شکایت از اشخاص

شکایت رسید جعلی چگونه است؟

با پیشرفت و گسترش بانکداری ها به طور روزانه، بیش از پیش شاهد آن هستیم که بسیاری از افراد استفاده از خدمات بانکی آنلاین، چک و کارت های بانکی را سرلوحه خود قرار داده و برای راحتی کارهایشان از آن ها استفاده می نمایند.

این استفاده از خدمات جدید بانکداری ها، در کنار مزایای بسیار عالی خود دارای معایبی نیز می باشد. یکی از عمده ترین معایب آن مربوط به جعل اسناد یا در حالت کلی جرایمی است که در رابطه با آن ها اتفاق می افتد.

در این مطلب سعی داریم تا در رابطه با جعل اسناد، رسیدها و مجازات های آن ها صحبت نماییم.

جعل اسناد و اسکناس و مجازات آن ها

جعل اسناد و اسکناس  به دلایل مختلفی از جمله ایجاد بی نظمی در جامعه جرم تلقی می شود و با توجه به ماده 526 قانون مجازات  اسلامی و در بخش تعزیرات آن، برای جعل اسناد مجازات در نظر گرفته شده و بیان شده است که: ” هر کس اسکناس رایج داخلی یا خارجی یا اسناد بانکی نظیر برات های قبول شده از طرف بانک ها یا چک های صادره از طرف بانک ها و سایر اسناد تعهد آور بانکی و نیز اسناد یا اوراق بهادار یا حواله های صادره از خزانه را به قصد اخلال در وضع پولی یا بانکی یا اقتصادی یای بر هم زدن نظام و امنیت سیاسی و اجتماعی جعل یا وارد کشور نماید یا با علم به مجعول بودن استفاده کند چنانچه مفسد و محارب شناخته نشود به حبس از پنج تا بیست سال محکوم می شود . “

پس با توجه به ماده مذکور در می یابیم که جعل اسناد و اسکناس و همچنین استفاده از آن ها جرم تلقی می شود و اگر مفسد و محارب بودن جعل کننده محرز نشود، فقط به مجازات جعل اسکناس محکوم می گردند که با توجه به ماده مذکور، از 5 تا 20 سال حبس است.

رسید جعلی

اپلیکیشن رسیدساز جعلی!

با توجه به اینکه امروزه اپلیکیشن های مختلفی درست شده اند و هرکدام از آن ها کارهایی را انجام می دهند یا برای ما آسان می کنند که تا پیش از این برای ما سخت بود یا نمی توانستیم انجام دهیم، دور از انتظار نیست که برخی از آن ها در جهات غیرقانونی استفاده شوند و باعث ظهور و بروز مشکلات متعدد شوند.

از جمله این اپلیکیشن ها آن هایی هستند که می توان با استفاده از آن ها به راحتی کرایه و پول تاکسی را به صورت آنلاین پرداخت نمود، این روزها در تاکسی ‌ها نیز آن ها را مشاهد می ‌کنیم.

همانطور که بیان شد در کنار این اپلیکیشن های مفید در استفاده روزانه، اپلیکیشن هایی نیز تولید شده اند که اغلب از سوی مجرمان سایبری و برای سوق دادن افراد به سوی ارتکاب این دسته از جرائم هستند.  برنامه رسیدساز جعلی یکی از آن ها است که با استفاه از آن، افراد می توانند رسید جعلی بسازند و از فروشندگان کلاهبرداری کنند.

به همین منظور، فروشندگان باید سامانه پیامکی حساب های بانکی خود را فعال نموده تا از صحت رسیدها و واریز پول به حساب هایشان اطمینان یابند و همچنین دقت داشته باشند که پیامک ارسالی حتما از سرشماره بانک مربوطه باشد و موجودی حساب خود را با دستگاه کارتخوان، موبایل بانک یا اینترنت بانک بررسی کنند.

سودجویان با استفاده از این برنامه موبایل، رسیدی را درست می کنند و به فروشندگان نشان می دهند و تظاهر می کنند که هزینه کالا را پرداخت نموده اند و فروشنده نیز به آن ها اعتماد می نماید و در زمان نادرستی متوجه می شود که از وی کلاهبرداری شده است و دیگر نمی تواند به کلاهبردار دسترسی داشته باشد.

لازم است افراد در زمان معامله ابتدا با بررسی حساب بانکی خود از واریز پول به حساب خود اطمینان حاصل کرده و سپس کالا را تحویل خریدار دهند.

برنامه رسیدساز جعلی و نحوه کارکرد آن

برای اینکه بتوانید کلاهبرداران را تشخیص دهید لازم است بدانید که برنامه های رسید ساز جعلی چه چیزهایی هستند و چگونه کار می کنند.    برنامه رسیدساز جعلی در واقع روشی است که با استفاده از آن، افراد می توانند رسیدهای بانکی را جعل نموده و در هر جایی استفاده کنند.

این رسیدهایی که توسط برنامه های جعل رسید ساخته می شوند، ظاهری کاملا مشابه با رسیدهای واریز بانک ها و غیره دارند و مثلا از روی پلتفرم هایی مانند اپلیکیشن آپ، یک رسید بانکی جعلی، شبیه به رسید آپ تهیه کرده و آن را برای شما ارسال کند.

این جعل رسید می تواند مشکلات بسیار بزرگی را برای افراد ایجاد کند. برای مثال زمانی که می خواهند پولی را که از کسی طلب داشتند از او پس بگیرند، اگر فرد مقابل قابل اعتماد نباشد و رسید را جعل کرده باشد، از وی کلاهبرداری صورت می گیرد.

در این شرایط فرد متقلب، اقدام به ساخت یک رسید تقلبی با استفاده از برنامه رسید ساز می نماید و پس از آن تصویر رسید ساخته شده را برای طرف مقابل ارسال می نماید و عنوان می‌کند که مبلغ مورد نظر به حساب شما انتقال داده شده است. همچنین چون که  چهار رقم آخر کارت شما نیز در رسید تقلبی درج می ‌شود، به جعلی بودن آن پی نمی برید.

شاید برخی مخاطبان این نوع کلاهبرداری را چندان جدی نگیرند و در معاملات روزانه خود به راحتی از آن بگذرند اما باید بدانیم که پرونده هایی در این زمینه در پلیس فتا تشکیل شده و شیادان به دام پلیس افتاده اند و این در حالی است که مالباختگان هرگز فکرش را هم نمی کردند که طعمه شده و از حساب آن ها به راحتی برداشت شده است.

نحوه شکایت از رسید جعلی با اپلیکیشن

با توجه به اینکه رسیدسازی جعلی از طریق اپلیکیشن صورت می گیرد، می توانید کلاهبرداری های انجام شده یا شکایات خود در این حوزه را به پلیس فتا اطلاع دهید و پیگیری کنید.

البته لازم به ذکر است که در صورتی که تمایل داشتید می توانید از طریق دیگر مراجع صالح برای رسیدگی نیز اقدام نمایید.

خرید اینترنتی

استفاده از وکیل برای شکایت از رسید جعلی

شما با استفاده از یک وکیل خبره و آگاه به امور مربوط به جعل رسید و اسناد و جرائم سایبری، به راحتی می توانید شکایت خود را ثبت نموده و از تجربیات وی برای احقاق تمامی حقوق خود بهره ببرید. این کار با آسان ترین روش و در کمترین زمان صورت می گیرد و می توانید وکیل مورد نظر خود را در حوزه مدنظر و در نزدیکی محل زندگی تان پیدا کنید.

همانطور که بیان شد، شکایت از رسید جعلی از طریق پلیس فتا یا دادگاه مربوطه، نیازمند دارا بودن اطلاعات تخصصی و حقوقی در حوزه جرائم سایبری و غیره می باشد که به تنهایی سخت به نظر می رسد و در حالت کلی وجود یک فردی که بتواند در این زمینه راهنمایی های لازم را انجام دهد، بسیار مفید فایده قرار می گیرد.

بررسی یک پرونده شکایت رسید جعلی

چند وقت پیش، رئیس پلیس فتای استان فارس از شناسایی و دستگیری شخصی که از طریق اپلیکیشن رسیدساز جعلی اقدام به کلاهبرداری از افراد می‌کرد، بیاناتی را اعلام کرد و اظهار نمود: مردی میانسال به پلیس فتا فارس مراجعه کرد و مدعی شد پس از درج آگهی فروش یک عدد باند صوتی در یکی از سایت‌ های واسطه ‌گر، مورد کلاهبرداری اینترنتی قرار گرفته است، لذا رسیدگی به این موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

خریدار ضمن برقراری تماس با شاکی و ارسال یک رسید بانکی از طریق شبکه‌های اجتماعی که نشان می‌داد پول به حساب شاکی واریز شده است مدعی می‌شود که وجه کالا معادل ۵۰ میلیون ریال به حساب فروشنده واریزکرده است و از شاکی می‌خواهد کالای مورد نظر را از طریق تاکسی‌های اینترنتی برایش ارسال کند، ولی پس از گذشت چند ساعت شاکی متوجه می‌شود که پولی به حسابش واریز نشده است و مورد کلاهبرداری قرار گرفته است.

آن رئیس پلیس افزود: برابر اظهارات شاکی و بررسی ‌های فنی به عمل آمده معلوم شد متهم ازطریق اپلیکیشن رسیدساز جعلی اقدام به کلاهبرداری از قربانی کرده است که با اقدامات فنی و شگردهای خاص پلیسی متهم به هویت معلوم در شهرستان مرودشت مورد شناسایی قرار گرفت و ضمن هماهنگی قضایی، تیمی از کارآگاهان این پلیس به محل سکونت نامبرده‌ مراجعه کردند و با توقیف کلیه ادله ‌های دیجیتالی، این مجرم سایبری دستگیر و به پلیس فتا انتقال داده شد.

رئیس پلیس فتا استان فارس بیان نمود: متهم ابتدا منکر بزه انتسابی شد ولی پس از مواجهه ‌شدن با مستندات و مدارک جمع آوری شده از سوی کارشناسان به جرم خود اعتراف کرد.

پرونده دوم رسید جعلی

رئیس پلیس فتا استان فارس، باز هم پرونده ای را شرح داد که مربوط به شخصی بود که از طریق اپلیکیشن رسیدساز جعلی اقدام به کلاهبرداری از ۲۵ نفر کرده بود، خبر داد و بیان نمود: مردی جوانی ضمن مراجعه به پلیس فتا فارس مدعی می‌ شود که پس از درج آگهی فروش یک دستگاه لپ تاپ در یکی از سایت‌های واسطه گر، مورد کلاهبرداری اینترنتی قرار گرفته است، لذا رسیدگی به این موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

او خاطرنشان کرد: خریدار با ارائه یک رسید بانکی در موبایلش که نشان می‌داد پول به حساب شاکی واریز شده است مدعی می‌شود که وجه کالا معادل ۱۸۰ میلیون ریال به حساب فروشنده واریزکرده است و در نهایت کالای مورد نظر را دریافت می‌کند ولی پس از گذشت چند ساعت شاکی متوجه می‌شود که پولی به حسابش واریز نشده است و مورد کلاهبرداری قرار گرفته است.

رئیس پلیس فتا اعلام کرد: برابر اظهارات شاکی و بررسی ‌های فنی بعمل آمده معلوم شد متهم ازطریق اپلیکیشن رسیدساز جعلی اقدام به کلاهبرداری از قربانی کرده است که با اقدامات فنی و شگردهای خاص پلیسی متهم به هویت معلوم در یکی از شهرستان‌های جنوبی استان مورد شناسایی قرار گرفت و ضمن هماهنگی قضایی تیمی از کارآگاهان این پلیس به محل سکونت نامبرده‌ مراجعه و با توقیف کلیه ادله‌های دیجیتالی، این مجرم سایبری دستگیر و به پلیس فتا انتقال داده شد.

رئیس پلیس فتا استان فارس گفت: متهم ابتدا منکر بزه انتسابی شد ولی پس از مواجهه ‌شدن با مستندات و مدارک جمع آوری شده از سوی کارشناسان به کلاهبرداری از ۲۵ نفر اعتراف کرد. متهم با همین شگرد مبلغ ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در سه استان اقدام به کلاهبرداری از هموطنان کرده بود.

رسید بانکی

افزایش کلاهبرداری ها با رسید جعلی در گذر زمان

با توجه به اینکه سبک زندگی مردم با شیوع ویروس کرونا تغییر کرده و خرید و فروش بسیاری از کالاها به صورت انلاین اتفاق می افتد، بیش از پیش شاهد استفاده از این اپلیکیشن ها و به عبارتی سواستفاده از این بستر هستیم و برخی از مجرمان سایبری با نصب بر روی گوشی خود و سوءاستفاده از قابلیت ‌های آن، اقدام به کلاهبرداری از فروشندگان در هنگام خرید و انجام عملیات پرداخت می‌ نمایند.

کلاهبرداران سایبری درهنگام خرید کالا از فروشندگان با ارسال رسید بانکی جعلی، که از طریق اپلیکشن ‌های رسید ساز تهیه شده، اعتماد فروشندگان را از بابت پرداخت وجه کالای مورد نظر جلب  و کالا را دریافت کرده، که متاسفانه پس از انجام معامله فرد فروشنده با بررسی حساب بانکی خود متوجه می‌گردد هیچگونه واریزی به حساب فروشنده انجام نشده است.

چگونگی کارکرد رسیدساز جعلی

بیان شده است که مجرمان سایبری این حوزه، با طراحی و نصب اپلیکشن رسید ساز جعلی، از طریق برنامه های واقعی پرداخت انلاین که شخص فروشنده و عموم مردم از ان استفاده می کنند شماره حساب فروشنده را مورد بررسی قرار می دهند و با به دست آوردن نام صاحب حساب به کمک اپلیکیش رسیدساز، فرآیند صدور رسید جعلی پرداخت را تکمیل نموده و پس از آن با ارائه به فرد فروشنده به دلیل شباهت با رسیدهای واقعی پرداخت، اعتماد وی را جلب و اقدام به کلاهبرداری می ‌نمایند.

در نهایت تمامی مسئولان و پلیسان بیان می نمایند که بهتر است حتما پیامک واریز و موجودی بررسی شود و به رسید بسنده نشود.

به همین منظور رئیس پلیس فتا استان کهگیلویه و بویراحمد نیز بیان کرد: فروشندگان به هیچ عنوان فریب کلاهبردارن را نخورند و درصورت اختلال در سامانه پیامکی حتما موجودی حساب خود را از طریق موبایل بانک، اینترنت بانک، دستگاه‌های خودپرداز یا کارتخوان بررسی و از واریز وجه به حسابشان اطمینان حاصل کنند سپس کالای مربوطه را تحویل خریدار دهند.

پیامک بانکی

هشدار پلیس فتا در رابطه با نحوه کلاهبرداری

همان طور که گفته شد در این گونه کلاهبرداری‌ها مجرمانه سایبری با مشاهده آگهی فروش کالا در سایت ‌های واسط با فروشنده تماس گرفته و ادعای خرید کالا را می‌ کنند و درهنگام معامله با گرفتن شماره کارت بانکی فروشنده وانمود به واریز وجه با گوشی یا تبلت و نشان دادن رسید جعلی می‌کنند و پس از اخذ کالا از فروشنده سریعا محل را ترک می‌کنند بدون آن‌ که مبلغی به حساب فروشنده واریز شده باشد.

در واریز وجه با رسید سازهای جعلی هیچ تبادل مالی اتفاق نمی‌افتد و فقط به صورت تصویری و دیجیتالی رسید ایجاد می‌شود.

سرهنگ شکیب در این باره با اشاره به سایت پلیس فتا گفت: سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir مرجعی کامل از اخبار، اطلاعات و آموزش ‌های سایبری بوده و کاربران با مراجعه به آن می ‌توانند راهنمایی ‌های لازم را دریافت کنند،  همچنین در صورت نیاز می‌ توانند گزارش موارد مشکوک را در سامانه پاسخگویی به فوریت ‌های سایبری با همکاران ما در میان بگذارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

‫2 دیدگاه ها

  1. به نام خدا
    یه کارگر هستم و مدتی پیش موتورسیکلتم رو با همین ترفند یکی ازم برد بعد سه ماه که ارجاع دادن به ضابط قضایی یا همون کلانتری و فهمیدن که این اتفاق افتاده امروز رفتم دادگاه قاضی باز همون سوال ها رو ازم کرده که از اول بگو چی شده و در آخر هم میگه حالا برو شاهد بیار عجیب مملکتی داریم.فقط میتونم بگم خدا هست و می‌بیند ..

  2. ممنون از موضوع جالبی که نوشته بوید. من مدیر پیج اینستاگرام ترک شاپ آزبرندز هستم. چند ساعت پیش یه مشتری یه رسید تحت همین شرایط برام فرستاد ولی وقتی حساب رو چک کردم خبری از واریز نبود. جالب اینجاست که بلافاصله به پلیس فتا زنگ زدم که میگه عملاً هیچ کاری نمی تونید بکنید و شکایت هم بکنید بی نتیجه است. چون طرف خیلی راحت میگه واریز کردم اما برگشت خورده. در هر حال منتظر باشید اگه ادعایی کرد که واریز کردم اون وقت ازش بخواید ثابت کنه.
    اما در مجموع فقط باید گفت دریغ از شرافتی که سالها است از این ملک فرار کرده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا