شکایت از اشخاص

شکایت اینترنتی از مزاحم تلفنی چگونه است؟

هر نوع مزاحمت از طریق تلفن توسط هر فرد یا گروه و همچنین در هر رده سنی برای سایر مشترکان،‌ مزاحمت تلفنی محسوب می گردد.

ارتکاب جرم مزاحمت تلفنی از جمله جرائمی است که شیوه وقوع جرم برای قانونگذار حائز اهمیت نبوده و  اصطلاحا موضوعیت نداشته و صرفا عنوان عرفی مزاحمت موجب تحقق آن خواهد شد.

پس با هر روشی اعم از توهین، تهدید، تماس های مکرر و قطع آن و یا تماس و سکوت در هنگام پاسخگویی همگی می تواند عنصر مادی جرم مزاحمت را تشکیل بدهد.

ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات مزاحمت تلفنی را جرم انگاری نموده است. بر طبق ماده 641 هر کس به وسیله تلفن یا دستگاه‌ های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا ۶ ماه محکوم خواهد شد.

همچنین قانون اصلاح تبصره 2 ماده 14 قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران مصوب سال 1366، این امر را جرم‌انگاری نموده است. اگر کسی وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد یا با عمد و سوءنیت ارتباط دیگری را مختل کند:

  1. بار اول پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه های مربوطه خواهد بود.
  2. برای بار دوم پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم تقاضای مشترک و پرداخت هزینه های مربوطه خواهد بود.
  3. برای بار سوم شرکت مخابرات ارتباط تلفنی وی را به طور دائم قطع و اقدام به جمع آوری منصوبات تلفن کرده و ودیعه مربوط به مشترک را پس از تسویه حساب مسترد خواهد کرد.

با این وصف هر گونه مزاحمت برای افراد چه از نوع تماس تلفنی چه از نوع پیام کوتاه اگر باعث سلب آسایش و ایجاد ضرر برای دیگران گردد جرم محسوب شده و مطابق قانون برای فرد مزاحمت ایجاد کننده هم به لحاظ کیفری مجازات در نظر گرفته شده است و هم از طریق مخابرات تنبیه می گردد.

باید به این نکته دقت نمود که ارسال پیام و تماس باید به صورت مکرر رخ دهد و در یک بازه زمانی خاصی باشد و شاکی به دلیل مزاحمت تلفنی آسایشش سلب شده باشد تا عنصر مادی این جرم به وقوع بپیوندد و به طور مثال صرف چند تماس در بازه زمانی مختلف و ناپیوسته و مقطعی و یک پیام هر چند حاوی الفاظ رکیک باعث تحقق جرم مزاحمت تلفنی نمی‌ شود، البته ممکن است منجر به تحقق جرم توهین یا افترا باشد که در این بحث نمی گنجد.

در برخی موارد مزاحمت، راه چاره ای جز شکایت نمودن از مزاحم تلفنی باقی نمی ماند اما در اکثر موارد این مزاحمت ها با بلاک کردن شماره مزاحم و یا عدم پاسخگویی به او، به طور کلی تمام می شود.

برای شکایت از جرم مزاحمت تلفنی دو راه کار برای شاکی وجود دارد. راه اول این است که برای طرح شکایت به دادسرای محل وقوع جرم مراجعه نماید  و راه دوم این که با مراجعه به مخابرات محل زندگی موضوع راپیگیری نماید.

مزاحمت تلفنی

آیا مزاحمت تلفنی با مزاحمت اینترنتی متفاوت است؟

بله این دو مورد با یکدیگر تفاوت دارند. اگر مزاحم به وسیله شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن ها به صورت اینترنتی برای دیگران مزاحمت ایجاد نماید مزاحمت اینترنتی بوده و در این موارد شاکی باید از طریق مراجعه به پلیس فتا و دادسرای جرایم رایانه ای مراتب مزاحمت را طی گزارشی اطلاع داده و از آن  طریق مورد پیگیری قرار دهد.

نحوه شکایت از مزاحم تلفنی چگونه است؟

در قدم اول شاکی باید مزاحمت تلفنی  را به دادسرای محل وقوع جرم یعنی محل زندگی خود، گزارش نماید . رأي وحدت رويه شماره ۷۲۱ ـ ۲۱/۴/۱۳۹۰ هیأت عمومی دیوان عالی کشور، ملاک مهمی برای تعیین محل وقوع جرم مزاحمت های تلفنی تعیین نموده استپ.

طبق این رای وحدت رویه محل وقوع جرم مزاحمت تلفنی، محلی  است که نتیجه این جرم که همانا ایجاد مزاحمت و اذیت و آزار می باشد، رخ داده است و دادگاه محلی که نتیجه جرم مزاحمت تلفنی در حوزه قضایی آن به وقوع پیوسته است، صلاحیت رسیدگی به پرونده مربوطه را خواهد داشت.

بنابراین در مواردی که وقوع جرم مزاحمت از یک حوزه قضایی شروع  گردد و نتیجه آن در حوزه قضایی دیگر حاصل شود، محل حدوث نتیجه مزبور یعنی همان سلب ارامش و اذیت شاکی، محل وقوع جرم محسوب و مناط صلاحیت دادگاه رسیدگی کننده نیز خواهد بود .

همچنین شاکی می تواند این امر را به اطلاع شرکت مخابرات محل زندگی ‌اش برساند تا مراجع مزبور تشخیص دهند که آیا جرم مزاحمت تلفنی محقق شده است یا خیر، زیرا در بعضی موارد آن مصادیقی که عموم مردم جرم مزاحمت تلفنی تلقی می کنند، جرم مزاحمت تلفنی نمی باشد و حسب مورد ممکن است مصادیق مجرمانه دیگری داشته باشد یا خیر.

حال اگر از طریق مراجع مذکور، جرم مزاحمت تلفنی ثابت و تشخیص داده شد، شاکی باید به مخابرات محل زندگی خود مراجعه نموده و فرم درخواستی مبنی بر کشف مزاحمت تلفنی را از متصدی مربوطه اخذ نماید و آن را تکمیل و  تقدیم نماید.

پس از پر کردن اطلاعات فرم مربوطه، برای شاکی نرم ‌افزاری فعال می ‌گردد که به مشترک آموزش هایی داده می شود تا هر زمان که فرد مزاحم تماس گرفت، شاکی کد مخصوصی را وارد نماید تا با ثبت آن کد و به این وسیله شماره مزاحم در مخابرات ثبت گردد.

زمانی که کد ارسال شود و شماره فرد مزاحم در سامانه مخابرات ثبت گردد، ظرف 24 ساعت خط فرد مزاحم  شناسایی می ‌شود و از طرف اداره مخابرات با وی تماس گرفته می ‌شود و  همچنین برایش اخطاریه ارسال می‌ شود.

مجازات هایی که شرکت مخابرات برای مزاحم تلفنی مدنظر قرار داده است، چه می باشد؟

  • در مرتبه اول قطع تلفن مزاحم به مدت یک هفته
  • در مرتبه دوم قطع تلفن مزاحم به مدت سه ماه
  • در مرتبه سوم سلب امتیاز تلفن مزاحم به طور کلی

مدارک لازم برای طرح شکایت علیه مزاحم تلفنی چه می باشد؟

مدارک لازم برای طرح شکایت مزاحمت تلفنی عبارت است از:

  • مدرک شناسایی مانند کارت ملی و شناسنامه
  • آخرین قبض پرداختی خط تلفن
  • در دست داشتن نامه شرکت مخابرات مبنی بر تایید مزاحمت تلفنی

شکایت از مزاحم تلفنی اپراتور های مختلف با هم تفاوتی دارد؟

بله تفاوت های کوچکی وجود دارد. برای شکایت از طریق مزاحمت با خط همراه اول، شکات می ‌توانند به مراکز تلفن ثابت و ادارات امور مشترکین همراه اول مراجعه نمایند و با درست داشتن اصل کارت شناسایی و تکمیل فرم های مذکور جهت پیگیری شکایت خود اقدام نمایند.

پس از تکمیل فرم های مربوطه و دریافت شکایت از شاکی و تقدیم آن، تلفن مورد نظر تحت مراقبت قرار می‌ گیرد و اگر مزاحمت او اثبات گردد، مجازات ‌های سه گانه بالا حسب مورد مرحله‌ای از جانب اداره مخابرات برای مزاحم مورد نظر اجرا خواهد شد.

همچنین از طریق تماس با اپراتور همراه اول که جهت پیگیری امور مرتبط با سیم‌ کارت مشترکین اعلام شده است و یکی از موارد بحث مزاحمت های تلفنی می باشد نیز می توان موضوع را گزارش و پیگیری نمود. شماره 9990 اعلام شده در سایت mci.ir  می باشد.

مزاحمت تلفنی از طریق خطوط ایرانسل با مراجعه به نمایندگی ‌های حقوقی یا دفاتر امور مشترکین ایرانسل میسر می باشد.

اگر شاکی مشترک شرکت ایرانسل باشد و با سیم‌ کارت ایرانسل برای وی مزاحمت ایجاد گردیده باشد، می تواند به دفاتر امور مشترکین ایرانسل مراجعه نموده و فرم های مربوطه را تکمیل نموده و شکایت خود را تقدیم مرجع مربوطه نماید.

اگر شاکی مشترک ایرانسل نمی باشد ولی فرد مزاحم از خط ایرانسل جهت مزاحمت استفاده نموده است، باید شاکی به دفاتر امور مشترکین اپراتور سیم کارت خود مراجعه نماید و در این موارد موضوع شکایت با همکاری دفتر اپراتور شاکی و شرکت ایرانسل پیگیری خواهد شد.

البته شکات می توانند به سایت ایرانسل به ادرس irancell.ir مراجعه نموده و فرم مربوط به مزاحمت تلفنی را دانلود و آن را تکمیل نموده و به همراه  امضا و اثر انگشت به این شماره 02166651901 فکس نمایند.

مزاحمت تلفنی

امکان شکایت حقوقی از مزاحم تلفنی وجود دارد؟

بله چنانچه فرد شاکی متحمل ضرر و زیان مادی گردد، می تواند با تقدیم دادخواست به همراه ادله مثبته این امر اقدام نماید و هر گاه دادگاه متهم را مجرم بداند مکلف است ضمن صدور حکم به مجازات متناسب مزاحم تلفنی، نسبت به مطالبه ضرر و زیان مدعی خصوصی نیز حکم صادر نماید.

پروسه شکایت از مزاحم تلفنی در دادگاه به چه نحو است؟

با در دست داشتن مدارک شناسایی از طریق دفاتر خدمات قضایی علیه شماره مزاحم طرح شکایت کرده و تقاضای ردگیری وی را نمایید و  مدارک و مستندات و شهادت شهود در صورت لزوم و همچنین ارائه نامه شرکت اپراتور در صورتی که اخذ نموده اید پیوست به دادخواست نمایید.

در موارد بسیاری شاکی مزاحم تلفنی را نمی شناسد. در این موارد در قسمت مربوط به متشاکی عبارت نامشخص را درج نمایید نوشته شده است.

پس از ارجاع شکایت به یکی از شعب بازپرسی یا دادیاری و استعلام دادسرا از اپراتور و تقاضای پرینت مکالمات ردیابی سیم‌ کارت رخ داده و گوشی موبایلی که از طریق آن مزاحمت محقق شده است پیدا می شود. سپس از شعبه دادسرای مزبور، برای مزاحم اخطاریه ارسال می شود.

اگر مزاحم تا دو نوبت حاضر نگردد مجددا برای وی اخطاریه ارسال می گردد ‌اما در نوبت سوم حکم جلب او توسط دادستان صادر می ‌شود.

پس از رسیدگی امر در دادگاه بدوی و اصدار حکم، به طرفین ابلاغ می‌شود تا چنانچه اعتراضی دارند ظرف 20 روز اعلام نموده و چنانچه اعتراض ایشان وارد باشد پرونده به دادگاه تجدید نظر استان ارجاع داده می ‌شود و مجددا به پرونده رسیدگی می گردد اما رای صادره از این دادگاه قطعی و غیر قابل اعتراض است.

مجازات مزاحم تلفنی چیست؟

طبق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات مزاحمت تلفنی را جرم انگاری نموده است. بر طبق ماده 641  هر کس به وسیله تلفن یا دستگاه‌ های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا ۶ ماه محکوم خواهد شد.

اگر مزاحم تلفنی توهین نماید وضعیت وی به لحاظ قانونی چگونه است؟

مزاحمت از طریق توهین مصداق تعدد معنوی جرایم می باشد. منظور از تعدد جرایم  وقوع جرایم متعدد در وضعیتی است که برای هیچ یک از آن ها حکم محکومیت قطعی صادر نشده باشد.

در جرایم قابل تعزیر، هرگاه فعل واحد دارای عناوین متعدد جرم باشد، مجازات جرمی داده می شود که مجازات آن اشد است.

مزاحمت تلفنی

اگر شاکی خصوصی در این مورد رضایت دهد، وضعیت مزاحم چگونه است؟

طبق ماده 104 قانون مجازات اسلامی، لیستی از جرائم قابل گذشت احصا شده است که مزاحمت تلفنی نیز در آن قرار دارد و به این معنا است که شروع رسیدگی، ادامه آن و تعقیب متهم، صدور حکم محکومیت و اجرای مجازات منوط به شکایت شاکی می باشد.

حال با این وصف اگر شاکی از شکایت خود صرف نظر نماید پرونده مختومه می گردد و قابلیت ادامه پیگرد وجود ندارد. بنابراین اگر شاکی اقدام به شکایت از متهم ننماید و یا در میانه راه شکایت خود را مسترد نماید مقامات قضایی اقدامی در این زمینه نخواهند کرد.

اگر فردی باسیم کارت فرد دیگری برای دیگران مزاحمت ایجاد نماید چه کسی مجازات می شود؟

اصولا برای فردی که سیم کارت به نام او ثبت شده است اخطاریه ارسال می گردد اما صاحب خط  اگر ثابت نماید که سیم کارت در تصرف فرد دیگری بوده از مجازات معاف می گردد و با فرد خاطی بر خورد می شود.

آیا برای شکایت از مزاحم تلفنی به وکیل دادگستری احتیاج است؟

بله، زیرا پرونده در این موارد چند ماه زمان میبرد و پیگیری امور رفت و آمد به مراجع متعدد مورد نیاز در این پرونده برای عموم جامعه دشوار می باشد  همچنین شاکی در ابتدا هزینه ی وکیل را می پردازد اما با ارائه دادخواست ضرر و زیان می تواند هزینه های دادرسی و وکیل دادگستری را به طور کامل از مزاحم تلفنی دریافت نماید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا