحقیقات گسترده‌ای در آگاهی یا پلیس فتا صورت گیرد تا مجرم یا مجرمان شناسایی گردند. 

بررسی شکایت از جرایم کیفری

برخورد پلیس فتا با مجرمان جرایم اینترنتی

پلیس فتا بعد از شناسایی و نهایتاً دستگیری متهمان کانال‌های واتساپی آنها را به مرجع قضایی ذیربط که همان دادسراهای جرایم رایانه‌ای هستند، تحویل می‌دهد.

لازم بذکر است مدارک و ادله دیجیتال به عنوان دلیل در محاکم پذیرفته می گردند. اظهارات شاکی و متهم معمولاً برای پلیس فتا دارای سندیت قطعی نیست، شاکی و پلیس و حتی خود متهم موظفند برای اثبات ادعا‌های خود به محاکم قضایی، ادله دیجیتال ارائه کنند.

بر اساس قانون و دستورالعمل‌های اجرایی، یکی از نهادهای رسمی در موضوعات مرتبط با فضای مجازی پلیس فتا است و طبق تفسیر ماده ۴ قانون تاسیس نیروی انتظامی، متولی تامین نظم و امنیت و آسایش عمومی و فردی هر کشور در فضای مجازی بر عهده پلیس فعال در این حوزه قرار گرفته است.

وظیفه کارشناسان و ماموران اداره تشخیص و پیشگیری پلیس فتا، سیر در فضای سایبری کشور و رصد سایت‌های مختلف در شبکه‌‌های اجتماعی، کانال‌ها، وبلاگ‌ ها، تالارهای گفتگو و غیره است که در آن‌ها جرمی واقع نشود.

البته طبق ادعای مسئولین پلیس فتا، مامورین پلیس به هیچ عنوان وارد حریم خصوصی اشخاص نخواهند شد.

لازم است بدانید، نامه‌های الکترونیک، چت‌های دو نفره و صفحات خاص، به عنوان حریم خصوصی اشخاص محسوب است و نباید آن‌ها رصد کرد و اگر تجاوزی به حریم خصوصی اشخاص صورت گرفته باشد، شاکی باید ابتدا از محاکم دادگستری مجوز قضایی لازم را اخذ کرده تا در نهایت پلیس با مجرم برخورد نماید.

از آنجایی که اثبات جرایم سایبری و انعکاس آن به پلیس فتا، دارای پیچیدگی خاصی است و ممکن است بی‌اطلاعی به برخی مسائل موجب رد شکایت مطرح شده و یا محکومیت احتمالی مضنونین گردد، حتما قبل از هر گونه اقدام، با یک وکیل متخصص در این رابطه مشورت نمایید.

طرح و پیگیری شکایت در این زمینه چقدر زمان می‌برد؟

با توجه به حجم زیاد این گونه پرونده‌ها و از آنجایی که متاسفانه همه روزه شاهد بروز این اتفاقات در کسب و کارهای آنلاین و اینترنتی و کلاهبرداری در کانال‌های واتساپ و ایجاد مزاحمت و یا وقوع روابط نامشروع هستیم، باید عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت در مراجع قضایی و ارجاع آن به پلیس فتا به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان زمان دقیقی را بیان کرد و ممکن است متناسب با موضوع شکایت و دلایل ارائه شده متفاوت باشد.

ولی قطعا کارشناسان و وکلای شاغل در این حوزه، با تجربه ای که در پیگیری و انجام پرونده های مختلف جرایم رایانه ای و سایبری در پلیس فتا کسب نموده اند، می‌توانند بهترین و سریع ترین مسیر را برای شما انتخاب نمایند.

هزینه‌های طرح شکایت از جرایم اینترنتی

هزینه‌های شکایت در دادسرای جرایم رایانه‌ای و پلیس فتا خیلی کم است تا اشخاص بیشتری در جامعه و در طبقات مختلف قادر باشند از این امکانات استفاده نمایند و حق کسی ضایع نگردد.

البته زیاد نگران نباشید، در صورتی که هر هزینه‌ای اعم از هزینه‌های دادرسی و کارشناسی در طول مسیر رسیدگی به پرونده پرداخت نمایید، می‌توانید بعد از محکومیت متهم، به عنوان خسارات دادرسی از او مطالبه نمایید.

اما در مجموع هزینه‌های دادرسی از مرحله ثبت شکایت تا صدور رای و هزینه‌های مرحله اجرا و همچنین تعرفه‌های حق‌الوکاله وکیل در صورت نیاز به استفاده از خدمات وکیل و هزینه‌های کارشناسی و هزینه‌های ثبت شکواییه، هر ساله توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌گردد.

برای اطلاع از تعرفه خدمات قضایی در سال 1401 می‌توانید به قانون بودجه کشور مراجعه نمایید.

بررسی جرایم سایبری

آیا برای تنظیم شکایت از جرایم اینترنتی، به استفاده از خدمات وکیل نیاز است؟

اگر می‌خواهید طرح شکایت شما در دادسرای مربوطه و پلیس فتا با سرعت بیشتری پیش برود و به نتیجه مطلوبی در انتهای فرایند آن برسید و حقوق از دست رفته‌تان را به دست آورید، به شما توصیه می‌کنیم که با یک وکیل مجرب جرایم اینترنتی حتما مشورت کنید.

اغلب بعضی از مسائل پیش می‌آید، که شاید از نظر شما عادی جلوه کند ولی برعکس، بسیار مهم هستند و می‌توانند در به دام انداختن مجرمین فضای مجازی، واقعا تاثیرگذار باشند. وکیل با تجربه و صادق می‌تواند شما را در خصوص موارد یاد شده، آگاه نماید.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلا و مشاوران سامانه حقوقی شکایت 24: صرفه‌جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، وقت‌گیر، چالش‌برانگیز و استرس‌زا به دادگاه، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به جرایم اینترنتی خواهد بود.

همچنین وکلای دادگستری متخصص قادرند در مورد کم و کیف جرم واقع شده و نحوه تنظیم شکایت‌نامه، شما را راهنمایی کنند و می‌تواند بررسی نمایند که آیا ادله و مدارک کافی برای اثبات شکایت، از سوی شما ارائه شده است یا خیر؟

علاوه بر آن وکلای مجرب و متخصص قادرند نتیجه احتمالی شکایت شما را  تا حدودی پیش‌بینی نمایند و در روند رسیدگی و تسریع آن، نقش موثر و مثبتی ایفا کنند.

خدمات تخصصی حقوقی و پشتیبانی توسط سامانه حقوقی شکایت 24

موارد اشاره شده جزء بسیار کوچکی از جرائم صورت گرفته در فضای مجازی کشور است که در بستر اینترنت صورت می‌گیرد که البته به نوبه خود از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار است تا حدی که در صورت عدم رسیدگی به موقع مراجع قضایی، تبعات جبران‌ناپذیری را در افکار عمومی جامعه و همچنین کاهش امنیت فضای تبادل اطلاعات کشور ایجاد خواهد کرد.

عمده مشکلات پیش آمده در این بستر، اغلب به کم‌توجهی خود کاربران بر می‌گردد و همین امر موجب خواهد شد به راحتی جرایم متعددی اعم از مزاحمت، توهین یا حتی کلاهبرداری و … در فضای مجازی رخ دهد.

اگر در خصوص تنظیم شکایت تخصصی در حوزه جرایم اینترنتی و شکایت از جرایم اینترنتی نیاز به مشاوره حقوقی دارید یا قصد دارید تمام فرآیند احقاق حق خود را برعهده کارشناسان و وکلای متخصص قرار دهید، بهترین امکان برای شما استفاده از خدمات بسیار متنوع سامانه حقوقی شکایت 24 خواهد بود.

متاسفانه بیشتر افراد جامعه ما که با مشکل حقوقی مواجه می‌شوند، در ابتدا برای رفع معضل خود به وکیل دادگستری مراجعه نمی‌کنند و همین موضوع تبعات جبران‌ناپذیری را برایشان ایجاد خواهد کرد.

اخذ وکیل در مسایل مربوط به جرایم سایبری می‌تواند کمک شایان توجهی به شاکی پرونده نماید. اما اگر به علل مختلفی شاید امکان دسترسی شما به وکیل دادگستری وجود نداشته باشد که در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره حقوقی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

چگونگی شکایت از جرایم کیفری

مشاوره حقوقی از جهات مختلفی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برایتان داشته باشد که در کمترین حالت، اطلاعات حقوقی شما را در خصوص مورد مربوطه، افزایش خواهد داد.

سامانه حقوقی شکایت 24 با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص آماده خدمات‌رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده و سایر مسائل حقوقی است.

لازم بذکر است که این سایت حقوقی علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکواییه، دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و مانند آن نیز خدمات‌رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم شکوائیه، دادخواست، و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه شکایت 24 مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

جرایم اینترنتی چیست؟

هر فعل یا ترک فعلی که در بستر اینترنت یا از طریق رایانه یا از طریق اتصال به اینترنت، چه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم واقع گردد و آن رفتار توسط قانون ممنوع شده باشد و قانونگذار برای آن عمل، مجازات نیز در نظر گرفته شده باشد، جرم رایانه‌ای یا اینترنتی است.

برای شکایت از جرایم اینترنتی چه راه‌هایی وجود دارد؟

ثبت شکایت در سامانه پلیس فتا به صورت اینترنتی، تماس با پلیس فتا از طریق تلفن با شماره ۰۹۶۳۸۰، مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و ارسال شکواییه به دادسرای جرایم رایانه‌ای.

در صورتی که متهم جرایم اینترنتی مشخص نباشد آیا امکان طرح شکایت وجود دارد؟

در بسیاری از مواقع هویت متهم جرایم اینترنتی،مشخص نیست. در این موارد باید در قسمت مشتکی‌عنه، عنوان مجهول‌الهویه را درج نمود و از مقام قضایی خواست تا نسبت به شناسایی متهم یا متهمین دستورات قضایی لازم را صادر نماید.

شایان ذکر است، توضیحات بیشتر در این مقاله ارائه شده است. مخاطبین محترم می‌توانند جهت دریافت پاسخ کامل‌تر و توضیحات بیشتر به شرح مقاله مراجعه نمایند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

یک دیدگاه

  1. باعرض سلام
    من اسمم یوسف خزایی
    سالها است مورد حمله اینترنتی قرار گرفتیم و آسیب های زیادی دیدیم
    الان در حال آسیب زدن به مغزم هستند
    چون معتادم کردند به زور قتل و اعصاب خورد کنی کسی حرفم را باور ندارد ولی حرف پزشک های دزد و حرام زاده را قبول میکنند
    به صورت پرتو یا لیزر درمانی به مغزم آسیب میزنند و برای دیگران گفتنش توهم است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا