شکایت از شرکت

شکایت از الی گشت چگونه است؟

هر روز اشخاص زیادی از طریق آژانس های مسافرتی به سفر می روند، یکی برای سپری نمودن تعطیلات و دیگری برای سفر کاری ولی چیزی که در تمامی مسافران مشترک است این است که سفر یا جابجایی مردم از یک نقطه به نقطه دیگر، به جزء لاینفک اغلب زندگی ها مبدل شده است.

امروزه در بیشتر نقاط دنیا، سایت رزرو بلیط و هتل، با ارائه خدمات متنوع سفر، این نیاز مهم را به بهترین شکل ممکن تامین نموده است. حتی برخی شرکت های مسافرتی همسو با تحولات جدید در صنعت گردشگری به سمت حضور آنلاین، پیش می روند و امروزه کمتر شرکت مسافرتی را پیدا می کنیم که به صورت آنلاین فعالیت نکند.

در مواقعی که افراد این امکان را ندارند که با وسیله شخصی مسافرت نمایند، و بخواهند برای انجام مسافرت با وسایل نقلیه عمومی از راه های هوایی و یا دریایی اقدام کنند، معمولا برای تهیه بلیط و سفارش آن در روز مورد نظر خود، به دفاتر خدمات مسافرتی مراجعه خواهند کرد.

این موسسات گردشگری و دفاتر مسافرتی عموما در مقام یک واسطه به نمایندگی از مسافران، اقدام به تهیه و سفارش بلیط اتوبوس، هواپیما یا قطار و همچنین رزرو هتل یا اجاره تور می‌نمایند و از این طریق، شرایط انجام مسافرت دیگران را تا حدود زیادی فراهم می آورند.

طبق قانون دفاتر خدمات مسافرتی، با اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیربط، قادر خواهند بود به انجام این گونه فعالیت های ذاتا تجاری پرداخته و در انجام این مهم، با عنایت به قراردادهایی که با مسافران منعقد می نمایند، متعهد می گردند که برابر با قرارداد و رابطه قراردادی به وجود آمده از ضوابط و مقرراتی که نهادهای ذیربط برای آن‌ها تعیین می‌ نماید، تخطی و تجاوز نکنند.

هرگاه این دفاتر در ارتباط با شغل و کار خود، مرتکب برخی تخلفات صنفی یا قراردادی و حتی جرایم کیفری شوند، می توان با مراجعه به مراجع صالح، موضوع را پیگیری و نهایتا محکومیت آن‌ها را درخواست نمود.

یکی از این دفاتر گردشگری که در سالیان گذشته به عنوان برندی نوظهور در زمینه خدمات مسافرتی در جامعه ما شناسایی گردیده، شرکت خدمات مسافرتی و جهانگردی الی گشت است که اخیرا و با شیوع بیماری کرونا، شکایت های متعددی از سوی کاربران فضای مجازی نسبت به عدم انجام تعهداتشان مطرح گردیده است.

در صورتی که شما نیز از مخاطبین محترم شکایت 24هستید و از شاکیان برخی خدمات مسافرتی شرکت الی گشت یا سایر شرکت های گردشگری می باشید، با ما همراه باشید تا ضمن بررسی برخی حقوق مسافران و وظایف خدمات رسانی این شرکت ها، شما را نحوه شکایت از شرکت خدمات مسافرتی و جهان گردی الی گشت آشنا نماییم.

الی گشت

صدور مجوز فعالیت دفتر خدمات مسافرتی الی گشت توسط چه نهادی صادر می گردد؟

معمولا دفاتر خدمات مسافرتی به شکل مجموعه و موسساتی هستند که با اخذ مجوزهای لازم از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مقدمات لازم و ضروری مسافرت افرادی را که به آن‌ ها مراجعه کرده اند تسهیل و فراهم می آورند.

شرح فعالیت ها و اقدامات و زمینه های کاری دفاتر خدمات مسافرتی، با توجه به عناوین متعدد آن به طور خلاصه شامل موارد زیر است:

  • تنظیم برنامه های مسافرتی متقاضیان سفراعم از امکان اقامت، رزرو هتل و فروش بلیط مسافرت
  • دفاتر خدمات سیاحتی و مسافرتی و گردشگری: در زمینه اخذ روادید یا ویزا، تنظیم و برنامه ریزی انجام مسافرت های داخلی و خارجی، شامل اقامت ورزرو هتل و هرگونه خدمات ایرانگردی و جهانگردی.
  • دفاتر خدمات زیارتی: که در زمینه ثبت نام از متقاضیان حج و عتبات عالیات، تنظیم و انجام مسافرت های زیارتی به داخل و خـارج از کشور، رزرو مکان و هر گونه خدمات زیارتی از جمله تهیه تورهای مسافرتی و تهیه هتل و اقامتگاه را بر عهده دارند.

دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی برای انجام امور فوق الذکر، با تنظیم قرارداد حقوقی با ارباب رجوع و در قبال دریافت مبالغ با توجه به تعرفه های قانونی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، اقدام به انجام فعالیت های مذکور می‌نمایند.

طبیعی است که هرگاه دفاتر خدمات مسافرتی در مدت زمان مورد نظر مسافران، به تعهدات قراردادی خود عمل ننماید و یا اینکه در اجرای آن تعهدات با عذری مواجه شوند، باید علاوه بر رد اصل مبالغ دریافتی از متقاضیان سفر، عهده دار خسارت های وارده به آن ها نیز باشند.

مطابق با آیین نامه ها و مقررات سازمان میراث فرهنگی، نظارت دقیق بر حسن انجام تعهدات این شرکت ها در مقابل مسافران، برعهده سازمان موصوف قرار داده شده است.

امکان وقوع چه تخلفات و جرایمی توسط شرکت های خدمات مسافرتی و جهانگردی قابل تصور است؟

اولین گام در جهت انجام فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و برای اینکه اقدامات آن‌ ها در راستای فعالیت کاری خود، کاملا قانونی باشد باید شرایط ذکرشده در آیین نامه مربوط به فعالیت خود را دقیقا رعایت نمایند.

تخلفات مرتبط با دفاتر خدمات مسافرتی، ممکن است در دو زمینه، شامل تخلفات قراردادی و همچنین عدم رعایت ضوابط انضباطی بررسی گردد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  1. تمدید نکردن بموقع پروانه و مجوز فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی از طریق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری
  2. تعطیلی شدن آژانس مسافرتی در مدت زمانی بیش از سه ماه بدون عذر موجه
  3. ارائه ندادن  تضمین لازم بابت ضمانت حسن انجام کار و تعهد به مرجع صدور مجوز
  4. تغییر محل شرکت یا آژانس بدون هماهنگی و دریافت مجوز از مرجع صادرکننده
  5. فعالیت در زمینه ای که مغایر با موضوع فعالیت شرکت های مسافرتی  و برنامه های سازمان گردشگری بوده
  6. قبول تعهد جدید از مسافران یا متقاضیان سفر در هنگام تعلیق فعالیت آژانس

ضمنا برخی تخلفات دفاتر خدمات مسافرتی که می‌تواند منجر به طرح شکایت از دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری توسط متقاضیان و مراجعه کنندگان گردد، شامل موارد ذیل خواهد بود.

  • رد نکردن مبالغ قراردادی دریافت شده از مسافران و عدم پرداخت خسارت طبق آیین نامه سازمان.

این بند در صورتی به عنوان تخلف به شمار می آید که دفاتر خدمات مسافرتی به تعهدات قراردادی خود در موعد مقرر عمل نکرده باشند و تخلف قراردادی، مستند به تقصیر آن ها باشد.

  • مطابق نبودن موضوع قرارداد با تعهد قراردادی آژانس مسافرتی نسبت به خواسته مطلوب مسافران
  • اخذ مبالغی بیشتر از میزان مقرر قانونی بابت مخارج و هزینه‌های سفر از شخص مراجعه کننده توسط دفاتر خدمات مسافرتی

الی گشت

آیا امکان وقوع تخلف و ارتکاب جرایم کیفری توسط دفاتر خدمات مسافرتی همچون الی گشت ممکن است؟

با عنایت به گسترش فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی به دلایلی همچون گسترش بستر اینترنت و توسعه راه ها، برای فعالیت بهتراین دفاتر، قوانینی با هدف ساماندهی آن‌ ها به تصویب رسیده است که مطابق با آن قوانین بازرسان سازمان که اقدام به نظارت بر نحوه عملکرد دفاتر خدمات مسافرتی می‌نمایند.

از این رو مطمئنا همانند هر صنف دیگری دفاتر مختلفی وجود دارند که بدون اخذ و داشتن هرگونه مجوز قانونی، اقدام به تاسیس دفاتر خدمات مسافرتی می‌نمایند و بدون اینکه تعهدی به انجام موضوع قرارداد خود داشته باشند، اقدام به اخذ مبالغی از متقاضیان سفرها می‌نمایند، از این رو می توان با بررسی تخلفات و جرایم آن ها بعضا تحت عنوان کلاهبرداری، از این دفاتر مجرم شکایت و آن ها را تحت تعقیب کیفری قرار داد و تعقیب آن‌ ها را از دادسرای عمومی و انقلاب محل وقوع جرم درخواست کرد.

مرجع رسیدگی به اتهام کلاهبرداری توسط شرکت های گردشگری و مسافرتی کدام است؟

همان گونه که ذکر شد دادسرای محل وقوع جرم، در هر شهر و ناحیه و حتی در شهرهای بزرگ، مسئولیت رسیدگی به جرم کلاهبرداری موسسات مسافرتی غیرمجاز و آژانس های هواپیمایی را برعهده دارد.

ضمنا در صورتی که متهم در خارج از کشور ساکن باشد یا متواری باشد، دادسرای بین الملل تهران صلاحیت رسیدگی به جرم ارتکابی را دارد. مرجع رسیدگی به جرم کلاهبرداری اینترنتی و سایبری در این موارد نیز دادسرای جرایم رایانه ای ناحیه 31 تهران می باشد.

البته پیشنهاد می گردد به دلیل جوانب متعدد و بعضا پیچیده اثبات جرم کلاهبرداری در مسائل فوق، لطفا قبل از هرگونه اقدام قضایی یا دفاع از عناوین اتهامی، اطلاعات کامل و مورد نیاز را در این خصوص کسب نمایید.

الی گشت

در صورت وقوع تخلفات فوق مراحل طرح شکایت ازشرکت خدمات مسافرتی الی گشت به چه نحوی است؟

در صورتی که دفتر خدمات مسافرتی الی گشت یا هر آژانس طرف قراردی به تعهدات قراردادی خود و آیین نامه های مقرر توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری عمل ننماید و یا مرتکب تخلفات اداری و صنفی گردد، بر اساس  دستورالعمل تشکیل کمیسیون فنی نظارت بر خدمات مسافرتی و گردشگری، مرجعی تحت عنوان کمیته ی فنی و نظارت برتاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان‌ ها وظیفه پیگیری موضوع را برعهده خواهد داشت و پس از تشکیل جلسه و بررسی موارد تخلف، موضوع را با فوریت مورد بررسی و رسیدگی قرار خواهد داد.

این کمیته ازمعاون گردشگری اداره کل استان، کارشناس مسئول امور دفاتر خدمات مسافرتی وگردشگری اداره کل استان بعنوان دبیر، یک نفر کارشناس حقوقی با معرفی اداره حقوقی استان، نماینده حراست با معرفی اداره حراست اداره کل استان، یک نفر کارشناس معتمد درحوزه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری به انتخاب مدیر استان و دو نفر نماینده مطلع و تام الاختیار تشکل صنفی مربوطه با معرفی تشکل صنفی، به عنوان مرجع صالح، به شکایت شاکیان از دفاتر خدمات مسافرتی و همچنین سایر تخلفات دفاتر مذکور رسیدگی می‌نماید.

چنانچه شکایات های واصله از موسسه خدمات مسافرتی الی گشت به کمیته فنی، همراه با دلایل مستند و مستدل مطرح گردد، این کمیته با بررسی دقیق و کارشناسی نسبت به صدور رای اقدام و تصمیمات مقتضی اتخاذ می نماید و طرفین موظف به اجرای رای در موعد مقرر خواهند بود.

در صورتی که تخلف دفتر خدمات مسافرتی الی گشت، دارای وصف مجرمانه باشد، پرونده با ارشاد نمودن شاکی جهت رسیدگی به مراجع قضایی صالح ارسال خواهد شد.

چه مجازات هایی در خصوص تخلفات دفاتر خدمات مسافرتی در آیین نامه سازمان گردشگری در نظر گرفته شده است؟

پس از رسیدگی به شکایت های مطرح شده از دفاتر خدمات مسافرتی و محرض شدن تخلف دفاتر یا شرکت های مورد نظر، ممکن است با توجه به نوع و میزان تخلفات صورت گرفته، مجازاتهای ذیل الذکر به عنوان رای مرجع مربوطه صادر گردد:

  • تذکر کتبی با درج در پرونده صنفی
  • اخطار کتبی با درج در پرونده و تعیین مهلت مناسب حداکثر تا یک ماه جهت برطرف نمودن مشکل یا رفع تخلف
  • تعلیق پروانه از یک ماه تا سه ماه توسط کمیته فنی
  • لغو پروانه توسط کمیته فنی

شایان ذکر است که احکام صادر از سوی کمیته فنی استان ها، لازم الاجرا بوده و چنان چه رای صادره از سوی دارنده مجوز به مرحله اجرا در نیاید، سازمان موصوف به سرعت نسبت به لغو مجوز فعالیت شرکت یا موسسه مذکور اقدام خواهد نمود.

همچنین نیروهای انتظامی و سایر مراجع قانونی ذی ربط نیز موظف هستند به تقاضای مرجع صادر کننده مجوز از ادامه فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی که متخلف شناخته شده و به تعلیق یا لغو پروانه محکوم شده‌اند جلوگیری به عمل آورند.

شکایت علیه شرکت های مسافرتی و جهانگردی چقدر زمان می‌ برد؟

باید عنوان کرد، که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت از این موسسات به صورت دقیق به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست و نمی‌توان زمان مشخصی را بیان کرد.

از آن جایی که حدود 98 درصد شکایات ثبت شده در سال 1400، از سوی نهادهای مسئول پیگیری وبه سرانجام رسیده است، می توان امیدوار بود که صرف زمان زیادی برای رسیدگی و نهایتا صدور رای لازم نباشد.

هزینه های طرح شکایت از شرکت های مسافرتی متخلف به چه میزان است؟

با توجه به اینکه برای ثبت شکایت علیه موسسات و شرکت های مسافرتی، با توجه به تخلفات و جرایم صورت گرفته هم کمیته های نظارت بر تاسیس این موسسات و هم در صورت وقوع خسارت یا جرم بودن عمل آن ها،مراجع قضایی کشور صلاحیت رسیدگی دارند، هزینه دادرسی هم با توجه به موضوع و نحوه شکایتی که به این مرجع ارجاع شده است تعیین میگردد، که البته در مسائل کیفری هزینه زیادی نیست.

در مجموع هزینه دادرسی از مرحله ثبت شکایت تا صدور رای و هزینه های مرحله اجرا و همچنین تعرفه های حق الوکاله وکیل در صورت اخذ وکیل، اعم از هزینه های کارشناسی و هزینه های ثبت دادخواست یا شکواییه هر ساله توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام می گردد.

برای اطلاع از تعرفه خدمات قضایی در سال 1400 می توانید به قانون بودجه کشور مراجعه نمایید. لازم به توضیح است، ثبت و ارجاع شکایت در کمیته های نظارت بر تاسیس این موسسات مسافرتی هزینه های خاصی نخواهد داشت.

سفر

برای شکایت از موسسات مسافرتی و جهانگردی چه مدارکی باید به همراه داشته باشم؟

همانگونه که قبلا نیز ذکر شد، برای طرح شکایت شما باید تمامی مدارک و مستنداتی که دارید از جمله اصل قرارداد یا فاکتور و رسید مبالغ واریزی را ارائه کنید و آن ها را به همراه طرح شکواییه ضمیمه پرونده‌تان نمایید.

توجه داشته باشید که بر اساس ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی، برای اثبات هر دعوایی از اقرار، شهادت، قسامه و سوگند می توان استفاده نمود. بلیت پرواز و سایر دلایل از جمله فیلم و عکس تخلفات این موسسات، از دلایل و مستنداتی است که حتما باید ضمیمه شکواییه گردد.

آیا برای تنظیم شکایت در این مورد نیاز به استفاده از خدمات وکیل داریم؟

اگر میخواهید طرح شکایت شما از موسسه مسافرتی الی گشت، بهتر و با سرعت بیشتری پیش برود و به نتیجه مطلوبی برسید و حقوق از دست رفته تان را به دست آورید، به شما توصیه می کنیم که با یک وکیل مجرب در خصوص تخلفات این موسسات حتما مشورت کنید.

اغلب بعضی از مسائل پیش می آید که شاید از نظر شما عادی جلوه کند ولی برعکس، بسیار مهم هستند و می توانند در شرایط پرونده واقعا تاثیر گذار باشند. وکیل با تجربه و صادق می تواند شما را در خصوص موارد یاد شده، آگاه نماید.

همچنین وکلای دادگستری قادرند در مورد کم و کیف تخلفات و جرایم واقع شده و نحوه تنظیم شکایت نامه در حوزه مربوطه، شما را راهنمایی کنند و می توانند بررسی نمایند که آیا ادله و مدارک کافی برای اثبات شکایت، از سوی شما ارائه شده است یا خیر؟ علاوه بر آن وکلای مجرب و متخصص قادرند نتیجه احتمالی شکایت شما را پیش بینی نمایند و در روند رسیدگی و تسریع آن، نقش موثر و مثبتی ایفا کنند.

نحوه تنظیم شکایت و پشتیبانی به چه صورت است؟

مطمئنا مطرح کردن هر شکایتی در زمینه های حقوقی یا کیفری، به فراخور خود مستلزم پرداخت هزینه هایی شامل هزینه دادرسی، هزینه های کارشناسی و غیره خواهد بود.

در پرونده ها مختلف دیده شده که شاکی یا خواهان پرونده بعد از پرداخت تمام هزینه ها و ثبت شکواییه، به دلیل نقص در مدارک یا عدم توجه به محتویات پرونده برای ارائه استدلال های قوی چه در مقام دفاع و چه در مقام مطالبه حق، شکایتش با قرار رد یا منع تعقیب مواجه و علاوه بر هدر رفت هزینه، زمان زیادی را نیز صرف فعالیتی بیهوده نموده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام
    بی نظم و بی مسئولیت ترین شرکت ال گشت هست. بلیط رفت و برگشت رو اشتباه زدم بلافاصله زنگ زدم با توجه به اینکه بیش از ده روز به تاریخ پرواز مانده بود ۳۰درصد کسر کردن هنوز هم واریز نکردند این مملکت بزرگتر نداره؟؟؟!! …

  2. من امروز ۲۸ اردیبهشت از سایت الی گشت برای تاریخ ۱۵ خرداد بلیط خریدم و بعد صدور بلیط متوجه شدم مبدا و مقصد را جابجا نوشته‌ام برای کنسلی اقدام کردم گفتن باید ۴۲۵ هزار تومن از مبلغ بلیط (۱۵۵۰۰۰۰) را جریمه کنسلی پرداخت کنید با توجه به اینکه ۱۸ روز تا تاریخ پرواز مانده این رقم منطقی است؟

  3. متن شکایت اینجانب از الی گشت در سایت ۰۹۶۲۹.ir که متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی نشده است و توصیه میکنم قبل از عقد قرارداد با الی گشت، حتما این متن را بخوانید: اینجانب طی قرارداد شماره ۱۱۱۷۵۶۵مورخ ۲۷/۱۰/۱۴۰۱؛ تور کیش برای سه نفر خریداری نموده است. پس از رسیدن به هتل ارم کیش، طی تماس تلفنی از الی گشت، اظهار نمودند که در تهیه بلیط شما اشتباهی پیش آمده است و مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومان بایستی پرداخت نمایید که به ایشان گفتم من طی قراردادی که با شما به صورت پکیچ دارم، پرداخت هزینه اضافی را منطقی نمی‌دانم چرا که قیمت پرداختی غیر معمول نبوده و با همین مبلغ تورهای زیادی می‌توانستم بگیرم و لطفا موضوع رو به مسئولتون انعکاس بدهید. مجددا وکیل شرکت الی گشت (آقای …) تماس گرفتند و گفتند که بلیط شما از شرکت کیمیاتوریست تهیه شده و نفرشون اشتباهی مبلغ رو با یک صفر کمتر اعمال کرده است که به ایشان گفتم من نه بلیط رو دیده ام نه بلیط خریداری کرده ام و هر مشکلی هست بین الی گشت و کیمیا توریست کیش باید حل و فصل بشه که ایشان گفتند شرکت ما هیچ راه حلی برای این موضوع ندارد و احتمال کنسلی بلیط از طرف کیمیا توریست کیش وجود دارد و پیشنهاد کردند که هزینه رو بنده پرداخت و الی گشت در آینده با دادن امتیاز جبران خواهد نمود که من نپذیرفتم. بنده پس از تماس با شرکت کیش ایر، موضوع رو مطرح کردم که ایشان گفتند امکان کنسلی پرواز توسط آژانس در صورت نرمال نبودن مبلغ ثبت شده بر روی بلیط وجود دارد. از شرکت کیمیا توریست کیش چندین مرتبه با من تماس گرفتند و گفتند که الی گشت هیچگونه اقدامی انجام نداده و در صورت عدم پرداخت مبلغ مابه التفاوت، بلیط شما کنسل خواهیم نمود، بنده نیز چندین بار با الی گشت تماس گرفته و پیگیر شدم که در انتها مدیر فروش الی گشت(آقای …) گفتند که پیگیری می‌کنیم و نتیجه رو به شما اطلاع میدهیم که متاسفانه خبری از الی گشت نشد و همچنین پاسخگوی تماس بنده هم نبودند. مجددا از شرکت کیمیا تماس گرفتند و گفتند که الی گشت گفته که مسافر قرار است مبلغ رو واریز کند و گفتند که در صورت عدم پرداخت مبلغ، بلیط رو کنسل میکنیم( آخرین گفتمان مربوط به حدودا ۳ ساعت قبل از پرواز می باشد) با توجه به وجود ریسک کنسلی بلیط و پاسخگو نبودن و عدم مسئولیت پذیری آژانس الی گشت، بنده مجبور به پرداخت بخشی از بلیط برگشت به کیمیا توریست کیش شدم. قابل ذکر اینکه پس از برگشت به تهران، با الی گشت تماس گرفتم و موضوع را مطرح نمودم که گفتند شما نباید پول پرداخت میکردید که گفتم بر اساس گفته روز قبل مدیر فروش و وکیل شما، احتمال کنسلی بلیط وجود داشته و متاسفانه هیچ کدام از نفرات الی گشت پاسخگوی موضوع نبوده اند لذا بنده مجبور به پرداخت هزینه اضافی شده ام که این مسئله و مشکل به دلیل عدم مسئولیت پذیری الی گشت می باشد. در انتها تقاضای رسیدگی به این موضوع را دارم به نحوی که آژانس های مسافرتی به وظایف خود آگاه بوده و مسافرت مردم را با عدم آشنایی به وظایف خود خراب نکنند. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا