شکایت از اشخاص

شکایت عدم تعویض پلاک چگونه است؟

در بررسی شکایت عدم تعویض پلاک باید بگوییم که براساس شرایط و قوانین جدیدی که وضع شده است، در زمان خرید و فروش ماشین، فک پلاک یا همان تعویض پلاک همیت زیادی دارد.

به طوری که عدم تعویض پلاک مشکلات زیادی را هم برای خریدار و هم برای فروشنده ایجاد می کند. بسیار پیش آمده است که با وجود آن که خریدار از فروشنده وکالت برای تعویض پلاک می گیرد، اما از تعویض و یا فک پلاک خودرو امتناع می ورزد و کماکان با همان پلاک قبلی خودرو که متعلق و به نام فروشنده است تردد می کند.

چنین چیزی باعث می شود که هر تخلفی که شخص خریدار با پلاک خودرو انجام داد، به اسم فروشنده نوشته شود، زیرا پلاک همچنان تعویض نشده و به نام فروشنده است. حتی شکایاتی که بر روی پلاک خودرو صورت می گیرد به طرفیت فروشنده که صاحب پلاک است انجام خواهد گرفت.

به همین دلیل است که پلیس راهنمایی و رانندگی دائما تاکید می کند که فروشنده و خریدار به صورت همزمان اقدام به تعویض پلاک خودرو کنند. زیرا باعث می شود چنین مشکلاتی به وجود نیاید.

به طور معمول زمانی که فروشنده به خریدار وکالت می دهد که خود به تنایی اقدام به تعویض پلاک کند، خریدار این کار را انجام نمی دهد و مشکلات ذکر شده را ایجاد می کند. به همین دلیل بهتر است در مزان تعویض پلاک، فروشنده نیز حضور داشته باشد.

همچنین بخوانید

حال اگر خریدار اقدام به تعویض پلاک نکرد، صرف شکایت فروشنده نمی تواند باعث شود که خودرو توقیف شده و یا پلاک آن در سیستم راهور توقیف شود. بلکه شخص فروشنده باید به مراجع قضایی مراجعه کرده و شکایت عدم تعویض پلاک خودرو را مطرح کند تا این پلاک در سیستم راهور توقیف گردیده و خودرو برای تعویض پلاک معرفی شود.

استعلام پلاک خودرو: کاری مهم در زمان معامله خودرو

یکی از کارهای مهمی که در زمان معامله خودرو باید انجام داد این است که خریدار و فروشنده باید استعلام پلاک خودرو را بگیرند. خریدار با گرفتن استعلام تعویض پلاک خودرو اطلاعاتی که مربوط به استان و شهر محل زندگی فروشنده است را پیدا کند و متوجه شود که فروشنده چند پلاک فعال دارد. اگر می خواهید معامله مطمئنی انجام دهید این موضوع را جدی بگیرید.

اما همانگونه که گفتیم، در دو جا باید استعلام تعویض پلاک خودرو گرفته شود:

  1. زمانی که مبایعه نامه هنوز امضا نشده است و هنوز خریدار بیعانه‌ای پرداخت ننموده است، باید اقدام به استعلام تعویض پلاک خودرو بکنید تا به این طریق متوجه شوید پلاک خودرو چه وضعیتی دارد. ممکن است خودرویی که به شما فروخته می شود سرقتی باشد و یا پلاک آن در سیستم توقیف شده باشد و خیلی مشکلات دیگر که با استعلام می توانید متوجه شوید.
  2. زمانی که اقدام به خرید خودرو به شکل وکالتی می کنید، ضرورت دارد پیش از آن که وکالت نامه دریافت کنید، استعلام پلاک خودرو را بگیرید. البته کارشناسان سامانه شکایت 24 توصیه می کنند که تا حد امکان به صورت وکالتی خودرویی خریداری نکنید.

بهترین راه برای استعلام پلاک خودرو چیست؟

برای آن که استعلام پلاک خودرویی را بگیرید راه‌های متعددی وجود دارد. به عنوان مثال هم روش‌های آنلاین برای استعلام پلاک خودرو وجود دارد و هم استعلام پیامکی امکان پذیر است، اما به دلیل آن که امکان دارد اطلاعات درگاه‌های آنلاین یا پیامکی به روز نباشد، بهترین کار این است که به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه کنید و با خیالی راحت استعلام پلاک خودرو را بگیرید تا مطمئن شوید سرقتی یا توقیف شده نیست.

پلاک خودرو

استعلام گرفتن پلاک فعال از روی کد ملی شخص

برای آن که استعلام پلاک‌هایی که به نام کسی است را بگیرید می توانید مراحل زیر را طی نمایید:

  • وارد سایت پلیس راهور شوید.
  • در بخش «وضعیت پلاک فک شده» شماره ملی خود یا کسی که می خواهید استعلام او را بگیرید را وارد نمایید.
  • کد امنیتی داده شده را در محل مشخصدرج کنید.
  • بر روی دکمه جستجو کلیک کنید.

چنانچه مراحل فوق را به درستی طی کنید و شماره ملی را نیز به درستی وارد کنید، می توانید اطلاعات پلاک‌هایی که به نام شخص یا خودتان هست را مشاهده نمایید.

چه زمانی باید اقدام به فک پلاک کرد؟

در پاسخ به این سوال که چه زمان باید اقدام به فک پلاک یا تعویض پلاک کرد باید بگوییم که فک پلاک یا تعویض پلاک خودرو باید از سوی کسی انجام بگیرد که خودرو به نام اوست.

بنابراین خریدار پیش از آن که خودرو به نامش نشده است نمی تواند هیچ اقدامی در جهت تعویض پلاک خودرو انجام دهد، مگر آن که از سوی صاحب پلاک وکالت در تعویض داشته باشد.

اما حالا باید بگوییم که زمانی باید اقدام به تعویض پلاک یا فک پلاک کرد که صاحب پلاک به خریدار وکالت دهد تا در مدت زمانی معین اقدام به عوض کردن پلاک خودرو کند.

حال اگر خریدار از انجام این کار خودداری کند، اگر وی با همان پلاک مرتکب تخلفی شود، مسئولیت آن برعهده صاحب پلاک که شخص فروشنده است قرار می گیرد. به همین دلیل است که سامانه شکایت 24 توصیه می کند که در این زمینه وکالتی ندهید و خود حتما مشایعت به انجام تعویض پلاک کنید.

برای تعویض پلاک خودرو چه باید کرد؟

برای آن که بتوان پلاک خودرو را تعویض کرد، لازم است که یک سری اقدامات را انجام داد و برخی مراحل را طی نمود. به طور مثال برای آن که پلاک خودرویی را فک کنید، باید به مرکز تعویض پلاک شهر خود مراجعه نموده و فرم‌های مخصوص را دریافت و تکمیل نمایید.

مدت زمان انجام این پروسه بستگی به جمعیت شهر شما دارد که ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت زمان ببرد.

نکته مهمی که باید بیان کنیم این است که بهتر است در مدت معین اقدام به تعویض پلاک خودرو کنید وگرنه ممکن است دچار دردسر شوید و نیاز به مراجعه به مراجع قضایی پیدا کنید.

اما مراحلی که برای فک پلاک خودرو باید طی شود عبارت است از:

  • در قدم اول شخص باید به مرکز تعویض پلاک مراجعه کرده و فرم‌های مخصوص را دریافت کند.
  • سپس باید خودروی خریداری شده را به پارکینگ این مرگز انتقال دهد و مدارکی مانند شناسنامه، کارت ملی، سند خودرو، فیش آب یا برق یا تلفن را در دست داشته باشد و به باجه‌های مربوطه مراجعه کند. به علاوه باید مبلغی را به جهت قبض پست، برگ سبز و پلاک خودرو بپردازد.
  • مرحله بعدی که باید طی کند این است که برگه‌ای که تحویل گرفته را به بازران خودرو بدهد تا از سوی آنها تکمیل شود.
  • بعد از آن که بازرسان برگه مزبور را تکمیل نمودند، شخص باید آن را به همان باجه‌ای که برگه را تحویل گرفت، بدهد.
  • اکنون نوبت آن است که شخص مدارک خود را تحویل بگیرد و به محل فک پلاک خودرو برود.
  • در محل فک پلاک، شخص باید منتظر بماند تا پلاک قبلی برداشته شده و پلاک جدید نصب شود.

پس از آن که تمام مراحل فوق انجام گرفت و شخص پلاک جدید را بر روی خودرو نصب کرد، فروشنده و خریدار باید هر دو به دفتر اسناد رسمی مراجعه نموده و ادامه مراحل قانونی برای به نام زدن خودرو را انجام دهند.

ارائه دادخواست الزام به فک یا تعویض پلاک

ممکن است این سوال را بپرسید که اگر شخص اقدامی برای تعویض و فک پلاک نکرد شما باید چه کنید؟ اگر شما به خریدار وکالت داده باشید که مراحل فک پلاک را طی کند اما او از انجام این کار خودداری ورزید، شما می توانید شکایت عدم تعویض پلاک خودرو مطرح کنید.

به این صورت که به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و در آن جا دادخواست الزام به تعویض و فک پلاک را تنظیم نمایید.

در برخی از مناطق رسیدگی به دادخواست الزم به فک پلاک در صلاحیت راهنمایی و رانندگی است ولی در بعضی از شهرهای دیگر همچنان این دادخواست باید به دادگاه تقدیم شود.

کدام دادگاه صلاحیت رسیدگی به شکایت تعویض پلاک را دارد؟

برای آن که شکایت عدم تعویض پلاک خودرو را مطرح نمایید، پیش از هرچیز نیاز به یک شکواییه دارید. شکواییه چیزی نیست که هرکسی بتواند آن را تنظیم کند و نیاز به مهارت و تجربه دارد.

شما می توانید اگر تصمیم به اخذ وکیل در این مسیر ندارید، با کارشناسان سایت شکایت 24 ارتباط برقرار کرده و موضوع شکایت خود را به آن ها بگویید. کارشناسان نیز زیر نظر افراد متخصص و مجرب اقدام به تنظیم شکواییه برای شما می کنند.

در مورد این که کدام دادگاه صلاحیت رسیدگی به این شکایت را دارد باید بگوییم که چیزی که معیار برای تعیین دادگاه یا مرکز راهنمایی رانندگی صالح قرار می گیرد، شماره پلاک خودرو است.

شماره پلاک خودرو متعلق به هر شهری که باشد، باید در مرکز راهنمایی و رانندگی و یا دادگاه همان شهر شکایت عدم تعویض پلاک خودرو مطرح گردد.

هزینه دادرسی شکایت تعویض پلاک

از آن جایی که عوای الزام به تعویض پلاک خودرو یک دعوای غیرمالی است، هزینه دادرسی براساس مبلغ و ارزش خودرو تعیین نخواهد شد. به طور معمول هزینه طرح این دعوی از 40 هزار تومان تا 180 هزار تومان متغیر است.

بهترین کار این است که در وهله اول اظهارنامه‌ای مبنی بر تعویض پلاک خودرو تنظیم کرده و برای خریدار ارسال کنید، سپس اگر خریدار به آن اظهارنامه بی توجهی کرد، اقدام به طرح دعوی نمایید.

البته این نکته را نیز باید متذکر شد که گاهی خود فروشنده هیچ اقدامی در جهت تعویض پلاک خودرو نمی کند. به عبارت دیگر نه به صورت حضوری به مرکز تعویض پلاک مراجعه می کند و نه به خریدار وکالت برای انجام این کار را می دهد.

این امر مخصوصا زمانی مشاهده می شود که قیمت خودرو پس از فروش، به مقدار زیادی افزایش پیدا می کند. در چنین موقعیتی این خریدار است که باید شکایت عدم تعویض پلاک خودرو را مطرح کند. در این مسیر سامانه شکایت 24 بسیار می تواند به افراد کمک کند.

تعویض پلاک

چه مدارکی برای شکایت تعویض پلاک لازم است؟

احتمالا با خودتان فکر می کنید زمانی که خواستید دادخواست الزام به فک پلاک یا شکایت عدم تعویض پلاک خودرو را مطرح کنید، باید چه مدارکی به همراه خود داشته باشید. جواب این سوال را ما می دهیم.

زمانی که می خواهید شکایت تعویض پلاک را مطرح کنید لازم است تمام مدارک و اسنادی که ثابت کننده ادعای شما مبنی بر عدم تعویض پلاک است را ضمیمه کنید. اما مدارکی که می توانید به همراه داشته باشید از قرار زیر است:

  • کپی برابر با اصل مبایعه نامه فروش خودرو
  • کپی برابر با اصل اظهارنامه فک پلاک خودرو (اختیاری)
  • کپی برابر با اصل سند مالکیت خودرو
  • کپی برابر با اصل کارت ملی صاحب پلاک خودرو

نکات مهم در شکایت تعویض پلاک خودرو

خریدار باید مراحل فک پلاک خودرو را طی کند و عرف معمول آن است که فروشنده به خریدار در این زمینه وکالت می دهد تا به مراجع لازم مراجعه نموده و مراحل را طی کند.

بر اساس قانون، کسی مسئول تخلفات ثبت شده پلاک است، که صاحب پلاک باشد. بنابراین بعد از فروش خودرو حتما اقدام به تعویض پلاک کنید. امکان دارد فروشنده به خریدار وکالت مهلت دار بدهد برای تعویض پلاک. درنتیجه خریدار باید در مهلت مقرر اقدام کند.

اگر مهلت مقرر انقضا شود و خریدار پلاک را تعویض نکرده باشد، فروشنده می تواند دعوای الزام به فک پلاک یا شکایت عدم تعویض پلاک خودرو را مطرح کند.

اگر فروشنده در زمان فروش خودرو اقدامی در جهت تنظیم سند رسمی خودرو نکرد، خریدار می تواند دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی برعلیه وی مطرح کند.

بهتر است در زمان تنظیم قولنامه خودرو، چند نفر شاهد ذیل آن را امضا کنند تا به این طریق از امکان وقوع اختلافات و اشکالات در آینده پیشگیری شود و جلوی ضرر گرفته شود.

به فروشندگان توصیه می شود که تا پیش از آن که مراحل تعویض پلاک پایان نگرفته، سند مالکیت خودرو را به نام خریدارنزنند. پس از آن که مراحل تعویض پلاک طی شد، حتما برای انتقال سند مالکیت اقدام کنید. زیرا مراجع قضاییکسی را مالک خودرو می دانند که سند خودرو به نامش باشد نه پلاک آن.

در پایان این مطلب و به عنوان آخرین سخن باید بگوییم که اگر خریدار هستید و می خواهید خودرویی بخرید، حتما در اولین قدم اقدام به تعویض و فک پلاک کنید، زیرا در غیر این صورت فروشنده می تواند بر علیه شما شکایت تعویض پلاک مطرح کند.

اگر فروشنده هستید و می خواهید خودروی خود را بفروشید، حتما به همراه خریدار به مرکز تعویض پلاک بروید تا از فک پلاک مطمئن شوید. زیرا ممکن است خریدار این کار را پشت گوش بی‌اندازد و بعدا هر تخلفی با آن ماشین انجام بگیرد مسئولیتش بر عهده شما خواهد بود.

تعویض پلاک

منظور از فک پلاک خودرو چیست و چه زمانی باید شکایت کرد؟

فک پلاک خودرو یعنی کندن یاعوض کردن پلاکی که متعلق به فروشنده است.ممولا وظیفه فک پلاک یا تعویض آن بر عهده خریداراست و اگر خریدار از انجام این وظیفه سر باز بزند، فروشنده می تواند اقدام به طرح شکایت عدم تعویض پلاک بر علیه او کند.

هزینه تنظیم شکایت عدم تعویض پلاک خودرو چقدر است؟

هزینه‌های دادرسی بر اساس آن که دعوی مالی باشد یا غیر مالی متفاوت است. شکایت عدم تعویض پلاک خودرو یک دعوای غیرمالی است درنتیجه هزینه دادرسی ثابتی دارد. برای آن که به صورت دقیق‌تری از این هزینه اطلاع پیدا کنید، می توانید با کارشناسان سایت ما ارتباط برقرار کنید تا شما را راهنمایی کنند.

کدام دادگاه برای طرح شکایت عدم تعویض پلاک خودرو صالح است؟

دادگاهی که شخص می خواهد شکایت عدم تعویض پلاک خودرو را در آن مطرح کند، دادگاه حقوقی محل اقامت خوانده یعنی خریدار است.

آیا لازم است برای شکایت عدم تعویض پلاک خودرو وکیل بگیریم؟

پاسخ به این سوال کاملا بستگی به شما دارد. شما می توانید خود اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهید، که البته ممکن است پروسه طولانی باشد. می توانید هم از راهنمایی‌های یک وکیل دادگستری در این مسیر کمک بگیرید تا علاوه بر نشان دادن بهترین راه، پروسه دادرسی را کوتاه‌تر کند.

آیا سایت شکایت 24 از شکواییه تنظیم شده پشتیبانی می کند؟

پاسخ به این سوال مثبت است. از آن جایی که سامانه شکایت 24 در مقابل اخذ هزینه از متقاضیان، اقدام به تنظیم شکواییه برای آن ها می کند، برای حمایت از آن ها از شکواییه تنظیمی پشتیبانی می کند.

به این صورت که اگر افراد با رد شکواییه روبرو شدند و یا سوالی در خصوص شکواییه داشتند، می توانند با کارشناسان ارتباط برقرار کرده و مشکل خود را مطرح کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۲ رای

‫9 دیدگاه ها

  1. درود برشما من ماشین داشتم در بنگاه معامله کردم و پول گرفتم وکالت تعویض پلاک هم دادم بنگاه به من مبایعنامه نداد و گفت فقط عکس بگیر ایا عکس اعتبار دارد من از عکس پرینت گرفتم ایا همین عکس کافی هست یا باید اصل مبایعنامه باشد وایا می توان از لنگاه شکایت کرد که مبایعنامه نمیده سپاس از پاسخ شما

  2. سلام اگر بابت ماشینی که فروخته شد طرف نیومد برای تعویض پلاک و مبایعه نامه هم گم شده باشه چیکار باید کنم.

  3. سلام بنده یه ماشین خریداری کردم فروشنده بهم یه وکالت یک ماهه بهم داد ولی به دلایلی وقت نکردم برم تعویض پلاک کنم الانم فروشنده برای وکالت ازم ۵ملییون تومن میخواد و تهدیدم میکنه که اگه ۵ملییون ندی میرم حکم قضایی میگیرم و ماشینو توقیف پلاک میکنم ممنون میشم اگه راهنمایی کنید که آیا منم میتونم برم ازش شکایتی بکنم یا نه باید ۵ملییون تومن بهش بدم ؟

  4. متاسفانه اطلاعاتی که قرار داده شده و مدارک لازم برای شکایت عدم فک پلاک نادرست بود.
    من رفتم دفتر خدمات قضایی برای شکایت عدم فک فقط مبایعه نامه یا همون قرارداد فروش و یه استعلام پلاک از پلیس +۱۰ میخواستم

    اصلا نیازی به تنظیم شکوائیه نیست. الکی پول بابت تنظیم شکوائیه ندین، ۸۵۰ بابت تنظیم شکوائیه میگیرن که اصلا نیازی بهش نیست.

  5. بنده ۱۰سال پیش وکالت فک پلاک بدون تاریخ به شخصی دادم ولی
    ان شخص اقدام به فک ننموده. حال بنده هیچ مدرکی از اون شخص ومحل سکونت وی ندارم.درضمن چون کهولت سن دارم محل دفترخانه راهم فراموش کردم.همیشه خلافی ماشین برای من میاد.من هم یک بازنشسته ارتش هستم و برای اینکه دوتا خودرو دارم یارانه دولت هم قطع شده لطف راهنمایی بفرمایید. ممنون.

      1. تشریف ببرید دفتر خدمات قضایی یه استعلام پلاک از پلیس +۱۰ بگیرین و مبایعه نامه یا همون قرارداد فروش همراهتون باشه. یه ۱۶۰ تومن هم هزینه داره براتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا