شکایت از اصناف

شکایت از گل فروشی بابت عدم ارسال گل

در جوامع امروزی خرید اغلب کالاها و مایحتاج روزانه و حتی دریافت بسیاری از خدمات به صورت آنلاین و در بستر اینترنت و فضای مجازی صورت می‌پذیرد.

همین امر باعث شده که به دلیل حجم بالای تقاضاهای روزمره در هر زمینه‌ای، تخلفات و متعاقبا طرح شکایت از فروشگاه‌های آنلاین در اغلب صنوف از جمله صنف گل و گیاه افزایش یابد و این امر حجم زیادی از شکایات در مراجع اداری و قضایی را به خود اختصاص دهد.

با توجه به مزایای متنوع این خدمات، همچون حق انتخاب به مشتریان با مقایسه قیمت‌ کالا و ارائه خدمات، صرفه‌جویی در زمان و انرژی و دسترسی در تمام ساعت‌های شبانه روز که به مشتریان ارائه می‌دهد، موجب گردیده همه روزه به تعداد متقاضیان و استفاده‌کنندگان از خدمات و خریداران فروشگاه‌های اینترنتی اضافه گردد.

هر چند با توجه به مواردی که بیان شد و جا افتادن فرهنگ خرید اینترنتی و افزایش استفاده از خدمات آنلاین، تبعا معضلاتی نیز در انجام اینگونه از معاملات، پیش روی مخاطبان و مشتریان خواهد بود و خرید از فروشگاه‌های اینترنتی هم مانند خرید به‌ صورت حضوری از سایر فروشگاه‌ها، حتما دردسرهای خاص خودش را خواهد داشت.

اگر شما هم از شاکیان فروشگاه‌های آنلاین یا برخی گل فروشی‌های سطح شهر خود در زمینه فروش گل و گیاه می‌باشید و سفارشات شما در این مورد با مشکلاتی روبه‌رو شده، در‌این مقاله شما را با نحوه و چگونگی طرح شکایت از فروشگاه‌های گل و گیاه، مدت زمانی که عرفا این شکایت نیاز به پیگیری و رسیدگی دارد، مراجع صالح جهت رسیدگی به شکایت و نهایتا مدارک لازم جهت مطرح کردن شکایت، آشنا خواهیم کرد.

فروش گل و گیاه در بستر اینترنت

گل و گیاه به ‌علت فساد‌‌پذیری بسیار بالا و تنوع در کیفیت محصولات کشاورزی، قابل‌قیمت‌گذاری دقیق نیست و عموما نرخ این اقلام مطابق با نظام عرضه و تقاضا تعیین می‌گردد.

بنابراین با این روند در ایام شادی و مناسبت‌ها که درخواست برای انواع گل بیشتر می‌گردد و تبعا قیمت این محصولات نیز افزایش می‌یابد، ولی معمولا در مناسبت‌های مذهبی و ایام سوگواری، تقاضا و قیمت این اقلام کاهش خواهد یافت.

افزایش و رونق فروش گل‌های طبیعی از طریق بستر اینترنتی در فضای مجازی در چند سال گذشته مشکلاتی را برای نظارت بر قیمت و عرضه این محصول و تخلفات این صنف فراهم آورده است.

در حقیقت فعالیت برخی گل‌فروشی‌های اینترنتی بدون کسب مجوز اتحادیه مربوطه، باعث شده تا فرآیند رسیدگی به شکایت مشتریان این فروشگاه‌ها از طریق تشکل‌های صنفی نیز کمی سخت‌تر گردد.

بعضا پیش آمده که پس از ثبت سفارش خرید در سامانه آنلاین گل‌فروشی، کالای سفارش داده شده به دست مشتری نرسیده و یا دارای ایرادات خاصی بوده که فروشنده نیز از عودت آن سرباز زده است.

در صورتی که مشتریان فروشگاه‌های گل و گیاه در خصوص قیمت و کیفیت و عدم ایفای تعهدات این صنف شکایتی داشته باشند، می‌توانند در بدو امر از طریق تماس تلفنی، شکایت خود را با اتحادیه مطرح و سپس با ارائه اسناد لازم از محصول دریافت شده یا دریافت نشده، نوع سفارش، فیش و فاکتور واریزی وجه، برای پیگیری این شکایت به اتحادیه گل و گیاه استان خود مراجعه نمایند.

عمده تخلفات ارتکابی توسط فروشگاه‌های آنلاین گل و گیاه

تخلفات فروشگاه‌های گل و گیاه غالبا شامل موارد زیر می‌باشند:

عدم تحویل به موقع محصول توسط فروشگاه‌های مذکور

مرسوم‌ترین شکایت مردم و کاربران از فروشگاه‌های آنلاین گل و گیاه، این است که محصولی را که شخص به صورت اینترنتی و آنلاین خریداری کرده، پس از گذشت مدتی، به خریدار آن تحویل نداده‌اند و از آن جایی که خریداران گل و گیاه می‌بایست در لحظه جهت استفاده از آن بابت دادن هدیه یا هر مورد دیگری اقدام نمایند، هرگونه تاخیر یا عدم تحویل کالا موجب ورود خسارت به خریداران خواهد شد.

عدم مطابقت محصول تحویل داده شده با محصولات خریداری شده

معمولا بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین، ابعاد سفارشات خود و  تصویر آن را در سایت خود به نمایش می‌گذارند و خریدار به امید دریافت گل و گیاه‌هایی با اوصاف ذکر شده، خرید خود را از درگاه مربوطه تکمیل و وجه آن را پرداخت خواهد کرد.

اما متاسفانه پس از دریافت محصول، مغایرت‌هایی در گل‌ و گیاه‌های تحویل شده به چشم می‌خورد.

وجود عیب در محصول خریداری شده

معمولا فروشگاه‌های اینترنتی معتبر شرایطی را برای مشتریان خود ترسیم می‌نمایند که در صورت به وجود آمدن آن‌ شرایط، خریدار بتواند کالا را به فروشنده مسترد کند.

برای مثال تا 24 ساعت فرصت عودت وجود دارد، اما در صورت نبود چنین امکانی و دریافت محصولی ناقص و معیوب، راه شکایت برای مشتریان وجود دارد.

تاخیر در تحویل محصول خریداری شده

یکی از بارزترین مسائلی که با شیوع بیماری کرونا با آن مواجه شدیم این است که بسیاری از گل فروشی‌های اینترنتی به دلیل شیوع بیماری کرونا، تحویل محصول را به تأخیر می‌اندازند.ا

ما این بهانه هنگامی قانونی است، که فروشنده حین خرید محصول ذکر کند که به دلیل شرایط بیماری کرونا ممکن است تحویل محصول با تاخیر انجام شود در غیر این صورت تاخیرات ایجاد شده قابل پیگیری و مطالبه خسارت خواهد بود.

گل فروشی

چگونه از فروشگاه‌های آنلاین گل و گیاه شکایت نماییم؟

مسیرهای متفاوتی برای طرح شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی گل و گیاه پیش روی شاکیان قرارگرفته است که از آن جمله می‌توان به طرح شکایت از طریق مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و طرح شکایت از طریق مراجع قضایی اشاره کرد.

توصیه می کنیم در صورتی که خرید محصول شما از طریق اینترنت انجام می‌شود، فروشگاهی را برای انجام خریدهای آنلاین خود انتخاب کنید که دارای نشان اعتماد الکترونیکی باشد.

لازم به توضیح است که نماد اعتماد الکترونیکی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت، به سایت‌هایی که صلاحیت آن‌ها توسط این مرکز تایید می‌شود اعطاء می‌گردد. این نشان، درحقیقت ضمانتی برای اطمینان کاربران و خریداران به شمار می‌آید.

از طریق درگاه یک‌پارچه این سازمان، ارتباط بین سازمان‌های مرتبط با کسب و کارهای اینترنتی در تمام وزارتخانه‌ها و اصناف برقرار شده‌است. این امر از موازی‌کاری در سازمان‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد.

به این ترتیب، درگاه یکپارچه رسیدگی به شکایات کسب و کارهای اینترنتی، تمامی شکایات مرتبط با کسب و کارهای دارای نماد اعتماد (شکایات واحدهای صنفی و غیر صنفی) را ثبت می‌کند و بعد از ثبت، ارتباط لازم بین سازمان‌های سایر وزارتخانه‌ها و اصناف در این سامانه ایجاد می‌شود.

با هماهنگی با این بخش‌ها، شکایات ثبت شده در این درگاه به سازمان‌های مربوطه ارجاع می‌گردد. مثلا اگر موردی مربوط به اتحادیه کسب و کارهای مجازی باشد، موضوع به این اتحادیه ارجاع خواهد شد.

البته موارد زیادی از شکایات است که مرتبط با سازمان‌های دیگر است و با برقراری ارتباط بین سازمان‌ها از طریق این سامانه، به آن بخش‌ها ارجاع می‌شود تا در این حالت از موازی کاری جلوگیری گردد.

از مزیت‌های این سامانه یکپارچه این است که شاکیان از سردرگمی نجات پیدا خواهند کرد، چراکه آنها در واقع نمی‌دانند، باید شکایت خود را به کدام سازمان ارسال کرده و پیگیری کنند.

شاکیان از خدمات فروشگاه‌های گل و گیاه با ثبت شکایت در این سامانه یکپارچه، دیگر نیازی ندارند برای پیگیری شکایات خود به سازمان‌های مختلف مراجعه کنند و از طریق همین سامانه نتیجه به آن‌ها اعلام خواهد شد.

هر چند در صورت وقوع جرم یا وقوع خسارت به مشتریان، متضررین می توانند طرح شکایت یا طرح دعوای خود را از طریق مراجع قضایی کشور اعم از دادسراهای وقوع جرم یا دادگاه های حقوقی محل انعقاد قرارداد هم پیگیری نمایند.

البته با ارسال شکایت مشتریان از طریق سازمان مربوطه به اتحادیه اصناف، اتحادیه گل و گیاه استان‌ها نیز ضمن انجام کار کارشناسی در کمیسیون حل اختلاف و تطبیق قیمت و کیفیت گل و گیاه با نوع سفارش مشتری، با واحد صنفی متخلف تماس حاصل نموده و درصورت اثبات ادعای مشتری، مبالغ اضافه دریافتی یا خسارت وارده به مشتری بررسی و در صورت اثبات، واحد متخلف ملزم به جبران یا عودت آن خواهد شد و علاوه بر آن این تخلف در پرونده واحد صنفی متخلف ثبت خواهد شد.

از مسائل بسیار مهم جهان کسب و کار، اشراف به قوانین و دستورالعمل‌های مشاغل آنلاین و اینترنتی است. به عبارت بهتر برای رسیدن به درک درست استفاده از کسب و کارهای اینترنتی نیاز به آشنایی به قوانین آن دارد تا از بروز مشکلات متعدد بعدی جلوگیری گردد.

چند نکته ضروری درخصوص نحوه شکایت از فروشگاه های گل و گیاه آنلاین

در هنگام طرح شکایت از طریق مبادی ذکر شده، شما قادر خواهید بود موضوع اختلافی را از طریق اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی نیز پیگیری کنید.

موضوعاتی مانند: عدم تحویل محصول،کم فروشی، گران فروشی، اخفاء و امتناع از عرضه کالا، تقلب، فروش اجباری، عدم صدور فاکتور و سایر جرایم موضوع قانون تعزیرات حکومتی، اگر از سوی فروشگاه‌های اینترنتی گل و گیاه صورت پذیرد، علاوه بر امکان شکایت در اتحادیه‌های این صنوف، قابل طرح و پیگیری از طریق سازمان تعزیرات حکومتی نیز خواهد بود. اما معمولا این مسیرها بسیار زمان بر هستند.

ضمنا، نقض حقوق مصرف کننده، نقض قواعد تبلیغ، نقض حقوق علامت تجاری و غیره اگر از سوی فروشگاه‌های اینترنتی و آنلاین ارتکاب یابد، قابل تعقیب قضایی است.

تحویل گل

بهترین روش شکایت از فروشگاه‌های عرضه کننده گل و گیاه کدام است؟

معمولا بسیاری از فروشگاه‌های سطح شهر یا کیوسک‌های گل فروشی سفارشاتی را از مشتریان خود قبول نموده ولی به دلایلی، از ارسال محصول سفارش داده شده در موعد مقرر خودداری می‌نمایند یا با تاخیر گل وگیاه سفارش داده شده را به دست مشتری می‌رسانند.

قانونگذار در این شرایط مراجعی را برای طرح شکایت و مطالبه خسارت از فروشنده در نظر گرفته است که در ادامه به نحوه شکایت از طریق این سامانه‌ها و نهادها اشاره خواهد شد:

ثبت شکایت از طریق سامانه ثبت شکایات مردمی

هر چند امروزه یکی از مراحل شکایت از فروشگاه‌ها و انواع کسب و کارها که به راحتی در دسترس عموم است، شکایت از طریق سامانه فعال و وابسته به سازمان حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان می‌باشد، اما همچنان بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا خود شخصا وارد عمل شده و به عنوان شاکی خصوصی موضوع را پیگیری و به سر انجام برسانند.

در چنین شرایطی چندین مسیر پیش روی شاکیان قرار دارد که می‌توانند بسته به نوع شرایط، هرکدام از این موارد را انتخاب کرده و شکایت خود را از طریق همان مرجع پیگیری کنند. کسب مشاوره در این خصوص بسیار لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

طرح شکایت به صنف یا اتحادیه گل و گیاه استان

یکی از روش ها یا مراحل شکایت از فروشگاه‌ها آن است که شما قادر خواهید بود به اتحادیه  صنف گل و گیاه مراجعه کرده و پس از ارائه مدارک و مستندات و دلایل لازم به این نهاد، شکایت خود را از طریق این مرجع اداری پیگیری نمایید.

همانگونه که ذکر شد، از جمله مدارکی که می تواند تصدیق و گواه برای شکایت شما باشد، می‌توان مواردی همچون رسید یا فاکتور خرید، فیش واریزی و غیره را اشاره نمود.

بازرسان و کارشناسان اداره مربوطه نیز ظرف مدت زمان 10 روز از تاریخ ثبت شکایت، موضوع را توسط کارشناسان مربوطه پیگیری نموده و چنانچه فروشگاه مذکور متخلف شناخته شود، میزان تخلف را تعیین می‌نماید.

فروشگاه گل و گیاه متخلف مکلف خواهد بود با عودت مبلغ مورد نظر، رضایت شما را به عنوان شاکی جلب نماید تا مشکل حل و فصل گردد.

در غیر این صورت صنف مربوطه موظف است مراتب را به مراجع بالاتر ارجاع نماید. حتما به این موضوع توجه داشته باشید که پیگیری شکایت از طریق اصناف سریع‌تر و راحت تر بوده و زمان کمتری را از شما هدر خواهد داد.

طرح شکایت به سازمان تعزیرات حکومتی

در ادامه ی مراحل شکایت از فروشگاه‌های گل وگیاه در صورتی که پرونده در اتاق اصناف به نتیجه مورد نظر شما نرسد، پرونده مورد نظر پس از 10 روز کاری، به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع خواهد شد و رسیدگی به پرونده‌ها در این سازمان معمولا چیزی حدود یک‌ ماه زمان خواهد برد.

نحوه رسیدگی به پرونده شکایت از فروشگاه‌های گل و گیاه در سازمان تعزیرات حکومتی نیز به این شکل خواهد بود که پس از دریافت شکایت توسط سازمان تعزیرات، مدیر یا معاونین شعبه ابتدا صلاحیت خود را در رسیدگی به پرونده واصله بررسی می‌نمایند و پس از آن که صلاحیت خود را احراز نمودند، در ابتدای شروع به رسیدگی، یک نسخه از گزارشات را به سازمان نظارت و بازرسی ارجاع می‌نمایند.

سازمان نظارت و بازرسی نیز حداکثر در مدت زمان 20 روز، نتیجه کارشناسی شده خود را به شعبه مربوطه ارسال می‌نمایند.

حال در صورتی که نظر این سازمان بر وقوع تخلف فروشگاه گل فروشی بوده باشد، متهم یا متخلف برای توضیحات بیشتر احضار شده و بعد از مراجعه او و دریافت مدارک و مستندات لازم توسط وی، حکم نهایی از سازمان تعزیرات حکومتی صادر خواهد شد.

حال چنانچه متهم در شعبه مذکور حاضر نگردد، حکم فروشگاه به صورت غیابی صادر خواهد شد و متهم در این شرایط می‌تواند تقاضای واخواهی خود را به شعبه اعلام کند و شعبه نیز موظف است این درخواست او را مورد بررسی قرار دهد.

اما دقت کنید که در صورتی که گلفروش متخلف در جلسه شعبه مربوطه حاضر نگردد، حق تجدیدنظرخواهی خود را از دست خواهد داد و نمی‌تواند پس از اجرای حکم نهایی، خواستار تجدید نظر خواهی از رای صادره گردد.

در غیر این صورت نیز یعنی چنانچه متهم درخواست واخواهی ارائه نکند، پرونده به اجرای احکام ارجاع خواهد شد.

گل در گلدون

طرح شکایت به مراجع حقوقی دادگستری

خریدار گل و گیاه در صورتی که از تاخیر یا عدم ارسال محصول سفارش داده شده، متحمل خسارتی گردد، قادر خواهد بود با کسب نظر کارشناس یا تامین دلیل قضایی، دادخواست خود را مبنی بر مطالبه ضررو زیان مادی یا معنوی در دادگاه‌های حقوقی مطرح نماید.

دادگاه‌های حقوقی پس از بررسی موضوع و عندالزوم جلب نظر کارشناس، رای نهایی خود را صادر خواهندکرد.

شکایت علیه فروشگاه‌های گل و گیاه چقدر زمان می‌برد؟

با توجه به حجم  زیاد این گونه پرونده‌ها و از آنجایی که متاسفانه همه روزه شاهد بروز این اتفاقات در کسب و کارهای آنلاین و اینترنی و حتی غیر آنلاین هستیم، باید عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان زمان دقیقی را بیان کرد.

البته پیشگویی زمان در هر زمینه‌ای، در اغلب مواقع کاملا دقیق نیست ولی قطعا کارشناسان و وکلای شاغل در این حوزه، با تجربه‌ای که در پیگیری و انجام پرونده‌های مختلف کسب نموده‌اند، می‌توانند بهترین و سریع ترین مسیر را برای شما انتخاب نمایند.

هزینه های طرح شکایت از فروشگاه‌های گل و گیاه

با توجه به اینکه برای ثبت شکایت علیه فروشگاه های گل و گیاه، مراجع مختلفی صلاحیت رسیدگی دارند، هزینه دادرسی هم با توجه به نحوه شکایتی که به این مراجع ارجاع شده است تعیین می‌گردد.

البته هزینه شکایت در مراجع اداری تقریبا رایگان است و شاکی صرفا باید هزینه‌های کارشناسی را پرداخت کند ولی در سایر مراجع قضایی متناسب با نوع پرونده و مالی یا غیر مالی بودن دعوا، هزینه‌های دادرسی متناسب با آن دریافت خواهد شد.‌

اما در مجموع هزینه دادرسی از مرحله ثبت شکایت تا صدور رای و هزینه های مرحله اجرا و همچنین تعرفه های حق الوکاله وکیل در صورت اخذ وکیل، هر ساله توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌گردد.

برای اطلاع از تعرفه خدمات قضایی در سال 1400 می‌توانید به قانون بودجه کشور مراجعه نمایید.

برای شکایت از فروشگاه های گل و گیاه چه مدارکی باید به همراه داشته باشم؟

همانگونه که قبلا نیز ذکر شد، برای طرح شکایت شما باید تمامی مدارک و مستنداتی را که از تخلفات یا جرایم این فروشگاه‌ها به همراه دارید، ارائه کنید و آن‌ها را به همراه شکواییه ضمیمه پرونده‌ نمایید.

توجه داشته باشید که بر اساس قانون، برای اثبات هر دعوایی از سند، اقرار، شهادت، قسامه و سوگند می‌توان استفاده نمود هر چند علم و آگاهی کارشناسان بررسی‌کننده نیز در پرونده‌های مذکور بی‌تاثیر نیست.

آدرس سایت خرید، اسکرین‌شات‌ها، تصویر وجوه واریز شده به حساب فروشگاه، فاکتور فروش و غیره نیز از جمله دلایل و مستنداتی است که حتما باید ضمیمه شکواییه گردد.

البته انجام یک مشاوره خوب می تواند متناسب با مسیر طرح شکایت پیش‌بینی شده، استفاده از مستندات و دلایل منطقی‌تری را برای شما مشخص نماید.

گل ها

مزایای استفاده از خدمات وکلای دادگستری در طرح شکایت از اصناف متخلف

به کرات اشاره کرده‌ایم هر موضوع حقوقی یا کیفری و همچنین مسایل مربوط به اختلافات مشتریان با اصناف یا اتحادیه‌ها، حتی اگر از دیدگاه برخی افراد موضوعات پیش پا افتاده‌ای باشد، ولی پیچیدگی‌های خاص خود را از منظر یک حقوقدان داراست، که موضوع دعاوی صنفی نیز از آن مستثنی نخواهد بود و به دلیل قوانین و مقررات خاص در این حوزه، اشخاص عادی اطلاعات بسیار اندکی در مورد آن‌ها دارند.

مشاوران و وکلای دادگستری افرادی هستند که در این زمینه، دارای بینش، تخصص و آگاهی کاملی بوده و می توانند در رسیدگی به این نوع پرونده ها، خصوصاً موضوعات اشاره شده، گره گشای موکل خود باشند.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلای دادگستری سامانه حقوقی شکایت 24: صرفه جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، وقت گیر، چالش برانگیز و استرس زا به دادگاه، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به دعاوی مربوط به حوزه اصناف خواهد بود.

نحوه تنظیم شکایت و پشتیبانی در شکایت 24 به چه صورت خواهد بود؟

وکلای متخصص این سامانه حقوقی با تسلط بر قوانین مرتبط در حوزه اصناف و اتحادیه‌ها و کسب و کارهای آنلاین، تسلط بر بخشنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و کلیه قوانین مربوط به حوزه کسب و کار و آشنایی با روند دادرسی شکایت در مراجع مربوطه، قادر هستند روند دادرسی پرونده شما را تسهیل نمایند.

البته در کنار دانش حقوقی کافی، دارا بودن تجربه موفق نیز نقش قابل توجهی در دفاع از حقوق خریدار و فروشنده در مراجع قانونی دارد. مطمئنا مطرح کردن هر دادخواست یا شکایتی در زمینه روابط کاری و کارگری، به فراخور خود مستلزم پرداخت هزینه‌هایی خواهد بود.

در پرونده ها مختلف دیده شده که شاکی پرونده بعد از پرداخت تمام هزینه ها، به دلیل نقص در مدارک یا عدم توجه به محتویات پرونده برای ارائه استدلال‌های قوی چه در مقام دفاع و چه در مقام مطالبه حق، دادخواستش با قرار رد مواجه و علاوه بر هدر رفت هزینه، زمان زیادی را نیز صرف فعالیتی بیهوده نموده است.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا