شکایت از اصناف

نحوه شکایت از کابینت ساز چگونه است؟

مطابق با قانون حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان کشور، زمانی که مصرف کننده ای، کالایی همچون کابینت آشپزخانه را خریداری می نماید، در صورت که مشکلی در آن جنس وجود داشته باشد، قادر است به مرجع صالح رسیدگی کننده به شکایت از اصناف مراجعه کرده و از مغازه دار متخلف شکایت نماید.

در آمار نهایی ارائه شده از سازمان تعزیرات حکومتی در سال 1399، بیشترین آمار شکایت مردمی از اصناف متخلف، در ابتدای امر مربوط به اتحادیه مشاوران املاک و بعد از آن از صنف کابینت سازان بوده است.

با توجه به گستردگی تخلفات این صنف کابینت سازان کشور، حال در چنین شرایطی سوالی که مطرح می گردد این است که برای طرح چنین شکایتی باید به چه نهاد یا نهادهایی مراجعه کرد؟

در صورتی که شما از مخاطبین محترم شکایت 24 هستید و به دنبال طرح شکایت از کابینت ساز متخلف در موارد ذکر شده می باشید، می توانید با دنبال نمودن این مقاله، با نحوه و چگونگی طرح شکایت از این صنف آشنا شده و شکایت خود را در موضوعات مرتبط مطرح نمایند.

ثبت شکایت از طریق سامانه ثبت شکایات مردمی سازمان حقوق مصرف کنندگان

هر چند امروزه یکی از راه های طرح شکایت از یک مغازه دار که به سهولت در دسترس عموم مردم است، شکایت از طریق سامانه های فعال و وابسته به سازمان حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان کشور است.

با این وجود همچنان اغلب متضرران از تخلفات اصناف ترجیح می دهند تا خودشان راسا و شخصا وارد عمل شده و تحت عنوان شاکی خصوصی موضوع شکایت از صنف خاطی را پیگیری نمایند.

در چنین حالتی چندین راه  پیش روی شما خواهد بود که قادر خواهید بود بسته به شرایط، هرکدام از این موارد را که تمایل داشته باشید انتخاب کرده و شکایت خود را تا حصول نتیجه از طریق همان مرجع پیگیری نمایید.

کابینت ساز

طرح شکایت از طریق صنف یا اتحادیه کابینت سازان چگونه است؟

یکی از راه ها یا مراحل شکایت از کابینت سازان این است که شما می توانید شخصا یا با استفاده از یک وکیل دادگستری به اتحادیه  صنف کابینت سازان یا به همان کسب و کار مربوطه که قصد شکایت از آن را دارید، مراجعه کرده و پس از ارائه مدارک و مستندات لازم به مرجع ثبت تخلفات اداره مربوط، شکایت خود را از طریق دایره  پیگیری شکایات، پیگیری نمایید.

از جمله مدارکی که قطعا می توانند تصدیق و گواهی برای طرح شکایت شما منظور گردد و به عنوان دلیل در مرجع مربوطه مورد رسیدگی قرار گیرد، قرارداد یا رسید یا فاکتور خرید و همچنین فیش واریزی به حساب کابینت ساز، یا فردی است که در قرارداد مذکور وجه قرارداد باید به حساب او واریز می گردیده،خواهد بود.

بازرسی ویژه صنف کابینت سازان نیز ظرف مدت زمان حدود10روز، از تاریخ ثبت شکایت شما، موضوع را توسط کارشناسان مربوطه پیگیری خواهد کرد و پس از بازدید از محل نصب کابینت ها و مطابقت آن با قرارداد و نوع عملکرد کابینت ساز و در صورتی که کابینت ساز متخلف شناخته شود، میزان تخلف را تعیین و گزارش مربوطه را به اتحادیه و شاکی منعکس می نماید.

در ادامه این پروسه و پس از اخطار به کابینت ساز و عدم اعتراض به تصمیم کارشناسان، در صورتی که رای کارشناس بر انجام تخلف از ناحیه سازنده باشد، سازنده کابینت متخلف موظف خواهد بود یا با رفع ایرادات کاری یا با عودت مبلغ مورد نظر به حساب مشتری، رضایت شما را به عنوان شاکی جلب نماید تا مشکل حل و فصل شود.

در غیر این صورت صنف مربوطه موظف است مراتب را به مراجع بالاتر جهت اتخاذ تصمیم نهایی منعکس نماید. توجه داشته باشید که پیگیری شکایت از طریق اصناف بسیار راحت تر و سریع تر بوده و زمان کمتری را از شما هدر خواهد داد.

البته پیشنهاد می گردد به دلیل جوانب متعدد و بعضا پیچیده در فرآیند طرح شکایت از کابینت سازان در مراجع مختلف، لطفا قبل از هرگونه اقدام، اطلاعات کامل و مورد نیاز را در این خصوص کسب نمایید. شکایت 24 با کادری از بهترین وکلا و مشاوران حقوقی کارکشته در زمینه اصناف، تا رفع کامل این مشکل در کنار شما خواهند بود.

با ما تماس حاصل نموده و در این زمینه یا موارد دیگر با وکیل پایه یک دادگستری یا مشاور حقوقی متخصص مورد نظر خود مشاوره حقوقی حضوری یا مشاوره حقوقی تلفنی مورد نیاز خود را دریافت نمایید.

آیا طرح شکایت از یک کابینت ساز در سازمان تعزیرات حکومتی میسر و نتیجه بخش است؟

در صورتی که طرح شکایت شما از کابینت سازان و پیگیری پرونده در اتاق اصناف به نتیجه مطلوب نرسید و سازنده به حکم صادره از سوی اصناف تمکین ننماید، پرونده مربوطه پس از 10 روز کاری، به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال می گردد و رسیدگی به این گونه پرونده ها در این سازمان نزدیک به حدود یک ماه زمان خواهد برد.

البته تخمین زمان های عنوان شده شاید کاملا دقیق یا کارشناسی شده نباشد و بعضا پیش آمده که فرایند رسیدگی ماه ها به طول انجامیده ولی با توجه به برخی نظر سنجی ها و اعلام خود سازمان تعزیرات این زمان ها اعلام می گردد.

روش رسیدگی به پرونده شکایت از کابینت ساز در سازمان تعزیرات حکومتی نیز به این ترتیب است که پس از وصول شکایت توسط این سازمان، مدیر یا معاونین شعبه ابتدا صلاحیت سازمان خود را در رسیدگی به پرونده واصله بررسی خواهند کرد و پس از آن که صلاحیت خود را تایید و خود را صالح به رسیدگی دانستند، در بدو امر یک نسخه از گزارشات ارائه شده را به سازمان نظارت و بازرسی ارسال می نمایند.

سازمان نظارت و بازرسی نیز حداکثر ظرف مدت زمان 15 روز،  نتیجه و نظریه کارشناسی شده خود را به شعبه مربوطه ارسال می نمایند.

حال در صورتی که نظر این سازمان، بر وقوع تخلف کابینت ساز بوده باشد، متهم پرونده برای ارائه توضیحات بیشتر به سازمان تعزیرات حکومتی احضار می گردد و بعد از مراجعه او و کسب مدارک و مستندات لازم توسط وی، حکم نهایی از سوی این مرجع صادر خواهد شد.

اگر متهم در شعبه حاضر نگردد، حکم مذکور به صورت غیابی صادر می گردد و متهم در ادامه رسیدگی ظرف مهلتی مشخص می تواند تقاضای واخواهی خود را به سازمان تعزیرات ارائه نماید و شعبه نیز موظف است این درخواست او را اخذ و مورد بررسی و رسیدگی قرار دهد.

اما حتما دقت داشته باشید که چنانچه کابینت ساز متخلف در جلسه دادگاه شعبه مربوطه حاضر نشود، حق تجدید نظر خواهی به رای صادره را نداشته و نمی تواند پس از اجرای حکم نهایی، خواستار تجدید نظر خواهی و یا بررسی مجدد پرونده گردد.

در غیر این صورت نیز یعنی اگر کابینت ساز درخواست واخواهی خود را ارائه ننماید، پرونده پس از اتمام مهلت واخواهی به دایره اجرای احکام تعزیرات برای اجرای حکم ارجاع خواهد شد.

کابینت ساز

آیا طرح شکایت از طریق نهاد دادگاه های عمومی از کابینت ساز متخلف ممکن است؟

هر چند قانونا سازمان تعزیرات موظف به رسیدگی نسبت به تخلفات اصناف و اتحادیه های صنفی می باشد ولی این سازمان را نمی توان یک مرجع قضایی به حساب آورد و اشخاص برای اقدام قضایی در صورت ارتکاب تخلفات از سوی کابینت سازان یا هر صنفی برابر با قانون مسئولیت مدنی و در صورت وقوع خسارت از طریق محاکم دادگستری نیز می توانند نسبت به پیگری دادخواست یا طرح دعوای خود اقدام کنند.

برای این امر با توجه به میزان خسارت وارده از سوی کابینت ساز به مشتری و اخذ تامین دلیل قضایی از سوی شوراهای حل اختلاف، با توجه به مبلغ خسارت وارده در این زمینه، می توان نسبت به طرح شکایت در شورای محل وقوع تخلف یا دادگاه عمومی حقوقی همان محل، دادخواست مطالبه خسارت تقدیم کرد.

با توجه به توضیحات ارائه شده در خصوص نحوه شکایت از کابینت سازان، چنانچه هنوز با سوالات و مشکلاتی در این زمینه رو به رو هستید، می توانید با مشاورین ما در شکایت 24که به صورت 24 ساعته آماده ی پاسخگویی به شما عزیزان می باشند تماس برقرار نموده و پاسخ سوالات خود را در کوتاه ترین زمان ممکن دریافت نمایید.

مصادیق برخی تخلفات صنفی در قوانین تعزیرات حکومتی و مجازات آن ها

بسیاری از افراد جامعه با تخلفات صنفی و قوانین تعزیرات حکومتی آشنایی لازم و کافی را نداشته و در بسیاری از موارد حتی در صورت برخورد با چنین تخلفاتی، اغماض می نمایند و از آن می گذرند و همین گذشت و اغماض باعث متجری شدن متخلفان و افزایش تخلفات صنفی می گردد که متاسفانه صنف کابینت سازان نیز از این امر مستثنی نیستند و حق بسیاری از افراد نیز در این تخلفات ضایع خواهد شد.

اما لازم به توضیح است که قانونگذار اکثر تخلفات صنفی را که سبب متضرر شدن افراد جامعه خواهد شد در قوانین نظام صنفی کشور، بررسی و پیش بینی نموده است و برای آن ها نیز مجازات لحاظ نموده است.

پس چنانچه شما نیز تا کنون از چنین مواردی چشم پوشی نموده اید، این مژده را به شما می دهیم که قانونگذار حامی شما در این زمینه است و می توانید با طرح شکایت حق پایمال شده خود را اعاده کنید. در ادامه برخی مجازات ها و تخلفات صنفی در تعزیرات حکومتی، طبق قانون نظام صنفی کشور مصوب 24/12/82 به شرح زیر می باشد:

گران فروشی

گران فروشی عبارت است از فروش یا عرضه کالا یا ارائه خدمات به قیمتی بیشتر از نرخ های مشخص شده، به وسیله مراجع قانونی ذی ربط و عدم اجرای ضوابط و مقررات قیمت گذاری و نهایتا انجام دادن هر نوع عملی که منجر به بالا رفتن قیمت کالا یا خدمت به زیان خریداران گردد.

مجازات های گران فروشی برابر با قوانین نظام صنفی به شرح زیر می باشد:

  • مرتبه اول: جبران خسارت وارده به خریدار وجریمه نقدی معادل دو برابر مبلغ گران فروشی.
  • مرتبه دوم: جریمه نقدی معادل چهار برابر مبلغ گران فروشی.
  • مرتبه سوم: شش برابرمبلغ گرانفروشی جریمه نقدی و همینطور نصب پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان تخلف صنفی به مدت۲هفته.
  • مرتبه چهارم: هشت برابر مبلغ گران فروشی جریمه نقدی و نصب پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی، به مدت دو ماه.
  • مرتبه پنجم و مراتب بعدی: به 10 برابر مبلغ گران فروشی جریمه نقدی و پروانه کسب، به مدت ۶ ماه تعلیق و محل کسب تعطیل می گردد.

در صورتی که از فروشگاه های اینترنتی اقدام به خرید کابینت نموده اید به این توضیحات توجه نمایید:

مسیرهای مختلفی برای طرح شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی پیش روی شاکیان قرار گرفته است که از آن جمله می توان به طرح شکایت از طریق نیروی انتظامی و طرح شکایت از طریق مراجع قضایی اشاره کرد.

توصیه می کنیم فروشگاهی را برای انجام خرید آنلاین خود انتخاب نمایید که دارای نشان اعتماد الکترونیکی باشند.

لازم به توضیح است که نماد اعتماد الکترونیکی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت، به سایت‌ هایی که صلاحیت آن ها توسط این مرکز تایید می شود اعطاء می گردد. این نشان، درحقیقت ضمانتی برای اطمینان کاربران و خریداران محسوب می گردد.

مرجع اصلی تحقیق و پیگیری جرایم اینترنتی کشور پلیس فتا است. از آن جایی ماهیت شکل گیری پلیس فتا ، عملیاتی است، یعنی به صورت تخصصی نسبت به تامین امنیت تولید و تبادل اطلاعات در فضاهای مجازی و بستر اینترنت کشور و با هدف مقابله با جرایم، پیش‌گیری و کشف جرم اقدام می‌نماید.

مراجع قضایی نیز معمولا برای انجام تحقیقات لازم در خصوص جرایم اینترنی، از طریق این یگان زیر مجموعه نیروی انتظامی، مبادرت به ارجاع دستورات قضایی می نمایند.

شاکی می‌ تواند از این طریق نیز، شکایت خود را در خصوص تخلفات وجرایم فروشگاه‌های آنلاین و اینترنتی، وب ‌سایت ها و شبکه‌های اجتماعی و…مطرح نماید.

از مسائل بسیار مهم جهان کسب و کار، اشراف به قوانین و دستورالعمل های مشاغل آنلاین و اینترنتی است. به عبارت بهتر برای رسیدن به درک درست استفاده از کسب و کارهای اینترنتی نیاز به آشنایی به قوانین آن دارد تا از بروز مشکلات متعدد بعدی جلوگیری گردد.

کابینت ساز

چه مدارکی برای طرح شکایت از کابینت ساز متخلف یا اصناف مورد نیاز است؟

همانگونه که در ابتدای مطالب ذکر شد کلیه اسناد ومدارکی که دلالت بر تخلف صورت گرفته دارد از جمله قرارداد، رسید، فاکتور و رسیدهای واریز وجه باید به همراه لایحه تنظیم شده و نوع دقیق خواسته پیوست پرونده گردد.

در طرح شکایت یا هر ادعایی، شما باید تمامی مدارک و مستنداتی را که دلالت بر حقانیتتان دارد، در صورت نیاز به دادگاه یا سازمان تعزیرات ارائه کنید و آن ها را به همراه لایحه دفاعیه حتما ضمیمه پرونده‌ نمایید.

توجه داشته باشید که بر اساس قانون، برای اثبات هر دعوایی از سند، اقرار، شهادت، قسامه و سوگند می توان استفاده کرد هر چند علم و آگاهی قضات نیز در بسیاری از پرونده ها بی تاثیر نیست.

طرح و پیگیری شکایت از اصناف چقدر زمان می‌ برد؟

از آنجایی که با توجه به اوضاع نامطلوب اقتصادی در جامعه همه روزه شاهد طرح شکایت های مختلف از اصناف خصوصا کابینت سازان متخلف هستیم، حجم زیادی از این  شکایات در سازمان تعزیرات و اتحادیه اصناف و دادگاه ها، همه روزه ثبت و مورد پیگیری قرار می گیرد.

لذا باید عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه متناسب با موضوع شکایت به صورت دقیق قابل پیش بینی نیست و انجام کارشناسی های متعدد در این مراحل زمان بر شدن آن ها را نیز افزایش می دهد.

در مسائل حقوقی و قضایی نیز متبحر ترین وکلای کشور با توجه به پیچیدگی های کار قضایی سعی می کنند از دادن زمان نهایی پایان کار، خودداری کنند.

ولی مطمئنا کارشناسان و وکلای شاغل در حوزه شکایات صنفی، باتجربه ای که در پیگیری و انجام پرونده های مختلف در این خصوص کسب نموده اند، می توانند بهترین و سریع ترین مسیر را برای شما انتخاب نمایند.

برای جلوگیری از رد درخواست یا شکایت خود در سازمان تعزیرات یا مراجع فضایی برای جبران خسارت، می توانید قبل از طرح آن، حتما با مشورت گرفتن از یک وکیل حقوقی در حوزه فعالیت فوق، مسیر موفقیت پرونده خود را بررسی نمایید.

آیا تنظیم شکایت از یک کابینت ساز یا سایر اصناف نیاز به استفاده از خدمات وکیل دارد؟

به کرات اشاره کرده ایم هر موضوع حقوقی یا کیفری ، حتی اگر از دیدگاه برخی افراد موضوعات پیش پا افتاده ای باشد، پیچیدگی های خاص خود را از منظر یک حقوقدان داراست، که موضوع شکایت از اصناف نیز از آن مستثنی نیست.

کابینت ساز

گستردگی قوانین و موضوعات مختلف در حوزه نظام صنفی و پیچیدگی و تخصصی بودن این مسایل، قطعا اخذ مشاوره یا سپردن امر رسیدگی به یک وکیل با تجربه، متخصص و صادق را طلب می نماید و مطمئنا در تسریع فرآیند رسیدگی، و کسب نتیجه مطلوب نظر شما، نقش تاثیر گزاری خواهد داشت.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلای شکایت 24 در فرآیند دعاوی و شکایات صنفی: صرفه جویی در وقت و هزینه، کسب نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، چالش برانگیز، وقت گیر و استرس زا به دادگاه، تامین و حفظ حقوق شاکی یا مشتری در پروسه رسیدگی به شکایت از اصناف خواهد بود.

شما می توانید با طرح موضوع با وکلا و مشاوران شکایت 24 تا حد ممکن در وقت و هزینه های خود صرفه جویی نمایید و مسیر درستی را برای طرح شکایت خود انتخاب کنید.

نحوه تنظیم شکایت و پشتیبانی به چه صورت خواهد بود؟

مطمئنا مطرح کردن هر شکایتی در زمینه های حقوقی یا اداری یا صنفی، به فراخور خود مستلزم پرداخت هزینه هایی شامل هزینه دادرسی و ثبت شکایت، هزینه های کارشناسی و … خواهد بود.

در پرونده ها مختلف دیده شده که شاکی یا خواهان پرونده بعد از پرداخت تمام هزینه ها و ثبت شکواییه، به دلیل نقص در مدارک یا عدم توجه به محتویات پرونده برای ارائه استدلال های قوی چه در مقام دفاع و چه در مقام مطالبه حق، شکایتش با قرار رد مواجه و علاوه بر هدر رفت هزینه، زمان زیادی را نیز صرف فعالیتی بیهوده نموده است. مطمئن باشید حضور و همراهی یک وکیل توانمند، قطعا نتیجه پرونده شما را دگرگون خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۳ رای

یک دیدگاه

  1. سلام.دیگه‌زیاد‌هم‌نگران‌خریداران‌نباشید.‌با‌وضع‌اجناس‌موجود‌باید‌نگران‌کابینت‌کار‌باشیم‌.‌یکسال‌ونیم‌‌هست‌نمی‌تونم‌پول‌کارهام‌را‌بگیرم‌.‌همین‌الان‌‌طرف‌بنده‌را‌برده‌شهرستان‌کمد‌دیواری‌و‌کابیت‌هایگلاس‌ساختم‌۱۳۰‌صحبت‌کردیم‌با‌هود‌و‌سینک.الان‌۱۰۰داده‌اونم‌ده‌تومن‌ده‌تومن‌۳۰تومنا‌‌انداخته‌رو‌کی‌بود‌کی‌بود‌من‌نبودم.‌شما‌فکر‌میکنید‌الان‌مردم‌همون‌مردم‌ساده‌و‌دل‌صاف‌قدیمهستند‌؟‌‌کابینت‌بدترین‌شغل‌تو‌ایرانه‌چون‌هیچ‌مشتری‌کار‌را‌نمیشناسه‌‌ ولی‌تا‌بچه‌دختر‌عموی‌صاحب‌کار‌درموردش‌نظر‌میده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا