شکایت از ادارات / سازمان ها

شکایت از حراست چگونه است؟

شکایت از حراست مسئله‌ایست که در نهادها و ارگان‌های مختلف در کشور که تحت شرایطی خاص نظارت می‌شوند و به دلیل حساسیت برخی از واحدهای اداری در کشور، این نظارت‌ها به مراتب بیشتر است، به چشم می‌خورد.

وجود تخلف و عدم اجرای مقررات مربوطه در هر ارگانی امکان بروز آن وجود دارد و از این حیث باید در هر بخش اداره، واحدی تحت عنوان حراست وجود داشته باشد که به اینگونه مسائل رسیدگی نماید.

تقریبا در تمامی ادارات، بخش حراست وجود دارد و در واقع وجود این بخش جزو الزامات ساختاری هر نهادی محسوب می‌شود. از نهادهای دولتی تا خصوصی، هر کدام از بخش‌هایی تحت عنوان حراست تشکیل شده‌اند تا به مشکلاتی که در هر حوزه اداری رخ می‌دهد، رسیدگی‌های لازم انجام شود.

وجود واحد حراست از جهات مختلف برای ادارات لازم است و عملا تشکیل نهادهای مختلف بدون حراست، معنای خاصی ندارد. ارگان‌هایی نظیر شهرداری، آموزش و پرورش، دارایی و مالیات، ثبت اسناد و املاک کشور، نهادهای نظامی و غیره، از واحد حراست تشکیل شده‌اند.

وظیفه اصلی حراست در ادارات، حفاظت از بخش‌های مختلف سازمان و پرسنل و همچنین اسناد اداری محرمانه است و به دلیل حساسیت بالایی که این نهاد دارد، اشخاصی در بخش حراست قرار داده می‌شوند که صلاحیت لازم برای تصدی این منصب را داشته باشند.

حال با توجه به این که حراست، وظایف مهمی را در ادارات بر عهده دارند، تخلفی از سوی آن‌ها صورت گیرد، زمینه بروز مشکلاتی در همان ارگان خواهد شد. تمامی بخش‌های حراست ادارات تحت نظارت سازمان حراست کل کشور هستند و در این صورت می‌توان برای شکایت از حراست ادارات از طریق این سازمان اقدام کرد.

سازمان حراست کل کشور، امور مرتبط با حفاظت از نهادهای دولتی، وزارتخانه‌ها و ارگان‌های دیگر را انجام می‌دهند که طبق قانون صلاحیت رسیدگی به شکایات از حراست بخش‌های مختلف واحدهای اداری را بر عهده دارند.

در واقع اگر حراست نهادهای دولتی مرتکب تخلفی شوند یا به دلایلی اشخاص حقیقی یا حقوقی قصد شکایت از این واحدها را داشته باشند، می‌توانند شکایت خود را از طریق سازمان حراست کل کشور پیگیری نمایند.

در واقع می‌توان اینگونه بیان کرد که سازمان مزبور در حال حاضر به عنوان اصلی‌ترین مرجع رسیدگی‌کننده به شکایات واصله از واحدهای حراست نهادهای دولتی محسوب می‌شوند.

در صورتی که کارمند ادارات تخلفی را انجام دهند، باید به حراست همان اداره پاسخگو باشند که اگر کارمند تخلف وارده را نسبت به خود صحیح نداند، می‌تواند از حراست شکایت کند.

وظایف کلی حراست ادارات

همانطور که گفته شد، در تمامی نهادهای دولتی فعال در کشور، واحد حراست وجود دارد. در واقع می‌توان گفت که مهم‌ترین بخش هر نهاد دولتی، حراست است و امور گسترده‌ای برای آن‌ها تعریف شده است.

حراست ادارات را می‌توان به عنوان واحدهای حفاظتی همان ارگان در نظر گرفت و باید افراد واجد صلاحیت قانونی برای این سمت گماشته شوند.

وظیفه اصلی حراست ادارات، حفاظت از امور کلی مرتبط با پرسنل اداره و همچنین اسناد محرمانه است. فعالیت کارمندان ادارات، تحت نظر حراست واحد مربوطه می‌باشد و به همین سبب، کارمندان باید به نحوی عمل کنند که مقررات اداره به بهترین شکل ممکن اجرا شود.

وظیفه حراست ادارات و نهادهای مختلف صرفا نظارت بر رفتار کارمندان و رسیدگی به تخلفات آن‌ها نیست بلکه باید به کلیه امور مربوط به حفاظت از اداره رسیدگی کنند.

ناگفته نماند که در هر ارگانی، یک سری اسناد محرمانه وجود دارد که نباید اطلاعات آن فاش شود و صرفا یک سری اشخاص خاص که صلاحیت آن‌ها مورد تایید اداره می‌باشد، باید از این اسناد مطلع باشند.

بنابراین بخش حراست باید امور حفاظتی را به نحوی انجام دهد که اطلاعات مربوطه، به بهترین شکل ممکن محفوظ بمانند و افراد دیگر به آن‌ها دسترسی نداشته باشند.

لازم به ذکر است که حراست ادارات، علاوه بر وظیفه حفاظتی، به نوعی نقش امنیتی را نیز بر عهده دارند و امنیت کلیه واحدهای اداره تا حد زیادی به نحوه عملکرد بخش حراست بستگی دارد.

در واقع اگر کارمندی به دلایل مختلف منجر به بر هم زدن امنیت اداره شوند و نظم کلی سازمان مربوطه را مختل کنند، حراست باید پیگیری‌هابی لازم را در این زمینه انجام دهد و در صورت لزوم با نظر رئیس اداره، اقدام به اخراج کارمند نماید.

لازم به ذکر است که واحدهای حراستی تنها در ادارات دولتی وجود ندارند، بلکه نهادهای دیگر نیز مانند وزارتخانه‌ها و حتی نهادهای نظامی نیز از بخش حراست تشکیل شده و امور مختلفی را انجام می‌دهند.

در مورد سازمان حراست کل کشور باید گفت که این نهاد، به دلیل وابستگی به وزارت اطلاعات، امور اطلاعاتی ارگان‌های کشور را نیز بر عهده دارد.

بنابراین وظایف حراست در ارگان‌های مختلف را می‌توان به دو بخش کلی امور حفاظتی و امنیتی تقسیم بندی کرد که البته این وظایف در ادارات مختلف با یکدیگر متفاوت است و نمی‌توان وظیفه حراست در کلیه نهادهای دولتی را با هم مقایسه نمود.

شکایت از حراست و نگهبانی

آیا می‌توان از حراست نهادهای دولتی شکایت کرد؟

در بخش قبل با وظایف کلی حراست ادارات آشنا شدیم و به این موضوع اشاره شد که حراست در نهادهای مختلف در کشور، عموما امور حفاظتی را انجام می‌دهد.

با توجه به که امور مرتبط با حفاظت از پرسنل نهادهای دولتی بر عهده حراست قرار دارد و در واقع کلیه فعالیت‌های حساس سازمآن‌ها و ادارات مختلف، برای واحدهای حراستی تعریف شده است، کمتر شاهد آن هستیم که حراست ادارات، تخلفاتی را انجام دهند.

اما در هر صورت، امکان انجام تخلف توسط این واحدها نیز وجود دارد و مراجع ذی ربط باید اقدامات لازم برای رسیدگی به تخلفات صورت گرفته را انجام دهند. گفتنی است که اگر عموم مردم قصد شکایت از حراست نهادی را داشته باشند، می‌توانند آن را مطرح کرده تا بررسی‌های قانونی در این خصوص انجام شود.

در واقع امکان شکایت از حراست نهادهای دولتی وجود دارد و عموم مردم اگر به دلایلی بخواهند در این زمینه اقدام به شکایت نمایند، می‌توانند حتی از طریق سازمان حراست کل کشور نیز شکایت خود را مطرح کنند تا در اسرع وقت پیگیری‌های لازم در این زمینه انجام شود.

چه زمانی امکان شکایت از حراست وجود دارد؟

وجود حراست در ادارات و نهادهای دولتی، امری الزام آور است و اینگونه بخش‌ها باید در ارگان‌هایی که وابسته به دولت هستند، وجود داشته باشد.

بر خلاف تصورات عامه که حراست بخش جداگانه‌ای از هر اداره محسوب می‌شود، اما بهتر است بگوییم که حراست به عنوان جزئی از ادارات به شمار رفته و در واقع ساختار اصلی سازمآن‌ها را تشکیل می‌دهند.

زمانی بحث شکایت از حراست مطرح می‌شود که واحدهای حراستی ادارات، مرتکب تخلفاتی شده و در راستای حیطه کاری خود نتوانند امور محول شده را انجام دهند.

با مطرح شدن شکایت از حراست، در واقع شکایت از ارگان مربوطه انجام می‌شود و در این صورت بهتر است که قبل از ثبت شکایت، مشکل پیش آمده با رئیس اداره مطرح گردد.

دلایلی که سبب شکایت از حراست می‌شود، متعدد است و صرفا نمی‌توان به یک سری موضوعات خاص محدود نمود. مسئولان مربوطه در حراست اگر به نحوی رفتار کنند که مطابق با مقررات و ضوابط قانونی نباشد، طبیعتا مورد شکایت از طرف مردم قرار می‌گیرند.

اگر به بخش حراست اداره ای مراجعه کردید و به دلایل مختلف مانند توهین و فحاشی مسئول مربوطه مواجه شدید، این امکان وجود دارد که به جای ثبت شکایت از طریق رئیس اداره یا حتی سازمان حراست کل کشور، از طریق مراجع قضایی شکایت خود را تنظیم نموده و آن را مطرح کنید.

بنابراین در هر شرایطی اگر حراست مربوطه در اداره نتواند وظایف خود را انجام دهد و یا در حیطی کاری خود، کاری بر خلاف ضوابط تعیین شده انجام دهد، می‌توان از طریق مراجع قانونی اقدام به ثبت شکایت نمود.

البته ناگفته نماند که امکان پیگیری قضایی برای شکایت از حراست، زمانی است که بحث حقوقی و یا مشکل قانونی به وجود آید.

حراست اداره دولتی

شکایت از واحد حراست ارگان‌های مختلف

در بخش‌های قبل به این موضوعات پرداختیم که شکایت از حراست، چه زمانی انجام می‌شود و این که امکان شکایت از حراست نهادهای دولتی وجود دارد یا خیر. حال در این بخش قصد داریم به بررسی شکایت از واحدهای حراست ارگان‌های مختلف بپردازیم.

اگر به نهادهای دولتی و وزارتخانه‌ها نگاهی بیاندازید، حتما واحد حراست آن‌ها را مشاهده خواهید کرد. موارد زیر به عنوان بخشی از موضوعات شکایت از حراست نهادهای مختلف فعال در کشور محسوب می‌شوند:

  • شکایت از حراست اداره ثبت اسناد و املاک
  • شکایت از حراست شهرداری
  • شکایت از حراست اداره مالیات
  • شکایت از حراست بیمارستان
  • شکایت از حراست دادگستری
  • شکایت از حراست دانشگاه‌های دولتی
  • شکایت از حراست دانشگاه آزاد
  • شکایت از حراست اداره جهاد کشاورزی

در مورد شکایت از حراست، باید گفت که امکان شکایت از بخش حراست نهادهای مختلف وجود دارد و برای هریک روش‌های خاصی در مورد شکایت وجود دارد.

برای شکایت از حراست نهادهای گوناگون در کشور، روش مناسب این است که قبل از ثبت شکایت مستقیم در مراجع ذی صلاح، بهتر است که مشکلی که برای شما به وجود آمده است به صورت مسالمت آمیز با ریاست همان ارگان برطرف کنید و اگر مشکلتان از این طریق برطرف نشد، در نهایت از طریق مراجع واجد صلاحیت برای ثبت شکایت اقدام نمایید.

در ادامه به بررسی چند نمونه از شکایات واحد حراست نهادهای مختلف اداری می‌پردازیم تا با نحوه شکایت و فرآیند قانونی تعریف شده در این زمینه آشنا شوید.

شکایت از حراست شهرداری

شهرداری یک نهاد عمومی غیر دولتی است که مانند سایر نهادها، از واحدهای حراست تشکیل شده است. در صورتی که قصد شکایت از حراست شهرداری را داشته و در این زمینه دلیل موجه نیز دارید، می‌توانید شکایت خود را ابتدا از طریق شهرداری منطقه پیگیری کنید.

در صورتی که شکایت شما از این طریق نتیجه بخش نبود، می‌توان شکایت خود را مستقیما به سازمان حراست کل کشور ارسال کنید.

شکایت از حراست دانشگاه

در مورد واحدهای حراست دانشگاهی باید گفت که برای هر دانشگاه، واحد جداگانه حراست تعریف شده است و در این صورت اگر قصد شکایت از حراست دانشگاه را دارید، باید به همان واحد مربوطه مراجعه کنید و حتی این موضوع در مورد دانشگاه آزاد نیز صدق می‌کند و هر کدام از واحدهای مختلف دانشگاه دارای حراست جداگانه هستند که باید به صورت مجزا برای شکایت اقدام کرد.

در هر صورت برای شکایت از حراست دانشگاه، در وهله اول باید شکایت خود را به ریاست دانشگاه ارسال کنید و بعد از آن، شکایت به بخش حراست ارجاع داده می‌شود.

شکایت از حراست در شکایت ۲۴

پیگیری قضایی شکایت از حراست

به طور کلی مراجع قضایی صلاحیت رسیدگی به شکایات از واحدهای حراست ادارات را ندارند و باید از طریق دیگر برای ثبت شکایت اقدام نمود. پیگیری قضایی شکایت از حراست، زمانی مطرح می‌گردد که حراست اداره، مرتکب جرم و یا رفتاری گردد که در صلاحیت مراجع قضایی باشد.

در واقع اگر به طور مثال، مسئول حراست، به طرف رجوع کننده توهین کند و یا او را مورد ضرب و شتم قرار دهد، در این صورت، امکان شکایت از واحد حراست به مراجع قضایی وجود دارد.

رفتارهایی نظیر توهین و ضرب و شتم حتی در محیط اداری می‌تواند سبب شکایت کیفری از فرد خاطی در مراجع قضایی گردد.

مشاوره تخصصی جهت شکایت از حراست توسط شکایت 24

حراست جزو بخش‌های مهم و حساس در تمامی ادارات محسوب می‌شود و نقش حفاظتی از نهادهای مختلف در کشور را انجام می‌دهند.

چنانچه بنا به هر دلیلی قصد شکایت از حراست نهادهای دولتی و ارگان‌های دیگر را دارید، راه‌حل مناسب برای شما استفاده از خدمات و سرویس‌های متنوع سامانه شکایت 24 است.

در این سامانه تیم تخصصی مشاوره جهت ارائه اطلاعات لازم در زمینه نحوه شکایت از حراست در نظر گرفته شده است که می‌توانیم شما را در تمام مراحل شکایت از این سازمان راهنمایی کنیم و اطلاعات کافی در این زمینه را در اختیار شما قرار دهیم.

طرح شکایت از حراست ادارات به دلیل انجام تخلفات، نیازمند رعایت یک سری شرایط قانونی است که بدون بهره‌گیری از کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب عملا روند رسیدگی را دشوار می‌کند.

استفاده از خدمات سایت شکایت 24 می‌تواند راهکاری مناسب برای طرح و پیگیری شکایت از حراست به شمار رود.

قبل از هر اقدامی بهتر است از مشاوره‌های تخصصی این سایت که توسط کارشناسان و مشاوران مجرب و متخصص انجام می‌شود، استفاده کنید و از راهنمایی‌های مشاوران متخصص در این زمینه بهره‌مند شوید تا بهترین نتیجه را در کمترین زمان ممکن دریافت کنید.

ارائه مشاوره‌ شکایت 24 برای نحوه شکایت از حراست به صورت آنلاین، تلفنی و در بستر فضای مجازی نیز انجام می‌شود که برای افراد مزیت‌های فراوانی دارد. مزایا دیگر استفاده از دریافت خدمات این سامانه، هزینه‌های بسیار مناسب مشاوره است که با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان ممکن می‌توان اطلاعات لازم را در مورد شکایت از تخلفات حراست اداره را کسب کرد.

در صورتی که قصد دارید از حراست شکایت کنید اما با نحوه و مراحل طرح شکایت در این زمینه آشنا نیستید، نگران نباشید؛ زیرا مشاوران و کارشناسان حقوقی ما در کنار شما هستند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن در این زمینه اقدام به طرح شکایت نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶ رای

‫6 دیدگاه ها

  1. باسلام و احترام
    حراست علمی کاربردی استان چهارمحال و بختیاری هرکجا شکایت کردیم چون فرزند شهید بودن متاسفانه به جای نرسیدیم به نظرم همه چی باند بازی و پارتی بازیه فایده نداره .

  2. باسلام.مدیران محترم من سال 1372برنده جایزه کلیدطلایی بانک صادرات شده ام.در روزهای قدیرخم طی مراسم کلید ساختمان تهران فلکه دوم صادقیه بلوارفردوس شرق پلاک۲۰۲ را بمن داده.و گفتن 10روز دیگرساختمانت را تحویل میدهیم 10روزدیگر مراجعه کردم دیدن فقیر مجروح جنگیم ندادند من درتهران خیابان آذربایجان خیابان کارون کوچه وثوقی پلاک10واحد1 مستاجرم جایزه ام را میخواهم.استدعادارم دستورفرمایید تحویلم دهند.در جنگ رزمنده اسلام بودم 73نفر بهترینها مورخ۱۳۶۷/۱/۲۲شهید شدند من ماندم گدایی میکنم.30سال شکایت میکنم…

  3. با سلام و عرض ادب
    مطلب بسیار خوبی بود
    فقط یه سوال اینجا ذهنم رو درگیر کرد.. برای مواقعی که توهین یا ضرب و جرح صورت گرفته و نیروی انتظامی اجازه ورود نداره.. چطوری مدرک و صورت جلسه برای شکایت نوشته میشه؟

  4. دادگستری ها و سازمان های وابسته به قوه قضائیه در زمان آیت الله شاهرودی (ره) باتوجه استقلال و تفکیک قوا که در ساختار واحد حراست قوه قضائیه به حفاظت اطلاعات تبدیل شد و عملا از تحت نظارت حفاظتی وزارت اطلاعات خارج و یک نهاد حفاظتی مستقل داراشد . بنابراین توی مطلب اصلاح کنید ما حراست دادگستری و حراست ثبت اسناد نداریم بلکه حفاظت اطلاعات داریم .

  5. با سلام از حراست)اقای امامی) بیمارستان صیاد شیرازی گرگان شکایت دارم باعث اذیت بیماری قلبی بنده شد و مسبب خونریزی داخلی شد لطفا مقام بالاتر رسیدگی کنیید ما بیمارمونو برای بهبود میاریم نه اذیت و ازار از حراست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا