پیرامون شکایت

نحوه پس گرفتن شکایت چگونه است؟

ممكن است دعوايي در دادگاه مطرح شود و بعد از گذشت مدتي شاكي به دلايل مختلف از جمله توافق با متهم، جبران خسارت از طرف متهم و غیره تصميم به استرداد شكايت بگيرد. اينكه پس گرفتن شكايت به چه نحو انجام مي شود موضوعي است كه قصد داریم در این مقاله در سامانه حقوقی شکایت 24 به آن بپردازیم.

پس گرفتن شکایت

همانطور كه مي دانيد هر گاه صحبت از شكايت مي شود منظور دعاوي كيفري أست كه با تنظيم شكواييه از طرف شاكي در دادسرا يا دادگاه در مرحله رسيدگي است، زيرا براي طرح دعاوي حقوقي بايد دادخواست تنظيم نماييد

حال ممكن است به عنوان شاكي يا خواهان دعوايي را مطرح كرده ايد ولي بعد از شروع مرحله رسيدگي اتفاقاتي رخ دهد كه تصميم به پس گرفتن شكايت كنيد. اين اتفاقات مصاديق متعددي مي تواند داشته باشد از جمله اينكه متهم درصدد جبران خسارت هاي وارده به شاكي برآيد، متهم از شاكي مهلت بگيرد براي جبران خسارت یا ممكن أست شاكي به صورت كاملا بلاعوض شكايت خود را پس بگيرد.

به عنوان مثال يكي از كاربران فضاي مجازي تجربه خود را در این خصوص با ديگران در ميان گذاشته بود. او بيان كرده بود كه هفته پیش به صورت اتفاقی از حسابش پول برداشت شد به همين دليل در دادسرا شکایت كرده و بعد هم از طريق پلیس فتا پرونده تشکیل داده بود که از حساب او به صورت غیر مجاز پول برداشت شده است، اما بعد از مدتی متوجه شد یکی از اعضا خانواده اش پول را از حساب خارج کرده است. او هم شکایت خود را پس گرفت.

شکایت کیفری

آثار حقوقی پس گرفتن شکایت

حال که با علل و انگیزه های مختلف پس گرفتن شکایت آشنا شدیم، بايد ببينيم آثار حقوقي پس گرفتن شكايت چيست؟ همانطور كه مي دانيد جرايم به دو دسته كلي جرايم قابل گذشت و جرايم غيرقابل گذشت تقسيم ميشوند. اثر پس گرفتن شكايت در هر كدام از آن ها متفاوت أست. در ادامه به هر يك از آن ها خواهيم پرداخت.

به موجب قانون مجازات اسلامي جرايم قابل گذشت، جرائمي هستند كه براي شروع، رسيدگي و اجراي حكم مستلزم درخواست شاكي است. جرايم غير قابل گذشت هم جرائمي است كه براي تعقيب، رسيدگي و اجراي مجازات نياز به تقاضاي شاكي ندارد و خود دادستان اقدامات لازم را انجام مي دهد.

ممكن است بپرسيد راه تشخيص جرايم قابل گذشت از جرايم غير قابل گذشت چيست؟ در پاسخ مي توان گفت كه ملاك قانون گذار براي تشخيص اين دو از يكديگر، نص صريح قانون است. به اين توضيح كه اصل بر غيرقابل گذشت بودن جرايم است و جرايم قابل گذشت بايد در قانون تصريح شود. به همين منظور ماده ١٠٤ قانون مجازات اسلامي به ذكر جرايم قابل گذشت پرداخته است.

پس گرفتن شكايت در جرايم قابل گذشت

اگر شما در هنگام وقوع جرم قابل گذشت، بزه ديده واقع شده ايد و به عنوان شاكي شكايتي را در دادگاه صالح مطرح كرده ايد. حال به هر دليلي پشيمان شده باشيد و قصد استرداد و پس گرفتن شكايت خود را داشته باشيد، مي توانيد در دادگاه صالح درخواست استرداد و پس گرفتن شكايت خود را مطرح كنيد. در اين صورت با توجه به اينكه دعوا در چه مرحله اي باشد قرار متناسب صادر مي شود.

به عنوان مثال اگر دعوا در مرحله تعقيب باشد دادگاه قراري تحت عنوان قرار موقوفي تعقيب صادر مي كند و اگر در مرحله اجراي حكم باشد قرار موقوفي اجرا صادر مي شود.

رسیدگی به شکایت

پس گرفتن شكايت در جرايم غير قابل گذشت

همانطور كه پيش تر هم بيان شد جرايم غير قابل گذشت به دليل ارتباط قوي با نظم عمومي در صورت محقق شدن، نظام قضايي براي تعقيب و رسيدگي منتظر شكايت شاكي نمي ماند. خود اقدامات لازم را انجام مي دهد، اگر شاكي تصميم به پس گرفتن شكايت خود كند، دادگاه چه تصميمي اتخاذ خواهد كرد؟

ماده ٢٧٧ قانون آيين دادرسي كيفري به اين سوال پاسخ مي دهد. بدين شرح كه هرگاه شاكي يا مدعي خصوصي در جرائم غيرقابل گذشت بعد از قطعي شدن حكم از شكايت خود صرف نظر نمايد محكوم عليه مي تواند با استناد به استرداد شكايت از دادگاه صادركننده حكم قطعي درخواست كند كه در ميزان مجازات تجديدنظر نمايد در اين مورد دادگاه به درخواست محكوم عليه در وقت فوق العاده رسيدگي نموده و مجازات را در صورت اقتضاء در حدود قانون تخفيف خواهد داد اين رأي قطعي است.

فرآيند پس گرفتن شكايت

به منظور پس گرفتن شكايت خود اعم از اينكه جرم محقق شده قابل گذشت يا غير قابل گذشت باشد. بايد به دادگاه صالح كه پرونده در آنجا باز أست مراجعه نماييد و با انجام تشريفات مربوطه اقدام به پس گرفتن شكايت كنيد.

مدارك لازم براي پس گرفتن شكايت

همانطور كه مستحضريد اين روزها براي انجام امور اداري و حقوقي بايد مداركي را ارائه كنيم كه مثبت سمت ما باشند. بنابراين اگر به عنوان شاكي قصد پس گرفتن شكايت خود را داريد بايد ابتدا مدارك هويتي از جمله كارت ملي، رونوشت شكواييه و همچنين شماره پرونده و شماره بايگاني خود را به قسمت اداري دادسرا يا دادگاه مربوطه ارائه كنيد.

هزينه پس گرفتن شكايت

براي تنظيم شكواييه بايد هزينه اي را كه سازمان برنامه و بودجه هر ساله براي خدمات قضايي تعيين مي كند بپردازيد، اما لازم به ذكر أست كه پس گرفتن شكايت هزينه اي ندارد و شما در هر زماني قبل از اجراي حكم مي توانيد شكايت خود را پس بگيريد.

ممكن است سوالي مطرح شود كه آيا با پس گرفتن شكايت، هزينه اوليه اي كه براي تنظيم آن پرداخت كرده ايم هم مي توان پس گرفت؟ پاسخ به اين سوال خير است، زيرا هزينه اوليه اي كه پرداخت كرده ايد براي ثبت شكايت و رسيدگي بوده است و دادگاه تا زماني كه منصرف نشده باشيد به آن رسيدگي مي كند. حال به هر دليلي اگر از شكايت خود منصرف شويد، نمي توانيد هزینه آن را پس بگيريد.

طرح شکایت کیفری

نقش وكيل در پس گرفتن شکایت

شايد با خودتان فكر كنيد كه موضوع پس گرفتن شكايت انقدر ساده است كه نيازي به حضور وكيل ندارد، اما اين تصور كاملا اشتباه است. لازم به ذكر أست كه اگر شما در قالب رضايت نامه، شكايت خود را پس بگيريد ديگر نمي توانيد بابت همان موضوع از متهم شكايت كنيد.

حضور يك وكيل مي تواند به شما اين آگاهي را بدهد كه تا چه ميزان شكايت خود را پس بگيريد يا اينكه پس گرفتن شكايت و رضايت خود را منوط و مشروط به چه اوامري كنيد تا شخص متهم از شرايط ايجاد شده سو استفاده نكند.

نحوه پشتيياني وکیل چگونه است؟

قطعا حضور يك وكيل توانمند و متخصص كه سابقه وكالت در پرونده هاي متعددي را داشته است، مي تواند موفقيت و تسريع در پرونده شما را دو چندان كند. ممكن است به عنوان شاكي تحت عناوين مختلف از كسي شكايت كرده باشيد و فقط قصد پس گرفتن يكي از شكايت هاي خود را داشته باشيد اما نحوه طرح آن خيلي اهميت دارد، زيرا ادبيات و نگارش شما مي تواند منجر به از بين رفتن تمام شكايت ها و عدم طرح دوباره آن ها شود. تحقق چنين اشتباهاتي با حضور يك وكيل به صفر مي رسد.

مدارک لازم برای پس گرفتن شکایت چیست؟

مدارک هویتی و مدارکی که نشان دهنده سمت شما به عنوان شاکی پرونده باشد از جمله مدارک مورد نیاز برای پس گرفتن شکایت است.

پس گرفتن شکایت منجر به آزادی محکوم علیه می شود؟

با توجه به نوع جرم ارتکابی که قابل گذشت یا غیر قابل گذشت باشد این موضوع متفاوت است.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

یک دیدگاه

  1. سلام
    از ما بابت یه ماشین درست کردن شکایت شده بود که امروز از شورای حل اختلاف پیامکی مبنی بر نظرسنجی امده بابت کیفیت کار شورای حل اختلاف
    ایا پرونده بسته شده که همچین پیامکی امده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا