شکایت از اشخاص

شکایت فرزند از پدر چگونه است؟

در بررسی امکان شکایت فرزند از پدر باید بگوییم که زمانی که زن و مردی صاحب فرزند می شوند، از لحظه به دنیا آمدن آن فرزند، تکالیفی برای هر دو به وجود می آید.

تکالیفی که برای پدر با تولد فرزند ایجاد می شود، پرداخت نفقه، فراهم کردن فضای مناسب برای رشد فرزند، تربیت فرزند و غیره است. چنانچه والدین در هر یک از وضایف خود کوتاهی کنند، فرزند حق شکایت از پدر و مادر خود را پیدا می کند.

البته ممکن است برای شما کمی عجیب به نظر برسد و با خود فکر کنید مگر می توان از پدر نیز شکایت کرد؟ باید بگوییم بله. زیرا همانطور که فرزندان در مقابل پدر و مادر خود وظایفی دارند، والدین نیز در برابر فرزندان خود وظایفی دارند که باید به آن ها عمل کنند.

به عبارت دیگر فرزند نسبت به والدین خود نیز مانند دیگر افراد جامعه حق شکایت و پیگیری از حق از دست رفته خود را دارد و می تواند در این زمینه شکواییه‌ای مطرح کند. لازم به ذکر است که شخص می تواند تنظیم شکواییه خود را به سامانه شکایت 24 بسپارد.

با وجود آن که به نظر می رسد شکایت فرزند از پدر خیلی کاربردی نباشد اما از آن جایی که خشونت خانگی بسیار زیاد شده، بهتر است که فرزندان نسبت به حقوق خود و وظایف والدین آگاه باشند تا بتوانند در صورت عدم انجام آن ها از سوی والدین، اقدام به طرح شکایت کنند.

همچنین بخوانید

پدر

شکایت فرزند از پدر به دلیل عدم پرداخت نفقه

یکی از اصلی‌ترین وظایفی که پدر نسبت به فرزندان خود دارد این است که نفقه آن ها را تا رسیدن به سن قانونی که 18 سال است و پس از آن تا زمانی که استقلال مالی بدست بیاورند، پرداخت کند. در ادامه به چند سوال مهم که در این زمینه وجود دارد جواب خواهیم داد.

فرزندان تا چه زمانی استحقاق دریافت نفقه را دارند؟

نه در قانون و نه در شرع سن خاصی برای پرداخت نفقه به فرزندان از سوی پدر تعیین نشده است. ولی طبق چیزی که عرف حکم می کند، پدر باید به فرزند خود تا زمانی که به سن قانونی می رسد و تا زمانی که فرزند شغل و درآمد مشخصی برای خود به دست آورد، نفقه بپردازد.

نکته لازم به ذکری که در خصوص وظیفه نفقه دادن فرزندان از سوی پدر وجوددارد این است ک نفقه فرزند دختر با فرزند پسر متفاوت است. به موجب ماده 48 قانون حمایت از خانواده نفقه دختر تا زمانی که ازدواج یا شغلی پیدا نکرده است بر عهده پدر خواهد بود و این پدر است که باید تمامی مخارج فرزند دختر خود را پرداخت کند.

بنابراین حتی اگر دختری به سن قانونی یعنی 18 سال برسد اما همچنان استقلال مالی پیدا نکرده باشد، این پدر است که باید نفقه او را پرداخت کند.

اما در خصوص نفقه پسران باید بگوییم که عده‌ای اعتقاد دارند پسری که به سن قانونی برسد حتی اگر استقلال مالی هم پیدا نکرده باشد ،دیگر وظیفه پدر نیست که به او نفقه پرداخت کند.

البته این روزها دیگر نمی توان صرف رسیدن به رشد و سن قانونی را دلیلی برای رفع تکلیف پدر دانست. زیرا پسری که به سربازی می رود و یا تحصیلات خود را تا مقاطع عالی ادامه می دهد، کماکان به حمایت مالی پدر خود نیاز دارد و دادگاه نیز در چنین شرایطی حکم به پرداخت نفقه خواهد داد.

فرزند چگونه از پدر خود بابت دریافت تفقه شکایت کند؟

دومین سوال پرتکراری که در زمینه شکایت فرزند از پدر پرسیده می شود این است که باتوجه به مواردی که بیان شد، آیا اگر پدری به فرزند واجد الشرایط خود نفقه پرداخت نکند، فرزند می تواند از او شکایت کند؟

پاسخ به این سوال به طور حتم مثبت است. وقتی پدری به فرزند واجد الشرایط خود نفقه پرداخت نمی کند، خود فرزند و یا قیم او که در بیشتر مواقع مادرش است، باید به دادگاه مراجعه کرده و طرح شکایت فرزند از پدر کنند.

پس از آن که شکایت مطرح و به دادگاه ارائه شد، دادگاه پرونده‌ای تشکیل خواهد داد و جلسه تعیین می کند تا هر دو طرف حاضر شده و ادعاهای خود را بیان کنند.

در جلسه اگر پدر مدعی شود که نفقه را پرداخت نموده، باید مدارکی که دال بر اثبات ادعایش داشته باشد را ارائه دهد و به صورت مستند ثابت کند که نفقه را پرداخت نموده است.

اگر پدر به صورت کلی از پرداخت نفقه سر باز بزند و حتی در جلسه دادگاه نیز زیر بار پرداخت نفقه نرود، دادگاه پرونده را به کازشناس ارجاع می دهد تا میزان دقیق نفقه را تعیین کرده و برای پدر ابلاغ نماید.

نکته لازم به ذکر این است که اگر پدر استطاعت مالی داشته باشد اما از پرداخت نفقه به فرزندان خود سر باز بزند، عمل او جرم به حساب آمده و برای او مجازات تعیین می گردد.

دادگاه برای پدری که نفقه پرداخت نمی کند، چه حکمی صادر خواهد کرد؟

اگر پدری نفقه فرزند خود ا پرداخت نکند، می توان به دادگاه طرح شکایت فرزند از پدر کرد. دادگاه نیز متناسب با میزان نفقه تعیین شده، حکم به مصادره اموال پدر را خواهد داد. علاوه بر آن امکان دارد وی را به 3 ماه و یک روز تا 5 سال حبس محکوم نماید.

چون در هر صورت این وظیفه مرد است که نفقه همسر و فرزندان واجد الشرایط خود را بپردازد و حتی اگر از همسر خود نیز جدا شود، باید کماکان نفقه فرزندان خود را پرداخت کند. به عبارتی وظیفه پرداخت نفقه فرزندان، با طلاق پدر و مادر از گردن پدر ساقط نمی شود.

در صورت شکایت فرزند از پدر به دلیل عدم پرداخت نفقه، چه میزان نفقه تعیین خواهد شد؟

زمانی که فرزندی اقدام به طرح شکایت فرزند از پدر می کند، دادگاه روند رسیدگی به پرونده را آغاز می کند و اگر پدر قبول کند که نفقه را پرداخت کند، برای تعیین میزان نفقه پرداختی 2 راه وجود دارد:

  • پدر و فرزند با یکدیگر به توافق برسند.
  • کارشناس میزان نفقه را تعیین نماید.

اگر وظیفه تعیین میزان نفقه به کارشناس سپرده شود، کار‌شناس با در نظر گرفتن وضعیت مالی و اجتماعی پدر و همچنین نیازهای فرزند میزان نفقه را مشخص خواهد کرد.

هر میزان نفقه‌ای که کارشناس پرداخت کند، پدر موظف به پرداخت آن خواهد بود. به طور حتم هر چقدر وضعیت اجتماعی و مالی پدر بهتر باشد، نفقه‌ای که کارشناس برای فرزند تعیین می کند، بیشتر است.

شکایت

شکایت فرزند از پدر به دلیل ضرب و شتم و تنبیه بدنی

در نظام حقوقی ایران، پدر و مادر این حق را دارند که فرزند خود را تنبیه کنند، اما این تنبیه نباید خارج از میزان متعارف باشد. به عنوان مثال داغ کردن فرزند و یا محروم کردن وی از غذا از تنبیه‌هایی است که خارج از عرف بوده و نباید پدر و مادر آن را انجام دهند. علاوه بر آن، این موارد جرم نیز محسوب شده و قابل پیکیری کیفری خواهد بود.

نکته دیگری که سامانه شکایت 24 بیان می کند این است که اگر پدر و مادری فرزند خود را کتک بزنند و یا به او فحاشی و توهین کنند، فرزند می تواند از آنها در مراجع قضایی شکایت کند. چون این کارها به طور ذاتی جرم محسوب شده و در قانون برای آن ها مجازات تعیین گردیده است. پس فرقی ندارد چه پدر و مادر مرتکب این جرایم علیه فرزند خود شوند، چه افراد غریبه نسبت به یکدیگر.

در ماده 158 قانون مجازات اسلامی اعمالی نام برده شده که اگر با وجود آن که جرم هستند اما قابل مجازات نیستند. به بیان بهتر این اعمال جرم محسوب می شوند اما برای آن که اموری رعایت شود، شخص از مجازات آن جرم معاف خواهد شد. یکی از این موارد، بند «ت» ماده مذکور است که به موجب آن تنبیه فرزند به منظور تربیت وی از سوی والدین را جرم محسوب نکرده است.

بنابراین به موجب این ماده اگر پدر و مادری فرزند خود را برای آنکه تربیت شود با درنظر گرفتن امنیت او، در حدود شرعی و عرفی تنبیه کنند، این تنبیه جرم محسوب نشده و قابل پیگیری کیفری نخواهد بود.

اگر تنبیه به گونه‌ای بود که بر روی بدن کودک آثار آن نمایان شد ،دیگر تبیه عرفی محسوب نمی شود و فرزند می تواند اقدام به طرح شکایت فرزند از پدر بکند تا وی مجازات شود.

بند ت ماده 158حکم کرده است: « اقدامات والدین و اولیای قانونی و سرپرستان صغار و مجانین که به منظور تأدیب یا حفاظت آن ها انجام می شود، مشروط بر اینکه اقدامات مذکور در حد متعارف و حدود شرعی تأدیب و محافظت باشد.»

نکته بسیار مهم یکه باید در اینجا متذکر شد این است که تنبیه متعارف صرفا از سوی والدین فرزند مجاز است و مربیان مهد کودک و و یا معلمان مدارس نمی توانند با عنوان تادیب و تربیت شخص، اقدام به تنبیه او کنند. این عمل جرم بوده و شخص قابل مجازات خواهد بود.

شکایت از پدر به دلیل قتل فرزند

در قانون ایران برای قتل عمد مجازات قصاص در نظر گرفته شده است مگر آنکه ولی دم به غیر از آن رضایت دهد. اما چنین حکمی در خصوص پدری کهفرزند خود را کشته است جاری نمی شود.

بر اساس نظام قانونی ایران اگر پدری فرزند خود را به قتل برساند، مجازات او قصاص نخواهد بود و تنها به حبس تعزیری از 3 سال تا 10 سال محکوم می گردد. علاوه بر آن باید دیه نیز بپردازد.

برای آن که فرد قصاص نشود باید پدر واقعی فرزند خود باشد و پدرخوانده و غیره شامل این حکم نمی شوند. همچنین لازم به ذکر است که مادر نیز اگر فرزند خود را به قتل برساند اعدام خواهد شد و این حکم صرفا در خصوص پدر جاری است. متاسفانه این مجازات اصلا بازدارنده نیست و قتل‌های زیادی در این زمینه به وقوع پیوسته که شاید اگر مجازات شدیدتری داشت، قتل‌ها نیز تحقق پیدا نمی کرد.

شکایت فرزند از پدر به دلیل سرقت پدر از وی

همه ما می دانیم که سرقت به معنای ربودن مالی است که به غیر تعلق دارد. سرقت ممکن است حدی باشد که شرایط مخصوصی دارد و اگر یکی از آن شرایط را نداشته باشد حدی محسوب نمی شود، ممکن هم هست عادی باشد.

شرایط سرقت حدی در ماده 268 قانون مجازات اسلامی بیان شده است. هریک از شرایط مذکور در این ماده وجود نداشته باشد، آن سرقت حدی محسوب نشده و مجازات سرقت حدی در مورد آن جاری نخواهد شد.

اما اگر پدری از فرزند خود سرقت یا دزدی کند، فرزند می تواند از پدر خود شکایت کند؟ پاسخ به این سوال مثبت است. اما باید بگوییم که اگر پدری از فرزند خود سرقت حدی کند، یعنی تام شرایط ماده 268 را داشته باشد، سرقت حدی محسوب نمی شود و شامل یکی از سرقت‌های تعزیری خواهد شد.

بنابراین باید چنین بگوییم که اگر پدری از فرزند خود سرقت کند، فرزند می تواند از وی شکیت کند و مال ربوده شده یا معادل قیمتی آن را مطالبه کند. البته اگر پدر مرتکب سرقت حدی شده باشد، فرزند نمی تواند درخواست قطع عضو که مجازات سرقت حدی است را بکند و پدر تنها به مجازات تعزیری مقرره محکوم می گردد.

پدر

چگونگی و مراحل شکایت فرزند از پدر

اگر فرزندی بخواهد از پدر خود شکایت کند، باید در وهله اول ببیند که موضوع شکایت او چیست. اگر می خواهد بابت عدم پرداخت نفقه از پدر خود شکایت کند، باید به دادگاه خانواده رجوع کند.

این دادگاه درخواست او را مورد بررسی قرار می دهد و پرونده را برای تعیین میزان نفقه به کارشناس ارجاع می دهد. کارشناس نیز مزیان نفقه را تعیین کرده و پس از آن پدر ملزم به پرداختنفقه تعیین شده می گردد.

همچنین فرزند می تواند به دادگاه خانواده درخواست تعدیل نفقه بدهد زیرا ممکن است بر اثر تورم، نفقه دریافتی او ناچیز باشد.

اما اگر فرزندی بخواهد از پدر خود به دلیل ضرب و شتم و یا سرقت شکایت کند، باید شکواییه‌ای تنظیم کرده و به دادسرا تقدیم کند. مسلما فرزند از نحوه تنظیم شکواییه و فنون آن اطلاعاتی ندارد، به همین دلیل به مرجعی نیاز دارد که برای او شکواییه تنظیم کند.

سامانه شکایت 24 بستری است که افراد می توانند موضوع شکایت خود را به کارشناسان آن بگویند تا این کارشناسان زیر نظر افراد مجرب و متخصص اقدام به تنظیم شکواییه در خصوص موضوع شکایت برای فرد متقاضی کنند. سامانه شکایت 24 حتی اگر قصد اخذ وکیل نداشته باشید نیز به شما در تنظیم شکواییه کمک خواهد کرد.

پس از آن که فرزند شکواییه تنظیمی خود را از سایت شکایت 24 دریافت و به دادسرا تقدیم نمود، دادگاه روند رسیدگی به موضوع شکایت را شروع می کند و در مورد ضررب و شتم اگر به فرزند آسیبی وارد شده باشد، پدر را محکوم به پرداخت دیه خواهد کرد و در مورد سرقت نیز پدر را به مجازات سرقت تعزیری محکوم می کند.

شکایت به دلیل عدم پرداخت نفقه جز شکایات مالی است و باید در دادگاه حقوقی مورد پیگیری قرار بکیرد اما شکایت بابت ضرب و شتم، باید در دادگاه کیفری مورد پیگیری قرار بگیرد و متناسب با جرم، میزان دیه و مجازات تعیین شود.

در پایان این مطلب باید بگوییم که صرف پدر و مادر بودن به این معنا نیست که می توانند هر کاری خواستند با فرزند خود انجام دهند و به هر شکل خواستند او را تنبیه کنند. فرزندان از حقوقی برخوردار هستند که اگر پایمال شود، می توانند برای احقاق آن، اقدام به طرح شکایت کنند.

زمانی که پدری به فرزند واجد الشرایط خود نفقه نمی دهد و یا او را مورد ضرب و شتم قرار می دهد، فرزند می تواند اقدام به ظرح شکایت فرزند از پدر کند و مووع را در مراجع قضایی پیگیری نماید.

این دو موضوع یعنی عدم پرداخت نفقه و همچنین ضرب و شتم فرزند، از پرتکرارترین پرونده‌های شکایت فرزند از پدر خود است.

آیا پدر موظف به پرداخت نفقه به فرزند حاصل از رابطه نامشروع خود نیز است؟

فرقی ندارد که فرزند از رابطه نامشروع حاصل شده باشد یا رابطه نامشروع و در چهارچوب نکاح. در هر صورت پدر وظیفه دارد به فرزند خود نفقه بدهد و در این خصوص فرقی بین فرزند مشروع و نامشروع وجود ندارد.

هزینه تنظیم شکایت فرزند از پدر چقدر است؟

هزینه دادرسی براساس آن که در کدام مرجع مطرح می شود، ممکن است متفاوت باشد. هزینه دادرسی در دعاوی حقوقی با دعاوی کیفری متفاوت است. لذا اگر می خواهید از هزینه دادسی اطلاعات دقیق‌تری به دست آورید، با ک کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید تا شما را راهنمایی کنند.

کدام دادگاه برای طرح شکایت فرزند از پدر صالح است؟

فرزندی که می خواهد از پدر خود شکایت کند باید اول ببیند که موضوع شکایتش چیست. همانگونه که گفتیم شکایت بابت عدم پرداخت نفقه در دادگاه خانواده و شکایت از ضرب و شتم در دادسرا مورد بررسی قرار می گیرد.

آیا لازم است فرزند برای شکایت از پدر خود وکیل بگیرد؟

این بستگی به خود شخص دارد. مسلما اخذ وکیل و مشاوره با او می تواند بسیار در روند دادرسی موثر باشد و به صورت حرفه‌ای شخص را راهنمایی کند تا به حقوق خود دست یابد.

آیا سایت شکایت 24 از شکواییه تنظیم شده پشتیبانی می کند؟

سامانه شکایت 24 در مقابل اخذ هزینه از متقاضیان، برای آن ها شکواییه تنظیم می کند، به همین دلیل برای حمایت از آنها، امکان پشتیبانی از شکاییه تنظیمی را فرهم کرده است.

به این صورت که اگر افراد با رد شکواییه مواجه شدند و یا سوالی در مورد شکواییه داشتند، می توانند با کارشناسان سامانه ارتباط برقرار کرده و مشکل خود را مطرح کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۷ رای

‫5 دیدگاه ها

  1. این مشکل واسه خیلیا پیش میاد الان خود من رو میگیرن میزنن بعد تهدید میکنن اگر واکنشی به حرکتشون داشته باشم زندم نمیزارن و اگر هم شکایت کنم دیگ خونه رام نمیدن .. اثارش رو هم که تا دلتون بخواد دارم روی پا ، زیر چشم ، دست و… من بدبختم از ترس ایندم هیچ کاری نمیتونم بکنم … مجبورم با کم ترین هزینه بهترین نتیجه رو بگیرم از نظر درسی ، اما الان که تو مهم ترین سه سال زندگیم هستم دائم اذیتم میکنن وتوهین و فحاشی و تنبیه فیزیکی ، زورمم بهشون میرسه اما بخاطر حرمت و این حرفا فقط سکوت میکنم . تو این شرایط فقط مدرک جمع آوری میکنم 3 سال دیگ که موفق شدم و تونستم زندگی دست و پا کنم برا خودم ازشون شکایت میکنم .. تمام هزینه های هم که کردن برام رو هم به نرخ روز میدم بهشون و کلا دیگ باهاشون بی‌نسبت میشم

  2. من پدر و مادرم سر برادرم با من مشکل دارن و منو مورد ضرب و شتم قرار میدهند و همچنین آزار روحی و فحاشی راهی برای شکایت هست ؟

  3. پدر من منو اذیت میکنه چند وقتی هست با مادرم به اختلاف خورده بعد داره سر منو خواهرم هم محروم میکنه با مادرم حق ندارم جایی برم شب بمونم تهدید میکنه خونه راشون نمیدم حال مارو بد میکنه لطفا کمکم کنید چی کار کنم این پدر حق پدری نداره ممنون میشم کمک کنید

  4. ایا فرزند پسر ک در کودکی مورد تجاوز قرار گرفته و الان دچار انواع و اقسام بیماریهای روانی شده امکان شکایت از والدین خود را دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا