شکایت از اشخاص

شکایت از چک ثبت نشده چگونه است؟

قدمت قانون صدور چک و تغییرات مکرر قانون سال 1355، و بی‌اعتباری و خدشه‌ای که در سالیان گذشته به اسناد تجاری وارد آمده است و امکان وقوع جعل در بسیاری از چک‌ها و وجود آشفتگی در صورت و ظاهر آن‌ها، قانونگذاران کشور را بر آن داشت تا با تصویب مقررات و قوانین جدید در این عرصه، اقدام به متحدالشکل نمودن چک‌های کلیه بانک‌ها کند.

با رعایت نکات امنیتی دقیق‌تر در ظاهر چک‌ها، امکان جعل چک و سوء استفاده‌های احتمالی را بسیار پایین بیاورند و در نهایت با ملاک قرار دادن ضمانت اجرای جدید در قوانین صدور چک، امکان مراجعه مستقیم به اجرای احکام دادگستری حتی بدون وجود حکم دادگاه، با تصویب قانون جدید صدور چک در خصوص چک‌های صیادی به وجود آمد و در واقع به چک‌های صیادی عنوان چک ثبت شده نیز داده شد.

در این میان ضوابط و مقرراتی نیز برای دارندگان و صادرکنندگان چک‌ها تعیین گردید تا نسبت به ثبت چک در سامانه‌ای به نام صیاد اقدام نمایند.

در این مقاله سعی خواهد شد تا با بررسی چک‌های ثبت شده و برخی قوانین و مقررات مربوط به آن‌ها، مجازات‌های در نظر گرفته شده در قانون برای چک‌های ثبت نشده در سامانه صیاد و نحوه شکایت از آن‌ها را بازگو نماییم.

چک ثبت نشده چگونه چکی است؟

مطابق ماده 6 اصلاحی قانون صدور چک مصوب 1397: چک‌های ثبت شده یا چک صیادی به چک‌هایی اطلاق می‌شود که با تقاضای اشخاص حقیقی و حقوقی و تایید و موافقت شعب بانکی و در ادامه انجام استعلام آن شعبه بانکی از طریق سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک بانک مرکزی، امکان صدور این نوع دسته چک‌ها فراهم خواهد شد و در واقع در آن سامانه ثبت خواهند شد.

بر اساس ماده فوق، در هر برگ چک‌های صیادی، امکاناتی همچون شناسه یکتا و مدت اعتبار چک اختصاص داده شده است. مدت اعتبار چک‌های صیادی حداکثر 3 سال از زمان دریافت دسته چک اعلام گردیده است.

برابر با قوانین صدور چک، تمامی اقدامات مربوط به عملیات چک از جمله، صدور چک در وجه اشخاص معین، اقدام به انتقال چک از طریق شخص ذی‌نفع، اخذ مبلغ چک توسط شخص ذی‌نفع، غیر قابل پرداخت بودن وجه چک به علل مندرج در ماده 3 قانون صدور چک و کسری مبلغ چک، باید حتما در سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک بانک مرکزی (سامانه صیاد) به ثبت برسد.

چکی که فاقد اوصاف مذکور بوده و در سامانه صیاد ثبت و تایید نشده باشد، در قانون جدید چک، اصولا به آن چک ثبت نشده اطلاق خواهد شد.

ثبت چک آنلاین

چه مزایایی در استفاده از چک‌های ثبت شده وجود دارد؟

  • مهم‌ترین مزیت چک‌های ثبت شده این است که با توجه به متحدالشکل بودن این نوع چک‌ها امکان جعل چک ثبت شده ممکن نیست.
  • دومین مزیت چک‌های ثبت شده، حذف شدن اختیارات شعب بانک‌ها در صدور دسته چک و در واقع قطع ارتباط شعب بانک‌ها با مشتریان خود در این زمینه است و در نتیجه امکان تبانی میان متقاضی با کارمند یا رئیس شعبه، غیر ممکن شده است.
  • امکان ثبت هرگونه نقل و انتقالات چک در سیستم یکپارچه بانک مرکزی و همچنین عدم امکان ظهرنویسی و پشت‌نویسی چک‌ها و در نتیجه عدم امکان صدور چک در وجه حامل، مزیت سوم چک‌های ثبت در قانون جدید است.
  • در قانون جدید چک، در چک‌های ثبت شده امکان کسب اطلاع از میزان اعتبار صادر کننده چک، توسط ذی‌نفع آن در سیستم صیادی فراهم آمده است.
  • اخیرا چک‌های ثبت شده، هم در جامعه و هم در سیستم بانکی از اهمیت و اعتبار بالایی برخوردار است و این یکی از مزایای این نوع چک‌ها محسوب می‌شود.
  • در واقع چکی که صدور آن بدون ثبت در سامانه صیاد انجام شده باشد و به قول معروف ثبت نشده باشد، مشمول قانون صدور چک نبوده و از مزایای اسناد تجاری برخوردار نیست و در حقیقت چک ثبت نشده، اعتبار اسناد عادی را داراست.
  • در قانون جدید، چک‌های ثبت شده قابل مطالبه مستقیم از طریق دایره اجرای احکام دادگستری هستند. در واقع مطالبه چک ثبت شده، نیاز به رعایت تشریفات قدیم را نداشته و بسیار آسان‌تر از چک‌های ثبت نشده و در مدت زمان کمتری وصول خواهند شد.

مجازات ثبت نشدن چک‌های جدید در سامانه صیاد بانک مرکزی

قانون جدید چک، فقط  مشمول چک‌های بنفش رنگ جدیدی است که عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است» در روی چک درج شده است.

نحوه تبادل چک‌های جدید با چک‌های قبلی کاملا متفاوت است، به عبارتی صادرکننده باید کلیه مشخصات چک، مثل مبلغ، تاریخ و هویت دریافت‌کننده و مشخصات کامل هویتی خود را در سامانه صیاد به ثبت برساند و حتما چک‌های جدید را ثبت نماید.

دارنده چک، هرگز نباید چک ثبت نشده در سامانه صیاد را از مشتری یا هر شخص دیگری دریافت نماید. زیرا این نوع چک‌ها قابلیت نقد شوندگی را ندارد.

لازم به ذکر است که دارنده چک جدید هم باید به سامانه صیاد مراجعه کرده و چک دریافتی را در سامانه استعلام کند و هم اطلاعات درج شده بر روی چک را با اطلاعات در سامانه صیاد مطابقت دهد.

به نظر می‌رسد که قانون جدید چک به اجرای مقررات موجود در قانون مبارزه با پولشویی هم کمک شایان توجهی کرده است و با ثبت آن در سامانه، از جعل چک‌ها نیز جلوگیری نموده است.

بنابراین در صورتی که چک‌های طرح جدید در سامانه صیاد به ثبت نرسد، این اقدام صادر کننده مشمول ساز و کارها و مزیت‌های مقرر در قانون صدور چک نخواهد شد و فقط نقش یک سند مدنی را که صرفا بیانگر طلب شما از شخصی خواهد بود را نشان خواهد داد.

پس چک‌های ثبت نشده هیچ مزیتی برای دارنده نداشته و فقط بیانگر یک طلب عادی است.

در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که هم‌ اکنون چک‌های قبلی، طبق همان روال قبل پذیرش و پردازش می‌گردند، اما چک‌های جدید به هیچ عنوان در وجه حامل صادر نخواهند شد و صرفا از طریق سامانه صیاد نقل و انتقال خواهند شد.

دریافت کنندگان چک، چگونه باید از ثبت نشدن چک مطلع گردند؟

در صورتی که دریافت کننده چک، وارد سامانه صیاد نشود و اطلاعات ثبتی صادرکننده را تایید ننماید، در صورت صدور و دریافت آن چک، باید آن را بی‌اعتبار قلمداد کرد و طبق قانون چک او اعتبار ندارد.

لذا برای اطمینان از این موضوع، دریافت کننده چک باید به سامانه صیاد مراجعه نموده و اطلاعات ثبت شده توسط صادرکننده چک صیادی را بررسی و تایید نماید.

با ورود به این سامانه دارنده مطلع خواهد شد که صادر کننده چک، آن را به ثبت رسانده یا خیر؟ در صورتی چک مذکور در سامانه ثبت نشده باشد، قانونا از مزایای اسناد تجاری در قانون جدید چک برخوردار نیست.

وصول چک ثبت نشده

توضیحات مهم تکمیلی‌تر

  • در قانون جدید صدور چک وظیفه ثبت چک با صادرکننده چک بوده، و او وظیفه دارد چک را در سامانه صیاد ثبت نماید و ذی‌نفع چک نیز باید آن را تایید کند. در غیر این صورت چک ثبت نشده محسوب خواهد شد.
  • کسانی که دریافت‌کننده چک صیادی هستند، ابتدا باید در قسمت استعلام ثبت چک صیاد، از ثبت شدن چک به نام خود اطمینان حاصل کرده و بعد از آن وارد قسمت ثبت چک صیاد شده و از درگاه هر بانکی که حساب دارند، دریافت چک صیادی را تایید نمایند. پس از تایید مطمئن خواهند شد که صادر کننده چک صیادی را به نام آن‌ها ثبت کرده است. همانگونه که ذکر شد، چک ثبت نشده در قانون جدید بی‌ اعتبار بوده و از مزایای قانونی چک برخوردار نیست.
  • چنانچه شخصی از اعضای هیات مدیره شرکتی باشد و یا به نمایندگی از شرکت، چک را صادر (امضا) نموده باشد، در صورتی که آن چک برگشت بخورد، در خصوص چک‌های شخصی خود نیز مشمول محرومیت‌ها و محدودیت‌های دارندگان چک برگشتی خواهد شد.
  • افرادی که دارای بدهی به بانک هستند، طبق قوانین جدید صدور چک و ضوابط ابلاغی بانک مرکزی، اساسا امکان افتتاح حساب جاری را نداشته و نمی‌توانند دسته چک صیادی نیز دریافت نمایند.
  • در قانون جدید چک، در صورتی که حساب صادرکننده چک، دارای کسری باشد، دارنده چک قادر خواهد بود مبلغ موجود در آن حساب را طلب نموده و خواهان پرداخت مبلغ کسری چک از محل موجودی در سایر حسابهای انفرادی صاحب حساب در همان بانک گردد. این موضوع مشمول کلیه چک‌هاست و هم اکنون نیز اجرایی شده است. به جز امکان فوق، کلیه حساب‌های صادرکننده چک در کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری به مقدار مبلغ کسری چک بعد از گذشت ۲۴ ساعت از تاریخ برگشت چک، مسدود می‎گردد.
  • هنگامی که چکی برای انجام معامله‌ای صادر گردد و در سامانه صیاد نیز ثبت شود، ولی تا زمان سررسید، معامله مذکور فسخ گردد، این امکان برای صادر کننده وجود خواهد داشت که با مراجعه به یکی از شعب بانک‌ها، نسبت به ابطال چک صادر شده اقدام نمایند.
  • در صورت برگشت خوردن یکی از برگ‎های دسته چک صیادی، تا هنگام رفع سوءاثر از آن چک برگشتی، صادر کردن چک جدید، از سوی صاحب حساب و امضاکنندگان چک برگشتی مذکور، ممنوع است و هیچ امکانی برای ثبت سایر برگ‌های آن دسته چک در سامانه صیاد وجود نخواهد داشت.
  • انتقال در سامانه صیاد برای چک‌های جدید هیچ محدودیت نداشته و تا هر تعداد امکان پذیر است.
  • همانگونه که ذکر شد، در صورت ثبت نشدن چک جدید در سامانه صیاد، ذینفع چک نباید آن چک را تحویل بگیرد. حتما قبل از دریافت برگ چک باید از سامانه صیاد استعلام شود. در صورتی که تمام مشخصات چک در سامانه ثبت شده باشد، مشکلی در تحویل‌گیری چک بوجود نخواهد آمد، ولی در صورتی که انتقال چک در سامانه صیاد ثبت نشود، اساساً انتقالی صورت نگرفته است.
  • اگر چک صیاد دارای ذینفعان متعدد باشد و یکی از آن‌ها اطلاعات چک را در سامانه صیاد تایید کرده باشد، با تایید یکی از ذی‌نفعان، چک مربوطه در وضعیت تائید شده قرار می‌گیرد. ولی در صورت تعدد ذینفعان چک صیادی، وصول آن چک باید با درخواست همه ذی‌نفعان انجام شود. مگر اینکه تعدادی از ذینفعان، از دیگران، نمایندگی یا وکالت جهت وصول چک دریافت کرده باشند.
  • چنانچه ذینفع به اشتباه به جای تایید چک صیادی در سامانه، رد آن چک را ثبت نماید، دیگر امکان اصلاح وجود نخواهد داشت. در این شرایط ذینفع باید مجددا از صادرکننده تقاضا کند که چک را دوباره به نفع او در سامانه ثبت نماید.
  • امکان اصلاح و ویرایش اطلاعات توسط صادرکننده چک صیادی، قبل از تایید یا عدم تایید ذینفع وجود خواهد داشت. در این شرایط صادر کننده باید با مراجعه به شعبه و با ارائه لاشه چک، نسبت به لغو ثبت چک صیادی اقدام نماید.
  • در صورت انتقال چک در سامانه صیاد، نیازی به تغییر مشخصات در برگه چک وجود ندارد و ثبت در سیستم کفایت می‌کند. در واقع، ثبت اطلاعات در سیستم جایگزین پشت‌نویسی خواهد شد و با انتقال چک، تغییری در مشخصات و مندرجات برگه چک به وجود نمی‌آید.
  • به محض ارائه چک به بانک و در صورت عدم کفایت موجودی و برگشت چک، گواهینامه عدم پرداخت صادر خواهد شد و درج کد رهگیری بر روی گواهی عدم پرداخت برای ارائه به مرجع قضایی درج خواهد شد. البته در ماده (۴) اصلاحی قانون صدور چک، تکلیفی برای بانک در خصوص درج فوری کد رهگیری بر روی گواهینامه عدم پرداخت تعیین شده است. انجام این تکلیف، از زمان لازم‌الاجرا شدن قانون اصلاح قانون صدور چک ، برای تمام بانک‌ها الزامی شده ‌است.
  • در صورت صدور گواهی عدم پرداخت به جهت مغایرت اطلاعات برگه کاغذی چک با اطلاعات ثبت شده در سامانه صیاد، این موضوع به عنوان سوء سابقه برای صادرکننده چک لحاظ خواهد شد. هرگونه مغایرت اطلاعات نسخه کاغذی با اطلاعات سامآن‌های چک، از مصادیق بارز اختلاف در مندرجات چک به شمار خواهد آمد و در صورت درخواست دارنده چک، منجر به برگشت چک و ثبت سوء اثر در سامانه یکپارچه بانک مرکزی می‌گردد.
  • از بهمن ماه سال ۹۹ سیستم بانکی کشور یک کد بانکی مثل کد ملی، برای تمام اشخاصی که در بانک احراز هویت شده‎اند در نظر گرفته است که به کد شهاب معروف است و در تمام بانک‌ها یکسان است. شما قادر خواهید بود با مراجعه به اینترنت بانک، بعد از احراز هویت، با مراجعه به شعب بانک‌هایی که در آن حساب دارید، کد شهاب خود را دریافت نمایید.
  • ذی‌نفع چک شخصی است که چک به نام او صادر شده یا ظهرنویسی می‎شود و یا چک به او واگذار می‌گردد. ولی آورنده به هر شخص حقیقی که حامل چک باشد و نسبت به وصول چک از بانک اقدام ‌نماید اطلاق می‌شود. در هنگام تکمیل دو کادر پشت چک‌های صیادی به این دو عبارت دقت نمایید تا به اشتباه چک را تکمیل ننمایید.

آیا امکان طرح شکایت از صادر کننده چک ثبت نشده وجود دارد؟

همانگونه که گفته شد، در صدور چک‌های صیادی، هم صادر کننده و هم دارنده چک صیادی، دارای وظایف و تکالیفی هستند.

طبق قانون جدید صدور چک، صادر کننده موظف به ثبت چک در سامانه صیاد بانک مرکزی است و طرف مقابل قبل از اینکه چک را تحویل بگیرد و از مزایای آن برخوردار گردد، مکلف است پس از وارد شدن به سامانه صیاد اقدام به تایید چک نماید.

بنابراین در صورت ثبت نشدن چک جدید در سامانه صیاد، ذینفع چک نباید آن چک را تحویل بگیرد. پس دارنده نیز تکلیف دارد قبل از دریافت برگ چک، آن از سامانه صیاد استعلام کند.

در صورتی که تمام مشخصات چک در سامانه ثبت شده باشد، مشکلی در تحویل‌گیری چک به وجود نخواهد آمد، ولی در صورتی که انتقال چک در سامانه صیاد ثبت نشود، اساسا انتقالی صورت نگرفته است و اگر چک به دیگری انتقال یابد، در واقع دارنده به ضرر خود عمل کرده و صرفا قادر است به عنوان یک سند عادی، از صادر کننده، طلب خود را مطالبه نماید.

باید گفت که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت حقوقی مطالبه چک ثبت نشده، بسیار زمان‌بر است و بسته به مرجع رسیدگی کننده که اداره ثبت باشد یا شورای حل اختلاف یا دادگاه‌های حقوقی، زمان آن کاملا متفاوت خواهد بود.

زیرا در این فرض سایر مزایای طرح شکایت از چک‌های صیادی همچون شکایت کیفری یا از طریق اجرای احکام، ناممکن است. لذا نمی‌توان زمان مشخصی را بیان کرد و ممکن است متناسب با مرجع رسیدگی به شکایت و دلایل ارائه شده متفاوت باشد.

خدمات بانکی آنلاین

هزینه‌های دادرسی چک ثبت نشده در سال 1401 به چه میزان است؟

  • هزینه دادرسی مطابق با مبلغ چک، در شوراهای حل اختلاف و تا مبلغ 20 میلیون تومان، معدل 2.5 درصد ارزش خواسته تعیین گردیده است.
  • هزینه دادرسی مطابق با مبلغ چک صیادی، در مرحله بدوی، در صورتی که مبلغ خواسته بیش از 20 میلیون تومان باشد، معدل3.5 درصد ارزش خواسته تعین شده است.
  • هزینه دادرسی در دعاوی مالی و در مرحله تجدیدنظر و واخواهی‌‌ معادل 4.5 درصد محکوم‌به خواهد بود.
  • هزینه دادرسی دعاوی مالی، در مرحله فرجام خواهی و اعاده دادرسی و اعتراض ثالث معادل 5.5 درصد ارزش خواسته تعیین شده است.
  • اگر خواهان دعوی، توان پرداخت هزینه دادرسی چک ثبت نشده را نداشته باشد، می‌تواند با استناد به اعسار، از پرداخت هزینه دادرسی، همزمان با طرح دعوای اصلی یا طی دادخواستی جداگانه، از مرجع رسیدگی، تقاضای معافیت از این نوع هزینه را نماید. برای طرح این موضوع می‌بایست، فرم استشهادیه اعسار از هزینه دادرسی ، تکمیل و ضمیمه دادخواست گردد.

لازم به ذکر است در مجموع هزینه‌های دادرسی از مرحله ثبت شکایت تا صدور رای و هزینه‌های مرحله اجرا و همچنین تعرفه‌های حق الوکاله وکیل در صورت نیاز به استفاده از خدمات وکیل و هزینه‌های کارشناسی و هزینه‌های ثبت شکواییه، هر ساله توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام می گردد.

برای اطلاع از تعرفه خدمات قضایی در سال 1401 می توانید به قانون بودجه کشور مراجعه نمایید.

آیا برای تنظیم شکایت از چک صیادی ثبت نشده به استفاده از خدمات وکیل نیاز است؟

اگر می‌خواهید طرح شکایت شما در مراجع مربوطه با سرعت بیشتری پیش برود و به نتیجه مطلوبی در انتهای فرایند آن برسید و حقوق از دست رفته‌تان را به دست آورید، به شما توصیه می‌کنیم که با یک وکیل مجرب وصول چک حتما مشورت کنید.

اغلب بعضی از مسائل پیش می‌آید، که شاید از نظر شما عادی جلوه کند ولی برعکس، بسیار مهم هستند و می‌توانند در محکومیت صادر کننده چک صیادی، واقعا تاثیرگذار باشند. وکیل با تجربه و صادق می تواند شما را در خصوص موارد یاد شده، آگاه نماید.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلا و مشاوران سامانه حقوقی شکایت 24: صرفه جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، چالش برانگیز،  وقت گیر و استرس زا به دادگاه، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به دعوای مطالبه چک خواهد بود.

نحوه ثبت چک

ارائه خدمات تخصصی حقوقی و پشتیبانی از آن توسط سامانه حقوقی شکایت 24

عمده مشکلات پیش آمده در اغلب مراجع حقوقی و عدم موفقیت در طرح دعوا، کم‌ توجهی به مقررات و اصول درست تنظیم و نگارش دادخواست و پیگیری مستمر آن است، که در این خصوص یا هر مورد مشابه دیگر باید از تخصص افراد متخصص و با تجربه بهره گرفت.

اگر در خصوص تنظیم شکایت تخصصی در مطالبه وجه چک، نیاز به مشاوره حقوقی دارید یا قصد دارید تمام فرآیند احقاق حق خود را برعهده کارشناسان و وکلای متخصص قرار دهید، بهترین امکان برای شما استفاده از خدمات بسیار متنوع سامانه حقوقی شکایت 24 خواهد بود.

متاسفانه بیشتر افراد جامعه ما که با مشکل حقوقی مواجه می‌شوند، در ابتدا برای رفع معضل خود به وکیل دادگستری مراجعه نمی‌کنند و همین موضوع تبعات جبران‌ناپذیری را برایشان ایجاد خواهد کرد.

اخذ وکیل در مسایل مربوط به جرایم پزشکی می‌تواند کمک شایان توجهی به شاکی پرونده نماید. اما اگر به علل مختلفی شاید امکان دسترسی شما به وکیل دادگستری وجود نداشته باشد که در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره حقوقی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

مشاوره حقوقی از جهات مختلفی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برایتان داشته باشد که در کمترین حالت، اطلاعات حقوقی شما را در خصوص مورد مربوطه، افزایش خواهد داد.

سامانه حقوقی شکایت 24 با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، و سایر مسائل حقوقی است.

لازم به ذکر است که این سایت حقوقی علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکواییه، دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و مانند آن نیز خدمات رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم شکوائیه، دادخواست، و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه شکایت 24 مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

چک ثبت نشده چگونه چکی است؟

طبق قانون جدید صدور چک، کلیه چک‌های صادره می‌بایست در سامانه صیاد بانک مرکزی توسط صادر کننده ثبت شده و توسط دارنده قبل از تحویل گرفتن آن، تایید گردد. اگر این فرایند در خصوص چک‌های صیاد انجام نگردد، در واقع چک ثبت نشده است.

استفاده از چک ثبت شده صیادی چه مزایایی دارد؟

امکان جعل چک صیادی ممکن نیست. با توجه به حذف شدن اختیارات شعب بانک‌ها در صدور دسته چک امکان تبانی میان متقاضی با کارمند یا رئیس شعبه غیر ممکن شده است.

امکان ثبت هرگونه نقل و انتقالات چک در سیستم یکپارچه بانک مرکزی و عدم امکان ظهرنویسی و پشت نویسی چک‌ها و در نتیجه عدم امکان صدور چک در وجه حامل، از دیگر مزایای چک‌های صیادی است.

مجازات ثبت نشدن چک صیادی در سامانه صیاد چیست؟

در صورتی که چک‌های صیادی طرح جدید در سامانه صیاد به ثبت نرسد، این اقدام صادر کننده مشمول ساز و کارها و مزیت‌های مقرر در قانون صدور چک نخواهد شد و فقط نقش یک سند مدنی را که صرفا بیانگر طلب شما از شخصی خواهد بود را نشان خواهد داد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۹ رای

‫3 دیدگاه ها

  1. باسلام به همگی، من دوماه پیش 200 میلیون چک گرفتم ،صادرکننده گفت یک ساعت دیگه ثبتش میکنم ولی نکرد، تاالان سه بارگفته ثبت میکنم ولی انجام نمیده، اگه شکایت کنم واقعاامیدی هست؟

  2. درموردچک ثبت نشده ،همه گیرندهء چک رامتهم میکنندکه چرا گرفتی؟ هیچ کس صادرکننده رامتهم نمیکندکه چرا ثبت نکردی؟ بنظرم قانون جدیدچک ناقص است و تبصره ای بایدبه آن اضافه کنندتا صادرکننده ملزم به ثبت چک درسامانه صیاد هم بشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا