شکایت از اشخاص

شکایت فروش مال غیر چگونه است؟

فروش مال غیر همانطور که از نام آن پیدا است فردی اقدام به فروش مال دیگری نماید. به عبارت دیگر شخصی بدون آنکه از طرف مالک اجازه داشته یا نماینده وی باشد، مال وی را به شخصی دیگری می فروشد که این عمل در قانون مجازات اسلامی جرم شناخته شده است.

پس فردی که اقدام به فروش مال مالک بدون رضایت و اذن او می نماید، مجرم است و باید به میزان تعیین شده در قانون مجازات شود. در واقع مرتکب این عمل هیچ گونه حقی بابت فروش اموال دیگری ندارد و باعث وارد شدن خسارات فراوان به مالک می شود.

مطابق قانون مدنی شخصی که مالک مالی می باشد یا تصرف قانونی در مال خود دارد، می تواند هرگونه عمل قانونی نسبت به آن انجام دهد و کسی نمی تواند مانعی در این زمینه به وجود آورد.

بنابراین فروش مال تنها از سوی مالک امکان پذیر است و به نوعی تنها او در این زمینه صاحب اختیار می باشد مگر آن که فردی را به عنوان نماینده قانونی یا قراردادی خود معرفی کرده که وی اجازه فروش اموال مالک را آن هم در قالب عقد وکالت داشته باشد. پس اگر فردی بدون اطلاع یا اجازه مالک، اموال وی را به دیگری انتقال دهد یا بفروشد، مطابق قانون مرتکب جرم فروش مال غیر شده است.

قانونگذار از این جهت فروش مال غیر را در زمره جرایم قرار داده است که باعث ضرر و زیان فراوان به مالک مال می شود و باعث بی نظمی و برهم زدن امنیت و آسایش جامعه می شود. این رفتار به لحاظ جنبه کیفری قابل شکایت در محاکم قضایی است و به لحاظ جنبه عمومی جرم نیز در مراجع ذی ربط به طور دقیق بررسی می باشد.

همچنین بخوانید

فروش مال غیر

شرایط لازم برای تحقق جرم فروش مال غیر

برخی از حقوقدانان براین باورند که جرم فروش مال غیر نوعی کلاهبرداری محسوب می شود اما رکن مادی آن کاملا با جرم کلاهبرداری متفاوت است. در فروش مال غیر، فرد مجرم از هیچ گونه وسایل متقلبانه که موجب فریب مالک شود، استفاده نمی کند و همچنین مالک در صحنه جرم حضور ندارد و صرفا انتقال مال به شخص دیگری توسط مرتکب جرم صورت می گیرد.

برای تحقق این جرم حتما فرد مرتکب باید قصد و نیت فروش مال دیگری را داشته باشد. یعنی شخص در وهله اول باید قصد انتقال مال شخص دیگری را داشته باشد و بعد اقدام به انتقال مال غیر کند تا جرم به وقوع بپیوندد و مجازات شود.

چنانچه فردی سهوا و از روی اشتباه مال دیگری را به فروش برساند و قصد و نیت خاصی بابت انتقال مال غیر نداشته باشد، عمل وی جرم تلقی نشده و تحت عنوان فروش مال غیر مجازات نخواهد شد. پس به طور کلی برای وقوع جرم فروش مال غیر، اولا فرد مرتکب مال متعلق به مالک را به شخص دیگری انتقال دهد و ثانیا قصد و نیت انجام این کار را داشته باشد، در غیر این صورت جرم فروش مال غیر رخ نداده است.

مراجع رسیدگی کننده به شکایت فروش مال غیر

به طور کلی هر شخصی که بر روی او جرمی واقع شده است یا حق و حقوق وی تضییع شده است، به لحاظ قانونی می تواند شکایت خود را در مراجع ذیربط مطرح نماید. در صورتی که جرم فروش مال غیر برایتان اتفاق افتاده باشد، این حق قانونی شماست که شکایت خود را مطرح نمائید. برای شکایت خود می توانید به کلانتری محل مراجعه کنید یا مستقیما شکایت خود را در دادسرا مطرح نمایید.

زمانی که شکایت خود را از طریق کلانتری انجام می دهید، ابتدا پرونده در حالت تحقیقات مقدماتی قرار می گیرد. سپس نیروی انتظامی پرونده شکایت را برای تحقیقات کامل تر به دادسرا ارجاع می دهد. مطابق قانون آیین دادرسی کیفری، دادسرا وظیفه رسیدگی تحقیقات مقدماتی به پرونده های کیفری را برعهده دارد و مرجعی است که جرائم مختلفی را از رسیدگی می کند.

به جزء در موارد استثنایی، کلیه جرایم باید ابتدا به دادسرا ارجاع داده شوند تا تحقیقات مورد نظر صورت گرفته و برای صدور حکم تقدیم دادگاه می شود.

به هر حال رسیدگی به شکایت فروش مال غیر ابتدا در دادسرا صورت می گیرد که مطابق قانون آیین دادرسی کیفری، دادسرا محل وقوع جرم (دادسرا محل وقوع فروش مال غیر) صلاحیت رسیدگی به پرونده مزبور را دارد.

درواقع ثبت شکایت به گونه ای است که باید در وهله اول در دفاتر الکترونیک قضایی ثبت شوند و سپس به دادسرای محل وقوع جرم فرستاده شود. ثبت شکایت در دفاتر الکترونیک قضایی کمی زمانبر است و باید یکسری مراحل قانونی در این زمینه طی شود. برای طرح شکایت خود در مراجع قضایی می توانید از خدمات مجموعه شکایت 24 بهره بگیرید تا روند رسیدگی به پرونده شما آغاز گردد.

نحوه طرح شکایت فروش مال غیر

در پرونده های حقوقی طرح دعوا از طریق دادخواست صورت می گیرد و سپس دادخواست تنظیم شده تقدیم مراجع ذی صلاح می شود. اما طرح شکایت در محاکم کیفری به وسیله شکایت نامه یا شکواییه صورت می پذیرد که تهیه و تنظیم آن نیازمند رعایت مقررات و قواعد خاص می باشد.

به طور کلی تنظیم شکوائیه مناسب و متناسب با شرایط قانونی، توسط وکلا و افراد متخصص حقوقی صورت می گیرد و هر کسی نمی تواند اقدام به تهیه شکایت نامه مطلوب نماید.

در واقع رعایت نکات مهم و قواعد خاص تنظیم شکوائیه باعث می شود که مرجع قضایی سریعتر به پرونده رسیدگی کند و شکایت مربوطه زودتر به نتیجه برسد. برای تنظیم انواع شکایت نامه از جمله شکوائیه فروش مال غیر باید از افراد متخصص راهنمایی بگیرید که تهیه و تنظیم آن را می توانید به مجموعه شکایت 24 واگذار کنید.

شکایت 24 با تجربه چندین ساله در زمینه تنظیم انواع اوراق قضایی نظیر شکوائیه، دادخواست، لوایح دفاعیه و غیره می تواند شما را در ارائه انواع شکایت نامه نظیر شکوائیه فروش مال غیر یاری نماید.

با توجه به این که تنظیم شکوائیه مستلزم رعایت اصول خاصی است، به شما توصیه می کنیم تهیه اینگونه اوراق قضایی را به مجموعه شکایت 24 بسپارید. در اغلب مواقع پیش آمده است که فرد شاکی تنظیم شکوائیه خود را به فردی غیر متخصص در این زمینه واگذار کرده است و در ادامه مسیر رسیدگی به پرونده با مشکل مواجه شده و نتیجه دلخواهی از شکایت خود کسب نکرده است.

به همین جهت این توصیه را به شما می کنیم که تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی خود نظیر شکوائیه را در اختیار ما قرار دهید تا در ارتباط با شکایت مربوطه به نتیجه دلخواه برسید.

فروش مال

هزینه تنظیم شکوائیه فروش مال غیر

طرح شکایت در محاکم قضایی با هزینه های مشخصی برای شاکی همراه است و اصولا میزان هزینه با موضوع مطرح و نحوه شکایت مرتبط است. در مجموع هزینه طرح شکایت از مرحله ثبت در دفاتر الکترونیک قضایی تا صدور رای و مراحل اجرائیه و کارشناسی هر سال توسط سازمان برنامه و بودجه تعیین می شود. لازم به ذکر است که این هزینه ها جدا از مرحله اخذ وکیل می باشد و با توجه به افزایش تعرفه حق الوکاله می تواند هزینه سنگینی برای شاکی داشته باشد.

در مواردی ممکن است به وکیل دسترسی نداشته باشید یا هزینه های بالا اخذ وکیل باعث شود از طرح شکایت خود امتناع کنید. در این صورت راه حل مناسب، تنظیم شکوائیه می باشد که وجود یک شکوائیه با کیفیت و متناسب با قواعد حقوقی می تواند کمک زیادی در مسیر طرح شکایت مزبور به شما کند.

هزینه تنظیم شکوائیه به عوامل مختلفی بستگی دارد و معمولا نرخ ثابتی برای آن تعیین نمی شود، اما در مقایسه با دادخواست هزینه آن بسیار کمتر است. مجموعه شکایت 24 می تواند تهیه و تنظیم شکوائیه با موضوع فروش مال غیر را با شرایط مناسبی برای شما انجام دهد و یقینا از کیفیت و نحوه تنظیم شکایت نامه رضایت مطلوبی را خواهید داشت.

چنانچه جرم فروش مال غیر برای شما اتفاق افتاده است و قصد طرح شکایت در این زمینه را دارید، استفاده از خدمات مجموعه شکایت 24 می تواند مناسب ترین راه حل برای شما باشد. در واقع برای بهره مندی از خدمات و شرایط مناسب تر به شما توصیه می کنیم مجموعه ما را به عنوان راهنما و پشتیبان خود در امور حقوقی انتخاب نمایید.

اموال و دارایی

تحقیقات مقدماتی در ارتباط با وقوع جرم فروش مال غیر از چه زمانی شروع می شود؟

مطابق قانون رسیدگی به جرم با شکایت شاکی شروع می شود( البته در جرایمی که شاکی خصوصی وجود دارد). چنانچه شاکی قصد طرح شکایت با موضوع فروش مال غیر را دارد، باید شکایت نامه خود را در دفاتر ثبت الکترونیک قضایی ثبت کند. سپس با ارائه شکوائیه، مرجع صالح تحقیقات مربوطه را آغاز می کند.

اگر برای طرح شکایت خود دلایل و اسناد کافی نداشته باشیم، چه کاری باید انجام دهیم؟

شاکی برای طرح هرگونه شکایت باید ادله و اسناد کافی را در اختیار دادسرا قرار دهد، در غیر این صورت روند رسیدگی به شکایت با مشکل مواجه خواهد شد. اگر شاهدانی در این زمینه وجود دارند که می توانند وقوع جرم را ثابت کنند، حتما آن ها را به دادسرا معرفی کنید.

تفاوت جرم فروش مال غیر با معامله فضولی چیست؟

در معامله فضولی، فردی بدون اینکه اجازه یا نمایندگی از طرف مالک داشته باشد، اقدام به معامله مال وی می کند. اما در فروش مال غیر، فرد مجرم خود را به عنوان مالک ملک معرفی می کند و مال فرد مالک اصلی را به دیگری انتقال می دهد.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۳ رای

یک دیدگاه

  1. سلام سال نومبارک.مطالب ارزنده وراهگشایی اراعه کردیدوبهره بردیم وقطعاباشمامشورت وازوجودشماعزیزان درمراجع قصایی کمک وپشتیبانی خواهیم گرفت متاسفانه دررای طالمانه وغیرقانونی یک قاصی باج خورواعمال سلیقه ویلای مراحراج واسباب منزل راسرقت وبرخی رابه مکانی اجاره ای منتقل کردندومدتهاست خاک خورده ومستهلک شدندوویلاراباتبانی وزیرقیمت واقعی حراج کردندومابی سرپناه ومستاجریم انشالله عدالت وحق اجراوبه حقداربرسد.مممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا