شکایت از فروشگاه - اینترنتی

شکایت از فروشگاه اینترنتی بدون نماد الکترونیکی چگونه است؟

در بررسی شکایت از فروشگاه اینترنتی بدون نماد الکترونیکی باید بگوییم که این روزها با فراگیر شدن استفاده از پلتفرم‌هایی همچون اینستاگرام، فروشگاه‌های اینترنتی و در کنار آن خریدهای اینترنتی بسیار زیاد شده است.

به عبارت دیگر می‌توان چنین گفت که از زمانی که اینترنت پرسرعت به صورت فراگیر در اختیار مردم قرار گرفت، تغییرات گسترده‌ای ایجاد شد. خرید و فروش اینترنتی یکی از این تغییرات بود.

این روزها، فروشگاه‌های اینترنتی حتی فروشی بیشتر از فروشگاه‌های حضوری دارند، و این امر باعث شده که فروشگاه‌های حضوری نیز شرایط خرید اینترنتی را برای مشتریان خود فراهم نمایند.

از آن جایی که روزانه حجم زیادی از مبادلات در کشور به خرید و فروش اینترنتی اختصاص یافته، جایگاه مهمی در اقتصاد کشور پیدا کرده است. زمانی که امری جایگاه مهمی پیدا می‌کند، ضرورت دارد که در مورد آن آگاه‌سازی‌های لازم انجام بگیرد و در صورت لزوم قانون تدوین شود تا به این طریق راه برای سوءاستفاده بسته شود.

همیشه افرادی هستند که به دنبال سودجویی از مردم بوده و می‌خواهند به نحوی از آن‌ها کلاهبرداری کنند. مبادلات اینترنتی نیز از این امر به دور نمانده و کلاهبرداری‌های زیادی در آن صورت می‌گیرد.

به همین دلیل افراد باید اطلاع داشته باشند که اگر از فروشگاهی شکایت داشتند، باید به چه صورت شکایت خود را اعلام کنند، و کدام مراجع برای شنیدن شکایت آن‌ها صلاحیت دارد.

مزایا و معایب خرید از فروشگاه‌های اینترنتی

مثل هر امر دیگری خرید از فروشگاه‌های اینترنتی مزایا و معایبی دارد که بهتر است افراد از آن اطلاع داشته باشند تا بتوانند با چشمانی باز تصمیم گرفته و اقدام به خرید اینترنتی کنند.

مزایای خرید از فروشگاه اینترنتی عبارت است از:

  1. اولین مزیتی که می‌توان برای خرید از فروشگاه‌های اینترنتی نام برد این است که به شکل قابل توجهی در وقت صرفه‌جویی می‌شود زیرا دیگر افراد نیازی ندارند که برای رفع نیازهای خود به صورت حضوری به فروشگاه‌ها مراجعه نموده و زمانی را در ترافیک و در مسیر رفت و برگشت سپری کنند. می‌توانند به راحتی و از طریق اینترنت و موبایل هوشمند خود، خریدهای خود را انجام دهند.
  2. مزیت دوم این است که افراد این امکان را دارند که به فروشگاه‌های تمامی کشور و حتی خارج از کشور دسترسی داشته باشند، در صورتی که چنین چیزی در خرید حضوری غیرممکن است و شخص تنها به فروشگاه‌های شهر خود دسترسی دارد. دسترسی به تمامی فروشگاه‌های کشور باعث می‌شود که قیمت‌ها و جنس کالا را با یکدیگر مقایسه کرده و سپس تصمیم به خرید بگیرد.
  3. 24 ساعته بودن خرید از فروشگاه‌های اینترنتی یکی دیگر از مزایای خرید آنلاین است. در خرید حضوری فروشگاه‌ها تایم مشخصی دارند و افراد باید صرفا در همان بازه زمانی مراجعه کنند. اما چنین محدودیتی در خرید آنلاین وجود نداشته و شخص در هر زمان از شبانه روز می‌تواند اقدام به خرید کالا کند.

اما فروشگاه‌های اینترنتی در کنار مزایایی که دارند، دارای معایبی نیز هستند که می‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

  • در خرید اینترنتی افراد امکان از نزدیک دیدن کالا را ندارند و تنها می‌توانند عکس‌های آن محصول را مشاهده نمایند.
  • افراد در خرید اینترنتی نمی‌توانند پوشاک مورد نظر خود را پروو کنند و ممکن است در خصوص سایز دچار اشتباه شوند.
  • با وجود آنکه خرید اینترنتی محدودیتی از لحاظ زمان سفارش دادن ندارد، اما ممکن است کمی زمان ببرد تا ادمین پیج فروشگاه، جواب خریدار را بدهد.
  • در کنار تمام معایبی که نام بردیم، نباید از کلاهبرداری غافل شویم که موضوع اصلی مطلب ماست. در زمان خرید اینترنتی حتما به نماد الکترونیکی توجه نمایید. زیرا این روزها شکایت از فروشگاه اینترنتی بدون نماد الکترونیکی بسیار افزایش یافته است.

بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی به طور جعلی در حال فعالیت هستند و با گرفتن مبلغی از مردم یا کالایی به آنها تحویل نمی‌دهند و یا یک کالای بی‌کیفیت تحویل داده و به این طریق از آن‌ها کلاهبرداری می‌کنند.

لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی

تخلفاتی که فروشگاه‌های اینترنتی مرتکب می‌شوند

در بررسی شکایت از فرشوگاه‌های اینترنتی بدن نماد الکترونیکی خوب است برخی از جرایمی را که امکان دارد فروشگاه‌های اینترنتی انجام دهند نام ببریم، که از قرار زیر است:

تحویل ندادن کالا به مشتری

زمانی که شکایات صورت گرفته از فروشگاه‌های اینترنتی را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که بیشتر شکایات به دلیل عدم تحویل کالا به مشتری است.

به طور مثال فردی از یک فروشگاه اینترنتی در پلتفرم اینستاگرام کالایی را خریداری می‌کند اما کالا به دست او نمی‌رسد. پس از پیگیری‌هایی که انجام می‌دهد فروشنده او بلاک می‌کند. در چنین حالتی شخص می‌تواند اقدام به شکایت از فروشگاه اینترنتی کند.

تطابق نداشتن کالای تحویل داده شده با کالای خریداری شده

تخلف دیگری که ممکن است فروشگاه‌های اینترنتی مرتکب شوند، تحویل دادن کالایی است که اصلا با کالای خریداری شده تطابق ندارد. از آن جایی که خریدار صرفا بر اساس عکس کالا را خریداری می‌کند، لازم است که فروشگاه‌های اینترنتی مشحصات کالا را به صورت دقیق ذکر نموده و تصاویر با کیفیت و واضحی از آن قرار دهند.

اگر کالایی که مشتری خریداری می‌کند با آنچه که در تصاویر پیج فروشگاه دیده مغایرت داشته باشد، می‌تواند اقدام به شکایت از فروشگاه اینترنتی بدون نماد الکترونیکی بکند.

ارسال کردن کالای معیوب

هر پیج فروش کالا و به صورت کلی هر فروشگاه آنلاینی باید شرایط تعویض یا مرجوع کالا داشته باشد، زیرا این حق مشتری است. به طور مثال فروشگاه اینترنتی باید قید کند که اگر کالا معیوب تحویل داده شد، مشتری تا 24 ساعت مهلت دارد که کالای معیوب را مرجوع یا تعویض نماید.

چنانچه فروشگاه آنلاینی این خدمات را ارائه ندهد و مشتری کالای معیوب تحویل بگیرد، این حق را خواهد داشت که از مراجع صالح اقدام به شکایت از فروشگاه اینترنتی کند.

البته لازم به ذکر است زمانی می‌تواند از فروشگاه به دلیل ارسال کالای معیوب شکایت کند که کالا از زمان ارسال معیوب بوده باشد. اگر کالا در دست ماموران پست معیوب شده باشد، شخص دیگر امکان شکایت از فروشگاه اینترنتی را ندارد.

تاخیر در تحویل کالا

هر فروشگاه اینترنتی باید کالای خریداری شده از سوی مشتری را در زمان عرفی آن تحویل دهد. اگر فروشگاه کالای خریداری شده را از زمان عرفی آن دیرتر تحویل دهد، مشتری می‌تواند از وی شکایت کند.

البته باید متذکر شد که اگر خریدار و فروشنده از پیش باهم توافق کرده باشند که بنا به شرایطی تحویل کالا طولانی خواهد شد، تاخیر قانونی بوده و مشتری حق شکایت ندارد.

ولی در صورتی که فروشنده بدون عذ موجه کالا را با تاخیر تحویل دهد، مشتری حق شکایت از او را دارد.

شکایت تاخیر در تحویل کالا

نحوه شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی بدون نماد الکترونیکی

سایت شکایت 24 راه‌های مختلفی را برای شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی نام می‌برد. درصورتی که فروشگاه اینترنتی متخلف نماد الکترونیکی داشته باشد، یک راه به راه‌های شکایت اضافه می‌شود.

در ادامه راه‌های شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی را بیان خواهیم کرد اما مهمترین چیزی که در زمان شکایت نیاز دارید، شکایت‌نامه یا شکواییه است.

زمانی که یک شکواییه به خوبی تنظیم شده باشد، با مسائلی همچون رد شکایت روبه‌رو نخواهید شد. زیرا شکواییه زیر نظر افراد متخصص و مجرب تنظیم گردیده است.

شکایت از فرشگاه اینترنتی از طریق ای‌نماد

این روش برای شکایت کردن از فروشگاه‌های اینترنتی است که دارای نماد الکترونیکی هستند. پس درصورتی که سایتی که از آن خریداری کرده و اکنون شکایت دارید این نماد را ندارد، این روش را نادیده گرفته و از طریق روش‌های دیگر اقدام نمایید.

سامانه ای‌نماد یک سامانه تخصصی است که یک مجوز برای کسب و کارهای اینترنتی به حساب می‌آید. زمانی که سایتی دارای ای‌نماد باشد، خریدار می‌تواند با اطمینان حاطر بیشتری از آن خرید کند. زمانی می‌توانید از طریق این مرجع از سایتی شکایت کنید، که حتما آن سایت دارای ای‌نماد باشد.

اگر سایتی که نماد الکترونیکی دارد، بر روی آن کلیک کنید تا به صفحه سایت ای‌نماد راهنمایی شوید. در صفحه ای‌نماد می‌توانید تاریخ اعتبار و زمان شروع به فعالیت آن سایت را مشاهده نمایید. همچنین نام صاحب امتیاز و مشخصات کسی که آن سایت را راه‌اندازی کرده نیز قابل مشاهده است.

مراحل شکایت از سایت دارای اینماد

به سایت رسمی اینماد مراجعه کرده و وارد بخش شکایت از کسب و کار شوید.

  • برای آن که بتوانید شکایت خود را ثبت کنید، باید در وهله اول عضور سامانه شوید. اگر از پیش عضو هستید که باید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید، در غیراین صورت، اقدام به ایجاد یک حساب کاربری کنید.
  • زمانی که وارد حساب کاربری شدید، از طریق نوار شکایت، گزینه ثبت شکایت را انتخاب کرده و موارد شکایت را مطالعه و با آن موافقت کنید.
  • حال باید آدرس سایتی را که از آن شکایت دارید وارد نموده و شماره فاکتور یا کد رهگیری که سایت متخلف به شما داده را وارد نمایید.
  • سپس باید نوع شکایت خود را از میان یکی از گزینه‌های داده شده انتخاب کنید. این گزینه‌ها عبارت است از: مغیرات کالا و خدمات تبلیغ شده، عدم ارائه خدمات یا تحویل کالا، عدم ارائه خدمات پس از فروش، عدم بازپرداخت وجه، دیرکرد در تحویل کالا یا خدمات.
  • پس از آن که نوع شکایت خود را انتخاب نمودید، لازم است توضیح مختصری در خصوص واقعه‌ای که رخ داده بنویسید. در این زمینه می‌توانید از کارشناسان سامانه شکایت 24 کمک بگیرید. و بعد اگر فایلی دارید مانند فیش واریز، عکس محصول معیوب و غیره آپلود کنید.
  • در آخرین مرحله باید گزینه ارسال را بزنید تا گزارش شما ارسال شود. بعد از آن از طریق قسمت گزارش، وضعیت شکایت خود را پیگیری کنید.

سامانه ای‌نماد

شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی از طریق اتحادیه

در صورتی که شما از فروشگاهی خرید کرده‌اید که نماد الکتریکی نداشته، می‌توانید از طریق اتحادیه کسب و کارهای مجازی و سایر راه‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم اقدام به شکایت از فروشگاه اینترنتی بدون نماد الکترونیکی کنید.

کسب و کارهای مجازی نیز مانند هر صنف دیگری نیاز به اتحادیه دارند و اتحادیه کسب و کارهای مجازی به همین منظور تشکیل شده است. چنانچه وب سایتی که از آن کالا یا خدماتی خریداری کرده‌اید، عضور این اتحادیه باشد، نماد این اتحادیه را در وب سایت مشاهده خواهید کرد.

نکته قابل توجهی که در مورد این اتحادیه وجود دارد این است که چه فروشگاهی عضو این اتحادیه باشد چه نباشد، شما می‌توانید از آن فروشگاه، در اتحادیه کسب و کارهای مجازی شکایت کنید. در صورتی که اتحادیه شکایت شما را خارج از توانایی خود دید، آن را به یکی از مراجع قضایی ارجاع خواهد داد.

برای شکایت از فروشگاه اینترنتی بدون نماد الکترونیکی لازم است وارد سایت رسمی این اتحادیه به آدرس https://ecunion.ir شده و مراحل زیر را طی کنید:

  1. وارد صفحه اصلی سایت شده و بر روی تب شکایت در نوار پایین صفحه کلیک کنید. در این سامانه نیز باید ثبت نام نموده و کد کاربری و رمز عبور برای خود بسازید.
  2. حال وارد صفحه شکایت اتحادیه شده و اطلاعات هویتی خود و نام وب سایتی که از آن شکایت دارید را به طور دقیق وارد کنید. همچنین لازم است شرح مختصری از واقع رخ داده و شکایت خود بنویسید و چنانچه فایل یا مدرکی برای اثبات ادعای خود دارید ضمیمه نمایید.
  3. در پایان مراحل و پس از ثبت شکایت، کد رهگیری به شما داده می‌شود که از طریق آن می‌توانید مراحل شکایت را پیگیری نمایید.

شکایت از فروشگاه اینترنتی بدون نماد الکترونیکی از طریق پلیس فتا

راه دیگری که برای شکایت از فروشگاه اینترنتی بدون نماد المرتوینیک  یا با نماد وجود دارد، شکایت از طریق پلیس فتا است. برای این کار می‌توانید وارد سامانه پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir شذه و شکایت خود را از فروشگاه اینترنتی مطرح نمایید. پلیس فتا در کمترین زمان با شما تماس خواهد گرفت و موضوع را مورد بررسی قرار خواهد داد.

برای شکایت از فروشگاه اینترنتی بدون نماد الکترونیکی از طریق پلیس فتا نیز لازم است در این سامانه ثبت نام کنید. پس از ثبت نام باید مراحل زیر را سپری نمایید:

  1. وارد بخش شکایات شده و به منظور شکایت از یک سایت، روی گزارش تخلف وبسایت کلیک نموده و اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید.
  2. اکنون باید مشخص کنید که آیا از یک سایت فروشگاهی شکایت دارید یا یک پورتال سازمانی و سپس نوع شکایت خود را وارد کنید. شکایت از طریق پلیس فتا نسبت به سامانه‌های فوق یک مزیت دارد و آن گسترده‌تر بودن موراد شکایت است. به عنوان مثال از طریق پلیس فتا می‌توان درخصوص مواردی همچون هک، نفوذ، وجود حفره امنیتی و غیره نیز شکایت کرد.
  3. حال باید مدارک خود را که نشان از تخلف سایت فروشگاهی است ضمیمه نموده و شکایت خود را ثبت کنید. با ثبت شکایت به شما کد رهگیری داده می‌شود که از طریق آن می‌توانید شکایت خود را مرحله به مرحله پیگیری کنید.

نکته: اگر شما می‌خواهید از یک صفحه و پیج در اینستاگرام یا تلگرام شکایت کنید، باید وارد بخش گزارش تخلف شبکه اجتماعی شوید و در آن قسمت اطلاعات شکایت خود را درج نمایید.

شکایت از فروشگاه اینترنتی بدون نماد الکترونیکی از طریق مرجع قضایی

علاوه بر سه راه فوق برای شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی، می‌توان به مراجع قضایی نیز برای شکایت کردن مراجعه کرد. از طریق این روش هم از فروشگاهی که نماد اعتماد دارد و هم از فروشگاهی که فاقد نماد اعتماد است می‌توان شکایت نمود.

برای آن که شکایت خود را از طریق مراجع قضایی مطرح و پیگیری کنید، لازم است که در وهله اول شکواییه تنظیم کنید. تنظیم شکواییه یک امر تخصصی است و هرکسی نمی‌تواند یک شکواییه خوب تنظیم کند.

برای این کار می‌توانید با کارشناسان سامانه شکایت 24 مشورت کنید تا برای شما در خصوص موضوع شکایت‌تان، یک شکواییه تنظیم نمایند. این سامانه حتی اگر قصد اخذ وکیل نداشته باشید هم برای شما شکواییه تنظیم خواهد کرد.

سپس باید شکواییه خود را در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کنید. دفاتر خدمات قضایی، شکایت را به دادسرا ارجاع می‌دهند تا تحقیقات ابتدایی در مورد آن صورت بگیرد، درصورتی که صحت شکایت احراز شد، پرونده را به پلیس فتا ارجاع خواهد داد.

شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی

شکایت از فروشگاه اینترنتی بدون نماد الکترونیکی از طریق سازمان تعزیرات حکومتی

چنانچه شکایت شما از یک فروشگاه اینترنتی در خصوص مواردی همچون کم فروشی، گران ‌فروشی، احتکار، امتناع از عرضه کالا و مواردی مانند آن است، بهترین مرجع برای شکایت کردن، سازمان تعزیرات حکومتی خواهد بود. البته این راه شکایت کمتر پیشنهاد می‌شود، زیرا بسیار زمان‌بر است.

در پایان این مطلب و به عنوان جمع‌بندی مطالبی که بیان شد، باید بیان کنیم که در زمان خرید اینترنتی حتما در مورد صفحه یا وب سایت مورد نظر بسیار تحقیق کنید.

اگر می‌خواهید از یک وب سایت خرید انجام دهید حتما بررسی کنید که نماد اعتماد الکترونیکی و مجوز اتحادیه کسب و کارهای مجازی را داشته باشد.

در غیر این صورت اصلا از آن وب سایت خرید نکنید. همچنین توجه داشته باشید که اگر وب سایت یا صفحه‌ای در بستر فضای مجازی اقدام به کلاهبردای اینترنتی می‌کند، تنها از طریق پلیس فتا و یا دادسرای جرایم رایانه‌ای اقدام به طرح شکایت از آن کنید.

به طور معمول فروشگاه‌های غیرقانونی از دو طریق از مردم کلاهبرداری می‌کنند:

  1. یا اطلاعات کارت مشتری را دزدیده و آن را خالی می‌کنند
  2. و یا آن که جنسی که وجود ندارد را به مشتری می‌فروشند و پس از آن وب سایت یا صفحه را از دسترس خارج یا وی را در شبکه مجازی بلاک می‌کنند.

بنابراین کارشناسان سایت شکایت 24 به صورت مکرر توصیه می‌کنند که حتما در زمان خرید اینترنتی حتما از وجود مجوزها و نمادهای یاد شده اطمینان حاصل نموده و اگر صفحه‌ی اینستاگرامی است به مواردی همچون کامنت‌ها، تعداد لایک‌ها و کدهای مرسوله سایر مشتریان دقت کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام و عرض ادب
    من از شرکت 5040 شکایت دارم ،پول واریز کردم برای محصولی که ارسال نکردن،و هر چی با پشتیبانی تماس گرفتم جواب سربالا دادن.
    الان من از کجا باید پیگیر شکایت علیه این شرکت کلاهبردار بشم؟؟؟
    نزدیک به دوماه از واریزی میگذره ولی خبری نیست ‌.
    جلو این شرکت مزخرف اگه گرفته نشه راحت به کلاهبرداری خودش ادامه میده.لطفا بررسی کنید.

  2. من از بانی مد خرید کردم تمام نمادها و مجوزها رو هم داره، ولی خیلی شیک همه حقایق رو جوری که خواست ارائه کرد، در نهایت هم باعث ضرر من شدند. البته من خودم رو مقصر میدونم که به مجموعه بانی مد اعتماد کردم و دو مرتبه شکایتم رو پس گرفتم که مثلا به قول اونها اعتماد کنم، ولی در عمل نشون دادند که قابل اعتماد نیستند.
    ماجرا هم از این قراره که یک عدد ساعت ازشون خریدم، دیدم کار نمیکنه، چند مرتبه تماس گرفتم، هرکسی یه چیزی گفت، منم رفتم اینستا پیام دادم، کارشناسشون گفت که ساعت حاوی باتری نیست، ببر باتری بنداز، منم رفتم باتری انداختم ولی متوجه شدم که ساعت کلا مشکل داره و تماس گرفتم که مرجوع کنم، گفتند نه نمیشه، بردی بیرون باتری انداختی نمیشه (حالا جالبه میدونند من فقط بردم باتری انداختم، میگن نه شما میدونستی خرابه بردی تعمیرش کردی ما هم پول تعمیرت رو دادیم!).
    بعد از کلی کمکش گفتند چون مشتری خوب ما هستی، میبریم برات گارانتی، خودمون درواقع، برات گارانتی میکنیم!!! بعد از دو ماه هم ساعت رو اوردن، از گارانتی 7 ماه بعد فهمیدم که گفتند اصلا گارانتی نیمومده بود!

    اخرم به من گفتند نه پولتو میدیم نه ساعت، برو هرکاری میخوای بکن! منم با مامور رفتم سروقتشون، حالا میگن شما چون فحاشی کردی ما حاصر شدیم پولت رو بدیم و خودمون صرر کنیم، درصورتی که مامور نیروی انتظامی هم اونجا بود و میتونه شهادت بده که هیچ فحاشی که اتفاق نداد هیچ، اتفاقا تا میشد به من توهین کردند و افترا بستند.

    این تجربه رو گفتم که بگم اگر از کسب و کاری شکایت کردید، تا واقعا کارتون رو انجام ندادند و مطمئن نشدید که واقعا کارتون رو به درستی و تمام و کمال انجام دادند، هرگز رضایت ندید و درنهایت هم بزنید عدم رضایت.

    قبل از هر خرید اینترنتی هم حتما و حتما قوانین حقوق مصرف کننده رو بخونید حدود 4-5 صفحه است ولی واقعا ارزشش رو داره.

    به امید روزی که اخلاق، شرافت، صداقت، احترام و قانون مداری رکن اول همۀ کسب و کارها باشه نه سودآوری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا