شکایت از فروشگاه - اینترنتی

شکایت از فروشگاه اینترنتی و آنلاین چگونه است؟

طرح شکایت از بسیاری فروشگاه‌های اینترنتی، به آن جهت حجم زیادی از شکایات را به خود اختصاص داده است چرا که در جوامع امروزی خرید اغلب مایحتاج، کالاها و حتی دریافت بسیاری از خدمات از جمله خدمات حقوقی، پزشکی و غیره به صورت آنلاین و در بستر اینترنت و فضای مجازی صورت می پذیرد.

درگاه ها و فروشگاه‌های اینترنتی خصوصا مارکت پلیس ها، با توجه به مزایای متنوعی همچون حق انتخاب به مشتریان و مقایسه قیمت‌ کالا و خدمات، صرفه‌جویی در زمان و انرژی و دسترسی در تمام ساعت های شبانه روز که به مشتریان ارائه می‌ دهد، موجب گردیده همه روزه به تعداد متقاضیان و استفاده‌ کنندگان از خدمات و خریداران این فروشگاه‌ها اضافه گردد.

هرچند با توجه به مواردی که عنوان شد و جا افتادن فرهنگ خرید اینترنتی و افزایش استفاده از خدمات آنلاین، تبعا معضلاتی نیز در انجام اینگونه از معاملات، پیش روی مخاطبان و مشتریان خواهد بود و خرید از فروشگاه‌های اینترنتی هم مانند خرید به‌ صورت حضوری از سایر فروشگاه‌ها، حتما دردسرهای خاص خودش را خواهد داشت.

در این مقاله سعی داریم در صورتی که به هر نحو از مال باختگان یا شاکیان فروشگاه های آنلاین و اینترنتی هستید، شما را با نحوه و چگونگی شکایت از فروشگاه های آنلاین از جمله، نحوه شکایت، مدت زمانی که عرفا این شکایت نیاز به پیگیری و رسیدگی دارد، مراجع صالح جهت رسیدگی به شکایت و نهایتا مدارک لازم جهت مطرح کردن شکایت، در شکایت 24 آشنا نماییم.

خرید آنلاین

عمده جرایم ارتکابی توسط فروشگاه های آنلاین و اینترنتی

این جرایم غالبا شامل موارد زیر می باشند:

عدم تحویل کالا توسط فروشگاه های اینترنتی

مرسوم ترین شکایت مردم وکاربران از فروشگاه های آنلاین این است که کالایی را که فرد به صورت اینترنتی و آنلاین خریداری کرده، پس از گذشت مدتی، تحویل داده نشده است.

عدم مطابقت کالای تحویل داده شده با کالای خریداری شده

معمولا فروشگاه های آنلاین، تصویر و ابعاد کالا را در سایت خود نمایش می دهند و خریدار به امید دریافت کالایی با اوصاف ذکر شده، خرید خود را تکمیل و پول پرداخت میکند اما متاسفانه پس از دریافت، مغایرت هایی به چشم می خورد.

وجود عیب در کالای خریداری شده

معمولا فروشگاه های اینترنتی شرایطی را برای مشتریان ترسیم می نمایند که در صورت بوجود آمدن آن ها خریدار بتواند کالا را به فروشنده مسترد کند.

برای مثال تا 24 ساعت فرصت عودت وجود دارد، اما در صورت نبود چنین امکانی و دریافت کالای شکسته شده یا خراب شده و غیره راه شکایت برای مشتریان وجود دارد.

تاخیر در تحویل کالا

یکی از بارزترین مسائلی که با شیوع کرونا با آن مواجه شدیم این بود که بسیاری از فروشندگان اینترنتی به دلیل بیماری کرونا تحویل کالا را به تاخیر می انداختند. اما این بهانه زمانی قانونی است، که فروشنده حین خرید ذکر کند که به دلیل شرایط بیماری کرونا ممکن است تحویل کالا با تاخیر انجام شود در غیر این صورت قابل پیگیری است.

خرید آنلاین

چگونه از فروشگاه‌های اینترنتی و آنلاین شکایت نماییم؟

مسیرهای مختلفی برای طرحشکایت از فروشگاه‌های اینترنتی پیش روی شاکیان قرار دارد که از آن جمله می توان به طرح شکایت از طریق نیروی انتظامی و طرح شکایت از طریق مراجع قضایی اشاره کرد.

توصیه می کنیم فروشگاهی را برای انجام خرید آنلاین خود انتخاب نماییدکه دارای نشان اعتماد الکترونیکی باشد.

لازم به توضیح است که نماد اعتماد الکترونیکی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت، به سایت‌هایی که صلاحیت آن ها توسط این مرکز تایید می شود اعطاء می گردد. این نشان، در حقیقت ضمانتی برای اطمینان کاربران وخریداران محسوب می گردد.

مرجع اصلی تحقیق و پیگیری جرایم اینترنتی کشور پلیس فتا است.

از آن جایی ماهیت شکل گیری پلیس فتا، عملیاتی است؛ یعنی به صورت تخصصی نسبت به تامین امنیت تولید و تبادل اطلاعات در فضاهای مجازی و بستر اینترنت کشور و با هدف مقابله با جرایم، پیشگیری و کشف جرم اقدام می‌نماید، مراجع قضایی نیز معمولا برای انجام تحقیقات لازم در خصوص جرایم اینترنتی، از طریق این یگان زیر مجموعه نیروی انتظامی، مبادرت به ارجاع دستورات قضایی می نمایند.

شاکی می‌توانید از این طریق نیز، شکایت خود را در خصوص تخلفات و جرایم فروشگاه‌های آنلاین و اینترنتی، وب ‌سایت ها و شبکه‌های اجتماعی و غیره مطرح نماید.

از مسائل بسیار مهم جهان کسب و کار، اشراف به قوانین و دستورالعمل های مشاغل آنلاین و اینترنتی است. به عبارت بهتر برای رسیدن به درک درست استفاده از کسب و کارهای اینترنتی نیاز به آشنایی به قوانین آن دارد تا از بروز مشکلات متعدد بعدی جلوگیری گردد.

چند نکته ضروری درخصوص نحوه شکایت از فروشگاه های آنلاین

همراه طرح شکایت، شما می‌توانید از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی نیز تخلفات انجام شده از ناحیه فروشگاه‌های اینترنتی را پیگیری کنید.

موضوعاتی مانند کم فروشی، گران فروشی، اخفاء و امتناع از عرضه کالا، تقلب، فروش اجباری، عدم صدور فاکتور و سایر جرایم موضوع قانون تعزیرات حکومتی، اگر از سوی فروشگاه‌های اینترنتی صورت پذیرد، علاوه بر امکان شکایت در اتحادیه های این صنوف، قابل طرح و پیگیری از طریق سازمان تعزیرات حکومتی نیز هستند.

معمولا این مسیرها بسیار زمان بر هستند. ضمنا، نقض حقوق مصرف کننده، نقض قواعد تبلیغ، نقض حقوق علامت تجاری و غیره اگر از سوی فروشگاه‌های اینترنتی و آنلاین ارتکاب یابد، قابل تعقیب قضایی است.

فروشگاه اینترنتی

بهترین روش شکایت از سایت های فروش انلاین و اینترنتی کدام است؟

همانگونه که اشاره شد، ثبت شکایت از سایت های فروش آنلاین و اینترنتی، از مسیرهای شکایت کیفری، پلیس فتا و یا سامانه تخصصی نماد اعتماد الکترونیکی امکان‌پذیر است.

هر کدام از روش‌های شکایت از فروشگاه های آنلاین و اینترنتی شرایط و مزایای خاص خود را دارند. همانگونه که مشاهده می گردد، روش های طرح شکایت از این جرایم کمی گسترده، دارای پیچیدگی و طی این مراحل کمی زمان بر است و مطمئنا نیاز به کسب مشاوره و در صورت نیاز همراهی یک وکیل مجرب دادگستری، جهت کسب نتیجه دلخواه، همیشه احساس می شود. فرد زیان‌ دیده می‌توان با توجه به اوضاع و احوال خاص خود و با دریافت مشاوره حقوقی از یکی از این روش‌ها استفاده کند.

شکایت علیه فروشگاه های آنلاین چقدر زمان می‌برد؟

با توجه به حجم زیاد این گونه پرونده‌ها و از آن جایی که متاسفانه همه روزه شاهد بروز این اتفاقات در کسب وکارهای آنلاین و اینترنتی هستیم، باید عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست و نمی‌توان زمان دقیقی را بیان کرد.

البته پیش گویی زمان در پرونده های حقوقی و کیفری در هر زمینه ای، در اغلب مواقع کاملا دقیق نیست ولی قطعا کارشناسان و وکلای شاغل در این حوزه، با تجربه ای که در پیگیری وانجام پرونده های مختلف جرایم رایانه ای کسب نموده اند، می توانند بهترین و سریع ترین مسیر را برای شما انتخاب نمایند.

برای شکایت از فروشگاه های آنلاین چه مدارکی باید به همراه داشته باشم؟

همانگونه که قبلا نیز اشاره شد، برای طرح شکایت، شما باید تمامی مدارک و مستنداتی را که در خصوص تخلف صورت گرفته به همراه دارید ارائه نمایید و حتما آن ها را ضمیمه پرونده‌ تان کنید.

حتما به این مورد نیز توجه داشته باشید که بر اساس ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی، برای اثبات این اعمال می توان از سایر ادله اثبات شکایت از جمله اقرار، شهادت، قسامه و سوگند باید استفاده نمود، هر چند علم و اطلاع قضات نیز می تواند بسیار راه گشا باشد.

هزینه های طرح شکایت

با توجه به اینکه برای ثبت شکایت علیه فروشگاه های آنلاین مراجع مختلفی صلاحیت رسیدگی دارند، هزینه دادرسی هم با توجه به نحوه شکایتی که به این مرجع ارجاع شده است تعیین می گردد، که البته در مسائل کیفری هزینه بالایی نیست.

اما در مجموع هزینه دادرسی از مرحله ثبت شکایت تا صدور رای و هزینه های مرحله اجرا و همچنین تعرفه های حق الوکاله وکیل در صورت اخذ وکیل، اعم از هزینه های کارشناسی و هزینه های ثبت شکواییه، هر ساله توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام می گردد.

برای اطلاع از تعرفه خدمات قضایی در سال 1400 می توانید به قانون بودجه کشور مراجعه نمایید.

فروشگاه اینترنتی

برای شکایت از فروشگاه های آنلاین چه مدارکی باید به همراه داشته باشم؟

همانگونه که قبلا نیز ذکر شد، برای شکایت شما باید تمامی مدارک و مستنداتی را که از تخلفات یا جرایم این فروشگاه ها به همراه دارید، ارائه کنید و آن ها را به همراه شکواییه ضمیمه پرونده‌ نمایید. توجه داشته باشید که بر اساس قانون مجازات اسلامی، برای اثبات هر دعوایی از اقرار، شهادت، قسامه و سوگند می توان استفاده نمود هر چند علم و آگاهی قضات نیز در پرونده های کیفری بی تاثیر نیست.

آدرس سایت خرید، اسکرین شاتها، تصویر وجوه واریز شده به حساب فروشگاه و غیره نیز از جمله دلایل و مستنداتی است که حتما باید ضمیمه شکواییه گردد. البته انجام یک مشاوره خوب می تواند متناسب با مسیر طرح شکایت پیش بینی شده، استفاده از مستندات و دلایل منطقی تری را برای شما مشخص نماید.

آیا برای تنظیم شکایت در این مورد نیاز به استفاده از خدمات وکیل داریم؟

اگر می خواهید طرح شکایت شما از فروشگاه های آنلاین بهتر و با سرعت بیشتری پیش برود و به نتیجه مطلوبی برسید و حقوق از دست رفته تان را به دست آورید، به شما توصیه می کنیم که با یک وکیل مجرب جرایم اینترنتی حتما مشورت کنید. اغلب بعضی از مسائل پیش می آید که شاید از نظر شما عادی جلوه کند ولی برعکس، بسیار مهم هستند و می توانند در به دام انداختن کلاهبرداران، واقعا تاثیر گذار باشند.

همچنین وکلای دادگستری قادرند در مورد کم و کیف جرم واقع شده و نحوه تنظیم شکایت نامه، شما را راهنمایی کنند و می تواند بررسی نمایند که آیا ادله و مدارک کافی برای اثبات شکایت، از سوی شما ارائه شده است یا خیر؟ علاوه برآن وکلای مجرب و متخصص قادرند نتیجه احتمالی شکایت شما را تا حدودی پیش بینی نمایند و در روند رسیدگی و تسریع آن، نقش موثر و مثبتی ایفا کنند.

پس اگر شما هم قربانی کلاه برداران در فروشگاه های آنلاین شده اید و می خواهید با یک وکیل درجه یک مشاوره داشته باشید، می توانید از طریق راه ارتباطی ما در شکایت 24، با مشاورین و وکلای متخصص در این زمینه ارتباط برقرار نمایید.

نحوه تنظیم شکایت و پشتیبانی به چه صورت است؟

مطرح کردن هر شکایتی در زمینه های حقوقی یا کیفری، با توجه به موضوع آن، مستلزم پرداخت هزینه هایی خواهد بود. در تجربه های وکلای متعدد در پرونده ها مختلف دیده شده که شاکی یا خواهان پرونده، بعد از پرداخت تمام هزینه ها و ثبت شکواییه، به دلیل نقص در مدارک یا عدم توجه به محتویات پرونده برای ارائه استدلال های قوی، شکایتش با قرار رد یا منع تعقیب مواجه گردیده و در مقابل نیز فردی که از او شکایت شده یا خوانده دعاوی حقوقی قرار گرفته، بدون اطلاع از حقوق دفاعی خود در مقام متهم یا خوانده، نتوانسته به موقع از اتهامات انتصابی دفاع نماید و علاوه بر هدر رفت هزینه، زمان زیادی را نیز صرف فعالیتی بیهوده نموده است. مطمئن باشید حضور و همراهی یک وکیل توانمند، قطعا نتیجه پرونده شما به سمتی سوق خواهد داد که در هر صورت مطلوب نظر شما باشد.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۴ رای

‫8 دیدگاه ها

  1. سلام من ۲۲مهر پول واریز کردم برای پودر سفید کننده دندان ولی هر چقدر تماس میگیرم میگن که تماس‌ میگیریم وهیچ خبری هم نیس ازشون و نه پولمو میدن ن محصول رو به چشم دیدم

    1. کلا سرکاری من پودر سفیدکننده دندان خریدم اشتباهی چیز دیگه ای فرستادن.حالاهم جواب نمیدن.لطفا گول نخورین.نمیدونم چرا این شرکت جمع نمیکنن
      من که رفتم دنبال شکایت

  2. شرکت 5040 کرم برام فرستاده، تاریخش گذشته، حالا هم مرجوعی ندارن، حتی عوضش هم نمیکنن. اصلا راضی نبودم، گول نخورید.

  3. سلام منم ۴ تا گوشی سفارش داده بودم بعد از ۶ نه پولمو پس دادن نه گوشی فرستادن

  4. باسلام
    قبلا از فروشگاه نیکسل خرید کرده بودم، دو ماه پیش حدود۱۰ عدد گوشی برای فامیل خرید کردم ،ویک ماه قبل گفتند گوشی نمیتوانند بدهند،وجه به حساب کاربری واریز لیکن تاکنون به حسابم واریز نشده. با پیگیری مستمر نتیجه حاصل نگردید. یقینا این فروشگاه قابل اعتماد نیست.

  5. هر چیزی که می‌گوید دروغ است در بخشنامه خودتون مرجویی مگر وجود ندارد چرا باید ۳ماهه پول مرجویی بنده رو عودت ندادند اگر واقعا کارتون درسته برای گفته‌های خودتو ارزش قایل باشید من برای چندمین بار است تماس گرفتم که چرا پول منو عودت نمی‌دین هیچ کس جواب گو نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا