شکایت از اشخاص

شکایت از ضامن چک چکونه است؟

به طور کلی اسناد رایج در کشور به دو دسته اسناد عادی و اسناد رسمی تقسیم‌بندی می‌شوند. چک در زمره اسناد عادی محسوب می‌شود که تا حدودی کم و بیش با آن آشنا هستیم.

چک پرکاربردترین سند تجاری

در هر حال چک را می‌توان جز اسناد تجاری برشمرد که مقررات خاصی برای آنها وضع شده است. در واقع برای نقل و انتقال چک ضوابط مشخصی در قانون تجارت وضع شده است که متعهدین باید به درستی آن را اجرا کنند.

قوانینی که برای چک وضع می‌شود، صرفا در داخل کشور کارایی دارد و در سایر کشورها کارایی ندارد. بنابراین کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی در زمان استفاده از چک باید مقررات مربوطه را اعمال کنند.

اهمیت چک در روابط تجاری بسیار بالا است و اشخاص تاجر در معاملاتی که انجام می‌دهند، از اهمیت و حساسیت کار با چک آشنا هستند. چک یکی از رایج‌ترین اسناد معاملات تجاری محسوب می‌شود و از این حیث باید ضوابط و شرایطی برای نحوه انتقال و استفاده آن تعیین شده باشد.

ضوابط و شرایط مربوط به روابط تجاری در قانون تجارت صراحتا ذکر شده است که طرفین اینگونه روابط باید مقررات مربوطه را به درستی لحاظ کنند.

در خصوص چک، قانون مجزایی تحت عنوان قانون صدور چک وضع شده است و این وضوع نشان از اهمیت بالای نقل و انتقال این سند تجاری را دارد.

گفتنی است که قانون چک در طی چند سال اخیر با تغییرات گسترده‌ای همراه بوده و به دفعات مکرر شاهد آن بوده‌ایم که برای مواد قانونی تجارت تغییرات قابل توجهی اعمال شده است.

با توجه به این که در طی چند سال اخیر سوء استفاده بسیاری در این حوزه شده و بسیاری از جرائم اقتصادی به نحوه استفاده از چک مرتبط بوده است، قوانین آن به دفعات زیاد تغییر کرده است.

بسیاری از افراد در معاملات خود از دریافت چک از طرف مقابل خودداری می‌کنند و تحت هیچ شرایطی استفاده از چک را مبنای روابط تجاری خود قرار نمی‌دهند.

بنابراین اشخاصی که اقدام به صدور چک می‌کنند باید بدانند که در مقابل دارنده چک یک سری وظایف و تعهداتی را دارند که باید به درستی اجرا شود.

طرفین اصلی در بحث چک، صادرکننده و دارنده چک و همچنین ظهر نویس و ضامن چک محسوب می‌شوند. همه این افراد در مور نقل و انتقال چک یکسری وظایف مشخصی را برعهده دارند.

البته دارنده چک در این زمینه در زمره متعهدین چک محسوب نمی‌شود و هیچ تعهدی در قبال اشخاص دیگر ندارد. متعهد اصلی در این زمینه، صادرکننده چک است که متعهد به پرداخت مبلغ مندرج در چک در زمان تعیین شده است.

دارنده چک صرفا باید در تاریخ درج شده در چک برای وصول طلب خود به بانک مراجعه کند و به نوعی در اصطلاح آمیانه اقدام به پاس کردن چک نماید.

اما بحث اصلی در مورد نقل و انتقال چک برای صادرکننده چک و کسی که از او ضمانت کرده است، مطرح می‌شود. تخلفات حوزه چک از زمانی آغاز می‌شود که صادرکننده اقدام به صدور چک نماید و به دلایل مختلف قصد سوء استفاده از دارنده چک را داشته باشد.

علت اصلی شکایاتی که در این زمینه مطرح می‌شود، به واسطه تخلفاتی است که از طرف متهدین چک انجام می‌گیرد. متعهد چک صرفا صادرکننده نیست بلکه ضامن چک نیز در این زمینه مسئولیت‌های مشخصی دارد.

در واقع می‌توان اینگونه بیان کرد که ضامن چک به اندازه صادرکننده دارای مسئولیت است و دارنده می‌تواند تحت شرایطی برای وصول طلب خود مستقیما به ضامن مراجعه کند.

دارنده چک این اختیار را دارد تا تحت شرایطی خاص، اقدام به شکایت از ضامن چک نماید و در این صورت شخصی که ضمانت صادرکننده را در زمان صدور چک کرده است، باید در برابر دارنده چک پاسخگو باشد.

کسی که ضامن صادرکننده چک می‌شود، باید به این موضوع واقف باشد که دارنده به راحتی می‌تواند از او شکایت کند. بنابراین قبل از آن که ضامن فردی در زمان صدور چک شوید، باید بدانید که مسئولیت ضامن در واقع به اندازه مسئولیت صادرکننده چک است.

اگر دارنده چک هستید و قصد دارید علاوه بر صادرکننده از ضامن چک نیز شکایت کنید، پیشنهاد می‌شود در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

اطلاعاتی در مورد ضامن چک

ضامن چک همانطور که از نام آن پیدا است، ضمانت صادرکننده چک را انجام می‌دهد. در واقع در زمان صدور چک، علاوه بر این که صادرکننده در قبال دارنده مسئولیت دارد، ضامن نیز مسئول است.

به جزء کسی که اقدام به صدور چک می‌کند، ممکن است که فرد دیگری هم ضمانت این امر را انجام دهد که تحت عنوان ضامن چک شناخته می‌شود.

ضامن چک تقریبا مانند بحث ضامن وام است که در این شرایط شخص دیگر یا شخص ثالث ضمانت ادای دین طرف مقابل را انجام می‌دهد.

صادرکننده چک فردی است که چک را در وجه دارنده صادر می‌کند و موظف است تا در تاریخ درج شده در چک، مبلغ مزبور را بپردازد.

چک در واقع در ازای طلب اشخاص صادر می‌شود و صادرکننده همان بدهکار محسوب شود. بر همین اساس، مسئولیت‌هایی که برای صادرکننده تعریف شده نیز برای ضامن چک اعمال می‌شود.

ضامن چک به نوعی ضمانت پرداخت مبلغ چک را انجام می‌دهد و علاوه بر این موضوع، ضمانت صادرکننده را نیز برعهده دارد.

در همه مسائل، موضوع ضامن و ضمانت بسیار مهم است و وظایف و مسئولیت‌های مهمی برای این اشخاص در قانون تعریف شده است.

بر همین اساس بسیاری از اشخاص معمولا از ضامن شدن برای افراد دیگر خودداری کنند و تحت هیچ شرایطی چنین مسئولیت‌هایی را برعهده نمی‌گیرند.

با توجه به این که در قانون تجارت برای ضامن چک وظایف مهم و خطیری تعیین شده است، معمولا افراد مختلف از این که ضمانت صادرکننده را برعهده بگیرند، خودداری می‌کنند و در این زمینه قبول مسئولیت نمی‌کنند.

قانون ایران در اغلب مسائل، شخص ضامن را در حکم متعهد اصلی قرار داده است و همین موضوع سبب شده است تا اغلب مردم از ضمانت هم دیگر اجتناب کنند.

تغییرات اعمال شده در قانون چک طی چند سال اخیر به جهت کاهش سوء استفاده متعهدین چک از جمله صادرکننده یا ضامن بوده است.

صادر کننده و ضامن چک هر دو در قبل دارنده چک مسئولیت دارند که این مسئولیت به موضوع پرداخت وجه چک ارتباط دارد.

در واقع اگر صادرکننده نتواند مبلغ مندرج در چک را پرداخت کند، ضامن در این زمینه مسئول است و دارنده می‌تواند از ضامن چک نیز شکایت کند.

ضامن چک بانکی

مسئولیت‌های قانونی ضامن چک

چک در مقایسه با سایر اسناد تجاری دارای یکسری امتیازات و مزایای خاصی است که این موضوعات سبب شده تا چک از سایر اسناد وجه تمایز پیدا کند.

همانطور که گفته شد، شخصی به عنوان ضامن می‌تواند ضمانت پرداخت چک را از طرف صادرکننده برعهده بگیرد. در امضاء ضامن پشت چک می‌تواند مسئولیت‌هایی را برای وی ایجاد کند.

مسئولیت ضامن چک به اندازه صادرکننده نباشد اما کمتر از آن نیست. در واقع صادرکننده و ضامن هر دو در ازای پرداخت وجه چک مسئولیت دارند و دارنده به لحاظ قانونی این اختیار را دارد تا علیه آن طرح دعوا کند.

ورود به مسائل تجاری بدون دانش و اطلاعات کافی در زمینه حقوق تجارت می‌تواند مشکلات عدیده را برای طرفین ایجاد کند.

این موضوع در ارتباط با ضامن چک نیز صادق است. اغلب افرادی که به عنوان ضامن چک معرفی می‌شوند، از این قضیه اطلاع ندارند که به اندازه صادرکننده چک دارای وظایف و مسئولیت‌های مختلفی هستند.

ضامن چک باید مطلع باشد که اگر صادرکننده نتواند مبلغ چک را پرداخت نماید، وی باید در برابر دارنده پاسخگو باشد و وجه چک را بپردازد.

در بحث چک در واقع صادر کننده، ضامن و ظهر نویس دارای مسئولیت‌هایی هستند و در واقع متعهدین چک محسوب می‌شوند. این اشخاص دارای مسئولیت کیفری و حقوقی هستند و دارنده می‌تواند اقدام به طرح شکایت علیه آنها نماید.

از لحاظ قانونی، صادرکننده چک و ظهرنویس و ضامن مسئولان چک محسوب می‌شوند و به نوعی دارای وظایفی در برابر دارنده هستند.

دارنده چک طبیعتا در زمره متعهدین چک قرار نمی‌گیرد و صرفا در این زمینه مسئولیت وصول پرداخت چک را برعهده دارد. اشخاص مزبور دارای مسئولیت‌هایی در قبال دارنده چک هستند که تحت عنوان مسئولیت تضامنی نیز شناخته می‌شود.

در واقع کلیه امضاءکنندگان چک دارای مسئولیت تضامنی هستند و ضامن نیز دارای چنین مسئولیتی است. این موضوع بدین معناست که ضامن به همراه صادرکننده چک متعهد به پرداخت مبلغ چک هستند.

البته صادرکننده متعهد اصلی در پرداخت وجه چک است و ضامن ضمانت او را انجام می‌دهد که در هر صورت هر دو طرف وظیفه وصول شدن مبلغ چک را دارند.

بنابراین فردی که چک شخص دیگر اعم از حقیقی یا حقوقی را به عنوان ضامن امضا می‌کند، باید کاملا واقف به این موضوع باشد که ممکن است دارنده چک صرفا علیه او اقامه دعوی کند. به عبارت دیگر دارنده چک می‌تواند به صورت مستقیم از ضامن چک شکایت کند بدون آن که نامی از صاحب چک مطرح شود.

فردی که ضمانت متعهدان چک را تقبل می‌کند، باید از همان ابتدا نسبت به کلیه مسئولیت‌های خود آگاه باشد تا در صورت بروز مشکل قانونی بتواند به خوبی آن‌ها را حل و فصل کند.

در اغلب مواقع پیش آمده است که تخلف غیر قانونی از سوی صاحب چک رخ داده است اما دارنده چک از ضامن شکایت کرده است و به نوعی شخص ضامن بدون انجام تخلف خاصی مقصر شناخته می‌شود.

در حال حاضر بسیاری از افراد به واسطه ضمانت از متعهدین چک، متهم پرونده‌های کیفری چک قرار گرفته‌اند و چه بسا مجرم شناخته شده و سابقه کیفری برای آن‌ها ثبت می‌شود.

در حالت کلی، ضامن در مورد اسناد تجاری از جمله چک، با شخصی دارای مسئولیت تضامنی است که صرفا از او ضمانت کرده باشد.

می‌توان اینگونه بیان کرد که مسئولیت‌های ضامن و طرف مقابل به هم پیوسته است. در واقع تا زمانی ضامن مسئول است که صادرکننده یا فردی که از او ضمانت شده است نیز دارای مسئولیت‌هایی باشد.

اگر صادرکننده مسئولیت نداشته باشد، ضامن هم مسئولیتی نسبت به پرداخت وجه چک نخواهد داشت.

گفتنی است که ضامن می‌تواند از صادرکننده و یا ظهرنویس ضمانت کند و هیچگونه محدودیتی در این زمینه در قانون وجود ندارد.

امضاء ضامن چک و مسئولیت‌های آن

امضایی که ضامن در چک انجام می‌دهد، می‌تواند مسئولیت‌های مختلفی را برای او به وجود آورد. در واقع همین امضا که شاید کار ساده‌ای به نظر برسد، اما می‌تواند مسئولیت و وظایفی را برای ضامن ایجاد کند.

در ارتباط با امضاء چک و مسئولیت‌هایی که برای متعهدین ایجاد می‌شود، ابهاماتی وجود دارد. ظهر نویس فردی است که اقدام به پشت نویسی چک کرده و در نهایت چک را امضاء می‌کند.

زمانی که چکی امضاء می‌شود، باید مشخص شود که این امر برای چه هدفی صورت گرفته است. به غیر امضاء صادرکننده، فردی که پشت چک را امضاء می‌کند باید مشخص نماید که هدف او از انجام این کار چه می‌باشد. در واقع چک را به عنوان ظهر نویس امضاء کرده است یا ضامن.

امضا چک می‌تواند دلیلی بر انتقال چک یا ضمانت باشد که باید این موضوع توسط اشخاصی که چک را به امضاء می‌رسانند، تعیین شود.

ابهام اصلی از زمانی شروع می‌شود که شخص امضاءکننده مشخص نکند که امضاء پشت چک را برای ظهر نویشی انجام داده یا هدف او ضمانت از صادرکننده است.

اگر در این صورت فرد امضاءکننده در کنار امضاء خود عبارت انتقال دادن را درج نماید، معلوم می‌شود که هدف او ظهرنویسی بوده است.

اما چنانچه در کنار امضاء عبارتی درج نشده باشد که نشان از هدف اصلی شخص نباشد، فرض را باید بر ضمانت قرار داد.

گفتنی است که در این شرایط امضاء صادرکننده ملاک نیست و شخص که چک را امضاء می‌کند باید صراحتا اعلام کند که هدف او از امضاء چک چه بوده است.

بنابراین اگر امضایی به جزء امضا صادرکننده در چک وجود داشته باشد و توضیحاتی کافی در این زمینه ارائه نشده باشد، فرض بر ضامن بودن صاحب امضاء است.

در واقع مشخص شدن امضا در چک که به عنوان ضامن انجام شده یا برای ظهرنویسی صورت گرفته است، بسیار حائز اهمیت است.

با توجه به این که ضامن چک نسبت به پرداخت وجه چک دارای مسئولیت است، امکان شکایت از او وجود دارد. در واقع دارنده چک می‌تواند علاوه بر صادرکننده از ضامن نیز شکایت کند که این موضوع مستلزم انجام فرآیند قانونی طرح شکایت است.

ضامن نمی‌تواند ادعا کند که نسبت به تعهدات صادرکننده چک هیچ گونه مسئولتی ندارد و قانون این اجازه را به دارنده چک داده است تا بتواند از ضامن نیز شکایت کند.

ماده 315 قانون تجارت در این زمینه بیان می‌کند: اگر چک در همان مکانی که صادر شده است باید تادیه گردد، دارنده چک باید در ظرف پانزده روز از تاریخ صدور وجه آن را مطالبه کند و ‌اگر از یک نقطه به نقطه دیگر ایران صادر شده باشد باید در ظرف چهل و پنج روز از تاریخ صدور چک مطالبه شود.

مطابق این ماده، دارنده چک در مهلت زمان مشخص 15 و 45 روز می‌تواند برای مطالبه وجه چک اقدام کند.

به طور مثال فرض کنید شخص دارنده چک در زمان سر رسید به بانک مراجعه می‌کند و صاحب چک نیز مبلغ مورد نظر را در حساب خود فراهم آورده است تا دارنده چک بتواند وجه مندرج در چک را وصول کند.

اما بنا به دلایل مختلفی مانند ورشکستگی بانک، امکان پرداخت مبلغ چک به دارنده وجود ندارد. در این صورت در مهلت‌های 15 یا 45 روز، دارنده چک می‌تواند به ضامن مراجعه کند، در غیر اینصورت اگر مهلت زمان مزبور گذشته باشد، شخص ضامن مسئولیتی در این زمینه نخواهد داشت و دارنده چک نمی‌تواند به او رجوع کند.

حال ممکن است که میزان مبلغ موجود در حساب صادرکننده چک کمتر از وجه مندرج در چک باشد و به نوعی امکان وصول چک در این حالت وجود ندارد.

دارنده چک می‌تواند در مهلت قانونی به ضامن رجوع کند، در غیر این صورت اگر مهلت قانونی گذشته باشد، ضامن هیچ مسئولیتی در قبال دارنده چک نخواهد داشت.

اگر ضامن صرفا از ظهرنویس چک ضمانت کرده باشد و دارنده نیز مهلت‌‌های قانونی (15 و 45 روز) را رعایت نکرده باشد، اینجا است که دارنده چک نمی‌تواند علیه ضامن ظهرنویس نزد طرح دعوی نماید.

اگر ضامن از صادرکننده چک ضمانت کرده باشد، وضعیت چگونه است؟ چنانچه در مهلت مذکور دارنده چک اعتراض کند، دعوی علیه ضامن نزد دادگاه معتبر است و اگر در مهلت مذکور اعتراض نشود، دعوی علیه ضامن امکان پذیر نخواهد بود.

به طور کلی اگر دارنده چک در مهلت تعیین شده به ضامن رجوع کند و ضامن نیز نتواند مبلغ چک را پرداخت کند، دارنده می‌تواند از ضامن طرح شکایت نماید.

شکایت از ضامن چک می‌تواند جنبه حقوقی یا کیفری داشته باشد که در مراجع صالح به آن رسیدگی می‌شود.

تخلف ضامن چک

شکایت از ضامن به دلیل برگشت خوردن چک

یکی از دلایل اصلی که سبب می‌شود از ضامن چک شکایت شود، بحث برگشت خوردن چک است. صادرکننده زمانی که چک را در تاریخ معین صادر می‌نماید، باید به این موضوع واقف باشد که اگر نتواند مبلغ چک را پرداخت کند، دارنده می‌تواند علیه او شکایت کند.

در واقع چک برگشتی که تحت عنوان چک بلامحل نیز شناخته می‌شود، می‌تواند موجبات شکایت از ضامن چک را نیز ایجاد کند.

زمانی یک چک برگشت می‌خورد که با فرا رسیدن تاریخ سر رسید، امکان نقد کردن آن به دلیل عدم موجودی حساب صادرکننده وجود نداشته باشد.

دارنده می‌تواند به دلیل نقد نشدن چک صادره اقدام به برگشت زدن آن نماید که در این صورت ممکن است ضامن چک از این قضیه اطلاع پیدا نکند. در واقع دارنده می‌تواند به دلیل برگشت خوردن چک اقدامات قضایی را انجام دهد و همچنان ضامن در این زمینه بی‌اطلاع باشد.

دارنده چک می‌تواند از بانک گواهی عدم پرداخت چک را دریافت نماید و از این طریق از متعهدین چک از جمله ضامن نیز شکایت کند.

شاکی در این شرایط اقدام به ارائه دادخواست مطالبه وجه چک به همراه مدارک و مستندات قانونی می‌نماید و پرونده برای بررسی به مرجع صالح ارجاع داده می‌شود.

با توجه به این که ضامن ممکن است از برگشت خوردن چک و به اجرا در آمدن مراحل شکایت اطلاعی نداشته باشد که یقینا در این زمینه متحمل ضرر و زیان فراوان خواهد شد.

ضامن به دلیل عدم اطلاع از این موضوع و انجام ندادن اقداماتی برای وصول چک ممکن است در نهایت از بابت ضامن شدن از طرف صادرکننده چک و به دلیل ضمانت متحمل پرداخت وجهی بیشتر از وجه ضمانت شده که در چک ذکر گردیده، شود.

این که دارنده از ضامن چک شکایت کند یا طرح شکایت را مستقیما علیه دارنده انجام دهد، به اختیار وی بستگی دارد اما به طور معمول دارندگان چک در این زمینه اقدام به شکایت از تمامی متعهدین می‌کنند.

مراحل شکایت از ضامن به دلیل چک برگشتی

دارنده چک در تاریخ سر رسید می‌تواند برای دریافت وجه به بانک مراجعه کند و اگر میزان موجودی در حساب صادرکننده از مبلغ مندرج در چک کمتر باشد، با توجه به این که دارنده نتوانسته است وجه چک را وصول کند، می‌تواند اقدام به برگشت زدن چک نماید.

در صورتی که مبلغ چک با موجودی حساب صاحب چک تطابق داشته باشد، امکان برگشت زدن چک وجود ندارد. در صورتی که چک صادر شده بلامحل باشد، دارنده می‌تواند اقدام به طرح شکایت از صادرکننده و حتی ضامن چک نماید.

صادرکننده چک باید در تاریخ مندرج در آن معادل مبلغ مذکور در بانک محال علیه وجه نقد داشته باشد و نباید تمام یا قسمتی از وجهی را که به اعتبار آن چک صادر کرده، به صورتی از بانک خارج نماید یا دستور عدم پرداخت وجه چک را بدهد و نیز نباید چک را به صورتی تنظیم نماید که بانک به دلایلی از قبیل عدم مطابقت امضا یا قلم خوردگی در متن چک یا اختلاف در مندرجات چک و امثال آن از پرداخت وجه چک خودداری نماید.

ماده 5 قانون صدور چک در این زمینه بیان می‌کند: در صورتی که موجودی حساب صادرکننده چک نزد بانک کمتر از مبلغ چک باشد، به تقاضای دارنده چک بانک مکلف است مبلغ موجود در حساب را به دارنده چک بپردازد و دارنده چک با قید مبلغ دریافت شده در پشت چک و تسلیم آن به بانک، گواهینامه مشتمل بر مشخصات چک و مبلغی که پرداخت شده از بانک دریافت می‌نماید. چک مذکور نسبت به مبلغی که پرداخت نگردیده بی‌محل محسوب و گواهی‌نامه بانک در این مورد برای دارنده چک جانشین اصل چک خواهد بود.

لازم به ذکر است که دارنده چک با استفاده از شیوه‌های مختلفی همچون روش کیفری، حقوقی یا ثبتی برای شکایت از صادرکننده چک برگشتی و ضامن چک برای وصول وجه چک اقدام کند.

آیا می‌توان از ضامن چک طرح شکایت کیفری کرد؟

امضا اشخاصی که در چک باشد، علاوه بر صادرکننده می‌تواند به عنوان ظهرنویس یا ضامن صورت گرفته باشد. در واقع می‌توان چک را به عنوان ضامن امضاء نمود یا آن را برای عمل ظهرنویسی انجام داد.

مشخص نبودن هدف درج امضاء در چک به معنای ضمانت مبلغ مندرج در چک است و شخص امضاءکننده به عنوان ضامن مسئولیت تضامنی دارد. البته مسئولیت تضامنی نیز برای ظهرنویس در نظر گرفته می‌شود.

دارنده چک می‌تواند به اختیار خود علیه تمامی متعهدین چک یا برخی از آنها طرح شکایت کند که در این بین موضوع اقامه دعوا از ضامن بسیار حائز اهمیت است.

ممکن این سوال در ذهن شما مطرح شود که امکان طرح شکایت کیفری از ضامن وجود دارد یا خیر؟ در واقع دارنده می‌تواند به دلیل چک برگشتی از ضامن شکایت کیفری کند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که به لحاظ قانونی دارنده چک نمی‌تواند از ضامن شکایت کیفری کند. در واقع دارنده این اختیار را ندارد تا به دلیل عدم وصول چک اقدام به طرح دعوا کیفری از ضامن نماید.

دارنده صرفا می‌تواند از صادرکننده چک شکایت کیفری کند و بر همین اساس ضامن چک مسئولیت کیفری در قبال عدم وصول وجه چک را ندارد.

شکایت کیفری از ضامن چک

مهلت قانونی برای شکایت از ضامن چک

موضوعی که در مورد شکایت از ضامن چک مطرح می‌شود، بحث مهلت قانونی است که دارنده می‌تواند اقامه دعوا کند.

مهلت‌های 15 و 45 روزه که در قانون به آن اشاره شده است در ارتباط با مهلتی است که دارنده می‌تواند اقدام به اخذ گواهی عدم پرداخت وجه چک از بانک نماید.

در واقع دارنده می‌تواند بسته به شرایط محل صدور و وصول چک، در مهلت 15 و 45 روز به بانک مراجعه کند و گواهی مزبور را دریافت کند.

حال بر فرض اخذ گواهی عدم پرداخت وجه چک، دارنده به مدت یک سال مهلت دارد تا از در مراجع قضایی از ضامن چک شکایت کند.

بنابراین دارنده پس از اخذ گواهی مزبور حق دارد تا یک سال علیه متعهدین چک از جمله ضامن در دادگاه اقامه دعوا نماید.

در صورتی که این مهلت‌ها رعایت نشود، دارنده به عنوان شاکی حق طرح شکایت از ضامن چک را نخواهد داشت و بحث مسئولیت ضامن نیز منتفی است.

شکایت از ضامن چک در چه مراجعی رسیدگی می‌شود؟

اگر قصد شکایت از ضامن چک را دارید، در وهله اول به این موضوع باید واقف باشید که شکایت خود را در چه مرجعی مطرح کنید.

طبیعتا برای شکایت از ضامن چک باید به مراجع قضایی مراجعه کنید و با توجه به این که امکان اقامه دعوا کیفری از ضامن وجود ندارد، ثبت و بررسی شکایت شما در مرجع قضایی کیفری امکان نخواهد داشت.

به همین جهت شکایت از ضامن چک در مراجع زیر رسیدگی می‌شود:

دادگاه حقوقی

قاعدتا برای طرح شکایت حقوقی از ضامن چک باید به محاکم حقوقی مراجعه نمود. دادگاه حقوقی صالح برای مطالبه چک می‌تواند دادگاه محل اقامت خوانده، دادگاه محل صدور چک و دادگاه محل برگشت خوردن چک باشد.

در صورتی که دارنده چک برای وصول مبلغ چک به بانک مراجعه کند، اگر در حساب صادرکننده به اندازه کافی پول وجود نداشته باشد، دارنده می‌تواند چک را برگشت بزند.

بانک بابت برگشت چک به دارنده گواهی عدم پرداخت می‌دهد که از طریق می‌تواند از صاحب چک و ضامن شکایت کند. دارنده چک این اختیار را دارد که برای مطالبه وجه چک به ضامن رجوع کند، بدون آن که به صاحب چک مراجعه نماید.

لازم به ذکر است که حتی اگر دارنده چک گواهی عدم پرداخت را در مهلت های 15 و 45 روز اخذ کرده باشد، باز هم در هر زمانی نمی‌تواند از ضامن چک شکایت کند.

در واقع دارنده چک می‌تواند تا یک سال از تاریخ مطالبه چک علیه ضامن اقامه دعوی کند و بعد از آن دارنده تنها می‌تواند از کسی وجه چک را مطالبه کند که به ضرر او استفاده غیر قانونی کرده است.

شورای حل اختلاف

مرجع دیگری که صلاحیت رسیدگی به شکایت از ضامن چک را برعهده دارد، شورای حل اختلاف است. ارجاع شکایت تنظیم شده علیه ضامن چک و بررسی آن توسط شورای حل اختلاف تحت شرایط خاصی صورت می‌گیرد.

در صورتی که مطالبه وجه چک از ضامن تا 20 میلیون تومان باشد، باید در شورای حل اختلاف مطرح کرد. بنابراین شورای حل اختلاف در شرایطی می‌تواند به شکایت دارنده چک از ضامن رسیدگی کند که مبلغ مندرج در چک حداکثر 20 میلیون تومان باشد.

شکایت از ضامن چک مازاد بر این مبلغ قابلیت رسیدگی در دادگاه حقوقی را دارد و در این زمینه شورای حل اختلاف صالح به رسیدگی نخواهد بود.

رقم چک

زمان و هزینه لازم برای طرح شکایت از ضامن چک

اصولا طرح شکایات مرتبط با چک برای شاکی هزینه‌هایی را در پی خواهد داشت که هزینه و زمان لازم به نوع شکایت مطرح شده بستگی دارد.

طرح شکایت از ضامن چک در وهله اول مستلزم ارائه دادخواست است که یقینا تهیه و تنظیم آن را باید به وکیل یا متخصص حقوقی واگذار کنید.

در واقع هزینه‌های طرح شکایت از ضامن چک متغییر است و نمی‌توان معیار ثابت و مشخصی را در این زمینه در نظر گرفت.

ما در سایت شکایت 24 این امکان را برای شما فراهم کردیم تا با بهترین شرایط ممکن بتوانید شکایات خود را در زمینه ضامن و سایر متعهدین چک مطرح کنید.

تهیه و تنظیم دادخواست برای شکایت از ضامن چک

شاکی یا مدعی خصوصی می‌تواند شخصا یا توسط وکیل شکایت کند. قوه قضائیه مکلف است اوراق لازم در تنظیم دادخواست را در اختیار افراد شاکی قرار دهد.

عدم استفاده از اوراق مزبور مانع رسیدگی به شکایت حقوقی است. تنظیم دادخواست متناسب با تمام شرایط و مقررات قانونی می‌تواند در روند رسیدگی به شکایت بسیار موثر باشد.

به طور کلی تنظیم دادخواست تشریفات خاص خود را دارد و به همین جهت بهتر است از مشاوره حقوقی مجرب در این زمینه بهره بگیرید.

درواقع رعایت نکات مهم و قواعد خاص تنظیم دادخواست باعث می‌شود که مرجع قضایی سریع‌تر به پرونده رسیدگی کند و شکایت مربوطه زودتر به نتیجه برسد.

برای تنظیم دادخواست به جهت شکایت از ضامن چک باید از افراد متخصص استفاده نمائید که تهیه و تنظیم آن را می‌توانید به سامانه شکایت 24 واگذار نمائید.

شکایت 24 با تجربه چندین ساله در زمینه تنظیم انواع اوراق قضایی نظیر شکوائیه، دادخواست، لوایح دفاعیه و غیره می‌تواند شما را در طرح انواع دعاوی مربوط به چک یاری نماید.

با توجه به این که تنظیم دادخواست برای شکایت از ضامن چک مستلزم رعایت اصول و تشریفات قانونی خاصی است، به شما توصیه می‌کنیم تهیه این گونه اوراق قضایی را به سامانه ما بسپارید.

ارائه مشاور حقوقی برای شکایت از ضامن چک توسط وکلای متخصص

با توجه به تخلفات گسترده در حوزه صدور چک، دارندگان این سند می‌توانند در صورت داستن مدرک کافی از متعهدین چک اقدام به شکایت کنند.

به همین جهت اگر قصد شکایت از ضامن چک را دارید، راه حل مناسب برای شما استفاده از خدمات و سرویس‌های متنوع سامانه شکایت 24 است.

در این صورت می‌توانیم شما را در تمام مراحل شکایت راهنمایی کنیم و اطلاعات حقوقی لازم را در اختیار شما قرار دهیم.

طرح شکایت از ضامن چک به دلیل انجام تخلفات، نیازمند رعایت یکسری شرایط قانونی است که بدون بهره گیری از کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب عملا روند رسیدگی را دشوار می‌کند.

ما در این سامانه با داشتن تیمی از وکلای دادگستری مجرب و مطلع و کارشناسان حقوقی آگاه، قادر هستیم تا خدمات مشاوره‌ای در حوزه شکایت از ضامن چک را در اختیار شما بگذاریم و شما را در تمامی مراحل ثبت شکایت یاری نماییم.

استفاده از خدمات سایت شکایت 24 می‌تواند راهکاری مناسب برای طرح شکایت علیه متعهدین چک در این حوزه به شمار رود.

شکایت 24 آماده خدمت رسانی در ارائه انواع خدمات حقوقی نظیر تنظیم شکوائیه، دادخواست، لوایح دفاعیه و مشاوره‌های تخصصی می‌باشد.

قبل از هر اقدام حقوقی بهتر است از مشاوره‌های تخصصی این سایت که توسط وکلا و کارشناسان مجرب و متخصص انجام می‌شود، استفاده کنید و از راهنمایی‌های مشاوران متخصص در این زمینه بهره مند شوید تا بهترین نتیجه را در کمترین زمان ممکن دریافت کنید.

چک بانکی و ضمانت آن

بهره‌مندی از مشاوره حقوقی سامانه شکایت 24

یکی از روش‌هایی که می‌توان از طریق آن به اطلاعات حقوقی دست یافت، مشاوره حقوقی است. در واقع از طریق مشاوره حقوقی می‌توان به موضوعات و مسائلی که در مورد آن دچار مشکل شده‌اید، اطلاعات لازم را دریافت کنید.

بین مشاوره حقوقی و اطلاعات حقوقی معمولا مرز مشخصی وجود ندارد اما یقینا برخورداری از مسائل این چنینی بدون بهره‌مندی از متخصصین حقوقی عملا غیر ممکن است.

گفتنی است که از روش‌های دیگری که می‌توان به اطلاعات حقوقی دست پیدا کرد، مراجعه به وکیل دادگستری است.

این که در زمینه‌های حقوقی به وکیل یا کارشناس حقوقی مراجعه شود، بستگی به نظر افراد دارد و نمی‌توان طرفین را ملزم کرد که الزاما برای طرح دعوا از وکیل استفاده کنند.

برای دریافت مشاوره حقوقی در وهله اول جستجو ساده در سایت انجام دهید و با مجموعه‌ها و سامانه‌های حقوقی گوناگونی آشنا خواهید شد.

اگر تمایل دارید که با وکلا و متخصین حقوقی در ارتباط باشید و از این افراد مشاوره حقوقی دریافت کنید، سامانه شکایت 24 یقینا انتخاب قابل قبولی برای شما خواهد بود.

چرا شکایت 24 را انتخاب کنیم؟

سامانه شکایت 24 با بهره مندی از وکلا، کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب و متخصص آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، دعاوی چک و سایر مسائل حقوقی است.

همچنین این سامانه علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی و نحوه قرارداد نویسی نیز خدمات رسانی نیز می‌کند.

در هر صورت چنانچه به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و قصد تنظیم شکایت حقوقی در مراجع قضایی و به تبع آن تنظیم دادخواست، شکوائیه و سایر اوراق قضایی را دارید، قبل از هر اقدام حقوقی به سایت شکایت 24 مراجعه کنید و خدمات و امکانات آن بهره مند شوید.

باتوجه به این که شکایت 24 سابقه چندین ساله در زمینه ارائه خدمات حقوقی دارد و بهترین و مجرب‌ترین حقوقدانان کشور در این مجموعه فعالیت می‌کنند، می‌تواند مناسب‌ترین گزینه برای انتخاب افراد مختلف برای بهره مندی از امکانات و خدمات حقوقی باشد.

در ارتباط با نحوه شکایت از ضامن چک و مراحل آن، توضیحاتی ارائه شد اما برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا