شکایت از اصناف

شکایت از کتابفروشی چگونه است؟

با بازگشایی مدارس معمولا اولیا دانش آموزان گله مندی بسیاری از نحوه توزیع کتب درسی در سطح کتابفروشی‌های سطح شهر دارند که تخلفاتی همچون گران فروشی برخی کتب درسی، احتکار کتاب‌های پر مخاطب، فروش اجباری برخی کتاب‌های کمک آموزش به همراه کتب درسی و بسیاری از موارد دیگر موجب بی‌اعتمادی برخی از مردم به این صنف فرهنگی شده است.

بر اساس قوانین، درج قیمت بر روی کتب درسی الزامی بوده و قیمت کتاب‌های درسی باید در معرض دید اولیاء و دانش آموزان در کتابفروشی‌ها قرار بگیرد و هیچ کتابفروشی نمی‌تواند وجهی بیش از قیمت پشت جلد کتاب از خریدار طلب نماید.

از آن جایی که بسیاری از کتابفروشی‌ها، والدین دانش‌آموزان را ناچار می‌کنند تا به همراه کتاب درسی فرزندشان، نوشت افزار و اوازم التحریر، کتاب‌های حل‌المسائل و تعدادی از کتاب‌های کمک آموزشی را از کتابفروشی به اجبار خریداری کنند، باید اذعان کرد که این اجبار نوعی تخلف صنفی بوده و هیچ کتابفروشی حق تحمیل چنین مواردی را به خریداران آن‌ها نخواهند داشت.

این امر از طریق مراجع ذی‌ربط از جمله سازمان تعزیران حکوتی و اتحادیه اصناف قابل پیگیری بوده و حتی در صورت ورود ضرر و خسارت امکان طرح و مطالبه خسارت از مراجع قضایی کشور نیز ممکن خواهد بود.

از آن جایی که تعدادی از کتابفروشی‌های سطح شهر تهران قراردادهایی برای چاپ و نشر کتب با معاونتهای نظارت بر نشر و توزیع کتب در آموزش پرورش نیز دارند، برخی از تخلفات را می‌توان سریعا به معاونت مربوطه در آموزش و پرورش منعکس نمود تا سریعا با کتابفروش متخلف لغو قرارداد گردد.

بسیاری از مولفان نیز پس از اطلاع از چاپ کتاب خود در کتابفروشی‌های سطح شهر، به فکر شکایت از ناشر یا کتابفروشی متخلف افتاده و اقدام به طرح شکایت می‌نمایند.

طی سال‌های اخیر بسیاری از  اختلافات میان ناشران و مؤلفان، موجی از توجه به حقوق نویسندگان‌، ناشران و مولفان را به وجود آورد،‌ تا جایی که خانه کتاب ایران نیز دفتری تحت عنوان دفتر مشورتی حمایت از حقوق اهل قلم ایران تاسیس کرد. دفتری که بیشترین مراجعه‌کنندگان به آن مولفانی بودند که از حقوق خود آگاه نبودند.

اما راه و روش برخورد با این فروشندگان و نحوه شکایت از آن‌ها به چه صورت است؟ چگونه می‌شود زیانی را که توسط برخی از متخلفین صنف کتاب در هنگام خرید کتاب و لوازم کمک آموزشی به ما وارد شده است را جبران کرد؟ برای دریافت پاسخ این پرسش‌ها در ادامه با ما همراه باشید.

خرید از کتابفروشی

هیات بدوی رسیدگی به تخلفات ناشران و کتابفروشی‌ها

آیین‌نامه نحوه رسیدگی به تخلفات ناشران به استناد بند 22 ماده 2 قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور ضابطه‌مند کردن نحوه نظارت بر عملکرد ناشران در حوزه نشر به تصویب رسید و به مراجع مربوطه ابلاغ شد.

هیات بدوی رسیدگی به این تخلفات وظیفه دارند با اطلاع یا اعلام تخلف ناشران و کتابفروشی‌ها نسبت به تشکیل پرونده و تحقیق و بررسی و رسیدگی به تخلفات اعلام‌شده اقدام و رای بر وقوع تخلف یا برائت صادر نماید.

محل تشکیل هیات‌های بدوی هر ماه یک بار در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز هر استان است.

البته تخلفات قابل رسیدگی در این هیات معمولا در خصوص تخلف از ضوابط و مقررات وزارت ارشاد در خصوص نشر کتاب‌ها به هر صورت ممکن یا تخلف از قراردادهای منعقد‌ شده توسط ناشر با مولفین ناقض حقوق مولفان خواهد بود.

همچنین هرگونه تحریف در ثبت یا تغییر اطلاعات در مجوزهای صادر شده از سوی وزارت ارشاد، هرگونه جعل (اعم از مادی و معنوی) در خود اثر یا تغییر در جلد آن، هرگونه دخل و تصرف در مطالب و مندرجات و جلد آثار چاپ‌ شده به قصد معرفی اثر جدید و انجام هرگونه سرقت ادبی و در نظر نگرفتن حقوق مولفان و مصنفان از جمله وظایف هیات بدوی رسیدگی به تخلفات ناشران و کتابفروشی‌های سطح شهر است.

هیات تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات ناشران و کتابفروشی‌ها

دبیرخانه هیات تجدیدنظر در معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد مستقر است. این هیات مرجع رسیدگی به اعتراض ناشران و کتابفروشی‌ها یا شاکیان آن‌ها در خصوص آرای صادرشده از سوی هیات‌های بدوی استان‌هاست.

در عین حال مسئولیت رسیدگی به تخلفات ناشران در تهران نیز به عهده هیات تجدیدنظر قرار داده شده‌است.

این هیات هر دو هفته یک‌ بار در محل معاونت امور فرهنگی تشکیل جلسه خواهد داد. هیات‌های بدوی و تجدیدنظر برای احراز وقوع تخلف می‌توانند هرگونه تحقیق و بررسی کارشناسانه را از کتابفروشی‌ها و ناشران به عمل آورند و حتی برای این کار از ناشر و در صورت وجود شاکی یا اعلام‌کننده جرم از ایشان برای شرکت در جلسه دعوت و اظهارات طرفین را در صورتجلسه ثبت و لوایح دفاعیه و تصویر مدارک مثبته تخلف یا بی‌گناهی طرفین را اخذ  کنند و به امضای طرفین برسانند.

قفسه کتابفروشی

مجازات‌های اداری ناشران متخلف

آیین‌نامه رسیدگی به تخلفات ناشران مطابق با ملاک‌های شدت و اهمیت تخلف، عوامل تاثیرگذار در وقوع تخلف، دفعات تکرار آن، سهل‌انگاری یا  سوءنیت ناشر، این امکان را به هیات‌های بدوی یا  تجدیدنظر داده است که مجازات‌های اداری خاصی همچون توبیخ، تعلیق یا ابطال مجوز ناشر یا محرومیت از چاپ برخی کتب و همچنین محرومیت از دریافت برخی تسهیلات را برای ناشران و کتابفروشی‌های متخلف در نظر بگیرند.

البته ناشران نیز می‌توانند که در موراد صدور آرا از طرف هیات بدوی رسیدگی به تخلفات ناشران و کتابفروشی‌ها، ظرف مدت 15 روز در هیات تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات نسبت به آرای صادره اعتراض نمایند.

ثبت شکایت از کتابفروشی در سامانه ثبت شکایات مردمی سازمان حقوق مصرف کنندگان

هر چند امروزه یکی از راه‌های طرح شکایت از یک کتابفروشی که به سهولت در دسترس عموم است، شکایت از طریق سامانه‌های وابسته به سازمان حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان کشور است، اما همچنان بیشتر متضررین از تخلفات صنف کتابفروشان تمایل دارند تا شخصا وارد عمل شده و تحت عنوان شاکی خصوصی موضوع شکایت از صنف خاطی را پیگیری نمایند.

در این شرایط نیز چندین راه  مقابل شما قرار دارد که قادر خواهید بود بسته به شرایط، هرکدام از این موارد را که دوست دارید انتخاب کرده و شکایت خود را تا حصول نتیجه از طریق همان مرجع پیگیری و به نتیجه برسانید. جداً توصیه می‌شود از هیچ تخلفی به سادگی عبور نکنید.

شکایت از کتابفروشی‌ها از طریق سازمان نظام صنفی

شما می‌توانید شخصا یا با استفاده از یک وکیل متخصص دادگستری در امور صنفی به سازمان مذکور مراجعه کرده و پس از ارائه مدارک و مستندات خود از تخلفات کتابفروش متخلف به مرجع ثبت تخلفات اداره مربوط، شکایت خود را از طریق دایره پیگیری شکایات، مورد پیگیری قرار دهید.

البته هم اکنون فرآیند طرح شکایت از طریق سامانه‌های الکترونیک این سازمان ثبت و پیگیری می‌گردد.

از مدارک مهمی که می‌تواند دلیل مهمی برای طرح شکایت شما باشد و به عنوان مدرک در سازمان مربوطه مورد رسیدگی قرار گیرد، رسید خرید کتاب یا فاکتور خرید و قرارداد و همچنین فیش واریزی به حساب کتابفروشی، یا فردی است که در قرارداد مذکور وجه قرارداد باید به حساب او واریز می‌گردیده، خواهد بود.

بازرسان ویژه اتحادیه ناشران و کتابفروشی‌ها ظرف مدت زمان حدود 10 روز، از تاریخ ثبت شکایت شما، موضوع را توسط کارشناسان خود پیگیری خواهند کرد و موضوع را مورد کارشناسی دقیق قرار خواهند داد و در صورتی که کتابفروش متخلف شناخته شود، میزان تخلف را تعیین و گزارش مربوطه را به اتحادیه و شاکی منعکس خواهد کرد.

در ادامه این اقدامات و بعد از اخطار به کتابفروشی و عدم اعتراض به تصمیم کارشناسان، در صورتی که رای کارشناس بر انجام تخلف از ناحیه کتابفروشی یا ناشر باشد، فروشنده وظیفه دارد یا با رفع ایرادات کاری  یا با عودت مبلغ مورد نظر به حساب مشتری، رضایت خریدار را به عنوان شاکی جلب کرده تا موضوع مرتفع گردد.

در غیر این صورت صنف یاد شده موظف است مراتب را به مراجع بالاتر جهت اتخاذ تصمیم نهایی منعکس‌ نماید. شاکیان کتابفروشی‌ها توجه داشته باشند که پیگیری شکایت از طریق اصناف بسیار سریع‌تر و راحت‌تر بوده و زمان کمتری را از شاکی هدر خواهد داد.

داخل کتابفروشی

شکایت از کتابفروشی‌ها از طریق سازمان تعزیرات حکومتی

اگر طرح شکایت شما از فروشنده کتاب یا ناشر و پیگیری پرونده در اتاق اصناف به نتیجه نرسد و کتابفروشی متخلف به حکم صادره از سوی صنف خود تمکین ننماید و آن را نپذیرد، پرونده مربوطه پس از 10 روز کاری، به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده و رسیدگی به این نوع پرونده‌ها در سازمان تعزیرات حدود یک ماه زمان می‌برد.

البته لازم به توضیح است که برآورد‌های زمانی شاید خیلی دقیق یا کارشناسی شده نباشد و شاید پروسه رسیدگی در بسیاری از پرونده‌ها ماهها به طول بینجامد ولی با عنایت به اعلام خود سازمان تعزیرات و بهره برداری از برخی نظر سنجی‌ها این زمان‌ها اعلام شده است.

روش رسیدگی به پرونده شکایت از کتابفروشی متخلف نیز در سازمان تعزیرات حکومتی به این شکل است که بعد از وصول شکایت توسط این سازمان، معاون شعبه ابتدا صلاحیت سازمانی خود را بررسی نموده و پس از تایید، ابتدا یک نسخه از گزارشات ارائه شده را به سازمان نظارت و بازرسی سازمان تعزیرات ارسال می‌نماید.

سازمان نظارت و بازرسی نیز موظف خواهد بود حداکثر ظرف مدت 15 روز، نظریه نهایی و نتیجه کارشناسی بازرسان خود را به شعبه مربوطه ارسال نماید.

حال در صورتی که نظر این سازمان، بر وقوع تخلف کتابفروشی باشد، متهم پرونده برای دادن توضیحات به سازمان تعزیرات حکومتی احضار شده و بعد از مراجعه او و اخذ مدارک و مستندات لازم توسط او، حکم نهایی از سوی سازمان تعزیرات حکومتی صادر می‌گردد.

اگر کتابفروش یا ناشر متخلف به هر دلیلی در شعبه حاضر نگردد، حکم به صورت غیابی صادر می‌گردد و متهم در ادامه روند رسیدگی ظرف مهلت زمانی مشخص قادر خواهد بود تقاضای واخواهی خود را به سازمان تعزیرات تسلیم نماید و شعبه نیز مکلف است این درخواست را دریافت و مورد بررسی و رسیدگی مجدد قرار دهد.

اما به این نکته توجه داشته باشید در صورتی که فروشنده کتاب یا ناشر متخلف در جلسه دادگاه حضور نیابد، دیگر حق تجدیدنظرخواهی به رای صادره از سازمان تعزیرات را نداشته و قادر نیست پس از اجرای حکم نهایی، خواستار تجدید نظر خواهی و یا بررسی مجدد پرونده گردد.

در غیر این صورت نیز یعنی اگر کتابفروش درخواست واخواهی خود را ارائه ننماید، پرونده پس از اتمام مهلت واخواهی به دایره اجرای احکام تعزیرات برای اجرای حکم ارسال خواهد شد.

از آن جایی که مطرح کردن و در نهایت نمودن هر درخواست یا شکایتی در موضوعات مختلف، دارای پیچیدگی‌های خاصی است و بعضا ممکن است بی اطلاعی از بسیاری مسائل موجب عدم حصول نتیجه مطلوب شود، یا احتیاج باشد علاوه بر طرح شکایت در نهادهای صنفی و سازمان تعزیرات به صورت موازی نیز پیگیری های لازم از ناحیه مراجع قضایی نیز صورت پذیرد، حتما قبل از هر گونه اقدام، با یک وکیل متخصص در امور صنفی، مشورت کنید.

شکایت از ناشران و فروشندگان کتاب از طریق مراجع قضایی کشور

با اینکه بر اساس قانون، سازمان تعزیرات حکومتی نهادی است که وظیفه رسیدگی به تخلفات اتحادیه‌های صنفی را دارا است، ولی این سازمان را نباید یک مرجع قضایی به شمار آورد و متضررین از وقوع این تخلفات در صورت وقوع خسارت، باید برای اقدام قضایی برابر با قانون مسئولیت مدنی از طریق محاکم دادگستری نسبت به پیگری دادخواست یا طرح دعوای خود اقدامات لازم را به عمل آورند.

برای این امر متناسب با میزان خسارت وارده از سوی کتابفروشی یا ناشر به مشتری و اخذ تامین دلیل قضایی از سوی شوراهای حل اختلاف، با توجه به مبلغ خسارت وارده در این خصوص، باید نسبت به طرح شکایت در شورای محل وقوع تخلف یا دادگاه عمومی حقوقی همان محل، دادخواست مطالبه خسارت ارائه داد.

مجازات برخی تخلفات صنفی در قوانین تعزیرات حکومتی

بسیاری از مردم و حتی اغلب اصناف با تخلفات صنفی و قوانین تعزیرات حکومتی آشنایی کافی و لازم را ندارند و عموم مردم در صورت برخورد با چنین تخلفاتی، معمولا چشم پوشی کرده و از آن می گذرند و البته همین گذشت و اغماض موجب متجری شدن متخلفان و افزایش تخلفات صنفی در موارد دیگر خواهد شد که کتابفروشی‌ها نیز از این مقوله مستثنی نیستند و حقوق بسیاری از مردم در این تخلفات ضایع خواهد شد.

اما قانونگذار بسیاری تخلفات صنفی را که سبب متضرر شدن افراد جامعه خواهد شد را در قوانین نظام صنفی کشور، پیش بینی و مورد بررسی دقیق قرار داده است و برای آن‌ها مجازات نیز در نظر گرفته است.

پس اگر شما هم تا کنون از چنین مواردی چشم پوشی نموده‌اید، باید بدانید که قانونگذار در این موارد حامی مصرف‌کنندگان است و شما قادر خواهید بود با طرح شکایت حق پایمال شده خود را اعاده نمایید.

در ادامه به برخی مجازات‌ها و تخلفات صنفی در تعزیرات حکومتی، بر اساس قانون نظام صنفی کشور مصوب 24/12/82 به شرح زیر می‌باشد:

کتابفروشی بزرگ

گران فروشی

گران فروشی عبارت است از فروش یا عرضه کالا یا ارائه خدمات به قیمتی بیشتر از نرخهای مشخص شده، به وسیله مراجع قانونی ذیربط و عدم اجرای ضوابط و مقررات قیمت گذاری و نهایتا انجام دادن هرنوع عملی که منجر به بالا رفتن قیمت کالا یا خدمت به زیان خریداران گردد.

مجازات‌های گران فروشی برابر با قوانین نظام صنفی به شرح زیر می باشد:

  • مرتبه اول: جبران خسارت وارده به خریدار وجریمه نقدی معادل دوبرابر مبلغ گران فروشی.
  • مرتبه دوم: جریمه نقدی معادل چهار برابر مبلغ گران فروشی.
  • مرتبه سوم: شش برابرمبلغ گران فروشی جریمه نقدی و همینطور نصب پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان تخلف صنفی به مدت ۲ هفته.
  • مرتبه چهارم: هشت برابرمبلغ گران فروشی جریمه نقدی ونصب پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی، به مدت دو ماه.
  • درمرتبه پنجم و مراتب بعدی: به 10 برابر مبلغ گران فروشی جریمه نقدی و پروانه کسب، به مدت ۶ ماه تعلیق و محل کسب تعطیل می‌گردد.

چنانچه از فروشگاه‌های اینترنتی اقدام به خرید کتاب نموده اید به موارد زیر توجه نمایید:

مسیرهای زیادی برای شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی پیش روی شاکیان قرار دارد که از آن جمله می‌توان به طرح شکایت از طریق نیروی انتظامی (پلیس فتا) و همچنین مراجع قضایی اشاره کرد.

همیشه فروشگاهی را برای خریدهای آنلاین خود انتخاب نمایید که دارای نشان اعتماد الکترونیکی ایران باشد.

نماد اعتماد الکترونیکی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت، به سایت‌هایی اینترنتی که صلاحیتشان توسط این مرکز تایید شده اعطا می‌شود. این نشان، در حقیقت ضمانتی برای اطمینان خریداران اینترنتی محسوب می‌شود.

مسئول پیگیری و انجام تحقیقات جرایم اینترنتی کشور پلیس فتا است. ماهیت شکل گیری پلیس فتا، عملیاتی است و به صورت تخصصی نسبت به تأمین امنیت تولید و تبادل اطلاعات در فضاهای مجازی و بستر اینترنت کشور فعالیت دارد و با هدف مقابله با جرایم، پیشگیری و کشف جرم اقدامات لازم را به عمل می‌آورد.

مراجع قضایی نیز معمولا برای انجام تحقیقات خود در جرایم اینترنتی، از طریق این یگان زیر مجموعه نیروی انتظامی، عمل نموده و مبادرت به ارجاع دستورات قضایی می‌‌نمایند.

شاکیان کتابفروشی‌های آنلاین که از طریق بستر اینترنت اقدام به خرید نموده و مال آن‌ها ربوده شده قادر خواهند بود از این طریق نیز، شکایت خود را در خصوص تخلفات فروشگاه‌های آنلاین و اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی و وب ‌سایت‌ها و غیره مطرح  کنند.

مدارک مورد نیاز برای طرح شکایت از کتابفروشی‌ها

همانگونه که در ابتدای مطالب ذکر شد کلیه اسناد ومدارکی که دلالت بر تخلف صورت گرفته دارد از جمله رسید، فاکتور و رسیدهای واریز وجه باید به همراه لایحه تنظیم شده و نوع دقیق خواسته پیوست پرونده گردد.

همانگونه که قبلا نیز ذکر شد، در طرح شکایت یا هر ادعایی، شما باید تمامی مدارک و مستنداتی را که دلالت برحقانیتتان دارد، در صورت نیاز به دادگاه یا سازمان تعزیرات یا صنف مربوطه ارائه کنید و آن‌ها را به همراه لایحه دفاعیه حتما ضمیمه پرونده‌ نمایید.

توجه داشته باشید که بر اساس قانون، برای اثبات هر دعوایی از سند، اقرار، شهادت، قسامه و سوگند می توان استفاده کرد هر چند علم و آگاهی قضات نیز در بسیاری از پرونده‌ها بی‌تاثیر نیست.

البته انجام یک مشاوره خوب و متناسب با مسیر شکایت پیش بینی شده، می تواند استفاده از ادله و راهکار منطقی تری را برای شما مشخص نماید

طرح و پیگیری شکایت از کتابفروشی چقدر زمان می‌برد؟

با عنایت به اوضاع نامطلوب اقتصادی در کشور، مکررا شاهد طرح شکایت‌های مختلف از اصناف خصوصا در زمان‌های بازگشایی مدارس از کتابفروشی‌های متخلف هستیم.

حجم بالایی از این شکایات معمولا در سازمان تعزیرات و اتحادیه اصناف و دادگاه‌ها، همه روزه ثبت و مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

لذا باید عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه متناسب با موضوع شکایت به صورت دقیق قابل پیش بینی نیست و انجام کارشناسی‌های متعدد در این مراحل، زمان بر شدن آنها را نیز افزایش خواهد داد.

در مسائل حقوقی و قضایی نیز متبحرترین وکلای کشور با توجه به پیچیدگی های کار قضایی سعی می‌کنند از دادن زمان نهایی پایان کار، خودداری نمایند.

ولی مطمئنا کارشناسان و وکلای شاغل در حوزه شکایات صنفی، با تجربه‌ای که در پیگیری و انجام پرونده‌های مختلف در این خصوص کسب نموده اند، می توانند بهترین و سریع‌ترین مسیر را برای شما انتخاب نمایند.

کتاب

مزایای استفاده از خدمات وکلای و مشاوران دادگستری در طرح شکایت از کتابفروشی‌ها

مشاوران و وکلای دادگستری افراد با تجربه‌ای هستند که در زمینه مسائل حقوقی، دارای بینش، تخصص و آگاهی کاملی بوده و می توانند در رسیدگی به تمامی پرونده‌های حقوقی و کیفری، خصوصا موضوعات اشاره شده، گره گشای موکل خود باشند.

دیدگاه و نگاه یک وکیل با تجربه به مسائل حقوقی و کیفری بسیار متفاوت است. تنظیم دادخواست یا حتی شکواییه‌ای که شاید از نظر شما تمام جوانب احتیاطی در آن لحاظ شده باشد، بعد از مطالعه آن توسط یک وکیل یا مشاور حاذق در امور حقوقی یا کیفری، بعضا ممکن است دستخوش تغییرات بنیادین گردد. بنابراین کسب مشاوره و یا تنظیم شکایت خود را حتما به یک وکیل متخصص واگذار نمایید.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلا و مشاوران سامانه حقوقی شکایت 24: صرفه جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، وقت گیر، چالش برانگیز و استرس زا به دادگاه، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به دعاوی مربوط به قانون کار خواهد بود.

ارائه خدمات تخصصی حقوقی و پشتیبانی از آن توسط سامانه حقوقی شکایت 24

عمده مشکلات پیش آمده در مراجع حل اختلاف اصناف و دادگاه‌های عمومی و عدم موفقیت در طرح دعوا علیه کتابفروشی‌ها و ناشران، کم‌توجهی به مقررات و اصول درست تنظیم دادخواست و شکایت است که در این زمینه یا هر مورد مشابه باید از تخصص افراد متخصص بهره گرفت.

اگر در خصوص تنظیم شکایت تخصصی در هر زمینه‌ای نیاز به مشاوره حقوقی دارید یا قصد دارید تهیه و تنظیم دادخواست را برعهده کارشناسان و وکلای متخصص قرار دهید، بهترین امکان برای شما استفاده از خدمات بسیار متنوع سامانه حقوقی شکایت 24 خواهد بود.

متاسفانه بیشتر افراد جامعه ما که با مشکل حقوقی مواجه می‌شوند، در ابتدا برای رفع معضل خود به وکیل دادگستری مراجعه نمی‌کنند و همین موضوع تبعات جبران‌ناپذیری را برایشان ایجاد خواهد کرد.

اخذ وکیل در مسایل مربوطه می‌تواند کمک شایان توجهی به طرفین دعوی نماید اما به علل مختلفی شاید امکان دسترسی شما به وکیل دادگستری وجود نداشته باشد که در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره حقوقی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

مشاوره حقوقی از جهات مختلفی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برایتان داشته باشد که در کمترین حالت، اطلاعات حقوقی شما را در خصوص مورد مربوطه افزایش خواهد داد.

سامانه حقوقی شکایت 24 با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، اختلافات حوزه کار و روابط کارگر و کارفرما و سایر مسائل حقوقی است.

لازم به ذکر است که این سایت حقوقی علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکوائیه، دادخواست، لوایح دفاعیه، اظهارنامه و همانند آن نیز خدمات رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم قراردادهای کاری، شکوائیه، دادخواست، و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه شکایت 24 مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا