شکایت از اشخاص

شکایت از چک سرقتی چگونه است؟

هنگامی که یک برگه چک، مندرجات آن تکمیل شده و از دسته چک جدا می‌گردد، در واقع آن برگه چک، در حکم پول رایج کشور بوده و دارنده آن، در صورتی که آن را به بانک ارائه دهد، قادر خواهد بود، وجه چک را وصول نماید.

لذا می‌توان از این موضوع نتیجه گرفت، که انجام اقدامات احتیاطی در نگهداری و حفظ هر یک از برگه‌های چک، بسیار حائز اهمیت است.

با این حال و با انجام تمام جوانب احتیاطی، گاهی ممکن است، یک برگه چک، سرقت شده یا به هر صورت مفقود گردد و یا به واسطه همین سرقت، جعل شده یا از طریق کلاهبرداری، به دست افراد دیگری بیفتد.

در این شرایط، در صورتی که اقدامات احتیاطی لازم و درست انجام نشود، قطعا احتمال سوء استفاده از چک، و بروز مشکلات عدیده دیگر برای دارندگان چک، وجود خواهد داشت.

بنابراین بعد از سرقت یا گم شدن چک یا مفقودی آن به هر دلیلی، صادر کننده چک موظف است، نسبت به اعلام مفقودی چک سرقت شده اقدامات لازم را به عمل آورد.

انجام این اقدامات، دارای شرایط و مراحل و پیچیدگی‌های خاص خود است. در صورت سرقت چک، باید، مراحل قانونی اعلام مفقودی چک، صورت پذیرد. در مرحله اول، صاحب چک، موظف است به بانک مربوطه مراجعه کرده و از بانک دستور عدم پرداخت چک را تقاضا کند.

سپس، باید به مراجع صالح شکایت از چک سرقتی، یعنی دادسراهای عمومی و انقلاب، مراجعه کرده و  از این مرجع، گواهی سرقت یا مفقودی و همچنین گواهی اعلام شکایت از چک مفقود شده را دریافت و مجددا به بانک مربوطه ارایه نماید.

در صورتی که دادسرا و در ادامه دادگاه کیفری، سرقتی بودن چک را احراز نماید، ضمن اعمال مجازات برای سارق، دستور ابطال شماره چک‌های مفقود شده را نیز صادر خواهد کرد.

در این مقاله، قصد داریم به بررسی مراحل و شرایط اعلام سرقت یا مفقودی چک، از جمله، دستور عدم پرداخت به بانک، مراجعه به مراجع قضایی و ارائه گواهی به بانک، بپردازیم.

سارق چک بانکی

مراتب اعلام سرقت چک چگونه انجام خواهد شد؟

آنچنان که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، چک یکی از وسایل و ابزارهای انجام معاملات محسوب شده و دارای ارزش مالی است و مانند هر پول یا مال دیگری احتمال دزدیده شدن آن وجود خواهد داشت.

قبل از اینکه توضیحات لازم را در هنگام سرقت چک، به شما ارائه نماییم، باید به شما توصیه کنیم که از دسته چک خود با وسواس خاصی مراقبت نمایید و این اسناد تجاری را به هیچ عنوان در معرض سرقت قرار ندهید تا در آینده به مشکل بر نخورید.

در صورتی که پس از سرقت چک، به سرعت و درست عمل ننمایید، احتمال تضرر مالی برایتان وجود خواهد داشت.

از سوی دیگر سارقان معمولا در کار خود افراد حرفه‌‌ای هستند و از قوانین چک نیز خبر دارند و شما باید با سرعت بیشتر و تا حد ممکن قبل از آن‌ها، اقدامات زیر را انجام دهید :

  1. در صورت سرقت یکی از چک‌ها یا دسته چک خود، قبل از هر اقدامی، ابتدا به نزدیکترین شعبه‌‌ بانکی که چک متعلق به آن است مراجعه نموده و از بانک فرم اعلام سرقت چک را دریافت و تکمیل نمایید و فرم تکمیل شده را به مسئول مربوطه ارائه دهید. این موضوع به حدی دارای اهمیت است که در صورت شلوغ بودن بانک و برای اینکه فرصت از دست نرود و کار از کار نگذرد، سریعا مراتب را به رئیس شعبه یا معاون شعبه اطلاع داده و اتفاق را برایشان توضیح دهید.
  2. پس از اعلام سرقتی بودن آن فقره چک در شعبه بانک و دریافت کارمزدی در حدود 20 هزار تومان بابت هر برگ چک، موقتا جلوی حساب شما، البته در خصوص همان شماره چک مسدود خواهد شد و فعلا هرگونه برداشت به هر طریقی چه از طریق چک و چه از سایر روش‌ها، از حساب شما به مدت یک هفته امکان پذیر نخواهد بود.
  3. شما تنها یک هفته مهلت خواهید داشت تا ضمن مراجعه به دادسرای محل وقوع سرقت چک، اقدام به طرح شکایت با موضوع سرقت چک یا دسته چک کنید.
  4. پس از اعلام سرقتی بودن آن فقره چک در دادسرای محل وقوع جرم توسط صاحب حساب یا ذینفع، دادسرا، نامه‌ای خطاب  به شعبه بانک صادر کننده دسته چک صادر کرده تا صرفا از وصول همان شماره چک ممانعت به عمل آورند.
  5. پس از ارائه نامه مرجع قضایی به بانک، مسدودی حساب شما رفع شده و آن چک با شماره اعلام شده توسط مراجع قضایی تا تعیین تکلیف قضایی از سوی دادسرای محل وقوع سرقت، در هیچ شعبه و بانکی قابلیت وصول را نخواهد داشت.
  6. لازم به ذکر است برای اعلام سریع‌تر سرقت چک، شما قادر خواهید بود از طریق سامانه ساد ۲۴ نیز کمک بگیرید و با این کار احتمال وصول چک توسط سارق را تا حد بالایی کاهش دهید. نکته‌‌ مهم دیگری که باید به آن توجه گردد، این است که مراحل فوق برای چکی خواهد بود که شما صاحب حساب یا ذینفع آن به حساب می‌آیید. در ادامه همین مقاله سامانه ساد ۲۴ را بیشتر توضیح خواهیم داد.

مراحل اعلام مفقودی چک

مراتب و مراحل اعلام مفقودی یا گم شدن چک نیز، مانند همان مراحلی است که برای اعلام سرقت چک در بالا به آن اشاره گردید.

پس برای اعلام مفقودی هم باید تمام مراحل فوق با سرعت انجام شود. یعنی سریعا به نزدیکترین شعبه بانکی که چک را صادر کرده است مراجعه نموده و فرم مربوط به مفقودی چک را تکمیل نمایید و به مسئولین بانک مربوطه تحویل دهید.

همانگونه که ذکر شد در این خصوص می‌توانید برای سرعت بخشیدن به کار، مراتب اعلام مفقودی چک را از طریق سامانه ساد ۲۴ نیز ثبت نمایید.

بعد از این اقدامات، موقتا جلوی حساب شما بسته خواهد شد و شما یک هفته فرصت دارید تا از طریق مراجع قضایی نامه برای مسدود کردن شماره چک مذکور دریافت و به بانک ارائه کنید.

پس لازم است بعد از اعلام مفقودی به بانک، به مراجع قضایی مانند دادسرا یا شورای شورای حل اختلاف محل مفقود شدن برگه چک مراجعه کرده و شکایتی را مبنی بر مفقودی چک مطرح نمایید.

پس از طرح شکایت، مرجع قضایی نامه‌‌ای خطاب به شعبه صادر کننده دسته چک مبنی بر مفقود شدن چک صادر کرده و به شما تحویل می‌دهد و به محض رسیدن نامه به دست شعبه بانک، رفع مسدودی از حساب شما انجام شده، ولی امکان وصول چک مذکور در هر بانکی غیر ممکن خواهد شد.

مفقودی چک سرقتی

نکاتی مهم در خصوص اعلام مفقودی یا اعلام سرقت چک

لازم است در این موارد کمی حواستان را جمع نمایید تا چک یا دسته چک خود را گم نکنید. در صورتی که این اتفاق بیفتد باید گفت که شما چک را چه گم کرده باشید و چه آن چک از شما سرقت شده باشد، باید به نکات زیر توجه نمایید:

در سریع‌ترین حالت ممکن اعلام مفقودی یا سرقت چک خود را به بانک اعلام کنید، توصیه می‌کنیم برای سرعت بخشیدن به این امر از طریق سامانه ساد 24 این مراحل را انجام دهید.

از زمان اعلام سرقت یا مفقودی چک به بانک، به مدت یک هفته فرصت دارید تا در مراجع قضایی که عموما دادسراهای محل سرقت یا مفقودی چک هستند، ادعای خود را مطرح کرده و نامه مفقودی را به بانک مربوطه تحویل دهید.

دادسرای مذکور پس از ارائه نامه مفقودی به شما، تحقیقات لازم را برای کشف جرم سرقت با بررسی پرونده انجام خواهد داد.

اگر چک سرقت شده شما رمزدار است، شما نمی‌‌توانید هیچ اقدامی برای اعلام سرقت یا مفقودی آن برگه چک انجام دهید. بنابراین در صورت همراه داشتن چک رمزدار حواستان کاملا جمع باشد تا آن چک مفقود یا سرقت نشود.

برای چک‌های تضمینی و همچنین چک‌های مسافرتی نیز همانند چک رمزدار، هیچ اقدامی برای مسدود کردن شماره چک نمی‌توان انجام داد.

در صورتی که صاحب حساب چک مفقود شده یا به سرقت رفته، شخص دیگری است شما قادر نخواهید بود اعلام مفقودی یا اعلام سرقت نمایید.

در این شرایط باید صاحب حساب چک اعلام مفقودی کند. پس سریعا مراتب را به صاحب حساب منعکس کرده تا با فوریت اعلام مفقودی نماید.

امروزه برای اینکه در صورت سرقت یا گم شدن چک، صاحبان حساب متضرر نشوند و بتوانند با سرعت اعلام مفقودی یا سرقت را به بانک مربوطه اعلام کنند، سامانه ساد 24 راه‌اندازی گردیده که با سرعت بالا در هر دقیقه‌ای از ۲۴ ساعت امکان اعلام مفقودی چک، یا اعلام سرقت چک وجود خواهد داشت.

لازم به ذکر است این سامانه سراسری بوده و برای اینکه با این سامانه بهتر آشنا بشوید در ادامه با ما همراه باشید.

سامانه ساد www.sad24.ir

همانطور که بیان شد، شما در اولین مرحله باید اعلام سرقت یا مفقودی چک را به بانک اعلام کنید. قبلا برای اعلام سرقت یا مفقودی چک، تنها راهی که وجود داشت مراجعه به بانک صادر کننده چک بود.

البته مشکلی که در این زمینه وجود داشت این بود که سرعت عمل سارقین بیشتر از شما بود و تا شما به بانک مراجعه می‌کردید، کار از کار گذشته بود یا این اتفاق در ساعات خارج از اوقات اداری رخ می‌داد، برای جلوگیری از وقوع این قبیل اتفاقات، سایت اعلام سرقت و مفقودی چک به نام سامانه ساد، از سوی بانک مرکزی طراحی و ایجاد گردید تا این سامانه تحت نظر معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرایم قوه قضایی به وظایف خود عمل نماید.

لازم به ذکر است این سامانه اولین سیستمی است که در تمام ایام شبانه روز و به صورت ۲۴ ساعته فعال است.

با راه‌اندازی این سامانه تا حد بسیار زیادی، سوء استفاده از چک کاهش یافته و تقریبا به حداقل خود رسیده است. بهتر است اینگونه به موضوع نگاه کنیم که این سامانه به این جهت طراحی شده تا مالباخته، یعنی شخصی که چک از او سرقت شده، بیشتر از این متضرر نگردد.

از آن جایی که پروسه قانونی اعلام سرقت چک کمی زمان‌بر خواهد بود، عضویت و استفاده از این سامانه برای هر فردی که با چک سر و کار دارد کاملا ضروری خواهد بود.

مهم‌ترین توصیه ما به شما این است که قبل از دریافت هر نوع چک از هر شخصی، حتما از سایت اعلام مفقودی چک استعلامات لازم را اخذ نمایید و از سرقتی و مفقودی نبودن چک، اطمینان حاصل نمایید و بعد از آن اقدام به دریافت چک نمایید.

شما با انجام این کار از همکاری با کلاهبرداران جلوگیری می‌‌کنید و در صورتی که چک خودتان نیز سرقت یا مفقود شده باشد، بدون معطلی شماره چک را در سامانه ثبت نمایید تا از هر پیشامد ناگواری پیشگیری گردد.

مجازات سارق چک بانکی

امکانات موجود در سامانه ساد

لازم است قبل از اینکه نحوه استفاده از سامانه ساد را برایتان شرح دهیم، کمی با امکانات سامانه ساد آشنا شوید. به این ترتیب دلیل تاکید ما برای استفاده از این سامانه را نیز درک خواهید کرد.

امکانات سامانه ساد به قرار زیر است:

ثبت سرقتی و مفقودی بودن چک

کاربردی‌‌ترین و مهمترین ویژگی سامانه ساد، ثبت چک مفقودی یا سرقتی است که علت اصلی ایجاد این سامانه نیز همین موضوع می‌باشد که میزان کلاهبرداری در اسناد تجاری رایج در کشور را به حداقل برساند.

استعلام چک صیادی

می‌توانید از طریق این سامانه چکی را که از فرد دیگری تحویل گرفته‌اید استعلام نمایید و از وضعیت چکهای برگشتی آن شخص نیز مطلع شوید. در این سامانه وضعیت خوش حسابی صادرکننده چک با رنگهای مختلفی مشخص خواهد شد.

اگر شخص خیلی خوش حساب باشد وضعیت او به رنگ سفید و اگر خیلی بد حساب باشد با رنگ قرمز مشخص خواهد شد.

البته برخی رنگ‌ها نیز به عنوان حد وسط تعیین گردیده است، که البته ترتیب رنگ‌ها از خوش حسابی به سمت بد حسابی به ترتیب از سفید، زرد، نارنجی، قهوه‌ای و قرمز تشکیل شده است.

استعلام مفقودی یا سرقتی

از طریق سامانه ساد، علاوه بر اینکه شما قادر خواهید بود، چک مفقودی و سرقتی را ثبت نمایید، می‌‌توانید به راحتی از وضعیت سرقتی و مفقودی بودن چکی که از شخص دیگری تحویل گرفته‌اید مطلع گردید که ناخواسته با کلاهبردار همکاری نکنید.

برای استعلام سرقتی و مفقودی بودن چک، شما فقط به سریال چک و شماره شبا نیازمند هستید که هر دوی این اطلاعات در همه چک‌های صیادی درج شده است.

یادآوری سررسید چک

نگرانی‌ها و دغدغه‌‌های ذهنی و سایر عوامل اجتماعی سبب خواهد شد که زمان سررسید چک‌ها بعضا فراموش گردد.

به کمک این سامانه دیگر نگران این موارد نباشید، زیرا با ثبت اطلاعات چک خود در سامانه ساد به صورت اتوماتیک در هنگام سررسید چک‌هایتان، آلارم یادآوری برای شما به صدا در خواهد آمد.

راس گیری

در صورتی که چک‌های زیادی از دیگران تحویل گرفته‌اید با کمک سامانه ساد، زمان دقیق سررسید چک‌ها را نیز می‌توان محاسبه کرد و از سررسید واقعی آن مطلع شد.

بایگانی چک

یکی دیگر از امکانات جالب و زیبا سامانه ساد، سیستم بایگانی چک است که مطابق وضعیت و موضوع هر کدام از چک‌ها می‌‌توانید آن‌ها را طبقه‌بندی و بایگانی نمایید.

محاسبه شبا

با کمک سامانه ساد می‌‌توانید شماره شبای حسابتان را استعلام نمایید.

سامانه ساد

چگونه با سامانه ساد کار کنیم؟

نحوه کار با سامانه ساد به این صورت است که برای استفاده از امکانات سامانه ساد باید در بدو امر در این سامانه ثبت نام نمایید.

صرفا استعلام از وضعیت سرقتی یا مفقودی بودن چک نیاز به ثبت نام ندارد و شما برای استعلام باید وارد سایت https://sad24.ir شده و در سربرگ صفحه اصلی سایت با وارد کردن شماره شبا و شماره چک از وضعیت سرقتی و مفقودی بودن آن باخبر شوید.

برای استفاده از سایر امکانات همچون ثبت سرقتی یا مفقودی چک، وارد سایت ساد 24 بشوید و بعد در سربرگ اصلی سایت در نوار بالای سایت سمت چپ گزینه اعلام سرقت چک را انتخاب نمایید و در ادامه وارد صفحه‌‌ای می‌‌شوید که باید شماره موبایل خود را اعلام و وارد نمایید به محض وارد کردن شماره موبایل، برای شما کد تاییدی ارسال خواهد شد و با تایید به مرحله بعد راه خواهید یافت.

در آن مرحله نیز باید اطلاعات تکمیلی خود را مانند نام و نام خانوادگی، آدرس، شماره تلفن و غیره را وارد نمایید. بعد از تکمیل آن‌ها بر روی گزینه ذخیره اشاره کنید. با طی کردن این مراحل می‌‌توانید چک مفقودی یا سرقتی را ثبت نمایید.

لازم به ذکر است اگر یک بار ثبت نام کنید دیگر نیازی نیست مجددا ثبت نام کنید توصیه ما به شما این است که قبل از وقوع هر حادثه‌‌ای در این سامانه ثبت نام نمایید تا در هنگام وقوع حادثه زمان خود را برای ثبت نام در سایت از دست ندهید.

شما می‌توانید اپلیکیشن ساد را از سایت‌های معتبر داخلی دانلود کرده و بر روی گوشی خود نصب نمایید. باید گفت هدف از طراحی این سامانه به شرح ذیل است:

  • جلوگیری از نقل و انتقال چک‌های سرقتی
  • پیشگیری از کلاهبرداری با چک سرقتی
  • صرفه جویی در هزینه‌های دولتی
  • کاهش پرونده‌های جرایم چک در دادگستری

هزینه‌های طرح شکایت از چک سرقت شده

مطرح کردن شکایت در دادسرای محل وقوع سرقت نیز مطمئنا دارای هزینه است، البته هزینه طرح شکایت از چک سرقتی هزینه بالایی نیست و در بدو امر از طریق دفاتر خدمات قضایی مبلغ 10 هزار تومان بابت ثبت شکایت از شما دریافت خواهد شد و در صورتی که شکایت شما پیوستی داشته باشد باید هزینه ثبت آن را نیز بپردازید.

شما بابت مسدودی هر برگه چک در بانک، باید مبلغی معادل 20 هزار تومان پرداخت نمایید تا بانک چک شما را مسدود نماید. البته اگر در این خصوص دستور قضایی داشته باشید، هزینه به عهده خود بانک خواهد بود.

گاهی اوقات برای ابطال چک سرقتی، باید از طریق دادگاه‌های حقوقی، دعوای ابطال چک‌ها را مطرح نمایید که در خصوص اطلاع از میزان هزینه‌های دادرسی در مسائل حقوقی هم می‌توانید به قانون برنامه و بودجه کشور مراجعه کنید یا در صورت نیاز فوری با کارشناسان ما در سامانه حقوقی شکایت ۲۴ ارتباط برقرار نمایید، تا شما را در این خصوص و سایر مسائل راهنمایی نمایند.

یافتن چک سرقتی

طرح شکایت از چک سرقت شده چقدر زمان می‌برد؟

در حال حاضر با عنایت به اوضاع نامناسب اقتصادی در کشور، همه روزه شاهد ثبت شکایات متعدد سرقت در انواع مختلف هستیم که سرقت چک، جز کوچکی از این شکایات محسوب می‌شود و این شکایات همه روزه از طریق دفاتر خدمات قضایی ثبت و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

معمولا فرآیند ثبت شکایات در دادسرا به جهت مهلت هفت روزه‌ای که برای اعلام به بانک در نظر گرفته شده، این فرآیند قبل از 7 روز کاری انجام خواهد شد، ولی فرآیند رسیدگی و انجام تحقیقات در خصوص شکایت سرقت کمی زمان‌بر خواهد بود.

لذا باید عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه شکایات کیفری سرقت و دستگیری سارق متناسب با موضوع شکایت به صورت دقیق قابل پیش بینی نخواهد بود و در صورتی که چک از سوی یک فرد بی‌اطلاع از سارق گرفته شود و به بانک ارائه گردد، مراحل مختلف دیگری نیز همچون انجام کار کارشناسی‌ در مراحل مختلف پرونده، زمان‌بر شدن آن‌ها را نیز افزایش خواهد داد.

معمولا در مسائل حقوقی، حتی متبحرترین وکلای کشور با توجه به پیچیدگی‌های کار قضایی، سعی می‌کنند از دادن زمان نهایی پایان کار، خودداری نمایند.

مزایای استفاده از خدمات وکیل دادگستری در شکایات از چک سرقتی

موارد ذکر شده جز عناوین بسیار کوچک و جزیی در مباحث کیفری است که به نوبه خود دارای پیچیدگی‌های خاصی است.

اگر می‌خواهید شکایت شما در محاکم قضایی کشور با سرعت بیشتری پیش برود و به نتیجه مطلوبی برسد و در نهایت حقوق از دست رفته‌ خود را به دست آورید، حتما با یک وکیل مجرب مسائل کیفری چک مشورت کنید.

بسیاری از مسائل کیفری شاید از دید شما کاملا عادی جلوه کند ولی برعکس، از منظر و دیدگاه یک وکیل با تجربه، بسیار مهم بوده و ممکن است در محکومیت فروشنده خودروی معیوب، تاثیرگذار باشند.

یک وکیل با تجربه و صادق قادر است شما را در خصوص موارد یاد شده، به دقت راهنمایی نماید و مسیر شکایت شما را اعم از مسیر حقوقی یا کیفری آن، تعیین نماید.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از خدمات وکلا و مشاوران سامانه حقوقی شکایت ۲۴: صرفه جویی در وقت و هزینه، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، وقت گیر، چالش برانگیز و استرس زا به دادگاه، رسیدن به نتیجه دلخواه در کمترین زمان ممکن، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به دعاوی مذکور خواهد بود.

صدور چک

ارائه خدمات تخصصی حقوقی و پشتیبانی از آن توسط سامانه حقوقی شکایت ۲۴

اگر در خصوص تنظیم شکایت تخصصی نیاز به مشاوره حقوقی دارید یا قصد دارید تمام فرآیند احقاق حق خود را برعهده کارشناسان و وکلای متخصص قرار دهید، ما بهترین امکان برای شما را استفاده از خدمات بسیار متنوع سامانه حقوقی شکایت ۲۴ می‌دانیم.

متاسفانه بیشتر افراد جامعه ما که با مشکل حقوقی مواجه می‌شوند، در ابتدا برای رفع معضل خود به وکیل دادگستری مراجعه نمی‌کنند و همین موضوع تبعات جبران‌ناپذیری را برایشان به دنبال خواهد داشت.

اخذ وکیل در موضوعات کیفری، می‌تواند کمک بسیار زیادی به شاکی پرونده نماید. اما اگر به علل مختلفی امکان دسترسی شما به وکیل دادگستری وجود ندارد، در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره حقوقی، گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود.

مشاوره حقوقی از جهات مختلفی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برایتان داشته باشد که در کمترین حالت، اطلاعات حقوقی شما را در خصوص مورد مربوطه، افزایش خواهد داد.

همچنین مطالعه محتواهای حقوقی تنظیم شده از سوی وکلا و کارشناسان مجرب حقوقی این سامانه، می‌تواند بسیاری از مشکلات حقوقی شما را مرتفع نماید.

سامانه حقوقی شکایت ۲۴ با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، و سایر مسائل حقوقی است.

لازم به ذکر است که این سایت حقوقی علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکواییه، دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و مانند آن نیز خدمات رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم شکوائیه، دادخواست، و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه شکایت ۲۴ مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

برای جلوگیری از سوء استفاده از چک سرقتی بهتر است قبل از دریافت چک از هر شخصی، ابتدا وضعیت مفقودی یا سرقتی آن را در سامانه ساد استعلام نمایید و چنانچه برای خود شما این اتفاق افتاده باشد، بدون معطلی سریع در این سامانه مفقودی یا سرقتی بودن چک را ثبت نمایید تا هیچگاه متضرر نشوید.

زیرا زمان ثبت نام در سایت و سامانه اعلام مفقودی چک زمان بر بوده و قبل از وقوع هر اتفاقی بهتر است در این سامانه ثبت نام کرده تا در موقع مفقودی یا سرقت چک سریع اقدامات احتیاطی را به انجام برسانید.

سوالات متداول

اولین اقدام در صورت سرقت چک چیست؟

در صورت سرقت یکی از چک‌ها یا دسته چک خود، قبل از هر اقدامی، ابتدا به نزدیکترین شعبه‌‌ بانکی که چک متعلق به آن است مراجعه نموده و از بانک فرم اعلام سرقت چک را دریافت و تکمیل نمایید و فرم تکمیل شده را به مسئول مربوطه ارائه دهید.

دادسرا پس از طرح شکایت صاحب چک سرقتی چه اقدامی خواهد کرد؟

پس از اعلام سرقتی بودن آن فقره چک در دادسرای محل وقوع جرم توسط صاحب حساب یا ذینفع، دادسرا، نامه‌ای خطاب به شعبه بانک صادر کننده دسته چک صادر کرده تا صرفا از وصول همان شماره چک ممانعت به عمل آورند.

آیا امکان طرح شکایت بابت سرقت چک رمزدار وجود دارد؟

اگر چک سرقت شده شما رمزدار است، شما نمی‌‌توانید هیچ اقدامی برای اعلام سرقت یا مفقودی آن برگه چک انجام دهید. بنابراین در صورت همراه داشتن چک رمزدار حواستان کاملا جمع باشد تا آن چک مفقود یا سرقت نشود.

هدف اصلی از طراحی سامانه ساد 24 چیست؟

هدف از طراحی این سامانه جلوگیری از نقل و انتقال چک‌های سرقتی، پیشگیری از کلاهبرداری با چک سرقتی، صرفه‌جویی در هزینه‌های دولتی و در نهایت کاهش پرونده‌های جرایم چک در دادگستری عنوان شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا