شکایت از اصناف

شکایت صنف پوشاک و لباس چگونه است؟

در ابتدای مطلب شکایت صنف پوشاک باید بگوییم که در قانون کشور ما در جهت حمایت از مصرف کننده و حقوق قانونی او قوانین متعددی به تصویب رسیده است. مانند قانون حمایت از مصرف کنندگان و یا قانون نظام صنفی و یا حتی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو.

تاریخ همواره به ما نشان داده است که مصرف کنندگان همیشه مورد ظلم و بی عدالتی قرار گرفتند و در بیشتر مواقع حقشان ضایع شده است. از بی عدالتی‌هایی که در حق مصرف کنندگان می شود می توان به ناآگاهی از فرآیند تولید کالاها و ترکیباتی که در آن ها به کار می رود، عوارضی که مصرف کالاهای زیانبار به دنبال دارد و یا قیمت نامتعارف و غیرمنصفانه‌ای که بر روی محصول درج می شود، اشاره نمود.

بسیاری از افراد وجود دارند که بر اثر یکی از دلایل فوق و یا دلایل دیگر، متضرر شده‌اند و به آن ها آسیب وارد شده است.

همه این موارد در حالی اتفاق می‌افتد که حقوق مصرف کننده در کشور ما بسیار مورد پیگیری قرار می گیرد و درمورد آن قوانین متعدد تدوین شده است.

در ادامه این مقاله تصمیم داریم به مراحل شکایت از یکی از اصناف یعنی صنف پوشاک و راه‌های شکایت صنف پوشاک بپردازیم. پس اگر شما نیز از این صنف شکایتی دارید و یا می خواهید اطلاعات بیشتری بدست آورید، با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

مراحل شکایت از صنف پوشاک

سامانه شکایت 24 مراحلی را که لازم است برای شکایت از صنف پوشاک طی گردد را بیان نموده که به شرح زیر است:

مرحله اول: دریافت و ثبت شکایت

مصرف‌کننده حقوقی دارد که اگر لطمه‌ای به آن وارد شود می ‌تواند برای پس گرفتن حق خود و یا جبران خسارت وارد شده، نزد مرجع صالح شکایت کند. حال سوالی که ممکن است پیش آید این است که اگر کسی از صنف پوشاک شکایت داشته بخواهد و بخواهد شکایت خود را نزد یک مرجع صالح ثبت و پیگیری کند، باید به کجا مراجعه نماید؟

نکته لازم به ذکری که در این خصوص باید بدانید این است که اگر مصرف کننده‌ای از کالا یا خدماتی که به او ارائه شده شکایت داشته باشد، باید در اولین قدم لازم است به انجمن حمایت از مصرف کننده مراجعه نموده و در آن جا شکایت خود را ثبت کنند.

فرقی هم ندارد که مصرف کننده شخص حقیقی است یا حقوقی. اشخاص از طریق شکایت نزد انجمن حمایت از مصرف کنندگان می توانند حق ضایع شده خود را از تولید کنندگان یا عرضه کنندگان بگیرند.

این نجمن شکایات و اعتراضاتی را که از مصرف کنندگان معترض دریافت کرده است را بلافاصله در دفتر ثبت شکایات و یا نرم افزاری که برای همین امر طراحی شده است، ثبت کرده و تاریخ و شماره رهگیری آن را به شاکی اعلام کنند.

پس از آن که اعتراض ثبت و شماره رهگیری آن به شاکی اعلام شد، روند رسیدگی به شکایت آغاز می شود.

مرحله دوم: بررسی شکایت

انجمن حمایت از مصرف کننده سازمانی است برای آن که اختلافات و شکایات پیش آمده میان تولید کننده یا عرضه کننده و مصرف کننده را حل و فصل نماید.

بنابراین اولویت سازمان انجمن حمایت از مصرف‌کننده این است که تلاش خود را به کار بگیرد تا اختلافات را از طریق سازش میان دو طرف در خصوص پرداخت خسارات مالی حل و فصل کند. این انجمن باید رسیدگی به شکایت و حل  فصل اختلاف را ظرف 15 روز از تاریخ دریافت شکایت، آغاز کند.

رسیدگی به این شکایت و اختلاف ممکن است به صورت غیابی و یا در حضور طرفین انجام بگیرد. اگر طرفین حاضر باشند که بایکدیگر سازش کنند، مفاد سازش در صورت جلسه انجمن قید می شود و طرفین ملزم به انجام این مفاد خواهند بود.

حال اگر طرفین راضی به سازش با یکدیگر نشدند، انجمن حمایت از مصرف کننده باید شکایت را برای رسیدگی قانونی به سازمان تعزیرات حکومتی بفرستد. انجمن باید این کار را ظرف 5 روز از تاریخ عدم سازش انجام دهد.

علاوه بر آن انجمن باید نتیجه بررسی و علت عدم سازش را در برگه‌های یکسانی در سه نسخه تنظیم کند و شماره ثبت آن در نرم افزار را بر روی آن درج نماید.

اولین نسخه از این برگه به اداره تعزیرات حکومتی داده خواهد شد، نسخه دوم نیز به دست شاکی داده می شود و نسخه آخر برای ثبت در نرم افزار انجمن حمایت از مصرف کننده باقی می ماند.

پوشاک

مرحله سوم: ارجاع تخلفات به مراجع ذی‌ربط

همانگونه که در مرحله پیشین گفتیم انجمن حمایت از مصرف کننده و تولید کننده در ابتدا به شکایت از صنف پوشاک رسیدگی می کند اما اگر شاکی و تولید یا عرضه کننده با یکدیگر به سازش و توافق نرسیدند، این انجمن شکایت را به مرجع بالاتری انتقال می دهد تا به آن رسیدگی شود. همانگونه که در فوق بیان نمودیم، انجمن حمایت از مصرف کننده شکایت را به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال خواهد کرد.

سازمان تعزیرات حکومتی به شکایاتی که در حیطه «قانون حمایت از مصرف‌کننده» و «قانون نظام صنفی» قرار دارد، باید براساس قانون تعزیرات رسیدگی کند. شعب تعزیراتی که در آن پرونده اختلاف رسیدگی می شود، اگر گزارش شکایت و تخلف از انجمن به آن رسیده باشد، اگر رای محکومیت صادر شد، وظیفه دارند کارمزد انجام خدمات را در دادنامه صادره درج نمایند.

اما خوب است بدانید که همه تخلفات به سازمان تعزیرات نمی ‌رود، و ممکن است در برخی از موارد انجکن گزارش تخلف را به مرجع قضایی صالح و دادگاه‌ها ارسال کند.

به عنوان مثال اگر تخلفی که تولیدکننده یا عرضه‌ کننده انجام داده جرم باشد و برای آن در قانون مجازات تعیین شده باشد و یا در مواردی که بر اثر عرضه کالا و خدمات نامناسب به شخص مصرف ‌کننده خسارات غیرمالی وارد شده باشد.

راه‌های شکایت از صنف پوشاک

برای آن که بتوان اقدام به شکایت از صنف پوشاک کرد، لازم است تا شخص شاکی مراحلی را طی کند. برای این کار مراحل و مسیرهای مختلفی وجود دارد که شخص بتواند یکی را انتخاب کرده و شکایت خود را از آن طریق پیگیری کند.

باید این نکته را متذکر شد که فرقی ندارد کدام مسیر را انتخاب می کنید، در هر صورت مهم‌ترین چیز در هر مسیر، یک شکواییه قوی است. اگر شما یک شکایت نامه خوب و بی نقص داشته باشید، هر مسیری را که برای شکایت خود انتخاب کنید، موفقیت آمیز خواهد بود.

برای آن که یک شکواییه بی نقص داشته باشید، می توانید با کارشناسان شکایت 24 ارتباط برقرار نمایید و موضوع شکایت خود را به آن ها بگویید.

کارشناسان نیز برای شما در زمینه موضوع شکایت اقدام به تنظیم شکواییه می کنند. قابل توجه است که شکواییه‌های سامانه شکایت 24 زیر نظر افراد متخصص و مجرب تنظیم می گردد. بنابراین سامانه شکایت 24 بستری است برای افرادی که می خواهند از موضوعی شکایت کنند اما نحوه تنظیم شکواییه را بلد نیستند و یا نمی خواهند برای شکایت خود وکیل اخذ کنند.

مراجعی که می ‌توان از طریق آن ها شکایت از صنف پوشاک را پیگیری کرد از قرار زیر است:

سامانه 124

معروف‌ترین سازمان برای شکایت از صنف پوشاک، سامانه 124 است. سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین اداره تعزیرات حکومتی هر استان از طریق سامانه 124 به صورت شبانه روزی مشکلات و شکایات مردم را دریافت و ثبت کرده و در اولین فرصت اقدام به رسیدگی و حل و فصل آن می نمایند.

این سامانه شکایات و اعتراضات مردم را به صورت تلفنی ثبت می کند. پس از آن که شکایت از طریق کارشناسان ثبت شد، آن ها رسیدگی به آن را شروع می کنند و نتیجه رسیدگی را به شاکی اعلام خواهند کرد.

البته لازم به ذکر است که بازرسان این دو اداره به صورت مرتب درحال بررسی و بازرسی کردن واحدهای صنفی هستند تا اگر تخلفی مشاهده کردند، اعلام کنند.

حال زمانی که از طریق سامانه تلفنی، به صورت کتبی و یا حتی حضوری شکایاتی اعلام گردد، موضوع مورد شکایت در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و چنانچه تخلف صنف محرز شود، برای او جریمه تعیین خواهد شد.

در صنف پوشاک بیشترین شکایات مربوط به گزارش گران فروشی، کم فروشی و درج نکردن قیمت است.

پوشاک

تعزیرات حکومتی

یکی دیگر از معروف‌ترین مراجع برای شکایت از صنف پوشاک و به طور کلی مراجع صنفی، هیئت‌های رسیدگی به تخلفات صنفی تعزیرات حکومتی است.

با وجود آن که سازمان تعزیرات حکومتی از طریق وضع قانون و آیین نامه‌های مختلف تلاش دارد تا از وقوع تخلفات پیشگیری کند، اما با این وجود روزانه شکایات زیادی در این سازمان مطرح می شود.

کسی که از صنف پوشاک شکایت دارد می تواند به سازمان تعزیرات مراجعه کند تا شکایتش در سریع‌ترین زمان به نتیجه برسد. البته اهمیت یک شکواییه بی نقص را در این خصوص نادیده نگیرید.

زمانی که شما از یک واحد صنفی مثلا پوشاک شکایت داشته باشید و بخواهید شکایت خود را از طریق سازمان تعزیرات حکومتی پیگیری نمایید، لازم است به این سازمان به صورت حضوری مراجعه نمایید و شکایت خود را ثبت کنید.

کارشناسان شکایت شما را به جریان می اندازند و در صورتی که تخلف صننف شکایت شده مشخص شود، برای او جریمه درنظر گرفته می شود. واحد صنفی متخلف نیز باید جریمه خود را پرداخت کرده و در برابر تخلف خود پاسخگو باشد. علاوه بر آن اگر تخلف انجام گرفته از سوی صنف جرم باشد، آن صنف به مجازات مقرره نیز محکوم خواهد شد.

بازرسی اصناف و اتحادیه‌ها

سومین راهی که شخص شاکی می تواند از طریق آن اقدام به شکایت از صنف پوشاک کند، اعلام و ثبت شکایت در خود واحد صنفی مربوطه است. به عنوان مثال اگر شما از یک مغازه‌داری که در زمینه فروش پوشاک فعالیت دارد بخواهید شکایت کنید، می توانید به صنف پوشاک مراجعه نموده و شکایت خود را اعلام کنید.

هر مشکلی و اختلافی که در یک واحد صنفی به وجود آید، می توان در اتحادیه صنفی آن را بررسی و حل و فصل کرد. افراد می توانند شکایت خود را به همراه مدارک و مستنداتی که ادعای وی را ثابت کند مانند فاکتور خرید، رسید یا سایر موراد، به اتحادیه صنفی مربوطه ببرند و شکایت خود را ثبت کنند تا مورد رسیدگی قرار بگیرد.

رسیدگی به شکایت و تخلف مطرح شده در اتحادیه صنف ظرف 10 روز از تاریخ اعلام شکایت آغاز می گردد و کارشناسان بررسی‌های لازم را انجام خواهند داد.

چنانچه پس از انجام بررسی‌ها واحد صنفی متخلف شناخته شود، میزان تخلف او تعیین می شود. بعد از آن که مبلغ تخلف اعلام شد، واحد صنفی متخلف باید آن مبلغ را به شخص شاکی بپردازد و اگر شاکی نیز به دریافت این مبلغ رضایت دهد، مشکل پیش آمده حل و فصل خواهد شد. ولی اگر شاکی به دریافت آن مبلغ رضایت نداد، تخلف و شکایت به سازمان تعزیرات ارجاع داده می شود تا در دادگاه به آن رسیدگی گردد.

به طور حتم حل و فصل شکایت از طریق اتحادیه اصناف در مدت زمان و با دردسر کمتری انجام می گیرد.

نصب تابلوی « تعویض و پس گرفته نمی‌شود» کار غیرقانونی است!

یکی از نیازهای اصلی جامعه امروز، مشتری مداری است. به دلیل آنکه رقبا در زمینه صنف پوشاک بسیار افزایش یافته‌اند، واحدها صنفی باید شرایطی را فراهم کنند که مشتری را بیشتر به خود جذب کنند و یکی از آن شرایط رعایت حقوق مشتری است.

شکایت‌های زیادی در خصوص عدم پس گرفتن کالا از سوی مغازه دار مطرح می شود. درصورتی که این روزها تعویض یا پس گرفتن کالا کار بسیار مهمی است.

این امر یعنی تعویض یا پس گرفتن کالا یک اصل مستری مداری در تمام دنیا به حساب می آید و برخلاف آن چه که فروشندگان تصور می کنند، مشتری را بیشتر جذب خواهد کرد. زیرا به نوعی به مشتری اطمینان خاطر می دهد.

لازم به ذکر است که نصب کردن تابلوی «تعویض و پس گرفته نمی‌ شود» یک کار غیرقانونی محسوب می شود. البته در این زمینه استثنائاتی نیز وجود دارد و آن در حوزه کالاها و اقلام بهداشتی است.

در سایر کالاها مانند پوشاک محدودیتی وجود ندارد و فروشندگان نمی توانند چنین تابلویی نصب کنند. بنابراین اگر یک واحد صنفی پوشاکی اقدام به تعویض یا پس گرفتن کالا نکرد، مشتری می تواند به اتحادیه اصناف پوشاک شکایت کند.

در نظام قانونی کشور ما حقوق مصرف کننده بسیار مورد توجه قرار گرفته است و برای حمایت از اشخاص مصرف کننده قانون‌هایی همچون قانون حمایت از مصرف کنندگان و یا قانون نظام صنفی تدوین شده است.

مصرف کننده‌ای که از تولید کننده یا عرضه کننده یک کالا یا خدمات رضایت نداشته باشد می تواند شکایت خود را در مرجع صالح مطرح نماید تا مورد پیگیری قرار کرفته و حق ضایع شده او جبران شود. بیشترین شکایات مربوط به صنف پوشاک بوده و بیشتر درخصوص گران فروشی یا کم فروشی بوده است.

پوشاک

مرجع صالح برای رسیدگی به شکایت از صنف پوشاک کدام است ؟

همانطور که در این مطلب بیان شد افراد برای شکایت از صنف پوشاک گزینه‌های مختلفی دارند که عبارت است از سامانه 124، سازمان تعزیرات حکومتی و اتحادیه اصناف. افراد مطابق با آنچه در فوق مفصلا بیان کردیم می توانند شکایت خود را از طریق هر یک از این موارد پیگیری کنند.

برای شکایت از صنف پوشاک چقدر باید هزینه پرداخت کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که هزینه شکایت بستگی به این دارد که شکایت خود را ا کدام مرجع پیگیری کنید. به طور حتم هزینه پیگیری و رسیدگی به شکایت در هز یک از مراجع مختلف است. شما می توانید برای آن که از هزینه دقیق شکایت اطلاع پیدا کنید، با کارشناسان سایت شکایت 24 ارتباط برقرار کنید تا شما را راهنمایی کنند.

آیا برای شکایت از صنف پوشاک به وکیل نیاز داریم؟

ممکن است تصور کنید که شکایت کردن از صنف پوشاک کار راحتی است و نیاز به مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری و یا اعطای وکالت به او ندارد. اما توجه کنید که مراجعه به متخصص در هر زمینه‌ای باعث افزایش شانس موفقیت در آن زمینه می شود. مراجعه به وکیل می تواند باعث شود رسیدگی به شکایت با سرعت بیشتری انجام بگیرد.

آیا سامانه شکایت 24 از شکایات تنظیم شده از طریق این سامانه پشتیبانی می کند؟

به طور حتم سامانه شکایت 24 در قبال دریافت هزینه برای کسانی که تقاضا داشته باشند شکواییه تنظیم می کند. از همین جهت برای آن که افراد با اطمینان خاطر بیشتری تنظیم شکواییه خود را به این سامانه بسپارند، امکان پشتیبانی برای شکایت‌های تنظیم شده قرار داده است. افراد می توانند چنانچه سوال و یا مشکلی درخصوص شکایت خود داشتند با کارشناسان سامانه ارتباط برقرار نمایند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۹ رای

‫13 دیدگاه ها

  1. سلام من از مزون سونا لطفی مانتو خریدم
    کیفیت پارچه به شدت بد هست
    و من سایز ۳ سفارش داده بودم و هزینه‌ی بیشتری بابت سایز ۳ داده بودم‌درحالیکه سایز۲ و۱ هزینه‌کمتری داشتن
    و این مزون سایز۲برای من ارسال کرده و حنس پارچه به شدت بد و بی کیفیت هست
    من مانتو رو با شال سفارش داده بودم و الان شال من ارسال نشده
    پاسخگو هم نیستن که یا شال رو ارسال کنن یا هزینه‌اس رو پس بدن فقط الکی چسان پیسان دارن ادا و اطوار

  2. سلام من خیاط هستم.مشتری به من یک مدل نشان دادن و ازم در مورد پارچه سوال کردن که پارچه ها وگیپور رو معرفی کردم که البته بهشون گفتم کیفیت گیپور به میزان هزینه ای که می‌خواهید بکنید بستگی داره.
    من لباس رو دوختم و تحویل دادم موقع تحویل نهایی که پوشیدن دوست داشتن و بسیار راضی بودن.
    بعد از گذشت مراسم با من تماس گرفتن که لباس همه جاهاش پاره شده از ایشون خواستم لباس رو بفرستن که ایشون حاضر نشدن حضوری تشریف بیارن بعد اینکه لباس رو ارسال کردن علت پارگی گیپور این بوده که تور های لباس بعد تحت فشار حرکات ایشون پاره شده بود و هیچ ربطی به دوخت من نداشته یعنی کیفیت گیپور ایشون پایین بود
    حالا سوال من این هست که آیا من میتونم از دست ایشون شکایت کنم؟
    و برای شکایت کردن چه مدارکی باید خیاط داشته باشه؟ چون من فقط با دیپلمه خیاطی شروع به کار کردم و چیزی حدود ۴۰ ساله مشغول به کار هستم

  3. چرخکار مانتو دوزم ورود اتباع افغان باعث شده هم قیمت کار پاین بیاد هم بازار خیلی ظعیف شده هیچ سالی مثل امسال بازار مانتو شومیز ضعیف نبوده حتی دوره کروناچرا که اتباع با قیمت بسیار پایین کارو میدوزن درحالی که ما نمیتونیم با این درآمد زنگی کنیم نمونش شرکت اسپرت یاران در دولت آبادتمام‌کارگراش اتباع هستن ومانتورو با نازلترین قیمت میدوزن خوب اتحادیه اگه قیمت گذاری میکنه چرا یه سر نمیزنه به این شرکتا

  4. فقط میخوان پول در بیارن اون پولی که با گرون فروشی در میاری ببین از کجای زندگیت میزنه بیرون
    برای دخترم لباس خریدم هم رو بهم انداخته بردم پس بدم پس نگرفت یهرمغازه توی صادقیه توی پاساژ بود لعنت بهت نون حلال درآوردن خیلی سخته کار هرکسی نیست حرومش بشه الهی

  5. سلام من از بوتیک لباس مردانه آریا مشهد میدانبارنوغان رسالت 57چهارده معصوم خرید کردم لباسها سایزنیست اولش گفت سایزاشتباه خورده بردم تعویض بزورمدل دیگه دادن سایز نیست بازم هیچ جا هم پاسخگو نیست که یک کارگر چند دست لباس چکارکنم پس هم نمیگیرن

  6. من از فروشگاه آداک قم ( میدان مرینوس) لباس مجلسی برای خانم ام گرفتم و لباس با یکبار شستشو رنگ اش رفت رفتیم از مغازه علت را جویا شویم جواب سر بالا دادند و گفتند که مواد زدید گفتیم نه
    یکی از فروشنده گفت ما تعمیر می کنیم ولی دیگری گفت به ما ربطی ندارد تعمیر را نپذیرفتند و ما هم آمدیم تا شکایت خود را از تعزیرات و صنف پیگیری کنیم

  7. سلام ،من در تاریخ ۲۹’۸’ ۱۴۰۱ ازمغازه پوشاک پلاک به شماره ۱۵۹ واقع در پاساژ رضا در پانزده خردادتهران یک پیراهن خریدم وروی لباس قیمت ۳۸۰ خورده بود،درحالی که ۶۸۰ ازکارت من برداشت و با کمال پررویی حاظر به پس دادن مبلغ نبود درحالی ک دوستمم شاهد بود ،وقتی اصرار کردم ک جنسو نمیخوام ایشان گفتند خسارت میگیرم و ۳۰۰ کم میکنم،۳۰۰ هزار بابت هیچی ،یعنی هم جنسو تحویل گرفتن هم خسارت کم کردن و هم گفتند هر وقت شدمابقی پول رو میزنیم ب حسابتون ، ودر نهایت با پررویی به ما گفتند گم شید بیرون و هم پولو گرفتن و هم جنس و هم فحاشی ، و هنوزم هیچ پولی دریافت نکردم

  8. دقیقا منم مشابه همین تجربه رو دارم. سفارش یه عبای عربی آبی رنگ رو به مزون آی نور اهواز دادم مدیرش خانم اصالت دخینات هست.توی کپشن اینستاگرام شون قید کرده بودن همراه با شال و سارافون. بهشون گفتم اگر دقیقا آبی رنگ و مطابق عکس هست میخوام وگرنه نمیخوام گه به قول شما با چرب زبونی گفتن بله دقیقا همینه که بعدا به دستم رسید طوسی بود گفتم برای ۱۰ تیر میخوام گفتن بله حتما به دستتون میرسونم که ۱۷ تیر به دستم رسوند و مجبور شدم برای مجلس لباس دیگه ای تهیه کنم و جدا از همه ی اینها عاملی که باعث جلب اعتماد من شد این بود که گفتن اگر ناراضی باشید و لباس مطابق عکس نباشه جنس رو مرجوع میکنیم و پولتون رو پس میدیم که الان با وقاحت و پررویی زیاد میگن ادمین به شما اطلاعات اشتباه داده و من نباید از جیبم پول تون رو بدم

  9. با سلام
    اینجانب فریبا خلیلی در تاریخ 1400.10.15 برای دوخت لباس عروسم با مزون سوگند (تهران- خ ولیعصر- خ لبافی نژاد- مرکز خرید عروس (پاساژ برازنده)- طبقه اول پلاک 7- مزون سوگند- آقای محسن شیرازی و خانم ندا براکی) قرارداد بستم و قرار شد دو هفته قبل از مراسم ازدواجم برای پرو نهایی به این مزون بروم. روز پرو نهایی لباس به مزون کار خانم ندا براکی گفتم که این پیلی های قسمت کمر لباس خوب روی هم قرار نمیگیرد و نامتوازن است ولی ایشان گفتند که این لباس هنوز بخار نخورده و بعد از بخار پیلی ها کاملا روی هم قرار میگیرد که این اتفاق نیفتاد. ایشان لباس را بدون اتو و بخار به من تحویل دادند که یک روز مانده به مراسم ما را برای پروسه اتوشویی و بخار لباس به زحمت و استرس بسیار انداختند. دکمه های پشت لباس فقط با یک نخ الصاق شده بود که بسیار زشت و بدفرم آویزان بودند من تا پاسی از نیمه شب مراسم عروسیم مشغول محکم کردن دکمه های لباس بودم. روز عروسی در ساعات اولیه در باغی که برای عکاسی رزرو کرده بودیم زیربغل لباس کامل پاره شد. سنگهایی که روی لباس کار شده بود به حدی بی کیفیت دوخته شده بود که در ساعات اولیه مراسم نصف بیشتر آنها ریخت. عکاس مراسم برای هر عکس مجبور شد لباس را مرتب کند به آستر لباس سنجاق قفلی نصب کند که پیلی ها روی هم قرار گیرد این موضوع باعث اتلاف وقت و انرژی ما شد. (عکاس ما شاهد این ماجراست). بهترین شب زندگی من بخاطر کار بی کیفیت و بی وجدانی این مزون خراب شد و کلی استرس و ناراحتی به من تحمیل شد. مجبور شدیم خیلی از فیلمها را که پارگی لباس معلوم بود حذف کنیم و عکسها را با فتوشاب درست کنیم. ضمنا من از این مزون فقط یک پیش فاکتور دارم و ایشان علیرغم اصرار اینجانب از دادن فاکتور نهایی امتناع کردند و گفتند که ما فقط به شما یک رسید می دهیم به شرطی که در آن قید کنید که لباس کاملا سالم تحویل شد و ما هیچ شکایتی از مزون نداریم و من قید آنها را نپذیرفتم. زمانی که من برای ثبت شکایت به وزارت صمت رفتم کارمند آنجا گفتند که نیاز به فاکتور نهایی هست و پیش فاکتور کافی نیست که من به مزون رفتم و شکایتم را اعلام کردم ولی در کمال ناباوری با لحن بسیار زشت و زننده وقیحانه گفتند که کار ایشان بسیار خوب و باکیفیت بوده منم هر جایی دلم میخاد بروم و شکایت کنم که ایشان در اداره تعزیرات حکومتی آشنایی به نام آقای شیرازی دارند و دست من به جایی بند نیست. همسر این خانم آقای محسن براکی قصور خود را پذیرفتند و با خونسردی گفتند در هزار لباس عروس ممکن است یکی اینجوری شود من لباس شما را رایگان تعمیر میکنم و براتون ارسال میکنم به شرطی که شما از شکایت خود صرفنظر کنید. ولی متاسفانه لباس را خرابتر کردند و کل بالاتنه آن را با تور رنگ بدن تغییر دادند به نحوی که بسیار گشاد و بدشکل دوخته شده است. ایشان گفتند که پارچه لباس را پیدا نکردند و برای تعمیر لباس متحمل دو میلیون تومان ضرر شده اند و مجدد کار دست روی لباس انجام شده است و کلی منت بر سر من گذاشتند و هزینه حمل و نقل آن را هم به ما تحمیل کردند. در حالیکه نه تنها هیچ کار دستی روی لباس انجام نشده بود بلکه پارچه نفیس لباس را با یک پارچه تور بسیار بی کیفیت عوض کردند چنانچه در حال حاضر این لباس علیرغم تعمیرات انجام شده نه برای من و نه برای هیچ کس دیگر قابل استفاده نیست. اینجانب بخاطر بی کیفیت بودن کالا و فریب کاری و چرب زبانی فروشنده به وزارت صمت و سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و اداره تعزیرات حکومتی و صنف پوشاک تهران شکایت کرده ام و منتظر روند دادرسی هستم. ایشان باید خسارت کامل لباس و همه هزینه های حمل و نقل لباس را بپردازند. لباسی که به من تحویل دادند با لباس خوش دوختی که در ویترین مغازه برای جلب مشتری است زمین تا آسمان متفاوت بود. نوعروسان عزیز من تجربه خود را به رایگان در اختیارتان قرار دادم تا در انتخاب مزون دقت لازم را به عمل بیاورید و مثل من این تجربه تلخ برایتان تکرار نشود. حال بماند که چقدر همسرم با من بحث کرد که من این همه هزینه کردم که شب قشنگ و مراسم آبرومندی داشته باشم و تو بخاطر انتخاب اشتباهت شب ما را خراب کردی و آبروی ما نزد فامیل و آشنا رفت.
    لازم به ذکر است که من در کشور آلمان زندگی میکنم و بعد از سالها غربت نشینی برای انجام مراسم ازدواجم به اصرار خانواده به ایران برگشتم که متاسفانه با این خاطره بد همراه شد. بخدا در بلاد کفر احتمال رخ دادن چنین اتفاقی نزدیک به صفر است و من برای کشورم با این حد از وجدان کاری واقعا متاسفم. من برای همه اتهاماتم به این مزون عکس و فیلم مستند دارم و اگر دوستی بخواهد با کمال میل در اختیارش قرار میدهم تا وقاحت و فریبکاری این مزون به اثبات برسد. با ارزوی خوشبختی برای همه نوعروسان سرزمینم.
    با سپاس فراوان
    فریبا خلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا