شکایت از اشخاص

شکایت کارگر از کارفرما برای عدم پرداخت حقوق و مزایای حداقل وزارت کار

در برخی مواقع در زمان اتمام قرارداد کار یا در حین انجام کار، اتفاق می‌افتد که کارفرما به تعهدات قراردادی خود عمل نمی‌نماید و تسویه حساب با کارگر یا حقوق و مزایای او را به‌ طور کامل انجام نمی‌دهد.

کارفرما با کارگر قرارداد کتبی تنظیم نکرده، حق و حقوق او را به موقع پرداخت نمی‌کند و یا در حالت دیگر با وجود قرارداد کتبی، کارگر را پیش از اتمام قرارداد از کار اخراج کرده است.

تمام این موضوعات جزو اتفاقات شایعی است که ممکن است در محیط کار رخ دهد که خوشبختانه قوانین حمایتی بسیار زیادی در قانون کار وجود دارند که کارگران می‌توانند با استفاده از آن‌ها  به احقاق حق خود بپردازند.

البته خوب است که کارگران و کارفرمایان بدانند که قوانین حمایتی کار، همیشه برای پرداخت کردن حقوق پایه کارگران وضع نگردیده و برای اینکه قانونگذار بتواند از کارگران حقوق‌بگیر تحت پوشش وزارت کار نیز حمایت‌های لازم را به عمل‌ آورد، در همین قانون امتیازاتی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته است.

کارگران در تمام کشورهای دنیا جز اقشار کم‌ درآمد محسوب می‌شوند و هر دولتی در تلاش است که با وضع قوانین مرتبط با حقوق کارگران، حداقل حقوق دریافتی این قشر از جامعه را افزایش دهند.

برای تحقق این رویکرد، مبالغ و مزایای مختلفی در فیش حقوقی افراد شاغل در سازمان‌ها و کارگاه‌ها گنجانده می‌شود که البته اطلاع کامل از همه آن‌ها به بررسی دقیق‌تری نیاز دارند.

در این مطلب به راهنمای کامل نحوه شکایت از کارفرما بابت عدم پرداخت حقوق و مزایای حداقل وزارت کار خواهیم پرداخت.

مقایسه‌ حداقل حقوق و مزایای کارمندان و کارگران – بدون سابقه کار

  • حداقل دستمزد روزانه

سال1399: ۶۳۶,۸۰۹ ریال
سال1400: ۸۸۵,۱۶۵ ریال

  • حداقل دستمزد ماهیانه

سال1399: ۱۹,۱۰۴,۲۷۰
سال1400: ۲۶,۵۵۴,۹۵۰

  • حق مسکن ماهیانه

سال1399: ۳,۰۰۰,۰۰۰
سال1400: ۴,۵۰۰,۰۰۰

  • حق بن نقدی (کمک هزینه اقلام مصرفی)

سال1399: ۴,۰۰۰,۰۰۰
سال1400: ۶,۰۰۰,۰۰۰

  • حق اولاد (یک فرزند)

سال1399: ۱,۹۱۰,۴۲۷
سال1400: ۲,۶۵۵,۴۹۵

  • حق اولاد (دو فرزند)

سال1399: ۳,۸۲۰,۸۵۴
سال1400: ۵,۳۱۰,۹۸۴

  • حق سنوات ماهانه شرط: داشتن حداقل یک سال سابقه کار

سال1399: ۱,۰۰۰,۰۰۰
سال1400: ۱,۴۰۰,۰۰۰

  • مجموعه دریافتی افراد مجرد (بدون سابقه کار)

سال1399: ۲۶,۱۰۴,۲۷۰
سال1400: ۳۷,۰۵۴,۹۵۰

  • مجموعه دریافتی افراد متاهل با یک فرزند (بدون سابقه کار)

سال1399: ۲۸,۰۱۴,۶۹۷
سال1400: ۳۹,۷۱۰,۴۴۵

  • مجموعه دریافتی افراد متاهل با دو فرزند (بدون سابقه کار)

سال1399: ۲۹,۹۲۵,۱۲۴
سال1400: ۴۲,۳۶۵,۹۴۰

شکایت بابت پرداخت حقوق

گام اول: اهمیتِ داشتن یک قرارداد درست و کامل

قبل از بررسی همه احتمالات ممکن برای شکایت از کارفرما در زمان پایان دوره کاری، باید به یک موضوع بسیار مهم‌تر پرداخته شود.

معمولا اغلب اختلافات و مشکلات به دلیل نبود یک قرارداد دقیق کاری ایجاد می‌گردد. برای جلوگیری از بروز این اتفاق، بهتر است قبل از شروع کار، با تنظیم یک قرارداد کامل و درست، تمام حقوق و مزایا، مرخصی، ساعت‌های کاری، نوع کار، محل کار و سایر نکات مهم که در یک قرارداد حرفه‌ای به آن نیاز است را با کارفرما تعیین نمایید.

متاسفانه به دلیل شرایط بسیار بد اقتصادی کشور در سالیان گذشته، بیشتر کارگران به اصرار کارفرما، بدون قراردادکار، فعالیت کاری خود را شروع می‌کنند و بر این باورند که به دلیل نداشتن قرارداد کتبی، توان شکایت از کارفرمای متخلف خود را ندارند.

به همین خاطر بعضا از حق و حقوق کامل خود در طول فعالیت شغلی خود محروم می‌شوند و در صورت انجام تخلفی از سوی کارفرما نیز تصور می‌کنند که توانایی شکایت از کارفرما را ندارند.

لازم است همه کارگران بدانند که حتی در صورت عدم وجود یک قرارداد کتبی، بازهم کارگران عزیز می‌توانند از کارفرما شکایت کرده و حق و حقوق قانونی خود را با کمک مراجع معتبر و رسمی دریافت کنند.

گاهی هم برخی کارگران مردانگی را در این می‌دانند که باید سر توافق صورت گرفته با کارفرما بایستند و بر این باورند چون کافرما تمام این مسائل را قبل از شروع به کار، با آن‌ها طی کرده بوده، انصاف و مردانگی را در عدم پیگیری موضوع می‌بینند و عطای شکایت را به لقایش بخشیده و هیچگاه به طلب سایر مزایای خود نمی‌روند که همین امر موجب تجری برخی کارفرمایان برای سوء استفاده بیشتر از کارگران می‌گردد.

در حالی که هرنوع توافقی از سوی کارفرما با کارگران نباید برخلاف قانون کار باشد و مطمئنا هر کارگر یا کارمندی در بدو استخدام به راحتی تن به امضای هر قراردادی برای کسب روزی خواهد داد.

از سوی دیگر داشتن یک قرارداد کتبی ناقص، معمولا کار کارگر را سخت‌تر خواهد کرد و حتی در شرایط مختلف، اعتباری نخواهد داشت.

به همین دلیل حتما توجه داشته باشید که در قرارداد کاری‌تان، این موارد به‌ صورت دقیق و کامل رعایت گردد تا در صورت بروز مشکل بتوانید به شکایت از کارفرما بپردازید:

  • مشخص نمودن دقیق نوع کار، حرفه و یا وظیفه کارگر در آن محیط کاری
  • درج دقیق ساعات کاری، مرخصی‌ها، تعطیلات
  • ذکر میزان حقوق، مزد پایه و تمام موارد مرتبط به آن
  • مشخص نمودن دقیق محل کار کارگر
  • درج دقیق تاریخ عقد قرارداد کار با کارفرما
  • مشخص نمودن مدت زمان کاری و اعتبار قرارداد
  • تعیین کلیه شرایط جزئی و خاص موجود در هر حرفه و شغل بر طبق قوانین کاری، عرف و فرهنگ رایج در کشور.

طرح شکایت از کارفرما در خصوص عدم پرداخت حداقل حقوق و مزایا

یکی از مرسوم‌ترین انواع شکایات از کارفرما، در بیشتر محیط‌های کاری شکایت عدم دریافت حقوق است. کارگران برای پیگیری حق و حقوق خود در این خصوص، باید به ادارات کار استان‌ها در محل وقوع کارگاه یا شرکت خود مراجعه نمایند.

نکته مهم در این نوع شکایت از کارفرما این است که مرجع رسیدگی کننده به شکایت کارگران برای عدم دریافت حقوق و مزایا، اداره کار است ولی برای موارد دیگر مثل صدمات جسمی و حیثیتی، باید به دادسرای محل وقوع کارگاه مراجعه نمود.

برای عدم واریز حق بیمه کارگر نیز باید به سازمان بیمه تامین اجتماعی مراجعه کرده و پیگیری‌های لازم را در آن مجموعه دنبال کنند.

اگر قصد دارید از کارفرمای خود بابت عدم پرداخت حقوق و مزایای حداقلی قانون کار شکایت نمایید، مدارک مهمی مانند قراردادکار، استشهادیه و سایر مدارک دیگر را که نشان‌دهنده فعالیت شما برای کارفرما است، باید به همراه داشته باشید و به اداره کار مراجعه نمایید.

سپس با تنظیم یک دادخواست خوب، شکایت خود را رسما اعلام کرده تا با پیگیری‌های لازم، بتوانید به سهولت حق و حقوق خود از دست رفته خود را مطالبه کنید.

شکایت الکترونیکی

آیا امکان طرح شکایت از کارفرما با وجود نبود قرارداد نیز ممکن است؟

نبود قرارداد در بیشتر مواقع باعث وقوع مشکلات متفاوت برای هر دو طرف قرارداد یعنی کارفرما و کارگر خواهد شد و به همین جهت است که همیشه بر داشتن یک قرارداد کامل تاکید می‌شود.

این موضوع در ابتدای امر برای کارگران اهمیت بیشتری خواهد داشت، زیرا در صورت نرسیدن به حق و حقوق قانونی خود، با در دست داشتن قرارداد و ارائه به مراجع رسیدگی به اختلافات کارگری، به‌راحتی قادر خواهند بود در این مراجع رسمی به شکایت از کافرما بپردازد.

خوشبختانه در قانون ساز و کار معین و مشخصی برای حالت‌های مختلف در نظر گرفته شده است و حتی در صورتی که کارگر هیچ قراردادکار کتبی با کارفرما خود تنظیم نکره باشد، باز هم می‌تواند در صورت عدم پرداخت حق و حقوق خود از سوی کارفرما، شکایت خود را تنظیم و به مراجع مربوطه ارائه کند.

برای این امر کارگر باید با پرینت واریز حقوق به حساب خود، جمع‌آوری ادله از طریق استشهادیه محلی شاهدان و غیره رابطه کاری خود را با کارفرما به اثبات برساند و نشان دهد که در طی ماه‌ها و یا سال‌های گذشته، در کارگاه یا شرکت کارفرما یا هر مجموعه‌ای، وظایف شغلی را برعهده داشته است.

نکته مهم دیگر این است که نبود قرارداد در این شرایط برای کارفرما نیز به‌شدت آسیب‌زا و مشکل‌آفرین خواهد بود، زیرا در این صورت و پس از اثبات وجود رابط کاری بین کارفرما و کارگر، کارگر قادر است حقوق و مزایای خود را به شکل غیر واقعی افزایش دهد و در این شرایط کارفرما هیچ راهی برای اثبات حقانیت خود نخواهد داشت.

قوانین کار مرتبط و مراحل شکایت کارگر از کارفرما بابت حقوق و مزایا

همانگونه که ذکر شد برای شروع فرآیند شکایت از کارفرما، باید مدارک اثبات وجود رابطه کاری با کارفرما را همراه داشته باشید و به مرجع رسیدگی ارائه نمایید. این مدارک می‌تواند شامل سابقه بیمه یا قرارداد کاری شما باشد.

اگر یک نسخه‌ از قرارداد را در اختیار داشته باشید، در این مرحله کار شما مقداری راحت‌تر خواهد بود ولی در صورت نداشتن نسخه قرارداد، باید ابتدا شعبه بیمه‌گذار خود را پیداکنید و مشخص نمایید بیمه شما در کدام شعبه سازمان تامین اجتماعی ثبت و واریز می‌شود.

بعد از آن برای ادامه مراحل شکایت از کارفرما به اداره کار محل وقوع کارگاه یا شرکت خود مراجعه نمایید. شما باید از واحد ارجاع آن اداره کار، نامه‌ای را خطاب به شعبه بیمه‌گذار خود گرفته و آن نامه را به کارگزاری بیمه تحویل نمایید.

با ارائه این نامه، شعبه بیمه‌گذار تمام سوابق بیمه شما را که در آن کارگاه حضور داشته‌اید تحویل‌تان خواهد داد که شما با استفاده از سوابق بیمه قادر خواهید بود وجود رابطه کاری میان خود و کارفرما را به‌ آسانی و با داشتن مدرک رسمی اثبات نمایید.

البته در صورت نداشتن قرارداد و بیمه، داشتن استشهاد شاهدان، مدرک خوبی برای اثبات وجود رابطه کاری و کارگری خواهد بود و شما می‌توانید از آن برای شکایت از کارفرما استفاده کنید.

لازم به ذکر است اخیرا در ادارات کار توسل به شهادت شهود برای اثبات رابطه کاری کمی کمرنگ شده و برخلاف قانون مراجع کار به این دلیل کمتر توجه می‌نمایند.

پس از جمع‌آوری مدارک لازم، باید شخصا یا توسط وکیل به اداره کار مراجعه کرده و فرم دادخواست را تهیه نمایید. با تکمیل این فرم، باید خواسته خود را از مرجع رسیدگی نیز مشخص کنید. شما می‌توانید مواردی همچون عدم دریافت حقوق، مزایا، اضافه کاری و غیره در این فرم قید کنید.

در این مرحله از شکایت از کارفرما و طبق قانون، اداره کار تلاش خواهد کرد با میانجی‌گری میان شما و کارفرما صلح و سازس ایجاد کرده و این مشکل را حل کند.

بنابراین در مرحله اول به شما نامه‌ای برای سازش ارسال خواهند کرد. نامه سازش قسمت اول حل مشکل است و بر طبق آن باید هر دو طرف رابطه کاری – که در این‌جا کارفرما و شما هستید- در یک جلسه مصالحه در اداره کار شرکت کرده و کارشناسان سعی خواهند کرد مشکل را بدون ایجاد شرایط پرتنش‌تر حل و فصل نمایند.

جلسات سازش در اداره کار معمولا دو هفته پس از ارائه شکایت از کارفرما تشکیل می‌شود. شما باید این نامه را شخصا به کارفرمای خود تحویل نمایید و یا از سازمان بخواهید به دلیل اختلافات فی‌مابین این نامه را به‌صورت مستقیم برای او ارسال نماید.

اگر کارفرما در این جلسه حضور نیافت و یا با وجود حضور و تشکیل جلسه، مشکل ایجاد شده حل و فصل نگردید، شکایت شما به مرحله بعد رفته و جلسات هیات تشخیص و شکایت از کارفرما برابر با دفتر اوقات تشکیل خواهد شد.

در این حالت، معمولا دو هفته پس از تاریخ جلسه سازش، جلسه هیات تشخیص و شکایت از کارفرما برگزار می‌گردد. در این جلسه است که کارگر باید تمام مدارک، دلایل و شواهد موجود خود را ارائه کند و کارشناسان پس از بررسی کامل این مدارک، رای خود را صادر خواهند کرد و آن رای به طرفین ابلاغ خواهد شد.

اگر هر دو طرف شکایت، رای صادره شده از هیات تشخیص را قبول داشته و به آن تمکین کنند، فرایند شکایت در این مرحله به‌اتمام خواهد رسید، اما درصورتی که یکی از آن‌ها به حکم صادر شده اعتراض نماید، یک جلسه دیگر به نام جلسه هیات حل اختلاف مجددا تشکیل و موضوع اعتراض طرفین بررسی خواهد شد.

این جلسه در حقیقت آخرین جلسه‌ای خواهد بود که در اداره کار و برای حل مشکل موجود، برگزار می‌گردد. زیرا در صوت عدم پذیرش را‌ٔی از سوی یکی از طرفین، این‌ بار شکایت باید به مراجع قضایی که همان دیوان عدالت اداری است ارجاع گردد.

در جلسه هیات حل اختلاف برای بار دیگر از طرفین دعوت بعمل خواهد آمد و باید طرفین حضور داشته باشند و دلایل و مدارک خود را برای بار آخر ارائه دهند. با عنایت به این مدارک، کارشناسان بررسی‌های نهایی خود را انجام داده و بعد از آن، رای نهایی خود را صادر می‌نمایند.

کارگر

اصرار کارفرما بر عدم پرداخت حقوق و مزایا پس از صدور رای قطعی اداره کار

درصورتی که با وجود سپری‌شدن تمام مراحل شکایت، باز هم کارفرما حقوق معوقه کارگر را پرداخت نکند و بر این امر اصرار نماید و کارگر را در بلاتکلیفی قرار دهد، مرجع رسیدگی اداره کار از روش‌های دیگری استفاده می‌نماید.

در این شرایط اداره کار با دادن یک نامه اجرایی به کارگر، فرایند اجرای رای خود را از روش‌های دیگری ادامه خواهند داد.

در این صورت کارگر باید به دایره اجرای احکام قضایی دادگاه مراجعه کرده و در آن‌جا با استفاده از نامه اداره کار و از طریق دایره اجرای دادگاه، دریافت حقوق خود را پیگیری نماید.

معمولا در دایره اجرای دادگستری و با تشخیص دادگاه، برای کارفرما مهلت کوتاهی (معمولا10روزه) تعیین می‌گردد و اگر کارفرما دراین شرایط نیز از پرداخت حقوق کارگر خود خودداری کند، دادگاه از اموال او و یا حساب‌های بانکی کارفرما ، حق کارگر را پرداخت خواهد کرد.

نحوه طرح شکایت آنلاین از از طریق سامانه الکترونیک روابط کار

در قسمت قبل، در خصوص شکایت از کارفرما بابت حقوق و مزایای معوقه، توضیحات لازم را ارائه نمودیم و مراجع صالح رسیدگی کننده به آن را نیز معرفی کردیم.

از آن جایی که اخیرا طرح شکایت از کارفرمایان از طریق سامانه الکترونیک روابط کار نیز امکان طرح و پیگری را خواهد داشت، در این بخش به نحوه طرح شکایت کارگر از کارفرما در خصوص حقوق و مزایا از طریق این سامانه نیز اشاره کاملی می‌نماییم.

  • در اولین گام از مراحل و نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق ومزایا، کارگر، باید اقدام به ثبت نام در سامانه جامع روابط کار نماید. این ثبت نام، در گام اول، نیاز به پرداخت مبلغی بابت احراز هویت و همچنین ارائه کارت ملی و داشتن شماره همراه به نام خود شخص، دارد و از طریق دفاتر پیشخوان دولت در سطح شهر نیز قابل انجام است. پس از ثبت نام در سامانه و احراز هویت کارگر، یک کد کاربری و رمز عبور، جهت ورود به سامانه، به فرد متقاضی داده خواهد شد.
  • جهت ورود به سایت اداره کار، عبارت سامانه جامع روابط کار را جست و جو کنید، پس از بالا آمدن صفحه سامانه جامع روابط کار، نام کاربری و رمز عبور خود را در کادر مربوطه وارد نمایید. چنانچه از قبل، در این سامانه عضو نیستید و احراز هویت نکرده اید، با انتخاب گزینه ایجاد حساب، اقدام به ایجاد حساب کاربری خود نمایید.
  • در این مرحله از مراحل و نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق و مزایای معوقه، جهت ثبت دادخواست، گزینه پنجره خدمات را انتخاب نمایید تا به مرحله بعد وارد شوید.
  • پس از انتخاب پنجره خدمات، از پوشه اداره کل روابط کار، گزینه ثبت دادخواست بدوی را انتخاب نموده و شکایت خود از کارفرما، بابت دستمزد معوقه را ثبت نمایید. البته تنظیم یک دادخواست خوب نیاز به کسب مشاوره لازم با یک مشاور یا وکیل توانمند در حوزه روابط کار پس از ثبت دادخواست، مراتب، از طریق پیامک، به کارگر و کارفرما اطلاع رسانی خواهد شد و جهت مشاهده وقت رسیدگی، باید به سامانه جامع روابط کار، مراجعه شود. در خصوص مساله عدم پرداخت حق بیمه کارگر توسط کارفرما نیز می توان به همین شیوه، اقدام به ثبت شکایت نمود.

قانونگذار چقدر زمان برای طرح شکایت از کارفرما بابت حقوق و مزایا در نظر گرفته است؟

مهلت طرح شکایت از کارفرما با توجه به نوع شکایت کارگر مشخص می‌شود. مثلا برای شکایت در خصوص اخراج، تنها ۳۰ روز فرصت برای طرح آن وجود خواهد داشت.

اما پیگیری موارد دیگر مثل حقوق معوقه، نپرداختن مزایا و یا رد نکردن بیمه، هیچ محدودیت زمانی در قانون برای آن در نظر گرفته نشده است. در واقع حتی پس از فوت کارگر نیز، وارثان قانونی او قادر خواهند بود شکایت خود را در این خصوص ثبت کرده و به دنبال احقاق حق کارگر باشند.

چه مدارکی برای مطالبه حقوق و مزایای حداقلی در مراجع قانونی مورد نیاز است؟

همانگونه که در ابتدای مطالب ذکر شد باید کلیه اسناد و مدارکی که دلالت بر وجود رابطه کارگری دارد، از جمله گزارش اداره بیمه تامین اجتماعی، سند قرارداد و یا هر دلیل و مدرک دیگری ضمیمه پرونده گردد.

در طرح دعوا یا هر ادعایی، شما باید تمامی مدارک و مستنداتی را که دلالت برحقانیتتان دارد، در صورت نیاز به دادگاه ارائه کنید و آن‌ها را به همراه لایحه دفاعیه حتما ضمیمه پرونده‌ نمایید.

توجه داشته باشید که بر اساس قانون، برای اثبات هر دعوایی از سند، اقرار، شهادت، قسامه و سوگند می‌توان استفاده کرد هر چند علم و آگاهی کارشناسان رسیدگی کننده در مراجع کار نیز در بسیاری از پرونده‌ها بی‌تاثیر نیست.

طرح شکایت در اداره کار

طرح دعوای مطالبه حقوق و مزایا چقدر زمان می‌برد؟

در صورت اثبات ادعاهای انتصابی در جریان پرونده های اداره کار، می‌توان عنوان کرد که طرح دعوا در مسایل مربوط به روابط کارگر و کارفرما نیز کمی زمان بر است و با عنایت به مراحل مختلف رسیدگی به این دعاوی از جمله مرحله هیات تشخیص، هیات حل اختلاف و مرحله تجدیدنظر در دیوان عدالت اداری، می‌توان گفت که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت به هیچ وجه قابل پیش‌بینی دقیق نیست و رسیدگی به دلایل کارگران و کارفرمایان، احتمال زمان بر شدن آن را افزایش می‌دهد. بنابراین نمی‌توان زمان مشخصی را بیان کرد.

آیا مطالبه حقوق و مزایای کارگر، نیاز به استفاده از خدمات وکیل دارد؟

طرح دعوا در مسایل مربوط به قوانین کار دارای قوانین و مقررات خاصی است که اشخاص عادی اطلاعات بسیار اندکی در مورد آن‌ها دارند. مشاوران و وکلای دادگستری افرادی هستند که در این زمینه، دارای بینش، تخصص و آگاهی کاملی بوده و می توانند در رسیدگی به این نوع پرونده‌ها، خصوصا موضوعات اشاره شده، گره‌گشای موکل خود باشند.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلا و مشاوران سامانه شکایت 24: صرفه جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، وقت گیر، چالش برانگیز و استرس زا به مراجع قضایی، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به دعاوی مربوط به قوانین کار خواهد بود.

نحوه تنظیم دادخواست یا ارائه مشاوره و پشتیبانی در شکایت 24

وکلای متخصص با تسلط بر قوانین اداره کار، بخشنامه‌ها، قوانین بیمه تامین اجتماعی، آیین‌نامه‌ها و کلیه قوانین مربوط به حوزه اداره کار و آشنایی با روند دادرسی کار در مراجع مربوطه، قادر هستند روند دادرسی را تسهیل نمایند.

البته در کنار دانش حقوقی کافی، دارا بودن تجربه موفق نیز نقش قابل توجهی در دفاع از حقوق کارگر و کارفرما در مراجع اداره کار دارد.

مطمئنا مطرح کردن هر دادخواستی در زمینه روابط کاری و کارگری، به فراخور خود مستلزم پرداخت هزینه‌هایی خواهد بود. در پرونده‌های مختلف دیده شده که خواهان پرونده بعد از پرداخت تمام هزینه‌ها، بدلیل نقص در مدارک یا عدم توجه به محتویات پرونده برای ارائه استدلال‌های قوی چه در مقام دفاع و چه در مقام مطالبه حق، شکایتش با قرار رد مواجه و علاوه بر هدر رفت هزینه، زمان زیادی را نیز صرف فعالیتی بیهوده نموده است. مطمئن باشید حضور، همراهی و پشتیبانی یک وکیل توانمند، نتیجه پرونده شما را دگرگون خواهد کرد.

قانون کار برای حمایت از کارگران ایجاد شده و تمام تلاش سازمان‌های مختلف این است که کارگران از حداقل حقوق خود برخودار باشند.

در صورت عدم تسویه حساب کارگر به‌صورت کامل و درست، اخراج پیش از موعد اتمام قرارداد کار، عدم پرداخت حداقل حقوق و مزایا و موارد دیگر، کارگر می‌تواند به شکایت از کافرما بپردازد.

به همین دلیل در صورت عدم دریافت حق و حقوق قانونی خود، می‌توانید به مراجع معتبر مراجعه کرده و حقوق خود را پیگیری کنید.

نکته مهم این است که پیش از شروع دوره کاری خود، حتما یک قرارداد کتبی امضا کرده و نسخه‌ای از آن را در اختیار داشته باشید.  هرچند بدون داشتن قرارداد کتبی نیز می‌توانید برای احقاق حقوق خود راه شکایت از کارفرما را پیش بگیرید و با استفاده از سایر مدارک، وجود رابطه کاری را اثبات کنید.

در هر صورت باید به شما این اطمینان را بدهیم که قانون پشتیبان شما بوده و تمام تلاش سازمان‌های مختلف در راستای راحتی بیشتر شما است.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

یک دیدگاه

  1. سلام من داخل سوپرمارکت کار میکردم حالا گفتم دیگه نمیتونم کار کنم و صاحب کارم گفته حقوق ماه اولت رو نمیدم چه باید بکنم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا