شکایت از اشخاص

شکایت جریمه خودرو در ایام کرونا چگونه است؟

امروزه پلیس از ابزارها و سیستمهای مختلف و متنوعی برای شناسایی رانندگان متخلف استفاده می نماید، تا به راحتی و در ظرف مدت زمانی اندک، ضمن دسترسی به متخلفان بتواند نسبت به اعمال جریمه و صدور قبض جریمه برای آن‌ها اقدام نماید.

از آنجایی که این ابزارها معمولا با هدف کاهش احتمال خطای نیروی انسانی، طراحی و ساخته می شوند و توسط پلیس مورد استفاده قرار می‌گیرند،

اما بسیاری از رانندگان به جد معتقدند تعداد زیادی از جریمه‌ها به‌اشتباه برای آن‌ ها صادر و ارسال شده است.

با این توصیف وبه‌همین‌دلیل قانون گذار، مجریان امر را ملزم نموده تا امکانی برای اعتراض به جریمه رانندگی فراهم آورند و به رانندگان معترض این امکان را بدهند تا در مهلت مشخصی، شکایت خود را از جریمه خودرو اعلام کرده و مدارک و دلایل اثباتی خود را ارائه نمایند. اگر شما نیز از همراهان و مخاطبان شکایت 24 هستید با ما همراه باشید،

زیرا در این مقاله می‌خواهیم هر آنچه که باید درباره اعتراض به خلافی خودرو جریمه رانندگی در ایام کرونا نیاز است بدانید، با شما در میان بگذاریم، پس با ما همراه باشید.

محدودیت های منع تردد در ایام کرونا

با اجرایی شدن محدودیت‌های منع تردد شبانه و منع تردد بین استانی در استانهای درگیر از آذر 1399، رانندگانی که در ساعات غیر مجاز با خودرو تردد کنند و یا به استانهای قرمز کرونایی وارد شوند و دوربین‌های راهنمایی و رانندگی تصویر آن‌ها را بگیرند، مشمول جریمه کرونا خواهند شد.

این جریمه‌ها از طریق پیامک نیز به راننده اطلاع‌رسانی می‌شوند. البته با اعلام برخی رانندگان متاسفانه جریمه هایی به صورت الصاقی و دو برگی نیز در این ایام برای بسیاری از رانندگان صادر گردیده است که جالب توجه است.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که فکر می‌کنید این جریمه به اشتباه برایتان منظور شده‌است، در اولین گام باید 10 روز صبر کنید تا جریمه‌ها از طریق پلیس راهور و پس بررسی کارشناسان ثبت نهایی گردد.

سپس بعد از آشنایی با نوع جرایم رانندگی که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت، سایر مراحل اعلام شده را طی نمایید. در صورتی که از قبل، مجوزهای لازم جهت ترددهای شبانه یا مجوز عبور بین استانی را اخذ نموده باشید، یا از دسته افراد یا مشاغلی باشید که امکان تردد آن ها در این ایام آزاد بوده، شانس اعتراض شما و پاک کردن خلافی از سابقه سیستم امکان پذیر خواهد بود.

جریمه خودرو در کرونا

چگونه به جریمه هایی که به اشتباه صادر شده، اعتراض نماییم؟

اگر نسبت به جریمه خودروی خود در ایام کرونا معترض هستید و اعتقاد دارید که به اشتباه این جریمه در سیستم به نام خودرو شما ثبت گردیده است،شما قادر خواهید بود که با آنچه در ادامه بیان می کنیم، اقدام به ثبت شکایت نموده و اعتراض خود را نسبت به جریمه اعمال شده، مطرح نمایید.

آسان ترین راه، مراجعه به مراکز مختلف اجرائیات پلیس راهور در سراسر کشور است.

اجرائیات متولی ثبت شکایت در ایام کرونا بوده و پلیس راهور فرم هایی را با عنوان اعتراض به خلافی ثبت شده، آماده کرده که معترضان میتوانند در اولین اقدام، نسبت به ثبت شکایت خود اقدام نمایند.

در ادامه و در یک بازه زمانی مشخص کارشناسان، شکایت های واصله شده را تقسیم بندی کرده و از شما مدارک و مستندات و دلایل محق بودنتان را درخواست می نمایند و پس از تکمیل پرونده، مسئولین امر اعتراضات را با مستندات ارائه شده تطابق داده و در صورت وجود دلایل کافی، نتیجه نهایی را به شما اعلام می‌کنند. البته این نتیجه حداکثر ظرف 10 الی 15 روز اعلام خواهد شد.

نکته قابل‌ ذکر این که مرکز اجرائیات، شکایت‌ها را با توجه به نوع جریمه رانندگی و نوع تخلف در ایام کرونا دسته‌بندی خواهد کرد.

آیا مامورین راهور می توانند بابت تخلف از ضوابط کرونا، جریمه از نوع الصاقی صادر نمایند؟

جریمه رانندگی الصاقی در مواردی صادر می‌گردد، که راننده در محل انجام تخلف حضور ندارد. در این شرایط پلیس با ثبت مشخصات خودرو و کد های پلاک وسیله نقلیه در داخل قبض جریمه، آن را صادر کرده و بر روی شیشه ماشین الصاق خواهد کرد.

از آنجایی هیچ ضابطه ای در ایام کرونا و از سوی راهنمایی و رانندگی در خصوص جریمه الصاقی به خودروهای متوقف صادر نگردیده، لذا چنین جریمه هایی بابت ممنوعیت های کرونایی در ایام شروع بیماری کرونا مصوب نشده و کاملا غیر قانونی است و قطعا به اشتباه صادر گردیده است. با اعتراض به موقع می توان نسبت به رفع سوء اثر از این جریمه ها اقدام نمود.

در صورت داشتن اعتراض به این نوع جریمه رانندگی، در ابتدای امر مراحل اعلام شده فوق را طی نموده و اعتراض خود را به مبادی اعلام شده تسلیم نمایید.

اعتراض به خلافی های صادر شده از طریق دوربین های شهری و جاده ای در ایام کرونا

بیشترین شکایت از جریمه خودرو در ایام کرونا، مربوط به جریمه‌هایی است که بوسیله دوربین های مداربسته شهری وجاده ای به ثبت رسیده است. لازم است بدانید که این نوع از دوربین‌ها یا به‌صورت کاملاًهوشمند در محل‌های مختلفی نصب شده و تخلفات را رصد می نمایند در برخی مناطق نیز یک اپراتور پلیس، دوربین ها را کنترل می کند.

برای اعتراض به جریمه رانندگی در ایام کرونا که از طریق دوربین صادر شده‌است، از تصویر تخلف ثبت‌شده استفاده می گردد.

نکته قابل توجه اینجاست،که در صورت صدور جریمه از طریق دوربین، تنها در صورتی به اعتراض شما ترتیب اثر داده خواهد شد، که شماره پلاک در تصویر تخلف ثبت‌شده، واضح و مشخص نباشد یا احتمال مخدوش کردن پلاک از سوی راکب وسیله نقلیه برود و یا راننده با استناد به گواهی مراجع خاص همچون فرمانداری ها و داشتن مدارک اثبات ادعا، با مجوز قانونی در زمان های ممنوعه پیک کرونا تردد نموده باشد. در غیر این صورت با ثبت تخلف از طریق دوربین های مداربسته در این ایام ، امکان رفع سوء اثر از آن کمی غیر ممکن است.

جریمه خودرو در کرونا

آیا مامورین نیروی انتظامی می توانند بابت تخلف از ضوابط کرونا جریمه از نوع دو برگی صادر نمایند؟

جریمه دوبرگی زمانی صادر می‌گرددکه راننده به هر دلیلی باوجود اخطار پلیس راهنمایی ورانندگی، توقف نکرده و به دستور بی‌اعتنایی کند. از آنجایی که برابر با اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا در این ایام ماموران راهنمایی رانندگی وظیفه جلوگیری از تردد و منع رانندگان را در ورودی و خروجی شهرها داشته اند، امکان صدور این گونه قبض جریمه نیز در این ایام وجود داشته است، البته نه با عنوان منع تردد کرونایی …

با این حال امکان اعتراض به جریمه‌های رانندگی از این نوع نیز در ایام کرونا وجود دارد و می‌توان گفت با سابقه ای که از این نوع جریمه ها توسط ماموران راهور وجود دارد، این اعتراضات در موارد زیادی نیز به نتیجه رسیده است.

علت این موضوع این است که پلیس فرصت کافی برای بررسی تخلف انجام‌شده توسط خودروی مورد نظر را ندارد و گاهاً خطای انسانی و خستگی پلیس،احتمال بروز خطا در صدور این قبض جریمه را افزایش خواهد داد.

اعتراض به جریمه رانندگی از نوع تسلیمی در ایام کرونا

در صدور قبض تسلیمی، راننده به دستور پلیس متوقف شده و مدارک وسیله نقلیه توسط پلیس اخذ و قبض جریمه بر مبنای کامل مدارک خودرو تنظیم و صادر می گردد. پلیس نیز تخلف راننده را برای او محرز و مسلم کرده و پس از صدور قبض جریمه، آن را به راننده تقدیم و تسلیم می کند.

نکته مهمی که حائز اهمیت است این است که امکان اعتراض به جریمه‌های رانندگی از نوع تسلیمی ممکن نیست و در صورت اعتراض به نتیجه مطلوب نخواهد رسید زیرا در این مورد احتمال ایجاد خطا بسیار کم بوده و راننده نیز نسبت به تخلف موردنظر تفهیم شده‌است. البته با ارائه مدارک تردد در ایام کرونا و دلایل خاص دیگر و اثبات آن از طریق شهود یا کارشناسی لازم شاید بتوان این موارد را نیز پیگیری و به نتیجه رساند.

برای ثبت اعتراض به جریمه رانندگی در ایام کرونا چقدر فرصت داریم؟

طبق ماده 5 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، رانندگانی که متخلف شناخته شده‌ و برای آنها قبض جریمه صادر گردیده، تا شصت روز پس از صدور قبض جریمه فرصت خواهند داشت تا شکایت خود را از جریمه خودرو، به قسمت اجرائیات راهنمایی و رانندگی تسلیم نمایند. مدارک و مستندات و دلایل اعتراض باید به ‌طور صریح بیان شده و در اختیار قاضی رسیدگی کننده که در این نهاد مستقر است قرار بگیرند.

قاضی رسیدگی کننده پس از انجام دستورات کارشناسی،ظرف مدت مشخصی موارد اعتراض را بررسی کرده و نتیجه را به شاکی اعلام خواهد کرد.

چنانچه شاکی باز هم به رای صادر شده اعتراض داشته باشد، پرونده برای بررسی بیشتر به واحد رسیدگی به اعتراضات ناشی از تخلفات رانندگی ارسال خواهد شد. در این واحد یک قاضی معتمد از دادگستری و یک کارشناس معتمد از راهنمایی و رانندگی ناجا، پرونده را مجدداً بررسی کرده و در صورت نیاز دفاعیات شخص را استماع نموده و سپس رای نهایی را صادر می‌کنند.

شایان ذکر است رای صادرشده در این دادگاه قطعی است و امکان اعتراض دوباره به رای وجود نخواهد داشت. در صورت رد اعتراض، متخلف باید ظرف مدت بیست روز پس از صدور رای دادگاه، جریمه را پرداخت کند.

توصیه می کنیم حتما با مشورت گرفتن از یک وکیل با تجربه و متخصص در مسائل حقوقی و مسلط به قوانین راهنمایی و رانندگی کمک بگیرید. همانگونه که ذکر شد، از آنجایی که اثبات برخی از موارد یاد شده و ارائه مدارک، دارای مراحل خاصی است و ممکن است بی اطلاعی به برخی مسائل موجب رد اعتراض مطرح شده گردد، حتما قبل از هر گونه اقدام، با یک وکیل متخصص مشورت نمایید.

کرونا

چه مدارکی برای ثبت اعتراض به جریمه خودرو در ایام کرونا نیاز است؟

برای ثبت اعتراض به جریمه رانندگی در ایام کرونا باید مدارک زیر را همراه خود به پلیس راهور ببرید تا پرونده شما تشکیل شده و در دستور رسیدگی قرار بگیرد. اصل کارت خود، اصل سند مالکیت خودرو، اصل کارت شناسایی مالک خودرو یا نماینده قانونی او، تکمیل فرم مخصوص ثبت شکایت از جریمه خودرو.

مشورت با وکلای متخصص شکایت 24 می تواند تا حدودی شما را در تکمیل مدارک و ضمائم مورد نیاز و دلایل مورد استناد، آگاه نماید.

چند نکته مهم تکمیلی:

در اغلب اوقات به‌ویژه زمانی که اعمال جریمه از طریق دوربین یا جریمه‌های دو برگی صادر می گردد و شما مدعی هستید که متوجه صدور جریمه نشده اید و قادر هم نبوده اید در فرصت شصت روزه برای ثبت شکایت خود از جریمه خودرو اقدام کنید! در چنین شرایطی این جریمه‌ها در سیستم راهور ناجا و در فهرست خلافی خودروی شما ثبت می شود و شما باید یا در زمان ترخیص خودرو از پارکینگ یا فروش خودرو یا هر زمان دیگری، نسبت‌به پرداخت آن اقدام کنید.

در چنین حالتی اگر جریمه‌ای در فهرست خلافی وجود داشت که قصد شکایت از آن را دارید باید ابتدا درخواست اعتراض به خلافی خودرو را ثبت کنید و برای این کار این بار باید از طریق دفاتر پلیس +10 اقدام به این کار نماییدو باید منتظر بمانید تا مسئول دفتر اعتراض شما را استعلام کرده و مورد بررسی قرار دهد. این فرایند معمولا چند ساعت و شاید چند روز طول خواهد کشید.

اگر نتیجه استعلام وضعیت اعتراض به خلافی خودرو منفی بود، باید مجددا به‌صورت حضوری به واحد رسیدگی پلیس راهور رفته و اعتراض خود را مطرح کنید.

کرونا

آیا مراجع قضایی دادگستری و شوراهای حل اختلاف نیز صلاحیت رسیدگی به این شکایات را دارند؟

پاسخ به این سوال منفی است . از آنجایی که قانونگذار در خصوص قبض جریمه تخلفات راهنمایی و رانندگی صرفا مراجع اعلام شده فوق را مسئول بررسی و صدور رای در این زمینه نموده و عملا پس از شکایت معترض، نماینده دادگستری نیز که دارای پایه قضایی است بر روند صدور آرا نظارت دارد، نمی توان مراجع دادگستری را صالح به این موضوع دانست.

قطعا طرح شکایت در این موضوعات در مراجع دادگستری با قرار رد مواجه خواهد شد.البته سایر شکایات از مامورین مبحث جداگانه ای است که خارج از موضوع این مقاله است.

آیا برای تنظیم شکایت جریمه خودرو در ایام کرونا، به استفاده از خدمات وکیل نیاز است؟

لازم است بدانید، طرح اینگونه اعتراضات و شکایات از پیچیدگی و حساسیت بالایی برخوردار نیست و معمولا نیازی به استخدام وکیل در پیگیری و طرح این شکایات احساس نمی شود.

ولی حتما توصیه می کنیم قبل از هر اقدامی با مشاوره با یک وکیل مطلع در این زمینه، مسیر درستی را برای طرح و پیگیری اعتراض و ارائه دلایل انتخاب نمایید.گاهی برخی از مسائل و موضوعات شاید از نظر شما عادی جلوه کند ولی برعکس، بسیار مهم هستند و می توانند در کسب نتیجه مطلوب،بسیار تاثیر گذار باشند.

مشاور یا وکیل با تجربه و صادق می تواند شما را در خصوص موارد یاد شده، آگاه نماید. پس اگر شما هم در ایام کرونا با قبض جریمه ای مواجه شده اید که به آن اعتراض دارید،می توانید از طریق راه ارتباطی ما در شکایت 24، با مشاورین و وکلای متخصص در این زمینه ارتباط برقرار نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا